Vakantie reizen De Hanze: verenigd Europa avant la lettre mmm m tc IDESTEM Nieuw vakantiegebied in West-Europa: Mecklenburg-Vorpommern in 5 Z O irtners D D3 E R V CQ CD 3 CD 13 CD DO 1 CD CQ CQ 03 CQ Prijsverschil Vissers Trabant Geld Gevelrij Badplaats Ui j/j H Paustovskij achterna Arrangementen Bilderberg 'Rustiek kamperen' Isla Magica: nieuw themapark Ideeëngids vol kinder-uitjes 'Funpark' voor mountainbikers Wereldwonderen ZATERDAG 21 JUNI 1997 I woningen kkende en ht als de Ie specifieke en In een groter assortiment kkt samen met fan de ^treeft naar i serviceverlening ltstaan. Ide verhuur van r, die weet wat eeft; lacten met klanten Imuleert om alle diensten en de j marktbewerking; ng. |ook voor ARWON jN biedt geen I te werken aan pnisatie en de Lndaire jement, rit u contact J650 of met '■888. I Woningstichting |AE Roosendaal ^n op het adres: Int maakt onderdeel O D CD O =3 D r— O =r r— D ven, met vestigingen handel in auto als gevolg van de de beheersing van is men op pzet, verwerking en n, treasuring en cash- aetekent dat u ook de beten aansturen, is en adviseert de s bent u mede- orgat tatiel de Algemeen ontactuele en me talen. eid vindt u evident. van ca. 30 tot 35 jaar, n met Administratieve leeft opgedaan in het wil gaan verleggen. verantwoordelijke Honorering is zonder ertiaire zin. Te zijner de omgeving Breda. 10 dagen V naar: sbureau nsheerenland Hanzen werden ze wat spottend genoemd. IAvontuurlijke Duitse kooplieden, waarvan l;(len de voornaam Johannes droegen, die al |.£de 11e eeuw vanaf de Baltische kust diep li, binnenlanden van Oost-Europa binnen- Idrongen om hun waar aan de man te bren- Op de terugweg namen zij artikelen uit ||e gebieden mee waarvoor zij een afzet- ljjrkt wisten. Aan de Baltische kust ontston- IjjiH in vrij korte tijd, stapelplaatsen. Als Igiste Lübeek, dat in 1143 werd gesticht als Ischakel tussen de Oostzeehandel en de zee- Ijcheepvaart. ideweg organiseerden die kooplieden I jch in een soort vereniging met elk een eigen Icpecialiteit. Daarin werd de kennis gebun- Ij'tld die bepaalde kooplieden van bepaalde lurkten hadden. Later vormden die vereni- gingen een groot handelsverbond en gebruik ten de bijnaam als Geuzennaam voor hun handelsorganisatie: De Hanze. Al snel vestigde de Hanze in 1157 een facto rij (te vergelijken met de 17e eeuwse neder zettingen van de VOC in verre landen) in Londen, spoedig gevolgd door Nowgorod (Rusland) Bergen (Noorwegen) en Brugge (Vlaanderen). Tussen 1200 en 1300 langs de Baltische kust verrees de ene stad na de an dere, gebouwd volgens een strak patroon, waarbij kosten noch moeite werden ge spaard. De vleugels werden onder leiding van Hamburg en Lübeek uitgeslagen en in tal van steden in wat nu West-Europa is, was De Hanze aanwezig. Op het hoogtepunt van zijn macht omvatte het verbond ruim tweehonderd steden, waar onder Nowgorod, Londen, Brugge, Dord recht en - van 1288 tot 1307 - het piepkleine Zeeuws-Vlaamse stadje Aardenburg. Lübeek en Hamburg waren leidende steden. De han delstaal van De Hanze was feitelijk een we reldtaal en er zijn plannen geweest een gou den Hanzemunt te slaan die als standaard zou moeten dienen. Kortom: een verenigd Europa avant la lettre. Van de enorme rijk dommen die werden vergaard, zijn in tal van musea en officiële gebouwen nog veel bewij zen. In de loop der eeuwen taande de macht van de Hanze. Rond 1500 sloot tsaar Iwan III de Hanze-vestigingen in zijn land. Het eens zo sterke koopliedenverbond werd overvleugeld door de nog beter georganiseerde Italiaanse en Nederlandse handelshuizen. Toen de Zweden in 1648 grote delen van Noord- Duitsland in bezit namen, was het echt ge daan. Het oude Hanzeverleden werd nieuw leven ingeblazen toen in 1980 het Nederlandse Zwolle zijn 750-jarig bestaan als Hanzestad vierde. Dat was de aanleiding voor de jaar lijkse Hanzedag die sindsdien steeds in een of andere Hanzestad plaatsvindt. Nederland is in 2000 weer aan de beurt als Zwolle dit mag organiseren. Na de Duitse hereniging sloten de voormali ge Oostduitse Hanzesteden zich hier snel bij aan. De samenwerking van al de vroegere Hanzesteden is inmiddels een EU-project ge worden en moet zich uiteindelijk uitstrekken van Nowgorod in Rusland tot Londen. Vandaag de dag zijn in de nieuwe Duitse bondsstaat Mecklenburg-Vorpommern oude Hanzesteden als Rostock, Stralsund, Wis- mar, Greifswald en Anklam toeristische trekpleisters van de eerste orde. Een Hanzes tadroute is dan ook een voor de hand liggen de toeristische activiteit. Hanzesteden ruwe diamanten l|a de val van de Berlijnse Muur, llie de hereniging van Oost- en Iffest-Duitsland inleidde, heeft lïest-Europa er in de nieuwe (bondsstaat Mecklenburg-Vorp- [ommern een nieuw vakantiege- Ibied bij. Het zeer dunbevolkte I en overwegend agrarische ge- Ibied heeft dan ook het nodige te Ibieden. Eeuwenoude Hanzeste den, talloze meren, uitgestrekte Ibossen en velden, 19e eeuwse Ikuuroorden langs de kust. Wij [kozen voor een trip langs de IHanzesteden. ir Rein van der Helm begin van de autotocht door Mecklen- hrg-Vorpommern is niet hoopgevend. Bij de 'loofdstad Schwerin is de snelweg afgesloten wegens een ongeval. Een kilometers lange sliert auto's wordt geleid langs een straat, die naam polderweg nauwelijks verdient, ks en rechts van de weg om de 25 meter Wen met de waarschuwing uit het Sperr- iJibiet te blijven. Gevaarlijk wegens nog aan- tezige munitie en ander oorlogstuig. Het ge- H wordt hier en daar gebruikt als vuil stortplaats. Even later ontwaart het oog een Wuwval van wat vroeger een kazerne moet ajn geweest. Troosteloos. aal door de stad gereden, waarbij het voormalig groot-hertogenlijk paleis een ju- Kei van een gebouw blijkt te zijn, gaat het richting Greifswald. En prompt verandert de ssnblik. Vierbaanswegen zijn een nog nage- onbekend verschijnsel in deze bonds- De Straszenallees zijn nauwe twee- taanswegen, kilometerslang omzoomd door Wen. Het is alsof je door een groene tunnel sijdt, waarbij speelse zonnestralen door het 'laderdak je een feestelijk gevoel geven. Het 6 eind mei. Links en rechts van de wegen eindeloos gele tapijten van bloeiend kool- afgewisseld met een van de honderden teen die deze regio rijk is. Alsof je door een rtilderij rijdt. In kleine dorpjes op de route de tijd te hebben stilgestaan. Soms Jordt de aanblik van zo'n dorpje ontsierd ®or de typisch grijze Oostduitse woonkazer- Ksdie de grote woningnood van na de Twee- Wereldoorlog moesten lenigen. Set Oost-Duitsland van 'na de val van de ®uur' is een land van wederopbouw. Welke Ms je ook passeert, overal vinden er 'wwactiviteiten plaats. Die variëren van het renoveren van woonkazernes, die daarna in Mlijke kleuren in diverse motieven worden beschilderd, het aanbrengen van nieuwe da- op fraaie 19-eeuwse villa's en burger- teishuizen, tot sloop van een echte bouw- Menig oude muur wordt gestut. In eifswald krijgen we een voorproefje van *a' k de grotere Hanze-steden is te zien. afraai gerestaureerde Markt, met afwisse lde gevelpartijen. Terrassen noden tot een °P koffie en leren meteen dat er geen prijs- terschil is tussen voormalig West- en Oost- K: t v vr.Y' - i - - - Het uit 1602 stammend pompstation, gebouwd door de Utrechtenaar Philip Brandin, staat alleen nog maar mooi te zijn. foto's rein van der helm Duitsland. Voor de goedkoopte hoef je hier niet op vakantie te gaan. Die tijd is voorbij. Via opnieuw fraaie wegen doemt Stralsund op. Op het industrieterrein trekt een nieuwe, grote Mercedes-garage de aandacht. Het is een investering die tennisidool Boris Becker pleegde. Bedoeld als bijdrage aan de weder opbouw van Oost-Duitsland of een gewone investering? Zijn naam staat in ieder geval prominent op de voorgevel. De oude stadskern van Stralsund bevindt zich op een soort eiland en wordt overheerst door grote bouwwerken uit de tijd van de Hanze. Drie kerken en het imposante gothi- Nilcolaaskerk met zijn satelliet-ontvangers in het dak. sche stadhuis met zijn bakstenen fapade. Het bouwen met baksteen is typisch iets van de Hanze. De techniek werd ingevoerd uit Vlaanderen. Stralsund kent zo'n vierhonderd beschermde gebouwen. Vele alweer in de ou de staat teruggebracht. „Maar er is nog veel te doen," zegt een voorbijganger als hij de loftuitingen over het stadhuis hoort. Hij wijst naar de achterkant van de Nicolaas-kerk achter het stadhuis. Tegen de fraaie kerk 'hangt' een woonhuis, waarvan de voorgevel verdwenen is. Gras groeit op de gebroken vloeren. De Nicolaaskerk is een imposant ge bouw, van binnen volledig gerestaureerd. Bladgoud en felle blauwe en gele kleuren sie ren de bakstenen pilaren. Smalle straatjes met veel middeleeuwse hui zen komen uit op het oude marktplein voor het stadhuis. Oude bouwvallen worden afge wisseld met fraai opgeknapte panden. Het zoveel mogelijk in oude staat houden of brengen van huizen is de volgende dag ook te zien in de haven- annex badplaats War- nemünde, net boven Rostock. Bouwactivitei ten overstemmen regelmatig, zoals in zoveel andere plaatsen, het straatrumoer. De eeu wenoude vissershaven is nog als zodanig in gebruik. De smalle, lange haven wordt om zoomd door pittoreske gevels. De onderste verdiepingen van deze panden herbergen moderne winkels of gezellige cafés. Om acht uur 's morgens heerst er een grote bedrijvig heid. Vissers verkopen direct vanaf hun schip de laatste vangsten, die ze ter plekke schoon maken. Haring en kabeljauw voeren de bo ventoon. Warnemünde was in vroeger tijden een van de toonaangevende Oostzee-badplaatsen, zo als nostalgische foto's uit het begin van deze eeuw laten zien. Even als in alle andere bad plaatsen volop bouw en restauratie-activi teiten. „We geloven erin," zegt mevrouw Borgwardt van het kleine, zestien kamers tellende hotel War nemünde. „Het gaat sinds de hereniging steeds beter." Trots laat zij ons onze hotel kamer zien. Up to da te, compleet met föhn, thermostaat-kraan, bad, douche, telefoon, tv en mini-bar. „Onze achterstand wordt on ze voorsprong," zou VVV-woord voerder Horst David 's mid dags zeggen. Van Warnemünde naar Rostock loopt een vierbaansweg. Een echte allee, met op gezette tijden enor me wooncomplexen in een verder kaal land schap. Het beeld van Oost-Duitsland zoals zich dat bij veel 'wes terlingen' heeft vast gezet. Van het oude Rostock, dat in 1419 zijn tot op heden be staande universiteit kreeg, was na 1945 weinig meer over. On ophoudelijke gealli eerde bombardemen ten legden de belang rijk oorlogshavenstad nagenoeg in puin. Van de oorspronkelijk 750 koopmanshuizen res tten er toen nog vier. De 22 torens in de middeleeuwse stads muur werden tot vier gereduceerd. Eén daarvan, de Kröpeli- ner Tor is het prototy pe van een Hanzes tadspoort. Fier verheft hij zich bij de ingang van de naar hem ge noemde winkelstraat. In deze straat geen middeleeuwse huizen, alles oogt nieuw en grootgrutter Spar maakt zich op een nieuwe supermarkt in gebruik te namen. Aan het eind van de straat, rechts: een verrassing. De oude universiteit. Een enorme gevel met een dieprode, bijna bruine kleur. Daarop in diverse soorten en maten ingewikkelde sjablonen. „Dat hebben wij niet zelf gedaan," zegt bouwvakker Jür- gen Petersen, druk bezig met het uitmeten van bouwplaats. „Dat hebben Polen gedaan, die beheersen dat handwerk nog." Jürgen blijkt, zoals zoveel Mecklenburgers, in te zijn voor een praatje en bereid ook op de tijd van toen (voor 1989) terug te kijken. Als bouwvakker kon hij ook in de 'nieuwe tijd' aan de slag. „Vroeger was het allemaal wel wat gemakkelijker. Iedereen had een baan. Ik verdiende toen 1600 Oost-mark en betaalde een huur van 140. Nu verdien ik 2600 Mark, maar de huur is inmiddels geste gen tot 560. Toch zou ik niet terug willen. Als ik nu een andere auto wil hebben, heb ik die onmiddellijk voor het uitzoeken. Vroeger moest je dertien jaar wachten voor je je Tra- bant had". Trabant, de tweepitter, het legendarische Oostduitse automerk. Je komt ze in het straatbeeld nog wel tegen, maar minder dan verwacht. De jeugd heeft er een cult-object van gemaakt. En zo zie je dan ook Trabants met spoilers, derde remlicht, siervelgen, ra ce-stuur en kuipstoeltjes. Oude Trabants worden nu zelfs te koop gevraagd, zoals blijkt uit een advertentie in de Ostzee Zei- tung. Achter de universiteit ligt nog een stukje au thentiek Rostock. Een kloostertuin, aan mag nifiek bakstenen kerkje en een deel van de oude stadsmuur. De 80-jarige Manfred uit het Westduitse Münster maakt met zijn vrouw een rondreis door Mecklenburg. Hij is tevreden met wat hij ziet. „De mensen wer ken hier hard," zegt hij. „Alleen, ze zijn nog te ongeduldig. Wij in Münster hebben er vijf tig jaar over gedaan voor onze stad weer in zijn oude luister was hersteld. Hier willen ze dat in tien jaar en dat kan niet". Dat laatste wordt duidelijk als Siegmar Ha- nusch (67), een gepensioneerd stuurman die als correspondent van twee Hamburgse tijd schriften zijn inkomen wat bijspijkert, als gids wil dienen. Vlakbij de aloude Nikolaas- kerk (zoals veel kerken naar de schutspa troon van de zeelieden genoemd) staat een groot pand waaraan al veel is opgeknapt. „Een beschermd gebouw, is al veel in geïn vesteerd. Door gebrek aan geld gestopt. En nu staat het weer te verkommeren. En dat ge bouw daar (hij wijst op een enorm hoekpand) kan gerestaureerd worden maar de eigenaar ligt dwars. Een man uit het Westen die zijn erfdeel komt opeisen. Het huis is van zijn grootouders geweest. Daar wordt nu een pro ces over gevoerd". Siegmar is het hiermee duidelijk niet eens. „Jarenlang hebben ze zich daarover niet be kommerd en nu staan ze ineens op de stoep." Hij is niet juichend over de plotselinge over gang naar het 'vrije westen'. „Rostock her bergde eens de grootste rederij van Oost- Duitsland. Van de 2500 zeelieden die hier woonden, hebben er nu nog maar een paar werk." De hereniging was ook de doodssteek voor de eens bloeiende scheepsbouw. „In andere de len van de wereld duurde het dertig, veertig jaar voor de scheepsbouw daar was afge bouwd. Bij ons gebeurde dat van de ene op de andere dag. Gevolg: duizenden werklozen". Toch heeft Siegmar kritiek op het vroegere bewind. Bij de Nikolaaskerk wijst hij naar het dak. Op het eerste gezicht lijken er grote gaten in te zitten. Bij nader inzien zijn het terrasjes, waarop satelliet-ontvangers een prominente plaats innemen. „In de jaren ze ventig wilde men de kerk restaureren. Er werd zelfs door de Unesco geld beschikbaar gesteld. Toen de hoge heren in hun wijsheid echter besloten appartementen op de zolder verdieping van de kerk te bouwen, hield die geldstroom op. De eigenlijke kerk is nu een concertzaal. Als kerk of museum kan het nooit geen dienst meer doen". Hij woont er tegenover en het is hem een dagelijkse doorn in het oog. Rostock heeft toch nog de nodige beziens waardigheden. Zoals het fraaie uit de 13e eeuw stammende raadhuis, dat in de 18e eeuw zijn huidige barokke gevel kreeg. Het staat op een plein waar een van de mooiste gevelrijen staat, die wij tijdens deze trip ge zien hebben. Een bezoek aan Wismar sluit de reis af. Evenals Rostock ontsnapte ook Wismar als haven- en scheepsbouwstad niet aan zware bombardementen tijdens de Tweede Wereld oorlog. Een al in DDR-tijd begonnen restau ratie geeft deze stad iets van zijn oude glorie terug. Blikvanger hierbij is de 10.000 vier kante meter grote Altmark. De ene fraaie ge vel wisselt de andere af. Hoogtepunt is onge twijfeld het pand Alte Schwede, het oudste burgermanshuis, gebouwd in 1308... met rode baksteen. Het jongste pand is waarschijnlijk het stadhuis, dat begin 19e eeuw in classicis tische stijl werd gebouwd. Op een hoek van de markt staat de Wasserkunst. Een uit 1602 stammend pompstation, gebouwd door de Utrechtenaar Philip Brandin. Tot het eind van de vorige eeuw verzorgde dit vernuftige bouwsel de stedelijke waterleiding. Nu staat het er alleen maar mooi te zijn. Het eeuwen oude haventje blijkt nog veel van zijn oude luister te hebben bewaard. In Wismar krijgen we het advies ook eens te gaan kijken naar de kerk van Bad Doberan, een vroeger zeer luxueuze badplaats. Het blijkt met zijn ijle bakstenen pilaren die tot grote hoogte reiken, inderdaad een impone rend gebouw. Maar dat is ook te zeggen van honderden andere gebouwen in dit zeer dun bevolkte en overwegend agrarische Bundes- land. Voor wij weer richting huis rijden, doen we daarom het dorp Ludwigslust nog aan. Waarom dit zo heet, wordt duidelijk als het enorme slot opdoemt, dat de hertogen van Mecklenburg zich rond 1770 lieten bouwen. Is het gebouw niet al te fraai - geldgebrek noopten de toenmalige heersers inferieure materialen te gebruiken - de 120 hectare gro te Engelse tuin met eeuwenoude bomen com penseert dit volledig. Het is voor ons duide lijk: Mecklenburg-Vorpommern is een dia mant, waaraan nog wel wat moet worden ge slepen. I MecklenburgA/orpommern. Informatie: Duits Verkeersburo, Hoogoorddreef 76, 1101 BG Am sterdam, tel. 020-6978066. 'In de voetsporen van Konstantin Pausto vskij', zo heet de eerste literaire reis die boekhandel/uitgeverij Pegasus in Am sterdam en Russia Travel samen organi seren. Het accent van deze reis ligt op de kennismaking met het Oekra'inse platte land tussen Kiev en Odessa, waar Pausto vskij (1892-1968) opgroeide en aan het gymnasium studeerde. De reis wordt be geleid door vertaler Wim Hartog; ook Paustovskij's zoon Dima reist mee. De li teraire spoorzoekerij vindt plaats van 22 tot en met 31 augustus, deelname kost vanaf 3.080 gulden. Het is de bedoeling dat beide organisaties jaarlijks literaire reizen naar de voormalige Sovjet-Unie gaan verzorgen. Informatie via 020- 6231138. Een 'Weiland en Eiland-arrangement' staat er in, een tocht langs Twentse kaste len en een ontdekkingstocht in Amster dam. De brochure heet De zonnige zome- rarrangementen '97' en komt uit de ko ker van de Bilderberg-groep. Alle 22 Ne derlandse hotels van deze keten hebben een meerdaags zomerarrangement sa mengesteld. De prijs ervoor begint bij 120 gulden per persoon. Brochure aanvragen via 0317-318319. Heel wat kampeerders willen eigenlijk maar één ding: kamperen op het mooiste plekje in de streek waar ze op vakantie zijn. Maar het valt niet mee om in een drie duimen dikke campinggids juist de meest idyllische camping er uit te pikken. Een handig hulpmiddel bij die zoektocht - tenminste voor degenen die in Duits land op vakantie gaan - kan de recent verschenen gids Rustiek kamperen in Duitsland zijn. In deze uitgave staan honderd 'zorgvul dig geselecteerde terreinen waar rust, ruimte en gastvrijheid hoog in het vaan del staan', aldus uitgever Kosmos. De samensteller van de gids selecteerde streng, zo kwamen alleen campings tot 150 plaatsen in het boekje, die weinig of geen vast-verblijf-kampeerders tellen, maar wel een rustige ligging, een na tuurlijke omgeving en een persoonlijke en aangename leiding. Daarnaast moest heel Duitsland 'gedekt' zijn met het aan bod in de gids. Naast Rustiek kamperen in Duitsland heeft Kosmos-Z&K Uitgevers ook her ziene edities uitgebracht van de soortge lijke gidsen Rustiek kamperen in Frank rijk en Rustiek kamperen in de Benelux. De gidsen kosten 24,90 gulden per stuk. Isla Magica heet het nieuwste thema park van Spanje. Het is te vinden net bui ten de stad SeviEa, op een gedeelte van het voormalige terrein van Expo 92. Het thema van het park: de ontdekking van de Nieuwe Wereld door de Spaanse pio niers en het Sevilla van de zestiende eeuw, ook wel bekend als de Gouden Eeuw. Het park is 312.000 m2 groot, inge deeld in zones met eigen thema's. Iedere zone heeft eigen shows en attracties. Daaronder bijvoorbeeld een wildwater baan, een achtbaan en ander vermaak dat in dit soort parken te vinden is. Het park is tot november open. Ruim 25 Brabantse bedrijven zijn verte genwoordigd in een speciale gids vol kin- der-vermaak die onlangs is verschenen. Het boekje, een uitgave van het Brabants Bureau voor Toerisme, kost 3,50 gulden en is verkrijgbaar bij alle Brabantse VW's. In het gidsje staan tientallen be stemmingen en ideeën voor typische kin- der-uitstapjes. Dat varieert van sport en spel tot (poppen)theater en speelparken. Via de gids kunnen kinderen ook gratis lid worden van de Brabbers-club. Het lidmaatschap geeft recht op korting of cadeautjes bij de deelnemende bedrijven. Verder verschijnt er elk kwartaal een clubblad en zijn er regelmatig clubdagen. De eerste Brabbers-clubdag is op 6 juli in de Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Het heet een 'funpark voor mountainbi kers'. Het is te vinden in Hasenborn in het zuiden van het Zwarte Woud in Duits land. De lol zit 'm erin dat mountainbi kers er naar hartelust rond kunnen rag gen. Met een stoeltjeslift worden de fiet sers naar het startpunt gebracht, waarna ze het drie kilometer lange parcours naar het dal af kunnen leggen. Verder in het park: een oefenterrein en een fietswinkel met teststation. De entree tot het park is gratis, maar een dagkaart voor de lift kost 45 DM. Informatie via Todtnauer Ferienland, D-79674 Todtnau, telefoon 00-49-7671649. Wat hebben de graftombe van Mausolus bij Halicarnassus, de hangende tuinen van Babyion, het beeld van Zeus bij Olympia, de tempel van Artemis bij Efe- ze, de piramide van Gizeh, de Kolossos van Rhodos en de Pharos (lichttoren) van Alexandria met elkaar gemeen? Het zijn de 'officiële' Zeven Wereldwonderen, waarvan alleen de piramide van Gizeh nog daadwerkelijk bestaat. Volgens het Nederlandse reisvakblad DIT telt de we reld dusdanig veel mooie gebouwen, ker ken, monumenten en andere door men senhanden gemaakte bouwwerken dat de lijst wereldwonderen schreeuwt om uit breiding. Dus wordt - in navolging van in de Oudheid belangrijke schrijvers - iedereen in de reisbranche opgeroepen om de lijst met Nieuwe Zeven Wereld wonderen te herschrijven. Suggesties van het reisvakmagazine zijn onder meer Taj Mahal, Borobudur, Stonehenge, Chinese Muur, Alhambra, Suezkanaal, Eifeltoren, Mount Rushmore, Sydney Opera House, Akropolis en het Vrijheidsbeeld. De ver kiezing is heel democratisch: de meeste stemmen gelden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33