DE STEM Bij Nedlloyd Moerdijk 100 banen weg E Tevredenheid bij VW, toenemende onrust bij Opel Danisco Foods koopt Fri-d'Or-fabrieken Hongaar werkt drie kwartier voor Magnum AbvaKabo kiest voor koopkrachtverbetering /IMENTAAR A5 [Divisie wil meer 'eigen rijders' I Zware verliezen Geen gevolgen werkgelegenheid I jtoodert - Het Deense voedingsmiddelenbedrijf Danisco Foods I leeft Fri-d'Or (bevroren aardappelproducten) overgenomen I j® het Britse concern Hazlewood Foods. Fri-d'Or heeft drie 1 fabrieken: in Bergen op Zoom, Tilburg en Tsjechië. 0800-8051 Unilever legt in Hongarije en Polen basis voor Oost-Europese expansie Kinderbijslag JUNI 1997 A4 Economie i i ZATERDAG 21 JUNI 1997 een betekent dat mo- ander reizen naar ont- öor een derde kunst of drank en tabak, meldt men met 32 afdelingen najaar tienduizend scho- ervraagd. ld is aan dat van een jaar onder jongeren uit, nu f procent van de jeugd in k nog op fruitautomaten dat terwijl er regels be de gevaren van het gok- ragden drinkt naar eigen ongens én een zesde vanv iquête minstens een keer niet meer. Het zijn eerder zijn. Dat baart zorgen, "rimbos-lnstituut niet pa- hting een rol speelt, maar en en blowen salonfahig n, van idolen en milieus lividuen zodoende op de wassen is zelf ook te ge- >stbus 51-achtige campag- thuizen, disco's en house- Verbieden en accijnsver- hooguit moeilijker en dus e waarde verhogen op i kracht, moet doorbroken altijd met mate. AND KORT lebron zich al een week lang stenengooiende Pales- is de situatie gisteren aten met molotovcock- ivallers met rubberko- wie een levensgevaar- lestijnen met molotov- bestookten zij de mili- u de oorlog van de mo de betogers. „De vrede waarvan wij dachten listen hier vertrokken, Palestijnse zelfbestuur achter de rellen in He^ in Rwanda dewerker van een hulp- ord. Dit keer betrof het organisatie-UNÏICR en ouw en hun zevenjarig nderdag door onbeken- .rt van Ruhengeri, 65 ki- idese hoofdstad Kigali, del Mundo gisteren in JNHCR naar aanleiding iutu en zijn gezin zijn an Rwanda heeft opge- ende begroting ende begroting voor dit an in de oorspronkelijke niet bekend. Duitsland de 3 procent te halen, de onomische en Monetaire nadat de financiële com- steren eens is geworden rvorming van het belas- derzoek van de Franse politie te st tot een golf zelfmoor- ïannen een einde aan hun n aangeklaagd, onder wie e porno, 31 leraren, twee irarts. De politie heeft de Emoordenaar nog niet be- leven, nadat agenten bij irband met illegaal video- van een postorderbedrijf i/an onze verslaggever Moerdijk - Nedlloyd Road Cargo te Moerdijk schrapt vanwege I een ingrijpende reorganisatie honderd van de 680 banen. Het I bedrijf sluit daarbij gedwongen ontslagen niet uit. Verder wil I de divisie meer werken met 'eigen rijders': vrachtwagenchauf- 1 feurs die voor eigen rekening en risico rijden. DeVervoersbond CNV liet giste ren in een reactie op de plannen onmiddellijk weten gedwongen ontslagen bij Nedlloyd Road Cargo (NRC) niet te accepteren. Districtsbestuurder E. Koers stelt dat het grote Nedlloyd-con- cern verantwoordelijkheid draagt voor het personeel. NRC stelt slechts 'zich tot het uiterste te willen inspannen om gedwon gen ontslagen te voorkomen'. Het uitbesteden van vervoer naar de eigen rijders (volgens NRC nodig voor een grotere flexibiliteit van het bedrijf) stuit bij de vakbonden ook op bezwa ren. „Het stimuleren van het ei gen rijderschap past absoluut niet in de sociale verantwoorde lijkheid van Nedlloyd Road Car go," aldus Koers. I Nedlloyd Road Cargo wil zich :1 gaan specialiseren in het I vervoer voor de chemische in dustrie. Het bedrijf bestudeert of de niet-kernactiviteiten als let vervoer van verpakte lading, soel- en vriesvervoer en lucht- nachttrucking, 'binnen dan wel luiten Nedlloyd' kan worden voortgezet. Totaal werken bij ieze activiteiten 280 mensen. reorganisatie komt niet on- I verwacht. Nedlloyd Road Cargo I sampt al jaren met zware verlie- 1 ven. Bij de presentatie van de I tegenvallende) jaarcijfers van Nedlloyd Groep kondigde I topman L. Berndsen al aan dat ioor reorganisaties de resultaten aRoad Cargo zouden moeten verbeteren. En hij zei dat Nedl- 1 het management op Moer- fijkzou 'versterken'. Vervolgens werd directeur L. Peskens op een I zijspoor gezet. 1 iaterim-manager D. Suijker- tójk kreeg de opdracht om het I Wrijf te leiden naar de rende- aentsnorm van tien procent, die let moederbedijf Nedlloyd han teert. „Ik verwacht dat Nedlloyd load Cargo met de huidige plan- I sen in 1998 op maandbasis aan I fc eis zal gaan voldoen," zegt I interim-manager Suijkerbuijk in een toelichting op de plannen. Suijkerbuijk ziet daarvoor de chemische industrie aangewezen als de enige kernactiviteit voor Moerdijk. Op zich is dat niet nieuw. Volgens CNV-vertegen woordiger Koers heeft NRC che mie al een jaar terug de chemie als kernactiviteit aangewezen, maar 'tot op heden is er te wei nig gebeurd'. Om de chemie- markt goed te bewerken richt NRC drie productgroepen op. De terugtredende algemeen di recteur Peskens wordt binnen Nedlloyd directeur business de velopment chemische industrie en als zodanig adviseur van de directie van NRC. Hij zal recht streeks rapporteren aan Nedllo- yd-topman Berndsen. Moerdijk Nedlloyd Road Cargo vestigde zich drie jaar terug op Moerdijk. Zes dochters van Nedlloyd uit Amsterdam, Oss, Roosendaal, Rotterdam (2x) en Venlo moes ten worden samengesmeed tot één krachtig bedrijf, dat zou kunnen voldoen aan de rende mentseis van moeder Nedlloyd, dat overigens ook in de meeste andere sectoren niet in de buurt van de eigen norm komt. Het samensmelten van de ver schillende bedrijfsculturen tot een efficiënte organisatie bleek een onvermoed moeilijk karwei. ,,Het bedrijf bracht via natuurlijk verloop het aantal volledige ar beidsplaatsen afgelopen jaar al terug van 648 naar 607 (door deeltijdwerk ligt het aantal werknemers hoger), maar door de harde concurrentie in het wegvervoer was die kostenbe sparing onvoldoende. Voor het kwakkelende Nedlloyd is de betekenis van het landver- voer sterk toegenomen, sinds de hoofdactiviteit containervaart is ondergebracht in de Brits-Ne derlandse joint-venture P&O Nedlloyd. Feitelijk valt nu alleen het land- vervoer nog onder de recht streekse verantwoordelijkheid van Nedlloyd. I Van onze verslaggever lijn. Voor meer informal* kunt u bellen metJ postbus 51 infol'l" elke werkdag 1 J1' is gisteren bekend gemaakt Wr Danisco. Het Deense bedrijf lteft 140 miljoen gulden betaald voor Fri-d'Or. ^overname zal geen directe ge- voor het personeel van I Pm i hebben, zegt president W Steeskov van Danisco ris. Bij Fri'd-Or werken 550 waarvan circa 400 in de Ibcm" 'n en BerSen °P j®[e rijn actief in bevroren voenten maar nog niet in aard delen. Er is dus geen overlap- |®Sin de productie. Wel zijn er Rijkheden om de krachten te ®len op het gebied van ad- 'statie en verkoop. Er zijn et geen plannen om het per- ,gestand in te krimpen," Cvt aciuisitie van Fri'd-Or bi ,t Danisco Foods over vier P "eken in Nederland die op e aWand van elkaar liggen, de Fri-d'Or-fabrieken in lil en BerSen> heeft Danisco |#aar er een vestiging in Zundert, ta.„,vorig jaar de diepvries- Perk Producent Groko f300 'fvL1emers) overgenomen werd. W Danisco Foods in St- ttensen?Sdl3|kg- be<Mjf (7° ■laakt gefruite uitjes Met de overname van Fri-d'Or komt Danisco Foods om een jaar omzet van 750 miljoen gulden. In het boekjaar 1996/97 haalde Fri- d'Or een bedrijfsresultaat van ze ventien miljoen gulden op een omzet van 210 miljoen gulden. Fri-d'Or maakt een breed assor- timment aardappelproducten waarvan frites het grootste pro duct is. Zowel het assortiment als de afzetgebieden (Duitsland, Frankrijk, Nederland) sluiten goed aan bij de activiteiten van Danisco Foods, dat onder andere bevroren groenten, maaltijden, soepen, dressings en bakwerk produceert. „We kunnen een bre der pakket aanbieden aan onze afnemers. Zo wordt onze positie versterkt, zeker nu de retailers ook steeds groter worden," zegt Steeskov. Danisco Foods heeft inclusief Fri'dor nu meer dan 1.700 werk nemers, waarvan meer dan de helft buiten Denemarken werkt. Het is een divisie van het Danis- co-concern (omzet zes miljard gulden) dat verder actief is in sui ker, ingrediënten en verpakkin gen. In voeding streeft het con cern een snelle groei na. In het jaar 2000 moet de omzet van Da nisco Foods met een derde geste gen zijn tot 1 miljard gulden. Door Frans Wijnands Bonn - 'Omdat de Europese markt afbrokkelt, hebben ook Ford en VW met dezelfde problemen te maken'. Het is een zwaktebod als je je eigen falen moet goedpraten met de verliezen van anderen. Opel-chef David Herman had het deze week allesbehalve ge makkelijk toen hij voor een kri tische (vak)pers de jaarcijfers presenteerde en lastige vragen moest beantwoorden over de verhouding met 'moeder' GM, over de vertraging van nieuwe modellen, over dreigende massa ontslagen in de thuisbasis Rüsselsheim. 'Opel is en blijft ook na 135 jaar een dynamisch, op de toekomst gericht bedrijf, probeerde Herman de anti-stem ming te onderdrukken. Maar de Duitse pers constateert unaniem dat Opel problemen heeft. General Motors lijkt de Duitse dochter meer en meer als melkkoe te gebruiken om allerlei globaliseringsplannen te kunnen realiseren. Opel zelf heeft daar door minder geld beschikbaar voor broodnodige nieuwe inves teringen, vernieuwingen en pro ductontwikkeling. Het ontbreekt aan nieuwe modellen en er is zelfs sprake van kwaliteitsver lies. In Duitsland zakte het markt aandeel van Opel in de eerste vijf maanden van dit jaar van 16,7 naar 15,5 procent. Niettemin gaat de Opel-directie uit van een gelijkblijvend afzettotaal van rond de 3,5 miljoen auto's dit jaar. Over heel Europa gerekend is het marktaandeel van Opel van 12,4 teruggelopen tot 11,8 procent. Maar omzet en winst stegen. En op die cijfers baseert David Herman zijn optimisme. 'Beste Lou' Het is een publiek geheim dat het tussen de directies in Rüsselsheim en Detroit - het hoofdkwartier van GM - niet bo tert. Vooral het GM-duo Louis Hughes en Peter Hanenberger lijkt de modellen-strategie uit handen van Opel te willen ne men. Zo is het nog maar de vraag of de nieuwe Signum - de opvol ger van het uitloopmodel Omega - ook in Rüsselsheim geprodu ceerd zal gaan worden. Of elders in de wereld. Met als gevolg dat een (groot) deel van de ruim 25.000 banen in Rüsselsheim dan op de tocht komt te staan. Vrij wel alle Duitse autofabrikanten investeren trouwens vooral in het buitenland, en bouwen over al behalve in Duitsland zelf. Op el's modernste fabriek wordt bij voorbeeld in Polen gebouwd. Het Duitse weekblad 'Der Spie gel' meent dat Opel in degrada tiegevaar is en binnen niet al te lange tijd niet meer tot de abso lute top van de autobranche zal horen. Het blad doet verslag van een GM-bijeenkomst in Frank furt waar ruim 300 marketing managers bijeen waren. Letter lijk met de hand op hun hart moesten zij 'voorganger' Hughes nazeggen: 'Beste Lou, we belo ven je dat we nooit meer markt aandelen zullen verliezen. Beste Lou, we beloven dat we weer nummer één van Europa zullen worden'. Want zelfs die ere plaats is in gevaar. Het wagenpark van Opel is in de verdrukking: de opvolging van de Astra - de grote concurrent voor de VW-Golf - is vertraagd. Het nieuwe type komt hoogst waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar op de markt. De productie van de blitse sport- coupé Calibra wordt volgende maand gestopt. Vanwege de te hoge kosten is de ontwikkeling van een opvolger afgebroken. Na de Senator heeft Opel eigenlijk geen topmodel meer, wat dat be treft heeft de Omega niet aan die verwachtingen voldaan. En de Opel Sintra is in feite van Ame rikaanse origine. VW Voor VW-chef Ferdinand Piëch was het daarentegen een prima week. Tweeduizend aandeelhou ders staken hun grote tevreden heid niet onder stoelen of ban ken. Op de VW-j aarvergadering werd dan ook alleen maar goed nieuws verteld: hoger dividend naast een stabiel oplopende aan delenkoers, maximale benutting van de productiemogelijkheden, alsmede nieuwe afzet- en omzet records. Maar ook Piëch moest toegeven dat de grote groei voor al buiten Europa plaatsvindt: in oost-midden Europa, in Azië en Amerika. In de eerste vijf maanden van het jaar leverde VW wereldwijd ruim negen procent meer voer tuigen af, in totaal 1,8 miljoen auto's. De productie loopt op volle toeren. Om de extreem lan ge wachttijden voor de Polo, Passat en Seat Arosa te kunnen verkorten zijn in Duitsland meer dan 2000 nieuwe werknemers in dienst genomen, en elders in de wereld nog eens 4000. Het con cern - Audi inbegrepen - heeft momenteel 38 types in de aan bieding. In de komende drie jaar zal de klant uit een totaal van 51 types kunnen kiezen. FOTO UNILEVER In de Hongaarse hoofdstad Budapest wordt volop Unilever-ijs verkocht. Unilever heeft wereld wijd vijf regio's aange wezen als 'prioriteits gebied'. Eén daarvan is Centraal- en Oost-Eu ropa, een markt van 470 miljoen consumenten, waarvan de gewoontes bovendien vaak over eenkomen met die van Westerlingen. „De Oost- Europeanen eten brood, en dus margarine. Dat kun je zeker niet zeggen van Chinezen." Door Paul Verlinden Budapest/Krakow - Een Hon gaar moet gemiddeld drie kwar tier werken om één Magnum-ijs je te kunnen kopen a 160 forint 1,65). Toch eet 85 procent van de Hongaren regelmatig het suc ces-merk van Unilever. „Magnum doet het geweldig in Hongarije. Toen we Magnum in 1993 op de markt zetten, werd men geconfronteerd met een to taal andere kwaliteit ijs. Mensen zijn duidelijk bereid daarvoor te betalen," zegt Fergus Balfour, voorzitter van Unilever Honga rije, na een bezoek aan de Eski mo-fabriek in de plaats Ves- zprém. Naast het aspect 'waar voor je geld' is Magnum ook een voor beeld van hoe Unilever met be hulp van reclame de Oost-Euro- pese consument aan zich bindt. In Hongarije is door inflatie en overheidsmaatregelen de koop kracht van de mensen de laatste twee jaar (tijdelijk) gedaald. „Maar," zegt Balfour, „in een re cessie kun je duurdere producten blijven verkopen, mits je de mar keting goed doet." Hongarije en Polen zijn de lan den waar Unilever zijn basis ge legd heeft voor expansie in Cen traal- en Oost-Europa, een gi gantische markt voor een con cern dat voedings-, was- en per soonlijke verzorgingsmiddelen verkoopt. Er wonen in de regio 470 miljoen mensen die na de val van het communisme omarmd werden door Westerse bedrijven. Unilever was in Oost-Europa al voor de Tweede Wereldoorlog actief. Met de komst van de com munistische regimes kwam daar een einde aan. Eind jaren tach tig, toen het IJzeren Gordijn weg begon te vallen, kwam de export weer op gang. In de jaren negen tig volgde de overnames van fa brieken die in snel tempo gemo derniseerd werden. Inmiddels heeft Unilever dertien fabrieken in de regio: vier in Hongarije, vijf in Polen, twee in Tsjechië, een in Roemenië en een in Rusland. In Rusland, waar al veel naar geëxporteerd wordt, zal het aantal fabrieken de ko mende jaren snel groeien. Zo hoopt Unilever er nog dit jaar een margarine-fabriek te kopen, later gevolgd door vestigingen voor onder meer thee, ijs en mayonaise. Unilever investeerde de laatste jaren voor 750 miljoen gulden in Centraal- en Oost-Europa. Dat bedrag zou de komende jaren best kunnen verdubbelen als Unilever in Rusland meer eigen bedrijven op gaat zetten, zegt Je an Martin, president van de bu siness group Centraal en Oost- Europa. Big money „We praten over big money in Rusland," zegt Martin. Omdat zijn regio, samen met zuidelijk Latijns-Amerika, Zuid-Oost- Azië, India en China is aangewe zen als 'prioriteitsgebied' voor Unilever, is de multinational be reid om veel geld in in de regio te investeren, zowel in fabrieken als in managements-opleidingen. „Nu zijn er nog veel buitenland se managers aan het werk in de regio, maar we willen er vooral met lokale mensen werken. Zij weten als geen ander wat de lo kale consumenten willen," aldus Martin. De Oost-Europese consument is bijzonder aantrekkelijk voor Unilever. Niet alleen omdat de koopkracht er de komende jaren snel zal stijgen, ook omdat men er vaak dezelfde gewoontes heeft als de mensen in het Westen. „Oost-Europeanen eten brood en dus margarine. Dat kim je niet zeggen van Chinezen," zegt Mar tin. Na de val van het communisme sprongen de Oost-Europeanen op alle producten die uit het westen kwamen. Inmiddels is dat niet meer zo en kijkt men vooral of een product waar voor zijn geld biedt. Bovendien zijn de internationale merken lang niet voor iedereen betaalbaar. Unilever heeft daar om producten ontwikkeld/ge kocht die voor alle lagen van de bevolking toegankelijk zijn. Naast Magnum en Cornetto maakt de Eskimo-fabriek ijsje die een kwart goedkoper zijn. Dat geldt ook voor producten als margarine, thee en wasmiddelen. Naast de duurdere merken Ra- ma, Lipton en Omo worden vele goedkope lokale merken ver kocht. Op die manier is Unilever in Hongarije en Polen inmiddels de nummer één of twee in diver se product-categorieën. Unilever past veel producten aan aan de lokale smaak. Zo heeft de Hongaarse ijs-fabriek een kwark-ijsje ontwikkeld en maakt de margarine-fabriek producten met een rijkere smaak omdat Hongaren gewend zijn reuzel eten. Ook de benadering van de consu ment vereist een andere aanpak. Zo verbaasden de marketeers van Lever Polen (wasmiddelen en persoonlijke verzorging) zich er over dat Timotei-shampoo on danks reclame-inspanningen niet goed verkocht in Polen. „We hebben toen een uitgebreid con sumenten-onderzoek gedaan," zegt Arjan Both, directeur van Lever Polen. „Daaruit bleek dat men graag transparante flessen heeft zodat men kan zien wat er in zit. Ook de shampoo moet transparant zijn want dat associ eert men met eerlijkheid en puurheid." Lever pastte zijn pro ducten aan en het marktaandeel is in korte tijd van twee naar ne gen procent gestegen. In zowel Polen als Hongarije draaide Unilever de eerste jaren met verlies, maar daar is een ein de aan gekomen. Vorig jaar zette Unilever in Polen 700 miljoen gulden om en maakte een netto winst van circa 20 miljoen gul den. In Hongarije werd vorig jaar 17 miljoen winst geboekt op een omzet van ruim 350 miljoen gulden. De totale omzet van het concern in Centraal- en Oost- Europa bedraagt circa 4,5 milard gulden en zal binnen vijf jaar bo ven de zes miljard gulden liggen, is de verwachting. Toch betekent aanwezig zijn in Oost-Europa niet automatisch dat er ook winst wordt gemaakt. De markt is groot maar de con currentie is zo mogelijk nog gro ter. Unilever was als een van de eerste multinationals aanwezig in de regio. Maar directe concur renten als Nestlé en Procter Gamble strijden inmiddels even hard om de gunst van de consu ment, terwijl de voormalige staatsbedrijven nog steeds een groot deel van de markt hebben. Hoe groot de concurrentie is, blijkt bijvoorbeeld uit het gege ven dat maar liefst 21 margari ne-merken op de Poolse televisie adverteren. Distributie Distributie is een ander pro bleem. In Polen zijn bijvoorbeeld 400.000 winkels voor consumen tenproducten op een bevolking van 40 miljoen. „Op elke hon derd mensen is één winkel. Dat is onvoorstelbaar," zegt Arjan Both. Tijdens een bezoek aan een 'win kelcentrum' in de Zuid-Poolse stad Krakow blijkt dat 'winkel' vaak een groot woord is. Was middelen, margarine en thee worden uit de achterbak van vrachtwagens verkocht. Maar de tijd dat Polen in de rij stonden voor (Westerse) producten is dui delijk voorbij. Menig verkoper staart werkloos voor zich uit. De voorspelling van Unilever dat er een grote concentratie van winkels zal gaan plaatsvinden in de nabije toekomst, zal dan ook ongetwij feld bewaarheid worden. N? OOIT gepoogd geld te lenen met de kinder bijslag als onderpand? Dan was u uw tijd ver vooruit. Asset backed loans noemen ze dat tegenwoordig. Al zal dat woord waarschijnlijk niet aan het loket gevallen zijn, toen ge tracht werd de toekomstige overheidssteun voor uw bloed jes te verzilveren. Onderne mingen zijn inmiddels gek op deze vorm van geld lenen. Toe komstige opbrengsten dienen als onderpand om goedkoop geld aan te trekken in de vorm van bijvoorbeeld obligatiele ningen. En je kunt het zo gek niet bedenken of het blijkt door de kapitaalverschaffers als borg te worden geaccep teerd. Vliegvelden die toekomstige landingsrechten als zekerheid bieden, citrustelers die met de exportopbrengsten van diepge vroren vruchtensap komen en recent kwam een Amerikaanse bank met een obligatielening die gedekt werd door gelden die hardwerkende migranten naar hun familieleden in Mexi co sturen. Deze hulpstroom naar de achterban en het ren dement eruit voor de bank, was zo stabiel dat kapitaalverschaf fers deze, inmiddels tot wet back bonds ofwel 'zweetlenin- gen' omgedoopte obligatiele ningen, accepteerden. Inmid dels zijn andere banken bezig om toekomstige belastingvoor delen als onderpand er door te krijgen. Het gerucht gaat dat er in de VS binnenkort leningen komen met als zekerheid de alimentatie die gevangen moe ten betalen. Een onderpand met een hoge zekerheid als het gaat om de aanwezigheid van de betaler en de exacte looptijd van de transactie. In de wan delgangen hebben deze lenin gen al de bijnaam deadbeat ad bonds ofwel vrij vertaald: 'doodslagleningen'. Afgelopen week was het in Ne derland raak. Rabo-topman Herman Wijffels kondigde aan om mogelijk een deel van de kredieten en de bestaande hy potheekportefeuille aan der den door te verkopen. Een op merkelijke stap voor een bank die toch leeft van de krediet verlening en die nog altijd zwemt in het spaargeld om die activiteit ook te kunnen finan cieren. Het is echter al lang niet meer de hoeveelheid spaargeld die de grenzen aangeeft van de kredietverlening. Sinds 1992 worden de grenzen daarvan ge dicteerd door de eigen vermo gens van de banken. Door kre dieten van de balans te halen, hopen banken vermogens vrij te spelen voor nieuwe activitei ten. Vandaar dat Wijffels be staande kredieten wil doorver kopen. Hij is op de grenzen van zijn vermogens gestuit, zoals die in 1987 door de gezamenlijke cen trale banken zijn geschapen. Er is daarmee in de afgelopen de cennia geen maatregel geweest die zo'n sturende invloed heeft gehad op het beleid van de banken en die door de buiten wacht zo onopgemerkt is ge bleven, als het besluit in dat jaar om de zekerheden van de banken bij de kredietverlening, de zogenaamde solvabiliteitsei- sen, stevig aan te scherpen. De maatregel was een recht streeks gevolg van de schulden crisis in het begin van de jaren tachtig. Vanaf 1984 broedde het zogenoemde Bazels Co mité, met daarin de toezicht houders van de belangrijkste industrielanden, op mogelijk heden öfri de ongfebreidelde kredietverlening aan ontwik kelingslanden en ondernemin gen aan banden te leggen. Ge hoopt werd om door een stren ger beleid explosieve situaties als bij de schuldenlanden voor taan te vermijden. In 1987 werd een akkoord bereikt, dat in hield dat de banken in 1992 moesten voldoen aan een sol- vabiliteitsratio van acht pro cent. Anders gezegd: in 1992 moesten alle banken voor elke gulden aan uitstaand krediet gemiddeld acht cent aan eigen of achtergesteld vermogen als zekerheid in huis hebben. Voor de financiële wereld kwam de maatregel op een mo ment dat er aan kredieten toch ai geen droog brood meer te verdienen viel. Kredietverle ning was, zeker bij de grote on dernemingen, de voet tussen de deur of de suiker op tafel. Alleen in combinatie met an dere diensten was het nog aan trekkelijk. Toen er ook nog vermogenseisen aan gesteld werden, was het gedaan met de pet. De banken gingen op zoek naar andere bezigheden. De derivatenhandel, waarbij risi co's apart verhandeld werden, vermogensbeheer, technoleases en de groeiende securitisation waarbij ondernemingen zich niet behelpen met kredieten, maar waarbij de financierings behoefte wordt doorgeplaatst naar de kapitaalmarkt in ruil voor een fikse provisie. Alles is goed, zolang het geen aanslag doet op de schaarse vermogens van de banken. Ooit zal de kin derbijslag als een asset backed loan verzilverd kunnen wor den. Zoetermeer (anp) - Het beleid van de AbvaKabo schuift op van koop- krachtbehoud naar koopkrachtverbetering. Nu de 36-urige werkweek in de collectieve sector bijna overal is gere geld, zet de grootste FNV-bond bij de CAO-onderhandelingen in op koopkrachtverbetering. De onderhandelingsruimte die overblijft, wil de bond besteden aan vermindering van de werkdruk, verbetering van verlofregelingen, scholing, werkgelegenheidsprojecten en afspraken over werkzekerheid. Dit blijkt uit het conceptbeleid dat de bond van 1998 tot 2002 wil voeren. In het vorige meerjarenprogramma stond koopkrachtbehoud en verbetering van de werkgelegenheid centraal. Waar nog geen 36-urige werkweek geldt, blijft invoering nog prioriteit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 5