Sereens en strepen zijn de nieuwe trends in de buitenzonwering Boijmans geeft controversieel ontwerper Margiela de ruimte EET WIJZER Verkeersexamen scholen wordt mogelijk anders Nieuwe kaasbrochures DE STEM SURPLUS E2 DE STEM Geheimzinnig Geen foto Voorwaarde Heel natuurlijk Eten Anders gevulde paprika's VRIJDAG 13 JUNI 1997 Een vest van porseleinscherven. foto's Maurice scheltens Top, gemaakt van een plastic zak en plakband. Mode voor een stel bacteriën Een microbioloog en een mode-ontwerper die sa men een tentoonstelling inrichten. Dat moet iets bijzonders opleveren. Het resultaat is te zien in het museum Boijmans van Beuningen. Hele maal af is het echter nog niet want kleine bacte riën en schimmels zijn nog druk doende om de expositie kleur te geven. Mode om op te vreten in Rotterdam. Door Angelique Spaninks Amper een week geleden zaten ze nog met miljoenen in kille glazen buisjes. Op kweek stonden ze, de tientallen geïsoleerde bacterie- en schimmelcultuurtjes. Maar dr. Ad van Egeraat, als microbioloog verbonden aan de Landbouwuni versiteit van Wageningen, had ze niet voor niets geselecteerd. Nee, deze kleine jongens en meisjes gaf hij een missie, een speciale missie. Zij zijn de eerste micro-organis men die mogen meewerken aan een heuse tentoonstelling in een serieus museum als het Rotter damse Boijmans van Beuningen. Sterker nog, het welslagen van de eerste solo-expositie van het con troversiële Belgische mode-huis Martin Margiela ligt in hun nieti ge, zonder elektronenmicroscoop zelfs onzichtbare handjes. In am per vier dagen binden zij de strijd aan met achttien Margiela-crea- ties om deze van onbestemd wit en pastelkleurig te transformeren in warm bacterierood en zacht schimmeigroen. Of ze deze strijd zullen winnen is, op dit moment, nog maar de vraag. „Het blijven tenslotte levende wezens, niet waar", zegt dr. Van Egeraat ver ontschuldigend, „en die kunnen plots kuren krijgen, net als jij en ik." Dat het in 1988 opgerichte mode huis van Martin Margiela (40) en Jenny Meirens z'n eerste solo presentatie in het Rotterdamse museum Boijmans houdt en niet in een van de Nederlandse musea met een mode-collectie lijkt op het eerste gezicht opmerkelijk. Maar wie Margiela en zijn werk een beetje kent, weet dat het ge bruikelijke 'mode'-etiket zelden tot nooit op zijn creaties plakt. Na enkele jaren bij de roemruch te Jean Paul Gaultier gewerkt te hebben, koos Margiela rigoreus voor zijn omstreden eigen ideeën. Gefascineerd als hij altijd al was door tweedehands materialen, hergebruik van stoffen en de vele mogelijkheden die het 'herschik ken' van bestaande kleding bood, ging hij bijgestaan door een klein team medewerkers aan de slag. Hij knipte en plakte, gebruikte niet alleen wol of katoen maar ook plastic tassen, keramiek en papier om zijn visie op kleding van nu te geven. Hij maakte een vest van porseleinscherven en ook een top van een plastic zak en wat plakband. En het werkte, niet in het minst door de geheim zinnige voor- en najaarsshows die hij op de meest onmogelijke locaties belegde. Gevochten wordt er tegenwoordig om een uitnodiging voor zo'n spectacu laire show, zelfs al vind die plaats op een vuilstort of in een kraak pand. A star is bom, denk je dan. Zeker in het sterk door de media be heerste Parijse mode-wereldje. Toch is Margiela in de negen jaar dat er collecties met zijn naam Creaties van Margiela op zijn laatste show in Parijs. foto peter stigter verschijnen nog nooit geïnter viewd. Geen enkel medium heeft zelfs maar een foto van hem we ten te maken, simpelweg omdat hij niet wil. „Dat komt omdat wij vinden dat het er niet toe doet wie Martin is en hoe hij eruit ziet", verduidelijkt zijn vriendelijk openhartige perschef Patrick Scallon. „Het gaat om de collec tie." Trouwens ook bij de opening van het eerste museale overzicht van achttien, door bacteriën opge- kleurde combinaties uit al die Margiela-collecties schittert Margiela's ster door afwezigheid. „Nee, hij moet die dag net in Ita lië zijn", zegt Scallon schouder ophalend. Het idee om Margiela's werk door micro-organismen als het ware op te laten vreten, mode voor bacteriën dus, ontstond bij toe val. Boijmans-conservator Thimo te Duits van de afdeling Kunst nijverheid en Vormgeving die af gelopen jaren al de nodige Mar- giela-creaties voor het museum aankocht, vroeg de ontwerper of hij trek had in een overzicht. Na tuurlijk had Margiela na vele groepsexposities wel oren naar een museale solo-tentoonstelling. Gesitueerd in de lichte glazen museumvleugel, speciaal ge schikt voor vormgeving, stelde het museum slechts één voor waarde: zoek iets of iemand spe ciaals om mee samen te werken. Het Margiela-team hoefde niet echt lang na te denken: dat moest een microbioloog worden. Ie mand die met behulp van bacte rie- en schimmelkolonies de kle ren een stap verder in hun stoffe lijk bestaan kon brengen. Iemand die de macht van de ontwerper over zijn creaties uit handen kon nemen. Dat werd dr. Van Ege raat, al had hij voorheen nog nooit van Margiela gehoord. „Ik heb me door het team van Margiela laten overtuigen dat dit een interessant experiment kon worden. Hun idee dat uiteindelijk alles vergaat, transformeert als gevolg van het feit dat het door alledaagse bacterieën wordt aan getast en opgevreten, sprak me wel aan. Het leek me een grappig experiment om dat proces eens op kleding toe te passen. Het is ten slotte het meest natuurlijke pro ces dat er bestaat, al willen maar weinig mensen zich daarvan be wust zijn." Maar Van Egeraat heeft ook een ander doel. „Ik zie dit project als een kans om mensen hun angst voor micro-organismen te ontne men. Want die angst, hoe onte recht ook, is er. Die zit diepge worteld in bijna ieder mens, waarschijnlijk omdat de 'beest jes' in kwestie met het blote oog niet te zien zijn. Bacteriën en schimmels zijn vies, zo wordt ons geleerd. Het zijn ziekteversprei- ders. Maar dat is complete onzin. Meer dan 95 procent van de mi cro-organismen in onze atmo sfeer, in de grond en in ons eigen lichaam, zijn absoluut ongevaar lijk. Wij hebben ze juist nodig om te leven. Pas als we dood zijn en in een kist liggen komen ze in ac tie. Pas dan vreten ze ook ons op." De kleurrijke bacteriën en schim mels op de Margiela-kleding zijn dus absoluut ongevaarlijk, verze kert Van Egeraat. „Ze zijn na de opening van de tentoonstelling zelfs niet eens meer actief", zegt hij eerlijk. „We hebben juist ge kozen voor snelgroeiende cultu ren. We spuiten ze op de kleding, geven ze een flinke dosis eten mee en houden ze vier dagen in aparte cabines goed nat zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarna halen we ze uit de cabi nes en zetten ze in de zon waar door de bacteriën massaal uitdro gen en sterven." Hun kleurrijke, voornamelijk ro de en groene sporen blijven ech ter bewaard, zodat de kleding op de achttien paspoppen rondom het glazen paviljoen tot en met 17 augustus zichtbaar 'aangevreten' blijft. Tenminste...als de beestjes geen kuren hebben gekregen. '9 jaar/4 dagen/1615 uur' met werk van Martin Margiela t/m 17 augustus in Museum Boijmans van Beuningen, Mu seumpark 18-20, Rotterdam. Zoals bij zovele gerechten geldt ook hier dat de voorbereiding it een handomdraai geschiedt wanneer er een keukenmachine inde buurt is. Zo niet, dan moet de vis worden fijngesneden en fijnge wreven alvorens met de andere ingrediënten te worden gemer Dat zijn: mosterd, eierdooiers, glas witte wijn en het kopje kookte rijst. Vier paprika's worden gevuld; als er vulling over is, kan deze later door de saus worden gemengd. Op zeer matig vuur worden de ge halveerde sjalotten en de fijngehakte knoflook gesmoord in de olie totdat de uitjes glazig zijn. De resterende paprika wordt fijngema len en met het blik tomaten en met het tweede glas wijn in de pan gedaan. Laat de saus nog een paar minuten doorsudderen. Giet de saus (eventueel gemengd met de resterende vulling) rondom de ge vulde paprika's, die op hun kant zijn gelegd, in een ovenschotel. Kies een schaal van zo'n formaat dat de vruchten voor minstens de helft met saus zijn bedekt. Om het gaar worden van de papn- ka's te bespoedigen, wordt de schaal bedekt met aluminiumfolie. Na zo'n 45 minuten in een warme oven (200 graden) zal het ge recht klaar zijn om op tafel gezet te worden. Prik voor de zeker heid met een breinaald in de paprika's; de ene oven is de andere niet. De saus moet nu nog worden afgemaakt met creme fraiche en pe per. Dat gaat het gemakkelijkst wanneer de vruchten uit de schaal zijn genomen. Serveer de paprika's met daaroverheen wat saus en met warm stokbrood of gekookte rijst. Het oogt fraai wanneer op een bord een halve bol rijst wordt gelegd met daarnaast paprika Het verkeers(fiets-)examen op de basisscholen wordt wellicht an ders van opzet. Een belangrijke wijziging wordt het afnemen van het examen op de nieuwe route die kinderen gaan fietsen als ze de lagere school verlaten en voor het eerst naar een middelbare school gaan. Vanwege onder andere de onbekendheid op deze routes ge beuren daar veel ongelukken. De plannen voor het uitbreiden van het fietsexamen zijn in ont wikkeling bij Veilig Verkeer Ne derland, de Bovag-rijscholen en het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen. Tot op heden was altijd sprake van een theoretisch examen in groep 7. Een klein aan tal scholen organiseert eigener be weging een praktijkexamen op straat. Het examen-nieuwe stijl rich! zich op groep 8. De kinderen wordt een examen in de praktij! afgenomen, bijvoorbeeld nieuwe fietsroute naar school. De deelnemers krijgen een certifi caat, het aloude verkeersdipta» Halverwege het schooljaar 97-98 moet meer bekend zijn over plannen. Het Nederlands Zuivelbureau heeft nieuwe brochures over kaas en kaasboerderijen uitgegeven. In 'Alles over Nederlandse kaas' wordt de weg gevolgd van koe tot consument. Er staat informatie in over de kaasbereiding in de fabriek en op de boerderij, de tientallen soor ten, kwaliteitscontrole en kaas- merk, over de voedingswaarde van kaas en exportcijfers. Ook de Nederlandse kaascultuur komt aan bod, zoals markten, n en schilderijen met kaas uit if Gouden Eeuw. De folder 'De kaasboerderij' be vat een landkaart met een met bijna honderd kaas- en zui- velboerderijen die openstaai voor publiek. Daar kan men eigen ogen zien hoe kaas word gemaakt. Beide brochures zijmp aanvraag verkrijgbaar bij «j Nederlands Zuivelbureau, 070-3953395. Door Esther Bruis Buitenzonwering moest eerder vooral functioneel zijn. Maar ook de zonneschermen zijn de laatste jaren steeds meer aan de mode onderhevig. Zo worden de beken de unikleur doeken meer en meer vervangen door kleurrijke streepmotieven. En het zonne scherm wordt meer en meer ver drongen door sereens. Hoewel Nederland een regenach tig klimaat heeft, zijn zonwerin gen wel degelijk noodzakelijk. Het zonnetje in huis is namelijk niet altijd plezierig. De binnen- temperatuur kan immers aardig oplopen en fel zonlicht is niet prettig om in te leven. Elke zomer heeft zo zijn eigen trends in zonwering. „Ik schat dat zeker zeventig procent van de kopers tegenwoordig kiest voor LSURPLUS Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda. Eindredactie: Wim van Leest. een streepdoek", vertelt Herman Maas van de Vereniging van Pro ducenten en Leveranciers in de Zonwering- en Rolluikenbranche (PLV). Ook op het gebied van kleur zijn er trends. „Vroeger waren er vooral effen schermen in de stan daard kleuren als rood, oranje en bruin. Nu zijn er maar liefst zes honderd verschillende dessins beschikbaar", vertelt hij. „Zon nig geel is erg populair. Verder natuurlijk alle kleuren blauw en heel donkergroen. Maar ook pas teltinten doen hun intrede; die zag je vroeger nergens", vertelt Maas. „Ook kiezen mensen be duidend vaker wit of een spe- ciaalkleur voor het frame in plaats van het bekende zilver kleurige aluminium." Naast de toegenomen keuzemo gelijkheden in dessins en kleuren, is er ook in de technische con structie en vormgeving van zon wering een en ander veranderd. „Bij het weven van gestreept doek zijn meer draden nodig dan bij een effen doek", legt Maas uit. „Hierdoor weegt het doek meer, maar is het ook sterker en duur zamer. Een nadeel is dat het iets minder fraai oprolt vanwege de banen die aan elkaar gestikt zijn." Er wordt al zo'n vijftien jaar de zelfde draadsoort (polyacryloot) gebruikt voor het weven van het doek, maar de afwerking is wel verbeterd volgens Maas: „Door diverse behandelingen in baden worden de doeken nog meer schimmelwerend, bacterievrij en waterafstotend. De PLV heeft voor de complete schermen kwa liteitseisen opgesteld. Schermen worden aan deze eisen getoetst en krijgen bij goedkeuring het keurmerk PLV-kwaliteitspro- duct." De meest bekende zonweringen zijn de uitvalschermen waarbij de arm in een hoek van 45 graden naar beneden valt. „Deze scher men houden de zon goed buiten maar hebben als nadeel dat je er eigenlijk niet onder kunt zitten", vindt Herman Maas. „Bij een ter ras kun je beter een knikarm heb ben die horizontaal uitschaart. Zo'n scherm zorgt ook voor een beschut hoekje bij de barbecue op een frisse zomeravond." De recht-toe-recht-aan vormge ving verdwijnt steeds meer uit beeld om plaats te maken voor rondere vormen met afgeronde hoekjes, de zogenaamde soft-li nes. Elektrische bediening kan gekoppeld worden aan een zon necel en windmeter, zodat het scherm automatisch reageert op veranderende weersomstandig heden. „Wel met een vertragings mechanisme, want anders rolt het scherm in bij ieder wolkje voor de zon", vertelt Maas. Volgens hem zijn de zogenaamde sereens de nieuwste trend. „Deze vertikaal vallende schermen wer den al langer toegepast bij bij voorbeeld kantoorgebouwen. Nu worden ze ook steeds vaker toe gepast bij woningen." Het doek van sereens is gemaakt van dunne glasvezel en houdt zo'n negentig procent van het zonlicht en de warmte tegen. „Groot voordeel is dat je erdoor naar buiten kunt kijken", vindt hij. „Zo'n scherm neemt ook geen ruimte in beslag. Omdat je een kleiner oppervlak nodig'hebt dan bij een andere zonwering, is het bovendien veel goedkoper. En je kunt het heel goed zelf schoon maken." Unilux uit Boxtel heeft wellicht een nog betere oplossing: een daglichtfilter. Dit in eigen bedrijf ontwikkelde zonweringsysteem bestaat uit een rolscherm van dunne glasfolie met piepkleine reflectoren erin die warmte en licht weren. „Het principe lijkt op dat van een screen, maar onze daglichtfilter wordt aan de binnenkant van het raam bevestigd", legt directeur Patrick van Loosbroek uit. „Daardoor hoef je niet door het kozijn te boren om het bedie ningsmechanisme te bevestigen. Ook is het scherm van binnenuit makkelijker schoon te maken." Aan de buitenkant is het scherm zilverkleurig door een aluminium laagje, binnen is het licht getem perd. „Net als bij spiegelglas ei genlijk. Ideaal voor beeldscherm werk, maar we krijgen steeds meer vragen van particulieren die de daglichtfilters ook in hun huis willen hebben. Het is welis waar niet echt sfeervol, maar wel bijzonder functioneel." Een zonwering is vooral functio neel als de zon schijnt, dat is lo gisch. Dit jaar hebben de vele re genperiodes tot nu de branche niet veel kansen geboden. Toch verwacht de PLV net als voor gaande jaren ook nu weer een verkoopstijging van zo'n kleine vijf procent. „Hoewel je het niet zou verwachten, is zonwering vaak een impulsaankoop", ver telt Maas. „Een aantal mensen kiest een zonwering na lang wik ken en wegen. Maar op een dag met veel zon merken wij dat er ook veel mensen impulsief op pad gaan voor een zonnescherm." Sereens ogen aan de buitenkant niet zo, maar je kunt er door naar buiten kijken. foto De 850 Break; groot, stevig, luxueus en veel status. Verpleegsters rijden in i Peugeot je 205, vertegen woordigers in een VW L sat en jonge families m| jengelende koters in eer el Astra. Borrelpraat of klopt er misschien tochl vari? Onderzoekers zijnl naarstig op zoek naar d] vaak mysterieuze band] sen mens en auto. Door Jules Hezemans Kleren maken de man. Maar ook. Mensen kiezen graag eenl j 'rij Ken past. Of waarmee ze f len wat ze graag willen zijn. Hel van de wagen is belangrijk, zeka Tjdperk waarin de technische ,en Kleiner en kleiner worden, «rscheid tussen auto's van Fra. Panse of Amerikaanse maks vroeger groot, maar is in hoog aan het vervagen: onder dwang r°e ^Ua<f; het motorgevoel I In de selectie van recepten die Marijke Prins aan het einde van het seizoen presenteert, vandaag een Spaans recept. Dit recept is ge. kozen omdat je het gewoonweg moet maken om te geloven dat het smaakt. Het klinkt nogal vreemd: met vis gevulde paprika's, maaJ de combinatie is verrassend lekker. Door Marijke Prins Paprika's lijken gemaakt te zijn om te vullen. De groene, geleen rode vruchten zijn verrukkelijk met een vulling van rijst en ge. hakt. Toen ik voor het eerst paprika's met een visvulling kreeg ge. serveerd in een Spaans restaurant, was ik zo verrukt dat ik aan de slag ben gegaan om een eigen variant te ontwikkelen. Het is een ideaal gerecht bij zomerweer: fris en niet zwaar op de maag lig. gend. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 20 minuten Baktijd: 45 minuten 5 rode paprika's 6 ons kabeljauw- of schelvisfilet 10 sjalotten 1 blik gepelde tomaten 1 teen knoflook 1 eetlepel grove mosterd (Doesburgse) 2 glazen droge witte wijn 2 eierdooiers 1 potje creme fraiche of zure room 1 kopje gekookte rijst zwarte peper uit de molen 2 eetlepel maisolie BMW 3-serie, sportieve auto's met een krachtige uitstraling. Mode- Artiest Joumc Sportrr Horect

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22