Het gezicht van de held en de schurk 'Speed II' laat op koers IDS Beginnend kunstenaarschap op eindexamenpresentaties Sint Joost ui l z 0 h z 3 0 z iu G iu ^üUt Z ?xi wat. X>RT nformatie over i-model van uwl :rijgt u het snelst atis te bellen: DB STEM RO D3 AV\S Ui I/) Ui Ui X 58 iler-editie. et Cosworth heeft een volledig nieu- [et dubbele balans- De dubbele [vrijwel elke trilling motor al bij een Jiorme kracht. Deze en soevereine formidabel rijge- alleen voorbehou- ■ers. I heeft standaard al bag, ABS en cruise zomer geeft de Ford In zonder meerprijs j transmissie bij ter i gulden. De Scorpio aar vanaf/56.490,-. |nsen ontdekken de Ford Options-plan. |unt u tegen een aan- arief elke twee jaar rijden. Ook bent u vrij te geven, of juist om (tegen bijbetaling) te iten? De dealer heeft 'ions-brochure voor u pje ruimte houdt, kan bij de Ford Dealer. |Wagon als de Mondeo je zomer verkrijgbaar een 4-deurs. a met airbag, stuur- Wallic lak en Comfort bij de Ford Dealer voor 490,-extra heeft u er pnditioning, getint glas, fling en een Easv Sound [voordeel: 2280,-. ie broer, de Ford Escort I vanaf 18.990,-. Inclu- achtiging, airbag, gratis [stem i.c.m. metallic lak. behalve op die met :ket - krijgt u nu alle op- J. Bijvoorbeeld elek- fbare en verwarmde -trische voorruitontdooier erwarming van 990,- 01 centrale deurvergren- en elektronische start- 1290,-voor 645,-. 'd Transit vanaf 26.290,- Transit Chassis Cabine 0,-. ndaardspecificaties. DONDERDAG 3 JULI 1997 Door Frits de Coninck Het moment dat eindexamenstudenten aan de kunstacademie hun diploma uit gereikt krijgen is niet alleen een mijl paal voor de jonge kunstenaars, maar ook voor de academie zelf. Voor de af studerende is het het begin van een be roepspraktijk die nog helemaal vero verd moet gaan worden, voor de acade mie is het een moment van verantwoor ding. In de afstudeerprojecten wordt in een klap zichtbaar waartoe de academie opleidt, wat ze te bieden heeft. Een ge legenheid dus om zich te onderscheiden Van collega-academies. Daarom zijn de presentaties op de diverse academies in Nederland druk bezochte momenten. Vaste bezoekers zijn bijvoorbeeld de galeriehouders en museummensen die op zoek zijn naar talent dat ze zo vroeg mogelijk in beeld willen hebben. Afge lopen week presenteerde het Bredase Sint Joost zich in zijn academiegebouw in de IJpelaar. Er zijn daar dit jaar 107 studenten afge studeerd waarvan het merendeel in de afdeling grafisch ontwerpen en grafi sche kunst. Samen met fotografie is dat ook de afdeling waarop Sint Joost zich izou moeten concentreren als de over heid haar zin krijgt. Aad Nuis, staatsse cretaris van kunst en cultuur, wil dui delijk het aantal studenten aan kunsta cademies beperken en de academies zelf zich laten toeleggen op die gebieden waarop ze sterk zijn. Dat zou in het ge val van Sint Joost betekenen dat de au tonome kunsten (schilderen, beeldhou wen) zouden moeten verdwijnen, iets waar de academie niet op zit te wach ten. Het wegsnijden van die vrije afde lingen zou een soort van amputatie zijn van een klimaat waarin de diverse rich tingen gedijen door wederzijdse be vruchting. Op de eindexamenpresenta tie was dat vooral ook zichtbaar. Meer dan dat er sprake was van grote, op zienbarende talenten die er overduide lijk uitspringen. Dat is wellicht ook een irreële verwachting. Het gaat toch om nog heel jonge mensen die tonen een techniek onder de knie te hebben en het vermogen een artistiek proces op te zet ten en te ontwikkelen tot een volwaar dig resultaat. Maar het echte kunste- Eindexamenwerk op Sint Joost. FOTO COR VIVEEN Verrassend werk Priem en Happé naarschap moet nog verworven worden. In die zin is een succesvol eindexamen pas het begin van waar het echt om gaat, kunst op basis van een eigen vormtaal, een eigen inhoud en vooral een volkomen persoonlijke signatuur. Tegen dat licht bezien zijn er een paar Sint-Jooststudenten die zich onder scheiden. Judith Priem laat een paar verrassende beelden zien. In de beslo tenheid van een kamer staat een glazen kastje met houten frame waarin ze vier glazen onderarmen gemonteerd heeft. Tussen de vingers door loopt vocht dat op de vloer een plas vormt. Een ouder wets, vorige-eeuws kastje met een ei gentijds motief als het lichaam dat zo dichtbij en voelbaar is en tegelijk in zo'n koele, haast abstracte vorm van glas wordt gegoten. Het vocht maakt het dan toch weer concreet en aanraak- baar. In een wand van het atrium, die schitterende expositieruimte van Sint Joost, heeft ze een menselijk masker in gemetseld, met een wazig glasplaatje ervoor en een koperkleurig sierlijstje eromheen. Judith Priem werkt hier eenzelfde mo tief, dat wat tegelijk dichtbij en onaan raakbaar is, op een consequente, eigen manier uit. Zij heeft voor haar eindexa menwerk de docentenprijs gekregen, een soort van tegenhanger voor de Sint- Joostpenning die dit jaar door twee be langrijke kunstenaars van buitenaf, de multimedia kunstenares Moniek Toe bosch en de beeldhouwer Auke de Vries, toegekend is aan Dennis Happé. Happé laat in zijn tekeningen iets zien wat je essentieel voor een tekening zou kunnen noemen, het zichtbaar maken van het zoeken. Het lijkt alsof hij zijn potlood zoekend over het papier laat gaan, niet om vorm te" geven aan een concrete afbeelding die in zijn hoofd zit, maar om een beeld op papier te krij gen dat alleen met potlood mogelijk is. Een kunstenaar moet kunnen denken vanuit de middelen die hij kiest. Het re sultaat is werk dat nog heel open is, dat balanceert tussen voorstelling en beeld. De voorstelling die associërenderwijs in je opkomt is die van een landschap; het beeld is een eigen atmosfeer, bepaald door de afwisseling in het gebruik van het potlood. Meer of minder druk van de hand op het potlood, lange of korte lijnen, dikte van het potlood en natuur lijk de verschillende bewegingen van de hand. Al die dingen maken deze teke ningen tot echte tekeningen. Zowel bij Judith Priem als bij Dennis Happé voel je het minst de adem van de leermeester door het werk heenkomen. Dat is wat bij veel werk in zo'n eindexamenpre sentatie treft. Het doorwerken van de opvattingen van de leermeester of de stijl van een bekende kunstenaar die misschien zelfs onbewust als voorbeeld heeft ge diend. Op deze plaats (de beschutting van de academie) en op dit moment (het begin van de carrière) mag dat nog. Als het werk eenmaal in een professio nele expositieruimte hangt en dus op eigen benen moet staan, valt er niks meer te vergoelijken. Als dan de echo nog doorklinkt, is dat de doodsteek. Door Jos Kessels Als geen ander speelde de dins dag op 79-jarige leeftijd overle den Robert Mitchum de held en de schurk. Hij droeg beiden in zich mee. Ze waren zelfs onaf scheidelijk bij Mitchum. Het zat in zijn ogen. Het rechteroog open en helder, het linker half gesloten en troebel, alsof het ene niet kon verdragen wat het andere zag. Eigenlijk zou je Mitchum zelfs het symbool kunnen noemen van het dualisme van Hollywood, dat helden en schurken bijeenbrengt. De held wordt omarmd, de schurk bewonderd. Mitchum droeg het gezicht van allebei. Als hij een held speelde, was het al tijd een schurkachtige. Was hij de schurk, dan was hij toch een beetje een held. Daarom was hij ook de ideale Phillip Marlowe Farewell my lo vely), de privédetective van Ray mond Chandler, de schrijver bij wie je tijdens het lezen je leeftijd zag verdubbelen. Marlowe en Chandler riepen al even gemeng de gevoelens op als de oogopslag van Mitchum. Het zou verbazing hebben ge- Wekt als je met zo'n hoofd een ge makkelijk leven had gehad. Hij groeide op in een stadje in Con necticut in de dertiger jaren, tij dens de Depressie. Als jongeman zwierf hij rond en werkte tijde- hjk in de mijnen en als beroeps bokser. Mitchum belandde begin jaren veertig in Hollywood, waar hij eerst op de achtergrond wat bij rollen had. Maar met zijn tronie werd hij al snel naar de frontlinie gestuurd in The story of GI Joe uit 1945. Veel hoefde hij niet te zeggen, het hoofd zei voldoende. Dat handelsmerk sloot aan bij de opkomst van de film noir in die jaren. Donker der dan Mitchum keek niemand. Een van zijn top prestaties leverde hij in Night of the Hunter uit 1955, de enige film als regisseur van de al minstens zo merk waardige acteur Charles Laughton. In deze film speelt Mitchum een moordzuchtige, doorgedraaide priester. Zelf was hij meer te spreken over River of no re turn een jaar eer der, een romanti sche film waarin hij zich zichtbaar amuseerde met Marilyn Monroe. Heel wat beter was hij weer op zijn plek in Cape Fear van Lee Thompson, waarin hij als ex-gevangene een gezin terrori seert. Intussen deed hij de Lee Claytons songtekst 'Heroes and losers al ways seem to end up in bars' alle eer aan. Drankproblemen zouden Mitchum blijven achtervolgen en hij bezocht klinieken zoals een ander op familiebezoek gaat. Daar sluit zijn rol van filmprodu cent bij aan in The Last Tycoon, als hij slipperend met een meisje uit de kast valt. Toch zou zijn faam blijven en Robert Mitchum. Martin Scorsese haalde hem en Gregory Peck terug voor zijn re make van Cape Fear, met Robert de Niro ditmaal als de zwaar ge- tatoeërde schurk. Mitchum mag daarover de inmiddels klassieke uitspraak doen dat hij niet weet of hij naar hem kijkt of hem leest. Eigenlijk was Mitchum perfect op zijn plaats in deze film, omdat er in de versie van Scorsese vrij wel geen verschil meer is tussen helden en schurken. Dat Robert Mitchum in zijn slaap is overleden, mag een wonder he ten. Door Jos Kessels Jarenlang hield Jan de Bont een slag om de arm als de filmmaatschappij begon over een vervolg op zijn hit Speed uit 1994. Hij hield de zaak af door te zeggen dat hij geen geschikt script kon vinden. Tijdens de op namen van Twister be dacht hij zelf iets met een cruiseschip en tot zijn verbazing werd er nog enthousiast op ge reageerd ook. Om de continuïteit te bewaren, speelt Sandra Bullock opnieuw Annie, het praktische meisje dat zo verlangt naar een rustig leventje met een vriendje, maar telkens weer van het ene ver bijsterende avontuur in het andere belandt. Als Speed II Cruise Control begint, heeft Annie net autorijles en de kalende instructeur verliest onderweg zijn laatste haren. Annie is in de veronderstelling dat haar nieuwe vriend Alex (Jason Patric) een rustige strand wacht is, maar als kijker weten we dan al dat Alex ais lid van een speciale een heid van de politie ge vaarlijke klusjes op knapt. Hij heeft dan ook heel wat uit te leggen als de verbaasde Annie hem in de weer ziet en besluit dat te doen tijdens een romantische cruise langs de Caraïben. Aan boord van het schip be vindt zich echter de techneut Geiger (Wil- «s_i \y Sandra Bullock probeert Jason Patric aan boord van het watervliegtuig te trekken in 'Speed II Cruise Control'. lem Dafoe), die onge neeslijk ziek is gewor den door zijn werk voor het botenbedrijf en ver volgens ontslagen is. Geiger zint op wraak en neemt het commando van het schip over, met zilte gevolgen voor de bemanning en de passa giers. Jan de Bont mag dan voor Speed II Cruise Control de op hol gesla gen bus vervangen heb ben door een op hol ge slagen cruise-schip, al even flitsend trekt hij ook ditmaal van leer. De camera staat geen seconde stil en tolt heen en weer, alsof hij de kij ker zeeziek wil maken in de bioscoop. Toch mist Speed II Cruise Control iets we zenlijks, namelijk span ning. Hoe spectaculair de beelden ook zijn, je schuift niet door naar het puntje van de stoel. Dat heeft voor een deel toch te maken met het feit dat het hier om een herhalingsoefening gaat in een andere omgeving. Daarbij spreekt het amoureuze geharrewar tussen Annie en Alex niet erg aan en gaat Sandra Bullock zelfs ir riteren met haar gekun stelde gewoonheid. Daarbij moet Jan de Bont aan boord van het schip heel wat noodgre pen toepassen om de film naar de climax te loodsen. Het tempo keert zich dan zelfs te gen de film, omdat er elk moment wel iets misgaat, wat elk vol gend moment ook weer opgelost wordt. Dat wil niet zeggen dat Speed II Cruise Control gaat vervelen. Naar het einde toe pakt De Bont fors uit, als het schip eerst stuurloos op de tanker Eindhoven Lion afstevent en vervolgens onstopbaar naar- een paradijslijk eiland koerst en humor en ac tie elkaar heel aange naam vinden. Dat einde redt de film en Speed II Cruise Control is lang niet zo slecht als de Amerikaanse kritiek zo vernietigend liet weten. Dat de verrassing van Speed weg is en dat de tweede het niet haalt bij de eerste, moge duide lijk zijn, maar weinigen zullen werkelijk teleur gesteld de bioscoop ver laten. I 'Speed II' van Jan de Bont draait in Grand in Breda, City in Roosendaal, Cinem- actueel in Bergen op Zoom, De Koning van En geland in Hulst. G j 0 j BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Liar Liar - Con Air - Lady en de vagebond - Speed 2; Cruise Control Cinema Paradiso - Secrets and Lies - Dos Crimines Roxy 1 - Con Air - Lady en de vagebond Roxy 2 - All Stars - The fifth element - Scream BREDA Casino 1 - Con Air - Lady en de vagebond Casino 2 - All Stars Casino 3 - Scream -101 Dalmatiërs Casino 4 - Turbulence - - The fifth element Chassé Cinema - Tierra - Drifting Clouds - The seven samurai - Smoke - Secrets and lies - Emma - En avoir (ou pas) - Microcosmos - The garden GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Con Air (16 j) - Lady en de vagebond (a.l) - Liar Liar (a.l) GOES Grand Theater - The fifth element - All Stars - Lady en de vagebond HULST Koning van Engeland - All Stars -101 Dalmatiërs - The Fifth Element - Turbulence - Liar Liar - The Ghost and the Darkness - Scream - Con Air - Lady en de vagebond - Karakter - Speed 2 MIDDELBURG Cinema - Como Agua Para Chocolate - Different for girls - de nieuwe moeder - ulysses' gaze - II Gattopardo - N'oublie pas qu tu vas mourir - 71 fragmente einer chronolgie des Zufalls OUDENBOSCH Fidei et Arti - De Jurk ROOSENDAAL City 1-2-3 -101 Dalmatiërs - Liar Liar - Con Air - Lady en de vagebond - Speed 2 TILBURG Filmtheater Louis - Laagland - Como agua para chocolate - What's eating Gilbert Grape - Play time - The day the sun turned cold - Beauti ful thing VLISSINGEN Alhambra Theater - All Stars - Liar Liar - The Fifth Element - Scream - Lady en de vagebond - Con Air - Speed 2 AMSTERDAM Muziekcentrum de IJsbreker - bizarre mechanische muziekinstru menten - Harald Kubiczak/Sining in the sun (t/n 31 aug) - Trimpin/Li- quid Percussion - klankinstallatie bespeeld door waterdruppels (t/m 6 jul) - dagelijks - 12.00-19.00 uur ANTWERPEN KMSK/ICC Meir - di tot zo 10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur - Lukas Van- denabeele/overzicht - (t/m 6 jul) Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Mathieu Meyers - do t/m za 13.00-17.00 uur (t/m 5 jul) Kasteel Rivierenhof - Het Deurnes Palet/schilderijen - woe tot ma 12.00-17.00 uur (t/m 13 jul) Koningin Fabiolazaal Jezusstraat - 25 jaar Grafiek uit het Frans Ma- sereelcentrum - dagelijks (behalve ma) 10.00-17.00 uur (t/m 13 jul) BAARLE-NASSAU Galerie de Verbeelding Klokkenstraat 12 - Jan Radersma/olie en Jan Moerbeek/mixed media - do t/m zo 13.00-17.00 uur (tlm 6 jul) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Aagje Pel en Bert Bevers - Instal laties (t/m 6 jul) Galerie Mollengangen Molstraat 12-14 - Verworven Vrijheid - Nicole van Herpen/olieverf en Paula Schillemans/keramiek - vr 10.00-21.00 uur, za 10.00-17.00 uur, zo 8 jun 14.00-17.00 uur (t/m 6 jul) Galerie MAS Kapellensteenweg 272 - i.s.m. galerie de Mollegangen - Buiten Beelden Tentoonstelling - woe t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 14.00-18.00 uur t/m 17 aug) BREDA NBKS Reigerstraat 6 - Salon III - werken uit 1995-1996 - di t/m zo 13.00- 17.00 uur (t/m 7sept) De Beyerd Boschstraat 22 - Lighting 2 - Mark Outjers, Black Velvet - Ofer Lellouche/schilderijen en grafisch werk - Ni Haifing, Floating Gar den, Vincent Mentzel, China foto-installatie (t/m 13 jul) - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur Chasse Kazerne Keizerstraat - Another Long March - Chinese Concep tual Art 1997 - di t/m za 10.00-17.00 - zo 11.00-17.00 uur (t/m 3 aug) Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Chris Baaten, Voikert POst, Fred Schurink, Antoine Berghs(ding), Jeroen Jacobs (beeld), Wim Janssen (schilderij), Denneke Kouters (beeld), PJ Roggeband (voorwerp) (t/m 6 jul) - do t/m zo 13.00-17.00 uur Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Don ker Duyvis/tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 30 sept) Galerie Segeren - Trudy Peeters/schilderijen, Rolf ter Veer/polaroid transfers (t/m 12 jul) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Bert de Keyser/objecten, gra fiek, tekeningen en John van Gils/schilderijen - wo t/m vr 13.00-17.30, za 11.00-17.00 uur, 1e zo mnd 14.00-17.00 uur (t/m 12 jul) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Mike Kelley/selectie werken, Antonietta Pee- ters/object - di t/m zo 11.00-17.00 uur (5 jul t/m 14 sept) NUENEN Van Gogh Museum - tekeningen Van Gogh - dagelijks -10.00-17.00 uur (t/m 20 okt) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Wim Schütz/schilderijen - Stichting Int Heyderadey/buitenexpositie beeldentuin - Kleurrijke Beelden van An gela Bottenberg, Johanna Schweizer en Marijke van Vlaardingen (t/m 27 jul) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Verwerstraat 41 - Kinderen van alle tijden - vanaf Middeleeuwen tot heden (t/m 6 jul) - Merklappen uit eigen col lectie (4 jul t/m 24 aug) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Egotectuur - thema architectuur - uit de collectie van het museum (t/m 7 sep) - Mar tin Margiela - kledingstukken van tweedehands-materiaal (t/m 17 aug) - Moves - schaken en kaarten met het musuem - door gastconservator Hubert Damisch (t/m 17 aug) - Inktvraat - tekeningen van o.a. Rem brandt en Guernico (t/m 8 sep) - Ingevuld en opgelost - moderne kunst (t/m 8 sep) - Bruce Nauman - Fiftheen pairs of white bronze hands (t/m 27 okt) - Paul Beekman (5 jul t/m 8n mrt 98) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) Faxx Podium voor Hedendaagse Kunst Dunantstraat 1 - Zomersa- lon - 39 Brabantse Kunstenaars - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur (4 jul t/m 17 aug)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 31