Verlies SBS6 loopt op tot 63 miljoen Binnen een minuut pasklaar antwoord,'' Mitsubishi geniet nog na van Carisma-succes SHB-directie trekt plan ontslagen in Fokker Services wil F16-werk van andere Navo-landen "IN WA bestelt vijftig toestellen bij Airbus' Komkommerhandel wint geding Greenery Badkamer meubelen TJES A6 IöESTEM ECONOMIE A7 Belangstelling valt tegen Keu ken ren ovatie I Levering direct van fabriek tegen bodem-prijzen. Voor meer informatie: Firma De Karweiman voor slechts f 15.99 Alternatieven vakbond uitwerken' ECONOMIE KORT VUT-overleg grootmetaal vandaag verder Lancering Airjet uitgesteld Leden hebben vertrouwen in MKB Winst British Steel gehalveerd AH: 'Meer goedkope producten verkopen' G17 JUNI 1997 I I 111 DINSDAG 17 JUNI 1997 eastman kodak exxon corp ford motor fortune brands gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. itt industries klm airlines kpn mcdonnell merck co. mobil oil oce vd grinten omega financ. philips royal dutch sears roebuck shell tr. texaco inc. travelers unilever nv united techn. westinghouse whitman corp woolworth 80'/. 63 38'/, 34'/, 66'/. 57'/, 61 53'/, 89 27/, 29V. 38V» 70/4 98/. MIX 132 33/, 60/. 205'/. 54'/. 123 112/. 22'/. 24'/, 26'/, 64'/, 38/, 34'/, 66'/, 57'/, 61/, 53 89/, 27'/. 29'/, 38s/, 71/. 98/, 143 32'/, 63'/, 209'/, 54'/, m 113 62s/, 22'/. 24/, 26'/. (n onze verslaggever Bosch - Het komt niet J "jjk voor dat een snelle recla- I ^actie zo'n doorslaand suc- 1 :es wordt. De marketing-men- n van Mitsubishi in Sassen- |i,eim broeden nu op een cam- ine om de verkoopcijfers de Carisma ook daadwer- I jëlijk omhoog te stuwen. Die 25 procent kansspelbelasting 1 "j voor onze rekening. De win- s krijgen de auto kant en A advieskoers vk vorige koers sk slotkoers gisteren laten bieden exclaim d ex dividend gedaan/bieden f gedaan/laten bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 1135 3,00 2,80 1635 2,00 1,80 833 1,20 1,20 1278 3,50 3,60 2386 2,30 2,20 1046 1,20 1,30 1482 4,40 a 4,30 847 2,00 2,10 1185 16,40 16,50 1889 13,90 13,80 2441 10,00 10,20 2274 7,40 7,40 3395 5,50 5,60 1284 5,90 5,70 792 8,80 8,60 1898 10,90 11,30 3868 5,20 5,20 3695 1,90 1,80 2979 29,50 31,40 1666 22,50 23,5p 5982 13,30 13,70 2138 2,50 a 1,50 1628 4,70 3,40 817 8,70 6,60 1410 12,00 10,80 1858 12,60 11,80 1425 8,10 7,00 904 30,50 a 30,00 1789 60,40 59,00 2022 2,10 2,00 866 13,70 13,70 766 9,20 9,10 942 6,90 6,80 847 6,70 6,70 2036 1,50 a 1,20 920 5,80 a 5,00 765 7,70 10,20 828 2,00 1,20 874 3,80 3,60 737 19,30 19,00 798 14,00 13,40 817 17,40 17,60 1259 11,50 11,90 754 8,40 8,40 743 10,00 b 13,50 1016 6,00 b 8,10 2277 19,00 22,00 958 3,30 6,00 1051 1,00 a 2,40 1204 6,20 8,80 laar it u ea- 'rs/^ klaar afgeleverd. Het kost ze ver der geen cent. Alleen de verzeke ring en de wegenbelasting moeten ze zelf betalen". Pr-medewerkster Coco Meeldijk van Mitsubishi in Sassenheim kan alle 24 prijswinnaars van de Ca- risma-posteractie geruststellen. De verplichte aanslag van de fis cus wordt door het bedrijf vol daan. Ze kan natuurlijk makke lijk zo royaal zijn, want de actie is een doorslaand succes geworden. De circa vijf miljoen gulden die de gratis auto's en de advertenties hebben gekost, zijn er dubbel en dwars uitgekomen. „Meer dan 35 procent van de Nederlanders had zo'n affiche voor het raam hangen. Daar kun je toch alleen maar van dromen", zegt Meeldijk. Wie de geestelijke vader is, van de actie kan ze niet zeggen. „Zo'n idee ont staat langzaam. In overleg tussen de marketingmensen en het recla mebureau". Het probleem dat het automerk na de introductie slecht 'in de markt' is gezet, is overigens nog steeds niet van de baan. „De mensen kennen de naam nu, maar de auto zelf staat nog steeds niet op hun netvlies. Daar gaan komende we ken met extra advertenties aan werken". In de loop van het jaar moet dan blijken of de verkoopcij fers daadwerkelijk omhoog gaan. Mitsubishi verzorgt de verkoopin spanningen van de Carisma pas sinds 1 apil zelf. De Abemy Groep die tot dan verantwoordelijk was voor promotie en verkoop van de in de fabrieken van NedCar in Born geproduceerde auto wist de verkoopdoelstellingen bij lange na niet te halen. „Maar dat is dat be drijf niet helemaal aan te reke nen", zegt Meuldijk. „De automo bielsector is zo'n enorme verdrin- gingsmarkt geworden dat voor een klein particulier bedrijf de in vesteringen en inspanningen bijna niet op te brengen zijn". Rest alleen nog het akkefietje met justitie die het bedrijf zou vervol gen omdat het geen vergunning had aangevraagd voor de poster actie. „Dat bericht circuleerde in de media. We wachten het maar af", zegt de pr-woordvoerster. „Volgens ons hadden we geen ver gunning nodig. Justitie heeft zich trouwens nog niet gemeld". I jmsterdam (anp) - De aanloopverliezen bij SBS6 zijn sinds de I start van de televisiezender in augustus 1995 opgelopen tot I ruim 63 miljoen gulden. I Bet verlies loopt wel langzaam -erug: in de eerste drie maanden i dit jaar bedroeg dit nog ,.r!8 miljoen, tegenover 17,26 I miljoen in het eerste kwartaal I van vorig jaar. Over heel 1996 I was het resultaat 23,3 miljoen I telden negatief, bij een omzet I tan rond de negentig miljoen, zo 1 blijkt uit de cijfers die het moe- I ierconcern van SBS6, het I Luxemburgse SBS SA, depo- I leert bij de Amerikaanse beurs- I autoriteiten. Aanloopverliezen 1 Volgens de zakelijk directeur I van het Nederlandse deel van S, R. Goes, liggen de aanloop- verliezen 'in de lijn der verwach- „Het is heel normaal dat I een beginnende televisiezender verlies lijdt. Je kimt niet met aderangs programma's ko- I aen, terwijl we in het begin sampten met een beperkte dis- Iributie. Adverteerders namen in 1 beginfase een afwachtende I houding aan." Dit jaar hopen we heel dicht te- I jen het break-even-point aan te tomen, en volgend jaar gaan we deplus in", aldus Goes. Hij te- tent daarbij aan dat de Neder- idse cijfers iets zullen afwij- nvan de Amerikaanse wegens afwijkende waarderingsvoor schriften. Het marktaandeel van SBS6 groeit intussen gestaag. In april !ag dit op 8 procent, in mei op Havendijk 7 Oudenbosch tel. 0165-314037 (18rii1_uJ| Een KLEINTJE nu nog TREFZEKERDER voorheen. Ide drumsticks - kipburger ertz^J 76-5037025 165-556307 76-5217055 76-5710027 162-423731 76-5971915 13-227414 164-254342 118-650560 115-614360 9,2 procent. De eerste weken van juni schommelde dit al rond de 11 procent. „Langzamerhand begint het publiek ons te ont dekken", zegt Goes. Kijkersaandeel Dat geldt ook voor de adverteer- dersmarkt, waarop SBS6 een aandeel heeft van tussen de 13 en 14 procent. „Die sprong in het kijkersaandeel van 2 procent punt zal ook daar ongetwijfeld zijn effect hebben." In de eerste drie maanden stegen de reclame inkomsten voor SBS6 van 23 miljoen gulden vorig jaar tot 51 miljoen dit jaar. In het eerste jaar van zijn be staan moest de jongste commer ciële zender om marktaandeel te veroveren hoge kortingen geven aan adverteerders, tot 40 pro cent. Dit jaar geeft het station volgens Goes kortingen tussen de 35 en 38 procent, waarmee SBS in de pas loopt met de con currentie. Aandeelhouders Bij SBS6 werkten in 1996 ge middeld 60 mensen. Het is on derdeel van een internationaal concern, waarvan het Ameri kaanse ABC/Disney en Para mount/Viacom de belangrijkste aandeelhouders zijn. De Tele graaf heeft een belang van 30 procent in het station, dat in Eu ropa een aantal zusteronderne mingen heeft. Botterdam (anp) - Directeur Schermer van SHB Personeels planning heeft zijn plan ingetrokken om per 1 juli van dit jaar 110 mensen te ontslaan en nog eens 330 nog maar drie dagen te laten werken. h een brief aan het personeel de twee jaar geleden gepri vatiseerde havenarbeidspool schrijft de directeur gisteren dat alternatieven van de vakbonden jader uitgewerkt gaan worden, j'i de SHB werken nu nog bijna 1000 mensen. Er blijven onge veer 650 arbeidsplaatsen over. brief van Schermer komt P'ecies vijf maanden nadat hij ('inplannen ontvouwde. Sinds- "en is door bonden en directie Sjepraat over de problemen van Oe SHB, en over alternatieven 'oor de gedwongen ontslagen. aarvan hebben de bonden met en gezegd dat die onacceptabel "aren. Öe vakbonden zijn zelf plannen gekomen die gro- endeels gebaseerd zijn op de 'ardaagse werkweek en een 1nier inzet van het perso neel. Problemen bij de SHB heb- grote commotie veroorzaakt Rotterdamse haven- De als er radicaal bekend staande aernemingsraad van de SHB J?n'seerde een aantal malen acties om de eis voor geen Mwong - enige werkbare scenario vor men. „Er zijn er die het vecht scenario willen, maar dan heeft de. SHB geen enkele toekomst." Volgens hem hebben de bonden inmiddels voldoende steun van de leden. Van de OR was niemand bereik baar voor commentaar. Geen gedoe met gidsen is het motto. Tegen woordig kunnen men sen een gratis telefoon nummer draaien om de snelste weg te vinden naar een van de 550.000 bedrijven die Neder land rijk is. Door Jos van Rijsingen „Met Scoot, goedenavond. Kan ik u helpen". „Er is ingebroken, het slot van de voordeur moet gerepareerd". „Dan heb ik drie slotenmakers bij u in de buurt. Eentje daarvan geeft ook 24-uurs service, als dat nodig mocht zijn. Naam en telefoon nummerzijn..." Nog geen minuut hoort zo'n ge sprek te duren, al zullen er in dit geval misschien nog een paar se conden bijkomen voor enkele woorden van begrip. De beller is meteen geholpen en het kost hem geen cent, zelfs het bellen (0800 7007) is gratis. Het lijkt te mooi om waar te zijn, zeker om dat het bedrijf Scoot Nederland v.o.f., dat recent met deze telefo nische dienstverlening is begon nen, bepaald geen filantropische instelling is. Algemeen directeur Jos Molle beaamt dat. De inkomsten moe ten komen van bedrijven die er geld voor over hebben om een bevoorrechte plaats in het data bestand te krijgen. „De beller krijgt van maximaal vier bedrij ven gegevens door. En zo'n pre ferent bedrijf wordt natuurlijk eerst genoemd". Het is overigens niet zo dat de beller daardoor dichtbijgelegen leveranciers mist en ver weg wordt gestuurd naar een betalende klant. „Het land wordt opgedeeld in 175 re gio's. We zoeken altijd eerst bin nen zo'n gebied. Als we binnen regio geen bedrijven vinden, be talend of niet, gaan we daar bui ten". In het databestand Zijn op dit moment alle 550.000 'econo misch actieve' bedrijven van Nederland opgenomen. Via een geavanceerd computersysteem kan de telefonist al bij de eerste zin van de beller trefwoorden intikken waarmee met het zoe ken wordt begonnen. „De prak tijk wijst uit dat twee a drie vra gen voldoende zijn om het ant woord te kunnen geven. Daarom kan dat zo snel. We zitten nu ge middeld nog iets boven de mi nuut, maar over een paar maan den moet dat er net onder schie ten". De telefonische serviceverlening komt overwaaien uit Engeland, waar deze bekend is onder de naam Freepages. Scoot Neder land is een joint-venture van het Engelse bedrijf Freepages Group en de Verenigde Neder landse Uitgevers (VNU), het uit geversconcern waartoe ook deze Algemeen directeur J. Molle vlak voor de start van de nieuwe telefoon-service. De telefonisten werkplekken zijn nog leeg. foto wfa krant behoort. „Aanvankelijk was het de bedoeling om hier ook de naam freepages te ge bruiken. Maar onderzoek wees uit dat de Nederlanders met die naam niks kunnen", aldus Mol le. Daarom werd na supersnel marktonderzoek een nieuwe naam bedacht: Scoot. „We gaan stevig campagne voeren om de naam bekend te krijgen", zegt Molle. Komende maanden beperkt die campagne - in kranten, op ka belkranten en via billboards - zich tot drie gebieden: Den Bosch, Amersfoort en Hilver sum. „Dat hebben we gedaan om niet in één keer door 15 miljoen Ne derlanders gebeld te worden. Over drie maanden breiden we de reclamecampagne uit. Maar het nummer is nu al in heel Ne derland te draaien, ook voor de mobiele bellers". Voor de reclamecampagne is het eerste jaar een miljoen per maand uitgetrokken. De totale aanloopinvesteringen bedragen ongeveer tachtig miljoen. Het eerste jaar denkt Molle een mil joen telefoontjes te verwerken, het tweede jaar vier miljoen en in het derde jaar zeven miljoen. Als men dan de geplande 30.000 betalende bedrijven heeft (vanaf 1.450 bijdrage per jaar) wordt er voor het eerst winst gemaakt. Scoot is gestart vanuit Utrecht met 90 man, onder wie 25 verko pers en ruim 50 telefonisten. In het derde jaar wordt gemikt op een personeelsbestand tussen de 400 en 600, merendeel telefonis ten. Ondanks de gigantische post sa larissen, piekert Molle er niet over met antwoord-computers te gaan werken. „Ik heb de stel lige indruk dat de gemiddelde Nederlander niet door de com puter afgebekt wil worden", zegt Molle, die overigens de uit daging heeft aangenomen zelf ook voor telefonist te spelen. Hij moet nog op cursus, maar dan moet het er ook vlekkeloos uit komen: „Met Scoot goedemor gen, kan ik u helpen?" «ten. 'gen ontslag kracht bij te voor met name de Ver- tsbond FNV intern proble- tsl" °PSe'everd, omdat een aan- dwivi1 OR-leden ook ka- Vatl ^ervoersb°n(i FNV ^ees het personeel onder in de altVan ondernemingsraad ikpj^tieven af op twee door ienr ond georganiseerde le- JToegingen. Ze wilden dan 0fer gaan werken, maar loon met vo^ec*ig behoud van >anVarantwoor^e^i'c bestuurder "ervoersbond FNV was niet bereikbaar. Maar van de CNV-bond, 'oak, rs' zei dat de plannen - e nu op tafel liggen, het Fokker Aviation staat voor het eerst als dochter van Stork weer op een luchtshow. Vooral om veel vragen over het nieuwe Fokker te beantwoorden. En om aan te tonen dat er leven is na de dood van de vliegtuig bouwer. Door Willem Reijn Parijs - Met bruut geweld scheurt een F16 de hemel boven Parijs open. Het Lockheed Martin-toestel laat zich alle soorten G-krachten zwaar aanleunen. Het toestel is inmiddels twintig jaar in productie en de eerste grote midlife-up- date-operatie is in Nederland in volle gang. „De militaire markt wordt in de komende jaren voor ons belangrijker," zegt Erik Goedhart, vice-president marketing en sa- les van Fokker Services. De Woensdrechtse onderhoudsdochter van het oude Fokker is goed voor 200 miljoen dollar omzet en 1.032 werknemers, waarvan 250 op Schiphol. „Nu is vijftien procent van onze omzet mi litair. Dat zal oplopen tot 25 procent. Het werk dat we nu voor de Nederlandse lucht macht verrichten, hopen we te kopiëren bij andere Navo-landen, die 300 F16's in ge bruik hebben. Dat moet op uitzendbasis ge beuren: wij sturen onze mensen ter onder steuning van die landen." Voor het eerst sinds de ondergang van vliegtuigbouwer Fokker staat de naam Fokker weer op een grote airshow. Met de voordracht van Fokker Services voor de Aerospace Industry Award van het gezag hebbende vakblad Flight weten de Neder landse Fokker Aviation-bedrijven meteen de ogen van de wereldluchtvaart op zich gericht. Een betere terugkeer op het plat form van de wereldmarkt, de airshow Le Bourget bij Parijs, had de tegenwoordige Stork-dochter zich niet kunnen wensen. De ambities zijn een beetje bijgesteld. Nu is er geen chalet meer, maar een stand. Een keurige stand, dat wel, gelegen in een hoek van een hal die is Ingericht voor de Neder landse Aerospace Group, de cluster van toeleverende bedrijven uit de lage landen. Fokker Services heeft één vast vooruitzicht: op termijn zal haar huidige klantenbestand verdwijnen. Elfhonderd Fokkers vliegen er nog rond. „Gelukkig gebeurt dat pas op lange termijn. De Fokkers 50, 70 en 100 gaan zeker 25 jaar mee.Om in elk geval als Fokker-specialist die vloot te blijven bedie nen, zoekt Fokker Services de klanten op door eigen vestigingen in het Amerikaanse Atlanta en het Aziatische Singapore, die af gelopen jaar zijn opgericht. Want ook ande re kijken begerig naar de Fokker-vloot: Fokker-gebruiker British Midland gaat zich actief op deze markt storten. Daar hoort ook een verlenging van het Fok ker-leven bij. Daarom introduceert Servi ces deze show zowaar een nieuw Fokker toestel: de Fokker 28 RE. Fokker Services peilt tijdens (en buiten) de show de reële be langstelling van F28-gebruikers om hun vloot volledig te moderniseren tot het zoge heten stage 3-niveau, waarin luchthavens zware eisen ten aanzien van geluidoverlast hebben opgenomen. De inmiddels 25 jaar oude F28 voldoet niet aan die eisen en mag binnen enkele jaren op geen enkel Europees of Amerikaans vliegveld meer landen. „In oktober nemen we een definitieve be slissing over het F28RE-programma," zegt Erik Goedhart. „We hebben de opdracht voor 25 kisten nodig om het programma rendabel te maken." Die vliegtuigen krij gen nieuwe motoren van Rolls Royce, een modern interieur, een up-to-date cockpit en desgewenst grotere vleugels. Een investe ring van 17 miljoen gulden per vliegtuig voor de luchtvaartmaatschappij en een hoop werk voor Woensdrecht. Eerder is ge wag gemaakt van vijf jaar werk voor enke le honderden mensen. „Als het F28 RE project doorgaat, hebben we een mooie bodem in onze activiteiten liggen," zegt Goedhart. Dat is belangrijk: „Wij willen de pieken en dalen die eigen zijn aan ons werk, afvlakken." „Maar we willen ons ook diversificeren om het verdwijnen van Fokker op te vangen," zegt Goedhart. Een eerdere poging om te diversificeren door onderhoudswerk voor de Boeing 737 te doen, leverde weinig op. Voor de 737 zijn zoveel bedrijven in de markt, dat de vraag is wat Services bij dat toestel te zoeken heeft. Toch ziet Goedhart mogelijkheden, vooral bij maatschappijen die zowel met Fokkers als Boeing 737's vliegen. „We werkten op het verkeerde niveau," zegt Goedhart. „Met onze uurtarieven moeten we vooral modifi- catiewerk doen en niet het normale onder houd. Wat wij bij de 737's die we binnen haalden deden, was eigenlijk een 'grote wasbeurt-plus'. Daar leden we verhes op, want die onderhoudsmarkt kent moorden- Washington (afp/dpa/krf) - Northwest Airlines (NWA), de Amerikaanse partner van KLM, staat op het punt een miljar dencontract met de Europese vliegtuigbouwer Airbus te onder tekenen. Volgens de zakenkrant Wall Street Journal gaat het om een order voor 50 toestellen van het type A319, ter waarde van twee miljard dollar (3,3 miljard gul den). Northwest zou een optie hebben op nog eens honderd A319's, goed voor 125 zitplaatsen. In to taal zou met de bestellingen zes miljard dollar (11,7 miljard gul den) gemoeid gaan. De twee be trokken maatschappijen lieten niets los over de transactie. Airbus zou met de order een klapper maken op de markt van aartsvijand Boeing. Die heeft al miljardencontracten gesloten met de Amerikaanse maatschap pijen Continental, Delta en American Airlines. Airbus praat nog met US Airways over de le vering van 120 vliegtuigen, ter waarde van 5,3 miljard dollar. Northwest is een trouwe klant van de Europese fabrikant. De vijftig Airbussen zouden, met in gang van 1999, dienen ter ver vanging van Boeing 727's en DC- 9 van McDonnell Douglas. Dit zijn de oudste toestellen waar mee NWA vliegt. Northwest heeft volgens de krant ook een optie op de aan koop van zestien A330-toestel- len, die tussen 2004 en 2006 zou den worden geleverd. Aanvan kelijk zou de maatschappij maximaal veertig A340's afne men. Toen de onderhandelingen daarover niet rondkwamen, koos Northwest voor kleinere toestel len, aldus de Wall Street Jour nal. Noch Airbus, noch Northwest wilde commentaar leveren op het bericht van The Wall Street Journal. de concurrentie en elders zijn manuren goedkoper. We willen nu van bovenaf, dus vanuit het moeilijkere werk, die markt in." Vanuit Singapore wil Fokker Services ook gaan werken aan andere regionale vliegtui gen. Aan ATR-toestellen en Avro-jets bij voorbeeld. Uitbouw ziet Goedhart mogelijk door beter samen te werken in de Neder landse luchtvaartcluster. Met KLM wordt gesproken over mogelijke vormen van sa menwerking. „Wij kunnen goed werk doen voor modificaties van zelfs 747's. Maar de samenwerking in de Nederlandse cluster staat nog in de kinderschoenen." Met de hoge arbeidskosten van Nederland moet Fokker Services speciaal werk opzoe ken. „Helikopters bijvoorbeeld. We doen al wat voor de Sikorsky's van KLM Era." Bij die helikopters lopen de militaire en de ci viele markt in elkaar over. Woensdrecht kreeg werk van de luchtmacht voor de Lynx-helikopters en ook de Gulfstream is een toestel, waar defensie heel wat (achter stallig) onderhoud aan weet. De toekomstverwachtingen van Fokker Services zijn behoudend. „We moeten eerst zorgen dat we het houden zoals het nu is. Geen grote groei, maar ook geen ontsla gen." Want Goedhart verheelt niet dat de ondergang van Fokker Aircraft nog dage lijks problemen oplevert. De dood is nog niet verwerkt. „De allereerste prioriteit van Fokker Services is het herstel van de logis tieke keten. Nu Fokker Aircraft is verdwe nen, willen toeleveranciers stoppen met de productie van onderdelen, die wij juist hard nodig hebben. Die keten herstellen is voor ons de eerste prioriteit, daarna komt een hele lange tijd gewoon niets." Zoetcrmeer - De bonden en werkgeversorganisatie FME-CWM hervatten vandaag het overleg over de ombouw van de VUT-re- geling voor de 180.000 werknemers in de metaal- en elektro technische industrie. De werkgevers nodigden de bonden giste ren uit voor nieuw overleg. De onderhandelingen waren vorige week dinsdag vastgelopen. De partijen verschillen van menin gen over de kosten van een overgangsregeling. Ze zijn het in principe eens over de techniek van de ombouw. De huidige VUT-leeftijd gaat omhoog van 60 naar 61 jaar. De uitkering wordt verlaagd van 87,5 procent naar 80 procent van het laatst verdiende salaris. Parijs - De lancering van een nieuw Europees regionaal toestel, de Airjet of AI(R) 70, op de lopende luchtvaarttentoonstelling Le Bourget in Parijs gaat niet door. „We hebben onze aandeel houders nog niet overtuigd," zei gisteren AI(R)-topman Patrick Gavin. Het uitstel is een tegenvaller voor componentenbouwer Fokker Aerostructures, één van de overgebleven onderdelen van de failliete fabrikant. Fokker Aerostructures hoopt op opdrach ten van AI(R). De zeventigzitter 'lijkt veel op de Fokker-70', zei dit weekeinde Peter van Aken van het Fokker-onderdeel. Gavin zei verder alleen dat het onderzoek voor de Airjet wordt voortgezet. AI(R) is een samenwerkingsverband van het Franse Aerospatiale, Alenia uit Italië en British Aerospace. De ontwik keling van het toestel vergt 1,2 miljard dollar (2,3 miljard gul den). Amersfoort - De leden van MKB hebben gisteren tijdens een vergadering in Amersfoort unaniem hun vertrouwen uitgespro ken in hun organisatie. Ze nemen daarmee afstand van de alar merende uitlatingen van ex-voorzitter N. Wijnolst. Naar zijn oordeel balanceert MKB-Nederland op de rand van het faillis- sement.De precaire financiële positie was voor de hoogleraar één van de redenen om op te stappen. Wijnolst wilde geld opzij leggen voor extern onderzoek. Volgens Th. Evers, de nieuwe voorzitter van MKB-Nederland, is de organisatie kerngezond. Hoe tevreden het midden- en kleinbedrijf is over de dienstverle ning van hun organisatie, blijkt volgens hem uit het feit dat aantal leden groeit. Dat zijn er nu 145.000. Londen - British Steel heeft de winst voor belasting in het eind maart afgelopen boekjaar ruim zien halveren, van 1,1 miljard tot 451 miljoen pond sterling (1,42 miljard gulden). Dat is voor al toe te schrijven aan de sterke koersstijging van het pond, zo heeft het Britse staalconcern gisteren laten weten. De waarde stijging van het pond sterling is nadelig voor de exportresulta ten van British Steel. Bovendien kunnen buitenlandse concur renten hun producten goedkoper aanbieden op de Britse markt. Het concern spreekt van 'een moeilijk jaar'. Het staalconcern gaat zijn kosten verder verlagen. Dat betekent onder meer een verdere vermindering van de per soneelssterkte. Op het ogenblik telt British Steel ongeveer 50.000 werknemers. In het afgelopen boekjaar verdwenen er on geveer 4000 banen. Zaandam - Albert Heijn gaat zijn assortiment 'zeer laaggeprijs de producten' van het merk Euro Shopper met 50 procent uit breiden. Het bestaande pakket van 200 producten wordt met nog eens 100 vergroot. De uitbreiding is vooral een antwoord op de concurrentie van goedkopere supermarktketens als Basismarkt en Dirk van den Broek. Albert Heijn zegt vooral lage prijzen te kunnen bieden dankzij een enorm productievolume. De concurrentie is niet onder de indruk van de plannen. „Het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Albert Heijn behoort al jaren tot de duurste", is het commentaar van Dirk van den Broek jr. van de gelijknamige supermarktketen. Het gebrek aan goede winkellocaties voor de dorgisterijketen De Tuinen heeft in de afgelopen drie maanden het winstresul taat gedrukt van het Aholdconcern gedrukt. Voor gevestigde Ahold-namen, zoals Albert Heijn, Gall Gall en Etos is het niet zo'n probleem. Cijfers werden door de woordvoerder niet ge noemd. Den Haag (anp) - De vereniging voor de Groot- en Tussenhan del in Groente en Fruit (VGT) heeft haar kort geding tegen me- ga-veiling The Greenery over de zogeheten industriekomkom mers gewonnen. Dat heeft de president van de rechtbank in Den Haag gisteren bepaald. De handelaren hadden de veiling aangeklaagd omdat deze de komkommers, die wor den verwerkt in salades en kons- erven, exclusief aan één tussen handelaar verkocht. Voor de an dere verkopers bleef er zodoende amper iets over. The Greenery, die veruit de grootste groenten- veiling van Nederland is, be heerst vrijwel het hele komkom meraanbod. De handelaren be schuldigen de super-veiling daarom van misbruik van haar machtspositie. De rechter bepaalde gisteren dat The Greenery tot het einde van het verkoopseizoen alle resteren de industriekomkommers via de veilingklok moet verkopen, zodat iedere koper aan zijn trekken kan komen. Een woordvoerder van de veilig reageert teleurgesteld op de ge rechtelijke uitspraak. „Die valt ons tegen." De veiling wacht mo menteel op de nadere motivatie door de rechtbank van de beslis sing. „Op basis daarvan beslissen we of we hoger beroep aanteke nen. In de tussentijd volgen we de uitspraak van de rechtbank na tuurlijk wel op", aldus de zegs man.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7