Fascinerende Libar-lamp blijft tijdloos Na een overvloed aan gerechten volgt altijd de waterpijp n« pESTEM SURPLUS D3 Coöperaties Nederland Entree Slok Wijn Yoghurt Hoofdgerecht 'In de juiste opstelling is het een echte blikvanger' 'Formatie surplus I pi?6''!1* Gageren kan ook. If.fes daarvoor is: L,u'redactie Surplus, Ifc3229.4800 MB Breda. ""redactie: Wim van Leest. 1IJDAG 20 JUNI 1997 D2 I I I I I VRIJDAG 20 JUNI 1997 Dineren bij de Bedoeïenen De hellingen waarop de wijnstoki \n groeien kunnen behoorlijk steil Sn. FOTO'S PAUL BRElSClj |e met de grondsdoort en het klimaat .eale omstandigheden schept om et isse, aromatische en lichte, droga litte wijnen voort te brengen. >e laatste jaren halen de wijnboerei ennelijk alles uit de kast om die si latie uit te buiten. Op dit moment gt ehiedt 62 procent van de productie bi es coöperaties: in Wormeldangi ireiveldange, Grevenmacher, Remei shen, Stadtbredimus en Wellersteir )e zes hebben zich verenigd onder di aam Les Domaines de Vinsmoselll )ie van Wormeldange was de enige dij ot 1988 zelfstandig werkte. De coöpr aties beschikken nu over ruim 900 bi ilante hectaren, bewerkt door zo' .000 boeren. ets meer dan eenvijfde van de natii ïale productie is afkomstig van 30 :elfstandige wijnbouwers die aan pi -iculieren en restaurants verkopi 3 an is er nog de groep producent» ïandelaars die 17 procent van de wijl roor zijn rekening neemt. Het is wf zo, dat veel boeren kleine gaardjes be zitten en de wijn als neveninkomst erbij doen. iitixëmburgers zijn bij een jahflijks g< middeld verbruik van ruim 60 liter pi persoon bijna de grootste wijndrinker van de wereld. Ze worden slechts vei slagen door de Fransen (62,5 liter] Minstens de helft van hun wijn drii ken de Luxemburgers lekker zelf oj De rest gaat vooral naar België (48.f hectoliter), maar ook Duitslanj (28.276 hectoliter) is een ruim afne mer. Naar Frankrijk gaat dan nog zo' dikke 3000 hectoliter. En naar Neder land... Ja, dat lijkt een probleem. In 1992/93 dronken we nog 2.662 hectoliter var de Luxemburgers op. Daarna is dat af genomen tot 1.157 hectoliter i' 1995/96. De export naar de ander landen nam daarentegen toe. De ooi zaak is niet helemaal duidelijk, maf het kan met de prijzen te maken het ben. Een Luxemburgse kwaliteitswiji is in Nederland nauwelijks onder eer tientje te koop. Voor een Nederlande nog altijd de magische grens. Dineren bij de Bedoeïenen. Dat jan en je hoeft er niet eens een ierre reis voor te maken. Amster- verder niet. Grand Hotel jrasnapolsky had in de nieuwe joyal Wing nog een kelderruimte :0Ver. Vroeger stond er de kluis van i)e vorige eigenaar van het pand, jet Leger des Heils. Nu kan er volledig in stijl worden gedineerd lij de Bedoeïenenfamilie Shibli. |oi Tom Smeets ■Voor een snelle hap kan je er niet naar toe. pt zou als een belediging worden ervaren. L familie Shibli mag dan onder de paraplu la het op en top Amsterdamse Grand Hotel Ifasnapolsky actief zijn, het zijn en blijven Ijdoeïenen. Ze hebben niet alleen hun recep- i mee naar de Amsterdamse Dam geno- i, ook hun gewoonten. En die vereisen dat sin alle rust verloopt, lilibli is de naam van een van de overgeble- |a Bedoeïenenstammen in Israel. Ze wonen |s de bergdorpen aan de grens met Jordanië, (proberen zoveel mogelijk hun cultuur in te houden. Ook in Amsterdam. Krasna- fclsky kwam op het idee een restaurant te I-penen in de traditie van de Bedoeïenen. De pmilie Shibli kreeg de uitnodiging daarvoor te dragen. En zo kan het gebeuren dat deel van de keukenbrigade van Krasna- lolsky werkt onder leiding van de kleindoch- lïvan de Shibli-sjeik. liade cultuur van de Bedoeïenen behoort het \iellen van verhalen. Het zijn ook geestdrif- ligedansers en muzikanten. Eten is een ander ponder ritueel. Dat is dé gelegenheid om ;en samen te zijn en te onderhandelen Jw kamelen. Al die zaken zijn, op de kame- tana, ook in Amsterdam terug te vinden, far laat ik bij het begin beginnen. De gasten in de hal van Krasnapolsky aan een balie ontvangen. En hoe druk het in lie hal ook is, niemand kan deze balie over et hoofd zien want hij puilt uit van toeppas- llijke zaken als kamelen, kleedjes, gebeds- peren en kamelenbelletjes. Bij de balie is peen meisje in passende kledij. Zij is dege- adie elke gast naar het restaurant brengt. Ook dit hoekje van de authentieke tent is smaakvol en in stijl ingericht. e is een enorme verrassing. Ik was Ihl benieuwd wat me te wachten zou staan. I® Bedoeïenenrestaurant, wat moet ik me voorstellen? Iets als Volendam, maar «op z'n Bedoeïens, met veel nep Aladins en «overmaat aan toverlampen? Nee dus. Het [nierheel smaakvol en echt uit. tijdvoor een nadere beschouwing is er echter pt.de plicht roept. Of beter gezegd: de sjeik «pt. De beleefdheid gebied dat elk gast persoonlijk door de sjeik wordt ver- nlkomd. Hij heeft zich genesteld in een hoek «detent, omgeven door veel kussens. Over- kaarsjes. De sjeik spreekt in gebrek- p Engels enkele woorden van welkom en prakt meteen een kopje koffie in. «t klinkt heel alledaags, maar in feite on- ik hier een oud ritueel. De sjeik schenkt kopje gekruide Kardemon koffie. Hij «it de bonen zelf fijn gestampt. Hij doet dat leen fraai bewerkte houten kom, heel rit- fisch „Hij doet dat op het ritme van paarden Jkamelen", legt restaurantmanager Moshe fflêl later uit. „Iets anders kennen wij niet. ftre, mi is voor de Bedoeïenen echt geen be- 'koffie is ingeschonken in een piepklein |«Pje. Eén slok, meer is het niet. Zouden ze |'i de Bedoeïenen ook al ons bin zuunig zijn? ieel, ook dit kleine kopje is onderdeel f et ritueel, dat vroeger wel vier, vijf uur 1 g nam. Een volle kop zou betekenen '!t je moet maken dat je weg komt. De traditie wil dat de koffie drie keer wordt opgekookt en ook drie keer ingeschonken zal worden. Het eerste kopje is zonder suiker. Dat heeft te maken met het feit dat de sjeik treurt omdat hij je zo lang niet heeft gezien. Het tweede kopje is gezoet, want de sjeik is verheugd datje op bezoek bent gekomen. In het derde kopje zit opnieuw geen suiker, want de sjeik betreurt het dat je zijn tent weer moet verlaten. Dat moment is gelukkig nog lang niet aange broken. Eerst die tent maar eens bekijken. Het zijn er twee, zoals het hoort. In totaal hangt er achthonderd kilo geweven geiten haar aan het plafond. De ene tent is groot en ruim en is rijk versierd. De ander is iets min der groot, maar eigenlijk niet veel minder mooi. In de woestijn schijnt er wel een enorm verschil te zijn. U raadt het natuurlijk al: de mooie tent is voor de mannen, de andere voor de vrouwen. In Amsterdam is dat verschil er niet, een ge dwongen scheiding zou moeilijk verkoopbaar zijn. Het is niet de enige Westerse aanpassing. De Bedoeïenen drinken uitsluitend hele zoete limonade bij het eten, in Amsterdam staat de (Israëlische) wijn klaar. Bovendien hoeven we niet op kussens op de grond te liggen, al kan dat natuurlijk wel, maar zitten we op lage banken. In feite betekent dat toch dat het bordje op schoot moet en dat is al moeilijk ge noeg. Tijd voor Mezze, het voorgerecht. Op een pla teau met drie verdiepingen worden negen verschillende gerechten neergezet, allemaal in kleine bakjes. Moshe Daniël schuift aan om precies uit te leggen wat het allemaal is en drukt me bezorgd op het hart niet te veel te eten, omdat er nog zoveel komt. Ik begin met Hummus, gepureerde kikker erwten met olijfolie en sesampasta. Tahina bevalt me beter, sesampasta met knoflook. Matbucha, pasta van tomaten, paprika en verse kruiden, smaakt zonder meer naar meer. Maar dat mag dus niet van Moshe, die intussen rondgaat om te zien of iedereen het naar z'n zin heeft. „Klemmen je schoenen? Doe ze gerust uit. Zit je stropdas strak? Doe hem af. Je moet je hier volledig op je gemak voelen!" Ik heb nog vijf voorgerechten te gaan. Salat zetiem, pittige olijvensalade; Kaveb kazoes, gehakte kippelever met gekookte eieren; Ta- bouleh, peterselie- en mintsalade met grof ge malen tarwe; Torshi, gepekelde groenten en Labane, verse kaas met yoghurt. Het zal niet de laatste yoghurt van deze avond zijn. Met een na de voorgerechten is het al weer raak: Fata, traditionele lamssoep. Ook daarin is flink veel yoghurt verwerkt. Een zuur soepje! Moshe komt me halen. Een van de dames is pitabrood aan het bakken en hij vindt dat geen van zijn gasten dat mag missen. Ze heeft er een electrische bakplaat voor en ook dat is natuurlijk heel anders dan thuis. Het brood smaakt er echter niet minder om. Bamashi wordt geserveerd, het tussengerecht dat tot de culinaire hoogtepunten van de avond behoort. Bamashi is gevulde groenten (paprika, tomaat of aubergines) met lamsge hakt en pijnboompitten. Heerlijk, al wordt het inmiddels wel wat veel. Zeker als je je be denkt dat je het hoofdgerecht nog voor de boeg hebt. Maar eerst moet er worden gedanst. De drie Shibli-mannen en twee vrouwen dansen langs alle tafeltjes, de voorste voorzien van een indrukwekkend sabel. Ik heb daar kenne lijk iets te geïnteresseerd naar gekeken, want hij nodigt me onmiddellijk uit mee te dansen en drukt me de sabel in de hand. Very good chef, verzekert hij me, al weet ik zelf dat m'n danspassen geen schoonheidsprijs verdienen. Het hoofdgerecht is zo samengesteld dat er voor elk wat wils is: vis, vlees en kip. Cher- moula is in pittige marinade gekookte zee baars; Mansaaf is een rijstschotel met kippe- of lamsvlees met diverse gestoofde groenten en Sachan is een groot pitabrood met kip, ui en in olijfolie gestoofde groenten. Er staan drie grote en rijk gevulde schotels voor me, maar ik neem van alles maar een klein hapje. In dat stadium ben ik inmiddels beland en het dessert wil ik toch ook nog een beetje eer aan doen. Dat is juist gezien, want het dessert is zeer de moeite waard. Vijf gerechten worden er neer gezet, waarvan ik er een onmiddellijk terzijde schuif, Bachita, rijstepap met honing en ka neel. Baklava (filodeeg met honing en aman del) is eigenlijk ook te veel van het goede. Pe rot thirim (verse vruchten) is echter een schot in de roos, evenals Tamarin im perege (dadels in karamelsaus) en Zalabia (dun gefrituurd deeg met siroop). Het is zonde om dat te laten staan. De slotceremonie kan niet meer stuk. Ik word geacht te lurken aan een waterpijp. Moshe De waterpijp is een must en ongevaarlijk. Daniël verzekert me dat dit ook voor verstok te nietrokers een bezigheid zonder gevaar is. De waterpijp is immers gevuld met water en die zuivert de rook van de gearomatiseerde appeltabak van alles wat niet goed voor ons is. Aan elke tafel wordt zo'n fraaie pijp neerge zet en elke gast krijgt een eigen mondstukje. Dit is Amsterdam, weet u nog. Mijn lage bankje komt intussen goed van pas en al die kussens ook. Ik zie dat het de gasten aan de FOTO'S DIJKSTRA andere tafels niet anders vergaat. Ik kan niet zien of iemand z'n schoenen heeft uitgetrok ken, maar de totale ontspanning is zichtbaar een feit. Een avondje Shibli is een belevenis. Het is niet het culinaire hoogtepunt van het jaar, maar het is zonder meer een leuke ervaring. Voorlopig is Shibli alleen op vrijdag-, zater dag- en zondagavond geopend. Per persoon kost dat 95,-, alles inbegrepen, inclusief net zoveel wijn als gewenst. ,e wenkbrauwlijn en de men zijn. 'wrap around'-look, le ronding van het ge- erg populair, omdat ;ijkanten de lichtinval het merk Marcolini ning met het comfort ager. Een aantal van jn voorzien van inge- els. gbaar zijn, passen ze orm van de neus. >m in het haar te dra gen. P» Esther Bruis p simpele perspex-staaf met de voet een kleine kap. lamp te zien. Toch licht f staaf over de gehele lengte rjtjes op. Uit het gebogen F® straalt een verrassend f licht dat een opengesla- Pkrant gelijkmatig verlicht, rfibar-lamp oogt niet alleen IJoudig, zijn werking is dat rjwerper Edy ten Berge (49) ■in "^e ^'bar werkt vol- tZ Principe van optische [„fading. Onderaan de ve staaf zit een reflector- lipwordt door t°" 1. 'dlectie via de binnenwand Dolce Gabbt 'ana met een ÏÏiiu inf°™atie wil omtrent ft!!?in deze bijlage, kan lit ?^anto°ruren bellen naar '«'5312344 of 076-5312272. Ten Berge is al begin jaren tach tig op deze toepassing gekomen door zijn werkervaring bij een telecommunicatiebedrijf. „Daar wordt volgens hetzelfde princi pe gewerkt. Minuscuul dunne glasvezels geleiden duizenden telefoongesprekken over grote afstanden", vertelt hij als een echte techneut. Met zijn indus trieel ontwerpbureau Ten Berge Ontwikkeling houdt hij zich vooral bezig met fysische appa ratuur en toepassingen. „Deze lamp is eigenlijk voor er bij, een soort hobby", vertelt hij. „Maar ik heb uiteraard wel veel gevoel voor vorm, anders had ik nooit tot dit ontwerp kunnen komen." Libar staat voor Light Bars. Het programma bestaat inmiddels uit een aantal verschillende ar maturen. De eerste Libar vloer lamp is majestueus en statig van karakter, King geheten. Deze werd bekroond met de Benelux Ontwerpprijs 1984. Een andere versie is veel sierlij ker en gracieuzer, vandaar de naam Queen. De vloerlampen hebben inmiddels gezinsuitbrei ding gekregen van de tafel- en bureaulampen Prince en Prin- Het tafelmodel Princess is een gracieuze bureaulamp die bij iede re interieurstijl past. foto's martin stoop Alle modellen zijn in verschil lende uitvoeringen mogelijk. Een model voor buiten in de tuin verkeert momenteel in de laatste ontwikkelingsfase. „Ik blijf het product voortdu rend verbeteren naar aanleiding van opmerkingen van mijn klanten", aldus Ten Berge. „Er zijn al een paar technische ver beteringen aangebracht, want ik wil een lang meegaand product maken dat duurzaam in de markt staat." Vandaar dat de Libar ook alleen in eersteklas interieurzaken te verkrijgen is. „Daar komt de lamp veel beter tot zijn recht dan in een gewone verlichtings zaak. Hij is immers heel trans parant, maar in de juiste opstel ling is het een echte blikvan ger." Harrie Mommersteeg, werk zaam bij Katharina Kamps waar de Libar onder meer wordt ver kocht, vertelt: „De mensen wor den gefascineerd door het tech nisch vernuft. Je begrijpt de werking pas als het kapje opge tild wordt. Opvallend is dat al lerlei mensen, jong en oud, zich aangetrokken voelen tot de Li bar. Veel mensen van wie je het niet verwacht, maar die dan niet zo traditioneel zijn als ze op het eerste gezicht lijken." Als iemand geïnteresseerd is, wordt uitgebreid bekeken of de lamp ook daadwerkelijk bij de persoon en het interieur past. Vervolgens komt er een hele uit leg over de werking en het on derhoud. „De staaf kan in de loop van de tijd krasjes oplopen, maar die zijn heel eenvoudig weg te werken met carpolish", toont Ten Berge. „Verder raad ik aan de lamp na een aantal branduren te vervangen, omdat erna de lichtopbrengst en de kleurkwaliteit teveel achteruit gaan. Uniek bij de Libar is de moge lijkheid om met een set kleuren- filters zelf de tint van het licht aan te passen aan het interieur of aan de sfeer van het moment. Door middel van een vloerdim- mertrafo kan ook de lichtsterkte gemakkelijk geregeld worden. „Een tijdloze lamp die door zijn soberheid bij iedere stijl past," zo omschrijft Edy ten Berge zijn lampenlijn. „Hij is afwezig en tegelijkertijd ook heel aanwezig in een interieur." Zelf heeft Ten Berge een aantal verschillende Libar-lampen in zijn woning staan. „Er komt re gelmatig iemand op bezoek die er zo enthousiast over is dat ik de lamp weer verkoop. Dan moet ik weer een nieuwe maken voor mezelf." Alle lampen worden volledig met de hand gemaakt volgens een specifiek vormprocédé waarna de staaf zorgvuldig wordt gepolijst. „Het is een tijd rovend karwei, maar alleen zo kan de vereiste lichtkwaliteit worden verkregen. Vanwege het materiaal en vanwege de bewer kingen is het geen goedkope lamp, maar ik ben ervan over tuigd dat de kleinkinderen van de huidige kopers de lamp over vijftig jaar nog hebben staan", meent Edy ten Berge. Onder de gelijkmatige lichtspreiding van de King leest ontwer per Edy ten Berge een krant.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23