'Con Air' rukt uit met zwaar materieel
l
'De
Lyrische natuurbeelden in film 'Village of Dreams'
(3
h
l
ui
0
z
iu
ui
a
Nieuwe 'homofilms'
op Roze Filmdagen
z
0
z
0
I
Gou<
UI
Onbedorven
naar de jungle
III
III
UJ
Tilburi
Z
D
1/1
J
N
3
Rechtvaai
Boodsj
DE STEM
E GIDS
DONDERDAG 19 JUNI 1997 [)2
Japanse tweeling in paradijs
Door Marjan Mes
Ze zijn bekende Japanse illustrators
van kinderboeken, de tweelingbroers
Yuihiko en Seizo Tashima. Een
eeneiige tweeling van middelbare
leeftijd, die zich nog altijd laat inspi
reren door de herinnering aan hun
kindertijd in een idyllisch Japans
dorpje toen de natuur nog het levens
ritme bepaalde.
In de proloog van de Japanse speelfilm
Village of dreams van Yoichi Higashi
krijgen wij het duo samen aan het werk
te zien op het platteland waar een van
hen nog woont. Het is het documentaire
begin van een lyrische speelfilm over de
jeugd van de tweeling, die vorig jaar de
Zilveren Beer won in Berlijn.
Na deze korte introductie keert de film
terug naar de zomer van 1948, naar het
landelijke dorpje waar de tweeling zijn
jeugd doorbracht. Twee identieke vent
jes van negen, die niemand uit elkaar
kan houden behalve hun moeder.
Ze brengen hun dagen door met katte-
kwaad uithalen, vissen, zwemmen en
zomaar wat rondhangen in de idyllisch
groene dreven van hun afgelegen dorp
je. Plast de een in zijn bed dan doet de
ander dat ook. Krijgt de een ontstoken
amandelen dan volgt de ander al gauw.
Yuihiko en Seizo zijn onafscheidelijk en
nogal teruggetrokken. Altijd nemen ze
het voor elkaar op als een van het wordt
geplaagd of bedreigd. Hun moeder, die
onderwijzeres is, wordt ervan beschul
digd dat ze de jongens voortrekt. Maar
daar kan zij ook niet eens aan doen,
want zij zijn nu eenmaal de allerbesten
met tekenen en dus krijgen zij daarvoor
altijd de hoogste cijfers.
Het gezin woont - zo kort na de door Ja-
Een Japanse tweeling in de lyrische speelfilm 'Village of Dreams', vorig jaar winnaar van de Zilveren Beer in Berlijn.
FOTO ARGUS FILM
pan verloren Tweede Wereldoorlog - in
bij een norse huiseigenaar, die weinig
op heeft met zijn 'adoptiegezin'. De va
der van de jongens is meestal afwezig
vanwege zijn werk elders. Als hij even
thuiskomt, is hij een streng gezinshoofd
dat de jongens met harde hand tot de
orde roept. De moeder is veel toegeeflij
ker voor haar kroost.
De natuur, de elkaar opvolgende seizoe
nen en sommige figuren krijgen magi
sche trekjes, waarbij fantasie en werke
lijkheid naadloos in elkaar over gaan.
Een geheimzinnig zwervertje, Shenji,
verschijnt op school. Onder water
klinkt een dreigende stem, wasgoed
waait als een bosgeest rond en in een
oude boom zitten drie bejaarde vrouw
tjes te roddelen.
Het lijken drie sprookjesheksen, die de
gebeurtenissen boosaardig becommen
tariëren. Aan het slot van de film vlie
gen zij boven het plattelandshuisje
waar de tweelingsbroers anno 1996 sa
men aan het werk zijn.
Regisseur Higashi (1934) wilde met Vil
lage of dreams het Japanse publiek een
terugblik gunnen op de tijd dat gezins
leven, tradities en natuur nog een een
heid vormden. In een interview liet hij
zich uitgesproken negatief uit over het
huidige, geindustrialiseerde en techno
logisch hoog ontwikkelde Japan. 'Een
gezichtsloze natie die zal leiden en al
heeft geleid tot gezichtsloze terreur.'
De lyrische natuurbeelden geven de
film zijn schoonheid en aantrekkings
kracht, op een manier die herinnert aan
vroegere Italiaanse films over het boe
renleven. Maar een dramatische span
ningsboog ontbreekt, omdat de gebeur
tenissen als losse flarden aan elkaar zijn
geregen.
De schriele tweelingbroertjes, die Seiko
en Yuihiko uitbeelden, werden meer ge
observeerd in hun gewone doen dan ge
regisseerd, waardoor ze weinig expres
sie vertonen. Mede hierdoor kan de kij
ker niet echt geroerd raken door hun
belevenissen. Veel vragen van de kijker
blijven bovendien onbeantwoord.
Verstandelijk weet je waarom: dit is im
mers een kinderwereld en kinderen be
grijpen veel niet van wat er in hun leven
gebeurt. Voor hen is het allemaal magie
en daar past geen verklaring bij.
I 'Village of dreams' var Yoichi Higashi draait
in Chassé Cinema in Breda.
Door Jos Kessels
Voor producent Jerry Bruckhei
mer is al vele jaren geen enkele
brug te ver meer. Samen met zijn
inmiddels overleden partner Don
Simpson was hij verantwoorde
lijk voor een groot aantal aktie-
hits van de laatste decennia, van
Top Gun, Beverly Hills Cop en
Die Hard tot The Rock.
Zijn films vertonen enkele con
stanten: het tempo ligt drie keer
zo hoog dan gemiddeld en de
soundtrack is overdonderend en
zeer effectief in de keuze van het
popmateriaal. Maar ook de cas
ting is vaak opmerkelijk. Bruck
heimer maakte van Eddie Mupr-
hy, Bruce Willis en Tom Cruise
pas écht sterren.
Voor zijn nieuwste knaller Con
Air deed hij weer een beroep op
Nicolas Cage, de karakter-acteur
die sinds The Rock ook geliefd is
bij het grote publiek. Cage speelt
ditmaal de commando Cameron,
die voor doodslag de bak indraait
als hij zijn zwangere vrouw be
schermt tegen enkele gore zuip
lappen.
In de gevangenis correspondeert
hij druk met zijn vrouw en doch
tertje en ziet uit naar de dag dat
hij op vrije voeten komt. Als Ca
meron dan eindelijk het laatste
streepje op de gevangenismuur
zet, heeft hij de pech dat hij mee
moet vliegen met een transport
zware criminelen, waaronder Cy
rus the virus Grissom (John Mal-
kovich). Die heeft een ingenieus
ontsnappingsplan voorbereid en
nog maar nauwelijks in de lucht
neemt Grissom op bloedige wijze
het heft in handen. Het is het be
gin van een dol avontuur, waarin
de bioscoop zelf nog net niet ex
plodeert.
Hoewel de grenzen van opwin
ding in de loop der jaren tot in
het extreme opgeschoven zijn,
mede door producent Bruckhei
mer zelf, voldoet Con Air in dat
opzicht ruimschoots aan de ver
wachtingen. Het gaat er om de
kijker uit de stoel te tillen en mee
te nemen op een rollercoaster ri
de, zoals de Amerikanen zeggen.
Voor enige diepte en psychologie
is geen ruimte. Van meet af aan
ligt alles vast en worden de per
sonages zwart en wit ingekleurd,
zodat zelfs een kleurenblinde
zich met hen kan identificeren.
Cameron mag dan in het begin in
de gevangenis zitten, hij verde
digt zijn zwangere vrouw, wat
toch iedereen zou doen. Vervol
gens wordt zijn liefde en zorg
zaamheid nog eens onderstreept
met de briefwisselingen. Dat hij
er later tóch voor kiest om zijn le
ven op het spel te zetten, terwijl
hij verlangt naar de ontmoeting
met zijn gezin, maakt zijn missie
des glorieuzer.
Zo simpel als de sentimenten be
speeld worden, zo complex is het
stuntwerk van Con Air. Eenmaal
van de grond doorbreekt de film
de geluidsbarrière en dendert
voort tot de onvoorstelbare lan
ding in de straten van Las Vegas.
Ook de acteurs rukken met zwaar
materieel uit. Nicolas Cage is na
Honeymoon in Vegas en Leaving
Las Vegas vaste klant op de
Strip, alleen is zijn aankomst
nooit zo luidruchtig geweest als
in Con Air. John Malkovich ver
tolkt weer met een enorme drei
ging en souplesse de onpeilbare
schurk. Nogal bizar is de bijdrage
van Steve Buscemi als seriemoor
denaar, omdat hij eigenlijk
Anthony Hopkins moet spelen,
die Hannibal Lecter uit Silence of
the lambs speelt.
'Con Air' van Simon West, met Nicolas
Cage, draait in Casino in Breda, Cen
traal in Geertruidenberg, City in
Roosendaal en Cinemactueef in Ber
gen op Zoom.
Nicolas Cage tussen de puinhopen in de film 'Con Air'.
Q
Z
UJ
j
ANTWERPEN
KMSK/ICC Meir - Vlaamse miniaturen voor
vorsten en burgers 1475-1550 - di tot zo
10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur (t/m 22 juni) -
Lukas Vandenabeele/overzicht - (6 juli)
Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Ma-
thieu Meyers - do t/m za 13.00-17.00 uur (tot
5 juli)
BAARLE-NAS5AU
Galerie De Verbeelding - Jan Radersma:
schilderijen - Jan Moerbeek: mixed media
(van 20 juni t/m 6 juli) - Tuin der Verbeelding
met wisselende collectie beelden - do t/m zo
van 13.00-17.00 uur
BERGEN OP ZOOM
Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Process-
Progress - Nicolas Dings /beelden Opera/beel
den Peter Schoutsen/beelden en Y. Né /schil
derijen en tekeningen - vr 13.00-17.00 uur
(t/m 22 juni)
Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Aagje
Pel en Bert Bevers - Installaties di t/m zo
11.00-17.00 uur (t/m 6 juli)
Galerie Mollengangen Molstraat 12-14 -
Verworven Vrijheid - Nicole van Herpen/olie
verf en Paula Schillemans/keramiek - vr
10.00-21.00 uur, za 10.00-17.00 uur, zo 8 jun
14.00-17.00 uur (t/m 6 jul)
BREDA
De Beyerd Boschstraat 22 - Lighting 2: Mark
Outjers, Biack Velvet - Ofer Leilouche/schilde
rijen en grafisch werk - Vincent Mentzel met
China foto-installatie - di t/m vr 10.00-17.00
uur, za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 13 juli)
Chassé Kazerne Keizerstraat - Another
Long March - Chinese Conceptual Art - di t/m
za 10.00-17.00 - zo 11.00-17.00 uur (t/m 3
aug)
Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Chris Baaten,
Volkert POst, Fred Schurink, Antoine
Berghs(ding), Jeroen Jacobs (beeld), Wim
Janssen (schilderij), Denneke Kouters (beeld),
PJ Roggeband (voorwerp) - do t/m zo 13.00-
17.00 uur (t/m 6 juli)
Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ly-
dia Schouten en Pauk Donker Duyvis /teke
ningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00
uur (t/m 30 sept)
Galerie Segeren - Trudy Peeters/schilderij-
en, Rolf ter Veer/polaroid transfers (t/m 12
jul)
Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Bert
de Keyser/objecten, grafiek, tekeningen en
John van Gils/schilderijen - wo t/m vr 13.00-
17.30, za 11.00-17.00 uur, 1e zo mnd 14.00-
17.00 uur (20 jun t/m 12 jul)
Waterfabriek - Ulvenhoutselaan 87 - Frans
van Veen - pastels en olieverven -11.00-18.00
uur (21 en 22 jun)
DEN HAAG
Mauritshuis - 'Kunst op vleugels' - drieluik
van Gerard David - twee- en drieluiken van
de laat Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00
uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun)
ROOSENDAAL
Tongerlohuys - Molenstraat 2 - Wim
Schütz/schilderijen - beeldentuin met werk
van Angela Bottenberg, Johanna Schweizer
en Marijke van Vlaardingen (t/m 27 jul)
'S HERTOGENBOSCH
Noordbrabants Museum - Kinderen van
alle tijden, vanaf Middeleeuwen tot heden
(t/m 6 jul) - Carola Popma, Gerard Verdijk en
Henk Visch (t/m 29 jun)
TILBURG
De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rai-
ner/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00
uur (t/m 31 aug)
ULVENHOUT
Galerie de Pekhoeve - Dorpstraat 92 - - Sie
na Bening, Pieter van Oostveen en Jan de Ko
ning - aquarellen en bewerkt keramiek - do
t/m za 11.00-18.00 uur zo 13.00-17.00 uur
(t/m 13 jul)
Door Jos Kessels
In Jungle 2 Jungle, een film van John Pasquin
uit de Disney-studio, wordt de jungle van New
York tegenover de paradijslijke wildernis ge
zet. De effectenmakelaar Michael (Tim Allen)
reist naar een primitief Zuidamerikaanse ei
landje, om daar de echtscheiding te regelen
met zijn vrouw, die hij al vele jaren niet meer
gezien heeft.
Op het eiland wacht Michael een verrassing.
Hij blijkt een zoon van dertien te hebben, Mi
mi. De jongen is deels door zijn moeder en
deels door de inboorlingen opgevoed. Mimi
krijgt van het stamhoofd opdracht met Mi
chael naar New York te gaan, om het vuur van
het Vrijheidsbeeld mee terug te nemen.
Michael ziet de bui al hangen, In plaats van
naar zijn verloofde Charlotte (Lolita Davido-
vich) terug te keren met de echtscheidingspa
pieren, komt hij aanzetten met een halve wil
de, die zijn zoon is. Niet alleen krijgt Michael
problemen thuis, ook zakelijk haalt hij zich
het nodige op de hals door betrokken te raken
bij een troebele transactie met de Russische
maffia. Als de zaak uit de hand loopt komt Mi
mi plotseling goed van pas.
'Jungle 2 Jungle' is niet onaardig, maar ook
wel erg gemakkelijk in het tegenover elkaar
zetten van de zakelijke jungle van New York
en de onbezorgdheid van het eiland. Regisseur
Pasquin vergroot de tegenstellingen door van
verloofde Charlotte ook nog een aanstellerige
mode-trut te maken, waardoor de keuze van
Michael aan het slot niet zo moeilijk meer is.
Het nadrukkelijke gebruik van stereotiepen
weegt wat zwaar op de film en kan niet hele
maal verzacht worden door de humor. Eigen
lijk blijven alleen de schitterende natuuropna
men van het idyllische Venezolaanse eiland uit
het begin wat langer hangen.
'Jungle 2 Jungle' John Pasquin draait in Cinesol in Breda
Van onze filmredactie
De Roze Filmdagen, een festival
met speelfilms omtrent homosek
sualiteit, werd vorige zomer voor
het eerst - met groot succes - ge
houden door de Amsterdamse
filmtheaters Rialto en Cavia, als
aanvulling op de zogeheten Roze
Zaterdag, de Amsterdamse dag
van het homoactivisme.
De organisatie is uitgebreid en
heeft de tweede aflevering van De
Roze Filmdagen nu ook naar een
aantal filmtheaters buiten Am
sterdam verplaatst. In de hoofd
stad worden in juni vijftig lange en
korte films met een homoseksuele,
lesbische dan wel transseksuele of
travestische inhoud gedraaid.
In o.a. Chassé Cinema in Breda en
Filmtheater Louis Tilburg wordt
hieruit van vandaag tot 25 juni een
interessante selectie vertoond, met
ondermeer de speelfilms Stone
wall, Costa Brava, The Delta en
Work.
De Spaanse regisseuse Marta Bal-
letbo-Coll speelt zelf ook een
hoofdrol in haar romantische ko
medie Costa Brava, als een toeris
tengids uit Barcelona die verliefd
wordt op een wetenschapster uit
Tel Aviv, geboren in Boston (Desi
Del Valle).
De laatste heeft moeite om het les
bisch zijn te accepteren, terwijl
Balletbo-Coll zwoegt aan een mo
noloog voor een performance. Sa
men proberen ze met ups en downs
een leven op te bouwen, zoals deze
op mooie locaties in Barcelona en
aan de Costa Brava opgenomen
komedie laat zien.
The Delta van de Amerikaan Ira
Sachs vertelt over het dubbelleven
van een seksueel verwarde tiener,
die buiten de deur naar mannen op
zoek gaat en thuis gewoon een
joodse jongen met een vriendinne
tje is. Hij krijgt een verhouding
met een Vietnamese immigrant,
die vervolgens de hoofdpersoon
van de film wordt.
Alive Kicking van de Britse ci-
neaste Nancy Meckler is een melo
drama over Aids en sero-positivi-
teit in een toonaangevend dansge
zelschap, waarvan de leider aan
Aids is overleden. Mannelijke
prostitutie vormt het onderwerp
van de Hollywood-satire Hustler
White van de Amerikanen Bruce
LaBruce en Rick Castro. De licht
vervreemdende, Engelse speelfilm
Madagascar Skin van Chris New-
by gaat over een man die in het ho
momilieu wordt gemeden vanwege
een moedervlek in zijn gezicht.
Stonewall van Nigel Finch geba
seerd op het gelijknamige boek
van Martin Duberman behandelt
een episode uit de begintijd van
het Amerikaanse homo-activisme.
De Amerikaanse regisseur Rachel
Reichman debuteerde overtuigend
met Work, een realistische speel
film over de geheime liefdesaffaire
tussen een ongelukkig getrouwde
plattelandsvrouw en haar zwarte
buurmeisje.
De Roze Filmdagen: van vandaag tot 25
juni in Chassé Cinema Breda.
0
1
Q
1
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Karakter - Space Jam - Pinokkio - Liar Liar.Th
Associate - Con Air 5
Cinema Paracfiso - Romeo and Juliet
Roxy 1 - The Fifth Element - Tom Jerry
Roxy 2 All Stars - Turbulence
BREDA
Grand - Liar Liar (a.I)
Mignon - Beavis Butthead do America (12 j) - Dantes Peak (12 i)
Cinesol 1 - Jungle 2 Jungle (a.l)
Cinesol 2 - The Associate (a.l) - The Saint (12 j)
Cinesol 3 - The Ghost and the Darkness (12 j)
Casino 1 - Con Air
Casino 2 - The Fifth Element
Casino 3 - All Stars - The English Patient
Casino 4-Turbulence -101 Dalmatiers
Chassé Cinema - A moment of innocence - La Promesse - village of
dreams - Othello - Stonewall - Madagaskar skin - The Delta Work
Alive and kicking - Hustler white - Costa Brava
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Liar Liar (a.l
- Jerry Maguire (a.l) - Con Air (16 j)
GOES
Grand Theater - Turbulence - All Stars
HULST
Koning van Engeland - The Saint - All Stars -101 Dalmatiers The
Fifth Element - Turbulence - Donnie Brasco - Liar Liar - The Ghostand
the Darkness - Crash
MIDDELBURG
Cinema - La Promesse - Kolya - Mamma Roma
.OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Big Night
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - All Stars -101 Dalmatiers - Liar Liar - Dante's Peak-Con Air
Cinema Paradiso - Romeo and Juliet
TILBURG
Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 5 - Turbulence - All Stars - The Fifth Element
- The Associate - The Ghost and the Darkness - Jungle 2 Jungle
Cinecitta 1 - The Englisg Patient - Lost Highway
Cinecitta 2 - Karakter - Kolya
Cinecitta 3 - Shine - Donnie Brasco
Midi -101 Dalmatiers - Liar Liar - Con Air
Filmtheater Louis - Madagascar skin -1 shot Andy Warhol - Work -
The seven Samurai - Costa Brava - Stonewall
VLISSINGEN
Alhambra Theater - All Stars - Liar Liar - The Fifth Element - Donnie
Brasco - Turbulence -101 Dalmatiërs - Beavis and Butthead -ConAir
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Anna Karina
22.30 uur Sleepers
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatians
20.00 uur Shine
22.30 uur Fierce Creatures
Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs
20.00 uur the English Patient
22.45 uur Love Serenade
Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Absolute power
Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Metro
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The devil's own
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Gaston's War
Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Saint
Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dante's Peak
Zaal 10- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Return of theJedi
Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Space Jam
20.00 uur One fine day
22.30 uur Gridlock'd
Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Turbulence
Zaal 13 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo and Juliet
Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Michael
Zaal 15- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Smilla's Sense of snow
Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The fan
Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire
Zaal 18 -17.00 en 20.00 uur Love serenade
14.30 en 22.30 uur The English Patient
Zaal 19-17.00 uur Star Wars20.00 en 22.30 uur Ransom
14.30 uur The English Patient
Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The fifth element
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Private Parts
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Killer
Zaal 23 - 14.30 uur Leopard Son
17.00,20.00 en 22.30 uur Unforgettable
Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Matilda
20.00 en 22.30 uur Donnie Brasco
Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwijzen
wij u naar de dagklapper in het regiokatern.
GENT
Un Ballo in Maschera - opera van Verdi - door koor en Symfonisch
orkest van de Vlaamse opera en solisten o.l.v. Imre Pallo - Vlaamse
Opera - vr 20.00 uur - zo 15.00 uur (20 en 22 jun)
WEERT
Bospop - (vr 18.00 uur) Ashbury Faith, The Jayhawks, De Dijk, K's
Choice - (za 11.30 uur) o.a. Walter Trout Band, Thunder, Fish, Steve Lu-
kather, Alice Cooper, Julian Sas Band, Jan James - Sportpark Bosho
ven (20 en 21 jun)
DONDERDAG
ROOSENDAAL
Frits Bayens Big Band - met Nick Brignola - Verkadehuis - Kade 24-
21.00 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Filh. Orkest van Vlaanderen - en solisten o.l.v. G. Llewellyn - Goey-
vaerts, Berlioz en Mendelssohn - Bourlaschouwburg - 20.00 uur
BREDA
Dance Department: Techno House - PARA - 22.30 uur
ZATERDAG
ALMERE
The New Frontier - outdoor-dance-event - o.a. Daftpunk, 100% l&
Mix Master Morris - Muiderzand - 18.00-09.00 uur
BREDA
Breda Barst - Popfestival - Chasséterrein -12.30 uur
Swingnight - PARA - 22.00 uur
EINDHOVEN
Philips Symfonie Orkest - MC Frits Philips - 20.15 uur
Buitenboel - Brabants Orkest, Miranda van Kralingen, Huub vari M
Lubbe, Luka Bloom, The Paladins, Samba Salad, Les Charmeurs, Cap
tain Gumbo - Markt -14.00 uur
DINSDAG
UTRECHT
Radiohead - met The Divine Comedy - MC Vredenburg - 20.15 uur
pESTEM
'La
DoorJohan Diepstraten
ffie de overweldigend
„en van De kracht van
des heeft gelezen, kon i
dat aan deze thriller gislj
iandse onderscheiding
den Strop 1997. Volgen!
thriller niet onder voor I
internationale bestseller
ving de Vlaming Bob
voor de beste misdaad
gaande jaar. De Gouden J
kend aan zijn thriller T7'
Saddams oorlog.
Zoals Hugo Claus als eni^
met De geruchten de Libr
vangst mocht nemen, zo
vier Nederlandse genomir
Appel (Geweten), Conny Bi
ther (De bank) en Peter de
„Wees eerlijk," zegt Bob A
sen teleurgesteld en er is eJ
betekent heel veel voor J
streepje hoger gelegd. Als I
had gekregen, had ik missrf
eens een thriller voor mijij
Maar zo'n prijs brengt verj'
Adeldom verplicht, zeggen
makkelijker op."
„Hoe belangrijk de prijs i|
toneelstuk Slissen en Césa
belangrijks in het leven val
hij naar het portret van zijl
de schouw. 'Het is weer gel
voor mij ook zo'n moment.l
aan mijn ouders, die ik nia
één van hun triomfen kunn
het niet mogen meemaken.]
De intrige van zijn thrillerl
ware gebeurtenissen: het Hl
schaamte, 1987), de ramp i
terprise (Het Channel synd
tingfraude van een ministei]
Mendes houdt zich met dil
uit rechtvaardigheidsgevoel
strijdt hij tegen mensen dij
keur voor maatschappij-"
maken met de oorlog. Op hl
staat een gedenkteken met f
Hij werkte voor de illegal!
oorlog niet. De twee bekroa
en De kracht van het vuur I
Midden-Oosten. Waarom ju
Bob Mendes: „Het ene boell
schakel naar het volgende.
zelfbewuster, ik voelde da
thrillerschrijver. Ik koesta
groot en machtig boek te sa
werp dat me altijd al beziglj
misbruik. Macht is geld en j
belangrijkste bronnen van I
wist zat ik weer in het Midq
nomische bewegingen ontl
Midden-Oosten wordt de
vuur en vlam gezet.
„Na het verschijnen van Da
Ier die veel ophef maakte I
door talloze mensen benaq
Door Mieske van Eek
Met onmiskenbaar plezier L
bij over onbetrouwbaarhel
slechtheid. Het zijn volgen!
de bouwstenen waarmee jl
goede thriller metselt. Huga
daasdonk, in het dagelijks!
hoogleraar literatuursocil
aan de KUB in Tilburg, debl
de in 1993, 49 jaar oud, als
lerschrijver met De man di
dlyn Monroe was. .Hij ver:
zich toen nog achter het ps
riem Paul Stather (uitsprek
zijn Duits). Zijn nieuwe bo
bank was dit jaar een van
'allende nominaties voo
Gouden Strop, de prijs gin
aeus net voorbij.
Nu zijn werk blijkt aan te si.
"erdaasdonk bereid zijn si
naam prijs te geven. „Dat ps
riem vond ik nodig, omdat i
de dat mijn boeken puur op
eoordeeld zouden worden,
als schrijver zegt dat je h<
naar bent, kan dat heel ave:
werken. In Nederland levi
eenmaal duidelijke geda
over wat een hoogleraar r
rinje tijd hoort te doen."
Waarom thrillers?
«Het wezen van de thriller
huwbaarheid. Ik vine
euk om een onbetrouwbar
e Ier te hebben en ik probe
nbetrouwbaarheid zo grot
^ehjk te laten zijn. Dat -
«Panning en dat levert,
de leukste boeken op."
fhj illustreert dat met i
eeld, dat klassiek is voo
p nr® «Een verhaal begin
"ermetisch afgesloten k
Waar een lijk in ligt. Dat
riuurhjk niet en dat weet
mer^f231 bbjken dat di
■l cb niet zo hermetisc
hpia" Was' ^'e onbetrouw
r van de verteller is nu
vu
een