De '9-5' heeft een cockpit Mazda 626: buiten kleiner, binnen ruimer Toyota verzet bakens met nieuwe versie meest verkochte auto Cultuurschok Gevoelig DE STEM SURPLUS D 2 DE STEM AUTONIEUWS KORT Comfort Logo Hoger Uiterlijk Vier versies Nieuwe Saab concurreert meer met gevestigde orde Nieuwe instapper Lancia Audi A4 beste zakenauto Laatste Jaguar V12 Autosalon Bijenkorf Nieuwe Motortoergids Ergonomie Image-drager Door Rob van Ginneken Daar zit je dan, klaar voor de proefrit. In een auto met helblau we lak, gekleurde bumpers, speelse ronde koplampen in een spits neusje, grote ovale aehter- lichtblokken en bij de stationwa gen zelfs een bijna abstract ge vormde achterpartij. Binnenin van hetzelfde laken een pak. De fleurige bekleding van stoelen en deurpanelen, een pront bovenop het dashboard geplaats te radio, twee contrasterende kleuren kunststof voor je neus, een grappig metaalstripje over de schakelpook, racy patroontje in de wijzerschalen van de meters... het slaat allemaal een totaal an dere koers in dan het wel heel erg alledaagse design dat we van de huidige Corolla gewend zijn. Ein delijk een Toyota die je ook leuk kunt vinden. Reclamekreten mag je zelden let terlijk nemen. Maar bij kersverse uitvoering van de meest verkoch te auto ter wereld - want dat is de Toyota Corolla - kunnen we de tekstdichters toch een heel eind volgen. 'Nieuw, maar dan an ders', vinden ze zelf. Nou, dat mag je wel zeggen. Voor menig Toyota-koper zal het zelfs een soort cultuurschock zijn om in plaats van hun uiterst degelijke dertien-in-een-dozijn Toyota een bont gekleurde spring-in-het- veld in de showrooms aan te tref fen. Kortom: het vlotte karakter waar een boel mensen al jaren om vra gen. En dat je vooral in de Japan se hoek tegenwoordig met een kaarsje moet zoeken. Zelfs bij Mazda, datérikele jaren geleden toch heel wat modellen met een totaal eigeffgezicht op de Door Rob van Ginneken Bij een meer modaal merk spreek je van een dashboard. Maar in de nieuwe Saab 9-5 hebben ze het liever over de cockpit. Een vondst van de reclamemannen. Om even fijntjes te onderstrepen dat de Zweden hun wortels in de lucht vaart hebben liggen. Toch zit er ook wel een grond van waarheid in. Eenmaal achter het stuur geklauterd, valt namelijk op dat meters en bedieningsele menten nadrukkelijk om de be rijder heen zijn gegroepeerd. Met een vliegtuigachtige batterij toet sen en displays op de middencon sole. Tiptoetsen voor de geluids installatie in het stuurwiel. Een dubbele zonneklep voor en opzij. En zelfs een geventileerde stoel om de zitbasis koel te houden. De 9-5 is wat je noemt een rij dersauto en opent daarmee de aanval op concurrenten als de Audi A6, BMW 5-serie en Merce des E-klasse. Plek zat in elk ge val, want hij is niet minder dan vier meter tachtig lang. Dat zou je op het eerste gezicht trouwens niet zeggen. Door zijn breedte en hoogte oogt hij vrij gedrongen. Een doorontwikkeling van de 9000? Een voorbode van de vol gende Opel Omega? Want Gene ral Motors is sinds een tijdje de baas in huize Saab Automobile AB. De techneuten kijken meer dan lichtjes geïrriteerd op bij die suggesties. Vooral het laatste is in Zweden een gevoelig onderwerp. Dit, zo vernemen we in bloklet- ters gearticuleerd, is een geheel nieuwe auto. Groter, met een lan gere wielbasis, drie nieuwe moto ren, een nieuw onderstel en een eigen bodemplaat. Nieuw dus. Oké, er zit een meter bodemplaat van de Vectra in. Scheelde in de kosten. Maar verder, niks. Nop pes. De trouwe 9000 blijft niet voor niets als CS hatchback in de showrooms staan. Tot het jaar 2000. Hij wordt een tussenmodel om de stap van 900 (die volgend INFORMATIE SURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229, 4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. VRIJDAG 4 JULI 1997 BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.00 A chacun sa route, documentaire-serie 14.35 Dites-moi, serie portretten 15.45 Le blama toscope, kindermagazine 16.40 Home front, serie 17.35 The Fall Guy, misdaadse rie 18.30 Régions soir 18.45 Le quotidier des sports 18.55 Maguy, serie 19.31 Nieuws 20.10 Pour la gloire 21.35 Jean Ga bin-cydus: Le cave se rebiffe, Franse politie komedie uit 1961 23.15 Complètemen télé, documentaire-serie 24.00 Le jeu de dictionnaires 00.20 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope, kindermagazine 18.55 Régions soir 19.10 Gourmandises culinair magazine 19.30 Nieuws 20.0f Concours Musical International Reine Elisa beth de Belgique 1997 21.00 Bandoura, re portage 21.50 Jardins et loisirs. Tuinmage zine 22.10 Laatste nieuws (tot 22.35) DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi 09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Bo dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Auslanc sjournal 10.35 Info Arbeit und Beruf 11.0 Heute 11.04 Wohin die Liebe fallt, Duits film-komedie 12.10 Musikantenscheun 12.55 Presseschau 13.00 Mittagsmagazi met Heute 13.45 Plusminus-News, econc misch magazine 14.00 Tagesschau 14.0 Höchstpersönlich: actrice Hannelore Hoge 14.30 The Maharajah's Daughter, mini-se be. Afl. 2 16.00 Tagesschau 16.03 Roll rückwarts, hoogtepunten uit de Duitse t\ geschiedenis 16.30 Alfredissimol, culina magazine 17.00 Tagesschau 17.15 Brisan boulevardmagazine 17.55 Verbotene Lie be, serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Ai heiterem Himmel, serie 20.00 Tagesscha 20.15 Wenn jeder Tag ein Sonntag wa speelfilm 21.40 Exdusiv 22.10 Tagesthd man 22.45 Privatfernsehen, magazir 23,30 Wat is?, talkshow 24.00 Nachtmag, zin 00,20 Cops and Robbers, speelfilrl 01.50 Go Naked in the World, speelfilm I DUITSLAND 2 05.30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheit medisch magazine 14.10 Le grand blor avec une chaussure noire, speelfilm 15.." I Schattenspringer, praatprogramma 16,C I 201 - die Show, amusement 17.00 Heu i 15 Hallo Deutschland, magazine 17.1 'mmenhof, serie 18,45 Leute heute, magl Z|ne 19.00 Heute 19.25 Weissblaue G schichten, serie verhalen 20.15 Akte zeichen: XY... ungelöst 21.15 Die ZDF-r Portage: Japan heeft de meeste pretp; ken ter wereld, terwijl speelkasten en beospelletjes er al lang 'uit' zijn 21.45 He e 22.15 Sport Extra/atletiek: Golden Fol Te Oslo 23.15 Aktenzeichen: XY... ungelc I '3.25 Aspekte, cultureel magazine 23. NEDERLAND 1 Mil I 08.00 Journaal 08.07 Linda, Lin- da (herh) 08.32 Bestemming Schiphol (herh) I 09.00 Journaal 09.10 Get the Picture (herh) 0939 Kookgek op stap (herh) 09,53 Passie voor tuinen (herh) 1005 Imam in de polder (herh) 10.38 Ein Heldenleben (herh, tot j 11.28) 16.49 Alles kits met om 16.51 Be roemde verhalen; 17.29 Kinderen van de wereld; 17.41 Video kits 17.50 Growing Pains, comedy 18.20 Get the Picture 18.51 De derde man 19.28 Wie van de drie?, spelletje 20.00 Journaal 20.26 Netwerk, actualiteitenrubriek 21.02 Weeroverzicht 21.11 Het gevoel van... 22.07 Coverstory, serie (herh) 23.06 Aardige mensen, satire 23.42 Taggart: Angel Eyes, misdaadfilm (tot 01.49) NEDERLAND 2 13.00 Journaal 14.00 Wimbledon 17.59 2Vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal; 18.43 Sportjournaal en vanaf 18.51 Hoofd punten uit het nieuws gevolgd door het weer 19.00 Studio Sport 19.47 Zoovenirs, dierentuinmagazine 20.23 10ers, comedy 20.53 Kiss and Teil, speelfilm 22.28 Goede raad, documentaire-serie over het werk van advocaten. Afl. 1 23.13 Pond Life, animatieserie 23.28 (Socutera) Werkende Arbeid sintegratie: De individuele weg naar werk voor mensen met een beperking, uitzen ding van Stichting Werkenrode 23.32 Journaal 23.42 Studio Sport (tot 01.22) NEDERLAND 3 18.00 Villa Achterwerk, kindermagazi ne met Pinkenplace; 18.06 Het mannetje Jakob; 18.09 Hardop kijken 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.43 Het Klokhuis 19.03 Lingo, spelletje 19.33 Van gewest tot gewest 20.03 Frasier, comedy 20.29 Met het mes op tafel, kennis /blufquiz 21.03 Het is de schraapzucht, gentle men, tv-film uit 1996 22.00 Journaal 22.16 Sportjournaal 22.34 Nova, actualiteiten 23.04 Gesprek met de minister-presi dent 23.17 Lifeline: 70 jaar internationale ra dio, reportage (tot 00.07) 07.00 Ontbijtnieuws (ook 07.30, 08.00 08.30 en 09.00) Cultuurschok in de Corolla De nieuwe Corolla. weg zette. Helaas viel dat samen met een periode van gespierde prijsverhogingen, zodat de kekke karretjes razendsnel van de boodschappenlijsten werden af gevoerd. Subiet kregen de meeste modellen een hoog 'Primera-ge- halte' mee. Want dat begint in aufoland zo langzamerhand een begrip te worden. Het betekent zoiets als: technisch goed, rijdt lekker, maar je valt in slaap ach ter de brochure... De Corolla worstelt zich daar duidelijk onderuit. En gezien de steeds harder wordende kritiek op dit soort modellen zou het ons niet verbazen als de concurrentie snel volgt. Blijft de vraag of hij ook in andere opzichten voldoen de in huis heeft om de wekker af te laten lopen voor de inmiddels diep in slaap gesukkelde poten tiële kopers. Het antwoord is po sitief, zoals een proefrit in een Corolla 1.6 Liftback aantoonde. Als je maar niet denkt dat de vlotte lijn van de Japanner auto matisch bij een kwiek karakter hoort. Natuurlijk, het ziet er allemaal een stuk aardiger uit dan voor heen. En op papier zijn de presta ties puik. Maar de overheersende indruk onder het rijden is er toch een van comfort. En niet van pit. Hij schakelt voortreffelijk, maar zelfs met de 81 kW/100 pk sterke 1.6-zestienklepper in het vooron der maakt hij niet de indruk echt met grote stappen vooruit te gaan. Terwijl de 1600 toch 24 paarden meer op stal heeft dan de 1.3-liter basismotor. Dat belooft wat. Afijn, het is ook geen lichte auto. De balans is dit keer naar een an dere kant doorgeslagen. De nieu we Corolla heeft namelijk een verrassend volwassen vering en Door Rien van der Steen Ze hebben er bij Mazda met smart op gewacht. Want tsjonge, wat hebben ze het daar zwaar. Die honderd Nederlandse dealers moeten zich weieens af vragen of het ooit weer goed komt. De verkoopcijfers zitten in de min. Mazda biedt weerwoord met een nieuwe 626, er komt een kleine ruimtewagen (Demio) aan, over een paar maanden wordt de opvolger van de MX-5 voorgesteld, de MX-3 en MX-6 krijgen geen opvolgers meer, volgend jaar komt de nieuwe Xedos en in mei 1998 komt een nieuwe 323. Mazda is de draad de afgelopen jaren een beetje kwijtgeraakt. Opvallend: het is nog maar een jaar of vifr geleden dat de on derneming een nieuw logo pre senteerde. Dat is nu alweer over boord. Het nieuwste logo, een gestileerde M, moet Mazda om hoog helpen in de vaart der au tobouwers. Maar nu eerst de nieuwe 626. De vijfdeurs staat nu klaar, eind ju li volgt de vierdeurs sedan. Te gen het einde van dit jaar komt een wagon, volgend jaar een die sel met directe inspuiting. De Comprex-diesel van Mazda is niet meer te krijgen. Want zo'n supercharger kan niet aan de emissie-eisen voldoen, aldus Mazda. De nieuwe 626 is uiterlijk wat kleiner dan de bestaande versie. Dat komt weinig voor. Niette min is er wel werk gemaakt van de auto. Want de ruimte binnen in is groter dan die in het huidi ge model. De auto is korter, maar wel iets hoger. Ook achter in biedt de wagen een prima zit. De voorwielaangedreven auto is er met 1.8/16V/90 pk motor en een 2.0/16V met 115 of 136 pk motor. De goedkoopste versie kost 37.495,- en dat is 1500 gulden goedkoper dan de voordeligste van de huidige serie. Opvallend uitrustingsdetail is een passa- gierstoel voorin die platgevou- wen kan worden. Eén airbag, centrale vergrendeling, stuurbe krachtiging, in hoogte verstel baar stuur, gedeeld neerklapba- re achterbankleuning, een mooi kantelende bekerhouder en een goed verstelbare bestuurders stoel worden standaard meege- was. Mazda wil in Nederland 9000 626's verkopen en dat zijn er drieduizend meer dan het huidi ge jaarlijkse aantal. Of het lukt? Kwalitatief is er met het nieuwe model niks mis. Hij ziet er ook wel goed uit, al doet hij wel erg veel aan Nissans Primera en Mitsubishi's Galant denken. En dat op een moment, dat de Euro pese fabrikanten hun uiterste best doen modellen te maken die er anders uitzien. De Japanners hebben veel marktaandeel in Europa verlo ren. Dat heeft met de prijs van de auto's te maken. Maar ook met uiterlijk. En op dat gebied moeten ze ginds maar eens heel diep nadenken. De nieuwe 626 heeft wat tweeslachtigs: kleiner maar groter, niet mooier maar beter, en ook een beetje meer Ford. Want tegenwoordig heeft Ford de touwtjes in handen bij Mazda. De Japanse onderne ming wordt zelfs geleid door een Amerikaan. De nieuwe 626 lijk' het pad te moeten effenen voor een model, dat over een jaar ot drie op dezelfde bodemplaat zal staan als de Ford Mondeo. leverd. De auto is in feite een verbeterde versie van de bestaande 626, hoewel hij er uiterlijk sterk van afwijkt. De rij kwaliteiten zijn dik in orde, de carrosserie ge draagt zich mooi stijf, de stoelen zitten goed en de bediening is duidelijk. De kofferruimte van de vijfdeurs meet een halve ku bieke meter en dat is veel meer dan de bestaande 626 te bieden heeft. Het zicht naar achteren laat te wensen over. Bij achteruitrijden en inparkeren wordt dat lastig. Met de vijfdeurs tenminste, want van de vierdeurs hebben we dat niet proefondervindelijk kunnen vaststellen omdat daar nog geen rijdende versie van te krijgen voelt eigenlijk aan als een grotere auto. Ook wat zijn geluid aan gaat, trouwens. Zo te horen heeft de nieuwe middenklasser dezelf de geluiddempende maatregelen meegekregen als zijn kostbare grotere broers. Iets soortgelijks geldt voor de stoelen. Die vooral voorin opval lend lang en hoog zijn. Zodat ook wij Hollanders er goed op kunnen zitten. Maar ook achterin heb je heel redelijk de ruimte. Daar val len overigens ook de verstelbare hoofdsteunen op. Het autootje moest exclusief zijn, een eigen karakter uitstralen en individualisme tentoonspreiden. Typisch van die public rela- tions-termen, waar je voor de dagelijkse praktijk weinig tot niks mee kunt. Toch is het Lancia gelukt van de Ypsilon een heus apart automo bieltje te maken. Met een bijzonder design. De Ypsilon heeft een nieuw topmodel met de 1.2 16V. maar er is ook de ondeugende Elefantino. De laatste kost 22.450,-, de eer ste 26.950,-. De autokoper had al veel keus, wanneer hij een kleine Lancia wil de. Want het ding is er in een ware kaleidoscoop van meer dan honderd kleuren. Lancia wil het rijdende bewijs zijn dat hand zaam en compact niet betekent dat je in een gestileerde koek trommel rondrijdt. Lancia biedt de Y aan met 1.1 en 1.2 liter mo tor, de laatste ook met zestien kleppen. Voor de gewone 1.2 is ook een ECVT-automaat (continu variabele transmissie) te krijgen. De 1.2 16V motor levert 86 pk en dat is voor een auto als de Lan cia ruim voldoende. Met andere woorden: de Y wordt er bijzonder vlug van. En gaat er op de snelweg als een pijl uit de boog van door. De Elefantino, Italiaans verkleinwoordje hetgeen 'olifantje' bete kent, heet voortaan het basismodel. Uitgerust met 1.1/55 pk mo tor en speciaal voor jeugdige automobilisten. Met o.a. een tita- niumkleurig instrumentarium. Lancia heeft ook in Nederland succes met de opvallend uk, die yp(silon) genoemd wordt. Sinds de introductie in januari 1996 zijn er hier 1630 verkocht. De Audi A4 is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 1997. De jury noemde de auto 'weliswaar duur, maar hij biedt meerwaarde aan rijkwaliteiten en uitstraling. Vooral de uitzonderlijke diesel techniek die het VW-concern in huis heeft, wordt in de zakelijke markt bijzonder gewaardeerd.' De Audi werd op de voet gevolgd door de Mercedes E en BMW 5- serie. Jaguar is gestopt met de productie van de V12-motor. De Engelse fabrikant Heeft de twaalfcilinder 26 jaar lang gebouwd en in die periode bijna 162.000-vamdeze enorme motoren gebouwd. De op volger is de achtcilinder die'in de XK8 toegepast wordt. De V12 had een inhoud van 5,3 liter en een vermogen van 272 pk. De laat ste Jaguar met de V12 motor, een XJ12LWB Saloon, is bijgezet in het Jaguar Daimler Heritage Trust Museum. De Bijenkorf houdt tot en met 30 augustus de traditionele Auto salon. Het evenement draait om miniatuurauto's, waarvan de meest bijzondere dit jaar drie modellen van de Fiat 500 zijn. In het kader van het 40-jarig bestaan van de Fiat 500 wordt een rit van Rotterdam naar Rome ondernomen met drie oude Fiats. Die rit verwijst naar de monsterrit die journalist Jan Apetz in 1957 met een 500 ondernam. Het eerste exemplaar van de Fiat 506 was in de zomer van dat jaar geproduceerd. Naast Fiats 500 zijn tijdens de Autosalon in De Bijenkorf Engelse modelletjes, een Lada van de Amsterdamse brandweer en Ferra ri's te zien en te koop. Na de Motortoergids van Hans Avontuur is bij Kosmos Z&K Uit gever nummer 2 verschenen. Dit keer heet de schrijver Tom Bou- dewijns. Er worden tien routes door Nederland, Duitsland en de Ardennen beschreven. Met tips voor restaurants en hotels of cam pings. Gemakkelijk zijn de gedetailleerde beschrijvingen achterin met aparte kilometerstanden. De routes voeren vooral langs kleine weggetjes en meestal nogal voor de hand liggende bezienswaar digheden. De gids (paperback) telt 144 pagina's en kost 24,90. ISBN 90 215 93289; Kosmos Uitgevers tel. 030 2349211. De nieuwe Mazda 626. Niet bijzonder qua uiterlijk, wél ruim en goedkoper dan de huidige versie. Toyota schiet met veelkleurige hagel. De Corolla komt er in vier versies: driedeurs hatchback, vijfdeurs liftback, sedan en de extra wilde stationwagen. Naar keuze met een 1.3- of 1.6 benzine motor of een 2-liter diesel. De heren hebben het ondanks het volwassen karakter aangedurfd een 'lokker' op de prijslijst te zet ten: de hatchback 1.3-liter 16V voor 28.990 gulden. Dan heb je zaken als stuurbekrachtiging en een airbag aan boord, maar over houden doet het toch niet. Echt aardig - ook letterlijk - wordt het bij de 1500 gulden duurdere Linea Terra, die zowel uiterlijk als van binnen meer met zich meebrengt en bijvoorbeeld de speelse stoffen bekleding mee krijgt. Het past in het beeld. Het individuele karakter van de nieu weling wordt namelijk onder streept door een grote keus aan kleuren en allerhande accessoire pakketten, met fraaie namen als Linea Terra en Linea Luna. Wel licht is het met enige moeite zelfs mogelijk een lekker ouderwets gewone Corolla in elkaar te sleu telen? Voor de trouwe klanten, zogezegd. jaar overigens 9-3 gaat heten) en het gestroomlijnde nieuwe vlag- geschip te overbruggen. De 9-5 is een sedan. Met een dik ke V6 als topkrachtbron. Zo zit ten de twee grote Saabs elkaar dus niet te veel in de weg. Die kans lijkt ons sowieso gering. De 9-5 is namelijk van een geheel nieuwe generatie. Veel moderner. Hij laat de 9000 in veel opzichten ver achter zich. Hij voelt ondanks zijn forse bouw aan als een aan zienlijk kleinere auto. Lekker handelbaar. Toch is hij zowel voor- als achterin enorm ruim en is de bagageruimte top. Ook de aërodynamica is stappen verbe terd. Cw 0.29 om precies te zijn. Opmerkelijk, bij dit formaat. De veiligheidstechniek is naar ongekende hoogte opgeschroefd. De sterkte van de cabine, abs, elektronische remkrachtverde- ling, airbags, eventueel side-air- bags, actieve hoofdsteunen voor in. Ook ergonomie is met hoofd letters geschreven. Alles zit waar je het verwacht en laat zich dus zonder nadenken bedienen. Maar het is vooral het rijcomfort dat overtuigt. De stoelen. En de rust in het interieur. En ondanks zijn tamelijk zwaarlijvig uitgevallen bouw -vanaf zo'n 1500 kilo- gaat hij opmerkelijk kwiek over de weg. Met als aangename bij komstigheid dat ook de sterk op gefleurde basismotor, de tweeli ter turbo, met zijn 150 paarden krachten al meer dan genoeg po wer in huis heeft. De basisprijs van 75 mille heeft ook in de wer kelijke wereld dus iets te beteke nen. Al kun je kanttekeningen maken bij het feit dat zijn vijfde versnelling wel wat erg 'lang' is gekozen. Zodat de fut er wat uit raakt. Maar goed, stort wat extra flap pen van duizend en de 2.3 turbo gooit er 20 paardenkrachten ex tra tegenaan. De verwende auto mobilist kan terecht bij de nieu we 3-liter V6 met turbo. Twee honderd pk schoon aan de haak. Vooral een image-drager. Want de viercilinders zijn in Saab-tra- ditie eigenlijk de meest aangena me motoren. Gewoon geraffi neerder. De turbo van de zespit- ter wordt maar vanuit drie van de cilinders bekrachtigd. Asymme trisch hebben ze dat gedoopt. Saab wil binnen enkele jaren on geveer de helft meer auto's gaan bouwen. Met de 9-5 hebben ze zonder twijfel een troef in han- De Lancia Y, met zijn design dat doet denken aan een Ro meins triomfboogje. Er zijn twee nieuwe uitvoeringen: een nieuw basis- en een nieuw topmodel. den voor de verwende zakelijke rijder. Het niveau heeft hij zon der twijfel en met zijn prijs houdt hij het ook net even beschaafder dan menig dikke Duitser. Blijft alleen de vraag of de busi ness class het bijzondere karak ter van de Zweed zal kunnen ap preciëren. Het zit er dik in dat de echt grote aantallen uit een ande re hoek moeten komen. Zo komt er snel een licht bijgepunte op volger voor de 900, die ook een diesel meekrijgt. De 2.2-Iiter van Opel om precies te zijn. Ook komt er volgend jaar een stationwagen op basis van de 9-5. Het cockpit-gevoel moet Europa veroveren. Maar ook weer niet al te effectief, want een Saab - zo noteren we uit de mond van een van de topmannen - moet wel een auto blijven die je niet in elke straat tegenkomt. De 2.0 turbo kost 74.950 en de V6 ƒ89.945. Geen straathoekprijzen. Zo lang Saab geen echt compact model uitbrengt zal het met die exclusi viteit wel lukken. De nieuwe Saab 'negen-vijf'. Groot, maar rijdend als een compacte auto.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18