Het gevecht om
de Duitse toerist
blijft voortduren
1
iris m/v (100%)
I
M
B SUPPORT
mi
DUIVEN sport
de stem
ZEELAND
C4
0165 566585
X 98
I I I I I
ZATERDAG 28 JUNI 1997
i wij graag zo spoedig
or de vacature van
afdeling Personeel
t te adviseren en te
op het bieden van de
sloverwogen besluitvorming
pt te komen. De aan te
tijn ten behoeve van de
org rayon Oost en het
Joor de
agement bij onder andere
slag en verzuimbegeleiding;
jjelen van
bering,
f een vergelijkbare op de
irukkingsvaardigheid;
ringsprocessen.
bidaat met enige jaren
Jen door mevrouw
ganisatie,
/en door mevrouw
(ganisatie,
dagen na het verschijnen van
ipenstreek, t.a.v. mevrouw
•ganisatie, postbus 2160,
f.:||
3 t
-r.
Horst David van de VW Mecklenburg-Vorpommern.
foto rein van der helm
i f
De badplaats Binz op het eiland Rügen. Hier is veel bewaard gebleven uit de 19e eeuw.
foto rein van der helm
m betonnen tegels en banden,
'erken ongeveer 40 medewerkers.
de Technische Dienst met in
ste verantwoordelijkheid het
Lductiemiddelen. Hij rapporteert
lamheden
[hnische
ïngen aaj
tratieve
an van dAfechnische Dienst;
bok zelf de handen uit de mouwen te
productiebedrijf en beseft dat inzet
te sluiten.
i veel ruimte voor eigen inbreng;
i een prima arbeidsvoorwaarden
pakket.
>e procedure
ielangstelling voor de functieStuur
fan een brief met uitgebreid CV naar
Verwo Dordrecht, ta.v. afdeling
Personeelszaken, Merwedestraat 40,
|j3313 CS Dordrecht
|Voor informatie kunt u ook bellen met
dhr.Wille, directeur, 078 - 613 8833.
Een psychologische test maakt onder
deel uit van de procedure.
TERK TEAM
stratief medewerkers
Don, correspondentie, vaste baan
rukspuiter avonduren
varing en een goede instelling
efonische verkoop
5 als fulltime kandidaten met ervaring
Kok
irneming, zelfstandige kok, vaste baan
Slager
ermarkt of slagerij, goede verdiensten
Snijder
versnijden kipfilet tot saté
auffeur C-rijbewijs
per week voor minimaal 3 maanden
gieters/CV-monteurs
limaal 2 maanden beschikbaar
CAD-tekenaar
ien van waterleidingsystemen
Vakantiewerk
ïdaal, Etten-Leur, Breda, Oosterhou
ertegenwoordiger
erkopen advertentieruimte
Elektromonteur
(Ook voor vakantiewerk)
maakt kans op een
rrassingspakketjj- Cf-,
De toeristische kaart in
Europa is aan het
veranderen. Traditionele
vakantiebestemmingen
krijgen Oost-Europese
concurrenten. Vanuit
Nederland gezien is
Warschau dichterbij dan
Barcelona, ben je sneller
in Praag dan in
München en vraagt de
idyllische nieuwe Duitse
bondsstaat
Mecklenburg-
Vorpommern minder
reisuren dan de
Auvergne of de
Languedoc.
Door Rein van der Helm
Vanuit de voor toeristisch Neder
land belangrijke deelstaat
Nordrheinland-Westfalen liggen
al die nieuwe bestemmingen nog
meer binnen handbereik. En dat
is hier te lande te merken. Het
aantal Duitse gasten blijft min of
meer stabiel, sommige plaatsen
zoals Domburg meldden afgelo
pen jaren zelfs een teruggang.
Bovendien bleven de gasten kor
ter.
Volgens de Zeeuwse VW-direc-
teur Rudi ter Heide is het de
hoogste tijd de bakens wat te ver
zetten. „Wij zijn nog te veel op
Duitsland gericht, we moeten
nieuwe markten zien aan te bo
ren." Hij denkt daarbij naast
blijvende promotie in Duitsland
ook aan campagnes in Noord-
Frankrijk en Engeland. „Inspelen
op het veranderende reisgedrag
fan de West-Europeaan."
Met eigen ogen heeft Rudi ter
Heide de reusachtige sprongen
Vooruit op toeristisch gebied in
Mecklenburg-Vorpommern ge
zien. Een gebied, boven Berlijn
ea grenzend aan de Oostzee, dat
"ij ook in DDR-tijd als kampeer
der regelmatig bezocht. „In Oost-
Duitsland is sinds de val van de
muur 1 biljoen mark (een 1 met
twaalf nullen!) geïnvesteerd."
Daarvan heeft Mecklenburg-
Vorpommern flink kunnen profi
leren zegt zijn Duitse tegenvoe-
LV
fei
Overige vacatures: "3,"
<>/Nfx
Z E N D B U R~Q
Het Cliff-hotel in Sellin.
ter, Horst David van de VW Me
cklenburg-Vorpommern. De
dienst is gehuisvest in een tot Bu-
ro-Hotel gebombardeerde woon
kazerne in een buitenwijk van
Rostock, waarin ook talloze an
dere bedrijven kantoorruimte
hebben gehuurd. „Vrij kort na de
hereniging konden wij als eerste
van de nieuwe Bundesldnder een
doortimmerd toeristisch beleids
plan op tafel leggen, waaraan
sindsdien hard is gewerkt."
Plaag
Toerisme is het plechtanker voor
deze zeer dunbevolkte deelstaat.
Op de ruim 23.000 vierkante kilo
meter wonen slechts 1,8 miljoen
mensen. De grootste concentra
ties zijn te vinden in de hoofdstad
Schwerin en het nog grotere Ros
tock. Grootschalige industrie is
niet voorhanden. Door de snelle
ineenstorting van de Oost-Duitse
scheepsbouw en de uitstoot van
arbeidskrachten uit de collectie
ve boerderijen - de Genossen-
schaften - is werkloosheid de
grote plaag.
Naast de wederopbouw, waarin
een flink aantal mensen werk
heeft gevonden, moet het toeris
me op termijn de werkgelegen
heid een flinke impuls geven.
Toerisme is hier altijd al belang
rijk geweest. Tot de Tweede We-
la souterraine
Samenspel Hulst en St.-Jansteen
met 221 duiven, 1694,81 mpm: 1.
de Beule, 2,4. en 5. E. van Deur-
sen, 3. E. de Kind, 6. F. Calon, 7. C.
Beule, 8. J. de Cock, 9. E. de
j-nck, 10. combinatie Provoost,
ondcentrum Terneuzen met 196
duiven, 1597,11 mpm: 1. en 3. me-
Wouw De Weerdt en zonen, 2,6. en
Jac van de Bosch, 4. A. de
yroote, 5. J. en E. Buijze, 7. F. van
jjeel 8. H. Calon, 10. F. Deweerdt.
«Getrouwe Duif Cadzand met
duiven, 1602,36 mpm: 1,4. en 8.
Duininck, 2. J. Kools, 3. Aart
asseur, 5. c. Riemens, 6. M. de
ijser, 7. D. van Kerkhoven, 9. W.
je Die, 10. G. Schrier.
e Vrede Sas van Gent met 180
«Mven,1705,66 mpm: 1,2,7. en 10.
van de Veeke, 3. en 6. A. de Ca-
'ul"ei4-R- de Caluwé, 5. P. Bae-
fegéert aers' combinatie Ee-
üf M«rvvachting Axel met 173 dui-
'3® mpm: l.J.enJ.P. No-
It \r e,n A- Arens, 3. D. Evers, 5.
m„ 0erJ?unt, 6. en 7. R. van Dam-
«<tB. B. Herman, 9. en 10. R. Her-
Steeds Sneller IJzendijke met 114
reldoorlog mochten de vele 19e-
eeuwse badplaatsen zich in tal
van bezoekers verheugen, evenals
de toeristische eilanden Rügen,
Poel en Usedom ('de badkuip van
Berlijn') vlak voor de Baltische
kust.
Het eiland Rügen, door een dam
verbonden met Stralsund, is hét
zomervakantiegebied. Razend
druk in juli en augustus. In DDR-
tijd favoriet bij Honecker en zijn
kornuiten. In wat nu in de bad
plaats Sellin het ietwat gedateer
de Cliff-hotel is, hadden zij in
dertijd een riant optrekje. Ge
bouwd op een klip liet men zich
met een zetellift naar het strand
vervoeren. De gewoner burger
was niet welkom. Aan het eind
van een doodlopende weg een on
gastvrij hek, dat nu achter een
muur staat te verroesten. Veel
voormalige Oost-Duitsers verga
pen zich nu jaarlijks aan de luxe
van hun toenmalige leiders.
Met zijn ruim 2000 meren, 5000
vierkante kilometer bos, twee na
tionale parken en zeven natuur
parken bezit Mecklenburg-Vor
pommern nog meer toeristische
troeven.
In de eerste jaren van de hereni
ging van beide Duitslanden kreeg
Mecklenburg te maken met
'nieuwsgierigheid-toerisme'
„Mensen die hier hun wortels
foto rein van der helm
hebben, dikwijls nog familie en
na vijftig jaar DDR weieens wil
den zien hoe de vlag erbij hing,"
zegt David. „Maar er zijn steeds
meer blijvers en nieuwe toeris
ten."
Cijfers
Hij illustreert dat met de cijfers
van 1996. Er kwamen vanuit de
hele Bondsrepubliek ruim 2,3
miljoen gasten. Elf procent meer
dan in 1995, terwijl het aantal
overnachtingen met bijna vijftien
procent steeg tot 8,5 miljoen. Van
die 2,3 miljoen Duitse gasten was
méér dan eenvijfde afkomstig uit
Nordrheinland-Westfalen. „Ja,
wij vissen in dezelfde vijver als
Zeeland," beaamt David, die vo
rig jaar een Zeeuwse delegatie op
zijn stoep kreeg.
Sterker nog, het gebied zoekt ook
zelf Nederland op. Al drie jaar
lang bemant Mecklenburg-Vor
pommern een stand op de
Utrechts Vakantiebeurs. „De re
sultaten zijn bevredigend," zegt
David. Ruim 14.000 Nederlan
ders brachten vorig jaar hun va
kantie door in deze Duitse deel
staat, waarvan er 4.616 een stek
vonden op een van de 172 cam
pings. De rest verbleef in hotels,
waarvan Mecklenburg-Vorpom
mern er nu 1899 heeft met een
bedcapaciteit van meer dan
100.000. En nog steeds worden
oude hotels gerestaureerd en
voorzien van de nieuwste snufjes.
„Dat voortdurend renoveren van
oude en bouwen van nieuwe ho
tels wordt straks voor ons het
probleem," zegt Ter Heide. „Er
wordt daar meer gebouwd dan
nodig is. Ik voorzie dan ook een
steeds sterkere promotie en op
termijn bovendien stuntprijzen.
Het gaat nog wel even duren,
maar dit gebied wordt voor ons
zeker concurrerend. Ook al om
dat het 'lekker weg in eigen land'
in Duitsland heel sterk gepropa
geerd wordt. Bovendien zijn er
veel West-Duitsers die met eigen
ogen willen zien wat er met hun
geld - zij betalen 7,5 procent
van hun inkomen aan solidari-
teitssteun voor Oost-Duitsland
- is gebeurd. En elke Duitser die
in eigen land zijn vakantie door
brengt, komt niet naar Neder
land."
Volgens Ter Heide, en met hem
het Nederlands Bureau voor Toe
risme, liggen er in de toekomst
nog meer veranderingen verbor
gen. De val van de muur heeft
meer gebieden opengelegd dan
Noordoost-Duitsland alleen.
„Achter de 1700 kilometer kust
van Mecklenburg-Vorpommern
ligt nog eens 500 kilometer kust
in Polen. Dan komen Estland,
Letland en Litouwen in beeld,
waar eveneens grote ontwikke
lingen in gang zijn gezet. Daarbij
komt dat via de Baltische kust
het gemakkelijker wordt - met
veerboten - Finland en de Rus
sische kust te bezoeken. De vak
mensen binnen het Nationaal Bu
reau voor Toerisme hebben dit al
eerder gezien, nu komt ook de va
kantieganger er achter. Die wil
pionieren, onbekende gebieden
intrekken."
Geen paniek
Dient men zich in Zeeland nu
ernstige zorgen maken? „Wij
moeten niet in paniek raken,"
zegt Ter Heide. „In ieder geval
wel jaarlijks in Noordoost-Duits
land gaan kijken om de ontwik
kelingen te volgen. Zeeland moet
echter vooral zichzelf blijven. Wij
hebben hier overwegend een uit
stekend kampeerproduct, veel
kleinschaliger dan men ooit in
Mecklenburg/Vorpommern kan
Rudi ter Heide van de Zeeuwse VW: 'Elke Duitser die in eigen land zijn vakantie doorbrengt, komt
niet naar Nederland'. foto wfa
bieden. Wij hebben wat dat be
treft voorlopig kwantitatief en
kwalitatief het betere product."
Wel moet volgens hem nadrukke
lijk naar de promotie van Neder
land c.q. Zeeland gekeken wor
den. „Uitzien naar andere doel
groepen, andere gebieden. Wij
zijn nog te eenzijdig op Duitsland
gericht. De huidige promotie in
de Bondsrepubliek moet verder
naar het zuiden uitgebreid wor
den, misschien zelfs een stukje
Oostenrijk erbij. Bergbewoners
willen de zee best weieens zien.
Engeland moeten we intensiever
bewerken, evenals Noord-Frank
rijk. Dat laatste gebied herbergt
meer dan een miljoen mensen.
Daar dienen we aan de weg te
gaan timmeren." Hoewel het een
dure grap is, staat de VW Zee
land daarom volgend jaar op een
grote vakantiebeurs in Lille, kon
digt Ter Heide aan.
In Oostenrijk komt Zeeland in ie
der geval Mecklenburg-Vorpom
mern weer tegen. „Speerpunten
van onze promotie in het buiten
land zijn komende jaren Neder
land, Scandinavië, Oostenrijk en
Zwitserland," zegt Horst David.
„Landen van waaruit vorig jaar
een kleine 87.000 gasten kwa
men."
Blijven werken aan het toeris
tisch product is ook een vast ge
geven vindt Ter Heide. „Wij heb
ben in Zeeland gebrek aan iets
kuuroord-achtigs. Ik denk dan
aan centra waar het een en ander
op het gebied van semi-gezond-
heidstoerisme gedaan kan wor
den. Mensen willen meer en meer
gezond bezig zijn tijdens hun va
kantie. Daarop moet ingespeeld
worden." Hij zou graag zien dat
op termijn in de drie regio's van
Zeeland - noord, midden en
zuid - zo'n centrum verrees.
Daarnaast beziet hij met welge
vallen de samenwerking die in
Euregio-verband ontstaat tussen
het Belgische West-Vlaanderen
en Zeeland. Onder meer Euregio-
gelden hebben geleid tot de
komst van het Milieu Educatief
Centrum bij Renesse en renovatie
van de pier in Blankenberghe.
Plannen worden uitgebroed om
West-Vlaanderen en Zeeland
meer als één geheel te presente
ren.
Veeleisend
Daarnaast denkt Ter Heide aan
een andere presentatie van Zee
land. „Niet focussen op zee en
strand met als toegift een leuk
achterland. Misschien eerder an
dersom. Leuke steden en stadjes,
denk aan Middelburg, Veere,
Sluis, IJzendijke en Hulst, die bo
vendien vlakbij de kust liggen."
In het actieplan 'Kwaliteitsver
betering toeristisch product Kust
en Cultuur/Steden' van het NBT
wordt vastgesteld dat de mo
ment-consument zijn intrede
heeft gedaan.
Veeleisender en grilliger dan de
traditionele vakantieganger. „Hij
zoekt meer variatie en nieuwe er
varingen. Kortom; hij wil een op
maat gesneden toeristisch aan
bod."
Werken aan het toeristisch pro
duct doen ook David en zijn team
in Rostock. Hun troeven, naast de
kust, zijn natuurschoon, rust,
meer dan 2000 meren en niet te
vergeten de eeuwenoude hanzes-
teden als Stralsund, Rostock en
Wismar. „De duizend kilometer
fietspaden moeten worden uitge
breid en de 172 campings en 33
jeugdherbergen aangepast aan
hedendaagse normen. We kunnen
themareizen organiseren rond de
architectuur in de badplaatsen,
waar veel 19e eeuwse woningen,
villa's en kurhausen staan. En
wie dat wil kan met zijn boot(je)
ononderbroken van Berlijn naar
Hamburg varen," zegt David.
Het is duidelijk. De gevecht om
de gunst van de (Duitse) toerist is
nog lang niet afgelopen.
■jjgll
wÊKÊÊÊÊ
duiven, 1625,61 mpm: 1. en 4. A.
Dusarduijn, 2. P. de Smet, 3. Tem-
merman/Buijze, 5. J. Taillie/Sch,
6. M. Rodts, 7. en 10. M. Kuijl, 8.
combinatie Groosman, 9. A. du
Puij.
De Hoop Biervliet met 56 duiven,
1608,14 mpm: 1. A. de Dobbelaere,
2. en 7. B. van de Slikke, 3.en 6. A.
de Groote, 4. Har. de Dobbelaere,
5. combinatie C. de Regt en zoon,
8. en 9. combinatie H.W. de Krij
ger, 10.combinatie Jos du Puy en
zoon.
Voorwaarts Zaamslag-Veer met
78 duiven, 1659,34 mpm: 1. H. de
Feijter, 2. en 9. D. Nice, 3. en 6. J.
Braet, 4,7. en 8. P. Arens, 5. P. van
Hoeve, 10. A. Schieman.
CC Terneuzen met 85 duiven,
1675,71 mpm: 1. D. de Smet,
2,3,4,5. en 7. gebroeders Scheele,
6. en 10. W. van Hoeve en zoon, 8.
Koch/Riemens, 9. H. Zegers.
Met Moed Vooruit Vogelwaarde
met 90 duiven, 1468,44 mpm: 1. en
9. R. de Koek, 2. A. Schuren en
zoon, 3. en 6. P. den Hamer, 4,8. en
10. J. Cappendijk, 5. A. Wauters, 7.
D. Dobbelaar.
Nog Sneller Breskens met 71 dui
ven, 1689,64 mpm: 1,4,6. en 9. H.
Mookhoek en zoon, 2. R. de Smit,
3,5. en 7. Mulken/Mookhoek, 8. L.
Ras, 10. gebroeders Pijcke.
VZV Hoofdplaat met 70 duiven,
1646,30 mpm: 1. J. den Hamer, 2.
en 7. Waebeke/Lucieer, 3. en 8. H.
Calon, 4. en 5. J. van de Ameele,
69en 10mevrouw Martens
Strijd in Vrede Groede met 24 dui
ven, 1498,63 mpm: 1. en 2. me
vrouw Buijze, 3. G. Dusarduijn, 4.
H. Simpelaar, 5. W. de Zutter.
De Snelvliegers centrum Oostburg
met 79 duiven, 1632,08 mpm: 1. J.
Simpelaar, 2,5,7. en 9. A. de Wever
en dochter, 3. J. de Smet, 4. C. de
Cock, 6. Ad Scheele, 8. R. van Hee,
10. W. Daansen.
Herleving Kloosterzande met 115
duiven, 1689,92 mpm: 1. en 8. W.
Volleman, 2. en 4. H. van Dijk, 3.
A. Beaurain, 5. E. Kint, 6. Al. Due-
rincks, 7. en 9. E. de Bakker, 10. T.
Pouwels.
De Snelle Duif Clinge met 99 dui
ven, 1667,73 mpm: 1. en 2. J. van
Goethem, 3. Antheunis/Van Goet-
hem, 3. A. Tijs en zoon, 5. Ed van
Goethem, 6. en 7. L. van Vliem-
bergen, 8. P. Rokven, 9. Danckae-
rt/Van Riel, 10. P. de Koster.
De Sluiskilse Reisduif met 34 dui
ven, 1593,75 mpm: 1. en 3. J. du
Puy, 2. M. de Smet, 4. J. van Bie
zen, 5. J. Dane.
Nieuw Leven Koewacht met 59
duiven, 1641,31 mpm: 1,2,5. en 7.
L. de Feijter, 3. en 9. P. Christiae-
ns, 4. Th. de Block, 6. gebroeders
Van Houte, 8. J. Leenknegt, 10. A.
de Vliegher.
Eerste de Beste Schoondijke met
32 duiven, 1593,69 mpm: 1. Tem
merman/Bui jze, 2. J. Taillie, 3. C.
Boogaard, 4. en 5. E. de Wever.
CREEL
Samenspel Hulst en St.-Jansteen
met 226 duiven, 1789,84 mpm: 1.
B. Danckaert, 2. J. Goossens, 3. L.
van Landeghem, 4. Ed van Goet
hem, 5. A. Hemelaar, 6. en 7. Jan
van Helsland, 8. gebroeders Kra
mers, 9. A. d'Ólieslagers, 10. Dan-
ckaert/Van Riel.
De Getrouwe Duif Cadzand met
124 duiven, 1986,61 mpm: 1. en 7.
C. Riemens, 2. en 9. W. de Die, 3,5.
en 6. A. Duininck, 4. en 8. G.
Scrier, 10. J. van de Plasse.
De Vrede Sas van Gent met 90
duiven, 1949,43 mpm: 1,3,4,5,6,8.
en 9. F. de Mul, 2. en 7. B. van de
Berghe, 10. W. Winne.
De Verwachting Axel met 63 dui
ven, 1884,43 mpm: 1,4. en 6. J. en
E. Buijze, 2. C. de Poorter, 3,7. en
9. K. Verbunt, 5,8. en 10. combina
tie Mui-Kop.
De Postduif Lamswaarde en De
Reisduif Graauw met 71 duiven,
1763,31 mpm: 1,2. en 5. G. Vioen,
3. en 7. P. de Koster, 4, en 6. ge
broeders De Koster, 8,9. en 10. Jac
van Grol.
Recht voor Allen Sluis met 55 dui
ven, 1938,50 mpm: 1. F. Baas en
zoon, 2. H. van Damme, 3,7. en 8.
combinatie Coppens/Baert, 4,5,6.
en 9. P. Pielaet, 10. G. Tanghe.
De Hoop Biervliet met 159 duiven,
1932,27 mpm: 1,2. en 6. L. Bentz,
3. en 5. J. Lecluijze, 4. C. de Graaf,
7. Abr. Engels, 8. H. de Ruijsscher,
9. A. Pijcke, 10.1. Versluis.
Voorwaarts Zaamslag-Veer met
113 duiven, 1813,94 mpm: 1. en 5.
M. Hamelink, 2. en 9. R. van Poor
ten, 3. M. Scheele n zoon, 4. D. Ni
ce, 6. E. Stroband, 7. F. Scheele, 8.
A. Schieman, 10. H. de Feijter.
Eendracht Terneuzen met 68 dui
ven, 1855,98 mpm: 1,3. en 4. P. de
Blaeij, 2. J. Geelhoedt, 5,6,8. en 9.
combinatie Bakker/Zegers, 7.
combinatie Moes/Taalman, 10. J.
den Exter.
Met Moed Vooruit Vogelwaarde
met 114 duiven, 1761,74 mpm: 1.
en 4. Th. Dobbelaar, 2. L. Kerck-
haert, 3. en 7. D. Dobbelaar, 5. W.
Devolder, 6. en 10. H. Jonkheijm,
8. A. van Poorten, 9. R. de Koek.
VZV Hoofdplaat met 121 duiven,
1938,50 mpm: 1,2. en 9. A. van de
Broecke, 3. B. de Poorter, 4. A.
Gernaert, 5. H. de Poorter, 6. Wae
beke/Lucieer, 7. P. de Poorter, 8. J.
Vermeere, 10. G. van Grol.
Eendracht Maakt Macht Terneu
zen met 69 duiven, 1885,35 mpm:
1,2,3,4.5. en 6. gebroeders Scheele,
7. en 9. J. de Jonge, 8. H. Zegers,
10. A. de Bree.
De Reisduif Philippine met 76 dui
ven, 1897,91 mpm: 1,3. en 9. J.
Harms, 2. en 5. J. Kornelis, 4. en 7.
A. van de Bossche, 6. P. Pladdet, 8.
J. de Mul en zoon, 10. J. Boerman.
De Snelvliegers Oostburg met 86
duiven, 1951,65 mpm: 1. en 2. G.
Tas, 3. J. Bakker, 4,5,9. en 10. W.
Daansen, 6. J. de Smet, 7. en 8. R.
van Hee.
De Postduif Heikant met 104 dui
ven, 1756,29 mpm: 1. P. Christiae-
ns, 2. W. Elegeert, 3,4. en 9. E. de
Beule, 5. en 10. Jac Elegeert, 6. en
7. Om. van Damme, 8. gebroeders
Van houte.
Herleving Kloosterzande met 99
duiven, 1741,36 mpm: 1. en 2. R.
Mahu, 3,7. en 9. Jo Voet, 4. Re. van
Goethem, 5. en 6. Jo Laffeber, 8. R.
de Nijs, 10. Verschuren/Andries-
sen.
De Snelle Duif Clinge met 47 dui
ven, 1718,02 mpm: 1. en 3. R. Pi-
laet, 2. C. van Landeghem, 4. J.
Pardon, 5. P. Bolsens.
Volharding Westdorpe met 36 dui
ven, 1901,07 mpm: 1. en 3. J. de
Visser, 2. A. Rombout, 4. Arn. van
Paemel, 5. Gijsel/Istas.
Eerste de Beste Schoondijke met
56 duiven, 1913,03 mpm: 1. en 2.
W. van de Velde, 3,4. en 10. J.
Huigh, 5. C. Boogaard, 6,7. en 8. E.
de Wever, 9. L. van de Leije.
Steeds Sneller IJzendijke met 107
duiven, 1962,96 mpm: 1. en 9. F.
van de Vlies, 2,4. en 10. A. Note-
boom, 3. P. de Smet, 5. A. du Puy,
6. F. Dieleman, 7. en 8. combinatie
Dellaert.
De Sluiskilse Reisduif met 77 dui
ven, 1808,47 mpm: 1. en 4. K.
Nachtegaal, 2,5,8. en 10. J. Harms,
3. en 9. B. de Koeiier, 6. P. van de
Wege-Wisse, 7. J. ae Graaf.
Nieuw Leven Koewacht met 19
duiven, 1734,52 mpm: 1. en 2. A.
Rotthier, 3. en 5. A. Kips, 4. G.
Schalkens.
Nog Sneller Breskens met 64 dui
ven, 1935,20 mpm: 1. J. van de Vel
de, 2. en 10. J. van Oostenbrugge,
3. M. Versprille, 4.1. Kruijter, 5. S.
van de Lijke, 6. en 7. T. Smalle-
gange, 8. Mulken/Mookhoek, 9. I.
den Dekker.
Inkorflokaal Schoondijke: inkor-
ven voor Barcelona zondag 29 juni
tussen 18.00 en 19.00 uur.
De Getrouwe Duif Cadzand. Eind
standen oude duiven. Vitesse on-
aangeduid: 1. C. Riemens, 2. J. van
de Plasse, 3. J. Kools. Aangeduid:
1. C. Riemens, 2. J. Kools, 3. W. de
Die. Midfond onaangeduid: 1. J.
van de Plasse, 2. C. Riemens, 3. J.
Kools. Aangeduid: 1. C. Riemens,
2. J. van de Plasse, 3. W. de Die.
Dagfond onaangeduid: 1. A. Dui
ninck, 2. J. Kools, 3. D. van Kerk
hoven. Aangeduid: 1. J. Kools, 2.
W. de Die, 3. D. van Kerkhoven.
Recht voor Allen Sluis. Eindstan
den oude duiven. Vitesse onaange
duid: 1. combinatie Coppens/Bae-
rts, 2. F. Baas en zoon, 3. H. van
Damme. Aangeduid: 1. H. van
Damme, 2. F. Baas en zoon, 3.
combinatie Coppens/Baert. Mid
fond onaangeduid: 1. F. Baas en
zoon, 2. H. van Damme, 3. G.
Tanghe. Aangeduid: 1. F. Baas en
zoon, 2. H. van Damme, 3. combi
natie Coppens/Baert.