97 Tour de France Geme staan compi Tourstart Rouen hommage aan vijfvoudig winnaar Anquetil Tour-organisatie stuit m nuuen u(j puimeic yeicisseuis DE STEM Voor verdwijne De hommage Nog dit jaar gevaarlijke stoffen door Vlaketunnel Watersporters zijn tegen grote scheepslif| DONDERDAG 3 JULM 997 B9 en vervloekt Maitre Jacques, bewonderd De Tour-start in Rouen is een hommage aan Jacques Anquetil. In de stad waar hij in 1934 werd geboren en in 1987 stierf, staan diverse activiteiten in het teken van Anquetil. Zondag zullen oud-renners hem bij zijn graf in Quincampoix opnieuw eren. Veertig jaar na zijn eerste Tourzege en tien jaar na zijn dood leeft hij weer: 'Monsieur Chrono', de legende die als eerste vijf keer de Tour won. Door John Graat Hij was omstreden tijdens zijn carrière en daarna. Omstre den vanwege zijn uitstraling: hij zou arrogant zijn; vanwe ge zijn rijden: dat was con servatief; en vanwege zijn spectaculaire de marrages, in z'n privéleven welteverstaan. Jacques Anquetil was een bijzondere win naar. Hij werd nooit Frans kampioen bij de profs en droeg nimmer de regenboogtrui. Aan klassiekers had hij een hekel, ook al won hij ooit Luik-Bastenaken-Luik. Anquetil was vooral een ronderenner. Behalve veel kleine re etappekoersen won hij de Vuelta, de Giro (tweemaal) en vooral de Tour de France. Hij debuteerde in de Tour in 1957. Hij won met een kwartier voorsprong op de Belg Jans sen. „Er heeft zich een nieuwe dynastie ge vestigd. Wat er in de toekomst ook zal gebeu ren, de winnaar van vandaag is niet het type van een overgangspaus. Hij wist een verleden uit en kondigt een toekomst aan," schreef de romancier Antoine Blondin destijds. Zeven jaar later: Anquetil maakt in de afslui tende tijdrit van Versailles naar Parijs het verschil van 14 seconden tussen hem en rivaal Poulidor meer dan goed. Anquetil wint op zinderende wijze zijn vijfde Tour. Nog nooit had een renner zoiets gepresteerd. En toch leidden zijn prestaties nooit tot grote populariteit. Zijn uitstraling als mens was daar debet aan. Vanuit zijn fletse blauwe ogen sprak altijd een koele blik. Maitre Jac-^ ques deed ook geen moeite bij de grote massa in de smaak te vallen. Handtekeningenjagers snauwde hij af. Hij werd bewonderd én ver vloekt. Anquetil was niet 'wielergek'. Hij wist de sport te relativeren als geen ander. Het was zijn broodwinning die hij pragmatisch bena derde, zoals decennia later Miguel Indurain dat ook zou doen. Anquetil was geen aanval ler, maar een intelligent coureur die goed kon klimmen maar telkens zijn slag sloeg in de tijdritten. Niemand kon zo lang zom grote versnelling draaien, niemand kon zo feilloos rekenen, niemand weerde zich zo verbluffend tegen de klok als Jacques Anquetil. In andere etappes liet hij het publiek vergeefs wachten op drieste krachtsexplosies. Daarom hadden de Fransen meer op met Raymond Poulidor, de eeuwige tweede, de David die het zo dapper maar meestal vergeefs opnam tegen de Goliath die iedereen de mond snoer de met zijn stelregel: 'Wie een seconde eerder aankomt in Parijs dan de anderen, wint de Tour'. Aardbeienkweker Anquetil werd op 8 juni 1934 geboren in Mont St.Aignan, een dorp in de groene heu vels die Rouen omgeven. Hij was een zoon van een stukadoor die om wat meer financië le armslag te hebben ook aardbeien kweekte. Op z'n zeventiende besloot Jacques coureur te worden. Een jaar daarna pakte hij de Fran se amateurtitel, weer een jaar later deed hij de wielerwereld versteld staan met zijn zege in de GP des Nations, een tijdrit over 134 Iri- lometer. 'Het kind Anquetil verslaat de ve detten', schreef de Frans pers over de spichti ge jongen van 1.73 meter. Het was typerend dat de legende van Anque til werd geboren in een tijdrit. Hij was met een specialist en zou dat blijven. Hij sloeg de wijsheid in de wind dat teveel lange tijdritten op jonge leeftijd niet goed zouden zijn. An quetil trok zijn eigen plan. Hij was een eigen- zinning mens. In zijn ogenschijnlijk frêle har nas -Anquetil zag er als jongeman wat bleekjes en ziekelijk uit - ging een elegante ridder schuil die precies wist hoe hij zijn oor logsdoelen zou gaan verwezenlijken. Slechts zelden liet hij zich van zijn uitgestip pelde pad afbrengen. In 1965 kreeg zijn ploegleider Raphael Geminiani het voor el kaar Anquetil te verleiden om daags na af loop van de Dauphiné Libéré (die hij won) te starten in Bordeaux-Parijs. Met slechts een paar uur slaap in de benen begon Anquetil aan de monsterrit over 570 kilometer. Na een moeizaam begin won hij. In de regen, met overmacht. Polygame levenswandel Anquetil leefde niet bepaald als een monnik. Over zijn bruisende leven zijn veel fabeltjes verteld, maar vaak wel met een kern van waarheid. Anquetil hield van lekker eten, een fonkelend glas wijn, van bier en sigaretten. Hij was ook een charmeur die er een polyga me levenswandel op nahield. Hij was dol op de nacht, ging nooit vroeg naar bed en speel de het liefst tot 's morgens poker. Ook als hij moest koersen. Zelfs na doorwaakte nachten was hij in staat zijn klasse te tonen. Dan reed hij weer tempo als een robot. Zelfs als hij een Van onze verslaggever Kloosterzande - De Zeeuws extra banen verliezen door hd in 2002, eisen compensatie val De wensen zijn divers. Een ver-J sterking van de woonfunctie irj combinatie met de uitbouw var] voorzieningen op het gebied varj recreatie en toerisme. Dat zijn de eerste gedachten dia in de gemeente Hontenisse leven om de negatieve effecten van hel wegvallen van de veerdiensi Perkpolder-Kruiningen te com-]; penseren. Burgemeester Th. Steenkamjj zegt dat naar aanleiding van hel onderzoek door het Nederland! Economisch Instituut (NEI) naar] de gevolgen van het verdwijnen van de veerdiensten voor ver-1 schillende gemeenten. Zo is daar-8 bij voor Hontenisse een verlies! van 150 tot 200 arbeidsjaren be-J cijferd. Serieus Het rapport werd gisteren in Mid delburg besproken en Steenkamn zegt de indruk te hebben dat da provincie serieus en positief wij meedenken over de toekomstigs problemen. Tot nu toe ving de gel meente steeds bot in Middelburg als het ging om meer woningbouw of recreatie. „Maar na vanmorgei heb ik er toch goede hoop op, 7 zegt Steenkamp. „Ik ga ervan uil dat het bij de provincie niet alleer bij mooie woorden blijft. Als er in] onze gemeente niet veel meer maa komen dan windmolens en varf kens, dan zijn we gauw uitge| praat." Goes (anp) - Minister Jorritsmi (Verkeer en Waterstaat) ver wacht dat de Vlaketunnel (A5E{ nog dit jaar zal zijn aangepaa voor vervoer van gevaarlijk stoffen. Ze heeft dat GS van Zed land meegedeeld. Vrachtwagens met gevaarlijk stoffen moeten nu omrijden oves wegen die ook worden gebruik door het lokale landbouwverkea en dat levert gevaarlijke situatie] op. GS van Zeeland kaartten dg zaak vorige maand aan bij Joif ritsma. Transporten van stoffen en voor] werpen die de tunnel onhersteD baar kunnen beschadigen, moa ten de alternatieve route blijvet rijden, meent Jorritsma. Van onze verslaggever Middelburg - De Zeeuwse gr organiseerde watersporters zijl tegen een grote scheepslift bij cl Zandkreeksluis, waar de Zeeuw! se Staten zoals gemeld redelij enthousiast over zijn. In een brief aan het bedrijf van c lift, Mechatronica BV in Wac' dinxveen, schrijft het Bree Overleg Deltawateren dat de lil slecht symptoonbestrijdend is er niet het wezenlijke probleem orj jost. Zoals gemeld is de Zan| kreekslüis een knelpunt in hl verkeer omdat de brug in de zj ■ner te vaak open moet voor <g plezierjachten. De Zeeuwse StJ ten denken dus aan een scheep! hft die ongeveer 35 miljoen gul den gaat kosten. Dat is een coa struetie die een bak water mj drie jachten over de autoweg ti en van het Veerse Meer in de Oo terschelde brengt. g e watersporters wijzen erop dl levoland voor een goedkope oplossing heeft gekozen door eï tere sluis te bouwen. Dat is oc voor Zeeland een oplossing, aldt® de brief. 'Maak een tweede slu 111 combinatie met een doorlaa; middel en je bent van veel pij temen af'. De suggestie zal wc en meegenomen in de politief oorbereiding van het beleid ov at stuk van Zeeland. Jacques Anquetil wordt in 1963 gefelicii teerd door zijn vrouw na zijn vierde van vijf Tourzeges. foto archief de sten werelduurrecord had verbeterd. Anquetil verklaarde dat de UCI-controle toch niet deugde en accepteerde dat zijn record nooit de boeken in zou gaan. Later legde hij graaf uit dat het zonder stimulerende middelen on mogelijk is 200 dagen per jaar te koersen. Do-; ping is de verantwoordelijkheid van de ren ner zelf, zolang die maar onder medische con trole staat, zei hij. In 1969 stopte Anquetil met fietsen. Meer dan 200 profzeges stonden er op zijn erelijst. Hij vond het mooi geweest, op z'n 35e. Hij trok zich terug op zijn kasteelboerderij in Neuvil- le Chant d'Oisel. Hij woonde er met Janine, de ex-vrouw van zijn lijfarts. Janine was sinds haar huwelijk met Jacques in 1958 zo weinig mogelijk van zijn zijde geweken. Op zijn eigen Normandische landgoed van ruim 600 hectaren akkers, weiland en bossen wilde Anquetil met haar van de rust gaan genieten, Onstuimige Casanova Het kwam er niet van. Anquetil bleef een on stuimige Casanova. Hij knoopte een relatie met Annie, de dochter van Janine uit haar eerste huwelijk. Annie bracht zelfs een kind van Jacques ter wereld: Sophie. Later kroop hij in het geniep tussen de lakens met Domi nique, de vrouw van Alain, de zoon van Jani-, ne. Ook bij haar verwekte Anquetil een kind:, Christopher Jones. In 1985 ging Janine en' Jacques uit elkaar. Twee jaar later werd hij ziek. Maagkanker was de diagnose in het ziekenhuis van Rouen, de stad waar hij in 1961 de Tourproloog had gewonnen om daarna het geel tot in Parijs vast te houden. Ruim 26 jaar na die histori sche triomftocht haalden doktoren bij een operatie bijna de hele maag van Anquetil weg. Het bood geen soelaas. Als wielrenners van zijn kaliber kunnen ster ven, dan deed Anquetil het op 18 november 1987, óp 53-jarige leeftijd. Achtduizend men sen brachten bij de kathedraal van Rouen een, laatste groet aan een van de beste renners uit de geschiedenis. De man die een brug bouwde tussen de tijdperken van Fausto Coppi en Ed dy Merckx. Op de vraag of hij de grootste aller tijdeni was, claimde het fenomeen zijn eigen unici teit, weliswaar in bescheiden verpakking: „Elk tijdvak heeft grote kampioenen. Kam pioenen van de ene periode moet men niet vergelijken met groten van voorheen of het heden." 'Zoals in Den Bosch zal het nooit meer zijn' Door John Graat rgens in Normandië, de streek waar de Seine in haarspeldbochten een weg naar de zee zoekt, ligt Rouen. Volgens Emma Bovary, de literaire schep ping van de in Rouen geboren Gustave Flaubert, ruikt het in de oude middeleeuwse stad naar absint, sigaren en oesters. Zaterdag, tijdens de proloog van de Tour, zal het naar hotdogs, massage-olie en zwavel ruiken. Want Rouen heeft het nodige vuurwerk voorbereid. „Langs het parcours verwachten we ongeveer 400.000 men sen. Dat is net zoveel als er in Rouen wonen. Het leeft enorm. Zo hebben we gehoord dat er tienduizenden Denen komen," zegt Valery Fourneyron, als hoofd sportzaken voor de Tour start verantwoordelijk. Fourneyron was vorig jaar met een tienhoofdige delegatie uit Rouen op bezoek in Den Bosch. Ze raakte niet erg onder de in druk. „Het minpunt van Den Bosch was dat het praktisch al lemaal buiten de stad gebeurde. Dat maakte het toch wat min der sfeervol. Bij ons snijdt het parcours van de proloog dwars door de oude stad. Bovendien was het in Den Bosch vooral een commercieel feest, vonden wij. Mensen laat je niet betalen om de Tour te zien, ook niet op tribunes. De Tour is gratis, dat is traditie," verwoordt de ambtenaar de visie van 'Rouen' op Den Bosch. Laaiend enthousiast van maandag, St.-Valery-en-Caux. Stultiens is, met haar team van vijf mensen, voor deze drie plaatsen verantwoorde lijk voor de tribunes, de hostessen, de diverse VIP-dorpen, de promotie en randactiviteiten. Het departement wil vijf karak teristieke zaken promoten: het linnen, het glas, de jazz, de ha vens en de vestiging van buitenlandse bedrijven. „Alles staat hier in het teken van politiek," verzucht Stultiens. Hommage De Tour-organisatie in Parijs, de Société du Tour de France, was echter laaiend enthousiast over Den Bosch. Zozeer zelfs dat directeur Jean-Marie Leblanc aan Mechtild Stultiens vroeg of zij ook in Rouen mee wilde werken om de Tourstart tot een succes te maken. Vereerd door het compliment ging de Vughtse in op het verzoek. „Het is eigenlijk maf: een Neder landse die een groot project leidt in een Franse stad voor een Frans evenement," zegt Stultiens op een terrasje op het plein waar in 1431 de brandstapel voor Jeanne d'Arc was ingericht. Vorig jaar was Stultiens (33) de tussenpersoon tussen het Bos sche comité en de Tourorganisatie. Vanwege haar organisato risch talent en haar vloeiende Frans werd dat een succes. In september ging ze parttime aan de slag voor de Tour, sinds fe bruari is ze hele dagen aan het werk in Rouen waar ze is ge huisvest in een hotel. Stultiens werkt niet voor de stad Rouen maar is projectleid ster van de stichting die valt onder het departement Seine- Maritime. Deze stichting bekommert zich behalve om de pro loog en de start van de eerste etappe in Rouen ook om de aan komstplaats van zondag, Forges-les-Eaux, en de startplaats In september '95 kreeg het Normandische departement Seine- Maritime van de Tour-organisatie de voorkeur boven Euro- disney en de streek Indre. Bij die keuze gaf de doorslag dat de in Rouen geboren Jacques Anquetil in '97 precies veertig jaar geleden zijn eerste Tour won en tien jaar geleden overleed. De Tourstart moest een hommage worden. Vanaf het moment dat Seine-Maritime zeker was van de orga nisatie ontstond het gebakkelei tussen het departement en de gemeenteraad van Rouen. De conflicten draaien om geld en aandacht. Stultiens: „Het departement heeft een rechts be stuur, de stad Rouen is socialistisch. De neuzen staan dus niet echt dezelfde richting uit. Ze kijken vooral naar het eigenbe lang. Ik let alleen op kwaliteit." De Tourstart in Rouen kost ongeveer 3 miljoen gulden, 5 min der dan Le Grand Depart in Den Bosch. Voor dekking van de totale kosten voor de Normandische etappeplaatsen is een verdeelsleutel gemaakt. Het departement betaalt 50 procent, Rouen 25, Forges 15 en St.Valery 10 procent. En die verdeling moet overal terugkomen. „Over de kleinste dingen wordt gevochten," zegt Stultiens die de voorbeelden uit haar mouw schudt. „Waar moet het grote vuurwerk plaatsvinden: voor het stadhuis van Rouen, of voor het regeringsgebouw van het departement? Hetzelfde pro bleem speelde voor het grote beeldscherm waarop de ploegen- presentatie is te zien. Ook om de podia voor de jazzorkesten langs de route is gevochten. Het logo heeft eveneens veel stof doen opwaaien. En dan krijgen we straks nog de vraag wie de eerste gele trui mag uitreiken: de burgemeester van Rouen of de prefect?" Stultiens kan er nu alleen nog om lachen. In de eerste maan den had ze echter enorm veel moeite om om te schakelen van de geoliede organisatie in Den Bosch naar het laissez-faire in Rouen. „Ik had in het begin de neiging om alles te willen doen zoals we het in Den Bosch hadden gedaan. Dat was dus een il lusie. Ik moest accepteren dat de cultuur hier anders is." De Normandiër staat in Frankrijk bekend om zijn besluite loosheid. Un petit ben que out, un petit ben que non is een ty perende spreuk in het dialect van Rouen. Een beetje ja, een beetje nee. „Van de sponsoring staat bijvoorbeeld bijna niets onvoorstelbaar 'mes' van 54x13 of 55x12 hanteerde, leek hij de pedalen te strelen. Tegenstrijdig, koppig, een superieur solist. Van zijn ploeggenoten eiste hij onvoorwaar delijke overgave. Dankzij hem konden ze im mers goed geld verdienen. Toen hij later zijn voormalige secondanten voor Poulidor zag werken, kon hij dat niet verkroppen. Hij be klaagde hij zich toen over het volk dat voor hem altijd minder had geapplaudisseerd dan voor 'Poupou'. „Altijd werd hij tweede, meestal achter mij. En toch juichten ze har der voor hem dan voor mij. Als hij verloor, mocht hij naar excuses zoeken. Als ik tweede werd of derde, dan had ik gefaald. Dan was ik een calculateur, een rekenaar, die juist door dat rekenen had verloren." Over doping deed Anquetil nooit echt ge heimzinnig. Dat hij gebruikte, wist iedereen allang, toen hij in 1967 in Milaan weigerde de dopingcontrole te ondergaan nadat hij het op papier. Er wordt vooral gewerkt met toezeggingen. Dat was in Den Bosch ondenkbaar. Daar is vanaf het eerste mo ment heel goed nagedacht over hoe we de Tour zo goed moge lijk in de markt konden zetten. De strategie was echt gericht op het bedrijfsleven, met een goed sponsorverhaal. In Rouen is het wat publieksgerichter." In Den Bosch was het zelfs zo goed aangepakt dat de vaste sponsors van de Tour er van schrokken. De Rabobank was vo rig jaar heel prominent bij de Tourstart aanwezig en dat was de hoge heren van Credit Lyonnais, de Franse bank die al ja ren aan de Tour is verbonden, ook opgevallen. Dit jaar, in ei gen land, wilde Credit Lyonnais absoluut voorkomen dat een andere bank met de eer ging strijken. Toen de Caisse d'Eparg- ne zich in Rouen meldde voor forse sponsoring, wees de So ciété du Tour de France dat aanbod af op aandringen van Cre dit Lyonnais. „Zoals het in Den Bosch was, zal het nooit meer zijn. Mis schien komt dat omdat ik uit de streek kom en natuurlijk min der binding heb met Rouen. Maar ook de Société heeft in Den Bosch echt met grote ogen om zich heen gekeken," zegt Stul tiens die niet uitsluit dat ze er volgend jaar in Dublin, en op het WK in Valkenburg, weer bij zal zijn. Salonsocialist Volgens het hoofd sportzaken zal het in Rouen 'een feest voor het volk' worden. „De Tour is dit jaar het grootste sportevene ment ter wereld. De hele wereld zal naar ons kijken," zegt Fourneyron, wier enthousiasme niet helemaal gedeeld wordt door de burgemeester die meermalen heeft verzucht: 'Le Tour? C'est pas mon tasse de thé'. De salonsocialist pronkt liever met het cultuurgoed van zijn stad. De intieme, middeleeuwse straatjes en pleintjes met vak werkhuisjes, de musea vol met schilderijen, waaronder de be roemde serie die Claude Monet maakte van de fagade van de gothische kathedraal van Rouen. Die kathedraal waarin Gus tave Flaubert madame Bovary met haar minnaar bijna twee uur laat ronddolen tot hun liefde 'star als de stenen' is gewor den. Hoofd sportzaken Valery Fourneyron poseert trots bij een affiche die betrekking heeft op de Tour-start in Rouen, een hommage aan Jacques Anquetil. foto vnu r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18