4Plan WOV financieel erg riskant' 4Het had anders kunnen lopen in Doel' 21 202 de Stem Zoeken naar een portemonnee in een vuilnisberg ieuwe kliniek voor evalidatie in Goes Van Rooy voorzitter universiteit Tilburg Snelheid in bebouwde kom gaat naar 30 km Ritzen redt het in zaak OY-kaart I Nieuwe wet voor aanpak relschoppers AGBLAD VOOR Z U I D W E S T-N E D E R L A N D Kamer kritiseert tunnelproject Jorritsma botst over zeedijken Voorkennis handel in Tulip vermoed Gaat ze toch nog naar Tilburg Oude Zoutdijk 2-4 - Hulst,- Tel. 0114-312058 ÉT in het seizoefi elke dag geo'pehiK/ar).afcl© BP Mufl 137e JAARGANG DE STEM i i i i i RIJDAG 27 JUNI 1997 LOS EXEMPLAAR: MAANDAG T/M VRIJDAG: 2,00 - ZATERDAG: 2,75 4 KATERNEN De Binnenkrant Binnenland Buitenland Economie Beurs Sport Zeeland Surplus RTV-programma's D3 Bijlage Neckermann Democraten Hongkong boos op VS en Groot-Brittannië PAGINA Motorcoureur Criville breekt duim in Assen PAGINA Geen Blauwe Vlag bij deel stranden Wielklem van Dethon zorgt voor werk PAGINA Spannende lingerie voor mannen f MIN./MAX. 12/19 PAGINA i'i'/'/i;"/'/'1 Buien Het blijft tot en met het weekeinde sterk wisselvallig. Er val len geregeld buien, soms met onweer. Tussendoor schijnt af en toe de zon. De wind komt uit variabele richtingen. Door Jeroen den Blijker Den Haag - Minister Jorritsma wil zonder meer starten met de voorbereiding van de Westerschelde Oeververbinding (WOV). Daarmee neemt zij in de ogen van een grote meerderheid in de Tweede Kamer een te groot risico. De Kamer vreest een schade claim van tussen de 140 en 150 miljoen gulden. Achter gesloten deuren vergader den Kamer en minister gisteren kort over de tunnelbouw. De Ka mer spuide daarbij zware kritiek. Alleen Jorritsma's eigen WD steunt haar aanpak. Bij de andere partijen bestaat grote twijfel over de financiële onderbouwing van het project. „De minister liet on langs weten dat de tunnelbouw 1155 miljoen duurder wordt door nonze Haagse redactie Den Haag - Minister Sorgdrager (Justitie) stelt een nieuwe wet op die het mogelijk maakt geweld dadige relschoppers op te pakken voordat ze schade kunnen aan richten. Zij legt de Tweede Ka- nog voor de verkiezingen een t voor. Sorgdrager zegde de Kamer dat 'en toe tijdens een debat over de arrestatie van ruim 600 'chaoten' tijdens de Eurotop in Amsterdam. Daarbij werd artikel UO van het Wetboek van Straf recht (lidmaatschap van een cri minele organisatie) toegepast. Het Amsterdamse gerechtshof aaide dat gebruik van artikel niet houdbaar is. De uit spraak sterkte Rabbae (Groen links) in zijn overtuiging dat '140' alleen was gebruikt om las tige actievoerders van straat te ouden. De grote fracties prezen gisteren het optreden van politie ffl justitie, maar plaatsten vraag tekens bij de toepassing van arti kel 140. Sorgdrager erkende dat ®t 'kwetsbaar' is om demon- tranten lidmaatschap van een nde te verwijten. extra veiligheidsvoorzieningen die vorig jaar nog niet nodig wa ren," zegt D66-Kamerlid Van 't Riet. „De tunnel kost al 1,7 mil jard gulden. Wat staat ons nog meer te wachten?" Andere risi co's schuilen, zo meldt een ge heim rapport van de commissie voor Rijksuitgaven, in de grond verwerving en de bestemmings planprocedure voor Terneuzen. PvdA en CDA willen dat Jorrits ma eerst de uitspraak afwacht in de bodemprocedure die inwoners van Borssele bij de Raad van Sta te hebben aangespannen tegen de tunnelbouw. Die uitspraak volgt op z'n vroegst in maart volgend jaar. „Je weet nooit wat de Raad van State precies beslist. Hierop vooruitlopen kan grote gevolgen hebben voor de betaalbaarheid van het project," zegt PvdA'er Lilipaly. De minister voelt echter niets voor uitstel. „Ik hoor graag wat de Kamer ervan vindt, maar neem wel mijn eigen besluiten," aldus de minister, die de risico's aanvaardbaar acht. Zij vindt dat de Kamer haar achteraf maar ter verantwoording moet roepen. Wel erkent ze dat het alsnog stranden van het project de staat veel geld kan kosten. VERVOLG OP BINNENLAND - A3 Den Haag - Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat is gis teren in aanvaring gekomen met D66 over een idee van die partij om een parlementair onderzoek te houden naar de gebrekkigheid van veel zeedijken, vooral in Zee land. Jorritsma was woedend over de suggestie dat zij niet ade quaat op dat probleem zou reage ren. Het D66-plan kreeg overi gens geen steun. ZIE VERDER ZEELAND-C1 an onze verslaggever Mdelburg - Zeeland krijgt een eigen kliniek voor revalidatie. Goes wordt in de nabijheid van het Oosterscheldeziekenhuis b kliniek gebouwd die 26 bedden voor volwassenen kan be- atten. deelde directeur Den Boer de Stichting Revalidatiege- ccskunde Zeeland gisteren in cldelburg mee bij de presenta- e van een studie. De bouw van e kliniek zal een jaar duren en eSfflt begin komend jaar. Hier- te gaat een oude wens van het bwinciebestuur en zorginstel- o in vervulling. amilieleden ebnd kende al wel klinische "Mzieningen voor revalideren- t maar dat betrof huisvesting "jonge patiënten in het voor- allg Zonneveld. enBoer: „In 1989 hadden we al plan gemaakt voor een kli- 9 met 34 bedden. Dat zijn er ij. geworden en daar zijn we Het wordt allemaal y^jkêr voor de mensen die klinische indicatie krijgen, "rieten nu nog naar Limburg otterdam bijvoorbeeld. En voor de familieleden die op be zoek gaan is het natuurlijk ook veel makkelijker. Het zijn toch patiënten die gemiddeld drie maanden worden opgenomen." In Zeeland revalideren jaarlijks gemiddeld zo'n 1500 mensen, maar slechts een klein deel moet in een kliniek worden opgeno men. Meestal gaat het om dagbe handelingen. Knelpunt De studie die gisteren werd ge presenteerd, toont ook aan dat een kliniek in Zeeland nodig is. Een ander knelpunt in het zorg aanbod van dit moment is dat be zuinigingen in de thuiszorg de verpleging van thuis revalideren de patiënten in de knel brengt. In de verpleeghuizen zijn er mo menteel nog te weinig mogelijk heden voor het revalideren van mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Van onze verslaggever Den Haag - Het CDA-Kamerlid mr. Yvonne van Rooy belandt tegen de verwachtingen in toch in Tilburg. Niet als burgemees ter, maar als voorzitter van het college van bestuur van de Katholieke Universiteit Brabant. De oud-staatssecretaris van Bui tenlandse Handel wil haar nieu we baan niet beschouwen als troostprijs. In het race om het burgemeesterschap moest zij twee maanden geleden het onder spit delven tegen gewezen FNV- voorzitter Johan Stekelenburg. Zij noemt haar functie aan de universiteit 'een mooie kans die ik niet kon laten liggen'. Saillant detail is dat Van Rooy (46) per 1 september als bestuurs voorzitter van de KUB de baas wordt van haar partijgenoten oud-premier Lubbers en ex-mi- nister van Justitie Ernst Hirsch Ballin. De eerste is in Tilburg hoogleraar globalisering en de tweede doceert internationaal recht. Met het vertrek uit de Kamer van Van Rooy heeft de hele top vijf van het CDA ten tijde van de Ka merverkiezingen van 1994 de ac tieve politiek vaarwel gezegd. El- co Brinkman kreeg als lijsttrek ker de schuld van de nederlaag en moest het veld ruimen. Hirsch Ballin zocht de luwte van de Eer- Yvonne van Rooy foto anp ste Kamer en de universiteit, Wim Deetman koos voor het bur gemeesterschap van Den Haag en laatstelijk gaf Enneüs Heerma de pijp aan Maarten. Van Rooy is de eerste vrouw die het in Neder land schopt tot voorzitter van een universiteit. ZIE OOK BINNENLAND-A3 Vuilnismannen zeggen dat ze nooit iets leuks tussen het vuil nis vinden. Gisteren was dat anders: met zes man sterk zoch ten ze tussen 8.000 kilo afval op de vuïlstort in Zevenbergen naar een zoekgeraakte porte monnee. De eigenaresse ervan, Marijke van de Wetering uit Veen bij Heusden, zocht zelf ook ijverig mee. Woensdagavond had ze de resten van een fritesmaaltijd in een plastic zak gestopt en in de vuilnisbak gegooid. Ongelukkig genoeg zat daar ook de porte monnee in. Uitgerekend gistermorgen kwam de vuilniswagen: weg portemonnee. Het kostte heel wat telefoontjes om uit te vin den dat de bewuste wagen zijn lading in Zevenbergen had af geleverd. Wroeten in de stinkende smur rie was bepaald geen pretje. Ze ker niet omdat zich een over weldigende hoeveelheid poep- luiers tussen de rommel be vond. Maar de moeite werd beloond: even over vier dook een van de helpers van Van de Wetering het kleinood uit de vuilberg op. De inhoud verblufte de hele hel- persploeg. Geen briefjes van duizend gulden, noch van hon derd, maar één biljetje van 50 gulden. Marijke van de Wetering: „Het ging mij ook niet om het geld, maar om de pasjes. En om mijn rijbewijs, want dat zat er ook in.foto gerrit de heus Van onze redactie binnenland Den Haag - De maximumsnelheid in de bebouwde kom en op B-wegen gaat omlaag naar respectievelijk 30 en 60 km per uur. Alleen op belangrijke doorgaande wegen mag harder worden gereden. Voor gewone doorgaande wegen in steden en dorpen ligt de limiet op 50 km per uur, voor grote doorgaande wegen op 70. Voor belangrijke wegen buiten de be bouwde kom blijft de maximum snelheid 80 km per uur. Dat blijkt uit het Startprogram ma Duurzaam Veilig, dat op 1 ju li wordt gepresenteerd. Het pro gramma is opgesteld door het Rijk, de gemeenten, de provincies en de waterschappen. De maatre gelen hebben geen gevolgen voor de maximumsnelheid op snelwe gen. De plannen maken deel uit van een omvangrijk pakket dat ten doel heeft de verkeersveiligheid en de doorstroom te verbeteren. Veel kruisingen moeten overzich telijker gemaakt worden en het gebruik van verkeersborden moet duidelijker. Andere maatregelen luiden dat (brom)fietsers die van rechts komen vanaf 1999 voor rang hebben en dat rijverkeer op hoofdroutes straks altijd voor- Waterstaat meldt dat de eerste fase van de maatregelen in 1999 in gaat, De rest volgt in 2002. De kosten van het hele pakket wor den geschat op 400 miljoen gul den. In het Nederlandse verkeer komen jaarlijks ongeveer 1200 personen om het leven en raken 12.000 mensen zwaar gewond. Veilig Verkeer Nederland is sterk voorstander van lagere snelhe den, mits de politie scherper op overtredingen gaat controleren. Het voorstel is positief ontvangen door de grote partijen in de Tweede Kamer. WD'er Kamp: „De wegen worden zo veel moge lijk aangepast waardoor het vrij wel onmogelijk wordt, te hard te rijden. De handhaving wordt daardoor een stuk eenvoudiger." Van onze Haagse redactie Den Haag - Minister Ritzen (PvdA, Onderwijs) buigt niet voor de Tweede Kamer. Hij houdt vast aan zijn akkoord voor een CAAkaart voor stu denten en legt alle Kamermo ties tegen die kaart naast zich neer. De regeringspartijen, in clusief de WD, maken daar geen halszaak van. Ritzen hoeft niet op te stappen. Dat blijkt uit een brief die Ritzen gisteren naar de Kamer stuurde. De WD heeft een motie inge diend waarin het akkoord wordt afgekeurd. De liberalen vinden het akkoord te duur en zijn tegen zo'n collectieve regeling. "De stu denten moeten volgens de WD hun maandelijkse bijdrage van 72,50 terugkrijgen. De motie kan om politieke rede nen rekenen op de steun van de oppositie. CDA en GroenLinks wijzen het akkoord ook af, maar dan omdat ze vinden dat de kaart de studenten te weinig biedt. Zij willen de keuzemogelijkheid tus sen een week- en een weekend kaart in stand houden. PvdA en D66 willen dat ook. WD-Kamerlid De Vries is de af gelopen dagen zwaar onder druk gezet door PvdA en D66 om haar motie zo te verduidelijken dat de oppositie die niet meer zou steu nen. De Vries houdt echter vast aan haar standpunt. Maar ze wil er geen consequenties aan ver binden als de minister dat naast zich neerlegt. Een eventuele mo tie van wantrouwen van de oppo sitie steunt zij niet. „Die kaart komt er toch wel," beseft ze. Ritzen legt ook de moties van PvdA en D66 naast zich naar, waarin deze partijen eisen dat de keuzemogelijkheid in stand blijft. De minister vindt dat bij de volgende kabinetsformatie moet worden geregeld of daar 90 mil joen gulden extra voor wordt uit getrokken. Den Haag - Het is zeer waar schijnlijk dat de Stichting Toe zicht Effectenverkeer een onder zoek gaat doen naar mogelijke handel met voorkennis in aande len Tulip. Gisteren maakte de Bossche computerfabrikant be kend branchegenoot Commodore over te nemen. De koers van het aandeel Tulip steeg de afgelopen dagen met de helft. Al sinds 16 juni werd er merkwaardig fors in aandelen Tulip gehandeld. OP ECONOMIE-A5: Overname Commodore kost banen (ADVERTENTIE) Het ministerie van Verkeer en Een van de controlestaven in kernreactor 4 in Doel kwam zon dag tijdens de jaarlijkse revisie klem te zitten. De reactor is op het moment dus niet in bedrijf. En dat moet voorlopig maar zo blijven, vindt de milieu-organisa tie Greenpeace, die spreekt van 'een geluk bij een ongeluk'. Maar volgens woordvoerders van de kerncentrale is er nooit sprake ge weest van een onveilige situatie. Door Peter van den Assem HET PRINCIPE is eenvoudig. Het splijtstof element drijft de productie van neutronen en warmte aan. Daarin zit een aantal controle staven die dat proces moeten sturen. Op het moment dat er te veel warmte en neutronen vrijkomen, zakken de controlestaven verder in de reactor om het overschot te absorberen. Tijdens de revisie is een van de controlestaven vast komen te zitten. Volgens woordvoerster C. de Souwer van de kerncentrale is het pro bleem nog niet opgelost, maar is er - afgezien van de extra kosten, die ongeveer vijf ton per dag bedragen - geen reden tot paniek. „Het splijtstofelement is inmiddels los. We hebben die procedure stapje voor stapje uit gevoerd. Maar de controlestaaf staat scheef en kan dus niet zakken. We willen dat oplos sen door een gedeelte van de staaf weg te snij den, zodat die weer naar beneden kan. Pas dan kunnen kunnen we de controlestaaf er uit halen en vervangen." De Souwer verklaarde eerder dat er geen sprake is geweest van een onveilige situatie. Maar Greenpeace denkt daar anders over en spreekt van een 'geluk bij een ongeluk'. „Je praat hier niet over een ontluchtingsklepje wat vast is komen te zitten, maar over een zeer essentieel onderdeel, dat noodzakelijk is om de neutronenreactie in de hand te hou den," aldus woordvoerder en stralingsdes kundige van Greenpeace, D. Samsom. „Op deze manier is ook de kernramp in Tsjer- nobyl onstaan. Nu gebruiken ze in Doel een andere methode. Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat we aan een tweede Tsjernobyl ont snapt zijn. Maar dit had grote gevolgen kun nen hebben en het blijft de vraag of het de volgende keer weer zo afloopt." Volgens Samsom staat het geval in Doel niet op zichzelf. „Op wereldniveau gebeurt zoiets wekelijks. En dat is op zich ook niet zo vreemd. Ik vergelijk het opwekken van kern energie wel eens met het aansnijden van een pakje boter met een kettingzaag. Er komen zo veel neutronen en warmte bij vrij. Op het mo ment dat je controlesysteem weigert, heb je een groot probleem. Dat is inherent aan kern energie." VERVOLG OP ECONOMIE - A5 De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en streek, binnen- en buitenland en van al het andere dat zich afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem. Uw abonnementskeuze is: g een proefabonnement van 6 weken voor 31,- of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt, g Per maand d.m.v. automatische afschrijving32,50* g Per kwartaal d.m.v. automatische afschrijving93,50* Per kwartaal d.m.v. acceptgiro97,50 I U kiest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen. g Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:Bank/Gironr: Handtekening:g Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Dagblad De Stem, Afdeling Lezerscontact, 1 Antwoordnummer 112, 4800 VB Breda DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 1