De '9-5' heeft een cockpit
Mazda 626: buiten kleiner, binnen ruimer
Toyota verzet bakens met nieuwe versie meest verkochte auto
Cultuurschok
Gevoelig
DE STEM
SURPLUS
D 2
DE STEM
AUTONIEUWS KORT
Comfort
Logo
Hoger
Uiterlijk
Vier versies
Nieuwe Saab concurreert meer met gevestigde orde
Nieuwe instapper Lancia
Audi A4 beste zakenauto
Laatste Jaguar V12
Autosalon Bijenkorf
Nieuwe Motortoergids
Ergonomie
Image-drager
Door Rob van Ginneken
Daar zit je dan, klaar voor de
proefrit. In een auto met helblau
we lak, gekleurde bumpers,
speelse ronde koplampen in een
spits neusje, grote ovale aehter-
lichtblokken en bij de stationwa
gen zelfs een bijna abstract ge
vormde achterpartij.
Binnenin van hetzelfde laken een
pak. De fleurige bekleding van
stoelen en deurpanelen, een pront
bovenop het dashboard geplaats
te radio, twee contrasterende
kleuren kunststof voor je neus,
een grappig metaalstripje over de
schakelpook, racy patroontje in
de wijzerschalen van de meters...
het slaat allemaal een totaal an
dere koers in dan het wel heel erg
alledaagse design dat we van de
huidige Corolla gewend zijn. Ein
delijk een Toyota die je ook leuk
kunt vinden.
Reclamekreten mag je zelden let
terlijk nemen. Maar bij kersverse
uitvoering van de meest verkoch
te auto ter wereld - want dat is de
Toyota Corolla - kunnen we de
tekstdichters toch een heel eind
volgen. 'Nieuw, maar dan an
ders', vinden ze zelf. Nou, dat
mag je wel zeggen. Voor menig
Toyota-koper zal het zelfs een
soort cultuurschock zijn om in
plaats van hun uiterst degelijke
dertien-in-een-dozijn Toyota een
bont gekleurde spring-in-het-
veld in de showrooms aan te tref
fen.
Kortom: het vlotte karakter waar
een boel mensen al jaren om vra
gen. En dat je vooral in de Japan
se hoek tegenwoordig met een
kaarsje moet zoeken.
Zelfs bij Mazda, datérikele jaren
geleden toch heel wat modellen
met een totaal eigeffgezicht op de
Door Rob van Ginneken
Bij een meer modaal merk spreek
je van een dashboard. Maar in de
nieuwe Saab 9-5 hebben ze het
liever over de cockpit. Een vondst
van de reclamemannen. Om even
fijntjes te onderstrepen dat de
Zweden hun wortels in de lucht
vaart hebben liggen.
Toch zit er ook wel een grond van
waarheid in. Eenmaal achter het
stuur geklauterd, valt namelijk
op dat meters en bedieningsele
menten nadrukkelijk om de be
rijder heen zijn gegroepeerd. Met
een vliegtuigachtige batterij toet
sen en displays op de middencon
sole. Tiptoetsen voor de geluids
installatie in het stuurwiel. Een
dubbele zonneklep voor en opzij.
En zelfs een geventileerde stoel
om de zitbasis koel te houden.
De 9-5 is wat je noemt een rij
dersauto en opent daarmee de
aanval op concurrenten als de
Audi A6, BMW 5-serie en Merce
des E-klasse. Plek zat in elk ge
val, want hij is niet minder dan
vier meter tachtig lang. Dat zou
je op het eerste gezicht trouwens
niet zeggen. Door zijn breedte en
hoogte oogt hij vrij gedrongen.
Een doorontwikkeling van de
9000? Een voorbode van de vol
gende Opel Omega? Want Gene
ral Motors is sinds een tijdje de
baas in huize Saab Automobile
AB. De techneuten kijken meer
dan lichtjes geïrriteerd op bij die
suggesties. Vooral het laatste is in
Zweden een gevoelig onderwerp.
Dit, zo vernemen we in bloklet-
ters gearticuleerd, is een geheel
nieuwe auto. Groter, met een lan
gere wielbasis, drie nieuwe moto
ren, een nieuw onderstel en een
eigen bodemplaat. Nieuw dus.
Oké, er zit een meter bodemplaat
van de Vectra in. Scheelde in de
kosten. Maar verder, niks. Nop
pes.
De trouwe 9000 blijft niet voor
niets als CS hatchback in de
showrooms staan. Tot het jaar
2000. Hij wordt een tussenmodel
om de stap van 900 (die volgend
INFORMATIE SURPLUS
Wie nadere informatie wil omtrent
artikelen in deze bijlage, kan
tijdens kantooruren bellen naar
076-5312344 of 076-5312272.
Schriftelijk reageren kan ook.
Het adres daarvoor is:
De Stem, redactie Surplus,
postbus 3229, 4800 MB Breda.
Eindredactie: Wim van Leest.
VRIJDAG 4 JULI 1997
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.00 A
chacun sa route, documentaire-serie 14.35
Dites-moi, serie portretten 15.45 Le blama
toscope, kindermagazine 16.40 Home
front, serie 17.35 The Fall Guy, misdaadse
rie 18.30 Régions soir 18.45 Le quotidier
des sports 18.55 Maguy, serie 19.31
Nieuws 20.10 Pour la gloire 21.35 Jean Ga
bin-cydus: Le cave se rebiffe, Franse politie
komedie uit 1961 23.15 Complètemen
télé, documentaire-serie 24.00 Le jeu de
dictionnaires 00.20 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
18.00 Le blamatoscope, kindermagazine
18.55 Régions soir 19.10 Gourmandises
culinair magazine 19.30 Nieuws 20.0f
Concours Musical International Reine Elisa
beth de Belgique 1997 21.00 Bandoura, re
portage 21.50 Jardins et loisirs. Tuinmage
zine 22.10 Laatste nieuws (tot 22.35)
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Bo
dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Auslanc
sjournal 10.35 Info Arbeit und Beruf 11.0
Heute 11.04 Wohin die Liebe fallt, Duits
film-komedie 12.10 Musikantenscheun
12.55 Presseschau 13.00 Mittagsmagazi
met Heute 13.45 Plusminus-News, econc
misch magazine 14.00 Tagesschau 14.0
Höchstpersönlich: actrice Hannelore Hoge
14.30 The Maharajah's Daughter, mini-se
be. Afl. 2 16.00 Tagesschau 16.03 Roll
rückwarts, hoogtepunten uit de Duitse t\
geschiedenis 16.30 Alfredissimol, culina
magazine 17.00 Tagesschau 17.15 Brisan
boulevardmagazine 17.55 Verbotene Lie
be, serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Ai
heiterem Himmel, serie 20.00 Tagesscha
20.15 Wenn jeder Tag ein Sonntag wa
speelfilm 21.40 Exdusiv 22.10 Tagesthd
man 22.45 Privatfernsehen, magazir
23,30 Wat is?, talkshow 24.00 Nachtmag,
zin 00,20 Cops and Robbers, speelfilrl
01.50 Go Naked in the World, speelfilm I
DUITSLAND 2
05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheit
medisch magazine 14.10 Le grand blor
avec une chaussure noire, speelfilm 15.." I
Schattenspringer, praatprogramma 16,C I
201 - die Show, amusement 17.00 Heu
i 15 Hallo Deutschland, magazine 17.1
'mmenhof, serie 18,45 Leute heute, magl
Z|ne 19.00 Heute 19.25 Weissblaue G
schichten, serie verhalen 20.15 Akte
zeichen: XY... ungelöst 21.15 Die ZDF-r
Portage: Japan heeft de meeste pretp;
ken ter wereld, terwijl speelkasten en
beospelletjes er al lang 'uit' zijn 21.45 He
e 22.15 Sport Extra/atletiek: Golden Fol
Te Oslo 23.15 Aktenzeichen: XY... ungelc I
'3.25 Aspekte, cultureel magazine 23.
NEDERLAND 1 Mil I
08.00 Journaal 08.07 Linda, Lin-
da (herh)
08.32 Bestemming Schiphol (herh) I
09.00 Journaal
09.10 Get the Picture (herh)
0939 Kookgek op stap (herh)
09,53 Passie voor tuinen (herh)
1005 Imam in de polder (herh)
10.38 Ein Heldenleben (herh, tot j
11.28)
16.49 Alles kits met om 16.51 Be
roemde verhalen; 17.29 Kinderen van
de wereld; 17.41 Video kits
17.50 Growing Pains, comedy
18.20 Get the Picture
18.51 De derde man
19.28 Wie van de drie?, spelletje
20.00 Journaal
20.26 Netwerk, actualiteitenrubriek
21.02 Weeroverzicht
21.11 Het gevoel van...
22.07 Coverstory, serie (herh)
23.06 Aardige mensen, satire
23.42 Taggart: Angel Eyes, misdaadfilm
(tot 01.49)
NEDERLAND 2
13.00 Journaal
14.00 Wimbledon
17.59 2Vandaag, actualiteiten met om
18.00 Journaal;
18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofd
punten uit het nieuws gevolgd door het
weer
19.00 Studio Sport
19.47 Zoovenirs, dierentuinmagazine
20.23 10ers, comedy
20.53 Kiss and Teil, speelfilm
22.28 Goede raad, documentaire-serie
over het werk van advocaten. Afl. 1
23.13 Pond Life, animatieserie
23.28 (Socutera) Werkende Arbeid
sintegratie: De individuele weg naar werk
voor mensen met een beperking, uitzen
ding van Stichting Werkenrode
23.32 Journaal
23.42 Studio Sport (tot 01.22)
NEDERLAND 3
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi
ne met Pinkenplace; 18.06 Het mannetje
Jakob; 18.09 Hardop kijken
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.43 Het Klokhuis
19.03 Lingo, spelletje
19.33 Van gewest tot gewest
20.03 Frasier, comedy
20.29 Met het mes op tafel, kennis
/blufquiz
21.03 Het is de schraapzucht, gentle
men, tv-film uit 1996
22.00 Journaal
22.16 Sportjournaal
22.34 Nova, actualiteiten
23.04 Gesprek met de minister-presi
dent
23.17 Lifeline: 70 jaar internationale ra
dio, reportage (tot 00.07)
07.00 Ontbijtnieuws (ook 07.30, 08.00
08.30 en 09.00)
Cultuurschok in de Corolla
De nieuwe Corolla.
weg zette. Helaas viel dat samen
met een periode van gespierde
prijsverhogingen, zodat de kekke
karretjes razendsnel van de
boodschappenlijsten werden af
gevoerd. Subiet kregen de meeste
modellen een hoog 'Primera-ge-
halte' mee. Want dat begint in
aufoland zo langzamerhand een
begrip te worden. Het betekent
zoiets als: technisch goed, rijdt
lekker, maar je valt in slaap ach
ter de brochure...
De Corolla worstelt zich daar
duidelijk onderuit. En gezien de
steeds harder wordende kritiek
op dit soort modellen zou het ons
niet verbazen als de concurrentie
snel volgt. Blijft de vraag of hij
ook in andere opzichten voldoen
de in huis heeft om de wekker af
te laten lopen voor de inmiddels
diep in slaap gesukkelde poten
tiële kopers. Het antwoord is po
sitief, zoals een proefrit in een
Corolla 1.6 Liftback aantoonde.
Als je maar niet denkt dat de
vlotte lijn van de Japanner auto
matisch bij een kwiek karakter
hoort.
Natuurlijk, het ziet er allemaal
een stuk aardiger uit dan voor
heen. En op papier zijn de presta
ties puik. Maar de overheersende
indruk onder het rijden is er toch
een van comfort. En niet van pit.
Hij schakelt voortreffelijk, maar
zelfs met de 81 kW/100 pk sterke
1.6-zestienklepper in het vooron
der maakt hij niet de indruk echt
met grote stappen vooruit te
gaan. Terwijl de 1600 toch 24
paarden meer op stal heeft dan de
1.3-liter basismotor. Dat belooft
wat. Afijn, het is ook geen lichte
auto.
De balans is dit keer naar een an
dere kant doorgeslagen. De nieu
we Corolla heeft namelijk een
verrassend volwassen vering en
Door Rien van der Steen
Ze hebben er bij Mazda met
smart op gewacht. Want tsjonge,
wat hebben ze het daar zwaar.
Die honderd Nederlandse
dealers moeten zich weieens af
vragen of het ooit weer goed
komt. De verkoopcijfers zitten in
de min. Mazda biedt weerwoord
met een nieuwe 626, er komt een
kleine ruimtewagen (Demio)
aan, over een paar maanden
wordt de opvolger van de MX-5
voorgesteld, de MX-3 en MX-6
krijgen geen opvolgers meer,
volgend jaar komt de nieuwe
Xedos en in mei 1998 komt een
nieuwe 323.
Mazda is de draad de afgelopen
jaren een beetje kwijtgeraakt.
Opvallend: het is nog maar een
jaar of vifr geleden dat de on
derneming een nieuw logo pre
senteerde. Dat is nu alweer over
boord. Het nieuwste logo, een
gestileerde M, moet Mazda om
hoog helpen in de vaart der au
tobouwers.
Maar nu eerst de nieuwe 626. De
vijfdeurs staat nu klaar, eind ju
li volgt de vierdeurs sedan. Te
gen het einde van dit jaar komt
een wagon, volgend jaar een die
sel met directe inspuiting. De
Comprex-diesel van Mazda is
niet meer te krijgen. Want zo'n
supercharger kan niet aan de
emissie-eisen voldoen, aldus
Mazda.
De nieuwe 626 is uiterlijk wat
kleiner dan de bestaande versie.
Dat komt weinig voor. Niette
min is er wel werk gemaakt van
de auto. Want de ruimte binnen
in is groter dan die in het huidi
ge model. De auto is korter,
maar wel iets hoger. Ook achter
in biedt de wagen een prima zit.
De voorwielaangedreven auto is
er met 1.8/16V/90 pk motor en
een 2.0/16V met 115 of 136 pk
motor.
De goedkoopste versie kost
37.495,- en dat is 1500 gulden
goedkoper dan de voordeligste
van de huidige serie. Opvallend
uitrustingsdetail is een passa-
gierstoel voorin die platgevou-
wen kan worden. Eén airbag,
centrale vergrendeling, stuurbe
krachtiging, in hoogte verstel
baar stuur, gedeeld neerklapba-
re achterbankleuning, een mooi
kantelende bekerhouder en een
goed verstelbare bestuurders
stoel worden standaard meege-
was.
Mazda wil in Nederland 9000
626's verkopen en dat zijn er
drieduizend meer dan het huidi
ge jaarlijkse aantal. Of het lukt?
Kwalitatief is er met het nieuwe
model niks mis. Hij ziet er ook
wel goed uit, al doet hij wel erg
veel aan Nissans Primera en
Mitsubishi's Galant denken. En
dat op een moment, dat de Euro
pese fabrikanten hun uiterste
best doen modellen te maken die
er anders uitzien.
De Japanners hebben veel
marktaandeel in Europa verlo
ren. Dat heeft met de prijs van
de auto's te maken. Maar ook
met uiterlijk. En op dat gebied
moeten ze ginds maar eens heel
diep nadenken. De nieuwe 626
heeft wat tweeslachtigs: kleiner
maar groter, niet mooier maar
beter, en ook een beetje meer
Ford. Want tegenwoordig heeft
Ford de touwtjes in handen bij
Mazda. De Japanse onderne
ming wordt zelfs geleid door een
Amerikaan. De nieuwe 626 lijk'
het pad te moeten effenen voor
een model, dat over een jaar ot
drie op dezelfde bodemplaat zal
staan als de Ford Mondeo.
leverd.
De auto is in feite een verbeterde
versie van de bestaande 626,
hoewel hij er uiterlijk sterk van
afwijkt. De rij kwaliteiten zijn
dik in orde, de carrosserie ge
draagt zich mooi stijf, de stoelen
zitten goed en de bediening is
duidelijk. De kofferruimte van
de vijfdeurs meet een halve ku
bieke meter en dat is veel meer
dan de bestaande 626 te bieden
heeft.
Het zicht naar achteren laat te
wensen over. Bij achteruitrijden
en inparkeren wordt dat lastig.
Met de vijfdeurs tenminste, want
van de vierdeurs hebben we dat
niet proefondervindelijk kunnen
vaststellen omdat daar nog geen
rijdende versie van te krijgen
voelt eigenlijk aan als een grotere
auto. Ook wat zijn geluid aan
gaat, trouwens. Zo te horen heeft
de nieuwe middenklasser dezelf
de geluiddempende maatregelen
meegekregen als zijn kostbare
grotere broers.
Iets soortgelijks geldt voor de
stoelen. Die vooral voorin opval
lend lang en hoog zijn. Zodat ook
wij Hollanders er goed op kunnen
zitten. Maar ook achterin heb je
heel redelijk de ruimte. Daar val
len overigens ook de verstelbare
hoofdsteunen op.
Het autootje moest exclusief zijn, een eigen karakter uitstralen en
individualisme tentoonspreiden. Typisch van die public rela-
tions-termen, waar je voor de dagelijkse praktijk weinig tot niks
mee kunt.
Toch is het Lancia gelukt van de Ypsilon een heus apart automo
bieltje te maken. Met een bijzonder design.
De Ypsilon heeft een nieuw topmodel met de 1.2 16V. maar er is
ook de ondeugende Elefantino. De laatste kost 22.450,-, de eer
ste 26.950,-.
De autokoper had al veel keus, wanneer hij een kleine Lancia wil
de. Want het ding is er in een ware kaleidoscoop van meer dan
honderd kleuren. Lancia wil het rijdende bewijs zijn dat hand
zaam en compact niet betekent dat je in een gestileerde koek
trommel rondrijdt. Lancia biedt de Y aan met 1.1 en 1.2 liter mo
tor, de laatste ook met zestien kleppen. Voor de gewone 1.2 is ook
een ECVT-automaat (continu variabele transmissie) te krijgen.
De 1.2 16V motor levert 86 pk en dat is voor een auto als de Lan
cia ruim voldoende. Met andere woorden: de Y wordt er bijzonder
vlug van. En gaat er op de snelweg als een pijl uit de boog van
door.
De Elefantino, Italiaans verkleinwoordje hetgeen 'olifantje' bete
kent, heet voortaan het basismodel. Uitgerust met 1.1/55 pk mo
tor en speciaal voor jeugdige automobilisten. Met o.a. een tita-
niumkleurig instrumentarium.
Lancia heeft ook in Nederland succes met de opvallend uk, die
yp(silon) genoemd wordt. Sinds de introductie in januari 1996
zijn er hier 1630 verkocht.
De Audi A4 is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 1997. De
jury noemde de auto 'weliswaar duur, maar hij biedt meerwaarde
aan rijkwaliteiten en uitstraling. Vooral de uitzonderlijke diesel
techniek die het VW-concern in huis heeft, wordt in de zakelijke
markt bijzonder gewaardeerd.'
De Audi werd op de voet gevolgd door de Mercedes E en BMW 5-
serie.
Jaguar is gestopt met de productie van de V12-motor. De Engelse
fabrikant Heeft de twaalfcilinder 26 jaar lang gebouwd en in die
periode bijna 162.000-vamdeze enorme motoren gebouwd. De op
volger is de achtcilinder die'in de XK8 toegepast wordt. De V12
had een inhoud van 5,3 liter en een vermogen van 272 pk. De laat
ste Jaguar met de V12 motor, een XJ12LWB Saloon, is bijgezet in
het Jaguar Daimler Heritage Trust Museum.
De Bijenkorf houdt tot en met 30 augustus de traditionele Auto
salon. Het evenement draait om miniatuurauto's, waarvan de
meest bijzondere dit jaar drie modellen van de Fiat 500 zijn.
In het kader van het 40-jarig bestaan van de Fiat 500 wordt een
rit van Rotterdam naar Rome ondernomen met drie oude Fiats.
Die rit verwijst naar de monsterrit die journalist Jan Apetz in
1957 met een 500 ondernam. Het eerste exemplaar van de Fiat 506
was in de zomer van dat jaar geproduceerd.
Naast Fiats 500 zijn tijdens de Autosalon in De Bijenkorf Engelse
modelletjes, een Lada van de Amsterdamse brandweer en Ferra
ri's te zien en te koop.
Na de Motortoergids van Hans Avontuur is bij Kosmos Z&K Uit
gever nummer 2 verschenen. Dit keer heet de schrijver Tom Bou-
dewijns. Er worden tien routes door Nederland, Duitsland en de
Ardennen beschreven. Met tips voor restaurants en hotels of cam
pings.
Gemakkelijk zijn de gedetailleerde beschrijvingen achterin met
aparte kilometerstanden. De routes voeren vooral langs kleine
weggetjes en meestal nogal voor de hand liggende bezienswaar
digheden.
De gids (paperback) telt 144 pagina's en kost 24,90.
ISBN 90 215 93289; Kosmos Uitgevers tel. 030 2349211.
De nieuwe Mazda 626. Niet bijzonder qua uiterlijk, wél ruim en goedkoper dan de huidige versie.
Toyota schiet met veelkleurige
hagel. De Corolla komt er in vier
versies: driedeurs hatchback,
vijfdeurs liftback, sedan en de
extra wilde stationwagen. Naar
keuze met een 1.3- of 1.6 benzine
motor of een 2-liter diesel.
De heren hebben het ondanks het
volwassen karakter aangedurfd
een 'lokker' op de prijslijst te zet
ten: de hatchback 1.3-liter 16V
voor 28.990 gulden. Dan heb je
zaken als stuurbekrachtiging en
een airbag aan boord, maar over
houden doet het toch niet. Echt
aardig - ook letterlijk - wordt
het bij de 1500 gulden duurdere
Linea Terra, die zowel uiterlijk
als van binnen meer met zich
meebrengt en bijvoorbeeld de
speelse stoffen bekleding mee
krijgt. Het past in het beeld. Het
individuele karakter van de nieu
weling wordt namelijk onder
streept door een grote keus aan
kleuren en allerhande accessoire
pakketten, met fraaie namen als
Linea Terra en Linea Luna. Wel
licht is het met enige moeite zelfs
mogelijk een lekker ouderwets
gewone Corolla in elkaar te sleu
telen? Voor de trouwe klanten,
zogezegd.
jaar overigens 9-3 gaat heten) en
het gestroomlijnde nieuwe vlag-
geschip te overbruggen.
De 9-5 is een sedan. Met een dik
ke V6 als topkrachtbron. Zo zit
ten de twee grote Saabs elkaar
dus niet te veel in de weg. Die
kans lijkt ons sowieso gering. De
9-5 is namelijk van een geheel
nieuwe generatie. Veel moderner.
Hij laat de 9000 in veel opzichten
ver achter zich. Hij voelt ondanks
zijn forse bouw aan als een aan
zienlijk kleinere auto. Lekker
handelbaar. Toch is hij zowel
voor- als achterin enorm ruim en
is de bagageruimte top. Ook de
aërodynamica is stappen verbe
terd. Cw 0.29 om precies te zijn.
Opmerkelijk, bij dit formaat.
De veiligheidstechniek is naar
ongekende hoogte opgeschroefd.
De sterkte van de cabine, abs,
elektronische remkrachtverde-
ling, airbags, eventueel side-air-
bags, actieve hoofdsteunen voor
in. Ook ergonomie is met hoofd
letters geschreven. Alles zit waar
je het verwacht en laat zich dus
zonder nadenken bedienen. Maar
het is vooral het rijcomfort dat
overtuigt. De stoelen. En de rust
in het interieur. En ondanks zijn
tamelijk zwaarlijvig uitgevallen
bouw -vanaf zo'n 1500 kilo-
gaat hij opmerkelijk kwiek over
de weg. Met als aangename bij
komstigheid dat ook de sterk op
gefleurde basismotor, de tweeli
ter turbo, met zijn 150 paarden
krachten al meer dan genoeg po
wer in huis heeft. De basisprijs
van 75 mille heeft ook in de wer
kelijke wereld dus iets te beteke
nen. Al kun je kanttekeningen
maken bij het feit dat zijn vijfde
versnelling wel wat erg 'lang' is
gekozen. Zodat de fut er wat uit
raakt.
Maar goed, stort wat extra flap
pen van duizend en de 2.3 turbo
gooit er 20 paardenkrachten ex
tra tegenaan. De verwende auto
mobilist kan terecht bij de nieu
we 3-liter V6 met turbo. Twee
honderd pk schoon aan de haak.
Vooral een image-drager. Want
de viercilinders zijn in Saab-tra-
ditie eigenlijk de meest aangena
me motoren. Gewoon geraffi
neerder. De turbo van de zespit-
ter wordt maar vanuit drie van de
cilinders bekrachtigd. Asymme
trisch hebben ze dat gedoopt.
Saab wil binnen enkele jaren on
geveer de helft meer auto's gaan
bouwen. Met de 9-5 hebben ze
zonder twijfel een troef in han-
De Lancia Y, met zijn design dat doet denken aan een Ro
meins triomfboogje. Er zijn twee nieuwe uitvoeringen: een
nieuw basis- en een nieuw topmodel.
den voor de verwende zakelijke
rijder. Het niveau heeft hij zon
der twijfel en met zijn prijs houdt
hij het ook net even beschaafder
dan menig dikke Duitser.
Blijft alleen de vraag of de busi
ness class het bijzondere karak
ter van de Zweed zal kunnen ap
preciëren. Het zit er dik in dat de
echt grote aantallen uit een ande
re hoek moeten komen. Zo komt
er snel een licht bijgepunte op
volger voor de 900, die ook een
diesel meekrijgt. De 2.2-Iiter van
Opel om precies te zijn. Ook komt
er volgend jaar een stationwagen
op basis van de 9-5.
Het cockpit-gevoel moet Europa
veroveren. Maar ook weer niet al
te effectief, want een Saab - zo
noteren we uit de mond van een
van de topmannen - moet wel een
auto blijven die je niet in elke
straat tegenkomt. De 2.0 turbo
kost 74.950 en de V6 ƒ89.945.
Geen straathoekprijzen. Zo lang
Saab geen echt compact model
uitbrengt zal het met die exclusi
viteit wel lukken.
De nieuwe Saab 'negen-vijf'. Groot, maar rijdend als een compacte auto.