Verlies SBS6
loopt op tot
63 miljoen
Binnen een minuut pasklaar antwoord,''
Mitsubishi geniet nog na van Carisma-succes
SHB-directie trekt
plan ontslagen in
Fokker Services wil F16-werk van andere Navo-landen
"IN WA bestelt vijftig
toestellen bij Airbus'
Komkommerhandel
wint geding Greenery
Badkamer
meubelen
TJES
A6 IöESTEM
ECONOMIE
A7
Belangstelling valt tegen
Keu ken ren ovatie I
Levering direct van fabriek
tegen bodem-prijzen.
Voor meer informatie:
Firma De Karweiman
voor slechts f 15.99
Alternatieven vakbond uitwerken'
ECONOMIE KORT
VUT-overleg grootmetaal vandaag verder
Lancering Airjet uitgesteld
Leden hebben vertrouwen in MKB
Winst British Steel gehalveerd
AH: 'Meer goedkope producten verkopen'
G17 JUNI 1997
I I 111
DINSDAG 17 JUNI 1997
eastman kodak
exxon corp
ford motor
fortune brands
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
itt industries
klm airlines
kpn
mcdonnell
merck co.
mobil oil
oce vd grinten
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
shell tr.
texaco inc.
travelers
unilever nv
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
80'/.
63
38'/,
34'/,
66'/.
57'/,
61
53'/,
89
27/,
29V.
38V»
70/4
98/.
MIX
132
33/,
60/.
205'/.
54'/.
123
112/.
22'/.
24'/,
26'/,
64'/,
38/,
34'/,
66'/,
57'/,
61/,
53
89/,
27'/.
29'/,
38s/,
71/.
98/,
143
32'/,
63'/,
209'/,
54'/,
m
113
62s/,
22'/.
24/,
26'/.
(n onze verslaggever
Bosch - Het komt niet
J "jjk voor dat een snelle recla-
I ^actie zo'n doorslaand suc-
1 :es wordt. De marketing-men-
n van Mitsubishi in Sassen-
|i,eim broeden nu op een cam-
ine om de verkoopcijfers
de Carisma ook daadwer-
I jëlijk omhoog te stuwen.
Die 25 procent kansspelbelasting
1 "j voor onze rekening. De win-
s krijgen de auto kant en
A advieskoers
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
laten
bieden
exclaim
d ex dividend
gedaan/bieden
f gedaan/laten
bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
1135
3,00
2,80
1635
2,00
1,80
833
1,20
1,20
1278
3,50
3,60
2386
2,30
2,20
1046
1,20
1,30
1482
4,40
a
4,30
847
2,00
2,10
1185
16,40
16,50
1889
13,90
13,80
2441
10,00
10,20
2274
7,40
7,40
3395
5,50
5,60
1284
5,90
5,70
792
8,80
8,60
1898
10,90
11,30
3868
5,20
5,20
3695
1,90
1,80
2979
29,50
31,40
1666
22,50
23,5p
5982
13,30
13,70
2138
2,50
a
1,50
1628
4,70
3,40
817
8,70
6,60
1410
12,00
10,80
1858
12,60
11,80
1425
8,10
7,00
904
30,50
a
30,00
1789
60,40
59,00
2022
2,10
2,00
866
13,70
13,70
766
9,20
9,10
942
6,90
6,80
847
6,70
6,70
2036
1,50
a
1,20
920
5,80
a
5,00
765
7,70
10,20
828
2,00
1,20
874
3,80
3,60
737
19,30
19,00
798
14,00
13,40
817
17,40
17,60
1259
11,50
11,90
754
8,40
8,40
743
10,00
b
13,50
1016
6,00
b
8,10
2277
19,00
22,00
958
3,30
6,00
1051
1,00
a
2,40
1204
6,20
8,80
laar
it u
ea-
'rs/^
klaar afgeleverd. Het kost ze ver
der geen cent. Alleen de verzeke
ring en de wegenbelasting moeten
ze zelf betalen".
Pr-medewerkster Coco Meeldijk
van Mitsubishi in Sassenheim kan
alle 24 prijswinnaars van de Ca-
risma-posteractie geruststellen.
De verplichte aanslag van de fis
cus wordt door het bedrijf vol
daan. Ze kan natuurlijk makke
lijk zo royaal zijn, want de actie is
een doorslaand succes geworden.
De circa vijf miljoen gulden die de
gratis auto's en de advertenties
hebben gekost, zijn er dubbel en
dwars uitgekomen. „Meer dan 35
procent van de Nederlanders had
zo'n affiche voor het raam hangen.
Daar kun je toch alleen maar van
dromen", zegt Meeldijk. Wie de
geestelijke vader is, van de actie
kan ze niet zeggen. „Zo'n idee ont
staat langzaam. In overleg tussen
de marketingmensen en het recla
mebureau".
Het probleem dat het automerk na
de introductie slecht 'in de markt'
is gezet, is overigens nog steeds
niet van de baan. „De mensen
kennen de naam nu, maar de auto
zelf staat nog steeds niet op hun
netvlies. Daar gaan komende we
ken met extra advertenties aan
werken". In de loop van het jaar
moet dan blijken of de verkoopcij
fers daadwerkelijk omhoog gaan.
Mitsubishi verzorgt de verkoopin
spanningen van de Carisma pas
sinds 1 apil zelf. De Abemy Groep
die tot dan verantwoordelijk was
voor promotie en verkoop van de
in de fabrieken van NedCar in
Born geproduceerde auto wist de
verkoopdoelstellingen bij lange na
niet te halen. „Maar dat is dat be
drijf niet helemaal aan te reke
nen", zegt Meuldijk. „De automo
bielsector is zo'n enorme verdrin-
gingsmarkt geworden dat voor
een klein particulier bedrijf de in
vesteringen en inspanningen bijna
niet op te brengen zijn".
Rest alleen nog het akkefietje met
justitie die het bedrijf zou vervol
gen omdat het geen vergunning
had aangevraagd voor de poster
actie. „Dat bericht circuleerde in
de media. We wachten het maar
af", zegt de pr-woordvoerster.
„Volgens ons hadden we geen ver
gunning nodig. Justitie heeft zich
trouwens nog niet gemeld".
I jmsterdam (anp) - De aanloopverliezen bij SBS6 zijn sinds de
I start van de televisiezender in augustus 1995 opgelopen tot
I ruim 63 miljoen gulden.
I Bet verlies loopt wel langzaam
-erug: in de eerste drie maanden
i dit jaar bedroeg dit nog
,.r!8 miljoen, tegenover 17,26
I miljoen in het eerste kwartaal
I van vorig jaar. Over heel 1996
I was het resultaat 23,3 miljoen
I telden negatief, bij een omzet
I tan rond de negentig miljoen, zo
1 blijkt uit de cijfers die het moe-
I ierconcern van SBS6, het
I Luxemburgse SBS SA, depo-
I leert bij de Amerikaanse beurs-
I autoriteiten.
Aanloopverliezen
1 Volgens de zakelijk directeur
I van het Nederlandse deel van
S, R. Goes, liggen de aanloop-
verliezen 'in de lijn der verwach-
„Het is heel normaal dat
I een beginnende televisiezender
verlies lijdt. Je kimt niet met
aderangs programma's ko-
I aen, terwijl we in het begin
sampten met een beperkte dis-
Iributie. Adverteerders namen in
1 beginfase een afwachtende
I houding aan."
Dit jaar hopen we heel dicht te-
I jen het break-even-point aan te
tomen, en volgend jaar gaan we
deplus in", aldus Goes. Hij te-
tent daarbij aan dat de Neder-
idse cijfers iets zullen afwij-
nvan de Amerikaanse wegens
afwijkende waarderingsvoor
schriften.
Het marktaandeel van SBS6
groeit intussen gestaag. In april
!ag dit op 8 procent, in mei op
Havendijk 7 Oudenbosch
tel. 0165-314037 (18rii1_uJ|
Een KLEINTJE nu nog
TREFZEKERDER
voorheen.
Ide drumsticks - kipburger ertz^J
76-5037025
165-556307
76-5217055
76-5710027
162-423731
76-5971915
13-227414
164-254342
118-650560
115-614360
9,2 procent. De eerste weken van
juni schommelde dit al rond de
11 procent. „Langzamerhand
begint het publiek ons te ont
dekken", zegt Goes.
Kijkersaandeel
Dat geldt ook voor de adverteer-
dersmarkt, waarop SBS6 een
aandeel heeft van tussen de 13
en 14 procent. „Die sprong in het
kijkersaandeel van 2 procent
punt zal ook daar ongetwijfeld
zijn effect hebben." In de eerste
drie maanden stegen de reclame
inkomsten voor SBS6 van 23
miljoen gulden vorig jaar tot 51
miljoen dit jaar.
In het eerste jaar van zijn be
staan moest de jongste commer
ciële zender om marktaandeel te
veroveren hoge kortingen geven
aan adverteerders, tot 40 pro
cent. Dit jaar geeft het station
volgens Goes kortingen tussen
de 35 en 38 procent, waarmee
SBS in de pas loopt met de con
currentie.
Aandeelhouders
Bij SBS6 werkten in 1996 ge
middeld 60 mensen. Het is on
derdeel van een internationaal
concern, waarvan het Ameri
kaanse ABC/Disney en Para
mount/Viacom de belangrijkste
aandeelhouders zijn. De Tele
graaf heeft een belang van 30
procent in het station, dat in Eu
ropa een aantal zusteronderne
mingen heeft.
Botterdam (anp) - Directeur Schermer van SHB Personeels
planning heeft zijn plan ingetrokken om per 1 juli van dit jaar
110 mensen te ontslaan en nog eens 330 nog maar drie dagen te
laten werken.
h een brief aan het personeel
de twee jaar geleden gepri
vatiseerde havenarbeidspool
schrijft de directeur gisteren dat
alternatieven van de vakbonden
jader uitgewerkt gaan worden,
j'i de SHB werken nu nog bijna
1000 mensen. Er blijven onge
veer 650 arbeidsplaatsen over.
brief van Schermer komt
P'ecies vijf maanden nadat hij
('inplannen ontvouwde. Sinds-
"en is door bonden en directie
Sjepraat over de problemen van
Oe SHB, en over alternatieven
'oor de gedwongen ontslagen.
aarvan hebben de bonden met
en gezegd dat die onacceptabel
"aren. Öe vakbonden zijn zelf
plannen gekomen die gro-
endeels gebaseerd zijn op de
'ardaagse werkweek en een
1nier inzet van het perso
neel.
Problemen bij de SHB heb-
grote commotie veroorzaakt
Rotterdamse haven- De als
er radicaal bekend staande
aernemingsraad van de SHB
J?n'seerde een aantal malen
acties om de eis voor geen
Mwong -
enige werkbare scenario vor
men. „Er zijn er die het vecht
scenario willen, maar dan heeft
de. SHB geen enkele toekomst."
Volgens hem hebben de bonden
inmiddels voldoende steun van
de leden.
Van de OR was niemand bereik
baar voor commentaar.
Geen gedoe met gidsen
is het motto. Tegen
woordig kunnen men
sen een gratis telefoon
nummer draaien om de
snelste weg te vinden
naar een van de 550.000
bedrijven die Neder
land rijk is.
Door Jos van Rijsingen
„Met Scoot, goedenavond. Kan
ik u helpen".
„Er is ingebroken, het slot van
de voordeur moet gerepareerd".
„Dan heb ik drie slotenmakers
bij u in de buurt. Eentje daarvan
geeft ook
24-uurs service, als dat nodig
mocht zijn. Naam en telefoon
nummerzijn..."
Nog geen minuut hoort zo'n ge
sprek te duren, al zullen er in dit
geval misschien nog een paar se
conden bijkomen voor enkele
woorden van begrip. De beller is
meteen geholpen en het kost
hem geen cent, zelfs het bellen
(0800 7007) is gratis. Het lijkt te
mooi om waar te zijn, zeker om
dat het bedrijf Scoot Nederland
v.o.f., dat recent met deze telefo
nische dienstverlening is begon
nen, bepaald geen filantropische
instelling is.
Algemeen directeur Jos Molle
beaamt dat. De inkomsten moe
ten komen van bedrijven die er
geld voor over hebben om een
bevoorrechte plaats in het data
bestand te krijgen. „De beller
krijgt van maximaal vier bedrij
ven gegevens door. En zo'n pre
ferent bedrijf wordt natuurlijk
eerst genoemd". Het is overigens
niet zo dat de beller daardoor
dichtbijgelegen leveranciers
mist en ver weg wordt gestuurd
naar een betalende klant. „Het
land wordt opgedeeld in 175 re
gio's. We zoeken altijd eerst bin
nen zo'n gebied. Als we binnen
regio geen bedrijven vinden, be
talend of niet, gaan we daar bui
ten".
In het databestand Zijn op dit
moment alle 550.000 'econo
misch actieve' bedrijven van
Nederland opgenomen. Via een
geavanceerd computersysteem
kan de telefonist al bij de eerste
zin van de beller trefwoorden
intikken waarmee met het zoe
ken wordt begonnen. „De prak
tijk wijst uit dat twee a drie vra
gen voldoende zijn om het ant
woord te kunnen geven. Daarom
kan dat zo snel. We zitten nu ge
middeld nog iets boven de mi
nuut, maar over een paar maan
den moet dat er net onder schie
ten".
De telefonische serviceverlening
komt overwaaien uit Engeland,
waar deze bekend is onder de
naam Freepages. Scoot Neder
land is een joint-venture van het
Engelse bedrijf Freepages
Group en de Verenigde Neder
landse Uitgevers (VNU), het uit
geversconcern waartoe ook deze
Algemeen directeur J. Molle vlak voor de start van de nieuwe telefoon-service. De telefonisten
werkplekken zijn nog leeg. foto wfa
krant behoort. „Aanvankelijk
was het de bedoeling om hier
ook de naam freepages te ge
bruiken. Maar onderzoek wees
uit dat de Nederlanders met die
naam niks kunnen", aldus Mol
le. Daarom werd na supersnel
marktonderzoek een nieuwe
naam bedacht: Scoot. „We gaan
stevig campagne voeren om de
naam bekend te krijgen", zegt
Molle.
Komende maanden beperkt die
campagne - in kranten, op ka
belkranten en via billboards -
zich tot drie gebieden: Den
Bosch, Amersfoort en Hilver
sum.
„Dat hebben we gedaan om niet
in één keer door 15 miljoen Ne
derlanders gebeld te worden.
Over drie maanden breiden we
de reclamecampagne uit. Maar
het nummer is nu al in heel Ne
derland te draaien, ook voor de
mobiele bellers".
Voor de reclamecampagne is het
eerste jaar een miljoen per
maand uitgetrokken. De totale
aanloopinvesteringen bedragen
ongeveer tachtig miljoen. Het
eerste jaar denkt Molle een mil
joen telefoontjes te verwerken,
het tweede jaar vier miljoen en
in het derde jaar zeven miljoen.
Als men dan de geplande 30.000
betalende bedrijven heeft (vanaf
1.450 bijdrage per jaar) wordt
er voor het eerst winst gemaakt.
Scoot is gestart vanuit Utrecht
met 90 man, onder wie 25 verko
pers en ruim 50 telefonisten. In
het derde jaar wordt gemikt op
een personeelsbestand tussen de
400 en 600, merendeel telefonis
ten.
Ondanks de gigantische post sa
larissen, piekert Molle er niet
over met antwoord-computers
te gaan werken. „Ik heb de stel
lige indruk dat de gemiddelde
Nederlander niet door de com
puter afgebekt wil worden",
zegt Molle, die overigens de uit
daging heeft aangenomen zelf
ook voor telefonist te spelen. Hij
moet nog op cursus, maar dan
moet het er ook vlekkeloos uit
komen: „Met Scoot goedemor
gen, kan ik u helpen?"
«ten.
'gen ontslag kracht bij te
voor met name de Ver-
tsbond FNV intern proble-
tsl" °PSe'everd, omdat een aan-
dwivi1 OR-leden ook ka-
Vatl ^ervoersb°n(i FNV
^ees het personeel onder in
de altVan ondernemingsraad
ikpj^tieven af op twee door
ienr ond georganiseerde le-
JToegingen. Ze wilden
dan 0fer gaan werken, maar
loon met vo^ec*ig behoud van
>anVarantwoor^e^i'c bestuurder
"ervoersbond FNV was
niet bereikbaar. Maar
van de CNV-bond,
'oak, rs' zei dat de plannen
- e nu op tafel liggen, het
Fokker Aviation staat voor het
eerst als dochter van Stork
weer op een luchtshow. Vooral
om veel vragen over het nieuwe
Fokker te beantwoorden. En
om aan te tonen dat er leven is
na de dood van de vliegtuig
bouwer.
Door Willem Reijn
Parijs - Met bruut geweld scheurt een
F16 de hemel boven Parijs open. Het
Lockheed Martin-toestel laat zich alle
soorten G-krachten zwaar aanleunen.
Het toestel is inmiddels twintig jaar in
productie en de eerste grote midlife-up-
date-operatie is in Nederland in volle
gang.
„De militaire markt wordt in de komende
jaren voor ons belangrijker," zegt Erik
Goedhart, vice-president marketing en sa-
les van Fokker Services. De Woensdrechtse
onderhoudsdochter van het oude Fokker is
goed voor 200 miljoen dollar omzet en 1.032
werknemers, waarvan 250 op Schiphol.
„Nu is vijftien procent van onze omzet mi
litair. Dat zal oplopen tot 25 procent. Het
werk dat we nu voor de Nederlandse lucht
macht verrichten, hopen we te kopiëren bij
andere Navo-landen, die 300 F16's in ge
bruik hebben. Dat moet op uitzendbasis ge
beuren: wij sturen onze mensen ter onder
steuning van die landen."
Voor het eerst sinds de ondergang van
vliegtuigbouwer Fokker staat de naam
Fokker weer op een grote airshow. Met de
voordracht van Fokker Services voor de
Aerospace Industry Award van het gezag
hebbende vakblad Flight weten de Neder
landse Fokker Aviation-bedrijven meteen
de ogen van de wereldluchtvaart op zich
gericht. Een betere terugkeer op het plat
form van de wereldmarkt, de airshow Le
Bourget bij Parijs, had de tegenwoordige
Stork-dochter zich niet kunnen wensen.
De ambities zijn een beetje bijgesteld. Nu is
er geen chalet meer, maar een stand. Een
keurige stand, dat wel, gelegen in een hoek
van een hal die is Ingericht voor de Neder
landse Aerospace Group, de cluster van
toeleverende bedrijven uit de lage landen.
Fokker Services heeft één vast vooruitzicht:
op termijn zal haar huidige klantenbestand
verdwijnen. Elfhonderd Fokkers vliegen er
nog rond. „Gelukkig gebeurt dat pas op
lange termijn. De Fokkers 50, 70 en 100
gaan zeker 25 jaar mee.Om in elk geval als
Fokker-specialist die vloot te blijven bedie
nen, zoekt Fokker Services de klanten op
door eigen vestigingen in het Amerikaanse
Atlanta en het Aziatische Singapore, die af
gelopen jaar zijn opgericht. Want ook ande
re kijken begerig naar de Fokker-vloot:
Fokker-gebruiker British Midland gaat
zich actief op deze markt storten.
Daar hoort ook een verlenging van het Fok
ker-leven bij. Daarom introduceert Servi
ces deze show zowaar een nieuw Fokker
toestel: de Fokker 28 RE. Fokker Services
peilt tijdens (en buiten) de show de reële be
langstelling van F28-gebruikers om hun
vloot volledig te moderniseren tot het zoge
heten stage 3-niveau, waarin luchthavens
zware eisen ten aanzien van geluidoverlast
hebben opgenomen. De inmiddels 25 jaar
oude F28 voldoet niet aan die eisen en mag
binnen enkele jaren op geen enkel Europees
of Amerikaans vliegveld meer landen.
„In oktober nemen we een definitieve be
slissing over het F28RE-programma," zegt
Erik Goedhart. „We hebben de opdracht
voor 25 kisten nodig om het programma
rendabel te maken." Die vliegtuigen krij
gen nieuwe motoren van Rolls Royce, een
modern interieur, een up-to-date cockpit en
desgewenst grotere vleugels. Een investe
ring van 17 miljoen gulden per vliegtuig
voor de luchtvaartmaatschappij en een
hoop werk voor Woensdrecht. Eerder is ge
wag gemaakt van vijf jaar werk voor enke
le honderden mensen.
„Als het F28 RE project doorgaat, hebben
we een mooie bodem in onze activiteiten
liggen," zegt Goedhart. Dat is belangrijk:
„Wij willen de pieken en dalen die eigen
zijn aan ons werk, afvlakken."
„Maar we willen ons ook diversificeren om
het verdwijnen van Fokker op te vangen,"
zegt Goedhart. Een eerdere poging om te
diversificeren door onderhoudswerk voor
de Boeing 737 te doen, leverde weinig op.
Voor de 737 zijn zoveel bedrijven in de
markt, dat de vraag is wat Services bij dat
toestel te zoeken heeft.
Toch ziet Goedhart mogelijkheden, vooral
bij maatschappijen die zowel met Fokkers
als Boeing 737's vliegen. „We werkten op
het verkeerde niveau," zegt Goedhart. „Met
onze uurtarieven moeten we vooral modifi-
catiewerk doen en niet het normale onder
houd. Wat wij bij de 737's die we binnen
haalden deden, was eigenlijk een 'grote
wasbeurt-plus'. Daar leden we verhes op,
want die onderhoudsmarkt kent moorden-
Washington (afp/dpa/krf) - Northwest Airlines (NWA), de
Amerikaanse partner van KLM, staat op het punt een miljar
dencontract met de Europese vliegtuigbouwer Airbus te onder
tekenen.
Volgens de zakenkrant Wall
Street Journal gaat het om een
order voor 50 toestellen van het
type A319, ter waarde van twee
miljard dollar (3,3 miljard gul
den).
Northwest zou een optie hebben
op nog eens honderd A319's,
goed voor 125 zitplaatsen. In to
taal zou met de bestellingen zes
miljard dollar (11,7 miljard gul
den) gemoeid gaan. De twee be
trokken maatschappijen lieten
niets los over de transactie.
Airbus zou met de order een
klapper maken op de markt van
aartsvijand Boeing. Die heeft al
miljardencontracten gesloten
met de Amerikaanse maatschap
pijen Continental, Delta en
American Airlines. Airbus praat
nog met US Airways over de le
vering van 120 vliegtuigen, ter
waarde van 5,3 miljard dollar.
Northwest is een trouwe klant
van de Europese fabrikant. De
vijftig Airbussen zouden, met in
gang van 1999, dienen ter ver
vanging van Boeing 727's en DC-
9 van McDonnell Douglas. Dit
zijn de oudste toestellen waar
mee NWA vliegt.
Northwest heeft volgens de
krant ook een optie op de aan
koop van zestien A330-toestel-
len, die tussen 2004 en 2006 zou
den worden geleverd. Aanvan
kelijk zou de maatschappij
maximaal veertig A340's afne
men. Toen de onderhandelingen
daarover niet rondkwamen, koos
Northwest voor kleinere toestel
len, aldus de Wall Street Jour
nal.
Noch Airbus, noch Northwest
wilde commentaar leveren op
het bericht van The Wall Street
Journal.
de concurrentie en elders zijn manuren
goedkoper. We willen nu van bovenaf, dus
vanuit het moeilijkere werk, die markt in."
Vanuit Singapore wil Fokker Services ook
gaan werken aan andere regionale vliegtui
gen. Aan ATR-toestellen en Avro-jets bij
voorbeeld. Uitbouw ziet Goedhart mogelijk
door beter samen te werken in de Neder
landse luchtvaartcluster. Met KLM wordt
gesproken over mogelijke vormen van sa
menwerking. „Wij kunnen goed werk doen
voor modificaties van zelfs 747's. Maar de
samenwerking in de Nederlandse cluster
staat nog in de kinderschoenen."
Met de hoge arbeidskosten van Nederland
moet Fokker Services speciaal werk opzoe
ken. „Helikopters bijvoorbeeld. We doen al
wat voor de Sikorsky's van KLM Era." Bij
die helikopters lopen de militaire en de ci
viele markt in elkaar over. Woensdrecht
kreeg werk van de luchtmacht voor de
Lynx-helikopters en ook de Gulfstream is
een toestel, waar defensie heel wat (achter
stallig) onderhoud aan weet.
De toekomstverwachtingen van Fokker
Services zijn behoudend. „We moeten eerst
zorgen dat we het houden zoals het nu is.
Geen grote groei, maar ook geen ontsla
gen." Want Goedhart verheelt niet dat de
ondergang van Fokker Aircraft nog dage
lijks problemen oplevert. De dood is nog
niet verwerkt. „De allereerste prioriteit van
Fokker Services is het herstel van de logis
tieke keten. Nu Fokker Aircraft is verdwe
nen, willen toeleveranciers stoppen met de
productie van onderdelen, die wij juist hard
nodig hebben. Die keten herstellen is voor
ons de eerste prioriteit, daarna komt een
hele lange tijd gewoon niets."
Zoetcrmeer - De bonden en werkgeversorganisatie FME-CWM
hervatten vandaag het overleg over de ombouw van de VUT-re-
geling voor de 180.000 werknemers in de metaal- en elektro
technische industrie. De werkgevers nodigden de bonden giste
ren uit voor nieuw overleg. De onderhandelingen waren vorige
week dinsdag vastgelopen. De partijen verschillen van menin
gen over de kosten van een overgangsregeling. Ze zijn het in
principe eens over de techniek van de ombouw. De huidige
VUT-leeftijd gaat omhoog van 60 naar 61 jaar. De uitkering
wordt verlaagd van 87,5 procent naar 80 procent van het laatst
verdiende salaris.
Parijs - De lancering van een nieuw Europees regionaal toestel,
de Airjet of AI(R) 70, op de lopende luchtvaarttentoonstelling
Le Bourget in Parijs gaat niet door. „We hebben onze aandeel
houders nog niet overtuigd," zei gisteren AI(R)-topman Patrick
Gavin. Het uitstel is een tegenvaller voor componentenbouwer
Fokker Aerostructures, één van de overgebleven onderdelen van
de failliete fabrikant. Fokker Aerostructures hoopt op opdrach
ten van AI(R). De zeventigzitter 'lijkt veel op de Fokker-70', zei
dit weekeinde Peter van Aken van het Fokker-onderdeel.
Gavin zei verder alleen dat het onderzoek voor de Airjet wordt
voortgezet. AI(R) is een samenwerkingsverband van het Franse
Aerospatiale, Alenia uit Italië en British Aerospace. De ontwik
keling van het toestel vergt 1,2 miljard dollar (2,3 miljard gul
den).
Amersfoort - De leden van MKB hebben gisteren tijdens een
vergadering in Amersfoort unaniem hun vertrouwen uitgespro
ken in hun organisatie. Ze nemen daarmee afstand van de alar
merende uitlatingen van ex-voorzitter N. Wijnolst. Naar zijn
oordeel balanceert MKB-Nederland op de rand van het faillis-
sement.De precaire financiële positie was voor de hoogleraar
één van de redenen om op te stappen. Wijnolst wilde geld opzij
leggen voor extern onderzoek. Volgens Th. Evers, de nieuwe
voorzitter van MKB-Nederland, is de organisatie kerngezond.
Hoe tevreden het midden- en kleinbedrijf is over de dienstverle
ning van hun organisatie, blijkt volgens hem uit het feit dat
aantal leden groeit. Dat zijn er nu 145.000.
Londen - British Steel heeft de winst voor belasting in het eind
maart afgelopen boekjaar ruim zien halveren, van 1,1 miljard
tot 451 miljoen pond sterling (1,42 miljard gulden). Dat is voor
al toe te schrijven aan de sterke koersstijging van het pond, zo
heeft het Britse staalconcern gisteren laten weten. De waarde
stijging van het pond sterling is nadelig voor de exportresulta
ten van British Steel. Bovendien kunnen buitenlandse concur
renten hun producten goedkoper aanbieden op de Britse markt.
Het concern spreekt van 'een moeilijk jaar'. Het staalconcern
gaat zijn kosten verder verlagen.
Dat betekent onder meer een verdere vermindering van de per
soneelssterkte. Op het ogenblik telt British Steel ongeveer
50.000 werknemers. In het afgelopen boekjaar verdwenen er on
geveer 4000 banen.
Zaandam - Albert Heijn gaat zijn assortiment 'zeer laaggeprijs
de producten' van het merk Euro Shopper met 50 procent uit
breiden. Het bestaande pakket van 200 producten wordt met
nog eens 100 vergroot.
De uitbreiding is vooral een antwoord op de concurrentie van
goedkopere supermarktketens als Basismarkt en Dirk van den
Broek. Albert Heijn zegt vooral lage prijzen te kunnen bieden
dankzij een enorm productievolume.
De concurrentie is niet onder de indruk van de plannen. „Het
was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Albert Heijn behoort
al jaren tot de duurste", is het commentaar van Dirk van den
Broek jr. van de gelijknamige supermarktketen.
Het gebrek aan goede winkellocaties voor de dorgisterijketen
De Tuinen heeft in de afgelopen drie maanden het winstresul
taat gedrukt van het Aholdconcern gedrukt. Voor gevestigde
Ahold-namen, zoals Albert Heijn, Gall Gall en Etos is het niet
zo'n probleem. Cijfers werden door de woordvoerder niet ge
noemd.
Den Haag (anp) - De vereniging voor de Groot- en Tussenhan
del in Groente en Fruit (VGT) heeft haar kort geding tegen me-
ga-veiling The Greenery over de zogeheten industriekomkom
mers gewonnen.
Dat heeft de president van de
rechtbank in Den Haag gisteren
bepaald. De handelaren hadden
de veiling aangeklaagd omdat
deze de komkommers, die wor
den verwerkt in salades en kons-
erven, exclusief aan één tussen
handelaar verkocht. Voor de an
dere verkopers bleef er zodoende
amper iets over. The Greenery,
die veruit de grootste groenten-
veiling van Nederland is, be
heerst vrijwel het hele komkom
meraanbod. De handelaren be
schuldigen de super-veiling
daarom van misbruik van haar
machtspositie.
De rechter bepaalde gisteren dat
The Greenery tot het einde van
het verkoopseizoen alle resteren
de industriekomkommers via de
veilingklok moet verkopen, zodat
iedere koper aan zijn trekken kan
komen.
Een woordvoerder van de veilig
reageert teleurgesteld op de ge
rechtelijke uitspraak. „Die valt
ons tegen." De veiling wacht mo
menteel op de nadere motivatie
door de rechtbank van de beslis
sing. „Op basis daarvan beslissen
we of we hoger beroep aanteke
nen. In de tussentijd volgen we de
uitspraak van de rechtbank na
tuurlijk wel op", aldus de zegs
man.