Treinverkeer naar Brabant ontregeld verweek Muskens: 4 Liever de taal van het Ér! Binnenvaart woedend op Kok en Jorritsma Een op drie rij-instructeurs zakt Betogers slaags met politie 'Wijers mag niet de kop van Jut blijven' HYUflDHl Bisschop Muskens reikt in Hulst Stemprijs uit 0V-jaarkaart studenten mogelijk ƒ20 duurder Komt u ook?! W U®[fo[ Ook vertraging traject Vlissingen-Middelburg Dode Italianen krijgen toch WAO-uitkering Investeringen industrie naar nieuw record DE STEM Posters roepen op tot moord op EU-leiders 'familiedag' op zaterdag 28 juni! Zie de advertentie elders in dit blad. De bisschop zorgt zelf voor het brood in het mandje DE STEM Zo rijdt u nu al een Lantra js vanaf f 799,- per maand, j vandaag of uiterlijk morgerl ndai-dealer. En profiteer in |HET NIEUWE WERELDMERK |A® IS EEN PRODUCT VAN HYUNDAI MOTOR company! IS chtingsbureau Brood ct> 6 KATERNEN DeBInnenkrant A2 Binnenland Buitenland Economie Beurs Sport Zeeland Cids A3/A4 A5 A6 t/m A8 A7 BI t/m B3 C1 t/m C5 D1 t/m 02 ïlV-programma's D3 D4 lagazzi 05 Weekend El t/m E7 t kleintjeskrant k FASSAERT B.V. L PROJECTONTWIKKELING gespecialiseerd in nieuwbouw Vraag vrijblijvend onze gratis catalogus op: met 20-tal typen woningen Zoutestraat 176a Hulst 0114-311299 137e jaargang Simonis twijfelt aan eigen uitstraling Borne (anp) - In Italië worden 30.000 invaliditeitsuitkerih- gen uitgekeerd aan mensen die al zijn overleden, blijkt uiteen onderzoek van het mi nisterie van Financiën. Sommigen van de uitkerings trekkers zijn al jarenlang dood. De Italiaanse parle mentariër Alfonso Pecoraro Scanio heeft het ministerie gevraagd 'de personen op te sporen die hebben geprofi teerd van de uitkeringen aan de 30.000 overledenen'. Het onderzoek kwam op gang na berichten in de Itali aanse pers over 'valse invali den'. Zo is een man ontdekt die auto reed, terwijl hij een uitkering ontving wegens blindheid. Van onze verslaggever Breda/Lage Zwaluwe/Vlissingen - Een kapotte computer heeft gisteren het treinverkeer tussen de Randstad en het Zuiden lamgelegd. Het uitvallen van de treinen tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe zorgde voor lange files op de grote verkeerswe gen rond Rotterdam en Breda, omdat veel potentiële treinreizi gers besloten om per auto naar hun werk te gaan. Tot het einde van de dienst rond middernacht waren er forse ver tragingen. Pas sinds vanmorgen rijden de treinen op dit traject weer normaal. Ook op het traject Breda-Vlissin- gen was het treinverkeer tijdelijk gestremd. Blikseminslag op het emplacement in Vlissingen zorg de namelijk 's middags voor ver traging in de verbinding met Middelburg. Stroomstoring De problemen tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe ontstonden toen door een stroomstoring on geveer vijftig schakelingen en printplaten doorbrandden in de computer van een seinhuis. Die computer regelt de bediening van Den Haag (anp) - De kans is groot dat studenten 20 gulden per maand moeten bijbetalen voor een nieuwe OV-jaarkaart. Dat is het laatste voorstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de busmaatschap pijen aan minister Ritzen van Onderwijs. Betrouwbare bronnen bevestigen dat. De NS onthouden zich van commentaar zolang de onderhandelingen met het departement nog lo pen. Verrekend in de studiebeurs betalen studenten momenteel voor een weekendkaart ongeveer 60 en voor een weekkaart 90 gulden per maand. Vervoerders en minister proberen al geruime tijd tot overeenstemming te komen over een nieuwe OV-jaarkaart voor het studiejaar 1998- 1999. Het probleem is dat Ritzen minder kan betalen dan de vervoer ders willen. De minister heeft voor een nieuwe OV-jaarkaart ongeveer SOO miljoen gulden beschikbaar. tollenzen (anp) - De binnenvaartschippers beschuldigen pre ker Kok ervan in 1995 met zijn Waalse collega Collignon af spraken te hebben gemaakt die de Wet Toerbeurt Noord-Zuid ondermijnt: Volgens de schippers geeft minister Jorritsma (Ver deren Waterstaat) daardoor Waalse bedrijven veel te makke lijk toestemming om vracht buiten de schippersbeurs om aan te tóeden. Je schippers zijn ervan overtuigd langdurig actie tegen reders, die er een 'geheim akkoord' is hun vracht buiten de schippers- tussen Kok, Jorritsma, de Waalse beurs om lieten vervoeren, regering en de industrie rond Bij het toerbeurtsysteem liggen de tarieven hoger dan bij vrije verscheping. Europese regels ver bieden de verplichte handel via de beurs. De Nederlandse wet re gelt echter een overgang tot het jaar 2000. Jaarlijks wordt in prin cipe 6 miljoen ton via de beurs vervoerd. De schippers vechten elke vrijstelling aan bij het Colle ge van Beroep voor het Bedrijfsle ven. Tot nu toe stelde de rechter hen elke keer in het ongelijk. Het mi nisterie van Verkeer en Water staat stelt dat er helemaal geen sprake is van geheime afspraken. Volgens een woordvoerder maakt Jorritsma alleen maar gebruik van het artikel in de wet, dat de uitzondering regelt. Tot nu toe gaat er, volgens Reuver, 4,8 mil joen ton via de beurs, maar daar is 1,5 miljoen ton al van vrijge steld. De overgangsregeling ging uit van 6 miljoen ton. hun beschuldiging op W brief uit 1995 van premier aan zijn Waalse collega Col- cgnon, die onlangs boven water is Women. Daarin schrijft Kok dat ®voor transport naar Luikse in- ustnegebieden 'een volledige rgheid in tariefsvorming en ver- Wrsvoorwaarden is'. Je'te is het vervoer op België rankrijk door een afspraak ss® de twee premiers vrijgege- J terwiil de Tweede Kamer een die nog voor een be- 1 Periode het vervoer via de rs regelde. Nu is duidelijk ,w,.om Jorritsma elke keer vrij- ingen geeft en negatieve ad- de nEn V3n een rï°or h®ar ingestel- (kt?m?iss'e van onafhankelijke zert^ 'F"naast zich neerlegt," 6 U. Reuver, bestuurslid van ^remging Noord-Zuid. voerden de schippers de wissels en de seinen. Met de vervanging van de ver brande onderdelen waren de Ne derlandse Spoorwegen gister middag al een heel eind op streek, maar de meest tijdrovende klus bleek het opnieuw met elkaar verbinden van de kabels. In de eerste plaats liggen die ka bels in betonnen goten, die eerst moeten worden opengebroken. Verder moeten de kabels eerst helemaal worden doorgemeten voordat ze weer in gebruik kun nen worden genomen. Te weinig bussen De vertraging voor de reizigers bedroeg eerst minstens een uur. De NS konden niet voldoende bussen inzetten en gaven de reizi gers de raad een andere route te kiezen. Later op de dag zetten de Spoor wegen pendeltreinen in om de verbinding tussen Rotterdam en Lage Zwaluwe te onderhouden. De NS lieten de Thalys-treinen tussen Amsterdam en Roosendaal omrijden via Utrecht en Den Bosch. Ook elders in het land hadden de Spoorwegen te kampen met pro blemen. Dat was het geval tussen Amsterdam en Amersfoort. Daar zorgde een wisselstoring bij Weesp voor oponthoud. Voorburg (anp) - Als alle plannen doorgaan komen de investerin gen in de industrie dit jaar op het recordbedrag van 19 miljard gul den uit. Dat is 28 procent meer dan vorig jaar en twee miljard hoger dan het vorig record uit 1990, meldt het Centraal Bureau voor de Sta tistiek (CBS). De verwachting over de investe- ringsgroei verschilt naar omvang van bedrijf. Grote bedrijven met meer dan vijfhonderd werkne mers denken 3 procent meer te investeren. De middelgrote be drijven met honderd tot vijfhon derd werknemers verwachten 20 procent meer investeringen. De kleine bedrijfjes met tien tot honderd werknemers denken hun investeringen bijna op peil te houden met een groei van 1 pro cent. Na de uitreiking van de Stemprijs krijgt de Bredase bisschop Muskens een cadeautje van een van de Kenyase weduwen. foto w1m kooyman Van onze verslaggever Hulst - Bisschop Muskens van Breda werkt graag met zijn handen. Gebarend, open handpalmen, een vuist, een opgestoken vinger. Alle variaties gebruikte hij giste ren bij de uitreiking van de Stemprijs voor Ontwikkelings hulp 1997 in Hulst. Zijn thema: „Liever de taal van het goede voor de Derde Wereld dan het neo-liberalisme." En zo reikte hij de prijs, een bo kaal en een bedrag van 10.000 gulden, uit aan Rentia Krijnen- Hendrikx, Jeanne Dingemans en Ria van Nuland, die vanuit Et- ten-Leur een weduwen-project in Kenya ondersteunen. De jury koos dit project uit een recordaantal van 88 inzendingen uit heel Zuid-West-Nederland. Bisschop Muskens: „De vrouwen uit Etten-Leur zijn erin geslaagd Europa en Afrika bij elkaar te brengen. Zulke kleinschalige projecten spreken de taal van het goede, de taal die iedereen ver staat." Hulst als halte op een kruistocht tegen de economische waan van de tijd. De bisschop: „Neo-liberalisme, het markt denken dat heeft geen antwoor den op Afrika. Vanuit Europa wordt in China in twee maanden meer geïnvesteerd, dan in Afrika in een heel jaar. Als we zo door gaan, raken we alleen maar ver der weg van de psyche en de cul tuur van de Afrikaan. Nu loopt iedereen maar wat over dat con tinent rond en laat hier en daar wat geld achter, maar onze op dracht is om uit te zoeken wat wèl past bij Afrika." Voorzitter Edmund Blommaert van de Stichting De Stemprijs over de kruistocht van bisschop Muskens, half waarschuwend: „De bisschop zoekt de publici teit voor zijn boodschap. Die krijgt hij. Laten we hopen dat hij fier overeind blijft en niet in valkuilen valt die voor profeten worden gegraven." Stern-verslaggever Paul de Schipper reisde met een oude trein door West-Kenya. In een speciale bijlage in De Stem van vandaag doet hij ver slag van deze reis, van een bezoek aan de weduwen bij het Victoria- meer en van de schrijnende proble men van Afrika. Nieutvegein (anp) - Van de eerste groep van 442 rij-instructeurs die tot nu toe een bijscholings examen heeft gedaan, is 67 procent geslaagd. Ruim 25 procent slaagde slechts voor een van de twee onderdelen, 8 procent zakte voor beide on derdelen. Dat blijkt uit cijfers van Innovam, het opleidings- en exameninstituut van de branche. Het examen bestaat uit twee onderdelen: theorie en didactische vaardigheid. Instructeurs die zakken, moeten binnen een half jaar herexamen doen. Zakken ze opnieuw, dan raken ze hun vergunning kwijt. Wie slaagt krijgt voortaan een licentie voor 5 jaar. Daarna moet de instructeur opnieuw examen afleggen. Het bijscholingsexamen is verplicht volgens de nieuwe Wet Rij-onderricht Motorrijtuigen. Het is niet onomstreden. Drie organisaties van rij-instructeurs spanden afgelopen donderdag in Den Haag nog een kort geding aan tegen de Staat. De organisaties hebben niets tegen vrijwillige bij scholing, maar vallen over de bepaling dat in structeurs, die zakken voor hun examen, hun ver gunning kwijtraken. De organisaties vinden dat dit te ver gaat. „Dit gebeurt ook niet met artsen, notarissen of advocaten." De organisaties eisten donderdag opschorting van de wet, zodat ze die in een bodemprocedure, een nogal tijdrovende civie le zaak, kunnen aanvechten. Overigens is de wachttijd voor het rij-examen van automolisten nog steeds te lang. Er worden bin nenkort 50 nieuwe examinatoren aangetrokken om de wachttijd te bekorten van tien naar vijf we ken. (ADVERTENTIE) ACATURES Op zoek naar werk heeft vandaag ruim 320 vacatures Maak er werk van Van onze verslaggever Amsterdam - De zogenoemde 'chaosdagen' in Amsterdam zijn gisteravond na een rustig begin ontaard in ongeregeld heden. Zo'n driehonderd demonstran ten, onder wie een groot aantal punkers, vernielden autoruiten, vlaggenmasten en ramen van het Franse consulaat. De politie, die met veel ME'ers en 'stillen' aanwezig was, verrichtte zeker vijf arrestaties. Dat ge beurde volgens ooggetuigen met 'fors geweld'. Aan het begin van de avond was alles nog rustig. Ongeveer tachtig punkers verzamelden zich op de Nieuwmarkt en dronken, aten, praatten en rookten daar. De po litie keek toen nog rustig toe. Kort daarop begaven de actie voerders zich richting Keizers gracht, vernielden autoruiten en vlaggenmasten, en probeerden naar het Frederiksplein te gaan, waar het tentendorp van de Eu rotop is opgebouwd. De stoet werd begeleid door meer dan tien busjes met ME'ers die de toegang tot het Frederiksplein hadden afgesloten. Een groot aantal demonstranten was voor zien van een bivakmuts. Rond tien uur gisteravond werd het weer rustig in de stad. Voor de komende dagen staan rond de Eurotop nog diverse ac ties op het programma, zoals het lila verven van het paleis op de Dam en 'aanslagen' op politiebu reaus. OP PAGINA A4: -Tumult over uitspraken Duisenberg -Europese top onder hoogspanning -'Amsterdam' schuift hete hangijzers naar de toekomst -Demonstranten strompelen door Amsterdam Amsterdam (anp) - De politie on derzoekt wie verantwoordelijk is voor het verspreiden van op ruiende posters in de hoofdstad. Op de affiches wordt opgeroepen tot moordaanslagen op de rege ringsleiders, die maandag en dinsdag de Eurotop bijwonen. Politiewoordvoerder Klaas Wil ting: „Er gebeurt nu ontzettend veel in de stad. Allerlei acties en demonstraties, iedereen kondigt van alles aan op Internet en via andere kanalen. Iedereen is maar een beetje bezig. Maar deze pos ter gaat absoluut te ver." De posters die er nog hangen, worden verwijderd. Wie betrapt wordt op het plakken ervan, wordt gearresteerd. (ADVERTENTIE) VERBRUGGE TERMINALS Van onze Haagse redactie Den Haag - De ministers moe ten vóór maandag op een rijtje zetten welke wetten en regels van hun departement niet zijn aangemeld bij de Europese Commissie. Doen ze dat niet, dan zijn ze zelf politiek verantwoordelijk voor de gevolgen, aldus premier Kok. „Het kan niet zo zijn dat als ande re ministers in gebreke blijven, Wijers telkens de kop van Jut is," meent Kok. Hij zegt dat minister Wijers (Eco nomische Zaken) in de minister raad heeft gewaarschuwd dat de andere bewindslieden geen gaten moeten laten vallen. Anders zijn ze zelf politiek verantwoordelijk. Kok heeft begrip voor die opstel ling. Op dit moment coördineert Wijers Wijers foto de stem/johan van gurp de aanmelding van de regels in Brussel. De minister heeft echter genoeg van deze taak, na het zwa re spoeddebat eerder deze week in de Tweede Kamer over het Secu- ritel-arrest van het Europese Hof uit 1996. Het Hof sprak toen uit dat bepa lingen over technische apparatuur in wetten niet gelden als ze niet bij 'Brussel' zijn aangemeld. Eerder deze week bleek dat daardoor in Nederland 368 wetten en regels op losse schroeven staan. Het kabinet voltooit komende week de lijst met alle betreffende wetten en regels. Die lijst wordt naar de Kamer gestuurd en is vol gens Kok dan openbaar. „Het lijkt me moeilijk om zo'n lijst geheim te houden." Wijers zei eerder in de Kamer dat de lijst vertrouwelijk moet blijven. Kok spreekt zijn waardering uit over Wijers' optreden in de Ka mer. De minister bood de bevolking en het parlement zijn excuses aan d voor de nalatigheid van dit en vo rige kabinetten. „Hij heeft het niet mooier voorge steld dan het was, maar hij is ook niet in dramatiek ten onder ge gaan. Ik vond dat hij het heel goed, eerlijk en stijlvol deed," al dus Kok. Wijers zelf zegt dat hij zou zijn opgestapt als de coalitiepartijen ernstig aan hem getwijfeld had den. Maar dat bleek niet het geval. Kok was niet van dat dreigement op de hoogte: „Hij heeft mij niets gezegd. Misschien is het alleen in een flits door zijn hoofd gegaan. Het kabinet heeft gisteren al drie wetten behandeld die niet in Brussel zijn aangemeld. Die heb ben te maken met wapens, met blaaspijpjes voor alcoholcontroles en met brandblusapparaten. Deze wetten worden nu alsnog aange meld in Brussel. A' V De Stem houdt u op de hoogte van het nieuws uit stad en streek, binnen- en buitenland en van al het andere dat zich afspeelt in de wijde wereld van sport, economie, kunst en cultuur. Daarom neemt u een abonnement op De Stem. Uw abonnementskeuze is: een proefabonnement van 6 weken voor 31,- of een abonnement waarbij u De Stem de eerste 2 weken gratis ontvangt Per maand d.m.v. -automatische afschrijving32,50* Per kwartaal d.m.v. automatische afschrijving93.50* Per kwartaal d.m.v. acceptgiro97,50 V kiest voor automatisch betalen en ontvangt een Parkerpen. Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:Bank/Gironr: Handtekening: Stuur deze bon in een open envelop zonder postzegel naar: Dagblad De Stem, Afdeling Lezerscontact, Antwoordnummer 122, 4800 VB Breda 21-202 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 1