zuki lijk. met DE STEM Toezicht op nachtveren wordt uitgebreid 'Zeeland moet samen met Gent/Eeklo Eurozone worden' Zeer natte junimaand in Zeeland Compostering groenafval voldoet niet aan verwachting Nog één keer tanken voor de oude prijs Staten matig positief over grote schepenlift Veel Zeeuws-Ylaamse export naar België 0T0M Kleintje ELASTISCHE KOUSEN v.d. WALLE- BL0MMAERT xtra kosten unnel voor rijksoverheid Man bedreigt jolitie met mes Wetenschappelijk onderzoek richt zich op bevordering van grensoverschrijdend zakendoen C1 'Grote oriëntatie op buurland' x 53 Nieuw! Moonlight privé :otomodel secretaresse! ie vindt u in de gezellin», ive-club van Neder i o0 SM voor hem en haar a-za 12-01 u. Nivo-ver? Steenweg 6 Moerdijk euke ass. altijd welkom 68-412555/06-5253780, Uitlaten onbetwist de uitlaatspecialist Tel: 0165-549860 en nieuw pluspunt in uw reclame: t plaatsen van eer EINTJE vormt een we nlijke bijdrage tot het rea eren van uw doel. TIEN IZENDEN lezen u I Drogisterij Parfumerie Stationsweg 9 HULST Tel. 0114-313093 KA onze verslaggever Middelburg - Er komt meer toezicht Zeeuwse veerboten. Vooral op jet nachtveer in het weekeinde, de laatste boot van Perkpolder naar jïuiningen. Die staat al langer be kend als een veerpont met een ver hoogd risico op rellen, door jongeren jje aan de overkant discotheken hebben bezocht. veiligheid te waarborgen, wordt -garantie ook nog eens r niets. g is, wordt elke Feel Free 'eperiode afloopt, uitge- m helemaal voor niets, ion van Suzuki kiest u voor I u onvoorwaardelijk een de Gouden Gids. Een Feel Free n tot een maximum van 20.000 km. 6 18 41. 0115) 47 27 10. deze bon in een envelop zonder gel naar: ng Zechondencrcchc, jordnummcr 959. WL Picccrburen. Giro 8020. Zeeland In weekend extra aandacht voor laatste boot van Perkpolder naar Kruiningen om rellen te voorkomen de bemanning op die boot verdubbeld en is er constant contact met de politie aan beide zijden van de Westerschelde. Ook zal politie in burger vaker aan boord stappen. Begin deze maand werd een 33-jarige man uit Zaamslag zwaar mishandeld op die nachtboot, hetgeen gisteren tot vra gen in een commissievergadering van Provinciale Staten leidde. Een onbekende man had op de veerpont de vriendin van het latere slachtoffer lastiggevallen. Het conflict liep volledig uit de hand. De man uit Zaamslag kwam daarbij op de vloer te liggen en werd door een groep van zo'n vijftien onbe kenden bekogeld met blikjes en flessen. Hij liep verschillende schedelbreuken op, een snijwond in het gezicht en een hersenschudding. Zijn 31-jarige vrien din van het slachtoffer deed pas dagen later aangifte bij de politie in Terneu- zen. In de commissievergadering vroeg het statenlid Hageman aandacht voor de kwestie. Hij vertelde dat er vaak proble men zijn met de nachtboten. „De veilig heid is in het geding, we moeten andere passagiers een veilige overtocht kunnen garanderen," aldus Hageman. De mishandeling is volgens de Zeeuwse gedeputeerde Hennekeij (vlootvoogd) aanleiding geweest het toezicht aan te scherpen. Hennekeij: „De laatste af vaart van Perkpolder naar Kruiningen is altijd een risico geweest. Een aantal jaren is het goed gegaan, maar uit wat er nu gebeurd is hebben we lering getrok ken. We hebben meer controle op de pont gezet, dat betekent een dubbele be manning en structurele contacten met de politie." Het is niet voor het eerst dat de boot in opspraak komt. Jarenlang was een grote discotheek in Kloosterzande het eind punt van een stapavond voor vooral veel Bevelandse jongeren. Dat leverde over last en vandalisme in Kloosterzande op, maar ook op de veerboot. ïan onze verslaggever Middelburg - Het provinciebe stuur van Zeeland gaat er zonder neer van uit dat alle extra kosten die nu nog moeten worden ge naakt voor de toekomstige tol- innel door het Rijk betaald zul len worden. Dat bevestigde de Zeeuwse WD- jedeputeerde Jaap Hennekeij (Waterstaat) gisteren in Middel- burg. Hennekeij kreeg er tijdens een commissievergadering vragen over van statenlid Marten Wiers- mavan de milieupartij Delta An ders. Wiersma verlangde een vol- j 'ja' van Hennekeij en kreeg dat ook. gemeld zijn er nog ondui delijkheden over de financiering van extra kosten aan de tunnel, zoals 155 miljoen gulden voor meer veiligheid. Hennekeij liet :ten dat de echte zekerheid pas de zomer zal komen. De pro vincie Zeeland zit samen met het in een NV die de tunnel be keert en exploiteert. Van onze verslaggeefster Sl.-Philipsland - Een 34-jarige inwoner van St.-Philipsland is gisteren door de politie van Tho- len ingesloten nadat hij vier poli tiemannen had bedreigd en hen had achtervolgd met een mes. De vier waren naar de woning van de man gegaan met het ver moeden daar een hennepkwekerij aan te treffen. De bewoner kwam van de boven- naar beneden en werd swaad over de inval. Hij liep de woonkamer binnen en bedreigde de vier met een mes. De politiemannen besloten hier op zich terug te trekken, waarop le verdachte hen achtervolgde terwijl hij steekbewegingen maakte. Een politie-ambtenaar voelde zich dusdanig bedreigd hij een waarschuwingsschot loste. De verdachte droop vervol gens af en werd, intussen gekal meerd, aangehouden. In de woning werden vijftien ilantjes en een installatie voor 'et kweken van hennep aange troffen. Zeeland heeft een uitzonderlijk natte junimaand ach ter de rug en echt zomerweer zit er de komende tijd nog niet in. Dat blijkt uit informatie van de weerdienst Me- teo Zeeland in Vlissingen. „Het wordt de komende da gen wel iets beter, maar het blijf fris met af en toe een bui," meldt de Zeeuwse weerman Jos Broeke. Bepaal de delen van Zeeland kunnen wat de hoeveelheid neer slag betreft de weerboeken in als record. Haamstede is met 160 millimeter regen zo'n plaats. Een van de natste plekjes van Zeeland, waar we zeventig jaar terug moe ten in de tijd om uit te komen op meer regen in juni. Zeeuws-Vlaanderen blijft daar onder. Toch zijn de 131 millimeters hemelwater die in deze streek gevallen zijn eveneens fors. De weerdeskundigen moeten terug tot de junimaand van 1966 voor meer regen. Dat jaar re gistreerde de neerslagmeter in Kapelleburg 151 milli meter water. Opvallend gegeven is verder, aldus weerman Broeke, dat de zwaarste buien dit jaar in juni langs de kust zijn gevallen, waar ze normaal gesproken in het gebied rond Hulst neerkomen. foto wim kooyman Van onze verslaggever Middelburg - De compostering van groenafval in Zeeland vlot niet echt en blijft achter bij de verwachting. Vooral de bouw van nieuwe compost- eerinrichtingen verloopt te traag. Dat is de conclusie van een provinciale notitie over die compostering. In Zeeland is, net als elders, jaarlijks een grote opbrengst aan groenafval. Het wordt geleverd door boeren, hoveniers en overheden, die bermmaaisel, plantsoen afval en slootkantmaaisel oogsten. Totaal is dat ongeveer 130.000 ton per jaar. Een deel van dat groen wordt gecompos- teerd, veel nog zonder vergunning, en te weinig in een officiële inrichting, aldus de notitie. Er zijn plannen voor tien compostfabrie- ken die met volledige vergunning draai en, maar er zijn er nu nog slechts vier. In de Koegorspolder, bij Hulst (Sanderse) en bij de Kreekraksluizen. In 1995 is op de stortplaats Midden- en Noord-Zeeland een plaats ingericht om het gft-afval te composteren. In totaal is er vorig jaar bij deze vier fabrieken 20.000 ton verwerkt. Op dit moment zijn er nog vijf concrete plannen voor groencompostering, maar in de afgelopen jaren zijn meerdere initia tieven in de voorbereidingsfase gesneu veld. De provincie meldt in de notitie dan ook dat maar moet worden afgewacht welke plannen werkelijkheid worden. De notitie is gemaakt omdat in het pro vinciaal milieuplan Kerend Tij een heel beleid voor compostering in de toekomst wordt geschetst. De notitie moet dan ook worden gezien als een tussentijdse rapportage. Door Frank van Cooten Zelzate - Voor Zeeland en de Belgische regio Gent/Eeklo moet de mogelijkheid worden onderzocht een Eurozone in te stellen. Hierdoor wordt het voor ondernemers een stuk eenvoudiger grensoverschrijdend zaken te doen. In een Eurozone is namelijk geen sprake meer van verschillende regels en wetgeving tussen Ne derland en België. Individuele Personen en organisaties kunnen j-elf kiezen welke wetgeving het wste past. „Ondernemers kun nen dan zelf kiezen welke regel- 'eving ze willen hebben," aldus onderzoeker H. van Houtum van Je Katholieke Universiteit Bra bant. Van Houtum deed een onderzoek naar de vorming van grensover- schrijdende economische rela tes tussen bedrijven in Zeeuws- baanderen, Midden- en Noord zeeland en het Gewest bent/Eeklo. Hij deed dat in het 'ader van het Interreg Il-project 'Regionaal Zakendoen. Irritatie 'ijn wetenschappelijk onder- 'De totstandkoming van frensoverschrijdende economi se relaties' werd gisteren in Zelzatr - - -e gepresenteerd. Hij deed aarvoor onderzoek onder 470 'adernemers uit de industrie, "uw en groothandel in de Bel- :h-Nederlandse kanaalzone in opdracht van de Zeeuwse Ka mers van Koophandel en van Gent/Eeklo. De ondernemers gaven onder meer aan de volgens hen ondui delijke, en soms ongelijke, admi nistratieve belemmeringen en wettelijke verschillen om in Bel gië zaken te doen als een groot struikelblok te beschouwen. Volgens Van Houtum heerst daarover zelfs een duidelijke ir ritatie bij de Nederlandse onder nemers. Deze verschillen moeten volgens de ondernemers verdwijnen. De overheden moeten veel sterker worden gestimuleerd om de wet en regelgeving op sociaal en fis caal terrein te harmoniseren en daarnaast is het in het leven roe pen van de Eurozone volgens de onderzoeker een nadere uitwer king en bestudering waard. Om het grensoverschrijdende zakendoen verder te stroomlij nen en te bevorderen, wordt in het rapport een behoorlijk aan tal aanbevelingen gedaan. Zo moeten telefoon- en portokosten in de grensregio worden ver laagd, moeten grensoverschrij- Onderzoeker H. van Houtum: 'Bij Nederlandse ondernemers heerst irritatie over de onduidelijke, en soms ongelijke, admini stratieve belemmeringen en wettelijke verschillen om in België za ken te doen'. foto camile schelstraete dende industrieterreinen en lo gistieke parken worden gestimu leerd, moeten de wegen tussen de regio's worden verbeterd en moet de Liefkenèhoektunnel goedkoper worden. Ook moeten bestaande veerverbindingen zo als voet- en fietsveren in stand worden gehouden, moet nu al worden ingespeeld op de Wes- terscheldetunnel en moeten bus verbindingen worden verbeterd. Naast de verschillen in wetge ving worden culturele verschil len ook als belemmering gezien om grensoverschrijdend zaken te doen. Daarom wordt aanbevolen gezamenlijk culturele en sport evenementen te houden en geza menlijk aan toeristische promo tie van Zeeland-Brugge- Gent/Eeklo te doen. Ook moet er een uitwisseling tussen scholen komen. Belangrijke taak Volgens Van Houtum is een be langrijke taak weggelegd voor de Kamer van Koophandel. On dernemers geven namelijk aan dat de Kamers nog onvoldoende bemiddelende adviseurs zijn in grensoverschrijdende economi sche relatievorming. De Kamers moeten volgens hen vooral meer lobbyen bij de overheden in Bel gië. Niettemin zouden de Kamers de ze rol volgens de onderzoeker prima kunnen vervullen. „De onervarenheid en drempelvrees, die veel ondernemers kenmerkt die starten met internationale economische relaties, zou juist voor de Kamers het aangrij pingspunt moeten zijn voor con crete stimulering en advisering. De Kamers moeten zich sterker profileren als een belangrijke beleidsorganisatie voor onder- I I I I I DINSDAG 1 JULI 1997 Van onze verslaggeefster Terneuzen/Kapellebrug/IJzendijke - De accijnsverhoging die vandaag ingaat, zorgde gisteren voor grote drukte bij de mees te Zeeuws-Vlaamse benzinestations. Menigeen besloot maan dag de tank nog een keer goed vol te gooien. De benzine is vanaf vandaag 13 cent duurder per liter, diesel 6 cent en LPG 9 cent. De hoge om zet van gisteren kon de pomphou ders echter niet bekoren, zij vre zen na 1 juli veel omzet te verlie zen omdat klanten even de grens overrijden om daar te tanken. De meeste pomphouders in Zeeuws-Vlaanderen voeren de maximale accijnsverhoging in, anderen gedeeltelijk en er zijn er ook bij die zich achter de oproep van de Bovag scharen om de ver kregen verhoging niet direct aan de fiscus te geven. L. de Pooter van het Texaco-sta- tion aan de Guido Gezellestraat in Terneuzen had het gisteren druk. „Je kunt goed merken dat de meesten nog snel even hun tank vol wilden gooien, vanaf dinsdag hanteert ons bedrijf de maximale accijnsverhoging. We zullen zien hoe het de komende weken zal lo pen met onze klanten. Het zullen er wellicht minder zijn, maar we gaan ervan uit dat het geen nade lige gevolgen zal hebben voor ons personeel." De Pooter vertelt dat de prijsver hoging het verhaal van de dag was. „In de supermarkt of in het café, bijna iedereen had het er over. Veel mensen zeggen dat ze vanaf nu toch maar even over de grens gaan om te tanken. Het zal ons zeker de nodige klanten kos ten. Hopelijk zullen de Belgen ook accijnsverhoging invoeren, anders kost het ons een flinke boterham." De kans is klein dat België de ac cijns op korte termijn zal verho gen. Het ministerie van Financiën wilde een accijns-luwe zone van twintig kilometer invoeren, maar dat is tegengehouden door Brus sel. Het kon alleen met instem ming van alle EU-leden, maar België wilde dit niet. E. Mangnus meldt dat ook zijn benzinestation in Kapellebrug gisteren goed draaide. „Vooral aan het eind van de middag was het druk, veel mensen die van het werk kwamen en op het laatste nippertje nog even wilden tanken. Bij ons zal de prijsverhoging trou wens meevallen. Die volle dertien cent benzineverhoging gaat bij ons niet door, dat wordt maxi maal vijf cent. En ook wat diesel en LPG betreft is het centjeswerk, een minimale verhoging. We wil len onze klanten niet wegjagen en zullen zo lang mogelijk in de buurt blijven bij onze huidige prijzen. Bij ons komen er in ieder geval geen banen in gevaar." In de Duitse grensstreek kunnen veel pomphouders toch korting geven na de accijnsverhoging, de ze wordt samen met de oliemaat schappijen gefinancierd. Mang nus ziet dit compromis niet zitten. „Dat is discriminatie voor andere pomphouders. Op die manier creeër je heel wat onwil binnen onze branche. We nemen zelf het risico van winstverlies door onze prijzen niet te veel te laten stijgen, dat is voor onze rekening en dat hebben we er ook voor over." Pomphouder Aers in IJzendijke heeft weinig tijd om toelichting te geven. „Het loopt hier gesmeerd, het is hartstikke druk. Dat zal dinsdag wel anders zijn. We beslissen van avond hoeveel cent we omhoog gaan. Het zal in ieder geval niet de volle pot worden." Van onze verslaggever Middelburg - De Staten van Zeeland moeten nog wennen aan het idee van een soort achtbaanconstructie, die drie schepen te gelijk uit het water tilt, ze in een grote bak water langs een rails hoog over een autoweg voert en ze vervolgens neerzet in een water aan de andere kant van de weg. gulden. Dat op zich is niet zo nieuw meer, maar wel het feit dat de bak met schepen loshangt in de rails en het wateroppervlak altijd horizontaal blijft. Het is een bak van 33 meter lang en 5 meter breed. Eenmaal vol water en met drie jachten erin weegt hij 770 ton. Er kunnen meerdere bakken tegelijk in hangen. De 'lift' is een nieuw ontwerp van de Zeeuwse firma Van Driel. De Zeeuwse Staten kregen er, als po tentiële kopers, gisteren in een commissievergadering een voor proefje van in de vorm van een maquette met bewegende delen. De Statenleden willen, zo bleek gisteren, vooral eerst meer duide lijkheid. Over de techniek, over de kosten en over mogelijke subsi dies. Gedeputeerde Hennekeij be loofde dat die duidelijkheid er ook zal komen. Per uur kunnen zo 37 schepen worden overgezet. De oude schut sluis lijkt verleden tijd. Zoals gemeld zijn er grote proble men met de waterkwaliteit van het niet-stromende Veerse Meer en bovendien is de sluis tussen het meer en de Oosterschelde een van de grootste verkeersknelpunten van Zeeland. Mede omdat de brug zo vaak open moet voor de scheepvaart. De beste oplossing zou een tunnel zijn. De scheepvaart kan onbe lemmerd van het ene water naar het andere, de auto's kunnen er onderdoor en ondertussen verver sen de getijden van de Ooster schelde het water van het Veerse Meer. Alleen, dat kost zestig tot zeventig miljoen en zoveel geld heeft Zeeland niet. De lift is mis schien haalbaarder. Die lift kost pakweg 35 miljoen nemers in de regio en als de dienstverlener op maat in grens overschrijdende relatievor ming. Van Houtum beveelt de Kamers daarom onder andere aan regel matig personeel uit te wisselen om in staat te zijn de kansen te zien en problemen van onderne mers aan de andere kant van de grens te begrijpen en gezamen lijk aan te pakken. Ook moet een zogenaamde Eure- gio-loket voor ondernemers worden opgezet om alle mogelij ke vragen over zakendoen in de Euregio te kunnen beantwoor den. Hierdoor worden onderne mers niet meer van het kastje naar de muur gestuurd. Lof Er viel gisteren overigens veel lof te beluisteren over het we tenschappelijk onderzoek. Pro fessor Boekema van de Universi teit Nijmegen noemde het zelfs een uniek product. „Er zijn tal van theoretische beschouwin gen, maar dit rapport laat voor de eerste keer zien hoe het er in de praktijk echt aan toegaat. Een dergelijke wetenschappelij ke studie is nog nergens in Euro pa gepresenteerd. De resultaten van dit onderzoek zijn ook zeker in andere grensregio's te gebrui ken." Van onze verslaggever Zelzate - Zeeuws-Vlaamse bedrijven zijn van alle bedrijven in Nederland het meest georiënteerd op het buurland. Het gemid delde afzetpercentage van de bedrijven uit Zeeuws-Vlaanderen in het buurland is groter dan in Midden- en Noord-Zeeland, Noord-Brabant of elders in Nederland. Dit is een belangrijke conclusie uit 'De totstandkoming van grensoverschrijdende economi sche relaties', het onderzoek van H. van Houtum van de Katho lieke Universiteit Brabant dat gisteren in Zelzate gepresen teerd. Uit de cijfers blijkt dat van de to tale afzet van de Zeeuws-Vlaam se bedrijven in totaal veertien procent naar België gaat. Dat is drie keer zo veel als de afzet van de bedrijven in Midden- en Noord-Zeeland, die meer op de regio Rotterdam/Rijnmond en el ders in Nederland zijn georiën teerd. De bedrijven uit Gent/Eeklo zijn overigens minder gericht op Zeeuws-Vlaanderen dan de be drijven uit Zeeuws-Vlaanderen op Gent/Eeklo. Het lijkt er volgens de onderzoe ker op dat het aangaan van grensoverschrijdende economi sche relaties vooral begint in het eigen hoofd van de ondernemer. Het hebben van persoonlijke, en vooral zakelijke, contacten in het buurland helpt daarbij zeker. Ook het thuisvoelen in de andere cultuur is volgens Van Houtum zeer belangrijk. „De Zeeuws- Vlamingen bleken zich het meest verwant te voelen met de cultuur van het buurland." Volgens Van Houtum is het voor al belangrijk dat ondernemers een open, niet vooringenomen houding hebben in het aangaan van economische relaties. „Er leeft'nu nog een aantal frustraties tussen Nederlanders en Belgen. Belgen vinden Nederlanders vaak te arrogant en Nederlanders vinden Belgen nogal eens erg ge makkelijk."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13