'Con Air' rukt uit met zwaar materieel l 'De Lyrische natuurbeelden in film 'Village of Dreams' (3 h l ui 0 z iu ui a Nieuwe 'homofilms' op Roze Filmdagen z 0 z 0 I Gou< UI Onbedorven naar de jungle III III UJ Tilburi Z D 1/1 J N 3 Rechtvaai Boodsj DE STEM E GIDS DONDERDAG 19 JUNI 1997 [)2 Japanse tweeling in paradijs Door Marjan Mes Ze zijn bekende Japanse illustrators van kinderboeken, de tweelingbroers Yuihiko en Seizo Tashima. Een eeneiige tweeling van middelbare leeftijd, die zich nog altijd laat inspi reren door de herinnering aan hun kindertijd in een idyllisch Japans dorpje toen de natuur nog het levens ritme bepaalde. In de proloog van de Japanse speelfilm Village of dreams van Yoichi Higashi krijgen wij het duo samen aan het werk te zien op het platteland waar een van hen nog woont. Het is het documentaire begin van een lyrische speelfilm over de jeugd van de tweeling, die vorig jaar de Zilveren Beer won in Berlijn. Na deze korte introductie keert de film terug naar de zomer van 1948, naar het landelijke dorpje waar de tweeling zijn jeugd doorbracht. Twee identieke vent jes van negen, die niemand uit elkaar kan houden behalve hun moeder. Ze brengen hun dagen door met katte- kwaad uithalen, vissen, zwemmen en zomaar wat rondhangen in de idyllisch groene dreven van hun afgelegen dorp je. Plast de een in zijn bed dan doet de ander dat ook. Krijgt de een ontstoken amandelen dan volgt de ander al gauw. Yuihiko en Seizo zijn onafscheidelijk en nogal teruggetrokken. Altijd nemen ze het voor elkaar op als een van het wordt geplaagd of bedreigd. Hun moeder, die onderwijzeres is, wordt ervan beschul digd dat ze de jongens voortrekt. Maar daar kan zij ook niet eens aan doen, want zij zijn nu eenmaal de allerbesten met tekenen en dus krijgen zij daarvoor altijd de hoogste cijfers. Het gezin woont - zo kort na de door Ja- Een Japanse tweeling in de lyrische speelfilm 'Village of Dreams', vorig jaar winnaar van de Zilveren Beer in Berlijn. FOTO ARGUS FILM pan verloren Tweede Wereldoorlog - in bij een norse huiseigenaar, die weinig op heeft met zijn 'adoptiegezin'. De va der van de jongens is meestal afwezig vanwege zijn werk elders. Als hij even thuiskomt, is hij een streng gezinshoofd dat de jongens met harde hand tot de orde roept. De moeder is veel toegeeflij ker voor haar kroost. De natuur, de elkaar opvolgende seizoe nen en sommige figuren krijgen magi sche trekjes, waarbij fantasie en werke lijkheid naadloos in elkaar over gaan. Een geheimzinnig zwervertje, Shenji, verschijnt op school. Onder water klinkt een dreigende stem, wasgoed waait als een bosgeest rond en in een oude boom zitten drie bejaarde vrouw tjes te roddelen. Het lijken drie sprookjesheksen, die de gebeurtenissen boosaardig becommen tariëren. Aan het slot van de film vlie gen zij boven het plattelandshuisje waar de tweelingsbroers anno 1996 sa men aan het werk zijn. Regisseur Higashi (1934) wilde met Vil lage of dreams het Japanse publiek een terugblik gunnen op de tijd dat gezins leven, tradities en natuur nog een een heid vormden. In een interview liet hij zich uitgesproken negatief uit over het huidige, geindustrialiseerde en techno logisch hoog ontwikkelde Japan. 'Een gezichtsloze natie die zal leiden en al heeft geleid tot gezichtsloze terreur.' De lyrische natuurbeelden geven de film zijn schoonheid en aantrekkings kracht, op een manier die herinnert aan vroegere Italiaanse films over het boe renleven. Maar een dramatische span ningsboog ontbreekt, omdat de gebeur tenissen als losse flarden aan elkaar zijn geregen. De schriele tweelingbroertjes, die Seiko en Yuihiko uitbeelden, werden meer ge observeerd in hun gewone doen dan ge regisseerd, waardoor ze weinig expres sie vertonen. Mede hierdoor kan de kij ker niet echt geroerd raken door hun belevenissen. Veel vragen van de kijker blijven bovendien onbeantwoord. Verstandelijk weet je waarom: dit is im mers een kinderwereld en kinderen be grijpen veel niet van wat er in hun leven gebeurt. Voor hen is het allemaal magie en daar past geen verklaring bij. I 'Village of dreams' var Yoichi Higashi draait in Chassé Cinema in Breda. Door Jos Kessels Voor producent Jerry Bruckhei mer is al vele jaren geen enkele brug te ver meer. Samen met zijn inmiddels overleden partner Don Simpson was hij verantwoorde lijk voor een groot aantal aktie- hits van de laatste decennia, van Top Gun, Beverly Hills Cop en Die Hard tot The Rock. Zijn films vertonen enkele con stanten: het tempo ligt drie keer zo hoog dan gemiddeld en de soundtrack is overdonderend en zeer effectief in de keuze van het popmateriaal. Maar ook de cas ting is vaak opmerkelijk. Bruck heimer maakte van Eddie Mupr- hy, Bruce Willis en Tom Cruise pas écht sterren. Voor zijn nieuwste knaller Con Air deed hij weer een beroep op Nicolas Cage, de karakter-acteur die sinds The Rock ook geliefd is bij het grote publiek. Cage speelt ditmaal de commando Cameron, die voor doodslag de bak indraait als hij zijn zwangere vrouw be schermt tegen enkele gore zuip lappen. In de gevangenis correspondeert hij druk met zijn vrouw en doch tertje en ziet uit naar de dag dat hij op vrije voeten komt. Als Ca meron dan eindelijk het laatste streepje op de gevangenismuur zet, heeft hij de pech dat hij mee moet vliegen met een transport zware criminelen, waaronder Cy rus the virus Grissom (John Mal- kovich). Die heeft een ingenieus ontsnappingsplan voorbereid en nog maar nauwelijks in de lucht neemt Grissom op bloedige wijze het heft in handen. Het is het be gin van een dol avontuur, waarin de bioscoop zelf nog net niet ex plodeert. Hoewel de grenzen van opwin ding in de loop der jaren tot in het extreme opgeschoven zijn, mede door producent Bruckhei mer zelf, voldoet Con Air in dat opzicht ruimschoots aan de ver wachtingen. Het gaat er om de kijker uit de stoel te tillen en mee te nemen op een rollercoaster ri de, zoals de Amerikanen zeggen. Voor enige diepte en psychologie is geen ruimte. Van meet af aan ligt alles vast en worden de per sonages zwart en wit ingekleurd, zodat zelfs een kleurenblinde zich met hen kan identificeren. Cameron mag dan in het begin in de gevangenis zitten, hij verde digt zijn zwangere vrouw, wat toch iedereen zou doen. Vervol gens wordt zijn liefde en zorg zaamheid nog eens onderstreept met de briefwisselingen. Dat hij er later tóch voor kiest om zijn le ven op het spel te zetten, terwijl hij verlangt naar de ontmoeting met zijn gezin, maakt zijn missie des glorieuzer. Zo simpel als de sentimenten be speeld worden, zo complex is het stuntwerk van Con Air. Eenmaal van de grond doorbreekt de film de geluidsbarrière en dendert voort tot de onvoorstelbare lan ding in de straten van Las Vegas. Ook de acteurs rukken met zwaar materieel uit. Nicolas Cage is na Honeymoon in Vegas en Leaving Las Vegas vaste klant op de Strip, alleen is zijn aankomst nooit zo luidruchtig geweest als in Con Air. John Malkovich ver tolkt weer met een enorme drei ging en souplesse de onpeilbare schurk. Nogal bizar is de bijdrage van Steve Buscemi als seriemoor denaar, omdat hij eigenlijk Anthony Hopkins moet spelen, die Hannibal Lecter uit Silence of the lambs speelt. 'Con Air' van Simon West, met Nicolas Cage, draait in Casino in Breda, Cen traal in Geertruidenberg, City in Roosendaal en Cinemactueef in Ber gen op Zoom. Nicolas Cage tussen de puinhopen in de film 'Con Air'. Q Z UJ j ANTWERPEN KMSK/ICC Meir - Vlaamse miniaturen voor vorsten en burgers 1475-1550 - di tot zo 10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur (t/m 22 juni) - Lukas Vandenabeele/overzicht - (6 juli) Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Ma- thieu Meyers - do t/m za 13.00-17.00 uur (tot 5 juli) BAARLE-NAS5AU Galerie De Verbeelding - Jan Radersma: schilderijen - Jan Moerbeek: mixed media (van 20 juni t/m 6 juli) - Tuin der Verbeelding met wisselende collectie beelden - do t/m zo van 13.00-17.00 uur BERGEN OP ZOOM Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Process- Progress - Nicolas Dings /beelden Opera/beel den Peter Schoutsen/beelden en Y. Né /schil derijen en tekeningen - vr 13.00-17.00 uur (t/m 22 juni) Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Aagje Pel en Bert Bevers - Installaties di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 6 juli) Galerie Mollengangen Molstraat 12-14 - Verworven Vrijheid - Nicole van Herpen/olie verf en Paula Schillemans/keramiek - vr 10.00-21.00 uur, za 10.00-17.00 uur, zo 8 jun 14.00-17.00 uur (t/m 6 jul) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Lighting 2: Mark Outjers, Biack Velvet - Ofer Leilouche/schilde rijen en grafisch werk - Vincent Mentzel met China foto-installatie - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 13 juli) Chassé Kazerne Keizerstraat - Another Long March - Chinese Conceptual Art - di t/m za 10.00-17.00 - zo 11.00-17.00 uur (t/m 3 aug) Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Chris Baaten, Volkert POst, Fred Schurink, Antoine Berghs(ding), Jeroen Jacobs (beeld), Wim Janssen (schilderij), Denneke Kouters (beeld), PJ Roggeband (voorwerp) - do t/m zo 13.00- 17.00 uur (t/m 6 juli) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Ly- dia Schouten en Pauk Donker Duyvis /teke ningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (t/m 30 sept) Galerie Segeren - Trudy Peeters/schilderij- en, Rolf ter Veer/polaroid transfers (t/m 12 jul) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Bert de Keyser/objecten, grafiek, tekeningen en John van Gils/schilderijen - wo t/m vr 13.00- 17.30, za 11.00-17.00 uur, 1e zo mnd 14.00- 17.00 uur (20 jun t/m 12 jul) Waterfabriek - Ulvenhoutselaan 87 - Frans van Veen - pastels en olieverven -11.00-18.00 uur (21 en 22 jun) DEN HAAG Mauritshuis - 'Kunst op vleugels' - drieluik van Gerard David - twee- en drieluiken van de laat Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun) ROOSENDAAL Tongerlohuys - Molenstraat 2 - Wim Schütz/schilderijen - beeldentuin met werk van Angela Bottenberg, Johanna Schweizer en Marijke van Vlaardingen (t/m 27 jul) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Kinderen van alle tijden, vanaf Middeleeuwen tot heden (t/m 6 jul) - Carola Popma, Gerard Verdijk en Henk Visch (t/m 29 jun) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rai- ner/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) ULVENHOUT Galerie de Pekhoeve - Dorpstraat 92 - - Sie na Bening, Pieter van Oostveen en Jan de Ko ning - aquarellen en bewerkt keramiek - do t/m za 11.00-18.00 uur zo 13.00-17.00 uur (t/m 13 jul) Door Jos Kessels In Jungle 2 Jungle, een film van John Pasquin uit de Disney-studio, wordt de jungle van New York tegenover de paradijslijke wildernis ge zet. De effectenmakelaar Michael (Tim Allen) reist naar een primitief Zuidamerikaanse ei landje, om daar de echtscheiding te regelen met zijn vrouw, die hij al vele jaren niet meer gezien heeft. Op het eiland wacht Michael een verrassing. Hij blijkt een zoon van dertien te hebben, Mi mi. De jongen is deels door zijn moeder en deels door de inboorlingen opgevoed. Mimi krijgt van het stamhoofd opdracht met Mi chael naar New York te gaan, om het vuur van het Vrijheidsbeeld mee terug te nemen. Michael ziet de bui al hangen, In plaats van naar zijn verloofde Charlotte (Lolita Davido- vich) terug te keren met de echtscheidingspa pieren, komt hij aanzetten met een halve wil de, die zijn zoon is. Niet alleen krijgt Michael problemen thuis, ook zakelijk haalt hij zich het nodige op de hals door betrokken te raken bij een troebele transactie met de Russische maffia. Als de zaak uit de hand loopt komt Mi mi plotseling goed van pas. 'Jungle 2 Jungle' is niet onaardig, maar ook wel erg gemakkelijk in het tegenover elkaar zetten van de zakelijke jungle van New York en de onbezorgdheid van het eiland. Regisseur Pasquin vergroot de tegenstellingen door van verloofde Charlotte ook nog een aanstellerige mode-trut te maken, waardoor de keuze van Michael aan het slot niet zo moeilijk meer is. Het nadrukkelijke gebruik van stereotiepen weegt wat zwaar op de film en kan niet hele maal verzacht worden door de humor. Eigen lijk blijven alleen de schitterende natuuropna men van het idyllische Venezolaanse eiland uit het begin wat langer hangen. 'Jungle 2 Jungle' John Pasquin draait in Cinesol in Breda Van onze filmredactie De Roze Filmdagen, een festival met speelfilms omtrent homosek sualiteit, werd vorige zomer voor het eerst - met groot succes - ge houden door de Amsterdamse filmtheaters Rialto en Cavia, als aanvulling op de zogeheten Roze Zaterdag, de Amsterdamse dag van het homoactivisme. De organisatie is uitgebreid en heeft de tweede aflevering van De Roze Filmdagen nu ook naar een aantal filmtheaters buiten Am sterdam verplaatst. In de hoofd stad worden in juni vijftig lange en korte films met een homoseksuele, lesbische dan wel transseksuele of travestische inhoud gedraaid. In o.a. Chassé Cinema in Breda en Filmtheater Louis Tilburg wordt hieruit van vandaag tot 25 juni een interessante selectie vertoond, met ondermeer de speelfilms Stone wall, Costa Brava, The Delta en Work. De Spaanse regisseuse Marta Bal- letbo-Coll speelt zelf ook een hoofdrol in haar romantische ko medie Costa Brava, als een toeris tengids uit Barcelona die verliefd wordt op een wetenschapster uit Tel Aviv, geboren in Boston (Desi Del Valle). De laatste heeft moeite om het les bisch zijn te accepteren, terwijl Balletbo-Coll zwoegt aan een mo noloog voor een performance. Sa men proberen ze met ups en downs een leven op te bouwen, zoals deze op mooie locaties in Barcelona en aan de Costa Brava opgenomen komedie laat zien. The Delta van de Amerikaan Ira Sachs vertelt over het dubbelleven van een seksueel verwarde tiener, die buiten de deur naar mannen op zoek gaat en thuis gewoon een joodse jongen met een vriendinne tje is. Hij krijgt een verhouding met een Vietnamese immigrant, die vervolgens de hoofdpersoon van de film wordt. Alive Kicking van de Britse ci- neaste Nancy Meckler is een melo drama over Aids en sero-positivi- teit in een toonaangevend dansge zelschap, waarvan de leider aan Aids is overleden. Mannelijke prostitutie vormt het onderwerp van de Hollywood-satire Hustler White van de Amerikanen Bruce LaBruce en Rick Castro. De licht vervreemdende, Engelse speelfilm Madagascar Skin van Chris New- by gaat over een man die in het ho momilieu wordt gemeden vanwege een moedervlek in zijn gezicht. Stonewall van Nigel Finch geba seerd op het gelijknamige boek van Martin Duberman behandelt een episode uit de begintijd van het Amerikaanse homo-activisme. De Amerikaanse regisseur Rachel Reichman debuteerde overtuigend met Work, een realistische speel film over de geheime liefdesaffaire tussen een ongelukkig getrouwde plattelandsvrouw en haar zwarte buurmeisje. De Roze Filmdagen: van vandaag tot 25 juni in Chassé Cinema Breda. 0 1 Q 1 BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Karakter - Space Jam - Pinokkio - Liar Liar.Th Associate - Con Air 5 Cinema Paracfiso - Romeo and Juliet Roxy 1 - The Fifth Element - Tom Jerry Roxy 2 All Stars - Turbulence BREDA Grand - Liar Liar (a.I) Mignon - Beavis Butthead do America (12 j) - Dantes Peak (12 i) Cinesol 1 - Jungle 2 Jungle (a.l) Cinesol 2 - The Associate (a.l) - The Saint (12 j) Cinesol 3 - The Ghost and the Darkness (12 j) Casino 1 - Con Air Casino 2 - The Fifth Element Casino 3 - All Stars - The English Patient Casino 4-Turbulence -101 Dalmatiers Chassé Cinema - A moment of innocence - La Promesse - village of dreams - Othello - Stonewall - Madagaskar skin - The Delta Work Alive and kicking - Hustler white - Costa Brava GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Liar Liar (a.l - Jerry Maguire (a.l) - Con Air (16 j) GOES Grand Theater - Turbulence - All Stars HULST Koning van Engeland - The Saint - All Stars -101 Dalmatiers The Fifth Element - Turbulence - Donnie Brasco - Liar Liar - The Ghostand the Darkness - Crash MIDDELBURG Cinema - La Promesse - Kolya - Mamma Roma .OUDENBOSCH Fidei et Arti - Big Night ROOSENDAAL City 1-2-3 - All Stars -101 Dalmatiers - Liar Liar - Dante's Peak-Con Air Cinema Paradiso - Romeo and Juliet TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 5 - Turbulence - All Stars - The Fifth Element - The Associate - The Ghost and the Darkness - Jungle 2 Jungle Cinecitta 1 - The Englisg Patient - Lost Highway Cinecitta 2 - Karakter - Kolya Cinecitta 3 - Shine - Donnie Brasco Midi -101 Dalmatiers - Liar Liar - Con Air Filmtheater Louis - Madagascar skin -1 shot Andy Warhol - Work - The seven Samurai - Costa Brava - Stonewall VLISSINGEN Alhambra Theater - All Stars - Liar Liar - The Fifth Element - Donnie Brasco - Turbulence -101 Dalmatiërs - Beavis and Butthead -ConAir ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30,17.00 en 20.00 uur Anna Karina 22.30 uur Sleepers Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatians 20.00 uur Shine 22.30 uur Fierce Creatures Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 20.00 uur the English Patient 22.45 uur Love Serenade Zaal 4 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Absolute power Zaal 5 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Metro Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The devil's own Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Gaston's War Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Saint Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dante's Peak Zaal 10- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Return of theJedi Zaal 11 -14.30 en 17.00 uur Space Jam 20.00 uur One fine day 22.30 uur Gridlock'd Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Turbulence Zaal 13 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo and Juliet Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Michael Zaal 15- 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Smilla's Sense of snow Zaal 16 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The fan Zaal 17 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Zaal 18 -17.00 en 20.00 uur Love serenade 14.30 en 22.30 uur The English Patient Zaal 19-17.00 uur Star Wars20.00 en 22.30 uur Ransom 14.30 uur The English Patient Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The fifth element Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Private Parts Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Killer Zaal 23 - 14.30 uur Leopard Son 17.00,20.00 en 22.30 uur Unforgettable Zaal 24 -14.30 en 17.00 uur Matilda 20.00 en 22.30 uur Donnie Brasco Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwijzen wij u naar de dagklapper in het regiokatern. GENT Un Ballo in Maschera - opera van Verdi - door koor en Symfonisch orkest van de Vlaamse opera en solisten o.l.v. Imre Pallo - Vlaamse Opera - vr 20.00 uur - zo 15.00 uur (20 en 22 jun) WEERT Bospop - (vr 18.00 uur) Ashbury Faith, The Jayhawks, De Dijk, K's Choice - (za 11.30 uur) o.a. Walter Trout Band, Thunder, Fish, Steve Lu- kather, Alice Cooper, Julian Sas Band, Jan James - Sportpark Bosho ven (20 en 21 jun) DONDERDAG ROOSENDAAL Frits Bayens Big Band - met Nick Brignola - Verkadehuis - Kade 24- 21.00 uur VRIJDAG ANTWERPEN Filh. Orkest van Vlaanderen - en solisten o.l.v. G. Llewellyn - Goey- vaerts, Berlioz en Mendelssohn - Bourlaschouwburg - 20.00 uur BREDA Dance Department: Techno House - PARA - 22.30 uur ZATERDAG ALMERE The New Frontier - outdoor-dance-event - o.a. Daftpunk, 100% l& Mix Master Morris - Muiderzand - 18.00-09.00 uur BREDA Breda Barst - Popfestival - Chasséterrein -12.30 uur Swingnight - PARA - 22.00 uur EINDHOVEN Philips Symfonie Orkest - MC Frits Philips - 20.15 uur Buitenboel - Brabants Orkest, Miranda van Kralingen, Huub vari M Lubbe, Luka Bloom, The Paladins, Samba Salad, Les Charmeurs, Cap tain Gumbo - Markt -14.00 uur DINSDAG UTRECHT Radiohead - met The Divine Comedy - MC Vredenburg - 20.15 uur pESTEM 'La DoorJohan Diepstraten ffie de overweldigend „en van De kracht van des heeft gelezen, kon i dat aan deze thriller gislj iandse onderscheiding den Strop 1997. Volgen! thriller niet onder voor I internationale bestseller ving de Vlaming Bob voor de beste misdaad gaande jaar. De Gouden J kend aan zijn thriller T7' Saddams oorlog. Zoals Hugo Claus als eni^ met De geruchten de Libr vangst mocht nemen, zo vier Nederlandse genomir Appel (Geweten), Conny Bi ther (De bank) en Peter de „Wees eerlijk," zegt Bob A sen teleurgesteld en er is eJ betekent heel veel voor J streepje hoger gelegd. Als I had gekregen, had ik missrf eens een thriller voor mijij Maar zo'n prijs brengt verj' Adeldom verplicht, zeggen makkelijker op." „Hoe belangrijk de prijs i| toneelstuk Slissen en Césa belangrijks in het leven val hij naar het portret van zijl de schouw. 'Het is weer gel voor mij ook zo'n moment.l aan mijn ouders, die ik nia één van hun triomfen kunn het niet mogen meemaken.] De intrige van zijn thrillerl ware gebeurtenissen: het Hl schaamte, 1987), de ramp i terprise (Het Channel synd tingfraude van een ministei] Mendes houdt zich met dil uit rechtvaardigheidsgevoel strijdt hij tegen mensen dij keur voor maatschappij-" maken met de oorlog. Op hl staat een gedenkteken met f Hij werkte voor de illegal! oorlog niet. De twee bekroa en De kracht van het vuur I Midden-Oosten. Waarom ju Bob Mendes: „Het ene boell schakel naar het volgende. zelfbewuster, ik voelde da thrillerschrijver. Ik koesta groot en machtig boek te sa werp dat me altijd al beziglj misbruik. Macht is geld en j belangrijkste bronnen van I wist zat ik weer in het Midq nomische bewegingen ontl Midden-Oosten wordt de vuur en vlam gezet. „Na het verschijnen van Da Ier die veel ophef maakte I door talloze mensen benaq Door Mieske van Eek Met onmiskenbaar plezier L bij over onbetrouwbaarhel slechtheid. Het zijn volgen! de bouwstenen waarmee jl goede thriller metselt. Huga daasdonk, in het dagelijks! hoogleraar literatuursocil aan de KUB in Tilburg, debl de in 1993, 49 jaar oud, als lerschrijver met De man di dlyn Monroe was. .Hij ver: zich toen nog achter het ps riem Paul Stather (uitsprek zijn Duits). Zijn nieuwe bo bank was dit jaar een van 'allende nominaties voo Gouden Strop, de prijs gin aeus net voorbij. Nu zijn werk blijkt aan te si. "erdaasdonk bereid zijn si naam prijs te geven. „Dat ps riem vond ik nodig, omdat i de dat mijn boeken puur op eoordeeld zouden worden, als schrijver zegt dat je h< naar bent, kan dat heel ave: werken. In Nederland levi eenmaal duidelijke geda over wat een hoogleraar r rinje tijd hoort te doen." Waarom thrillers? «Het wezen van de thriller huwbaarheid. Ik vine euk om een onbetrouwbar e Ier te hebben en ik probe nbetrouwbaarheid zo grot ^ehjk te laten zijn. Dat - «Panning en dat levert, de leukste boeken op." fhj illustreert dat met i eeld, dat klassiek is voo p nr® «Een verhaal begin "ermetisch afgesloten k Waar een lijk in ligt. Dat riuurhjk niet en dat weet mer^f231 bbjken dat di ■l cb niet zo hermetisc hpia" Was' ^'e onbetrouw r van de verteller is nu vu een

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24