If 2.50 .f 10.- Juweeltjes in 'Cinema Boulevard' St. Joost-filmers doorbreken taboes schrijft Boekenweekessay Geert Mak Bird Award voor Greetje Kauffeld Gefilterd licht op kunst Galerie Segeren .BOBO op popfestival David Bowie als oudgediende 11.- |95/21.95 11.95 IESSLIPS IDERGOED 75/6.9 5/7.75 IDEN UNI 5SINS VOOR LVE PRIJS DE STEM Poëtisch Televisie EHASETS ia£ naar de exacte voorwaarden DONDERDAG 3 JULI 1997 AMSTERDAM Woyzeck ou l'ébauche du vertige - Josef Nadj/Centre Choréograp- hique National d'Orléans - stadsschouwburg - 20.15 uur (5 en 6 jul) Lunatic, Skintrade - Korzo Producties - stadsschouwburg - 20.15 uur (4 t/m 6 jul) I remember blue - Claudia Trajano, Sergio Ulhöa - stadsschouwburg -22.00 uur(4t/m6jul) ANTWERPEN De Tovenaar van Oz - musical - van Frank L. Baum - Evenementenhal Stadsschouwburg - 20.00 uur (zo ook ook 15.00 uur) (3 t/m 7 jul) VLISSINGEN Straattheaterfestival - Cirque du Doctuer Paradi: 'Vesque' - West duin (Skandia Sauna) - 20.30 uur (4 t/m 8 jul) - za Internationale Straat theaterdag - centrum - 12.00-23.00 uur VRIJDAG AMSTERDAM Les Commentaires d'Habacuc - Josef Nadj/Centre Choréographique National d'Orléans - stadsschouwburg - 20.15 uur MAANDAG ANTWERPEN Zomernachten 97 - Broadway musical Hair - Openlucht Theater Ri vierenhof Deurne-21.00uur DINSDAG AMSTERDAM S.O.A.P. Dance Theatre Frankfurt - Khöra - stadsschouwburg - 20.15 uur Der Lauf der Dinge - Andrea Boll, Andreas Denk, Klaus Jiirgens - stadsschouwburg - 22.00 uur Den Haag (anp) - Jazz-zangeres Greetje Kauffeld krijgt dit jaar voor de tweede keer een belangrij ke onderscheiding. Dinsdag werd bekend dat ze tijdens het komende North Sea Jazz-Festival de Bird Award krijgt uitgereikt. Tijdens de jaarlijkse lintjesregen eind april werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De zangeres is winnares van de Bird Award Special Appreciation omdat zij volgens de jury tijdens haar veertigjarige carrière een grote bijdrage heeft geleverd aan de internationale verspreiding van de Nederlandse jazz. In haar cate gorie had ze concurrentie van Aad Bos en Martin van Duynhoven. De andere categorieën, Bird Award Internationaal en Bird Award Nederland, werden gewon nen door respectievelijk trompet tist Clark Terry en pianist Jasper van 't Hof. De Bird Awards zijn vernoemd naar de legendarische altsaxofonist Charlie 'Yardbird' Parker. North Sea Jazz is dit jaar op 11,12 en 13 juli in het Congres gebouw in Den Haag. Door Frits de Coninck Interieurzaak Segeren in het Gin- neken in Breda heeft haar winkel ruimte laten verbouwen door ar chitect Ben Baudoin, winnaar van de tweede prijs op de dag van de architectuur voor kleinschalige projecten. Een mooie, open ruimte is het resultaat van de verbou wing. Grote, horizontale houten lamellen in de glazen achterwand zorgen ervoor dat het daglicht een kleine filtering ondergaat; dat is net voldoende om licht van een kwaliteit binnen te laten dat beel dende kunst nodig heeft. De eige naar houdt vol: Segeren blijft ook een galerie. Weliswaar in een im mer gespannen verhouding met de interieurs die er geëtaleerd wor den (kunst of interieur: wat is hoofdzaak, wat is bijzaak?), maar hoe dan ook, er is ruimte voor de beeldende kunst. En daarvan is er in Breda bedroevend weinig. En al helemaal niet op hoog niveau. Tot 12 juli exposeren er twee kun stenaars die in Breda wonen, Tru dy Peeters en fotograaf Rolf ter Veer. Rolf ter Veer is in de eerste plaats fotograaf en niet speciaal een beeldend kunstenaar. Tussendoor maakt hij bijzondere opnames, al thans opnames met een onder werp dat niet direct documentair is. Hij heeft zijn kleine foto's in een houten kadertje ingelijst en ze in series bij elkaar gehangen. We zien beelden uit Florence, frag menten van reliëfs, spuwers aan oude gebouwen. Maar ook geëns ceneerde toevalligheden, zoals een viertal munten die door duim en wijsvinger op elkaar gehouden worden, met op de achtergrond een schimmig beeld van het Bin nenhof in Den Haag. De munten zijn zo op elkaar gelegd dat van boven naar beneden de zin 'God zij met ons' leesbaar is. Hij laat ook een aantal detailopnames zien van televisiebeelden, samples ge naamd, die als foto altijd merk waardig zijn door het grove, kor relige raster dat maakt dat foto en voorstelling elkaar in de weg zit ten. Trudy Peeters is een beeldend kunstenaar die zich bezighoudt met schilderen. Ze woont in Breda en heeft haar atelier in Tilburg. Haar schilderijen zijn thematisch met elkaar verbonden. Ze vertelt al schilderend een verder ondui delijk verhaal over een magisch juweel dat alle wensen vervult. Een sprookjesmotief in acrylverf. Haar doeken zijn nogal decoratief van karakter met een doorwerkt, gestileerd beeld in het centrum. Het mooist in haar werk is de ach tergrond, eenvoudigweg omdat die in zekere vrijheid geschilderd is en daardoor leeft. Een tapijt van groene en witte ruitvormen of sierlijke, goudkleurige decoraties omsluiten een beeld dat nogal symbolisch en daardoor ook wat doods is. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10, Breda. Deze tentoonstelling duurt tot 13 juli en is elke dag te zien, behalve op maandag. ANTWERPEN Un Ballo in Maschera - opera van G. Verdi - door koor Vlaamse ope ra en solisten - Vlaamse Opera - 20.00 uur (3, 5 en 9 jul) TORHOUT/WERCHTER Popfestival - met o.a. David Bowie, dEus, Smashing Pumpkins, Live, the Prodigy - (4 en 5 jul Torhout, 5 en 6 juli Werchter) DONDERDAG ANTWERPEN Das Klagende Lied - Mahler - door Vlaamse Opera - Blauwe zaal Sin gel - 20.00 uur BRUSSEL Backstreet Boys - Vorst Nationaal - 20.00 uur UTRECHT Speedy J dj Flipside dj Rob the Rich - Tivoli - 22.00 uur VRIJDAG KNOKKE Lisa del Bo Helmut Lotti still goes rock 8> roll - Casino - 21.00 uur UTRECHT Beachparty - met the Krontjong Devils dj Dab dj Jeroen - Tivoli - 22.00-04.00 uur ZATERDAG BREDA Swingnight - PARA - 22.00 uur ZONDAG AMSTERDAM Two Seven Splash - Regae Festival - o.a. Luciano, Ziggy Marley the Melody Makers, Burning Spear - Rai -12.00 uur WOENSDAG VLISSINGEN Dutch Harp Festival - door Arpa - Zuid-Amerikaanse muziek - Arse naaltheater - 20.00 uur ibiedingen: te of... ito (ANWB/Bovag) a leverbaar met airco. >rdeel op de sportieve ndom. Normaal Door Marjan Mes Het landelijke filmzomerprogramma Cine ma Boulevard van de Nederlandse filmthea ters omvat een groot aantal oudere en meer recente juweeltjes van belangrijke cineas ten, maar ook enkele Hollywood-spekta- kels. Zoals het even gewaagde als geflopte Showgirls van Paul Verhoeven en Indepen dence Day, het grootscheepse, buitenaardse science fiction-spektakel van Roland Em merich. Vanaf vandaag vertoont Chassé Cinema in Breda tot eind augustus elke avond meerde re films uit het Cinema Boulevard-program ma. Fideï et Arti in Oudenbosch en Film theater Oosterhout presenteren een veel kleinere selectie. Het filmzomerprogramma heeft in Breda maar een paar speelfilms in petto, die nog niet eerder te zien waren, waaronder het charmante A couch in New York van Chan- tal Akerman, De Nieuwe Moeder van Paula van der Oest en het al op televisie vertoonde O Amor Natural van Heddy Honigman; een sensueel, onderhoudend portret van amou reuze Brazilianen. De Nieuwe Moeder (7-9 augustus) is een on hollands aandoende road-movie over een Letse pianostemmer, die met zijn door stomheid geslagen zoontje Elvis in Neder land op zoek gaat naar zijn voormalige pen vriendin uit de jaren zestig. De Amerikaan William Hurt en de Frangai- se Juliette Binoche spelen charmante rollen in Chantal Akermans alternatieve liefdes komedie A Couch in New York (14-16 au gustus). Hollywood-acteur Hurt, die inmiddels al lang heeft gekozen voor de onafhankelijke cinema, is vanavond (tot en met zaterdag) weer terug te zien in het verrukkellijke Smoke van Wayne Wang en Paul Auster. Het subliem verfilmde Engelse familiever haal Secrets and Lies van Mike Leigh draait eveneens vanavond tot en met zaterdag. Het programma omvat verder zulke uiteen lopende films als Dorp aan de rivier van Fons Rademakers, Hufters Hofdames van het creatieve, jonge-Nederlandse talent Ed dy Terstall, Star Trek: First Contact, Mars attacks, Les quatres cent coups (het Nouvel le Vague-debuut van Frangois Truffaut uit 1959), Dead Man van Jim Jarmusch en De Grote Stilte, het sobere maar geladen mees terwerk van Ingmar Bergman uit 1963. Het filmzomerprogramma Cinema Boulevard (3 juli- 27 augustus) is te zien in Chassé Cinema Breda, een kleine selectie bij Fideï et Arti in Oudenbosch, Film theater Oosterhout en Filmtheater Louis In Tilburg. Torhout-Werchter sterk bezet Opwekkend waren de meeste onderwerpen van de eindexa menfilms van de audio-visuele afdeling van kunstacademie St. Joost in Breda niet. Lijkaf- legging, dood, moord, zelf moord en blindheid waren achtereenvolgende thema's. Of het toeval was, weet ik niet, maar opmerkelijk was het wel, •ünsdag tijdens het eindexa men-filmfestival in Chassé Ci nema. "lor Marjan Mes De gevarieerde, creatieve ma nier waarop vijf aankomende filmers zich manifesteerden, stond garant voor enige verba zing en verrassing. Saskia Gub bels, die 'met lof afstudeerde, onderscheidt zich met haar do cumentaire Einde verhaal niet «leen door een eigenzinnige mjk op haar gewaagde onder- JerP, maar (ongewild?f ook ™or het doorbreken van een uitgesproken taboe, ij mijn weten heeft nog nie mand eerder het even zakelijke a's macabere bedrijf van een uitvaartonderneming op beeld vastgelegd, ubbels filmde in haar Einde erhaal onder meer het afleggen Saskia Gubbels filmde bij een uitvaartonderneming voor haar werkstuk 'Einde verhaal'. van doden en het plaatsen van het lijk in de kist, met bijbeho rend geworstel van de uitvaart - specialisten met de stijve li chaamsdelen. De vanzelfsprekendheid én de licaatheid van het werk van de uitvaartspecialisten leveren onthullende maar ook schok kende beelden op, die op het randje van de goede smaak ba lanceren. Knap is de manier waarop de toewijding én de ba naliteit van het vak worden weergegeven. In Klank van zien heeft Saskia Gubbels geprobeerd om zich via een ongewone vormgeving in te leven in de wereld van een blin de man, werkzaam bij een op- namebedrijf voor gesproken 'boeken' voor blinden. Daarbij treft haar doordachte visie op blindheid. Daniël Nogueira's films Myste en Solitair blinken uit door een poëtische verbeeldingskracht. De eerste korte film is geba seerd op het klassieke Jekyll Hyde-griezelverhaal, waarin een man zijn duistere kant en zijn neiging tot moord botviert in de nacht, die door Nogueira met suggestieve middelen wordt opgeroepen. Aardig vond ik De kunst van het huilen, waarin Magda Au- gusteijn het lichamelijke en emotionele aspect van het hui len ontleedt, met name bij het acteren en als gevolg van het zien van filmbeelden. Het echte en onechte van tranen dus. Yoes Benli maakte een razendsnel, eigentijds mileuspotje en zaait behendig verwarring in een thrillerachtig speelfilmpje, Re plica. Petulia van Tiggelen wist in Mama's flinke vent een verhaal van Jacques Hamelink op een eigensoortige manier te drama tiseren en portretteerde in Lo- max Lomax met inzicht een be drijfje van bouwpakketauto's. Wat ik toch enigszins miste tij dens deze presentatie van een nieuwe generatie filmmakers was de 'gewone' realistische do cumentaire waarin een onder werp degelijk en helder uiteen wordt gezet, zonder artistieke bijbedoelingen. De professionele outillage van Chassé Cinema kon niet verhin deren dat de video-opnamen op groot doek veel aan beeldkwali teit verloren. Onscherpte, on derbelichting en kleurvervor- ming maakten het bijna onmo gelijk om de visuele kwaliteit van het eindexamenwerk op waarde te schatten. St. Joost-directeur, drs. Maar ten Regouin, wees er in zijn openingswoord op dat deze aca demie 'programmamakers' op leidt ten behoeve van de televi sieproductie, hetgeen speciale eisen stelt aan het leerplan. In Breda worden geen specialisti sche cameramensen opgeleid of geluidsspecialisten, maar men sen die een 'storyboard' kunnen maken voor een (videofilm)pro- ductie en die alle disciplines be heersen, tot en met het regisse ren. David Bowie. kras verbindingen kunt maken en verschillende delen kunt samen persen. Maar dat wordt niet 'waarachtig' gevonden." Hij spreekt het woord uit alsof een slok bedorven melk zijn pa pillen teistert. Bowie's manier van werken wordt ook wel sim pelweg diefstal genoemd. Jaze ker, geeft hij toe. „Ik ben door niemand beïnvloed, ik pak ge woon wat ik nodig heb. Dat vind ik pas echt eerlijk". Hij lacht hard. Maar zijn lach klinkt niet uitnodigend, eerder defensief. „Rockmuziek is van zeer conser vatieve ideeën doortrokken, die stoelen op negentiende-eeuwse opvattingen over kunst en vak manschap. 'Wij geloven in wat wij doen,' dat soort kreten. Zelf ben ik opgegroeid met de ethiek van Pop-Art, die ik geweldig vond: neem wat je kunt gebrui ken. Toe-eigening heet dat. Het is al begonnen bij Duchamps, en ik denk dat zelfs Picasso er trots op was dat hij kon stelen als de bes te. Maar wat je steelt, is later niet makkelijk meer te identificeren. Ik kauw alles flink door elkaar en wat ik uitspuug is onveranderlijk Bowie." FOTO ROY TEE Met de komst van de sample technologie is het citeren uit an dermans werk een fluitje van een cent geworden. Aanvankelijk werden er links en rechts proces sen aangespannen tegen het on rechtmatig lenen van stem- en geluidsfragmenten, maar daar is al lang geen beginnen meer aan. „Sampling is het nieuwe vocabu laire," zegt Bowie. „Het verkeert nog in een embryonale fase, maar het laat ons een glimp zien van de informatie-overdracht in de vol gende eeuw. Mensen met een fun damentalistische natuur vinden dat vooruitzicht rampzalig, want het ondermijnt de bestaande re gels en tradities, die juist het le ven inzichtelijk maken. De nieu we technologie betekent zowel verschrikking als bevrijding." Bowie is nu zo op dreef, dat het niet moeilijk valt te raden in welk kamp hij zich zelf bevindt. „Het is heel bevrijdend om op de over blijfselen van een stervende maatschappij een nieuwe cultuur te kunnen herdefiniëren. De scha duwzijde is dat het tevens een an dere rangschikking betekent van rijk en arm: degenen die zich de nieuwe kennis-overdracht kun nen veroorloven en een meerder heid van computer-analfabeten, die in het nadeel zijn. Zolang het zover nog niet is, wordt rijkdom vooral vertegen woordigd door geld. Ook daar over heeft Bowie niet te klagen. Door aandelen uit te geven, heeft hij een slordige tachtig miljoen gulden verworven voor nieuwe investeringen. Het zijn echter niet de filosofi sche Bowie van het gesprek of de zakelijke Bowie van de beurs, die zich in zijn werk laten kennen. De poëzie spreekt blijkbaar an dere dimensies aan. „Ik weet het niet," zegt hij, voor het eerst aar zelend, „in mijn songs probeer ik meer een sfeer te scheppen dan rechtlijnige gedachten neer te zetten. Ik schep een kader, een omgeving, waarbinnen mogelijk de maatschappij wordt weerspie geld waarin wij leven. Ik probeer er geen moraal aan mee te geven, hoewel ik ook niet hoop dat het amoreel is. Maar ik wil geen kant kiezen, ik streef ernaar objectief te blijven." Torhout/Werchter, met o.a. Suede, Paul Weller, Reef, Daft Punk, David Bowie (T 4 juli/W 5 juli), Live, Super grass, Radiohead, Beck, Smashing Pumpkins, The Prodigy (T 5 juli W 6 juli). Skunk Anansie speelt alleen op Torhout (4), The Chemical Brothers al leen op Werchter (5). Amsterdam (anp) - Geert Mak is door de Stichting CPNB aange zocht het Boekenweekessay 1998 te schrijven. Onder het motto 'Panorama van Nederland' wordt de aandacht gevestigd op 'Stad en Land in proza en poë zie'. Mak (1946), van Friese herkomst, schreef twee boeken over Am sterdam. De Engel van Amsterdam (1992) en een kleine geschiedenis van Amsterdam (1995). In 1996 verscheen van zijn hand Hoe God verdween uit Jorwerd, waarin de levensloop is beschre ven van een Fries dorp tussen 1945 en 1995. Uit kleine geschiedenissen over de bakker, kroegbaas, dienst meisjes, boeren en stadsnomaden trekt Mak grotere lijnen over veranderende structuren. Het Boekenweekessay kost ook dit jaar 4,95 gulden. Arnon Grun- berg schrijft het Boekenweekge schenk 1998. Van onze verslaggever Komend weekeinde is het weer zover. Het jaarlijkse twee daagse popfestival Torhout- Werchter barst los en tiendui zenden muziekliefhebbers zul len daar getuige van zijn. Het deelnemersveld oogt sterk, met als belangrijkste pu bliekstrekkers Smashing Pumpkins, The Prodigy en oudgediende David Bowie. Van alle excentrieke karakters die David Bowie in het leven heeft geroepen, noemt hij de ti telfiguur van het laatste album Earthling zijn 'meest menselijke gedaante' tot nu toe. Niettemin zegt hij, dat jetlag hem het gevoel geeft alsof hij zojuist uit een ruimteschip is neergedaald. Misschien is dat ook de reden, waarom hij midden op de dag in een totaal verduisterde kamer zit. Met zonnebril, dat wel. De ware rockster verloochent zich nooit. Een enkel plafondspotje werpt een karig schijnsel tussen ons in, maar laat raden naar omvang en inrichting van het vertrek. „Ik ben geen oorspronkelijk den ker," zegt hij van zichzelf. Maar als geen ander heeft Bowie altijd een feilloze antenne gehad voor culturele ontwikkelingen. Dan ce- en triphop-elementen speel den op zijn vorige platen Black Tie White Noise en Outside nog een onderhuidse rol, maar krij gen op Earthling een uitbundig vervolg met de ratelende beats van drum bass (jungle). Maakt dat hem tot een trendsetter of een trendvolger? „Ik heb mezelf altijd beschouwd als een mislukte schilder," zegt hij. „Ik had sterk de behoefte om iets te construeren. Een andere kunstvorm om mezelf in uit te drukken was muziek. Anders dan mijn tijdgenoten geloofde ik niet in het adopteren van een bepaal de stijl, die je geleidelijk en con sistent verfijnt tot een persoon lijk kenmerk. Daar vond ik niks opwindends aan. Wat mij aan trok in muziek is juist dat je kris-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 29