CAO voor wegvervoer bijna rond P&O Nedlloyd gaat samenwerking aan met Grand Alliance Commissaris ziet speelruimte eisen euro Milieu-economen confereren drie dagen lang op KUB Pluk zomerkoninkjes op gang tion "Breda" bv A5 I deSTEM ECONOMIE A6 iteur tl) FUJI FILM Voor deel van chauffeurs Ook Thyes weg ij SBS Europe rachtwagenchauffeur Nederlander drinkt elk jaar zo'n 80 liter frisdrankjes Verlies van Unisource loopt op tot 375 miljoen Vertegenwoordigster KOP MUNT Skoda ECONOMIE KORT Walcherse Bouw Unie overgenomen Nieuwe bestuurswisselingen bij KBB Eurotunnel dreigt failliet te gaan Brussel: verkoop dochters Unilever mag Lufthansa en VLM werken samen Van Aartsen verbiedt chinchilla's NSDAG 25 JUNI 1997 ),00 ,00 ,90 5,70 7,00 f 5,00 4,00 3,00 :4,30 ,50 ,00 a !6,30 7,10 19,00 i5,00 13,10 1,35 A 3,05 e 18,00 digitequipm. 35% 36 dupont nemours 59% 61% dow chemical 87% 89% eastman kodak 77% exxon corp 61% 62% ford motor 38% fortune brands 36 36% gen. electric 65% 66% gen motors 55% 56% goodyear 61% 62% hewlett-pack. 53 55% int. bus.mach. 88 itt industries 26% kim airlines 30% 31% kpn 41% 41% mcdonnell 67% 68% merckco. 98% mobil oil 139 142 oce vd grinten 132 omega financ. 34% 34% philips 69 70% royal dutch 206% sears roebuck 54 shell tr. 122% 123% texacoinc. 111% 111 travelers 63% 64% unilever nv 208% united techn. 83 85 westinghouse 21 whitman corp 25% 25% woolworth 24% i i i i i WOENSDAG 25 JUNI 1997 kt I tegen dend. 70% 85 65% 29% 11% 59% 55 91 27% 74% 14% 32% 124% A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim d ex dividend e gedaan/bieden 9 h k I gedaan en bieden 30,00 743 6,80 6,90 36,30 1589 1,50 1,50 37,50 1120 0,80 0,80 40,00 1168 1,10 1,00 30,00 866 7,50 7,40 40,00 862 1,80 1,90 21,30 2045 15,80 15,80 25,00 1694 13,40 13,30 31,30 985 9,70 9,60 37,50 699 6,90 7,00 42,50 5034 5,30 5,40 17,50 1764 0,10 a 0,10 17,50 800 0,30 a 0,30 31,30 1043 3,40 3,40 37,50 1185 5,90 6,10 42,50 662 9,10 9,00 145,00 631 6,30 5,60 850,00 1363 24,00 24,00 860,00 2890 17,50 b 18,20 870,00 880,00 1396 13,00 13,30 939 8,70 9,70 a 770,00 1920 1,30 a 1,40 800,00 1002 2,40 a 2,50 810,00 2020 3,60 3,90 820,00 1177 4,80 4,70 830,00 1880 6,20 6,50 840,00 1880 8,80 8,60 850,00 791 11,40 12,00 860,00 631 15,00 a 16,00 162,00 1433 5,80 5,50 130,00 1000 35,50 36,00 b 125,00 1312 46,80 46,90 37,50 689 2,30 2,20 72,50 1125 0,80 a 0,80 33,00 1403 0,70 0,80 33,00 694 1,70 1,90 32,00 739 2,80 3,10 30,00 2652 6,40 6,40 35,00 891 6,10 6,40 35,00 1081 6,00 5,80 65,00 707 3,20 3,10 100,00 816 10,30 10,60 105,00 658 6,60 6,60 a 110,00 1099 4,00 4,00 75,00 723 25,30 25,00 87,50 636 1,40 1,20 34,00 650 0,10 a 0,10 60,00 1267 1,70 2,40 410,00 794 8,00 7,40 360,00 1030 92,50 91,00 Van onze verslaggever Rotterdam - De nieuwe Brits- pfederlandse rederij P&O Nedlloyd gaat samenwerken met de Grand Alliance. Aan die alliantie nemen Hapag Lloyd, NYK en NOL deel. Sa men vormen zij de grootste combinatie van zeecontainer vaart ter wereld, jlet P&O Nedlloyd heeft de Grand Alliance, die in het eerste kwartaal van 1998 operationeel moet zijn, een capaciteit van ruim 550 duizend TEU's (20- voet-containers). P&O Nedlloyd krijgt een zware stem in de nieu we Grand, omdat de rederij met .HULP in g.p.wk. niet ld. na 18u., gd 076-5040460 autofocussysteem en autofocusgeheugen Automatische filmgevoeligheid instelling ïp-in filminleg MRC- Itie In geschenkver Nexia film lm Tel 010 - 281 23 45 Fax 010 - 281 23 34 een capaciteit van 220.000 TEU's twee keer zo groot is als de drie andere partners. De tweede alli antie in de wereldscheepvaart is die van de giganten Sealand en Maersk, die samen goed zijn voor een capaciteit van 430.000 TEU's. Het vormen van de nieuwe com binatie kan gevolgen hebben voor de haven van Rotterdam. Hoewel de woordvoerder in eerste instan tie geen consequenties voor Rot terdam verwacht, geeft hij toe dat het efficiënt kan zijn om één van de vier wekelijkse lijnen tus sen het Verre Oosten en Rotter dam te verleggen naar Antwer pen. „Maar dat hangt af van de totale kosten en de bestemming van de lading. Voor Noord- Frankrijk zou je aan Antwerpen kunnen denken." P&O Nedlloyd moest na de fusie van de twee rederijen per 1 ja nuari van dit jaar een keuze ma ken tussen de Global Alliance, waarin Nedlloyd samenwerkte met Mitsui OSK Lines, OOCL en APL en de Grand Alliance, waar in P&O participeert. De keuze is om drie redenen terecht gekomen op de Grand, zegt een woord voerder van P&O Nedlloyd. Met Grand kan de Brits-Neder landse rederij haar positie op de Pacific-routes versterken, de vlo ten en de bestellingen van sche pen met een capaciteit van 5800 tot 6600 twintigvoets-containers sluiten beter op elkaar aan en Grand geeft het beste uitzicht op verdergaande kostenbesparin gen, aldus de woordvoerder. De Grand Alliance denkt door haar omvang goedkopere con tracten te kunnen afsluiten met landvervoerders, waaronder ove rigens deels half-zusterbedrijven uit de eigen Nedlloyd-stal. Het zelfde geldt voor het feederen door kustvaarders, die containers naar de centrale havens brengen. Besparingen kunnen ook worden behaald door een betere bezet ting van shuttle-treinen. Een an der voordeel bestaat uit een beter gebruik van containers, die nu nog te vaak leeg terug worden vervoerd. De kostenreducties bij P&O Ned lloyd zelf zijn boven verwach ting, stelt de woordvoerder. Een fusie zagen de moederbedrijven als de beste weg om snel en slag vaardig kosten te kunnen druk ken. Bij het aangaan van de joint venture rekenden de partners op een kostenbesparing van 200 mil joen dollar, te behalen in een pe riode van achttien maanden. „Die halen we nu binnen twaalf maanden," zegt de woordvoer der. „Inmiddels blijkt dat we nog meer substantiële kostenbespa ringen kunnen bereiken." Uit zijn toelichting blijkt dat P&O Nedlloyd tientallen miljoenen dollars extra aan kosten denkt te kunnen wegsnijden. Ook op ander gebied noteert P&O Nedlloyd meevallers. Aan het voortdurend kelderen van de ta rieven lijkt een voorlopig einde te komen. „De schepen van ons en onze concurrenten van Europa naar het Verre Oosten zitten goed vol en de markt blijkt tariefsver hogingen te accepteren. Op 1 juli moeten de nieuwe tarieven voor de route van het Verre Oosten naar Europa effectief worden. Of de markt op die route verhogin gen aanvaardt, moet blijken. We zijn wat optimistischer gewor den." Rijswijk (anp) - De vervoersbonden van FNV en CNV hebben maandagavond met de werkgeversvereniging KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) een principeakkoord gesloten voor de 25,000 chauffeurs die onder deze CAO-beroepsgoederenvervoer vallen. KNV organiseert met name grote bedrijven als Ned- yd, RTT en De Harry Vos groep. De branche kent twee CAO's. Het erleg over de andere CAO zit in i impasse. Die CAO geldt voor I ruim 90.000 chauffeurs bij be drijven die zijn aangesloten bij werkgeversorganisatie TLN (Transport en Logisitiek Neder land). Gevraagd: met ervaring oplegger. Inlichtingen: Lucien Snoeys 076-5288715 - OPPAS aan huis v. onze 2 schoolg. jongens 7 en on en 1 meisje v. bijna 2 jr. v. dgn. p.wk. te Etten-Leu Amsterdam (anp) - Directeur Freddy Thyes van SBS Euro- i heeft gisteren ontslag ge- I nomen. SBS Europe is de moedermaatschappij van on der meer de Nederlandse zen der SBS6. I Thyes raakte onlangs in opspraak I omdat hij tussen 1993 en 1995 als I directeur van HMG/RTL4 be- I trokken was bij de Brokerline-af- I faire. Hoofdthema in deze zaak is I persoonlijke verrijking via ver ging van zakelijke en privé- I belangen. Die vermenging blijkt door te lopen in Thyes' nieuwe functie als algemeen directeur SBS, waar hij begin 1995 trad. Vanuit die functie deed bij toezeggingen die hem privé opleverden. Dit bevestigt I een woordvoerder van SBS6. De I wiroepdirectie noemt het pure 'oping om in de zakelijke iets te beloven in ruil voor privé-betaling. elfde belangenverstrengeling ook voor ex-bestuursvoor- I zitter H. Boermans en voormalig I bestuurder H. Roemer van HMG I e» RTL4. Thyes, Boermans en 1 üoemer namen als RTL4-direc- I privé in 1993 de helft van de aandelen Brokerline over van d en Philips. Brokerline ie le 06- en tekstdiensten aan 8TL4. KPN en Philips veronder- !le'den dat zij de aandelen ver- bochten aan RTL4 en niet aan de I directeuren privé. De KNV-chauffeurs krijgen er jaarlijks 2,5 procent loon bij. De CAO krijgt een looptijd van twee jaar. Daarnaast komt er een hal ve loonschaal bij, waardoor chauffeurs die nu aan hun top zitten, weer iets kunnen door groeien in salaris. KNV en de bonden kwamen ook overeen dat uitzendkrachten die binnen de sector gaan werken be taald worden volgens de CAO- beroepsgoederenvervoer. Begin volgend jaar zijn uitzendbureaus toegestaan in deze bedrijfstak. Dit punt vormt in de TLN-CAO een struikelblok. De bonden en de werkgeversor ganisatie KNV pleiten voor een onafhankelijk onderzoek naar de naleving van de CAO in de hele sector. „Wij zijn van mening dat zo'n onderzoek er snel moet ko men," stelt KNV-Secretaris Ent hoven. Als de CAO niet wordt na geleefd, ontstaat er oneerlijke concurrentie op loonkosten. Met name de grote bedrijven in de sector willen dit uitbannen. De vakbonden stelden ooit dat de beste arbeidsvoorwaardenverbe- tering in de sector bestaat uit het naleven van de CAO. Rotterdam (anp) - De Nederlander heeft vorig jaar 80 liter fris drank gedronken. Dat is 0,6 liter minder dan in 1995. Ook de afzet van mineraalwater liep terug: van 15,9 liter in 1995 naar 14,7 liter in 1996. Dit meldt de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie. De op mars van de cola's is voorlopig niet te stuiten. Ruim de helft van alle frisdrankjes bestaat nu uit cola-dranken. Het marktaandeel van cola's steeg van 48,9 naar 51,1 procent. Lemon/lime-drankjes worden steeds minder populair. Hun marktaandeel zakte verder van 13,3 naar 11,5 procent. Light-dranken worden steeds vaker genuttigd. Vorig jaar was 16,6 procent van de frisdranken light. Op de aardbeienvelden is op het ogenblik volop werk. Op de foto wordt dat verricht door asielzoekers in de omgeving van Vught. foto reuter (ADVERTENTIE) Specialist in automatiseringsopleidingen Bel gratiss 08000335533 Van onze correspondent Brussel - Europees commissaris Yves- Thibault de Silguy vindt dat de voor waarden voor deelname aan de euro strikt, 'maar niet te brutaal' moeten wor den toegepast. De Silguy heeft dat ge zegd in een gesprek met Italiaanse jour nalisten. De uitspraak duidt op een iets soepeler interpretatie door de Europese Commissie van de zogenoemde 'Maas tricht-criteria'. Commissaris De Silguy is verantwoordelijk voor monetaire zaken. Zijn woordvoerder wrong zich gisteren in allerlei bochten om de uitspraken in de Italiaanse media te nuance ren. „Er is een kleine speelruimte," gaf hij toe, „maar we mogen geen risico nemen met de geloofwaardigheid van de euro." In mei volgend jaar beslissen de regeringslei ders welke Europese lidstaten op 1 januari 1999 kunnen starten met de muntunie. Het besluit gebeurt op basis van de werkelijke cij fers van 1997 en de verwachtingen voor 1998. De meeste voorspellingen gaan er van uit dat het begrotingstekort van Frankrijk, Duits land en Italië dit jaar boven de 3 procent uit komt. Een tekort van maximum 3 procent is een van de voorwaarden die worden gesteld voor deelname. Van belang is echter hoe hard dat cijfer is en of de leiders inderdaad bereid zijn enige speelruimte te accepteren. Aange nomen wordt dat de muntunie niet van start kan gaan zonder Duitsland en Frankrijk. De Silguy wilde overigens niet speculeren over de kansen van de lidstaten om bij de start van de muntunie mee te doen. Volgens het verdrag moeten landen die voldoen aan de criteria met de muntunie starten. Zweden heeft te kennen gegeven niet mee te doen, hoewel het in principe aan de voorwaarden voldoet. Maar volgens minister Zalm ont snapt Zweden aan de verplichting, omdat de nationale munteenheid niet in het Europees wisselkoersmechanisme zit. Denemarken en Groot-Brittannië hebben in 1991 bedongen dat zij zelf het moment mogen bepalen waar op zij meedoen. Hoofddorp (anp) - Het verlies van Unisource, het internatio nale samenwerkingsverband van PTT Telecom, het Zweed se Telia en de Zwitserse PTT, is vorig jaar opgelopen tot ruim 375 miljoen gulden. De omzet is wel spectaculair ge groeid: met meer dan 85 procent van 1,3 miljard gulden in 1995 tot 2,4 miljard vorig jaar. Het bedrijfsresultaat kwam vorig jaar zelfs uit op min 417,5 mil joen gulden. Deze verliezen zijn volgens Unisource veroorzaakt door grote investeringen, vooral in de uitbreiding van de interna tionale netwerk en aanloopkos ten van nieuwe diensten op het gebied van internationale telefo nie in Europa. Een groot deel van deze kosten is eenmalig. Toch heeft het samen werkingsverband nog een reorga nisatievoorziening genomen van 130 miljoen gulden. De omzet groei komt uit alle zeventien Eu ropese landen waarin Unisource actief is. gevr. Postbus 589 5460AN Veghel. DRIEHONDERD inter nationale milieu-econo- ®en confereren vanaf ®orgen tot en met za terdag in Tilburg. Over duurzaamheid van de economie, en over waar deringsmethoden. Hoe eereken je bijvoorbeeld de waarde van lucht, water, grond en gezond heid. "oor Hi lenny Zetteler t-S CHINA straks zijn wel- sartspartijtje gaat meeblazen... 1 kever mee gaat uitblazen, dan ®Wnen we nog wat beleven. Mi- 'eu-econoom professor dr. Aart e Zeeuw (45), verbonden aan de «Mieke Universiteit Brabant i UB) in Tilburg doelt op de of c™6 uitstoot van broeikasgas, U02, die dan op ons af zal ko- pU ^eeuw: tjgat een L°j Pr°bleem, want kooldi- «ae kent geen grenzen." e Zeeuw is een van de voorzit- van de grootste internatio- topconferentie milieu-eco- e' die ooit op de KUB is ge houden. Tegen een decor van eco-rampen, overstromingen en gaten in de ozonlaag komen van af morgen tot en met zaterdag ruim driehonderd milieu-econo men naar Tilburg. Voor de jaar lijkse driedaagse bijeenkomst van de European Association of Environmental and Resource Economists (EAERE), een 'club' van wetenschappers die in 1990 als antwoord op de zeer sterk groeiende maatschappelijke en wetenschappelijke belangstel ling voor economie van grond stoffen en milieu werd opgericht. Onder voorzitterschap van De Zeeuw wisselen de wetenschap pers uit Europa en de Verenigde Staten het laatste nieuws uit op het terrein van de 'duurzame' economie. Zo worden onder meer waarderingsmethoden on der de loep gehouden met vragen als: hoe bereken je de waarde van lucht, water, grond en ge zondheid. In totaal zijn 160 presentaties gepland. Hoewel er volgens De Zeeuw geen specifiek thema is, draait de conferentie in grote lij nen om de vraag of we nu bereid zijn het nut voor toekomstige ge neraties, die niet kunnen meebe slissen, mee te wegen. Met ande- Professor dr. Aart de Zeeuw re woorden: is er genoeg draag vlak om echt rekening te houden met de toekomst? Wat dat betreft loopt de confe rentie parallel aan de VN-Mi- lieutop, die maandag in New York van start ging en tot vrij dag duurt. Die top waaraan meer dan zeventig staatshoofden, re geringsleiders en ministers deel nemen, is de opvolger van de eer ste wereldmilieutop die in 1992 foto ton toemen in Rio de Janeiro in Brazilië plaatshad. In New York wordt gekeken wat er terecht is geko men van de afspraken die in Rio zijn gemaakt op het gebied van milieubescherming, ontwikke lingshulp en armoedebestrij ding. In New York werd al wel duide lijk dat de Europese Unie zich de komende jaren extra zal inspan nen voor verbetering van het we reldmilieu. De beloften die vijf jaar geleden zijn gedaan in Rio zullen alsnog worden ingelost. Voor concrete projecten als een betere beschikbaarheid van schoon water en energiebespa ring zal er vrijwel zeker extra Europees geld komen. Dat bleek begin deze week na spoedoverleg tussen de Europese ministers van Milieu en Ontwikkelingssa menwerking. Volgens De Zeeuw zullen de mi lieu-economen in Tilburg 'New York' nauwgezet volgen. Want hoe dan ook is er volgens De Zeeuw een gerede kans dat vol gende generaties opgescheept worden met onomkeerbare pro blemen, waarvoor nu de kiem wordt gelegd. Dan is milieu in eens geen luxe goed meer. Maar het gaat volgens De Zeeuw in Tilburg dezer dagen niet alleen om de toekomst. „Want met vie ze lucht, vies water en geluids overlast door vliegverkeer heb ben we elke dag te maken." De Zeeuw: „Maar veel van onze irrationaliteit wordt verklaard door onze korte horizon van den ken. We maken ons over het al gemeen weinig zorgen om de dag van morgen." Daarbij komt ook nadrukkelijk de rol van politici naar voren, 'voor wie als voor naamste beweegreden herver kiezing geldt'. Zo mist de hoog leraar een echte visie op de verre toekomst bij de huidige grote po litieke partijen. „Ook milieu-economen maken graag kosten-baten analyses. Maar wat in de traditionele eco nomie ontbreekt zijn kosten en baten die direct aan het milieu ontleend zijn: natuurschoon, schone lucht, schoon zwemwa ter. Als we bijvoorbeeld de grond sterk vervuilen door verzuring van de bodem, kan die straks niet meer als hulpbron gebruikt worden. Dat heeft sterke effec ten op de landbouw." Staatssecretaris van Financiën dr. W. Vermeend, warm pleitbe zorger van het fiscaal zwaarder belasten van milieu-onvriende lijke producten, opent morgen de conferentie. Een van de prominente gasten is verder de Zweedse professor Bart Bolin, voorzitter van het In tergovernmental Panel on Cli mate Change. Hij toont de laat ste 'resultaten van een onderzoek naar klimaatverandering als ge volg van versterkte uitstoot van CO2 door auto's en fabrieks schoorstenen. Een inmiddels gepensio neerde collega placht ermee rond te rijden: een Skoda. Hij tufte er de gan se Delta mee af. Het mobiele apparaat bracht hem naar de beste bronnen bij Rijkswater staat, die hem prangende pri meurs over de voortgang van de bouw van de kering in de Oosterschelde influisterden. Het Tsjechisch geval transpor teerde hem naar het Mark- Vliet-kanaal, alwaar hij per soonlijk de nieuwe beschoeiing inspecteerde. Het communisti sche kapitaalgoed leverde hem af bij het provinciehuis in Den Bosch, van waaruit hij altijd een dag eerder dan de Com missaris der Koningin de be noeming van de nieuwe burge meester van Hoeven of Halste ren, van Zevenbergen of Zun- dert afkondigde. De collega was wat je noemt een verstokte Skoda-rijder. Achter zijn rug werd wel eens gelachen om dat rare, sterk verouderde autootje. Een grapje uit die tijd gaat over een klant die bij een autodealer binnenkomt met de vraag: „Heeft u een paar ruitenwis sers voor mijn Skoda?" Verko per: „Nee, meneer, dat lijkt me geen goede ruil." Dat wist hij wel. „Lachen jullie maar," riep-ie dan een tikje verontwaardigd over zoveel onbegrip. Want hij kwam mooi rond van de autovergoeding. Voor zijn generatie van trouwe klanten moet de nieuwe Sko- da-campagne een klap in het gezicht zijn. Want Skoda wil Skoda niet meer zijn. We zien tien auto's afgebeeld uit de rij ke communistische traditie: je mag allang blij zijn dat je een auto mag kopen. Het is een eregalerij van vergane glorie, een reeks antieke vervoermid delen waarmee onze nieuwsja- ger het gebied afstruinde op scoops: de 110LS, 105S, 100L, 120LS, 120L en andere onver getelijke namen. En vergis u niet: in de jaren tachtig werden er met enkele van die types nog echte races gehouden! Maar naast deze groep staat Door Willem Reijn een nieuwe auto. Een dodelij ke advertentie. Onder de Sko da Octavia luidt het onder schrift: Genoeg gelachen. Skoda mikt duidelijk op een nieuwe klantenkring. Het oude merk Skoda ging bijna vijftig jaar gebukt onder het commu nistisch juk en mag nu een ech te moderne autofabrikant zijn. Eindelijk kan Skoda laten zien wat het kan. Nou ja, wat Skoda kan: het is voornamelijk geleende techno logie waarmee Skoda de weg opgaat. De technisch goed on derlegde Tsjechen kosten een gulden of vijf per uur en daar mee was Skoda een interessan te prooi voor het vijftien keer duurdere Volkswagen. De nieuwe Skoda heeft een eigen model, maar is verder vooral een Volkswagen en een Audi. Een Duitse Tsjech derhalve, en daar moeten we vooral niks historisch achter zoeken. De Octavia is een uitstekende auto geworden tegen een pri ma prijs en daarmee een van de meest aantrekkelijke auto's in het segment van Astra's en Escortjes, waarin hij moet strij den. De auto is vanaf dertig mille verkrijgbaar, maar in een blinde test (met afgeplakt em bleem) van de Kampioen schat het publiek de wagen tien- tot twintigduizend gulden duur der. Genoeg gelachen derhalve. We moeten Skoda nu serieus nemen. Toch moest ik even denken aan onze voormalige primeurjager. Blijkbaar heb ben wij altijd terecht gespot met zijn vervoermiddel. Rosmalen - Heijmans NV heeft met de Walcherse Bouw Unie in Grijpskerke definitief overeenstemming bereikt over de volledige overname van de onderneming. De Walcherse Bouw Unie is actief op het gebied van woning- en utiliteitsbouw en projectontwikke- ling. Het bedrijf behaalde in 1996 een omzet van 52 miljoen gulden en heeft 136 medewerkers. De overname betekent voor Heijmans een versterking van de positie in Zeeland, waar de Walcherse Bouw Unie marktleider is. Amsterdam - Bij het Bijenkorf-concern (KBB) verdwijnen weer twee directeuren. Het zijn J. Bruggeman en J. van Overbruggen, de twee directeuren van Retailnet (Amici, Prenatal). Volgens een woordvoerder van KBB is hun vertrek een logisch uitvloeisel van de voortgaande integratie van Retailnet in het concern, begonnen nadat KBB het bedrijf geheel in eigendom kreeg. „Hun functies kwamen er geleidelijk anders uit te zien." Bruggemans was op in terim-basis werkzaam bij Retailnet. KBB heeft ook twee directeu ren aangetrokken van concurrent Hij/Zij. D. Mok wordt verkoop directeur bij M S, waar sinds kort de vroegere baas van de Bij enkorven J. Huisman de scepter zwaait. Zijn collega D. Goeimin- nen gaat als verkoopdirecteur naar de Hema. Het rommelt aan de bovenkant van de KBB-organisatie al sinds het slecht verlopen boekjaar 1996/97. Parijs - De directeur van Eurotunnel, het bedrijf dat de Kanaal tunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië exploiteert, heeft de aandeelhouders gisteren opgeroepen akkoord te gaan met een sa neringsplan voor de schuld van 8,7 miljoen pond (27,8 miljoen gul den), omdat het tunnelproject anders failliet dreigt te gaan. Direc teur Patrick Ponsolle vroeg de aandeelhouders van Eurotunnel om het saneringsplan goed te keuren. Dat moet gebeuren tijdens een nieuwe algemene aandeelhoudersvergadering op 10 juli, omdat er gisteren te weinig aandeelhouders kwamen opdagen. Als er geen plan komt, wordt de directie gedwongen de zaak aan de Franse handelsrechtbank over te dragen, aldus Ponsolle. Als de herstruc turering van de schulden doorgaat, betekent dat dat de banken die geld tegoed hebben in ruil voor de schuld een groot aandeel in het bedrijf krijgen. Brussel - De Europese Commissie heeft geen bezwaar tegen de overneming van vier dochterbedrijven van Unilever door het Brit se chemieconcern ICI. Gisteren werd in Brussel bekend dat de commissie de transactie niet strijdig acht met de Europese regel geving voor de concurrentie. ICI betaalt ruim 15 miljard gulden voor de vier bedrijven. Dat zijn Quest en Unichema in Nederland, National Starch in de Verenig de Staten en Crosfield in Groot-Brittannië. De vier, goed voor een gezamenlijke omzet van 7,7 miljard gulden, vormden de gehele chemiedivisie van Unilever. Antwerpen - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zoekt nauwe samenwerking met de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM). Het gaat daarbij niet om een fusie, maar om operationele samenwerking, zoals het hanteren van gezamenlijke vluchtnum mers. Een woordvoerder van de VLM bevestigt de samenwerking, maar verwijst voor details naar een persconferentie vandaag.Door samen te werken met VLM kan Lufthansa de KLM 'van binnenuit' beconcurreren. De Vlamingen vliegen namelijk van Rotterdam naar Londen en van Londen naar Mönchengladbach. VLM en KLM concurreren hevig op de route naar Londen. Den Haag - Het wordt verboden om chinchilla's te houden voor hun vacht. Bedrijven die dat nu al doen, moeten binnen tien jaar hun deuren sluiten of overschakelen op een ander pelsdier. Nieu we chinchillahouderijen mogen er niet meer komen. Dat schreef minister Van Aartsen (Landbouw) gisteren aan de Tweede Kamer. Volgens de bewindsman hebben de chinchilla's het niet best in hun kooien bij de reguliere pelsdierenhouders. „Vastgesteld is onder meer dat twintig procent van de dieren ang stig is of paniekgedrag vertoont en dat bij een niet onaanzienlijk aantal dieren gestoord gedrag voorkomt wat tot uiting komt in doelloos heen en weer rennen en zelfverwonding," schrijft de mi nister. Hij ziet op korte termijn geen manier om het dierenleed te verminderen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7