zuki
lijk.
met
DE STEM
Toezicht op nachtveren wordt uitgebreid
'Zeeland moet samen met Gent/Eeklo Eurozone worden'
Zeer natte junimaand in Zeeland
Compostering groenafval voldoet niet aan verwachting
Nog één keer tanken
voor de oude prijs
Staten matig positief
over grote schepenlift
Veel Zeeuws-Ylaamse
export naar België
0T0M
Kleintje
ELASTISCHE
KOUSEN
v.d. WALLE-
BL0MMAERT
xtra kosten
unnel voor
rijksoverheid
Man bedreigt
jolitie met mes
Wetenschappelijk onderzoek richt zich op bevordering van grensoverschrijdend zakendoen
C1
'Grote oriëntatie op buurland'
x 53
Nieuw!
Moonlight privé
:otomodel secretaresse!
ie vindt u in de gezellin»,
ive-club van Neder i o0
SM voor hem en haar
a-za 12-01 u. Nivo-ver?
Steenweg 6 Moerdijk
euke ass. altijd welkom
68-412555/06-5253780,
Uitlaten
onbetwist de
uitlaatspecialist
Tel: 0165-549860
en nieuw pluspunt in uw
reclame:
t plaatsen van eer
EINTJE vormt een we
nlijke bijdrage tot het rea
eren van uw doel. TIEN
IZENDEN lezen u I
Drogisterij
Parfumerie
Stationsweg 9
HULST
Tel. 0114-313093
KA onze verslaggever
Middelburg - Er komt meer toezicht
Zeeuwse veerboten. Vooral op
jet nachtveer in het weekeinde, de
laatste boot van Perkpolder naar
jïuiningen. Die staat al langer be
kend als een veerpont met een ver
hoogd risico op rellen, door jongeren
jje aan de overkant discotheken
hebben bezocht.
veiligheid te waarborgen, wordt
-garantie ook nog eens
r niets.
g is, wordt elke Feel Free
'eperiode afloopt, uitge-
m helemaal voor niets,
ion van Suzuki kiest u voor
I u onvoorwaardelijk een
de Gouden Gids. Een Feel Free
n tot een maximum van 20.000 km.
6 18 41.
0115) 47 27 10.
deze bon in een envelop zonder
gel naar:
ng Zechondencrcchc,
jordnummcr 959.
WL Picccrburen. Giro 8020.
Zeeland
In weekend extra aandacht voor laatste boot van Perkpolder naar Kruiningen om rellen te voorkomen
de bemanning op die boot verdubbeld en
is er constant contact met de politie aan
beide zijden van de Westerschelde. Ook
zal politie in burger vaker aan boord
stappen.
Begin deze maand werd een 33-jarige
man uit Zaamslag zwaar mishandeld op
die nachtboot, hetgeen gisteren tot vra
gen in een commissievergadering van
Provinciale Staten leidde.
Een onbekende man had op de veerpont
de vriendin van het latere slachtoffer
lastiggevallen. Het conflict liep volledig
uit de hand. De man uit Zaamslag kwam
daarbij op de vloer te liggen en werd
door een groep van zo'n vijftien onbe
kenden bekogeld met blikjes en flessen.
Hij liep verschillende schedelbreuken
op, een snijwond in het gezicht en een
hersenschudding. Zijn 31-jarige vrien
din van het slachtoffer deed pas dagen
later aangifte bij de politie in Terneu-
zen. In de commissievergadering vroeg
het statenlid Hageman aandacht voor de
kwestie. Hij vertelde dat er vaak proble
men zijn met de nachtboten. „De veilig
heid is in het geding, we moeten andere
passagiers een veilige overtocht kunnen
garanderen," aldus Hageman.
De mishandeling is volgens de Zeeuwse
gedeputeerde Hennekeij (vlootvoogd)
aanleiding geweest het toezicht aan te
scherpen. Hennekeij: „De laatste af
vaart van Perkpolder naar Kruiningen
is altijd een risico geweest. Een aantal
jaren is het goed gegaan, maar uit wat er
nu gebeurd is hebben we lering getrok
ken. We hebben meer controle op de
pont gezet, dat betekent een dubbele be
manning en structurele contacten met
de politie."
Het is niet voor het eerst dat de boot in
opspraak komt. Jarenlang was een grote
discotheek in Kloosterzande het eind
punt van een stapavond voor vooral veel
Bevelandse jongeren. Dat leverde over
last en vandalisme in Kloosterzande op,
maar ook op de veerboot.
ïan onze verslaggever
Middelburg - Het provinciebe
stuur van Zeeland gaat er zonder
neer van uit dat alle extra kosten
die nu nog moeten worden ge
naakt voor de toekomstige tol-
innel door het Rijk betaald zul
len worden.
Dat bevestigde de Zeeuwse WD-
jedeputeerde Jaap Hennekeij
(Waterstaat) gisteren in Middel-
burg.
Hennekeij kreeg er tijdens een
commissievergadering vragen
over van statenlid Marten Wiers-
mavan de milieupartij Delta An
ders. Wiersma verlangde een vol-
j 'ja' van Hennekeij en
kreeg dat ook.
gemeld zijn er nog ondui
delijkheden over de financiering
van extra kosten aan de tunnel,
zoals 155 miljoen gulden voor
meer veiligheid. Hennekeij liet
:ten dat de echte zekerheid pas
de zomer zal komen. De pro
vincie Zeeland zit samen met het
in een NV die de tunnel be
keert en exploiteert.
Van onze verslaggeefster
Sl.-Philipsland - Een 34-jarige
inwoner van St.-Philipsland is
gisteren door de politie van Tho-
len ingesloten nadat hij vier poli
tiemannen had bedreigd en hen
had achtervolgd met een mes.
De vier waren naar de woning
van de man gegaan met het ver
moeden daar een hennepkwekerij
aan te treffen.
De bewoner kwam van de boven-
naar beneden en werd
swaad over de inval. Hij liep de
woonkamer binnen en bedreigde
de vier met een mes.
De politiemannen besloten hier
op zich terug te trekken, waarop
le verdachte hen achtervolgde
terwijl hij steekbewegingen
maakte. Een politie-ambtenaar
voelde zich dusdanig bedreigd
hij een waarschuwingsschot
loste. De verdachte droop vervol
gens af en werd, intussen gekal
meerd, aangehouden.
In de woning werden vijftien
ilantjes en een installatie voor
'et kweken van hennep aange
troffen.
Zeeland heeft een uitzonderlijk natte junimaand ach
ter de rug en echt zomerweer zit er de komende tijd nog
niet in. Dat blijkt uit informatie van de weerdienst Me-
teo Zeeland in Vlissingen. „Het wordt de komende da
gen wel iets beter, maar het blijf fris met af en toe een
bui," meldt de Zeeuwse weerman Jos Broeke. Bepaal
de delen van Zeeland kunnen wat de hoeveelheid neer
slag betreft de weerboeken in als record. Haamstede is
met 160 millimeter regen zo'n plaats. Een van de natste
plekjes van Zeeland, waar we zeventig jaar terug moe
ten in de tijd om uit te komen op meer regen in juni.
Zeeuws-Vlaanderen blijft daar onder. Toch zijn de 131
millimeters hemelwater die in deze streek gevallen zijn
eveneens fors. De weerdeskundigen moeten terug tot
de junimaand van 1966 voor meer regen. Dat jaar re
gistreerde de neerslagmeter in Kapelleburg 151 milli
meter water.
Opvallend gegeven is verder, aldus weerman Broeke,
dat de zwaarste buien dit jaar in juni langs de kust zijn
gevallen, waar ze normaal gesproken in het gebied
rond Hulst neerkomen. foto wim kooyman
Van onze verslaggever
Middelburg - De compostering van
groenafval in Zeeland vlot niet echt
en blijft achter bij de verwachting.
Vooral de bouw van nieuwe compost-
eerinrichtingen verloopt te traag.
Dat is de conclusie van een provinciale
notitie over die compostering.
In Zeeland is, net als elders, jaarlijks een
grote opbrengst aan groenafval. Het
wordt geleverd door boeren, hoveniers en
overheden, die bermmaaisel, plantsoen
afval en slootkantmaaisel oogsten.
Totaal is dat ongeveer 130.000 ton per
jaar.
Een deel van dat groen wordt gecompos-
teerd, veel nog zonder vergunning, en te
weinig in een officiële inrichting, aldus de
notitie.
Er zijn plannen voor tien compostfabrie-
ken die met volledige vergunning draai
en, maar er zijn er nu nog slechts vier. In
de Koegorspolder, bij Hulst (Sanderse) en
bij de Kreekraksluizen.
In 1995 is op de stortplaats Midden- en
Noord-Zeeland een plaats ingericht om
het gft-afval te composteren. In totaal is
er vorig jaar bij deze vier fabrieken
20.000 ton verwerkt.
Op dit moment zijn er nog vijf concrete
plannen voor groencompostering, maar in
de afgelopen jaren zijn meerdere initia
tieven in de voorbereidingsfase gesneu
veld.
De provincie meldt in de notitie dan ook
dat maar moet worden afgewacht welke
plannen werkelijkheid worden.
De notitie is gemaakt omdat in het pro
vinciaal milieuplan Kerend Tij een heel
beleid voor compostering in de toekomst
wordt geschetst.
De notitie moet dan ook worden gezien
als een tussentijdse rapportage.
Door Frank van Cooten
Zelzate - Voor Zeeland en de Belgische regio Gent/Eeklo moet
de mogelijkheid worden onderzocht een Eurozone in te stellen.
Hierdoor wordt het voor ondernemers een stuk eenvoudiger
grensoverschrijdend zaken te doen.
In een Eurozone is namelijk geen
sprake meer van verschillende
regels en wetgeving tussen Ne
derland en België. Individuele
Personen en organisaties kunnen
j-elf kiezen welke wetgeving het
wste past. „Ondernemers kun
nen dan zelf kiezen welke regel-
'eving ze willen hebben," aldus
onderzoeker H. van Houtum van
Je Katholieke Universiteit Bra
bant.
Van Houtum deed een onderzoek
naar de vorming van grensover-
schrijdende economische rela
tes tussen bedrijven in Zeeuws-
baanderen, Midden- en Noord
zeeland en het Gewest
bent/Eeklo. Hij deed dat in het
'ader van het Interreg Il-project
'Regionaal Zakendoen.
Irritatie
'ijn wetenschappelijk onder-
'De totstandkoming van
frensoverschrijdende economi
se relaties' werd gisteren in
Zelzatr - -
-e gepresenteerd. Hij deed
aarvoor onderzoek onder 470
'adernemers uit de industrie,
"uw en groothandel in de Bel-
:h-Nederlandse kanaalzone
in opdracht van de Zeeuwse Ka
mers van Koophandel en van
Gent/Eeklo.
De ondernemers gaven onder
meer aan de volgens hen ondui
delijke, en soms ongelijke, admi
nistratieve belemmeringen en
wettelijke verschillen om in Bel
gië zaken te doen als een groot
struikelblok te beschouwen.
Volgens Van Houtum heerst
daarover zelfs een duidelijke ir
ritatie bij de Nederlandse onder
nemers.
Deze verschillen moeten volgens
de ondernemers verdwijnen. De
overheden moeten veel sterker
worden gestimuleerd om de wet
en regelgeving op sociaal en fis
caal terrein te harmoniseren en
daarnaast is het in het leven roe
pen van de Eurozone volgens de
onderzoeker een nadere uitwer
king en bestudering waard.
Om het grensoverschrijdende
zakendoen verder te stroomlij
nen en te bevorderen, wordt in
het rapport een behoorlijk aan
tal aanbevelingen gedaan. Zo
moeten telefoon- en portokosten
in de grensregio worden ver
laagd, moeten grensoverschrij-
Onderzoeker H. van Houtum: 'Bij Nederlandse ondernemers
heerst irritatie over de onduidelijke, en soms ongelijke, admini
stratieve belemmeringen en wettelijke verschillen om in België za
ken te doen'. foto camile schelstraete
dende industrieterreinen en lo
gistieke parken worden gestimu
leerd, moeten de wegen tussen
de regio's worden verbeterd en
moet de Liefkenèhoektunnel
goedkoper worden. Ook moeten
bestaande veerverbindingen zo
als voet- en fietsveren in stand
worden gehouden, moet nu al
worden ingespeeld op de Wes-
terscheldetunnel en moeten bus
verbindingen worden verbeterd.
Naast de verschillen in wetge
ving worden culturele verschil
len ook als belemmering gezien
om grensoverschrijdend zaken te
doen. Daarom wordt aanbevolen
gezamenlijk culturele en sport
evenementen te houden en geza
menlijk aan toeristische promo
tie van Zeeland-Brugge-
Gent/Eeklo te doen. Ook moet er
een uitwisseling tussen scholen
komen.
Belangrijke taak
Volgens Van Houtum is een be
langrijke taak weggelegd voor
de Kamer van Koophandel. On
dernemers geven namelijk aan
dat de Kamers nog onvoldoende
bemiddelende adviseurs zijn in
grensoverschrijdende economi
sche relatievorming. De Kamers
moeten volgens hen vooral meer
lobbyen bij de overheden in Bel
gië.
Niettemin zouden de Kamers de
ze rol volgens de onderzoeker
prima kunnen vervullen. „De
onervarenheid en drempelvrees,
die veel ondernemers kenmerkt
die starten met internationale
economische relaties, zou juist
voor de Kamers het aangrij
pingspunt moeten zijn voor con
crete stimulering en advisering.
De Kamers moeten zich sterker
profileren als een belangrijke
beleidsorganisatie voor onder-
I I I I I
DINSDAG 1 JULI 1997
Van onze verslaggeefster
Terneuzen/Kapellebrug/IJzendijke - De accijnsverhoging die
vandaag ingaat, zorgde gisteren voor grote drukte bij de mees
te Zeeuws-Vlaamse benzinestations. Menigeen besloot maan
dag de tank nog een keer goed vol te gooien.
De benzine is vanaf vandaag 13
cent duurder per liter, diesel 6
cent en LPG 9 cent. De hoge om
zet van gisteren kon de pomphou
ders echter niet bekoren, zij vre
zen na 1 juli veel omzet te verlie
zen omdat klanten even de grens
overrijden om daar te tanken.
De meeste pomphouders in
Zeeuws-Vlaanderen voeren de
maximale accijnsverhoging in,
anderen gedeeltelijk en er zijn er
ook bij die zich achter de oproep
van de Bovag scharen om de ver
kregen verhoging niet direct aan
de fiscus te geven.
L. de Pooter van het Texaco-sta-
tion aan de Guido Gezellestraat in
Terneuzen had het gisteren druk.
„Je kunt goed merken dat de
meesten nog snel even hun tank
vol wilden gooien, vanaf dinsdag
hanteert ons bedrijf de maximale
accijnsverhoging. We zullen zien
hoe het de komende weken zal lo
pen met onze klanten. Het zullen
er wellicht minder zijn, maar we
gaan ervan uit dat het geen nade
lige gevolgen zal hebben voor ons
personeel."
De Pooter vertelt dat de prijsver
hoging het verhaal van de dag
was. „In de supermarkt of in het
café, bijna iedereen had het er
over. Veel mensen zeggen dat ze
vanaf nu toch maar even over de
grens gaan om te tanken. Het zal
ons zeker de nodige klanten kos
ten. Hopelijk zullen de Belgen ook
accijnsverhoging invoeren, anders
kost het ons een flinke boterham."
De kans is klein dat België de ac
cijns op korte termijn zal verho
gen. Het ministerie van Financiën
wilde een accijns-luwe zone van
twintig kilometer invoeren, maar
dat is tegengehouden door Brus
sel. Het kon alleen met instem
ming van alle EU-leden, maar
België wilde dit niet.
E. Mangnus meldt dat ook zijn
benzinestation in Kapellebrug
gisteren goed draaide. „Vooral
aan het eind van de middag was
het druk, veel mensen die van het
werk kwamen en op het laatste
nippertje nog even wilden tanken.
Bij ons zal de prijsverhoging trou
wens meevallen. Die volle dertien
cent benzineverhoging gaat bij
ons niet door, dat wordt maxi
maal vijf cent. En ook wat diesel
en LPG betreft is het centjeswerk,
een minimale verhoging. We wil
len onze klanten niet wegjagen en
zullen zo lang mogelijk in de
buurt blijven bij onze huidige
prijzen. Bij ons komen er in ieder
geval geen banen in gevaar."
In de Duitse grensstreek kunnen
veel pomphouders toch korting
geven na de accijnsverhoging, de
ze wordt samen met de oliemaat
schappijen gefinancierd. Mang
nus ziet dit compromis niet zitten.
„Dat is discriminatie voor andere
pomphouders. Op die manier
creeër je heel wat onwil binnen
onze branche. We nemen zelf het
risico van winstverlies door onze
prijzen niet te veel te laten stijgen,
dat is voor onze rekening en dat
hebben we er ook voor over."
Pomphouder Aers in IJzendijke
heeft weinig tijd om toelichting te
geven.
„Het loopt hier gesmeerd, het is
hartstikke druk. Dat zal dinsdag
wel anders zijn. We beslissen van
avond hoeveel cent we omhoog
gaan. Het zal in ieder geval niet de
volle pot worden."
Van onze verslaggever
Middelburg - De Staten van Zeeland moeten nog wennen aan
het idee van een soort achtbaanconstructie, die drie schepen te
gelijk uit het water tilt, ze in een grote bak water langs een rails
hoog over een autoweg voert en ze vervolgens neerzet in een
water aan de andere kant van de weg.
gulden. Dat op zich is niet zo
nieuw meer, maar wel het feit dat
de bak met schepen loshangt in de
rails en het wateroppervlak altijd
horizontaal blijft. Het is een bak
van 33 meter lang en 5 meter
breed. Eenmaal vol water en met
drie jachten erin weegt hij 770
ton. Er kunnen meerdere bakken
tegelijk in hangen.
De 'lift' is een nieuw ontwerp van
de Zeeuwse firma Van Driel. De
Zeeuwse Staten kregen er, als po
tentiële kopers, gisteren in een
commissievergadering een voor
proefje van in de vorm van een
maquette met bewegende delen.
De Statenleden willen, zo bleek
gisteren, vooral eerst meer duide
lijkheid. Over de techniek, over de
kosten en over mogelijke subsi
dies. Gedeputeerde Hennekeij be
loofde dat die duidelijkheid er ook
zal komen.
Per uur kunnen zo 37 schepen
worden overgezet. De oude schut
sluis lijkt verleden tijd.
Zoals gemeld zijn er grote proble
men met de waterkwaliteit van
het niet-stromende Veerse Meer
en bovendien is de sluis tussen het
meer en de Oosterschelde een van
de grootste verkeersknelpunten
van Zeeland. Mede omdat de brug
zo vaak open moet voor de
scheepvaart.
De beste oplossing zou een tunnel
zijn. De scheepvaart kan onbe
lemmerd van het ene water naar
het andere, de auto's kunnen er
onderdoor en ondertussen verver
sen de getijden van de Ooster
schelde het water van het Veerse
Meer. Alleen, dat kost zestig tot
zeventig miljoen en zoveel geld
heeft Zeeland niet. De lift is mis
schien haalbaarder.
Die lift kost pakweg 35 miljoen
nemers in de regio en als de
dienstverlener op maat in grens
overschrijdende relatievor
ming.
Van Houtum beveelt de Kamers
daarom onder andere aan regel
matig personeel uit te wisselen
om in staat te zijn de kansen te
zien en problemen van onderne
mers aan de andere kant van de
grens te begrijpen en gezamen
lijk aan te pakken.
Ook moet een zogenaamde Eure-
gio-loket voor ondernemers
worden opgezet om alle mogelij
ke vragen over zakendoen in de
Euregio te kunnen beantwoor
den. Hierdoor worden onderne
mers niet meer van het kastje
naar de muur gestuurd.
Lof
Er viel gisteren overigens veel
lof te beluisteren over het we
tenschappelijk onderzoek. Pro
fessor Boekema van de Universi
teit Nijmegen noemde het zelfs
een uniek product. „Er zijn tal
van theoretische beschouwin
gen, maar dit rapport laat voor
de eerste keer zien hoe het er in
de praktijk echt aan toegaat.
Een dergelijke wetenschappelij
ke studie is nog nergens in Euro
pa gepresenteerd. De resultaten
van dit onderzoek zijn ook zeker
in andere grensregio's te gebrui
ken."
Van onze verslaggever
Zelzate - Zeeuws-Vlaamse bedrijven zijn van alle bedrijven in
Nederland het meest georiënteerd op het buurland. Het gemid
delde afzetpercentage van de bedrijven uit Zeeuws-Vlaanderen
in het buurland is groter dan in Midden- en Noord-Zeeland,
Noord-Brabant of elders in Nederland.
Dit is een belangrijke conclusie
uit 'De totstandkoming van
grensoverschrijdende economi
sche relaties', het onderzoek van
H. van Houtum van de Katho
lieke Universiteit Brabant dat
gisteren in Zelzate gepresen
teerd.
Uit de cijfers blijkt dat van de to
tale afzet van de Zeeuws-Vlaam
se bedrijven in totaal veertien
procent naar België gaat. Dat is
drie keer zo veel als de afzet van
de bedrijven in Midden- en
Noord-Zeeland, die meer op de
regio Rotterdam/Rijnmond en el
ders in Nederland zijn georiën
teerd.
De bedrijven uit Gent/Eeklo zijn
overigens minder gericht op
Zeeuws-Vlaanderen dan de be
drijven uit Zeeuws-Vlaanderen
op Gent/Eeklo.
Het lijkt er volgens de onderzoe
ker op dat het aangaan van
grensoverschrijdende economi
sche relaties vooral begint in het
eigen hoofd van de ondernemer.
Het hebben van persoonlijke, en
vooral zakelijke, contacten in het
buurland helpt daarbij zeker.
Ook het thuisvoelen in de andere
cultuur is volgens Van Houtum
zeer belangrijk. „De Zeeuws-
Vlamingen bleken zich het meest
verwant te voelen met de cultuur
van het buurland."
Volgens Van Houtum is het voor
al belangrijk dat ondernemers
een open, niet vooringenomen
houding hebben in het aangaan
van economische relaties. „Er
leeft'nu nog een aantal frustraties
tussen Nederlanders en Belgen.
Belgen vinden Nederlanders
vaak te arrogant en Nederlanders
vinden Belgen nogal eens erg ge
makkelijk."