Quad is dat rare ding daar op de weg?
Onderzoek naar imago van de auto ondersteunt borrelpraat
AUTO
Len scholen
lijk anders
sbrochures
paprika's
DB STEM
SURPLUS
Uet imago van
SOCIAAL
m
Funbike, invalidenwagen, autootje, tractortje, maanwagen
\G 13 JUNI 1997 E2
IPrins aan het einde van het
Ins recept. Dit recept is ge.
laken om te geloven dat het
vis gevulde paprika's, maar
1 vullen. De groene, gele en
^en vulling van rijst en ge-
'net een visvulling kreeg ge-
3 ik zo verrukt dat ik aan de
te ontwikkelen. Het is een
Iniet zwaar op de maag lig.
VRIJDAG 13 JUNI 1997
pesburgse)
Ihier dat de voorbereiding in
er een keukenmachine in de
prden fijngesneden en fijnge-
fediënten te worden gemengd.
witte wijn en het kopje ge
lling over is, kan deze later
ber matig vuur worden de ge-
i knoflook gesmoord in de olie
Jende paprika wordt fijngema-
jiet tweede glas wijn in de pan
Minuten doorsudderen. Giet de
erende vulling) rondom de ge-
gelegd, in een ovenschotel,
at de vruchten voor minstens
let gaar worden van de papri-
11 bedekt met aluminiumfolie,
oven (200 graden) zal het ge-
worden. Prik voor de zeker-
ka's; de ene oven is de andere
|aakt met creme fraiche en pe-
neer de vruchten uit de schaal
net daaroverheen wat saus en
Ijst. Het oogt fraai wanneer op
gelegd met daarnaast paprika
neidsbewijzen. Tot op heden was I
eltijd sprake van een theoretisch I
Examen in groep 7. Een klein aan- J
lal scholen organiseert eigener be-1
Iveging een praktijkexamen opl
Itraat. I
Het examen-nieuwe stijl richt I
pich op groep 8. De kinderen I
wordt een examen in de praktijk I
(afgenomen, bijvoorbeeld op del
nieuwe fietsroute naar school. De I
jdeelnemers krijgen een certifi-J
[caat, het aloude verkeersdiploma. j
halverwege het schooljaar 97-98
noet meer bekend zijn over de
plannen.
laan bod, zoals markten, musea,
len schilderijen met kaas uit de
Gouden Eeuw.
IDe folder 'De kaasboerderij' be-j
I vat een landkaart met een lijst
Imet bijna honderd kaas- en zui-j
I velboerderijen die openstaan
voor publiek. Daar kan men me j
leigen ogen zien hoe kaas word j
I gemaakt. Beide brochures zijn op
aanvraag verkrijgbaar bij he I
Nederlands Zuivelbureau, teif
070-3953395.
BMW
3-serie
sportieve
auto's met V>
een krachtige
uitstraling.
Volkswagen Golf
Mazda 323
Alfa Romeo 145
Fiat Bravo/Brava
Volkswagen Polo
Renault Clio
Peugeot 106
Mazda 121
Secretaresse
Student
Huisvrouw
Arbeider
Vrolijkejonge
spontane wagens
Opei Corsa
Renault
Twingo
Mode-ontwerper
Artiest
Journalist
Sportman
Horeca
Sportieveenergieke,
originele wagens
BMW 5-serte
BMW 3-serie
Alfa Romeo 146
Audi A4
Renault Laguna
BMW 3-Compact
Rover 2ÖÖ
Renault Megane
Lancia Delta
Peugeot 306
Ford Fiësta
Alfa Romeo 155
Opel Vectra
Volkswagen Sbaran
Ford Escort
Honda Civic
Toyota Corolla
Arbeider
Postbediende
Kruidenier
Gepensioneerd
Saab 900
Directeur
Geneesheer
Advocaat
Dancingeigenaar
Status- en
superieure
wagens
BMW 7-serie
Audi A6
Mercedes O
Saab 9000
Mercedes E-klasse
Mercedes S-klasse
Volvo 850
Ford Mondeo
Ford Galaxy
Opel Astra
Citroen Xantia
Volkswagen Vento
kleine
Renault
Twingolieve,
ie, vriendelijke
en vrouwelijke auto.
Seat Ibiza
Rover 600
Volvo S40
Honda Accord
Chrysler Voyager
Opel Omega
v Volkswagen Passat
Citroen XM Volkswagen Passat Break
Renault Satrane
Ford Scorpio Peugeot 406
Volvo 440
Renault Espace
Citroën ZX Break
Mazda 626
Citroën Evasion
Compromiswagens
budget-functioneel
Citroën ZX
Toyota Carina
Mitsubishi Carisma
Peugeot 505
Mitsubishi Colt
Toyota Starlet
Fiat Punto
Fiat Cinquecento
Citroën Saxo
Nissan Micra
Nissan Almera
Nissan Primera
Hyundai Excel
Volvo 940/960
Mercedes C-klasse Break
Mitsubishi Spacewagon
Compromiswagens Lancia Dedra Mitsubishi Galant
status functioneel 0pei Astra Break
Seat Toledo
Seat Cordoba
Proton 415/415
Volvo
850 Break
850 Break;
groot, stevig
luxueus en v
luxueus en veel
status. sdfia
Kruidenier
Slager
Journalist
Verkoper
Vertegenwoordiger
Bakker
Daewoo Nexia
Rationele
wagens
Suzuki Swift
Huisvrouw
Arbeider
Student
Postbediende
Filosoof
Daewoo; merk met
een zwak imago.
Net zoals Skoda
wordt dit merk
geassocieerd met
oubolligheid.
Afgebeeld de
Daewoo Lanos.
Daewoo Espero
Graphic Julius Wintermans, Fotografie Mare Bolsius, Bron Censydiam
Een Seat
voor de postbode
Skoda Felicia
Verpleegsters rijden in een
Peugeotje 205, vertegen
woordigers in een VW Pas
sat en jonge families met
jengelende koters in een Op-
al Astra. Borrelpraat of
klopt er misschien toch wat
vari? Onderzoekers zijn
naarstig op zoek naar die
vaak mysterieuze band tus
sen mens en auto.
Door Jules Hezemans
maken de man. Maar de auto
wk. Mensen kiezen graag een wagen
'e bij hen past. Of waarmee ze uitstra-
len wat ze graag willen zijn. Het imago
j® de wagen is belangrijk, zeker in een
hjdperk waarin de technische verschil-
1® kleiner en kleiner worden. Het on
derscheid tussen auto's van Franse, Ja
panse of Amerikaanse makelij was
vroeger groot, maar is in hoog tempo
aai het vervagen: onder dwang van de
consument die hoge eisen stelt, de mi
lieu-verordeningen van de overheid en
de tirannie van de windtunnel. De ver
schillen tussen bijvoorbeeld een Toyo
ta, een Opel en een Renault worden
kleiner. Allemaal hebben ze een of
meer airbags, kreukelzones en een pit
tige motor.
Met het imago ligt dat anders. Dat is
vaak recht overeind gebleven. Sterker
nog: de fabrikanten creëren rondom
hun merk een sfeertje dat naadloos
aansluit bij de doelgroep waar ze op
mikken. In Volvo-reclames staan op
vallend vaak golfende heren (met blon
de ega's). De Renault Twingo wordt
veelal door een sportief en modern
meisje bestuurd.
De automobilisten zelf hebben bij elk
merk een uitgesproken beeld van die
auto. Dat strookt vaak niet helemaal
met het beeld dat de fabrikant graag
ziet. Om er maar eens wat te noemen:
een Franse auto en BMW heten spor
tief, maar hun berijders asociaal en
agressief. Een grote Amerikaanse wa
gen is een 'pooierbak' of 'hoerensloep'.
De VW Golf (liefst GTI) is een auto voor
hoase-liefhebbers, terwijl Mercedes -
vooral het wat oudere type - de wa
gen is voor bouwvakkers.
Op het werk roept meer dan de helft
van de collega's steeds 'geen verstand
van auto's te hebben'. En auto's inte
resseren hen 'totaal niet'. Zeggen ze.
Tot er een nieuwe wagen moet komen.
De prachtigste uitvluchten worden ver
zonnen. Ze willen toch die lichtmetalen
wielen, die breedstralers.
Mensen zijn gekker op hun voertuig
dan ze durven te erkennen. Net over de
grens met Duitsland woont een Neder
landse tandarts die een Peugeot-leeuw
in z'n gouden kroon in zijn gebit heeft.
Er zijn mensen die slapen onder een
Opel-deken, die op vakantie rondlopen
met een Ford-pet, die zich drogen met
een Honda-handdoek.
Waarom willen mensen hun voorliefde
voor een merk uitdragen? Elke twee
jaar ondervraagt marktonderzoekbu
reau Censydiam 400 automobilisten
over hun auto en die van hun mede
weggebruikers. Daarbij komen zo'n 85
modellen van 30 merken aan bod. Het
laatste imago-onderzoek is vorig jaar
gehouden. In een grote tabel (zie illus
tratie) zijn aard van auto en bestuurder
te herleiden: verticaal de psychologi
sche kenmerken (van emotioneel tot
beheerst) en horizontaal de sociologi
sche kant van het verhaal (van indivi
dueel tot sociaal). Op het kruispunt van
die vier vlakken staan bijvoorbeeld de
enige echte doorsnee-auto's: de Volks
wagen Vento en de Citroën Xantia.
Nee, niet die Opel Astra en Seat Ibiza
dus.
Censydiam geeft ook aan welk auto
merk met welk beroep wordt geassoci
eerd. En jawel: alom heersende opvat
tingen en (voor)oordelen worden beves
tigd. Bij een BMW hoort een sportman,
bij Fiat een secretaresse en Seat is voor
de postbode. De Renault Twingo is een
vrolijke, jonge en sociale wagen van
huisvrouw of student(e). Nieuwe Vol
vo's, BMW's en Mercedessen zijn de
ware statusbakken, voor individualis
ten zoals directeuren, artsen en advo
caten.
De bevindingen van een recent onder
zoek van twee studenten aan de Katho
lieke Universiteit Brabant (KUB) in
Tilburg ondersteunen het Censydiam-
onderzoek. Esther van der Waal en
Jaap Geertman, studenten economi
sche psychologie, richtten hun afstu
deeronderzoek op de 'waarden in de
automarkt'. Voor dat onderzoek hiel
den ze de bezitters van zes specifieke
autotypes tegen het licht: Opel Astra,
Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Peu
geot 306, Nissan Almera en Renault
Mégane.
Enkele van hun bevindingen: eigenaren
van een Opel Astra of Toyota Corolla
zijn heel wat aardser ingesteld dan de
bezitters van een Volkswagen Golf of
Nissan Almera. Toch kosten die auto's
alle vier zo'n 38 mille. Golf- en Almera-
rijders hechten meer waarde aan ple
zier en opwinding in het leven dan de
bezitters van een Astra of Corolla.
Op basis van zo'n 660 enquêtes consta
teerden de studenten een duidelijk ver
schil tussen bezitters van Duitse, Fran
se en Japanse auto's. De eigenaar van
een wagen uit Duitsland vindt het be
langrijk om bij een groep te horen. Wie
een Franse auto rijdt, is veelal gevoelig
voor de uitstraling. Die moet jong en
fris zijn. Wie in een Japans product
rijdt, is pragmatisch. Die vindt de por
temonnee belangrijker dan het imago
van zijn wagen.
Maar met het land van herkomst is het
verhaal nog niet af. De ene Franse wa
gen is de andere niet. De Peugeot-rijder
kijkt bijvoorbeeld minder naar com
fort, vormgeving en de verhouding tus
sen prijs en kwaliteit dan degene die
achter het stuur van een Renault zit.
Ook bij 'Duitse' en 'Japanse' automobi
listen zijn er onderlinge verschillen.
Astra- en Corolla-types hebben niet het
status-gevoel van de Golf- en Primera-
rijders.
Vrouwen zoeken meestal iets kleins,
jeugdigs en trendy. Zij kiezen zelden
voor een groot snelheidsmonster. Man
nen letten minder op veiligheidsaspec
ten en willen juist iets groters, met veel
vermogen onder de kap. Zelf vormen de
studenten het wandelende bewijs voor
hun onderzoek: Jaap Geertman zou
graag een achtcilinder monster van
Maserati bezitten of anders een Saab
900. Esther van der Waal houdt het op
een Twingootje.
De onderzoeken van Censydiam en de
twee KUB-studenten zijn bijzonder in
de autowereld, stelt Geertman. „De
meeste onderzoeken richten zich op
verkoopcijfers. De fabrikanten maken
een auto en proberen daar door reclame
een bepaald soort mensen voor te vin
den. Wij hebben dat omgedraaid. Uit
eindelijk kom je ongeveer bij hetzelfde
uit, namelijk een combinatie van een
mens en een soort auto. Maar ons soort
enquêtes is erg tijdrovend. Daardoor
doet de industrie dit soort onderzoek
niet veel."
Mensen met minder geduld maar mét
statusgevoel moeten het maar doen met
de oordelen aan de borreltafel. Want
daar lijkt het werkelijke imago toch
vastgesteld te worden. Het wachten is
dus op een BMW voor de secretaresse.
Of een Seat voor de president-direc
teur.
r buiten kijken. foto marc b°^iUS I
luad: het motorgevoel binnen bereik met een autorijbewijs.
FOTO MARC BOLSIUS
Door Joop van der Pol
In het jaar dat de kleine nu de
straat op mag, heeft hij al heel wat
aangericht. Het is een onruststo-
kertje. Achterdochtige agenten
zetten keer op keer de achtervol
ging in op het Unidentified Dri
ving Object, het bonboekje in de
aanslag. Een automobilist werd zo
geobsedeerd door de aanbük van
Het Ding dat hij prompt het rode
licht vergat en op zijn voorganger
pletterde. En assurantiekantoren
bellen zich een aap om een pas
sende verzekeringspolis te vinden.
Het is ook een wonderlijk geval.
Om nou te zeggen: een motor...
nee. Een skelter soms? Daar is-ie
te log voor. Een maanwagentje
dan? Kom kom, wel nuchter blij
ven. Een mini-tractor! Warm.
Nee, het is een quad. Een wat? Een
quad. Het vierwielige neefje van
de gewone motorfiets (bike) en de
driewielige motor (trike). Fabri
kant Yamaha spreekt deftig van
ATV, All Terrain Vehicle, en voor
de Rijksdienst Wegverkeer is het
zelfs een auto. Maar voor vrienden
blijft het quad.
En waar zou de quad allang rond
rijden? In Amerika natuurlijk. Ya
maha, Kawasaki en Honda zetten
daar elk jaar honderdduizenden
exemplaren af, veel meer dan ge
wone motorfietsen. Met de lichte
re types, fantasierijk Blaster of
Warrior gedoopt, wordt naar har
telust geraced en gecrosst. Poten
tere uitvoeringen heten Big Bear
of Pro-Hauler. Die doen het zware
werk voor cowboys en bosbou
wers. Maar ze mogen van Clinton
onder geen beding de openbare
weg op.
Bij ons mag dat dus wel, dankzij
de Osse kart- en bandenspecialist
Harm Schuurman. In samenspel
met Yamaha kreeg Schuurman bij
de Rijksdienst Wegverkeer ge
daan dat een aangepaste versie
van de Yamaha Breeze vorig jaar
de weg op mocht. Daarvoor moest
onder meer het geluid gedempt
worden, werden minder ruige
banden gemonteerd en moesten
koplampen en richtingaanwijzers
worden aangebracht.
Zo werd het ineens een autootje.
Viertakt, 125 cc motortje, topsnel
heid 60 km per uur, een verbruik
van 1 liter Eurosuper op 21 kilo
meter en het laagste tarief wegen
belasting: 84 gulden per drie
maanden. Rijbewijs B verplicht.
Een helm niet, al is dat wel aan te
bevelen. En wegblijven van de
snelweg, want de voortrazende
leasevloot rijdt je geheid aan flar
den. Leuker wordt het in de stad.
Met zijn automatische versnel
lingsbak accelereert de Yamaha
watervlug, en zijn breedte van
amper een meter loodst hem door
de smalste gaatjes.
Voor rond 13.000 gulden ben je ei
genaar van de Breeze. Sinds half
maart mag ook de zwaardere Tim-
berwolf, met 230 cc motor en vijf
versnellingen, de straat op. Deze
krachtpatser, waarvan de trek
kracht vooral boeren en buitenlui
moet aanspreken, kost een kleine
18 mille. Je kan er zaken als aan
hangwagens, bladzuigers,
sneeuwschuivers en grasmaaiers
bij kopen.
Van de Breeze rijden er intussen
zo'n 170 rond. Geen megacijfers,
maar Theo Verbruggen van de Os-
se firma heeft alle vertrouwen in
een sterke groei: „De quad spreekt
een breed publiek aan. Veel men
sen nemen hem voor het woon
werkverkeer, of zomaar voor de
lol. Hij kan achterop de camper, in
plaats van een bromfiets of een
lichte motor. Het mooiste vind ik
nog dat gehandicapten hem heb
ben ontdekt. Mensen met een
dwarslaesie rijden er zo mee weg,
want de hele bediening gaat met
de handen. Een accessoire-rek er
op en de rolstoel kan mee. Veel
leuker dan zo'n elektrisch karre
tje."
Een van de 45 dealers, Frank van
de Nieuwenhuijzen in Helmond,
heeft in korte tijd twaalf quads
aan de man gebracht. „Overwe
gend verkocht aan een vrij jong,
sportief publiek", zegt hij. „De
motorfiets is over zijn hoogtepunt
heen, en de mensen zijn toe aan
iets nieuws. Dit is het: de quad."