Beroepsonderwijs zoekt erkenning B16 39 Onzekere toekomst voor duizenden inval-docenten EASE de stem PORTABLE schilder 'Beter investeren in mensen dan in gevangenissen' Uitkeringen Trots D1 IEUWBIJ IO-ELECTRO laByliss Overspannen 'In december krijg ik wel twintig telefoontjes van scholen die vervanging zoeken' Gunstig Lege handen I n CM BEELDBUIS THERMOSKAN el alle grote aten gratis bezorgd*** Extra Garantie, 'n minimaal bedrag voor 'n maximaal gevoel van zekerheid! AAL Boulevard 118 RGEN Doelstraat 8 SCH Fenkelstraat 39-41 UR Anna van Berchemlaan 1 ilbrugstraat 3-5* OUT Markt 10 K Grotestraat 243 Emmapassage 23* GENBOSCH Orthenseweg 86 TTORAMA innen afwijken, kennelijke fouten voorbehouden, pavond Informeer naar de voorwaarden in de wini® Schilderwerk Nette ruim 40 jr. ervaring zkt. werk omg. Etten Leur, tel. 076-5035300^ SCHILDERWERK Binnen - Buiten Tel. 076-5019058__ Goed, beter: Kleintje Middelbaar beroepsonderwijs, leerling wezen en volwasseneneducatie kampen met geldgebrek. Al vele jaren. Ze lopen ook averij op door een verkeerde uit straling en lijden evenzeer onder een schromelijke verwaarlozing door de po litiek. Door Ap van den Berg „Als alle betrokkenen niet ras de handen ineen slaan, zijn de gevolgen door een tekort aan vaklui rampzalig," voorspelt mr. Gerrit Brokx, De oud-politicus is sinds kort voorzitter van de BVE-raad, het bestuursorgaan van het secun dair beroepsonderwijs. „Er zitten mega-projecten aan te komen, zoals de hogesnelheidslijn, de Betuwelijn en de uit breiding van Schiphol," verduidelijkt Brokx. „Als binnenkort niet meer mensen naar het mbo gaan, ontstaat er een tekort aan opzich ters en technici en zullen we genoodzaakt zijn vakmensen uit landen als Ierland te importe ren om deze grote projecten uit te voeren. Wil len we dat, terwijl er nog enkele honderddui zenden mensen zonder baan rondlopen in Ne derland?" In het midden- en kleinbedrijf (mkb) wordt het gebrek aan vakmensen her en der al gevoeld. Op middelbare beroepsscholen lopen de leer lingentallen wat terug. Overigens niet zodanig snel dat scholen, zoals in het lager beroepson derwijs, genoodzaakt zijn een streep te zetten door uit de gratie geraakte opleidingen. De ou de lts'en lopen snel leeg als gevolg van het overleefde idee dat je na het beroepsonderwijs bent voorbestemd voor een vieze, geestdodende en slechtbetaalde baan. Dit vooroordeel treft het secundair beroepson derwijs ook, maar tot nu toe aanzienlijk min der hard. Om erger te voorkomen, moeten op leidingscentra, bestuurders en politici geza menlijk frisse plannen bedenken, vindt Brokx. 'Gevolgen tekort aan vaklui rampzalig.' Voorts moet de financiële ondersteuning van scholieren in het beroepsonderwijs (reiskosten en studiefinanciering) worden verbeterd. Het Rijk zou eveneens meer financiële ruimte moe ten maken voor betere leermiddelen: „Je mag aankomende monteurs niet laten klungelen met een Fordje van 1974." Het bedrijfsleven zou graag zien dat het secun dair beroepsonderwijs er minstens 200 miljoen gulden per jaar bij krijgt om de schade te repa reren. Zo ver gaat Brokx niet: „Ik sluit niet uit dat het geld gaat kosten, maar zo ver ben ik nog niet. Het beroepsonderwijs is voor veel mensen in bepaalde sociale milieus en voor al lochtonen dé manier om een bestaan op te bou wen en om maatschappelijk isolement en get tovorming tegen te gaan. Minder mensen werk loos betekent dat departementen als Sociale Zaken (uitkeringen), Justitie (veroordelingen) en Binnenlandse Zaken (agenten) minder hoe ven uit te geven. Maar misschien moet er desondanks toch nog FOTO DE STEM/DICK DE BOER meer geld voor het secundair beroepsonderwijs op tafel komen. Maar dat is in eerste instantie niet waar het ons om gaat." Met andere woor den: het is beter te investeren in mensen dan in gevangenissen. In politieke zin moet het roer dus om, vindt de oud-staatssecretaris van Volkshuisvesting en tot voor kort burgemeester van Tilburg. Met dat oogmerk heeft de BVE-raad van Brokx in tussen nauwe samenwerking gezocht met de zogehetem COLO van kabinetsadviseur prof. dr. Roel in 't Veld. Voluit: de stichting Centraal Orgaan van de Landelijke Opleidingsorganen van het bedrijfsleven. „In het kennisdebat," licht In 't Veld toe, „is maar nauwelijks aandacht besteed aan het be roepsonderwijs, terwijl optimale vorming van vakmensen met een middelbare beroepsoplei ding van cruciaal belang is voor de economi sche ontwikkeling van ons land. Vakmensen vormen immers de ruggengraat van onze eco nomie." Blijft de vraag waarom het beroepsonderwijs al jaren schreeuwt zonder politiek gehoor te vinden. In 't Veld: „Ons soort mensen heeft nou eenmaal geen speciale band met het beroeps onderwijs. Misschien dat dat een rol speelt. Maar we moeten ons goed realiseren dat het gerief en de luxe waarmee wij ons omringen, door vakmensen uit het beroepsonderwijs zijn gemaakt. Is de fiets of de auto kapot, dan klop pen we bij de vakman uit het beroepsonderwijs aan. Zo kun je nog meer voorbeelden geven. Maar traditioneel hebben- wij - en dat geldt ook voor politici - meer op met havo, vwo en gymnasium. Terwijl die schoolsoorten gewoon lucht verkopen. Jazeker, ook als je daar wat langer over na denkt, klopt die stelling. Maar we zullen er alles aan doen om het beroepson derwijs hoog op de politieke agenda te krijgen en dat zal ons lukken ook." Hij is ervan over tuigd dat de politiek ook zal inzien dat 'het be ter is te investeren in vakmensen dan in gevan genissen'. Het beroepsonderwijs zelf moet dringend laten onderzoeken wat mensen ervan weerhoudt om een beroepsopleiding te volgen. De sector moet zijn imago oppoetsen en de trots gaan uitstra len van een sector die goed opgeleide vakmen sen aflevert. Waarbij nog altijd -ondanks de problemen - 420.000 mensen een opleiding vol gen (plus 300.000 in de volwasseneneducatie). En waarvan de meesten na hun opleiding niet meer dan drie maanden nodig hebben om een baan te vinden. WOENSDAG 18 JUNI 1997 tNWOODI ISET MET CD WISSELAAR XD-500. Uitgangsvermogen 2 x70 3 Equalizer presets. 3-CD wisse- 32 nummers programmeerbaar, iele autoreverse cassettedeck met y B. 3-Weg luidsprekers. «MAAL TIM 99T- 7W Ble telefoons. STEREO Hi-8 CAMCORDER Hi8.1/4"CCD beeldchip. Hifi-stereo .30 x Digitalzoom. Full range auto natige focus. 2 lux. Menu systeem, e Effects. 16-9 Mode. Program AE. Ingebouwde microfoon. idsbedeining. M fl.HO,47 PER MAAND*-/ O NAAR DE VOORWAARDEN IN DE WINKEL! PORTABLE M 1432 KLEUREN TV p7 cm getinte beeldbuis. 60 Voor keurzenders. Sleeptimer On-soeen display! Lijf leven De het jojo's van onderwij s bak te komen. „Vanaf begin au gustus," legt ze uit, „controleer ik weer alle kranten en bladen op advertenties. Ervaringen rijker heb ik geleerd om maar meteen te bellen, want vaak weten scholen zo'n vacature toch nog intern op te vullen. Schrijven op een vaca ture is vaak zinloos. Ook houd ik de contacten met de arbeidsbu reaus in Breda, Rotterdam en Dordrecht goed warm. Dat wil namelijk ook nog wel eens wat opleveren. En anders wordt het altijd weer kerst. Tegen die tijd regent het vaak telefoontjes bij inval-do centen. Zo ook in huize Blans- jaar. „Dan worden de eerste leer krachten weer overspannen en zitten de scholen omhoog. Vraag me niet waardoor dat juist met kerst gebeurt. Ik denk dat het vak van leerkracht door veel mensen wordt onderschat. Het is een ont zettend zwaar beroep. Door alle regelgeving, onderwijsvernieu wingen en - dat wil ik graag be nadrukken- door de scholieren. Die zijn namelijk niet zo lief en gezeglijk meer als vroeger. En dus krijg ik in december wel twintig tot dertig telefoontjes van scholen die een vervanger zoe ken. „Dat lijkt veel, maar in veel ge vallen is de afstand bezwaarlijk en het aantal tussenuren onac ceptabel groot. In de regel meldt de stem aan de andere kant van de lijn dat bij hem op school ie mand plotseling ziek is gewor den. En dan zeg ik: 'U bedoelt ze ker: overspannen'. En dan hoor je meestal: 'Uhh... Inderdaad. Over spannen'." Monique Blansjaar: 'Je laat toch weer collega's en leerlin gen achter'. foto cor viveen |üe meeste werknemers I trekken de komende we lken fluitend de deur van lie fabriek achter zich ldicht, in de wetenschap ■dat de baas hen na de (zomervakantie weer met lopen armen ontvangt. (Anderen, onder wie dui zenden inval-docenten, Loeten ieder jaar op- |nieuw maar weer zien tze aan de bak ko- Imen. Door Ap van den Berg Bit keer had Monique Blansjaar (12) uit Terheijden stilletjes gere- kend op een vaste baan. Maar ze team bedrogen uit. Wéér kreeg |de docent techniek en beeldende ivorming aan het eind van een schooljaar de zak. En wéér moet ie zich bij diverse arbeidsbu- reaus laten inschrijven als werk- augustus stijgt van zes naar acht. Dat opent perspectieven. Maar het schoolbestuur bleek bij nader inzien geen geld te hebben voor extra leerkrachten. Daarom heb ben ze de lesuren teruggebracht van 50 naar 45 minuten en de vaste docenten en de parttimers er lesuren bij gegeven. Daardoor kan de uitbreiding van de klassen doorgaan, maar was er voor mij als vervangend leerkracht helaas geen plek meer. Ongelooflijk, ook al zijn hiermee de grenzen van het oirbare niet overschreden." Blansjaar wil de scholen niet alle schuld in de schoenen schuiven. „De scholen hebben bijna geen geld meer. Ze moeten het nu im mers zien te rooien met vaste jaarbudgetten en zijn door het onderwijsministerie verantwoor delijk gesteld voor omscholing en ontslag van leerkrachten. Daar door stikt het van de ongemoti veerde leerkrachten. Mensen die totaal ongeschikt zijn geworden voor het vak. Dat is niet goed heb het al zó vaak meege- nakt. En ik had me stellig voor genomen dat ik er niet mee zou zitten. Maar ik kan niet ontken nen dat het ontslag me toch weer wat doet. Je laat toch weer colle ga's en leerlingen achter. it meldde deze krant dat teel scholen inval-docenten te en dus onterecht aan de dijk zetten. Het participatiefonds, het landelijk controleorgaan, weiger- ie dit schooljaar één op de vijf ontslagaanvragen voor inval-do centen. Het fonds stelde dat scho- in ruim 550 gevallen trucs hadden verzonnen om tijdelijke arbeidskrachten buiten te wer- Een woordvoerder sprak de veronderstelling uit dat er zelfs wordt gesjoemeld met de belan gen van die werknemers. lot voor kort leken Blansjaars vwmitzichten aan de Van Cooth Scholengemeenschap in Breda zo gunstig. Blansjaar: „Aha, tót ik, toen bekend werd dat tóaantal eerste klassen straks in voor de leerlingen en voor de leerkrachten zelf ook niet. Som migen van hen zijn al zes keer overspannen naar huis gestuurd, maar worden tegen wil en dank binnen de poorten gehouden. „Ik weet heus wel dat de hoeveel heid wachtgeld de spuigaten uit loopt, maar dit is toch ook geen oplossing? Op een school waar ik lesgaf, was meer dan vijftig pro cent van de leerkrachten ouder van vijftig jaar. Nieuwe, jonge leerkrachten krijgen vrijwel geen kans om ertussen te komen." Ze baalt er een beetje van dat ze als vervanger keer op keer veel tijd en energie in haar werk moet steken, maar in the long run met lege handen staat. „We reizen stad en land af naar scholen. In Rotterdam bezocht ik op één dag drie scholen in allerlei uithoeken van de stad. Scholen met ver schillende culturen, verschillen de werkmethoden en verschillen de leerlingenpopulaties. De ene school begeleidt je, de andere laat je volledig aan je lot over. „We komen in klassen terecht die -onder de ogen van een veelal overspannen leerkracht - hele maal zijn losgeslagen. Waarvan de leerlingen ons zien als een be- ginnelingetje, dat ze voortdurend op de korrel proberen te nemen. Wij moeten zo'n klas weer in mo del zien te krijgen. Nee, voor leer krachten zoals ik bestaat geen waarderingssysteem. We worden niet afgerekend op onze kwalitei ten. We helpen de school voor een bepaalde periode uit de brand en kunnen daarna vertrekken. Dan zit die ander weer op jouw plaats." Een jaar of zeven geleden was ze het zo beu dat ze overstapte naar de kledingindustrie. „Ik had zelfs mijn kinderwens opzij gezet voor een vaste baan in het onderwijs, maar mijn hoop daarop ver vloog." Inmiddels heeft ze een kind en werkt ze weer als docent. „Omdat het onderwijs bleef trek ken. En, niet te vergeten, omdat mijn man kostwinner is. Want hoe kun je als invalkracht nou een gezinnetje runnen als er steeds met je wordt gejojood?" In de wetenschap dat haar gezin niet afhankelijk is van haar in komsten en omdat ze onderwijs en omgang met jongelui 'gewoon leuk' vindt, probeert Blansjaar na de zomervakantie weer aan de PLD VDY pe 768. it trimmer schee rblad or glad scheren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21