Quad is dat rare ding daar op de weg? Onderzoek naar imago van de auto ondersteunt borrelpraat AUTO Len scholen lijk anders sbrochures paprika's DB STEM SURPLUS Uet imago van SOCIAAL m Funbike, invalidenwagen, autootje, tractortje, maanwagen \G 13 JUNI 1997 E2 IPrins aan het einde van het Ins recept. Dit recept is ge. laken om te geloven dat het vis gevulde paprika's, maar 1 vullen. De groene, gele en ^en vulling van rijst en ge- 'net een visvulling kreeg ge- 3 ik zo verrukt dat ik aan de te ontwikkelen. Het is een Iniet zwaar op de maag lig. VRIJDAG 13 JUNI 1997 pesburgse) Ihier dat de voorbereiding in er een keukenmachine in de prden fijngesneden en fijnge- fediënten te worden gemengd. witte wijn en het kopje ge lling over is, kan deze later ber matig vuur worden de ge- i knoflook gesmoord in de olie Jende paprika wordt fijngema- jiet tweede glas wijn in de pan Minuten doorsudderen. Giet de erende vulling) rondom de ge- gelegd, in een ovenschotel, at de vruchten voor minstens let gaar worden van de papri- 11 bedekt met aluminiumfolie, oven (200 graden) zal het ge- worden. Prik voor de zeker- ka's; de ene oven is de andere |aakt met creme fraiche en pe- neer de vruchten uit de schaal net daaroverheen wat saus en Ijst. Het oogt fraai wanneer op gelegd met daarnaast paprika neidsbewijzen. Tot op heden was I eltijd sprake van een theoretisch I Examen in groep 7. Een klein aan- J lal scholen organiseert eigener be-1 Iveging een praktijkexamen opl Itraat. I Het examen-nieuwe stijl richt I pich op groep 8. De kinderen I wordt een examen in de praktijk I (afgenomen, bijvoorbeeld op del nieuwe fietsroute naar school. De I jdeelnemers krijgen een certifi-J [caat, het aloude verkeersdiploma. j halverwege het schooljaar 97-98 noet meer bekend zijn over de plannen. laan bod, zoals markten, musea, len schilderijen met kaas uit de Gouden Eeuw. IDe folder 'De kaasboerderij' be-j I vat een landkaart met een lijst Imet bijna honderd kaas- en zui-j I velboerderijen die openstaan voor publiek. Daar kan men me j leigen ogen zien hoe kaas word j I gemaakt. Beide brochures zijn op aanvraag verkrijgbaar bij he I Nederlands Zuivelbureau, teif 070-3953395. BMW 3-serie sportieve auto's met V> een krachtige uitstraling. Volkswagen Golf Mazda 323 Alfa Romeo 145 Fiat Bravo/Brava Volkswagen Polo Renault Clio Peugeot 106 Mazda 121 Secretaresse Student Huisvrouw Arbeider Vrolijkejonge spontane wagens Opei Corsa Renault Twingo Mode-ontwerper Artiest Journalist Sportman Horeca Sportieveenergieke, originele wagens BMW 5-serte BMW 3-serie Alfa Romeo 146 Audi A4 Renault Laguna BMW 3-Compact Rover 2ÖÖ Renault Megane Lancia Delta Peugeot 306 Ford Fiësta Alfa Romeo 155 Opel Vectra Volkswagen Sbaran Ford Escort Honda Civic Toyota Corolla Arbeider Postbediende Kruidenier Gepensioneerd Saab 900 Directeur Geneesheer Advocaat Dancingeigenaar Status- en superieure wagens BMW 7-serie Audi A6 Mercedes O Saab 9000 Mercedes E-klasse Mercedes S-klasse Volvo 850 Ford Mondeo Ford Galaxy Opel Astra Citroen Xantia Volkswagen Vento kleine Renault Twingolieve, ie, vriendelijke en vrouwelijke auto. Seat Ibiza Rover 600 Volvo S40 Honda Accord Chrysler Voyager Opel Omega v Volkswagen Passat Citroen XM Volkswagen Passat Break Renault Satrane Ford Scorpio Peugeot 406 Volvo 440 Renault Espace Citroën ZX Break Mazda 626 Citroën Evasion Compromiswagens budget-functioneel Citroën ZX Toyota Carina Mitsubishi Carisma Peugeot 505 Mitsubishi Colt Toyota Starlet Fiat Punto Fiat Cinquecento Citroën Saxo Nissan Micra Nissan Almera Nissan Primera Hyundai Excel Volvo 940/960 Mercedes C-klasse Break Mitsubishi Spacewagon Compromiswagens Lancia Dedra Mitsubishi Galant status functioneel 0pei Astra Break Seat Toledo Seat Cordoba Proton 415/415 Volvo 850 Break 850 Break; groot, stevig luxueus en v luxueus en veel status. sdfia Kruidenier Slager Journalist Verkoper Vertegenwoordiger Bakker Daewoo Nexia Rationele wagens Suzuki Swift Huisvrouw Arbeider Student Postbediende Filosoof Daewoo; merk met een zwak imago. Net zoals Skoda wordt dit merk geassocieerd met oubolligheid. Afgebeeld de Daewoo Lanos. Daewoo Espero Graphic Julius Wintermans, Fotografie Mare Bolsius, Bron Censydiam Een Seat voor de postbode Skoda Felicia Verpleegsters rijden in een Peugeotje 205, vertegen woordigers in een VW Pas sat en jonge families met jengelende koters in een Op- al Astra. Borrelpraat of klopt er misschien toch wat vari? Onderzoekers zijn naarstig op zoek naar die vaak mysterieuze band tus sen mens en auto. Door Jules Hezemans maken de man. Maar de auto wk. Mensen kiezen graag een wagen 'e bij hen past. Of waarmee ze uitstra- len wat ze graag willen zijn. Het imago j® de wagen is belangrijk, zeker in een hjdperk waarin de technische verschil- 1® kleiner en kleiner worden. Het on derscheid tussen auto's van Franse, Ja panse of Amerikaanse makelij was vroeger groot, maar is in hoog tempo aai het vervagen: onder dwang van de consument die hoge eisen stelt, de mi lieu-verordeningen van de overheid en de tirannie van de windtunnel. De ver schillen tussen bijvoorbeeld een Toyo ta, een Opel en een Renault worden kleiner. Allemaal hebben ze een of meer airbags, kreukelzones en een pit tige motor. Met het imago ligt dat anders. Dat is vaak recht overeind gebleven. Sterker nog: de fabrikanten creëren rondom hun merk een sfeertje dat naadloos aansluit bij de doelgroep waar ze op mikken. In Volvo-reclames staan op vallend vaak golfende heren (met blon de ega's). De Renault Twingo wordt veelal door een sportief en modern meisje bestuurd. De automobilisten zelf hebben bij elk merk een uitgesproken beeld van die auto. Dat strookt vaak niet helemaal met het beeld dat de fabrikant graag ziet. Om er maar eens wat te noemen: een Franse auto en BMW heten spor tief, maar hun berijders asociaal en agressief. Een grote Amerikaanse wa gen is een 'pooierbak' of 'hoerensloep'. De VW Golf (liefst GTI) is een auto voor hoase-liefhebbers, terwijl Mercedes - vooral het wat oudere type - de wa gen is voor bouwvakkers. Op het werk roept meer dan de helft van de collega's steeds 'geen verstand van auto's te hebben'. En auto's inte resseren hen 'totaal niet'. Zeggen ze. Tot er een nieuwe wagen moet komen. De prachtigste uitvluchten worden ver zonnen. Ze willen toch die lichtmetalen wielen, die breedstralers. Mensen zijn gekker op hun voertuig dan ze durven te erkennen. Net over de grens met Duitsland woont een Neder landse tandarts die een Peugeot-leeuw in z'n gouden kroon in zijn gebit heeft. Er zijn mensen die slapen onder een Opel-deken, die op vakantie rondlopen met een Ford-pet, die zich drogen met een Honda-handdoek. Waarom willen mensen hun voorliefde voor een merk uitdragen? Elke twee jaar ondervraagt marktonderzoekbu reau Censydiam 400 automobilisten over hun auto en die van hun mede weggebruikers. Daarbij komen zo'n 85 modellen van 30 merken aan bod. Het laatste imago-onderzoek is vorig jaar gehouden. In een grote tabel (zie illus tratie) zijn aard van auto en bestuurder te herleiden: verticaal de psychologi sche kenmerken (van emotioneel tot beheerst) en horizontaal de sociologi sche kant van het verhaal (van indivi dueel tot sociaal). Op het kruispunt van die vier vlakken staan bijvoorbeeld de enige echte doorsnee-auto's: de Volks wagen Vento en de Citroën Xantia. Nee, niet die Opel Astra en Seat Ibiza dus. Censydiam geeft ook aan welk auto merk met welk beroep wordt geassoci eerd. En jawel: alom heersende opvat tingen en (voor)oordelen worden beves tigd. Bij een BMW hoort een sportman, bij Fiat een secretaresse en Seat is voor de postbode. De Renault Twingo is een vrolijke, jonge en sociale wagen van huisvrouw of student(e). Nieuwe Vol vo's, BMW's en Mercedessen zijn de ware statusbakken, voor individualis ten zoals directeuren, artsen en advo caten. De bevindingen van een recent onder zoek van twee studenten aan de Katho lieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg ondersteunen het Censydiam- onderzoek. Esther van der Waal en Jaap Geertman, studenten economi sche psychologie, richtten hun afstu deeronderzoek op de 'waarden in de automarkt'. Voor dat onderzoek hiel den ze de bezitters van zes specifieke autotypes tegen het licht: Opel Astra, Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Peu geot 306, Nissan Almera en Renault Mégane. Enkele van hun bevindingen: eigenaren van een Opel Astra of Toyota Corolla zijn heel wat aardser ingesteld dan de bezitters van een Volkswagen Golf of Nissan Almera. Toch kosten die auto's alle vier zo'n 38 mille. Golf- en Almera- rijders hechten meer waarde aan ple zier en opwinding in het leven dan de bezitters van een Astra of Corolla. Op basis van zo'n 660 enquêtes consta teerden de studenten een duidelijk ver schil tussen bezitters van Duitse, Fran se en Japanse auto's. De eigenaar van een wagen uit Duitsland vindt het be langrijk om bij een groep te horen. Wie een Franse auto rijdt, is veelal gevoelig voor de uitstraling. Die moet jong en fris zijn. Wie in een Japans product rijdt, is pragmatisch. Die vindt de por temonnee belangrijker dan het imago van zijn wagen. Maar met het land van herkomst is het verhaal nog niet af. De ene Franse wa gen is de andere niet. De Peugeot-rijder kijkt bijvoorbeeld minder naar com fort, vormgeving en de verhouding tus sen prijs en kwaliteit dan degene die achter het stuur van een Renault zit. Ook bij 'Duitse' en 'Japanse' automobi listen zijn er onderlinge verschillen. Astra- en Corolla-types hebben niet het status-gevoel van de Golf- en Primera- rijders. Vrouwen zoeken meestal iets kleins, jeugdigs en trendy. Zij kiezen zelden voor een groot snelheidsmonster. Man nen letten minder op veiligheidsaspec ten en willen juist iets groters, met veel vermogen onder de kap. Zelf vormen de studenten het wandelende bewijs voor hun onderzoek: Jaap Geertman zou graag een achtcilinder monster van Maserati bezitten of anders een Saab 900. Esther van der Waal houdt het op een Twingootje. De onderzoeken van Censydiam en de twee KUB-studenten zijn bijzonder in de autowereld, stelt Geertman. „De meeste onderzoeken richten zich op verkoopcijfers. De fabrikanten maken een auto en proberen daar door reclame een bepaald soort mensen voor te vin den. Wij hebben dat omgedraaid. Uit eindelijk kom je ongeveer bij hetzelfde uit, namelijk een combinatie van een mens en een soort auto. Maar ons soort enquêtes is erg tijdrovend. Daardoor doet de industrie dit soort onderzoek niet veel." Mensen met minder geduld maar mét statusgevoel moeten het maar doen met de oordelen aan de borreltafel. Want daar lijkt het werkelijke imago toch vastgesteld te worden. Het wachten is dus op een BMW voor de secretaresse. Of een Seat voor de president-direc teur. r buiten kijken. foto marc b°^iUS I luad: het motorgevoel binnen bereik met een autorijbewijs. FOTO MARC BOLSIUS Door Joop van der Pol In het jaar dat de kleine nu de straat op mag, heeft hij al heel wat aangericht. Het is een onruststo- kertje. Achterdochtige agenten zetten keer op keer de achtervol ging in op het Unidentified Dri ving Object, het bonboekje in de aanslag. Een automobilist werd zo geobsedeerd door de aanbük van Het Ding dat hij prompt het rode licht vergat en op zijn voorganger pletterde. En assurantiekantoren bellen zich een aap om een pas sende verzekeringspolis te vinden. Het is ook een wonderlijk geval. Om nou te zeggen: een motor... nee. Een skelter soms? Daar is-ie te log voor. Een maanwagentje dan? Kom kom, wel nuchter blij ven. Een mini-tractor! Warm. Nee, het is een quad. Een wat? Een quad. Het vierwielige neefje van de gewone motorfiets (bike) en de driewielige motor (trike). Fabri kant Yamaha spreekt deftig van ATV, All Terrain Vehicle, en voor de Rijksdienst Wegverkeer is het zelfs een auto. Maar voor vrienden blijft het quad. En waar zou de quad allang rond rijden? In Amerika natuurlijk. Ya maha, Kawasaki en Honda zetten daar elk jaar honderdduizenden exemplaren af, veel meer dan ge wone motorfietsen. Met de lichte re types, fantasierijk Blaster of Warrior gedoopt, wordt naar har telust geraced en gecrosst. Poten tere uitvoeringen heten Big Bear of Pro-Hauler. Die doen het zware werk voor cowboys en bosbou wers. Maar ze mogen van Clinton onder geen beding de openbare weg op. Bij ons mag dat dus wel, dankzij de Osse kart- en bandenspecialist Harm Schuurman. In samenspel met Yamaha kreeg Schuurman bij de Rijksdienst Wegverkeer ge daan dat een aangepaste versie van de Yamaha Breeze vorig jaar de weg op mocht. Daarvoor moest onder meer het geluid gedempt worden, werden minder ruige banden gemonteerd en moesten koplampen en richtingaanwijzers worden aangebracht. Zo werd het ineens een autootje. Viertakt, 125 cc motortje, topsnel heid 60 km per uur, een verbruik van 1 liter Eurosuper op 21 kilo meter en het laagste tarief wegen belasting: 84 gulden per drie maanden. Rijbewijs B verplicht. Een helm niet, al is dat wel aan te bevelen. En wegblijven van de snelweg, want de voortrazende leasevloot rijdt je geheid aan flar den. Leuker wordt het in de stad. Met zijn automatische versnel lingsbak accelereert de Yamaha watervlug, en zijn breedte van amper een meter loodst hem door de smalste gaatjes. Voor rond 13.000 gulden ben je ei genaar van de Breeze. Sinds half maart mag ook de zwaardere Tim- berwolf, met 230 cc motor en vijf versnellingen, de straat op. Deze krachtpatser, waarvan de trek kracht vooral boeren en buitenlui moet aanspreken, kost een kleine 18 mille. Je kan er zaken als aan hangwagens, bladzuigers, sneeuwschuivers en grasmaaiers bij kopen. Van de Breeze rijden er intussen zo'n 170 rond. Geen megacijfers, maar Theo Verbruggen van de Os- se firma heeft alle vertrouwen in een sterke groei: „De quad spreekt een breed publiek aan. Veel men sen nemen hem voor het woon werkverkeer, of zomaar voor de lol. Hij kan achterop de camper, in plaats van een bromfiets of een lichte motor. Het mooiste vind ik nog dat gehandicapten hem heb ben ontdekt. Mensen met een dwarslaesie rijden er zo mee weg, want de hele bediening gaat met de handen. Een accessoire-rek er op en de rolstoel kan mee. Veel leuker dan zo'n elektrisch karre tje." Een van de 45 dealers, Frank van de Nieuwenhuijzen in Helmond, heeft in korte tijd twaalf quads aan de man gebracht. „Overwe gend verkocht aan een vrij jong, sportief publiek", zegt hij. „De motorfiets is over zijn hoogtepunt heen, en de mensen zijn toe aan iets nieuws. Dit is het: de quad."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23