Een ivoren toren voor de schrijver en de lezer De ontdekkingsreis en de loutering van Frank Boeijen Margriet de Moor van het podium naar de schrijftafel DE STEM GIDS DE STEM I 701 TPnnger' Praatprogramma 16.C 17 ie L,'e„Show' amusen>ent 17.00 Heul SOKn e,9, l° Deutschland. magazine 17.5 I w 5113, misdaadserie 18.45 Leute hei i i i i i DONDERDAG 3 JULI 1997 'Ik hoorde hoe de bron klonk' Hij zegt dat hij zich op dat mo ment gelukzalig heeft gevoeld. En hij tokkelt met zijn vingers op een onzichtbare gitaar. Frank Boeijen thuis in zijn tuin. En weg is hij naar dat ene moment van die bijzondere ontdekking: de ge boorte van muziek. Hij vindt het achteraf raar van zichzelf: „Ik had me nog nooit af gevraagd waar muziek nou ei genlijk vandaan komt. Nooit." De vraag kwam pas op in die nacht in Indonesië toen hij het antwoord hoorde. Hij kon niet slapen. „Ik ben bui ten gaan zitten. Het was in een vallei. Wat je daar hoort zijn ge luiden. De rivier, krekels, zoe men, ritselen. Er ontstaat ritme. Druppels die op bamboe vallen: pom, pom. Vogels. Dieren. En dan wordt het een lied." Hij voelde zich euforisch, geluk zalig. „Het was net een trip. Wat je hier hoort is herrie, is rock 'n' roll. Daar werd muziek geboren. Ik hoorde hoe de bron klonk. Nie mand had het bedacht, niemand gecomponeerd, niemand gear rangeerd. Het was er, zomaar, een knooppunt van toevallighe den. Geen mens had zich er mee bemoeid. Muziek puur natuur." Frank Boeijen, zanger, compo nist, schrijver. Vijftien albums heeft hij op zijn naam staan. Vijf tien jaar lang op het podium ge staan. Net weer een toernee ach ter de rug met zeventig optre dens. Met Liesbeth List een cd opgenomen. Zijn live-cd in 1995 was een balans van vijftien jaar Toen hij vertrok uit het kille Nederland, gingen ze leeg de rugzak in: de walkman en het notitieboekje. Frank Boeijen. Nu hij na lange omzwervingen op de trein van de loutering terug is uit het warme Zuid-Oost-Azië, zijn ze vol. Nu pakt hij in een studio in Brussel zijn rugzak uit en neemt hij zijn nieuwe cd op: Vaderland. Vlak voordat hij op reis ging, stierf zijn vader. Toen hij terug kwam zijn moeder. Een ontdekkingsreis tussen twee graven. Door Hans Jacobs muziek. Het was tijd om er op uit te gaan. Weg. Op reis. Het werd Zuid-Oost-Azië. Vietnam, Indo nesië. Vele maanden weg van Ne derland. „Géén vlucht." Hij zegt het met nadruk. „Want wat ik doe, dat doe ik graag. Ik wil ge woon weten wat er nog meer is. Ruimte maken .voor nieuwe din gen." Hij kijkt rond in zijn tuin. Fleuri ge bloemen, een idyllisch huis. Een bijna veertiger in zijn decor. „Ik woon hier heerlijk. Daar hoef ik niet voor weg, maar ik wilde langere tijd rust hebben, geen verplichtingen. Onbekend zijn." Hij heeft het over de grote schoonmaak. De kamer boven leeg maken. Ruimte maken voor iets anders. Zoiets als een retrai te? „Zoiets, ja." En, vraag ik, ge slaagd? Hij kijkt alsof hij er nog niet over nagedacht heeft. Zegt dat dan ook. „Daar vraag je me wat." En lacht. „Ik voel me heel anders dan toen ik weg ging." Hij heeft nu geen ouders meer. Zijn vader overleed vlak voor de reis. Zijn moeder op het einde er van. Een reis tussen twee graven. De reis was al gepland toen zijn vader ziek werd. „Hij was nooit ziek. Ik was er niet op voorbe reid." De band met zijn vader was sterk en dateert uit de wilde jaren ze ventig. Frank met zijn lange ha ren, experimenterend, hasj ro kend. Ik heb negen kinderen grootgebracht, zei de vader tegen de zoon met zijn lange haren, zijn jongste van de tien kinderen: maar dit! „Dan zat hij diep in de nacht na feestjes op me te wachten tot ik thuis kwam. We hadden een band en daar ben ik hem dankbaar voor. Het was gisteren precies een jaar geleden dat hij dood ging-" De dood ging mee de rugzak in naar de tropen. „In de warmte van de tropen kun je zware din gen als de dood makkelijker rela tiveren. Makkelijker dan in het kille Nederland met drie jassen aan. In de tropen woekert het le ven het hele jaar door. Daar zijn NEDERLAND 1 Frank Boeyen: „In de warmte van de tropen kun je zware dingen als de dood makkelijker relative ren. Makkelijker dan in het kille Nederland met drie jassen aan.foto do visser geen seizoenen. Als je in de win ter in Nederland aankomt, lijkt het net of ze net als in Vietnam alle bomen met chemicaliën be sproeid hebben. Zo kaal, zo dood. Maar daar in de tropen is de dood niet triest omdat het leven in de natuur door gaat. Bij ons zijn ge boorte, leven en dood drie dingen ,4jg.ni,et bij elkaar horen, Ij^prjis het één geheel." n99 De verwerking. „Door het over lijden van mijn vader is de dood heel dichtbij gekomen. Ik heb ge zien hoe mijn vader dood ging. Ik heb heel goed gekeken. De dood is geen onbekende meer voor mij. Niets abstracts." Hij drinkt wa ter. Geleerd in de tropen. Water drinken, de hele dag. „De dood was mooi. Het was alsof mijn va der iets vond, een bestemming. Alsof hij werd verlost. Wat over blijft is de wetenschap dat hij goed terecht is." Op het einde van de reis overleed zijn moeder. Daar was hij beter op voorbereid. „Eerst stelde,.je het nadenken over de dood uit. Nou niet. Straks pas. De dood was rats: een tikje op je schouder. Meekomen jij. Zoiets als je vrouw die je op een feest vast pakt: kom naar huis. Zo'n gevoel dacht ik dat de dood was. Iets definitiefs." Eerder had hij gezegd dat hij nooit terug kijkt. „Ik kijk altijd vooruit. Als de ene cd klaar is, ben ik al bezig met de andere. Mijn leven is gepland." Hij vertelt over ontmoetingen met jonge mensen op reis, die he lemaal nog niet weten wat ze gaan doen met de dag, met hun leven. Hij vertelt het met een vleugje bewondering. Zijn leven is na de reis al een stuk minder gepland. Veertig worden, zo'n mijlpaal in het leven. „Misschien", geeft hij als antwoord op de vraag of het er mee te maken heeft. „Als je veertig bent heb je een verleden. Eerst had je alleen toekomst. Nu ook een verleden. Je hebt mis schien al langer geleefd dan je mogelijk nog zult leven." Een reis vol ontdekkingen. „Van bekende dingen in jezelf die je niet eens meer merkte. Zoals het maken van een cd. 'Hoe schrijf je die liedjes toch', vroegen mensen altijd. Ik had er geen antwoord op. Ik ging de studio in en het ging vanzelf. Ieder jaar, vijftien jaar lang. Op zijn reis was er geen dwang, geen studio, geen gitaar. Maar de inspiratie kwam toch. „Het was beangstigend. Ik ontdekte daar dat inspiratie, creativiteit een na tuurlijke bron in mezelf is. Iets heel intiems." Melodiën spookten spontaan door zijn hoofd. Niet zoals thuis, eerst 's morgens ver gaderen en 's nachts nummers uitwerken. „Het was er en ik pakte mijn walkman en nam het op." De nieuwe cd. Vaderland. „Waar het mij om gaat is het gevoel dat ik daar heb gehad vast te leggen. Een afspiegeling van wat ik daar heb meegemaakt. Als ik het hoor dan komen de beelden terug in mijn hoofd, de geluiden, het ge roezemoes, het pratenü^JaSSiCje kunt ook ggwoon luisteren? napr mooie lichte liedjes. Niet van dat zware. In de tropen is alles luch tig. Voor mij is de cd rond. Het is één geheel, zelfs de volgorde weet ik. Voor mij is de cd klaar." Vaderland. „Je snapt wel waar om" zegt hijVaderland, het va derland van de muziek, mijn va der en ook Nederland. Daar lig gen tenslotte mijn roots. Ik zal nooit een oosterling worden, maar je kunt er wel veel van le ren. De rust bijvoorbeeld. Na tuurlijk hebben zij het daar ook druk. Er wonen veel meer mensen en ze hebben veel minder ruimte, maar zij hebben rust. Wij hebben dat niet. Als je op Schiphol aan komt voel je de vibes in de lucht. Alles is gestresst. Toen ik terug kwam, wist ik dat er niets veran derd was" In een van de dagboeken, die hij tijdens zijn reis schreef, proef je dat zijn leven in balans begint te komen. Begrip, geduld gaan de rugzak in. Hij bekent aan het dagboek dat de jaren negentig zijn beste platen hebben opgele verd, maar dat hij geen ambitie had. Het doel was - onbewust - alles gewoon te laten gebeuren. Die ambitie kreeg hij in de tro pen. „In vrijheid, als vanzelf. Niet opgelegd door anderen of door jezelf." Ook vond hij een nieuw perspectief, een ruimere blik: „Wereldmuziek maken, met jouw stem, met jouw Nederland se woorden", schrijft hij in zijn dagboek. ,q ,£f ii..: Frank Boeijen-is-tomgién schudt zijn rugzak leeg in een studio in Brussel. Een geslaagde reis? „Het heeft gewerkt. Om me heen is niet veel veranderd. Alleen: ik ben veranderd." Door Mieske van Eek „Ik had een hoge strakke so praan", vertelt ze, „en ik zong graag twintigste-eeuwse mu ziek." Maar zingen doet ze al lang niet meer en piano spelen nog maar af en toe. Margriet de Moor mist het zingen niet, al voelt ze zich nog steeds mu sicus. Misschien komt het daardoor dat zij zich blijft verbazen over de manier waarop schrijvers vaak de po dia beklimmen om over hun boeken of over zichzelf te pra ten. Het ergert haar een beet je, al is ze zelf ook wel eens gast op literaire avonden. „Ik wil niet dogmatisch daarin zijn en ben dan zo aardig en toegankelijk mogelijk, maar de zin ervan begrijpen doe ik niet." De eigenlijke plaats van de schrijver is achter de schrijftafel. Daar laat De Moor geen misver stand over bestaan. „Schrijvers kunnen veel minder goed dan componisten over de vaardigheid en techniek van hun werk praten. Ze beginnen vaak over hun jeugd, al of niet gelukkig en hebben nauwelijks ter zake doende me ninkjes over van alles en nog wat." Maar wat een schrijver te zeggen heeft zit in het boek. Auteurs doen volgens De Moor aan branchevervaging en lenen zich voor een soort van entertainment. „De schrijver is geen podium kunstenaar. En het is ook niet de taak van de schrijver om zijn ei gen boeken te promoten." Zenuwen Als zangeres was zij bang voor het publiek, dat 'veelkoppig monster'. De zenuwen voor een optreden waren voor haar een be langrijke reden te stoppen met zingen. Als ze als schrijver op het podium zit, kent ze geen angst. Niet omdat ze als schrijver zeker der is dan als zangeres, maar om dat haar aanwezigheid op het po dium er eigenlijk niet toe doet. Want het boek gaat niet om het optreden. „Het is voor de schrij ver niet van belang om als per soon indruk op het publiek te maken. Die al te overdreven be langstelling voor de schrijver als mens staat mij tegen." „Ik ben mijn leven lang een hartstochtelijk lezer geweest, toegewijd en verslaafd. Ik was een alleslezer, nog voor ik zelf ging schrijven. Maar het bezoe ken van literaire avonden kwam niet bij mij op. In plaats van naar zo'n avond te gaan, kun je een heel boek lezen." Voor Margriet de Moor zo'n tien jaar geleden begon met schrijven, had zij al een muziek-carrière achter zich. Als zangeres zong ze vooral twintigste-eeuws werk. Zij heeft altijd een duidelijke voorkeur voor de avant garde ge had, componisten als Igor Stra- vinski, Arnold Schoenberg, Al- ban Berg, Pierre Boulez, Klaas de Vries, Otto Ketting, Louis Andriessen en Tristan Keuris. „Muziek hoort bij me. Ik denk op die manier. Ik ga nog steeds veel naar concerten. Maar als ik zou moeten kiezen wat ik zou willen zijn, componist of schrijver, dan kies ik voor schrijver." Veelvraat Ook op muziekgebied beschouwt De Moor zichzelf als een veel vraat. Als voorbereiding op Her tog van Egypte luisterde zij bij voorbeeld naar zigeunermuziek. Voor haar roman De virtuoos hoorde zij veel opera's uit de ze ventiende en achttiende eeuw, de tijd van de castraatzangers: Per- golesi, Handel, Hasse. „Daar wa ren ook hele bizarre composities bij. Leuk voor het boek, maar die hoef ik nu niet meer te horen." Zij houdt nog steeds van muziek theater van Monteverdi tot Andriessen. „Op mijn zeventiende ben ik naar het conservatorium gegaan. Toen Margriet de Moor: „Ik denk heel abstract. De lijn van het verhaal heb ik altijd al in mijn hoofd zitten.foto klaas koppe ik begon te schrijven gebruikte ik de inzichten en de aanpak die ik had geleerd als musicus." Die aanpak bleek te werken. Haar eerste boek Op de rug ge zien kreeg een nominatie voor de AKO-literatuurprijs en het Gou den Ezelsoor. Met haar eerste ro man Eerst grijs dan wit dan blauw won ze de AKO-prijs. Haar bundel Dubbelportret werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. Haar laatste boek Hertog van Egypte werd ge nomineerd voor de Librisprijs. „Componisten houden zich beter bij hun werk. Die hebben meer besef dat ze over de compositie moeten praten, over de hinder nissen die ze bij hun werk hebben moeten overwinnen, over lijnen, over glasheldere dingen. Als er iets is dat mij interesseert aan kunst, dan is dat het maakproces. Over het maken van kunst kun je heel technisch en boeiend praten, net als sportmensen, schakers en acrobaten." Musici zien heel goed dat kunst geen afspiegeling is van de wer kelijkheid. De Moor verwonderde zich over de discussie die Anil Ramdas aanzwengelde in NRC Handelsblad. Hij sprak van cul tureel racisme. De van oorsprong Surinaamse schrijver stoorde zich eraan dat Nederlandse schrijvers in hun boeken zo wei nig allochtonen opvoeren. „On zinnig", vindt De Moor. „Een ro man is geen sociologische of an tropologische studie. Dit soort misverstanden komt bij musici niet voor." De Moor: „Men heeft wel be zwaar tegen de schrijver in zijn ivoren toren. Maar die toren is niet alleen van de kunstenaar. Het is ook de plek waar de lezer het boek zit te lezen. Die hele nei ging om van het lezen iets massa als te maken begrijp ik niet. Ik vraag me af of kunst beleven iets massaals is. Mij lijkt dat de schrijver niet alles met het pu bliek door en dood zou moeten praten. De boekdrukkunst is de mooiste uitvinding ooit gedaan, omdat die het mogelijk maakt een verhaal of roman voor heel veel mensen te reproduceren. Om muziek te beleven moet je naar een zaal met andere mensen, maar een boek is er alleen voor jou." Maar het horen voorlezen van schrijvers uit hun eigen werk, kan toch heel boeiend zijn? „Er zit iets geks in de schrijver die zijn eigen proza voorleest. Voor poëzie ligt dat anders. De stem van het proza is echter veel ruimer dan de stem van de proza schrijver zelf. Het mooie van in stilte lezen is juist die ruimte. Als de schrijver zelf voorleest, legt hij als het ware zijn eigen stijl aan de ketting. Hij ontneemt iets aan de ruimte die de stijl heeft. Flaubert las hardop zijn eigen teksten voor. Het zou uniek zijn als we daar nog opnamen van hadden. Maar het kan ook best zijn dat we dan zouden ontdekken dat de stijl van het boek buigzamer is dan de stem van de kunstenaar." Taal Dat het voor schrijvers moeilijk is om die grenzen te trekken kan volgens De Moor aan het dubbel zinnige van de taal liggen. „Aan de ene kant is taal bedoeld voor het dagelijks gebruik. Aan de an dere kant is taal het materiaal waarvan het kunstwerk wordt gemaakt." Over schrijven wil Margriet de Moor kunnen praten als over een hoog ontwikkeld ambacht. Het moet gaan over de virtuositeit, lijnen, leesbaarheid. Over het maken van haar eigen boeken vertelt zij: „Ik denk heel abstract. De lijn van het verhaal heb ik al tijd al in mijn hoofd zitten. Ik laat echter voldoende ruimte open, die kan ik invullen tijdens het werk. Ik weet aan het begin bijna precies het aantal pagina's, en uit welke geledingen het boek zal bestaan. Daar hebben de fei ten maar naar te voegen." „Mijn romans bouw ik net zo op als een compositie. Daarom vin den lezers het begin van mijn boeken wel eens gecompliceerd. In het eerste hoofstuk bied ik het thema in al zijn veelvormigheid aan. Je zou dat de expositie kun nen noemen. Dan volgen de door werking en de reprise." Moorden Feiten ontleent De Moor nogal eens aan het dagelijks leven. „Als andere schrijvers gebruik ik moorden, liefdes of fobieën en pas die in in mijn werk." De on derwerpen die zij kiest, vergen vaak heel gedegen onderzoek. Voor De virtuoos (1993) verdiepte zij zich in de castraatzangers en in de tijd en de omstandigheden waarin die zangers leefden en in de opera's, waarin zij schitter den. Zij gaf in haar boek een op merkelijk heldere uitleg van wat er bij die zangers lichamelijk wel en niet werkt. In De virtuoos kon ze gebruik maken van haar eigen ervaringen als zangeres. Maar gezien het thema van het boek - vituosi- teit - had het volgens haar ook over een accrobaat kunnen gaan. Het zingen op zich, vindt zij niet essentieel voor de roman, wel de hartstocht waarmee die kunst be oefend wordt. „De castraatzan ger wordt door die operatieve in greep geen ander mens. Hij blijft zinnelijk, maar die zinnelijkheid wordt als het ware verplaatst naar de stem." Speelruimte Over de wel eens als moeilijk er varen opbouw van haar werk zegt de schrijfster: „Je moet als lezer die aangeleerde houding kunnen loslaten dat je alles op een rijtje moet hebben. Ik heb de neiging de dingen tegelijk te la ten gebeuren. Ik begin met een klein thema, waar je consequent op door moet denken. Rond die paar kleine vertrekpunten houd ik veel speelruimte. Eerst grijs dan wit dan blauw heeft duide lijk vier delen. Het boek is opge zet als een symfonie of sonate. Ie der deel heeft zijn eigen stem en eigen beweging en toonsoort. Bij een melancholische passage moet alles, de meubels, het landschap, die melancholie, die juiste toon soort hebben. Schrappen of schuiven in die tek sten doet ze nooit. „Schrijven is voor mij meteen monteren. Ik wil de intensiviteit om iets te zeggen ten volle benutten. Er gebeuren veel onverwachte dingen tijdens het schrijven, maar het is niet zo dat de personen in het boek met mij op de loop gaan." Mysterie Van psychologisch gepeuter houdt De Moor niet. „Ik sta er versteld van hoe iedereen in dit Oprah Winfrey-tijdperk er een raar psychologisch jargon op na houdt." In haar boeken komen veel mensen voor die elkaar niet kunnen doorgronden, niet willen ook. De schrijfster vindt dat geen gemis. Je moet het maar accepte ren. Ik vind er ook wel iets aan trekkelijks aan. Lucy en Joseph in Hertog van Egypte vormen zo'n paar. Ze houden wel van el kaar. Ze vormen toch een gewel dige eenheid." „Fascinerend vind ik een boeren echtpaar dat praktisch niet in woorden met elkaar communi ceert en toch minstens zo'n diep contact heeft als een stel intellec tuelen." Het contact tussen Nellie en haar autistische zoon Gaby in Eerst grijs dan wit dan blauw gaat heel ver, vindt De Moor. In deze ro man cirkelen mensen als hemelli chamen om elkaar heen. Gaby kijkt altijd naar de sterren. Nellie kijkt precies zo naar haar zoon, die even ondoorgrondelijk is als het firmament. Zo hebben zij een vrede bereikt in hun omgang. Het contact dat er is, is er en verder geen dramatiek." Boodschap Margriet de Moor is geen schrijf ster die een nadrukkelijke bood schap heeft. Toch is in Hertog van Egypte een sociale bood schap geslopen, zo is zij zichzelf bewust. De Moor heeft zich ver diept in de geschiedenis en het le ven van de Nederlandse zigeu ners. „Dat engagement heeft in derdaad een plaats gevonden in het boek. En dat is naar mijn bes te kunnen een literaire plaats ge worden", vertelt zij. „Het is een boek dat daardoor ook bij me blijft. De wereld van de Sinti en de Roma, daar neem ik geen afstand van. Een boek als De virtuoos schud je van je af als een slangenhuid. Dat zal met dit onderwerp niet zo makkelijk ge beuren. De zigeunercultuur is er niet een van papieren, passen en getuig schriften. Zigeuners zijn de men sen van de oogopslag, de hand druk. Zij hebben mij in de drie jaar dat ik aan mijn roman werk te, geaccepteerd." 08.00 Journaal 08.07 Linda, Linda (herh) 08.33 Lalala live (herh) 09.00 Journaal 09.10 Get the Picture (herh) 09.40 Vinger aan de pols (herh) 10.20 Kruispunt (herh) 11.00 Close-up: De krachtmeting (ht tot 12.05) 17.01 Alles kits met Pete Pete; 12 Ratjetoe 17.55 Growing Pains, comedy 18.25 Get the Picture 18.56 Fast Forward, jongerenmagaz' 19.27 Markant Nederland: Bunnik Oud-Amelisweerd 20.00 Journaal/Weeroverzicht 20.35 Blik op de weg (herh) 21.11 NYPD Blue, politieserie 22.02 Werelden: Atman, document^ over de Hindoe Jaman Lai die i pelgrimstocht van 6000 km maal 22.53 Wilde Ganzen 23.01 De rivierpolitie, reportage-si (slot) 23.39 Maan bij nacht 00.25 100 jaar Nederlandse cine. (herh, tot 00.28) NEDERLAND 2 13.00 Journaal 14.00 Ouder worden in Europa 14.32 Zoovenirs (herh) 15.00 Wimbledon 17.59 2Vandaag, actualiteiten met 18.00 Journaal; 18.42 Sportjourn, en vanaf 18.50 Hoofdpunten het nieuws gevolgd door het we- 19.00 Studio Sport 19.40 (Socutera) Werkrode Arbei sintegratie: De individuele w| naar werk voor mensen met ef beperking, uitzending van StiJ ting Werkenrode 19.47 Natte neuzen 20.26 Ron's ballon: International Dru. band Taptoe in Geertruidenberg 21.02 Backup, politieserie 21.57 TV Show op reis: Udo Jürge Jersey Matuschka en Jacqueline E set(herh) 23.00 Oh Doctor Beeching, comedy 23.35 Journaal 23.45 Wimbledon, samenvatting (t 00.10) NEDERLAND 3 18.00 Villa Achterwerk, kindermagaj ne met Pottekijke; 18.02 Jar, 18.08 Pottekijke; 18.10 Pakweg pakstraat 18.15 Sesamstraat 18.30 Jeugdjournaal 18.43 Het Klokhuis 19.02 Lingo, spelletje 19.28 Het beste uit Jules unlimited 19.57 Loladamusica 20.25 Unit 13, politieserie 21.19 Absolutely Fabulous, comedy 22.00 Journaal 22.16 Sportjournaal 22.34 Nova, actualiteiten I 23.10 Zembla: ER in het echt, reportal BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05 Or megang, reportage 15.05 A chacun sa ro' te, documentaire-serie 15.45 Le blamat scope 16.40 Homefront, serie 17.35 TJ Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions sc 18.45 Le quotidien des sports 18.55 M guy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Autant s voir, consumentenmagazine 20.40 Les Al aciens ou les deux Mathilde, tv-film (de, 4fslot) 22.10 Ciné-dub de minuit: Van' 42e Rue, Amerikaanse speelfilm uit 19! 00.10 Le jeu des dictionnaires, spellet] 00.30 Laatste nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope, kindermagazir! 18.55 Régions soir 19.10 Gourmandisq culinair magazine 19.30 Nieuws 20.05 I roue du temps, magazine 21.05 Noms c I deux, portret historicus Anne More 22.00 Laatste nieuws 22.25 La roue 'emps, magazine (tot 23.25) DUITSLAND 1 85.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisi 89.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 B, dyfeeling 10.00 Heute 10.03 Russland einem Zug, reisreportage 10.45 Kurzratg, wlreise 1100 Heute 11,04 Scha<th Wuthenow, tv-film 12.30 Umschau 12.! resseschau 13.00 Mittagsmagazin m te 13,45 Plusminus-News, economist magazine 14.00 Tagesschau 14.03 Wu tcuBox, amusement 15.00 Tagesscha •15 Abenteuer Wildnis, serie natuurd' cumentaires 16.00 Fliege, talkshow 17.C agesschau 17.15 Brisant, boulevardmagj tine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.2 Wanenhof, serie 18.55 St. Angela, ser «•00 Tagesschau 20.15 Kein schön, and, muzikale rondreis 21.00 Monitor, a tualiteitenrubriek 21.45 (ZW) Ein Herz urj e!!1-?8'serie 22,30 Tagesthemen 23.C rtschau extra/EK damesvoetbal: Nooj wegen-Duitsland 23.20 Mozarts He. «mag, portret Duitse dirigent Nikolai narnoncourt 00.05 In the Heat of tf misdaadserie 00.50 Nachtmagaz 81.10 Viva la vie, speelfilm DUITSLAND 2 «■30 Zie Duitsland 1 13.45 Gesundheit medisch magazine 14.10 Die Biene Majl tekenf'imserie i4,35 Lmjeugdjourna I Srha« rd' Jeugdserie 15.3 tol'9,azine 19,00 Hêute 19,2S Gezeite fsiit serie 20,15 w°hin die Lieb 'L speelfilm 21.10 Auslandsjourn taksL ^J2,15 Hol9er's Tankstell' I Honen ZOndstoff, reportage: H I n«o van mensen lijkt nu nog ondenl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 34