'De lezer wil bedrogen worden' Gouden Strop-winnaar Bob Mendes en de rechtvaardigheid KINDERBOEKEN Tilburgse hoogleraar Hugo Verdaasdonk als thrillerschrijver DESTEM D3 Rechtvaardigheid Boodschap Niets past volmaakt in zijn schaal Wissewaswinkel met droom- en wondergoed ERDAG 19 JUNI 1997 D2 BOEKEN DONDERDAG 19 JUNI 1997 IEN er OP ZOOM Space Jam - Pinokkio - Liar Liar The I id Juliet i Jerry BREDA Jo America (12 j) Dantes Peak (12 j) -The Saint (12 j) i Darkness (12 j) ish Patient almatiërs of innocence - La Promesse - Village of - Madagaskar skin - The Delta - Work - ite - Costa Brava TRUIDENBERG - Jerry Maguire (a.l) - Con Air (16 j) GOES All Stars HULST Saint - All Stars -101 Dalmatiers - The lonnie Brasco - Liar Liar - The Ghost and DDELBURG - Mamma Roma UDENBOSCH JOSENDAAL natiers - Liar Liar - Dante's Peak - Con Air nd Juliet TILBURG Turbulence - All Stars - The Fifth Element id the Darkness - Jungle 2 Jungle ent - Lost Highway Jrasco ar-Con Air iscar skin -1 shot Andy Warhol - Work - iva - Stonewall LISSINGEN - Liar Liar - The Fifth Element - Donnie natiërs - Beavis and Butthead - Con Air NTWERPEN uur Anna Karina 11 Dalmatians )1 Dalmatiers 122.30 uur Absolute power 1 22.30 uur Metro 1 22.30 uur The devil's own 122.30 uur Gaston's War 122.30 uur The Saint 122.30 uur Dante's Peak :n 22.30 uur Return of the Jedi Space Jam :n 22.30 uur Turbulence en 22.30 uur Romeo and Juliet en 22.30 uur Michael |en 22.30 uur Smilla's Sense of snow en 22.30 uur The fan en 22.30 uur Jerry Maguire Love serenade h Patient ;20.00 en 22.30 uur Ransom en 22.30 uur The fifth element en 22.30 uur Private Parts en 22.30 uur Killer Son orgettable Matilda asco Ims in de bioscopen in de regio verwijzen het regiokatern. GENT :ra van Verdi - door koor en Symfonisch a en solisten o.l.v. Imre Pallo - Vlaamse 0 uur (20 en 22 jun) WEERT ibury Faith, The Jayhawks, De Dijk, K's alter Trout Band, Thunder, Fish, Steve Lu- as Band, Jan James - Sportpark Bosho- )NDERDAG JOSENDAAL t Nick Brignola - Verkadehuis - Kade 24 - VRIJDAG iNTWERPEN jn - en solisten o.l.v. G. Llewellyn - Goey- in - Bourlaschouwburg - 20.00 uur BREDA o House - PARA - 22.30 uur ATERDAG ALMERE r-dance-event - o.a. Daftpunk, 100% and - 18.00-09.00 uur BREDA hasséterrein -12.30 uur mr INDHOVEN VIC Frits Philips - 20.15 uur ;t, Miranda van Kralingen, Huub vani de idins. Samba Salad, Les Charmeurs, Cap- ur XNSDAG UTRECHT Comedy - MC Vredenburg - 20.15 uur Lat ligt weer streepje hoger' IjurJohan Diepstraten Ifie de overweldigend enthousiaste besprekin- nvan De kracht van het vuur van Bob Men ig heeft gelezen, kon gemakkelijk voorspellen Ijjtaan deze thriller gisteren de hoogste Neder landse onderscheiding werd toegekend: de Gou- |fj Strop 1997. Volgens de recensies doet deze I 'jiriller niet onder voor het beste werk van de Internationale bestsellerauteurs. Al eerder ont- j de Vlaming Bob Mendes (1928) de prijs |(0or de beste misdaadroman van het vooraf- jaar. De Gouden Strop 1993 werd toege- i aan zijn thriller Vergelding. Voorspel tot I Siidams oorlog. loalsHugo Claus als enige genomineerde Vlaming Ijetöe geruchten de Libris Literatuurprijs in ont- igst mocht nemen, zo liet Bob Mendes gisteren ijer Nederlandse genomineerden achter zich. René Ippel (Geweten), Conny Braam (Zwavel), Paul Sta ler (D ebank) en Peter de Zwaan Een keel van glas). I fes eerlijk," zegt Bob Mendes, „er zijn vier men ial teleurgesteld en er is er één gelukkig. Deze prijs Ibetekent heel veel voor mij. De lat is weer een I sleepje hoger gelegd. Als ik de Gouden Strop niet lad gekregen, had ik misschien gedacht: kom, ik ga ;n thriller voor mijn eigen plezier schrijven. Illaarzo'n prijs brengt verplichtingen met zich mee. >m verplicht, zeggen ze. Het wordt er niet ge- liakkelijker op." poe belangrijk de prijs is? Ken je het Antwerpse Slissen en CésarIedere keer als er iets :s in het leven van César is gebeurd, kijkt I lij naar het portret van zijn vader en moeder boven lltschouw. 'Het is weer gelukt,' zegt hij dan. Dit is rmij ook zo'n moment. Ik denk nu vooral terug mijn ouders, die ik niet meer heb. Dit had ook I eén van hun triomfen kunnen zijn, maar ze hebben llttniet mogen meemaken." I De intrige van zijn thrillers is telkens gebaseerd op liaie gebeurtenissen: het Heizeldrama (Een dag van littoomfe, 1987), de ramp met de Herald of Free En- Isiprise (Het Channel syndroom, 1989) of de belas- ïaude van een minister (De fraudejagers, 1991). I Mendes houdt zich met dit soort schandalen bezig laitrechtvaardigheidsgevoel. Als een Don Quichotte I strijdt hij tegen mensen die vrijuit gaan. Zijn voor- I 'seur voor maatschappij-kritische thema's heeft te 1 naken met de oorlog. Op het kerkhof van Merksem ,t een gedenkteken met de naam van zijn vader. I Hij werkte voor de illegale pers en overleefde de I oorlog niet. De twee bekroonde boeken, Vergelding I in De kracht van het vuur zijn gelocaliseerd in het I Mden-Oosten. Waarom juist daar? I Dab Mendes: „Het ene boek vormt min of meer een I schakel naar het volgende. Sinds Vergelding ben ik zelfbewuster, ik voelde dat ik was gegroeid als leridtfijver. Ik koesterde het verlangen een I groot en machtig boek te schrijVéri over één onder- I werp dat me altijd al bezighoudt: macht en machts- iruik. Macht is geld en waar is geld? Eén van de ngrijkste bronnen van geld is olie. Voor ik het wist zat ik weer in het Midden-Oosten. Al onze eco- ische bewegingen ontstaan daar. Vanuit het den-Oosten wordt de wereld telkens weer in muren vlam gezet." Ja het verschijnen van De fraudejagers, een thril ler die veel ophef maakte in Vlaanderen, werd ik tor talloze mensen benaderd die slachtoffer zijn Bob Mendes: Vooral een prijs uit Nederland, dat maakt grote indruk op de doorsnee Vlaming.foto ruud nijpjes van een oplichtingsaffaire. Die wilden hun verhaal aan mij kwijt en de boodschap luidde: 'Hier moet je een boek over schrijven.' Daar ben ik natuurlijk niet op ingegaan." „Op één uitzondering na. Ik werd benaderd door Fatola K. Yazdi, een tot Belg genaturaliseerde Pers, die voor de sjah van Perzië petrodollars belegde in 'Nederland, België en Luxemburg. Hij nodigde mij uit naar Atlanta te komen, op zijn kosten, om zijn verhaal te kunnen vertellen. Hij was frauduleus failliet gegaan en naar eigen zeggen slachtoffer van de Belgische Geheime Dienst en de lobby van Kho- meiny." „Ginder heb ik zijn verhaal aangehoord. Op dat moment dacht ik nog dat iedere Iraniër een moslim is, maar hij is aanhanger van Zarathoestra, een voor mij onbekende godsdienstige beweging. Die combi natie had ik nodig om een boek te schrijven over macht en machtsmisbruik, gekoppeld aan gods dienst. De kracht van het vuur vertelt het ongelooflijk spannende verhaal van de machtige Darius Razdi, kanselier van de sjah van Perzië. Op 16 augustus 1953 ontvlucht hij het gistende Teheran waar een revolterende meute het pro-westerse regime omver wil werpen. Op één en dezelfde dag verwekt hij bij zijn echtgenote een zoon (Cyrus) en hij verkracht de jonge jodin Sharon Stern, die hij op zijn vlucht ont moet. Sharon ontkomt. Een paar dagen later trouwt zij met de zionist Samuel Hofman, met wie zij in de huwelijksnacht de liefde bedrijft. Na negen maan den wordt Simon geboren. Maar wie is de vader? Razdi zint op wraak. Hij wil zijn 'tweede' zoon te rugbrengen en beide broers Cyrus en Simon samen opvoeden. Dan begint de wereldwijde zoektocht naar Simon. „Het basisidee van De kracht van het vuur is dat de twee halfbroers elkaar gaan bestrijden. Zij zijn het symbool voor het kwade en het goede. De hele my thologie in het Midden-Oosten is daarop gebaseerd. Een tussenweg bestaat niet. In onze christelijke cul tuur kan men bijvoorbeeld voor 60 procent goed zijn, in hun opvatting niet. Ik dacht dat ik die strijd in twee hoofdstukken zou kunnen beschrijven, maar het werd een boekdeel van ruim 150 pagina's. Dat had ik niet in de hand. Het tweede deel was veel lastiger. Vanaf het moment dat Sharon en haar man bij een terroristische actie in Wenen worden doodgescho ten, kon ik niet verder. Lange tijd heb ik niet kun nen werken. Ik kon me er niet mee vereenzelvigen dat ze dood waren. En het eerste deel herschrijven, kon ook niet. Dat is hetzelfde als van een huis de onderste rij stenen wegtrekken. Het heeft maanden geduurd. Ik voerde gesprekken met neurologen, maar dat zijn mensen met weinig fantasie. Uitein delijk vond ik een oplossing." „Denk niet dat het schrijven van De kracht van het vuur gemakkelijk was. Ik hoefde natuurlijk geen boek van 450 bladzijden te maken, maar ik kon niet anders. Je moet eens weten hoeveel moeilijker het wordt na zo'n 250 pagina's om de spanningsboog te bewaren. Het boek beslaat een periode van 25 jaar. Ik moest dus tijdsprongen maken en de spajining van het eerste deel zien vast te houden. Nu pas weet ik dat het gemakkelijker is om een thriller te schrij ven in de ik-vorm, met een omvang van zo'n 175 pa gina's waarvan de intrige zich afspeelt in een tijds bestek van een aantal dagen of weken." Je schrijft vanuit een rechtvaardigheidsgevoel, maar de ware schuldigen ontlopen hun lot. „Mijn hoofdpersonen zijn geen James Bond-types, maar worden wel bewogen om ten strijde te trekken tegen het onrecht. De uitvoerders worden gestraft, de echte misdadigers niet, precies zoals het in de werkelijkheid gebeurt. Darius Razdi in De kracht van het vuur wordt steeds waanzinniger en gaat aan grootheidswaan zin ten onder, net als de sjah van Perzië. Volgens de moslims heeft hij de straf van God ondergaan: hij is binnen een jaar gestorven. Eigenlijk is deze thriller niet af. Als ik er niet even mee was gestopt, had het volgende deel alweer in de boekhandel gelegen. Er zou een vervolg op kunnen komen. Ik had het gevoel: beter dan dit kan ik niet. Maar nu ik de Gouden Strop heb gekregen, denk ik: ik ben op de juist weg, de lat ligt weer een streepje hoger. Voor mezelf moet ik me toch weer gaan be wijzen." Wat was het effect van de eerste Gouden Strop? „Een dubbele oplage. Maar belangrijker is het dat men zich in Vlaanderen bewust is geworden van het bestaan van de Gouden Strop en dat men het genre serieus is gaan nemen. Vooral een prijs uit Neder land, dat maakt grote indruk op de doorsnee Vla ming. Er zijn nauwelijks Vlaamse prijzen, en meestal ka pen de Nederlanders die weg, kijk naar de Gouden Uil die achtereenvolgens werd gewonnen door Ad- riaan van Dis en A.F.Th, van der Heijden. Al die prijzen zouden zonder geld moeten zijn. Alleen de eer telt. Het jammere is dat de hoogte van de prijs gekoppeld wordt aan het prestige ervan. Iedereen vraagt me nu wat ik met het bedrag van 25.000 gulden ga doen. Hugo Claus gaf het antwoord pas geleden al. Hij heeft kinderen en kleinkinderen die allemaal staan te wachten om dat over hun hoofd jes uitgestrooid te krijgen. Dat zal ik dus ook doen." Door Y. Né Hester Knibbe werd in 1995 geno mineerd voor de VSB Poëzieprijs. Haar nieuwe bundel Een bittere navel bleef tot nu toe vrijwel on besproken. Die recente gedichten maken de indruk minder compact en hecht te zijn dan die in Een hemd van vlees van destijds. Toch blijkt een opkomende gedachte, dat deze gedichten te vroeg aan de openbaarheid zijn prijsgegeven, voorbarig. Het motto, dat Hester Knibbe voor haar bundel koos, is van Hans Andreus: Ai, de goden heb ben lichamen aan. Het sluit direct aan bij de titel van haar vorige bundel, waarin het lichaam als een kledingstuk, een omhulsel wordt gezien. Het motto geeft de pijnlijke ontdekking weer, dat go den zo vergankelijk zijn als de mensen. Het impliceert de onuit gesproken vraag, hoe het nu ver der moet met de mystieke achter gronden van het leven. Opnieuw staat het lichaam cen traal: Niet de reis maar het lijf dat verblijft wil een naam. En dit lichaam stapt steevast het graf te gemoet. De vorm van de gedichten is wat onopvallender. De manier van vertellen is minder bondig dan voorheen. De regels zijn lan ger. Het is alsof ze zich iets heeft aangetrokken van de opmerking van Herman de Coninck. Deze zei ooit, dat het Nederlands een taal is, die zichzelf niet graag hoort. Dat zou maken, dat de Neder landse dichter zo snel mogelijk naar de pointe toewerkt, met weg lating van zoveel mogelijk parti keltjes en lidwoorden. Lidwoorden laat Hester Knibbe nog steeds graag weg: Wanneer je dan onverwacht nog belandt in een ingericht huis krab je al gauw lief naakt en schrijnend gedumpt verlangen tevoorschijn. Het geheim en het verlangen wor den openlijk genoemd. De kracht van Een hemd van vlees was, dat deze werden opgeroepen tussen die ingehouden, bondige regels door. Nu zij breder worden uitge meten, verliezen zij iets van hun magie. Wel is er meer plaats inge ruimd voor ontroering en geeft de dichteres zichzelf meer prijs. Hier is geen dichteres aan het woord met een onwankelbaar ge loof in de dichterlijke god in zich zelf: Dwars door je slaap, mom pelt hij, pompt een rivier van de koppigste twijfel Het besef van veroudering, verlies en dood lijkt het steeds te winnen, waar door geen sprake kan zijn van een nieuwe lente en een nieuw geluid a la Gorter. Over een achterbuurt in Rome schrijft zij: Hier klinkt in mei een oude lente met in de och tend oud geluid. Zij probeert het proces van veroudering te bezwe ren in taal. Dit toont een gedicht als Paskamer, waarin de ik met moeite haar aarzeling overwint om in een winkel nieuwe badkle ding te passen. Kleding is gerust stellend bedekkend, maar met badkleding is het tegendeel het geval. Een opvallend stijlkenmerk van Hester Knibbe is het gebruik van klinkerrijm en dit bijna altijd als binnenrijm. Het gedicht over de piëta van Michelangelo tonen de regels: Ging dood aan een geloof en werd een nieuw gelijk. Zij heeft dat nooit gewild; daarvoor baar je geen kind. Nog dekt ze hem niet toe, maar houdt hem op haar schoot: groot lijf ik heb je lief. De oo-, ie-, ij- en aa-klanken stu wen de lezer door deze regels, die eveneens sterk metrisch zijn opge bouwd. Hester Knibbe schrijft poëzie van uit een bewogen standpunt. De cyclus over Pompei maakt dit aanschouwelijk. Hier spreekt zij opnieuw van een onvermogen: Bijna niets past volmaakt in de schaal van zn woord; oorlog bij voorbeeld /is te groot en ook ramp heeft het krap. Een woord als schaal verbindt zich met huid en muur en huis. Zij verbeelden dat gene wat omsluit. Hoe krapper Hester Knibbe haar gedicht bouwt, als een schaal rondom wat zich niet of nauwelijks zeggen laat, hoe meer spanning daarin ontstaat. En dat is vermoedelijk haar grote kracht. Het is de magie van de vorm, die bijna uit zijn voegen knapt. Dat is in Bittere na vel minder het geval, waardoor de regels je ook minder bijblijven. Haar gevoel voor nuance en even wicht, dat met Nijhoff in verband werd gebracht maakte plaats voor melancholie, dat door de gebar sten schaal naar buiten sijpelt. Zo werd hier gewonnen, waarvoor iets anders is prijsgegeven. Domein Dit is je grondgebied, vruchtbaar maar afgemeten. Zet hier je paden uit, de smalle en de brede. Stenen zijn inclusief, grenzen staan vast. Mijd eden. Die hof lijkt uitgediend; de boom die in het midden staat, kraakt onder vrucht en blad, muurvast dringt het seizoen rond het verleden. Blijf ervan af. Schaf schoenen aan, ga stevig stap voor stap Hester Knibbe: 'Een bittere navel'. Uitg. De Prom, prijs 25,90 I tor Mieske van Eek 't onmiskenbaar plezier praat i over onbetrouwbaarheid en Echtheid. Het zijn volgens hem bouwstenen waarmee je een goede thriller metselt. Hugo Ver tosdonk, in het dagelijks leven -wgleraar literatuursociologie Ide KUB in Tilburg, debuteer- I ton 1993, 49 jaar oud, als thril- -erschrijver met De man die Ma- "lyn Monroe was. Hij verschool ®h toen nog achter het pseudo- uem Paul Stather (uitspreken op Duits). Zijn nieuwe boek De was dit jaar een van de op- blende nominaties voor de Gouden Strop, de prijs ging zijn tos net voorbij. tozijn werk blijkt aan te slaan, is toaasdonk bereid zijn schuil- o prijs te geven. „Datpseudo- ®vond ik nodig, omdat ik wil- j oat mijn boeken puur op tekst i tordeeld zouden worden. Als je schrijver zegt dat je hoogle- B"r bent, kan dat heel averechts Ren. In Nederland leven nu tonaal duidelijke gedachten 'ff wat een hoogleraar in zijn m)e tijd hoort te doen." thrillers? ■tot wezen van de thriller is on- "toouwbaarheid. Ik vind het j om een onbetrouwbare ver- Win 'e en probeer die ,.e'rouwbaarheid zo groot mo- L6 'aten z*in' schept !nS en dat levert, vind ik, 1«fste boeken op." beell ert dat met een voor- 1 Sen ktossiek is voor het te/v' "^en verhaal begint met tvaa ömetisch afgesloten kamer naii' 'v11 'n ^at klopt zer m n*et en weet de ie" ®er t^if Za' kkjke11 dat die ka- slote n3e* 20 hermetisch ge heid11 Was' onhetrouwbaar- r v»n de verteller is nu juist Hugo Verdaasdonk, alias Paul Stather. foto wiebe kiestra een voorwaarde voor het beoefe nen van het genre. Dat schept spanning." „Neem nou The Spy who came in from the Cold van John le Carré. Alles wat de hoofdpersoon zegt, heeft het omgekeerde effect. Hij denkt te zijn opgeroepen als ge tuige a décharge en wordt ge bruikt als getuige a charge. De persoon die hij had moeten en willen redden wordt door hem in de ellende gestort door deze prachtige omkering. Le Carré zegt het gegeven te hebben ont leend aan De donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans. 'Heeft die meer thrillers geschre ven?', moet hij hebben gevraagd. Het dubbele spreekt hem aan. Zoals in The Godfather van Ma rio Puzzo. „In het boek gaat een absoluut heilig gezinsleven voor de hoofdpersoon samen met een grote gewelddadigheid. De man die aan de ene kant zo'n toege wijde vader en echtgenoot is, laat aan de andere kant aan de lopen de band mensen doodschieten." Waarom spelen uw boeken zich af in de Verenigde Staten? „Ik houd van glamour, liefst in de overtreffende trap, zoals in de boeken van Judith Krantz. Boe ken waarin de mensen allemaal veel te mooi, te rijk, te succesvol zijn. Daar moet ik onbedaarlijk om lachten. En Amerika heeft collectieve verhalen in vele ver sies, die je als schrijver kunt ge bruiken. Die vorm van gekkig heid hebben we hier niet." „Die kerkleider Fortuny in De bank, die is natuurlijk gemodel leerd naar Teddy Kennedy, de Amerikaanse senator, die in 1969 met zijn auto te water raakte. Zelf wist hij zich te redden, maar de jonge vrouw die naast hem zat verdronk. Pas na tien uur waar schuwde hij de politie. De Chap- paquiddick-zaak is nooit opge helderd. Talloze boeken zijn er over verschenen van heel erg pro- Kennedy tot sterk veroordelend. Het is ideaal materiaal voor thril lerschrijvers. In Nederland werkt dat niet zo. Neem de IRT-affaire. Er verschijnt een gedegen rap port en daarmee is de kous af. Hier worden afwijkende versies niet gepikt. De schrijver wordt dan al gauw neergesabeld als las teraar." Verdaasdonk smult van de schandalen die in Amerika altijd weer tot ongekende proporties worden opgeblazen: Chappa- quiddick, Anita Hill (beschuldig de een opperrechter van onge wenste intimiteiten), O.J. Simp son en nu weer Paula Jones. „Als je dan Clinton naast Beatrix en Claus in Den Haag ziet staan met al die Amerikaanse journalisten om hem heen, die maar een ding willen weten: Hoe zit het met die Jones, die beweert dat Clinton zijn broek voor haar heeft laten zakken? Dat soort verhalen vormt toch verrukkelijk materi aal voor een schrijver!" In De bank wemelt het van dub bele bodems, leugens en bedrog. Zoals het weeshuis dat eigenlijk een ordinaire bank blijkt te zijn en die oom die op een voetstuk wordt gezet door zijn neef, maar die ook een schurk is en met schurken zaken doet en onder meer betrokken is bij een meedo genloze handel in organen. Het is hilarisch te lezen hoe de schrijver hoofdpersoon John Avati eerst optuigt met alle gla mour, die een mens ten deel kan vallen. Hij is, knap, intelligent, rondt zijn studie succesvol af, erft een gigantisch vermogen en ook nog een prachtig huis. Maar dat succes blijkt als een fuik te werken. Als je zo rijk bent, heb je nu eenmaal een leger van advi seurs nodig om op je geld te pas sen. Hij wordt natuurlijk aan alle kanten belogen en bedrogen. Ie dereen moet wat van hem. Hij krijgt liefst 1373 bedelbrieven. Verdaasdonk laat hem met een zeker boosaardig plezier in de val lopen. Opmerkelijk is dat de hoofdpersoon niets doet om aan de misdaden, waarin hij onge wild steeds meer meegezogen wordt, op te lossen. Hij blijft het hele verhaal net zo onwetend als de lezer. Met al zijn rijkdom en intelligentie is hij slechts een speelbal van leugenachtige en slechte mensen. Door Muriel Boll De Wissewaswinkel van Frédéric Clément ziet er prachtig uit: Voor op is een vierkantje uit de omslag gesneden, waardoor je een engel tje te zien krijgt dat op het schut blad afgebeeld staat. Daaromheen is het versierd met lintjes, pense len, schelpjes en kersensteeltjes, zodat het geheel eruit ziet als een sprookjesachtig schilderijtje en dat is de binnenkant ook. Daarin schrijft ene Ferdinand een brief op rijm aan Alice van de Wissewaswinkel, een bazaar in droom- en wondergoed. Hij stelt zichzelf eerst voor: 'Ik kus uw hand en stel me voor als Ferdi nand: vent met vuurtjes, en gra- vuurtjes, oude spiegels, minia tuurtjes, koopt de tijd en sloopt de ruimte, ruilt een wonder voor een droom, sprokkelt hier en sprok kelt daar de vreemdste koopwaar bij elkaar.' Alice, alias juffrouw Handelaar, is binnenkort jarig en daarom mag zij een cadeau kiezen uit Ferdi nands voorraad spullen. Of hij eens langs mag komen, vraagt Ferdinand, want ongetwijfeld heeft hij 'ergens nog een droom van een droom, een wolk van een wonder voor u'. Wat Ferdinand aanbiedt, zijn dingen waar je al leen maar van kunt dromen. 'Een baljurk als een luchtballon, verfomfaaid als papaver, maar even rood en zacht van stof, en af- gezoomd met klaver...', of zal ze kiezen voor 'een avondjurk met het geluid van krekels uit het Zui den, doorweven met het licht van daar en met Provence-kruiden...'. Of wordt het nog iets anders, een uniek cadeau waarvan er echt geen tweede is: het topje van de neus van Pinokkio, uit Scheba een wimper van de koningin of van haar echtgenoot, het billenbot van de kwakende kikvors, negen - voorheen - kauwgomballen, een poederdoos, het lippenrood en Sneeuwwitjes jarretel (gekocht op een vlooienmarkt) of een doosje met wat scherven en een schater lach van het meisje Assepoes (een lach en scherven van geluk, wat kunt u meer verlangen?). Het ene is nog mooier dan het an dere dat Clement heeft bedacht. Het is een soort schatkist waarvan hij de inhoud voor de voeten van zijn geliefde uitstalt. De tekst is soms groot, soms klein, vet of dun, verspreid over'de blad zij afgedrukt. Daartussen staan fotootjes van klaprozen, uitge kauwde kauwgomballen, een kist je (met daarin de schaduw van de Kleine Prins of de veer van een Engels vogeltje), zandkorrels, ro zenblaadjes die weer afgewisseld worden door tekeningetjes en schilderijtjes. Zo ontstaan plaatjes van blaadjes met hier en daar ook grapjes in. In een O zie je de mond van Mona Li sa die ineens een schoonheids vlekje blijkt te hebben. Grijze oli fanten worden over twee bladzij den getekend en verkleind ter grootte van zandkorrels, terwijl ze wandelen tussen porcelein, met bovenaan de bladzij een foto van een doosje vol zand. Als Alice rechtstreeks wordt aangesproken met juffrouw Handelaar staat er de eng grijnzende Cheshire-kat uit Alice in Wonderland naast ge tekend, op een andere plaats komt een wit konijn met een horloge ter sprake. Het boek is werkelijk schitterend uit het Frans vertaald door Bart Moeyaert. Ik zou het origineel wel eens willen zien, het moet een enorme klus zijn geweest. Het re sultaat is een soepel lopend en ui terst ritmisch geheel. Er zijn mooie klankrijmen: 'een grein van zo'n gruizel toverstok van een kol samen met het gros van het gruis van het gestampte bot van de kik vors' en 'verslindende winden die masten verscheuren en schepen en sloepen naar de zeebodem sleu ren'. Aan het eind van de brief schrijft Ferdinand: 'En voorts nog een slot, in het slot zit een sleutel, en aan die sleutel hangt de sleutel van een koffer vol sleutels...' De sleutel van een korenveld, een sloot, gedeelde smart, een zand kasteel en natuurlijk 'de sleutel van mijn hart en van een bankje bij de zee met plek voor u en mij - voor twee.' De allerlaatste sleutel past op 'uw levenslot: hij maakt de toekomst open'. En met 'mijn ar men voor u. Gegroet, lieve juf frouw Handelaar in droom- en wondergoed' neemt Ferdinand af scheid. Wie zou niet zo'n brief wil len ontvangen? Frédéric Clément: 'De Wissewaswinkel. Alices wondergoed voor feesten en ver jaardagen'. Uitg. Querido, prijs 34,90 Rare hoeden in 'De wissewaswinkel'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25