CAO voor
wegvervoer
bijna rond
P&O Nedlloyd gaat samenwerking aan met Grand Alliance
Commissaris ziet speelruimte eisen euro
Milieu-economen confereren drie dagen lang op KUB
Pluk zomerkoninkjes op gang
tion "Breda"
bv
A5 I deSTEM
ECONOMIE
A6
iteur
tl) FUJI FILM
Voor deel van chauffeurs
Ook Thyes weg
ij SBS Europe
rachtwagenchauffeur
Nederlander drinkt elk jaar
zo'n 80 liter frisdrankjes
Verlies van
Unisource
loopt op tot
375 miljoen
Vertegenwoordigster
KOP MUNT
Skoda
ECONOMIE KORT
Walcherse Bouw Unie overgenomen
Nieuwe bestuurswisselingen bij KBB
Eurotunnel dreigt failliet te gaan
Brussel: verkoop dochters Unilever mag
Lufthansa en VLM werken samen
Van Aartsen verbiedt chinchilla's
NSDAG 25 JUNI 1997
),00
,00
,90
5,70
7,00 f
5,00
4,00
3,00
:4,30
,50
,00 a
!6,30
7,10
19,00
i5,00
13,10
1,35 A
3,05 e
18,00
digitequipm.
35%
36
dupont nemours
59%
61%
dow chemical
87%
89%
eastman kodak
77%
exxon corp
61%
62%
ford motor
38%
fortune brands
36
36%
gen. electric
65%
66%
gen motors
55%
56%
goodyear
61%
62%
hewlett-pack.
53
55%
int. bus.mach.
88
itt industries
26%
kim airlines
30%
31%
kpn
41%
41%
mcdonnell
67%
68%
merckco.
98%
mobil oil
139
142
oce vd grinten
132
omega financ.
34%
34%
philips
69
70%
royal dutch
206%
sears roebuck
54
shell tr.
122%
123%
texacoinc.
111%
111
travelers
63%
64%
unilever nv
208%
united techn.
83
85
westinghouse
21
whitman corp
25%
25%
woolworth
24%
i i i i i
WOENSDAG 25 JUNI 1997
kt
I tegen
dend.
70%
85
65%
29%
11%
59%
55
91
27%
74%
14%
32%
124%
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
d ex dividend
e gedaan/bieden
9
h
k
I gedaan en bieden
30,00
743
6,80
6,90
36,30
1589
1,50
1,50
37,50
1120
0,80
0,80
40,00
1168
1,10
1,00
30,00
866
7,50
7,40
40,00
862
1,80
1,90
21,30
2045
15,80
15,80
25,00
1694
13,40
13,30
31,30
985
9,70
9,60
37,50
699
6,90
7,00
42,50
5034
5,30
5,40
17,50
1764
0,10 a
0,10
17,50
800
0,30 a
0,30
31,30
1043
3,40
3,40
37,50
1185
5,90
6,10
42,50
662
9,10
9,00
145,00
631
6,30
5,60
850,00
1363
24,00
24,00
860,00
2890
17,50 b
18,20
870,00
880,00
1396
13,00
13,30
939
8,70
9,70 a
770,00
1920
1,30 a
1,40
800,00
1002
2,40 a
2,50
810,00
2020
3,60
3,90
820,00
1177
4,80
4,70
830,00
1880
6,20
6,50
840,00
1880
8,80
8,60
850,00
791
11,40
12,00
860,00
631
15,00 a
16,00
162,00
1433
5,80
5,50
130,00
1000
35,50
36,00 b
125,00
1312
46,80
46,90
37,50
689
2,30
2,20
72,50
1125
0,80 a
0,80
33,00
1403
0,70
0,80
33,00
694
1,70
1,90
32,00
739
2,80
3,10
30,00
2652
6,40
6,40
35,00
891
6,10
6,40
35,00
1081
6,00
5,80
65,00
707
3,20
3,10
100,00
816
10,30
10,60
105,00
658
6,60
6,60 a
110,00
1099
4,00
4,00
75,00
723
25,30
25,00
87,50
636
1,40
1,20
34,00
650
0,10 a
0,10
60,00
1267
1,70
2,40
410,00
794
8,00
7,40
360,00
1030
92,50
91,00
Van onze verslaggever
Rotterdam - De nieuwe Brits-
pfederlandse rederij P&O
Nedlloyd gaat samenwerken
met de Grand Alliance. Aan
die alliantie nemen Hapag
Lloyd, NYK en NOL deel. Sa
men vormen zij de grootste
combinatie van zeecontainer
vaart ter wereld,
jlet P&O Nedlloyd heeft de
Grand Alliance, die in het eerste
kwartaal van 1998 operationeel
moet zijn, een capaciteit van
ruim 550 duizend TEU's (20-
voet-containers). P&O Nedlloyd
krijgt een zware stem in de nieu
we Grand, omdat de rederij met
.HULP in
g.p.wk. niet
ld. na 18u.,
gd
076-5040460
autofocussysteem en autofocusgeheugen
Automatische filmgevoeligheid instelling
ïp-in filminleg MRC-
Itie In geschenkver
Nexia film
lm Tel 010 - 281 23 45 Fax 010 - 281 23 34
een capaciteit van 220.000 TEU's
twee keer zo groot is als de drie
andere partners. De tweede alli
antie in de wereldscheepvaart is
die van de giganten Sealand en
Maersk, die samen goed zijn voor
een capaciteit van 430.000 TEU's.
Het vormen van de nieuwe com
binatie kan gevolgen hebben voor
de haven van Rotterdam. Hoewel
de woordvoerder in eerste instan
tie geen consequenties voor Rot
terdam verwacht, geeft hij toe
dat het efficiënt kan zijn om één
van de vier wekelijkse lijnen tus
sen het Verre Oosten en Rotter
dam te verleggen naar Antwer
pen. „Maar dat hangt af van de
totale kosten en de bestemming
van de lading. Voor Noord-
Frankrijk zou je aan Antwerpen
kunnen denken."
P&O Nedlloyd moest na de fusie
van de twee rederijen per 1 ja
nuari van dit jaar een keuze ma
ken tussen de Global Alliance,
waarin Nedlloyd samenwerkte
met Mitsui OSK Lines, OOCL en
APL en de Grand Alliance, waar
in P&O participeert. De keuze is
om drie redenen terecht gekomen
op de Grand, zegt een woord
voerder van P&O Nedlloyd.
Met Grand kan de Brits-Neder
landse rederij haar positie op de
Pacific-routes versterken, de vlo
ten en de bestellingen van sche
pen met een capaciteit van 5800
tot 6600 twintigvoets-containers
sluiten beter op elkaar aan en
Grand geeft het beste uitzicht op
verdergaande kostenbesparin
gen, aldus de woordvoerder.
De Grand Alliance denkt door
haar omvang goedkopere con
tracten te kunnen afsluiten met
landvervoerders, waaronder ove
rigens deels half-zusterbedrijven
uit de eigen Nedlloyd-stal. Het
zelfde geldt voor het feederen
door kustvaarders, die containers
naar de centrale havens brengen.
Besparingen kunnen ook worden
behaald door een betere bezet
ting van shuttle-treinen. Een an
der voordeel bestaat uit een beter
gebruik van containers, die nu
nog te vaak leeg terug worden
vervoerd.
De kostenreducties bij P&O Ned
lloyd zelf zijn boven verwach
ting, stelt de woordvoerder. Een
fusie zagen de moederbedrijven
als de beste weg om snel en slag
vaardig kosten te kunnen druk
ken. Bij het aangaan van de joint
venture rekenden de partners op
een kostenbesparing van 200 mil
joen dollar, te behalen in een pe
riode van achttien maanden.
„Die halen we nu binnen twaalf
maanden," zegt de woordvoer
der. „Inmiddels blijkt dat we nog
meer substantiële kostenbespa
ringen kunnen bereiken." Uit
zijn toelichting blijkt dat P&O
Nedlloyd tientallen miljoenen
dollars extra aan kosten denkt te
kunnen wegsnijden.
Ook op ander gebied noteert P&O
Nedlloyd meevallers. Aan het
voortdurend kelderen van de ta
rieven lijkt een voorlopig einde te
komen. „De schepen van ons en
onze concurrenten van Europa
naar het Verre Oosten zitten goed
vol en de markt blijkt tariefsver
hogingen te accepteren. Op 1 juli
moeten de nieuwe tarieven voor
de route van het Verre Oosten
naar Europa effectief worden. Of
de markt op die route verhogin
gen aanvaardt, moet blijken. We
zijn wat optimistischer gewor
den."
Rijswijk (anp) - De vervoersbonden van FNV en CNV hebben
maandagavond met de werkgeversvereniging KNV (Koninklijk
Nederlands Vervoer) een principeakkoord gesloten voor de
25,000 chauffeurs die onder deze CAO-beroepsgoederenvervoer
vallen. KNV organiseert met name grote bedrijven als Ned-
yd, RTT en De Harry Vos groep.
De branche kent twee CAO's. Het
erleg over de andere CAO zit in
i impasse. Die CAO geldt voor
I ruim 90.000 chauffeurs bij be
drijven die zijn aangesloten bij
werkgeversorganisatie TLN
(Transport en Logisitiek Neder
land).
Gevraagd:
met ervaring oplegger.
Inlichtingen:
Lucien Snoeys
076-5288715 -
OPPAS aan huis v. onze 2
schoolg. jongens 7 en on
en 1 meisje v. bijna 2 jr. v.
dgn. p.wk. te Etten-Leu
Amsterdam (anp) - Directeur
Freddy Thyes van SBS Euro-
i heeft gisteren ontslag ge-
I nomen. SBS Europe is de
moedermaatschappij van on
der meer de Nederlandse zen
der SBS6.
I Thyes raakte onlangs in opspraak
I omdat hij tussen 1993 en 1995 als
I directeur van HMG/RTL4 be-
I trokken was bij de Brokerline-af-
I faire. Hoofdthema in deze zaak is
I persoonlijke verrijking via ver
ging van zakelijke en privé-
I belangen. Die vermenging blijkt
door te lopen in Thyes' nieuwe
functie als algemeen directeur
SBS, waar hij begin 1995
trad. Vanuit die functie deed
bij toezeggingen die hem privé
opleverden. Dit bevestigt
I een woordvoerder van SBS6. De
I wiroepdirectie noemt het pure
'oping om in de zakelijke
iets te beloven in ruil voor
privé-betaling.
elfde belangenverstrengeling
ook voor ex-bestuursvoor-
I zitter H. Boermans en voormalig
I bestuurder H. Roemer van HMG
I e» RTL4. Thyes, Boermans en
1 üoemer namen als RTL4-direc-
I privé in 1993 de helft van
de aandelen Brokerline over van
d en Philips. Brokerline ie
le 06- en tekstdiensten aan
8TL4. KPN en Philips veronder-
!le'den dat zij de aandelen ver-
bochten aan RTL4 en niet aan de
I directeuren privé.
De KNV-chauffeurs krijgen er
jaarlijks 2,5 procent loon bij. De
CAO krijgt een looptijd van twee
jaar. Daarnaast komt er een hal
ve loonschaal bij, waardoor
chauffeurs die nu aan hun top
zitten, weer iets kunnen door
groeien in salaris.
KNV en de bonden kwamen ook
overeen dat uitzendkrachten die
binnen de sector gaan werken be
taald worden volgens de CAO-
beroepsgoederenvervoer. Begin
volgend jaar zijn uitzendbureaus
toegestaan in deze bedrijfstak.
Dit punt vormt in de TLN-CAO
een struikelblok.
De bonden en de werkgeversor
ganisatie KNV pleiten voor een
onafhankelijk onderzoek naar de
naleving van de CAO in de hele
sector. „Wij zijn van mening dat
zo'n onderzoek er snel moet ko
men," stelt KNV-Secretaris Ent
hoven. Als de CAO niet wordt na
geleefd, ontstaat er oneerlijke
concurrentie op loonkosten. Met
name de grote bedrijven in de
sector willen dit uitbannen. De
vakbonden stelden ooit dat de
beste arbeidsvoorwaardenverbe-
tering in de sector bestaat uit het
naleven van de CAO.
Rotterdam (anp) - De Nederlander heeft vorig jaar 80 liter fris
drank gedronken. Dat is 0,6 liter minder dan in 1995. Ook de
afzet van mineraalwater liep terug: van 15,9 liter in 1995 naar
14,7 liter in 1996.
Dit meldt de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie. De op
mars van de cola's is voorlopig niet te stuiten. Ruim de helft van alle
frisdrankjes bestaat nu uit cola-dranken. Het marktaandeel van cola's
steeg van 48,9 naar 51,1 procent. Lemon/lime-drankjes worden steeds
minder populair. Hun marktaandeel zakte verder van 13,3 naar 11,5
procent. Light-dranken worden steeds vaker genuttigd. Vorig jaar
was 16,6 procent van de frisdranken light.
Op de aardbeienvelden is op
het ogenblik volop werk. Op de
foto wordt dat verricht door
asielzoekers in de omgeving
van Vught. foto reuter
(ADVERTENTIE)
Specialist in
automatiseringsopleidingen
Bel gratiss 08000335533
Van onze correspondent
Brussel - Europees commissaris Yves-
Thibault de Silguy vindt dat de voor
waarden voor deelname aan de euro
strikt, 'maar niet te brutaal' moeten wor
den toegepast. De Silguy heeft dat ge
zegd in een gesprek met Italiaanse jour
nalisten. De uitspraak duidt op een iets
soepeler interpretatie door de Europese
Commissie van de zogenoemde 'Maas
tricht-criteria'.
Commissaris De Silguy is verantwoordelijk
voor monetaire zaken. Zijn woordvoerder
wrong zich gisteren in allerlei bochten om de
uitspraken in de Italiaanse media te nuance
ren. „Er is een kleine speelruimte," gaf hij
toe, „maar we mogen geen risico nemen met
de geloofwaardigheid van de euro."
In mei volgend jaar beslissen de regeringslei
ders welke Europese lidstaten op 1 januari
1999 kunnen starten met de muntunie. Het
besluit gebeurt op basis van de werkelijke cij
fers van 1997 en de verwachtingen voor 1998.
De meeste voorspellingen gaan er van uit dat
het begrotingstekort van Frankrijk, Duits
land en Italië dit jaar boven de 3 procent uit
komt. Een tekort van maximum 3 procent is
een van de voorwaarden die worden gesteld
voor deelname. Van belang is echter hoe hard
dat cijfer is en of de leiders inderdaad bereid
zijn enige speelruimte te accepteren. Aange
nomen wordt dat de muntunie niet van start
kan gaan zonder Duitsland en Frankrijk.
De Silguy wilde overigens niet speculeren
over de kansen van de lidstaten om bij de
start van de muntunie mee te doen. Volgens
het verdrag moeten landen die voldoen aan de
criteria met de muntunie starten. Zweden
heeft te kennen gegeven niet mee te doen,
hoewel het in principe aan de voorwaarden
voldoet. Maar volgens minister Zalm ont
snapt Zweden aan de verplichting, omdat de
nationale munteenheid niet in het Europees
wisselkoersmechanisme zit. Denemarken en
Groot-Brittannië hebben in 1991 bedongen
dat zij zelf het moment mogen bepalen waar
op zij meedoen.
Hoofddorp (anp) - Het verlies
van Unisource, het internatio
nale samenwerkingsverband
van PTT Telecom, het Zweed
se Telia en de Zwitserse PTT,
is vorig jaar opgelopen tot
ruim 375 miljoen gulden.
De omzet is wel spectaculair ge
groeid: met meer dan 85 procent
van 1,3 miljard gulden in 1995 tot
2,4 miljard vorig jaar.
Het bedrijfsresultaat kwam vorig
jaar zelfs uit op min 417,5 mil
joen gulden. Deze verliezen zijn
volgens Unisource veroorzaakt
door grote investeringen, vooral
in de uitbreiding van de interna
tionale netwerk en aanloopkos
ten van nieuwe diensten op het
gebied van internationale telefo
nie in Europa.
Een groot deel van deze kosten is
eenmalig. Toch heeft het samen
werkingsverband nog een reorga
nisatievoorziening genomen van
130 miljoen gulden. De omzet
groei komt uit alle zeventien Eu
ropese landen waarin Unisource
actief is.
gevr. Postbus 589 5460AN
Veghel.
DRIEHONDERD inter
nationale milieu-econo-
®en confereren vanaf
®orgen tot en met za
terdag in Tilburg. Over
duurzaamheid van de
economie, en over waar
deringsmethoden. Hoe
eereken je bijvoorbeeld
de waarde van lucht,
water, grond en gezond
heid.
"oor Hi
lenny Zetteler
t-S CHINA straks zijn wel-
sartspartijtje gaat meeblazen...
1 kever mee gaat uitblazen, dan
®Wnen we nog wat beleven. Mi-
'eu-econoom professor dr. Aart
e Zeeuw (45), verbonden aan de
«Mieke Universiteit Brabant
i UB) in Tilburg doelt op de
of c™6 uitstoot van broeikasgas,
U02, die dan op ons af zal ko-
pU ^eeuw: tjgat een
L°j Pr°bleem, want kooldi-
«ae kent geen grenzen."
e Zeeuw is een van de voorzit-
van de grootste internatio-
topconferentie milieu-eco-
e' die ooit op de KUB is ge
houden. Tegen een decor van
eco-rampen, overstromingen en
gaten in de ozonlaag komen van
af morgen tot en met zaterdag
ruim driehonderd milieu-econo
men naar Tilburg. Voor de jaar
lijkse driedaagse bijeenkomst
van de European Association of
Environmental and Resource
Economists (EAERE), een 'club'
van wetenschappers die in 1990
als antwoord op de zeer sterk
groeiende maatschappelijke en
wetenschappelijke belangstel
ling voor economie van grond
stoffen en milieu werd opgericht.
Onder voorzitterschap van De
Zeeuw wisselen de wetenschap
pers uit Europa en de Verenigde
Staten het laatste nieuws uit op
het terrein van de 'duurzame'
economie. Zo worden onder
meer waarderingsmethoden on
der de loep gehouden met vragen
als: hoe bereken je de waarde
van lucht, water, grond en ge
zondheid.
In totaal zijn 160 presentaties
gepland. Hoewel er volgens De
Zeeuw geen specifiek thema is,
draait de conferentie in grote lij
nen om de vraag of we nu bereid
zijn het nut voor toekomstige ge
neraties, die niet kunnen meebe
slissen, mee te wegen. Met ande-
Professor dr. Aart de Zeeuw
re woorden: is er genoeg draag
vlak om echt rekening te houden
met de toekomst?
Wat dat betreft loopt de confe
rentie parallel aan de VN-Mi-
lieutop, die maandag in New
York van start ging en tot vrij
dag duurt. Die top waaraan meer
dan zeventig staatshoofden, re
geringsleiders en ministers deel
nemen, is de opvolger van de eer
ste wereldmilieutop die in 1992
foto ton toemen
in Rio de Janeiro in Brazilië
plaatshad. In New York wordt
gekeken wat er terecht is geko
men van de afspraken die in Rio
zijn gemaakt op het gebied van
milieubescherming, ontwikke
lingshulp en armoedebestrij
ding.
In New York werd al wel duide
lijk dat de Europese Unie zich de
komende jaren extra zal inspan
nen voor verbetering van het we
reldmilieu. De beloften die vijf
jaar geleden zijn gedaan in Rio
zullen alsnog worden ingelost.
Voor concrete projecten als een
betere beschikbaarheid van
schoon water en energiebespa
ring zal er vrijwel zeker extra
Europees geld komen. Dat bleek
begin deze week na spoedoverleg
tussen de Europese ministers
van Milieu en Ontwikkelingssa
menwerking.
Volgens De Zeeuw zullen de mi
lieu-economen in Tilburg 'New
York' nauwgezet volgen. Want
hoe dan ook is er volgens De
Zeeuw een gerede kans dat vol
gende generaties opgescheept
worden met onomkeerbare pro
blemen, waarvoor nu de kiem
wordt gelegd. Dan is milieu in
eens geen luxe goed meer. Maar
het gaat volgens De Zeeuw in
Tilburg dezer dagen niet alleen
om de toekomst. „Want met vie
ze lucht, vies water en geluids
overlast door vliegverkeer heb
ben we elke dag te maken."
De Zeeuw: „Maar veel van onze
irrationaliteit wordt verklaard
door onze korte horizon van den
ken. We maken ons over het al
gemeen weinig zorgen om de dag
van morgen." Daarbij komt ook
nadrukkelijk de rol van politici
naar voren, 'voor wie als voor
naamste beweegreden herver
kiezing geldt'. Zo mist de hoog
leraar een echte visie op de verre
toekomst bij de huidige grote po
litieke partijen.
„Ook milieu-economen maken
graag kosten-baten analyses.
Maar wat in de traditionele eco
nomie ontbreekt zijn kosten en
baten die direct aan het milieu
ontleend zijn: natuurschoon,
schone lucht, schoon zwemwa
ter. Als we bijvoorbeeld de grond
sterk vervuilen door verzuring
van de bodem, kan die straks
niet meer als hulpbron gebruikt
worden. Dat heeft sterke effec
ten op de landbouw."
Staatssecretaris van Financiën
dr. W. Vermeend, warm pleitbe
zorger van het fiscaal zwaarder
belasten van milieu-onvriende
lijke producten, opent morgen de
conferentie.
Een van de prominente gasten is
verder de Zweedse professor
Bart Bolin, voorzitter van het In
tergovernmental Panel on Cli
mate Change. Hij toont de laat
ste 'resultaten van een onderzoek
naar klimaatverandering als ge
volg van versterkte uitstoot van
CO2 door auto's en fabrieks
schoorstenen.
Een inmiddels gepensio
neerde collega placht
ermee rond te rijden:
een Skoda. Hij tufte er de gan
se Delta mee af. Het mobiele
apparaat bracht hem naar de
beste bronnen bij Rijkswater
staat, die hem prangende pri
meurs over de voortgang van
de bouw van de kering in de
Oosterschelde influisterden.
Het Tsjechisch geval transpor
teerde hem naar het Mark-
Vliet-kanaal, alwaar hij per
soonlijk de nieuwe beschoeiing
inspecteerde. Het communisti
sche kapitaalgoed leverde hem
af bij het provinciehuis in Den
Bosch, van waaruit hij altijd
een dag eerder dan de Com
missaris der Koningin de be
noeming van de nieuwe burge
meester van Hoeven of Halste
ren, van Zevenbergen of Zun-
dert afkondigde.
De collega was wat je noemt
een verstokte Skoda-rijder.
Achter zijn rug werd wel eens
gelachen om dat rare, sterk
verouderde autootje. Een
grapje uit die tijd gaat over een
klant die bij een autodealer
binnenkomt met de vraag:
„Heeft u een paar ruitenwis
sers voor mijn Skoda?" Verko
per: „Nee, meneer, dat lijkt me
geen goede ruil."
Dat wist hij wel. „Lachen jullie
maar," riep-ie dan een tikje
verontwaardigd over zoveel
onbegrip. Want hij kwam mooi
rond van de autovergoeding.
Voor zijn generatie van trouwe
klanten moet de nieuwe Sko-
da-campagne een klap in het
gezicht zijn. Want Skoda wil
Skoda niet meer zijn. We zien
tien auto's afgebeeld uit de rij
ke communistische traditie: je
mag allang blij zijn dat je een
auto mag kopen. Het is een
eregalerij van vergane glorie,
een reeks antieke vervoermid
delen waarmee onze nieuwsja-
ger het gebied afstruinde op
scoops: de 110LS, 105S, 100L,
120LS, 120L en andere onver
getelijke namen. En vergis u
niet: in de jaren tachtig werden
er met enkele van die types
nog echte races gehouden!
Maar naast deze groep staat
Door Willem Reijn
een nieuwe auto. Een dodelij
ke advertentie. Onder de Sko
da Octavia luidt het onder
schrift: Genoeg gelachen.
Skoda mikt duidelijk op een
nieuwe klantenkring. Het oude
merk Skoda ging bijna vijftig
jaar gebukt onder het commu
nistisch juk en mag nu een ech
te moderne autofabrikant zijn.
Eindelijk kan Skoda laten zien
wat het kan.
Nou ja, wat Skoda kan: het is
voornamelijk geleende techno
logie waarmee Skoda de weg
opgaat. De technisch goed on
derlegde Tsjechen kosten een
gulden of vijf per uur en daar
mee was Skoda een interessan
te prooi voor het vijftien keer
duurdere Volkswagen. De
nieuwe Skoda heeft een eigen
model, maar is verder vooral
een Volkswagen en een Audi.
Een Duitse Tsjech derhalve,
en daar moeten we vooral niks
historisch achter zoeken.
De Octavia is een uitstekende
auto geworden tegen een pri
ma prijs en daarmee een van
de meest aantrekkelijke auto's
in het segment van Astra's en
Escortjes, waarin hij moet strij
den. De auto is vanaf dertig
mille verkrijgbaar, maar in een
blinde test (met afgeplakt em
bleem) van de Kampioen schat
het publiek de wagen tien- tot
twintigduizend gulden duur
der.
Genoeg gelachen derhalve.
We moeten Skoda nu serieus
nemen. Toch moest ik even
denken aan onze voormalige
primeurjager. Blijkbaar heb
ben wij altijd terecht gespot
met zijn vervoermiddel.
Rosmalen - Heijmans NV heeft met de Walcherse Bouw Unie in
Grijpskerke definitief overeenstemming bereikt over de volledige
overname van de onderneming. De Walcherse Bouw Unie is actief
op het gebied van woning- en utiliteitsbouw en projectontwikke-
ling. Het bedrijf behaalde in 1996 een omzet van 52 miljoen gulden
en heeft 136 medewerkers. De overname betekent voor Heijmans
een versterking van de positie in Zeeland, waar de Walcherse
Bouw Unie marktleider is.
Amsterdam - Bij het Bijenkorf-concern (KBB) verdwijnen weer
twee directeuren. Het zijn J. Bruggeman en J. van Overbruggen,
de twee directeuren van Retailnet (Amici, Prenatal). Volgens een
woordvoerder van KBB is hun vertrek een logisch uitvloeisel van
de voortgaande integratie van Retailnet in het concern, begonnen
nadat KBB het bedrijf geheel in eigendom kreeg. „Hun functies
kwamen er geleidelijk anders uit te zien." Bruggemans was op in
terim-basis werkzaam bij Retailnet. KBB heeft ook twee directeu
ren aangetrokken van concurrent Hij/Zij. D. Mok wordt verkoop
directeur bij M S, waar sinds kort de vroegere baas van de Bij
enkorven J. Huisman de scepter zwaait. Zijn collega D. Goeimin-
nen gaat als verkoopdirecteur naar de Hema. Het rommelt aan de
bovenkant van de KBB-organisatie al sinds het slecht verlopen
boekjaar 1996/97.
Parijs - De directeur van Eurotunnel, het bedrijf dat de Kanaal
tunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië exploiteert, heeft de
aandeelhouders gisteren opgeroepen akkoord te gaan met een sa
neringsplan voor de schuld van 8,7 miljoen pond (27,8 miljoen gul
den), omdat het tunnelproject anders failliet dreigt te gaan. Direc
teur Patrick Ponsolle vroeg de aandeelhouders van Eurotunnel om
het saneringsplan goed te keuren. Dat moet gebeuren tijdens een
nieuwe algemene aandeelhoudersvergadering op 10 juli, omdat er
gisteren te weinig aandeelhouders kwamen opdagen. Als er geen
plan komt, wordt de directie gedwongen de zaak aan de Franse
handelsrechtbank over te dragen, aldus Ponsolle. Als de herstruc
turering van de schulden doorgaat, betekent dat dat de banken die
geld tegoed hebben in ruil voor de schuld een groot aandeel in het
bedrijf krijgen.
Brussel - De Europese Commissie heeft geen bezwaar tegen de
overneming van vier dochterbedrijven van Unilever door het Brit
se chemieconcern ICI. Gisteren werd in Brussel bekend dat de
commissie de transactie niet strijdig acht met de Europese regel
geving voor de concurrentie.
ICI betaalt ruim 15 miljard gulden voor de vier bedrijven. Dat zijn
Quest en Unichema in Nederland, National Starch in de Verenig
de Staten en Crosfield in Groot-Brittannië. De vier, goed voor een
gezamenlijke omzet van 7,7 miljard gulden, vormden de gehele
chemiedivisie van Unilever.
Antwerpen - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa zoekt
nauwe samenwerking met de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij
(VLM). Het gaat daarbij niet om een fusie, maar om operationele
samenwerking, zoals het hanteren van gezamenlijke vluchtnum
mers. Een woordvoerder van de VLM bevestigt de samenwerking,
maar verwijst voor details naar een persconferentie vandaag.Door
samen te werken met VLM kan Lufthansa de KLM 'van binnenuit'
beconcurreren. De Vlamingen vliegen namelijk van Rotterdam
naar Londen en van Londen naar Mönchengladbach. VLM en
KLM concurreren hevig op de route naar Londen.
Den Haag - Het wordt verboden om chinchilla's te houden voor
hun vacht. Bedrijven die dat nu al doen, moeten binnen tien jaar
hun deuren sluiten of overschakelen op een ander pelsdier. Nieu
we chinchillahouderijen mogen er niet meer komen.
Dat schreef minister Van Aartsen (Landbouw) gisteren aan de
Tweede Kamer. Volgens de bewindsman hebben de chinchilla's
het niet best in hun kooien bij de reguliere pelsdierenhouders.
„Vastgesteld is onder meer dat twintig procent van de dieren ang
stig is of paniekgedrag vertoont en dat bij een niet onaanzienlijk
aantal dieren gestoord gedrag voorkomt wat tot uiting komt in
doelloos heen en weer rennen en zelfverwonding," schrijft de mi
nister. Hij ziet op korte termijn geen manier om het dierenleed te
verminderen.