de stem k RINCK IEN ian ide iuis -centrum (eringen estation terij Sliedrechts bijdrage aan de schepping ],ES 0MPIET z Ui 0 ui K TROOST in b.v. I jaar acht Zomeravondconcerten Aan Zee in Zeeuws-Vlaanderen R ROCTUS odestoffen 5MATERIALEN Ilen aart 00STERZANDE iRNEUZEN IRVICE 1er" osterzande lande >trie le en overslag |ANT DE 'JESMAAND paratie en APK Tel. 0114-682147 Je 18 Nationaal Baggermuseum is een monument voor de Hollandse moddercultuur I Door Dirk Vellenga I Vanuit de achterkamer van zijn imposan- te directeurswoning op de Merwededijk I kijkt Leen Volker neer op het bedacht- I zaam rimpelende rivierwater dat zijn on- j herneming verbindt met alle modderpoe- I len van de wereld. Gravend in havens, ri- 1 vieren en zeearmen levert hij zijn aandeel I aan de schepping. Maar hij blijft nederig. Kloosterzandej itair -dakwerken A N D E R E M U S E A A N D E R S 10114-682874 Grote Gids 11111 DONDERDAG 3 JULI 1997 D1 0114-681219 0114-6815881 0114-6824201 bankzaken XibAi irjJioo! O') K! .a', 'onci jsH ft Daar zit je dan in dat te kleine tentje of die luxe, maar toch benauwende, caravan. Buiten stroomt de regen met bakken uit de hemel. De lol is er dan gauw af. Het zeewater is nog koud en het strand zuigt aan je natte voeten en sputtert blaas jes. Het wordt tijd voor een op kikker. De vakantiegangers in West-Zeeuws-Vlaanderen kunnen zich warmen aan de Zomeravondconcerten Aan Zee. De reeks van acht uitvoe ringen begint woensdag 9 juli en eindigt op 27 augustus. Ook dit jaar spelen topmusici in stemmingsvolle kerkjes aan trekkelijke en afwisselende programma's. Door Jeanette Vergouwen Wat in 1980 begon als een uitpro- beersel, is uitgegroeid tot een vol waardige concertenreeks. Rineke Qpaak uit Groede weet er alles van. „In de NH Kerk hier staat een orgeltje van David Kunst. Dat werd vóór 1980 nauwelijks ge bruikt. Adrie Oosterling kwam met het idee om een zomeravondcircuit ropd het orgeltje te starten. We vopden een groep van vijf vrijwil ligers en vroegen organisten uit de stijeek om een concert te verzorgen met of zonder een andere solist. Nou, het idee sloeg aan en we merkten dat de organisatie veel tijd en werk vergde. Toch hebben we het jaren volgehouden en draai den we op mankracht, enthousias me en de inzet van de musici." De gemeente Oostburg verstrekte een subsidie en de uitvoeringen wonnen aan kwaliteit. Cadzand volgde het voorbeeld van Groede en toen de geldkraan steeds meer dicht gedraaid werd en de concer tenreeks (met een gemiddelde van 80 tot 90 belangstellenden) ge wenst bleef, werd op aanraden van de gemeente een gezamenlijke werkgroep geformeerd uit de vrij willigers van Cadzand en Groede. In 1990 werd de serie Zomera vondconcerten Aan Zee ten doop gehouden. De concerten vonden plaats in Retranchement, Groede en Cadzand. Henk Scholten, di- j recteur van het Zuidlandtheater Terneuzen, werd gevraagd voor de artistieke steun en begeleiding en de reeks bleek geboren te zijn on- der een goed gesternte. In 1991 kwamen Nieuwvliet en Aarden- burg erbij en de toeristen en mu ziekliefhebbers genoten zomers lang van kwalitatieve uitvoerin gen. Eerst voor de entreeprijs van ƒ7,50, later voor een tientje, deze zomer betaalt men 12,50. Door de samenwerking met het Zuid- land kregen de zomeravondcon certen ook provinciale subsidie, I omdat de reeks werd opgenomen Zomeravondconcerten Aan Zee: speciale muzikale uitjes, foto camile schelstraete Een goede mix van klassiek en ritme als opmaat voor het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. „We konden professionele arties ten uitnodigen. Wel hielden we vast aan het kleinschalige vanwe ge de locaties. We weten gewoon dat je in deze streek niet moet ko men met veel hedendaagse mu ziek, maar het mag ook niet té po pulair zijn. Een goede mix van niet te zware klassiek en wat rit misch interessante zaken, is ide aal." Quaak vertelt dat dit jaar ook een recital plaats vindt in Hoofdplaat. „Hoofdplaat ligt niet direct aan het strand, maar er is een recrea tiepark. De Waterstaatkerk is op genomen door de vereniging van oude Zeeuwse kerken en er staat een waardevol orgel. Hoofdplaat wilde wat meer culturele activi teit, de gemeente tastte in de bui del voor een extra bedrag en dus hebben we nu acht concerten." Nieuw dit jaar is de samenwer king met Musica Flandrica. Deze biedt de muziekliefhebbers 13 au gustus in Groede een totaal arran gement aan: een wandeling langs historische monumenten, een be zoek aan de Slijkstraat (met di verse musea), een diner en het concert van Brisk als toetje. De Zomeravondconcerten Aan Zee worden gerealiseerd met sub sidies van gemeente en provincie en een bijdrage van een bank. Vol doende voor een kwalitatief hoog staande serie. Door vrijwilligers wordt in elke -plühts veel werk verzet. Rineke Quaak: „De samenwerking tussen de groepen is goed. Je kunt niet de hele vakantie thuis blijven, dus als er iemand weg is, wordt die plaats onmiddellijk ingevuld. We kiezen gezamenlijk de programma's uit, nadat we de voorstellen van Yo- landa Mergler van het Zuidland hebben bekeken. We kijken naar afwisseling, beschikbare ruimte en de persoonlijke voorkeur van de plaatselijke muziekliefhebbers. Zo houdt men in Groede van strijkers en een gewaagde combinatie met jazz. In Cadzand hoort men graag blazers en Aardenburg kiest voor kleine ensembles. Dit jaar hebben we ook, om doublures in de orga nisatie te voorkomen, één man die als overkoepelend orgaan functio-, neert: J. van den Ameele in Hoofd plaat. De plaatselijke werkgroe pen opereren verder autonoom en zorgen voor de contacten met de musici die in hun dorp optreden, zetten de stoelen neer, zorgen voor de programma's en promotie en op de avond zelf voor de drankjes (koffie of fris) in de pauze." De reeks trekt een gemiddelde van 90 betalende bezoekers en de or ganisatie verwacht dat de groei zich voortzet. „Als het weer zo blijft moeten we dit jaar het ge middelde van 100 halen. Zeker omdat de muziek ook geschikt is voor jonge kinderen." Het publiek bestaat vooral uit toeristen die aan de kust verblijven én muziek liefhebbers uit Vlaanderen. „Op zo'n avond hoor je verschil lende talen spreken, maar de mu zikale taal overheerst. De sfeer tij dens de concerten is heel speciaal, heel ontspannen en geanimeerd. Er wordt echt goed geluisterd." De concerten zijn steeds op woensdag om 20.00 uur (behalve op 13 augustus) in de NH Kerk. De locaties en uitvoerenden zijn: 9 juli, Aardenburg: Cecilia Oomes (fluit) en Minako Tasumi (clavecimbel). 16 juli, Cadzand: Ensembles Oxalys en Atys. 23 juli, Hoofdplaat: Clarté Noire (klarinet kwartet). 30 juli, Retranchement: Hanna Grociak (harp) en Geert Baekelandt (bas sethoorn/klarinet). 6 augustus, Nieuw vliet: Het Follia Duo (gitaar/mandoline). 13 augustus, Groede (aanvang 20.30 uur): Brisk (blokfluitkwartet). 20 augustus, Groede: Gheseiscap Goet ende Fijn. 27 augustus, Cadzand: Collegium Testudi- num (mandolineorkest). Q MARKTEN ZATERDAG SLUIS Rommelmarkt - J.H. van Dale school, Merseniersstraat 4 - 13.30-17.00 uur OOSTBURG Rommelmarkt - centrum - hele dag WOENSDAG BRESKENS Dolle Woensdag Braderie - di verse attracties en activiteiten - centrum - hele daq THEATER BRESKENS Circus - door Circus Bongo - Napole onhoeve -19.00 uur (7 en 8 jul) ZATERDAG HULST Tropical Parade - Caribean Street Parade, dansgroepen en animatie - centrum, Grote Markt - hele dag ZONDAG AARDENBURG Poppentheater - Galerichel Weststraat 38 -15.00 uur WOENSDAG NIEUWVLIET Circus - door Circus Bongo - Cam ping Zonneweelde -19.00 uur MUZIEK VRIJDAG HULST Music Gallery - door leerlingen Kon. Stedelijke Harmonie, clari net choir en jeugdorkest - Aula Reynaertcollege, locatie Zand straat- 19.00 uur SAS VAN GENT Orgelconcert - door Bernard Bar- telink en Kristiaan Van Ingelgem - Improvisaties, Mendelssohn, Reger -R.K. Kerk-20.00 uur ZATERDAG AARDENBURG Musical - De Verloren Sleutel over De Berenning van Aardenburg 1672 - door Jongerenkoor Aarden burg en combo - 20.00 uur WOENSDAG AARDENBURG Zomeravondconcert - door Ce cilia Oomes/dwarsfluiten Minako Tasumi/ clavecimbel - Doopsge zinde Kerk - 20.00 uur CADZAND Koorconcert - door St. Cecilia - N.H. Kerk - 20.00 uur SPORT SLUIS Open Ned. Kampioenschap Langebaanzwemmen - Kanaal Sluis-Brugge Braamdijk 11a (5 en 6 jul) Belfort Tennistoernooi - Toer nooi voor B, C, en D-spelers - De Zwieper Bagijnhof 15 (7 t/m 9 jul) DIVERSEN AXEL Zwemvierdaagse - Zwembad 't Plaatje -11.00 tot 12.00 en 16.00 tot 19.00 uur (woe 16.00 uur)(7 t/m 11 jul) KLOOSTERZANDE Molenstraatfeesten - kermis, oude ambachten, dweilbands en attracties - Hof te Zandeplein en Clooserstraat - vanaf 14.00 uur (5 en 6 jul) SCHOONDIJKE Open Tuindagen - Juust Wa'k Wou - bij Kees Jacobse, Tragel Oost 21-10.00 tot 17.00 uur (5 en 6 jul) WESTDORPE Kermis - allerlei attracties - dorpskern - hele dag (5 t/m 8 jul) ZEEUWS-VLAANDEREN Smokkelroute - puzzelrit - auto en fiets - routeboeken bij Gasthof De Jonge Leeuw, Kaai Aarden burg 3 t/m 6 jul) Kustrit - puzzelrit voor automobi listen en fietsers - dagelijks - route- boeken Hotel de Zwaan Zuidzan- de en VW Cadzand (5 t/m 9 jul) DONDERDAG AARDENBURG Zomeravondbridge - Restau rant De Munck Weststraat 39 GROEDE Ovenkoeken bakken - in histo rische bakkerij Bij Jan en Marie - Slijkstraat - vanaf 10.00 uur ZATERDAG AXEL Stuntteam Les Aranis - the ori ginal car crushing tank robot - par keerplaats Hofplein - 20.00 uur TERNEUZEN 10e Neuzentocht - wandelen 7, 14,20,35 en 60 km - start 't Schel penhoekje - 07.00-15.00 uur EXPOSITIES AARDENBURG Galerichel - Weststraat 38 - acht kunstenaars uit verschillende lan den - zo t/m di 13.00-18.00 do. t/m za 13.00-18.00 Galerie de Paardenstal - Markt 4 - Roemeense volkskunst - zo t/m di 13.30-17.00 do t/m za 13.30- 17.00 Gemeentelijk Archeologisch Museum - Marktstraat 18: In de kaart kijken - het verleden in het landschap van heden; Van paar den tot paardekrachtenboeren leven in West-Zeeuws-Vlaande- ren vroeger en nu AXEL Streekmuseum - Beelden en schil derijen van Jean Kamps - di tot zo 13.30 tot 17.00 uur (tot 29 aug) CLINGE Galerie Esprit - werken van kun stenaars uit de vaste collectie - schil derijen, beelden, grafiek en kera- miek-dototma 13.30-17.30 uur en do 19.00-21.00 uur (tot 7 jul) GROEDE Galerie d'Ouwe Smisse Molen straat 19 - Suse Jacobs/acryl, Els Fritz/aquarel, Jef Janssens/schil- derijen, Wilma van der Lee/stille vens (t/m 31 aug) HULST Hal gemeentehuis - werken van F. van Hest en L. Inghels - ma t/m za 9.00-12.00 en 13.00-16.30 uur (t/m 12 jul) SLUIS Raadskelder Stadshuis Groote Mark - Paul Kwisthout (schilderijen), Patrick Mangnus(grafiek) - ma t/m do 14.00-17.00; za en zo 14.00-17.00 (t/m 7 jul) TERNEUZEN Steenen Beer 24 - Meubelobjec ten van Idir Mecibah (tot 15 jul) LOGUS Volker vouwt zijn handen, sluit zijn ogen, bidt de Heere God dat zijn kerktorenhoge I baggermolens en zijn modderaars, zijn ge- I trouwe streekgenoten, ongeschonden mo- IS® terugkeren naar Sliedrecht, het bag- gerhart van deze wereld. Leen Volker is in 1930 gestorven op 74-jarige leeftijd. Hij was de zoon van de grote Adri- aan, de grondlegger van het grootbaggerbe drijf (hoewel hij uiteraard het tegengestelde deed van grondleggen) en de eerste in de rij van respectabele Adrianen die de onderne ming groter en groter groeven. De woning aan de Molendijk in Sliedrecht is nu museum, het Nationaal Baggermuseum. De directiekamer, direct links van de hal, ziet er nog net zo uit als in de tijd van Leen Volker Azn. Ondernemende kerels als Kalis, Van de Wetering en Kraaijeveld kunnen er zo weer plaatsnemen om, uiteraard onder leiding van een Volker, te beraadslagen over dichtgeslib de waterwegen en de voortschrijdende schep en slubbertechniek. Div. landbouwwerktuigen I Ben moderne baggerinstallatie: een compleet eiland. De woon- en slaapkamers vormen nu de microkos mos van het baggerwezen, de wereld van baggerlepel, paardenmolen, klepbo- demschouw, emmerbag germolen, profielzuiger, zelfladende hopperzuiger, diepzuiginstallaties en cutterzuiger. De laatste term zal alleen bij de botte leek de lust tot grappen kietelen. Hier is alles op kleine schaal te zien, soms ook nog uitgetekend en ge fotografeerd. Volgens de deskundigen is de baggermolen, zeer verrassend, niet in Sliedrecht uitgevon den, zelfs niet in Nederland. Het schijnt dat de Chinezen dat gedaan hebben, 'in de oud heid'. Een keten met emmers die zich onder water vollaadden met blubber, dat was het eerste idee. Om die emmers in beweging te zetten werd eerst de spierkracht van mensen gebruikt. Na deze tredmolen kwamen molens die werden voortbewogen door ossen of paar den. Foto's in het museum laten zien dat ook heel lang vanaf schuiten met de hand werd gebaggerd door beugelaars, die een baggerle pel in de drab lieten zakken. Nederland baggerde zich in de loop der eeu wen naar boven en bracht dus de beste bag geraars voort. Amsterdam werd het eerste centrum van de baggercultuur, zeker in de Gouden Eeuw. Van 1600 tot 1850 draaide al les om de moddermolen of paardenmolen. Dat was geen molen om afgedankte paarden te vermalen, zoals overduidelijk te zien is op de expositie Vier paardjes in het rond, die in de nieuwe ruimte achter het museum, aan de overzijde van het Baggerplein, is ingericht. De Hollanders pasten hun ervaring met de windmolen toe op de baggermolen en lieten paarden rondjes lopen op het baggervaar- foto aerocamera tuig, waardoor de moddermolen werd voort bewogen. Er zijn op de tentoonstelling schilde rijen te zien waarop zo'n baggermolen als een vro lijk kermis-reuzenrad is te zien tussen de scheeps masten en kerktorens. Ge detailleerde prenten laten zien dat veel tekenaars dachten dat er nog steeds emmers gebruikt werden, terwijl allang gebruik wordt gemaakt van goten waardoor de modder via bewegende schotten om hoog werd geperst. Pas in 18e eeuw begon de glorietijd van de Sliedrechters, de nijvere bewoners van de droogegelegde blocken en broecken van de Alblasserwaard. Als bouwers, gravers en griedwerkers (te zien op de zolder van het museum) hadden ze de Zuid-Hollandse Bies- bosch kleingekregen en nu waren ze klaar voor al het slijk van deze aarde. De mens is jammer genoeg nauwelijks aan wezig in het Baggermuseum. Je mist de geur van de diverse soorten oceanische uitwerpse len, die de gravers in hun kleren en huid plooien moeten hebben gehad. Hoe kunnen we een idee krijgen van hun eenzaamheid op zee en de troost die ze zochten in hun zakbij bel? Alleen een tekening van Jo Spier uit 1936 laat iets los van dat onuitgesproken drama. De tekst luidt: 'Zegt men den Slied- rechter op den dijk: Morgen vroeg voor vijf jaar naar de Philippijnen, dan gaat hij kalm naar huis en zegt het zijn vrouw. Die pakt de kist en den 'bult' en om vier uur staan zij op en de man zegt: Saluut en hij gaat voor vijf jaar weg.' Er lijkt enige romantische spanning te zitten in tinbaggermolens die ook goud naar boven konden halen. In 1938 werd de Karimata naar de Noordzee gesleept, ten noorden van Terschelling, waar in 1799 het legendarische Model van een paardenmolen uit 1620. Links de ruimte waar de trekpaarden hun rond jes maakten. foto thus quispel goudschip de Lutine was vergaan. De Kari mata, die in Indië aardige successen had be haald, deed zijn best, maar haalde kilo's lood en ijzer omhoog en slechts één staaf goud. De bemanning had weinig tijd te treuren, de mo len moest klaargemaakt worden voor de vol gende tocht: naar de Rode Zee. De opdrachten die in Sliedrecht binnenkwa men, werden steeds groter en kwamen van steeds verder. De baggermolens werden im posanter en duurder, zoals de modellen en foto's op de bovenverdieping laten zien. Er kwamen geavanceerde diepzuiginstallaties, complete fabrieken op poten, niet afhanke lijk van vloed en storm en demontabele cut ter-profielzuigers met stappaal-constructie. In deze wereld van techniek is de mens hele maal onzichtbaar geworden. Het einde kwam in zicht toen de Koninklijke Adriaan Volker Groep in 1978 samenging met Simon Stevin uit Rotterdam. 'Volker' was niet langer een familiebedrijf, de nieuwe top raakte de koers kwijt. De in Sliedrecht opgebouwde rijkdom verdween snel, vooral door de zwakheid van Stevin. Er kwamen minder orders en de samengeklonken gigan ten konden het niet drijvende houden. In 1991 werd de baggervloot verkocht aan de Holland Beton Groep. De laatste jaren boe ken de Belgen de grootste baggersuccessen. Er is nog steeds een vestiging van Volker- Stevin aan de Molendijk, niet ver van het Baggermuseum. En er wonen nog Volkers in Sliedrecht, eentje zit nog in de modder, maar dan wel aan de vaste wal: hij verzorgt aanleg en onderhoud van tuinen. Bagger is niet meer het gesprek van de dag. De Sliedrechters van nu vergapen zich aan de nieuwe spoorbrug die net over de A15 is geplaatst. De mensen die in het glorierijke verleden willen graven, rest het Nationaal Baggermu seum. Iedereen mag binnenkomen van Leen Volker. I Het Nationaal Baggermuseum, Molendijk 204, Slied recht. Open: dinsdag tfm zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur. Toegangsprijs 5, voor kinderen, 65-plus- sers en groepen 3. De expositie 'Vier paardjes in het rond' loopt tot en met 4 oktober.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27