DE STEM 4Ik doe alsof ik nog 20 ben' 'Metamorfoze' moet literair erfgoed redden Hans van Manen maakt weer choreografie voor Nationale Ballet Rockschool bepleit in Tilburgs complex Vlaming Guy Cassiers naar het RO Theater Choreograaf Galili in Groningen gevraagd Fanfare-top speelt zondag in Ulvenhout Breekt het papier na vijf keer vouwen, dan is het als verloren Topjaar voor The Beatles DE STEM Gids HU Choreograaf Hans van Manen keerde in 1987 met veel onvrede Het Na tionale Ballet de rug toe om nadien huischoreo- graaf te worden bij het Nederlands Dans Thea ter. Precies tien jaar later maakt hij met 'Three Pie ces For HET' zijn rentree bij het in Amsterdam ze telende dansgezelschap. Het nieuwe stuk gaat vanavond in het Muziek theater in première. Van Manens faam heeft zich inmiddels over de gehele wereld verspreid. „Suc ces is echt ont-zet-tend leuk, echt waar. Als je gewoon blij bent met je succes, is het de opstap naar nieuw succes." Door Rinus van der Heijden Over 21 dagen wordt hij 65 jaar. Voor choreografen is het pensioen echter nog niet uitgevonden en zeker niet als ze Hans van Manen he ten. „Ik denk niet vaak na over de dood, maar wel of ik met een stijf been nog zou kunnen choreograferen", zegt Van Manen uiterst se rieus. „Ik test mezelf altijd uit door me er gewoon in te smijten. Dan kan ik 's avonds de trap niet meer op van de spierpijn." Waar andere mensen afscheid ne men van hun arbeidzaam leven, daar geeft Hans van Manen nog eens extra gas. Gedwongen door de omstandigheden, dat wel. Toen bekend werd dat hij na tien jaar êen nieuwe choreografie ging ma ken voor Het- Nationale Ballet (HNB), stuiterden de media mas saal over hem heen. Terwijl de choreograaf nog volop in het scheppingsproces zat voor het nieuwe ballet. Hij bleef de bemin nelijkheid zelf en stond praktisch iedereen te woord. „Maar nu is het klaar, vorige week al trouwens." Zelfs de naam Three Pieces for HET is 'exclusief' voor het Het Nationale Ballet bedacht. In het buitenland kent men de groep al leen maar als HET. De nieuwe choreografie, bestaande uit drie delen, is een zogeheten spitzen ballet, een vorm waar Hans van Manen lang niet mee werkte. „Ik wil niet in geijkte patronen ver vallen wat de spitzen betreft, zo dat het op een verkeerde manier klassiekerig wordt. Maar ik heb ook geen zin op een vreselijk mo derne manier op spitzen te gaan stampen. Ik heb geen moment vastgezeten met de dansers van HNB. Zij doen immers ook de gro- Hans van Manenbijna 65 jaar, maar nog lang niet toe aan pensioen. te klassieke balletten, die veel van hen eisen. Ik vind deze dansers fantastisch en bovendien waan zinnig geconcentreerd. Ze durven veel risico's te nemen. Ik kon al tijd met ze doorwerken. Het Ne derlands Danstheater (NDT) in Den Haag is mijn huis en dat wil ik ook zo. Maar hier in Amster dam voelde ik mij ook thuis." Eagling Maar hoe komt het dat Hans van Manen, die in 1987 met een berg frustatie HNB de rug toekeerde, nu is teruggekeerd op het oude nest? Of is dat niet zo? „Ik ben he lemaal niet van plan dit constant te gaan prolongeren. Maar ik vind het best leuk af en toe iets voor ze te maken. Wayne Eagling (de ar tistiek directeur van HNB, RvdH) heeft me onlangs gevraagd. Ik ken hem heel goed uit de periode dat hij danste bij The Royal Ballet in Londen. Toen hij in Amsterdam directeur werd, verzocht ik hem of hij zo lief wilde zijn me niet te vragen een nieuw ballet te maken. Ik wilde die eerste jaren alleen maar voor NDT werken en that's it. Ik ben er inmiddels acht jaar en dus dacht ik: nu mag het wel weer. Bovendien had ik er in deze perio de van het jaar ook de tijd Voor." In de afgelopen tien jaar is de roem van Hans van Manen alleen maar verder gestegen, wereld wijd. Danshistorica Eva van Schaik noemt hem in haar zojuist verschenen biografie Hans van Manen, leven en werk 'Neder lands belangrijkste danskunste naar'. Zijn stijl als choreograaf is onnavolgbaar en slechts geënt op de pure schoonheid van de dans kunst. Méér wil hij niet laten zien, een boodschap in dans verfoeit hij. „Ik doe nooit boodschappen. Ik stuur sowieso wel iets naar Green peace en Amnesty. Ballet is mijn uitgangspunt. Er zitten wel heel diepe gevoelens achter, hoor. Vroeger moesten balletten poli tiek zijn. Göh, ik heb meegelopen in anti-Vietnamdemonstraties. Zo kan het toch ook, dacht ik dan. Als ik daar toen een ballet over had willen maken, had ik het op moe ten nemen tegen het televisiejour naal, waar ik 's avonds met grote stomme en betraande ogen naar zat te kijken. Neem zo'n foto van een meisje dat verbrand aan komt lopen. Wat moet je daar tegenover stellen? Moeten dansers daar leuk op gaan bewegen? Dan zou je toch helemaal gek worden." Hans van Manen maakt dan wel geen anekdotische balletten, maar er steekt altijd wel een verhaal achter. „Er is wel iets dramatur gisch. Maar het gaat altijd om een dramaturgie, die ik alleen maar kan vertellen in beweging. En die kan ik dus niet uitleggen. Ik wil ook niet dat psychologie een rol gaat spelen, wel dat je via een lo gisch verloop kunt zien waar het ballet naar toe leidt." Homo-emancipatie Via zijn balletten - het zijn er in middels 97 - heeft de homosek sueel Hans van Manen een grote bijdrage geleverd aan de homo emancipatie. Is hij tevreden met de stand van zaken tot nu toe? „Natuurlijk, mij hoor je niet kla gen, nee hoor. Ik bedoel... er moe ten nog enige records gevestigd worden natuurlijk. Maar daar hoopt de hele sportwereld ook op, daar houden ze ook niet op bij 2.10 meter. Maar die 2.10 meter is in vergelijking met twintig jaar geleden een enorme stap vooruit. We gaan gewoon door. Vrienden die hetero zijn, zeiden wel eens te gen me: jij hebt het wel gemakke lijk hè. Geen wijf, geen kinderen, niets om voor te zorgen. En dan dacht ik: goh lieve schat, je moest eens weten. Ik ben bang dat als ik hetero was geweest, ik drie keer getrouwd was geweest en vijf ali mentaties had moeten betalen." Heeft zijn homoseksualiteit, die vaak gepaard gaat met een of meerdere vormen van ijdelheid, iets te maken met de bezieling om maar door te blijven gaan als cho reograaf? „Nou, ik ben wel ijdel hoor. Maar ik ben niet van plan om mijn ijdelheid bij voorbaat te gebruiken. Ik werk niet als cho reograaf, omdat ik ijdel ben, gat- samme nee. Ik zet het alleen maar door, omdat choreograferen het enige is waarvan ik mag aanne men, dat ik het kan. Maar ik ben wel ijdel als het om mijn uiterlijk gaat. Ik ben dol op mooie kleren. Kleren zijn een instrument om er een beetje leuk en goed uit te blij ven zien. Ik heb veel jonge vrien den en die zien er ook allemaal leuk uit. Ik verbeeld me niks hoor, maar als ik mijn kleren aan heb, hoef ik me toch geen zorgen te ma ken. Dan kan ik er net zo goed uit- Door Paul van der Steen Zo'n twintig procent van het Neder landse bibliotheekbezit uit de perio de 1840-1950 wordt bedreigd. Uitge drukt in aantallen lijkt de omvang van het probleem nog immenser: dan gaat het voor zowel boeken, kranten als tijdschriften om getallen met vijf nullen of meer. Onlangs is met achttien miljoen gulden van het ministerie van onderwijs, cul tuur en wetenschappen een begin ge maakt met een reddingsoperatie. Meta- morfoze heet het vierjarenplan, naar een roman van Louis Couperus uit 1897. De naam geeft aan wat tot het jaar 2000 de bedoeling is: conservering van Neder landse literaire collecties (waaronder die van Couperus), bewaren van het kran- tenbezit en het veiligstellen van de Ne derlandse boekproductie (fictie en non fictie) uit de periode 1870-1899. Voor die jaren is gekozen, omdat de papierkwali teit in de laatste drie decennia van de vo rige eeuw in vergelijking met andere pe riodes het slechtst was. „Voor 1800 werden bij het maken van papier lompen gebruikt, waardoor het veel duurzamer was", legt D. Schouten, conserveringscoördinator bij de Konink lijke Bibliotheek (KB) in Den Haag uit. „Sommige boeken uit de vijftiende eeuw zijn nog in perfecte staat. Ook omdat heel veel ervan ambachtelijk zijn ge maakt. Na 1800 is men overgeschakeld op houtpulp als grondstof voor papier en is drukken een machinaal proces gewor den. Van de boeken uit de jaren tachtig van de vorige eeuw is de levensduur het kortst." Omslag De literaire collecties, de kranten en de Nederlandse boekproductie uit de jaren 1870-1899 worden tijdens de operatie Metamorfoze op microfilm gezet. De ori ginelen verdwijnen daarna in een be schermend omslag weer in de kasten van de bibliotheken. Op kleine schaal wordt ook geëxperi menteerd met ontzuring. Bij dat proces krijgen boeken een behandeling met een chemische stof, waardoor de kwaliteit tijdelijk verbetert. „Het nadeel is wel dat daarna het verzuringsproces gewoon weer doorgaat", aldus Schouten. „En bij boeken die er héél slecht aan toe zijn, is ontzuren al een gepasseerd station." Digitalisering is een andere mogelijk heid die in studie is. Teksten worden in gelezen door een computer, waarna ze via diezelfde computer te raadplegen zijn. Schouten: „Grote vraag is alleen hoe houdbaar digitale informatie is. Met Louis Couperus: zijn boeken zijn de zorgenkindjes van de Koninklijke Bi bliotheek in Den Haag. floppy's van vijf jaar geleden, kun je nu op de meeste computers al niets meer be ginnen." In de leeszalen van de KB, 's lands natio nale bibliotheek, is niets te merken van de bedreiging van het boekenbezit. Ze ogen modern, klinisch bijna. De boeken zijn dan ook elders opgeslagen: in de kel ders, in honderden strekkende meters aan kasten. Daar ruikt het zurig, naar oud papier. Daar staan de zorgenkindjes. De rug van boeken is het kwetsbaarst. Daar vallen'ze het eerst uiteen. De kwa liteit van het papier is te meten door een eenvoudig proefje: een hoekje omvou wen. Breekt het papier na vijf keer vou wen, dan kan het als verloren beschouwd worden. Breekt het tussen de vijf en de twintig keer vouwen, dan spreken de deskundigen van een bedreigd boek. Niet alle boeken uit de periode 1870- 1899 komen de komende vier jaar voor conservering in aanmerking. Nederland se boeken hebben voorrang vanwege het uitgangspunt dat ieder land verantwoor delijk is voor zijn eigen papieren erf goed. De opmerking 'Eigen boek eerst!' wordt door Schouten weggelachen, maar in feite komt het daar wel op neer. Geleerden Andere selectiecriteria zijn er niet. Schouten: „De boeken zijn een eeuw ge leden aangeschaft, omdat bibliotheken ze van belang achtten. Daarna zijn ze nog eens honderd jaar lang bewaard. Dat is voor ons de selectie die er gemaakt is. Als het al die tijd al die kosten en moeite VRIJDAG 13 JUNI 1997 Dl Zoetermeer (anp) - De Stichting Popmuziek Nederland hoopt dat staatssecreatris Nuis (Cultuur) een roekacademie voor Nederland wil bewerkstelligen. De stichting streeft al langer naar zo'n school, voor circa dertig studenten. Het instituut zou in Tilburg moeten komen, waar toch al een heel complex voor de popmu ziek wordt verwezenlijkt. Bij de komende herstructurering van het kunstvakonderwijs kan Nuis het plan mooi betrekken, schrijft de stichting donderdag aan de bewindsman. „Popmuziek floreert al bijna een halve eeuw in Nederland, maar deze muzieksoort is op geen enkele manier in het aan bod van de conservatoria geïn tegreerd", schrijft Popmuziek Nederland. Dat is maar beter ook, vinden de briefschrijvers: „Anders dan de klassieke musi cus gebruikt de popmuzikant wat er klinkt en dus niet wat er geschreven is. Een logisch ge volg daarvan is dat de integratie van de verschillende culturele uitingen (westers en niet-wes- ters) in de popmuziek als van zelf plaatsvindt." Popmuziek draagt hierdoor vol gens de stichting als geen ande re kunstvorm bij aan de ontwik keling van interculturele kunst. Zo'n uitgangspunt vereist een heel andere leerstrategie dan gehanteerd wordt in de regulie- re kunstvakopleidingen en „vraagt een onderwijsorganisa tie die permanent georiënteerd is op de dagelijkse culturele om geving". Popmuziek Nederland heeft al een bedrijfsplan voor zo'n academie in de maak. De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frank rijk en Scandinavië hebben al rockscholen. Van onze kunstredactie De Vlaamse theatermaker Guy Cassiers is beoogd artistiek lei der van het Rotterdamse RO Theater. Onverenigbaarheid van inzichten van de twee artistieke leiders Peter de Baan en Koos Terpstra leidde drie maanden geleden tot hun ontslag. FOTO FRANS SCHELLEKENS zien als zij. Dan speelt leeftijd ab soluut geen rol." Als danskunstenaar houdt hij ij delheid bewust buiten de deur. „Mijn lichamelijke inbreng bij het instuderen van choreografieën is heel groot. Ik doe nog net alsof ik twintig ben. Het slaat nergens op, maar de dansers vinden het wel leuk. Al jaren doe ik geen moeite meer om mooi te zijn tijdens het choreograferen. Ik probeer alleen maar zo te werken dat de passen goed worden geleerd, dat de inzet en agressie er zijn. Je hebt daar een enorme energie bij nodig, want je kunt toch niet ingehouden woedend worden? Ik kan nog be hoorlijk bewegen. Het kan me niet schelen hoe het eruit ziet. Op dat gebied ben ik totaal niet ijdel, want daar heb je niets aan. Dan gebeurt er niet wat er moet gebeu ren." 'Three Pieces for HET' van Hans van Manen, uitgevoerd door Het Nationale Ballet, in het Muziektheater in Amster dam, met verder 'Etudes' van Harald Lander en 'Voor, tijdens en na het feest' van Toer van Schayk. Nog op 16, 18,19 en 21 juni, aanvang telkens 20.15 uur, Eva van Schaik: 'Hans van Manen, leven en werk'. Uitg. Arena, tot 1 september 55 gulden, daarna 69,90. Guy Cassiers heeft nu van het be stuur van het RO Theater de op dracht gekregen een artistiek plan voor de resterende (1998-2000) jaren van het vige rende Kunstenplan te schrijven. Daarnaast is hem gevraagd een artistiek team samen te stellen dat het plan kan uitvoeren. De opdracht zal in het najaar van 1997 dienen te zijn voltooid. Het bestuur zal vervolgens Guy Cas siers benoemen tot artistiek lei der van het RO Theater. Guy Cassierd (Antwerpen, 1960) maakte in het seizoen 1995-'96 bij het RO Theater de voorstel ling Angels in America van Tony Cusher. Voor zijn regie kreeg hij dat jaar de Prosceniumprijs. De voorstelling werd ook geselec teerd voor het Nederlands Vlaams Theaterfestival. Cuy Cassiers, die de laatste jaren behalve bij het RO Theater regis seerde bij het Holland Festival, de Toneelschuur in Haarlem en het Kaaitheater in Brussel, maakte recent bij het RO Theater de voorstelling Onder het Melk woud van Dylan Thomas. Die voorstelling is zaterdag nog te zien in het RO Theater aan William Boothlaan in Rotterdam en Aarna nog van 20 augustus tot en met 12 september. Den Haag (anp) - De Israëlische choreograaf Itzik Galili is for meel voorgedragen als artistiek leider van de nieuwe Noordelij ke Dansvoorziening. De speciale commissie Noordelijke Dans voorziening meldt dat in een rapport voor staatssecretaris Nuis (Cultuur). waard is geweest, is het ook de moeite waard ze te conserveren." Het vaststellen van andere selectiecrite ria is ook moeilijk. „Dat leidt tot oever loze debatten", weet Schouten van expe rimenten in die richting in de Verenigde Staten. „Daar hebben ze geleerden los gelaten op kunsthistorische collecties en die konden het maar niet eens worden." „Daar komt nog bij dat wat nu de moei te waard wordt gevonden, over tien jaar als onbelangrijk kan worden beschouwd. En andersom. Voor oude kinderboeken bijvoorbeeld bestond heel lang nauwe lijks belangstelling. Terwijl er nu heel wat onderzoekers zijn die ze bestude ren." Of het ministerie het conserveren de moeite waard blijft vinden, is volgens Schouten koffiedik kijken. Dat hangt onder meer af van het succes van Meta morfoze, maar ook van de politieke af wegingen begin volgende eeuw. „Op Eu ropees niveau scoren projecten als Meta morfoze in ieder geval niet hoog. In Brussel denken ze: 'Die ouwe rommel, dat kan wel weg'. Daar zijn ze vol van de digitale samenleving. Maar er is nog nooit zoveel papier gebruikt als in deze tijd. En de Beierse staatsbibliotheek heeft een onderzoek gedaan naar wat ze aan nieuw materiaal binnenkregen: slechts een procent was digitaal." De commissie meent dat Galili zijn sporen heeft verdiend als choreograaf, zowel in Nederland als daarbuiten. Zijn producties zijn geschikt voor grote en mid delgrote zalen en zijn artistiek inhoudelijk interessant voor een breed publiek. Itzik Galili is in 1961 in Tel Aviv (Israël) geboren. In 1992 won hij de publieksprijs tijdens het Inter nationaal Choreografen Con cours in Groningen voor The But terfly Effect. Sindsdien creëerde hij werken voor binnen- en bui tenlandse gezelschappen en festi vals, onder meer voor Scapino in Rotterdam, Nederlands Dans Theater H, Het Nationale Ballet, Holland Festival, Holland Dance Festival, Batsheva Dans Compa ny en Gulbenkian Ballet Portu gal. De nieuwe dansvoorziening krijgt Groningen als standplaats en de drie noordelijke provincies als verzorgingsgebied. In de Cul tuurnota 1997-2000 heeft Nuis 1,1 miljoen gereserveerd voor de dans in het Noorden, na het weg vallen van de meerjarige subsidie aan de Groningse dansgroep Re flex. Londen (afp) - De Beatles waren vorig jaar de best verkochte Brit se groep. Met inkomsten van 48 miljoen pond (ruim 150 miljoen gulden) uit de verkoop van pla ten, Beatles-artikelen en uit au teursrechten, behaalden ze een hogere omzet dan Oasis (25 mil joen pond) en Queen (20 miljoen pond). Dat heeft de internationale fede ratie van de platenindustrie be cijferd. De eerste plaats van de vier musici uit Liverpool is des te opmerkelijker omdat ze geen re venuen uit concerten hadden. Ze hebben sinds hun uiteenvallen 25 jaar geleden niet meer opgetre den. John Lennon, één van dele den van de groep, overleed in 1980. Ulvenhout - Op zondag 15 juni spelen twee Nederlandse top- fanfare-orkesten in ontmoetingscentrum Jeugdland in Ulven hout. Het gaat om het Frysk Fanfare Orkest o.l.v. Jouke Hoeks tra en het Brabants Fanfare Orkest o.l.v. Frans van Dun. conservatoriumstudenten en de top van de amateurwereld. Zon dagavond zal tevens de eerstee van het Brabants Fanfare Orkes worden gepresenteerd. Een fanfare-orkest bestaat in e genstelling tot een harmonie-® kest uit louter koperen blaasin strumenten plus slagwerk, twee formaties zullen werk spelen van Jan van der R°° Aram Katchaturian, Hans Jong, John Barry, Marc van De en Philip Sparke. Het concert in Ulvenhout begu om 19.00 uur. Het Frysk Fanfare Orkest is twee maal wereldkampioen geweest en verdedigt die titel tijdens de con certwedstrijden van het komende Wereld Muziek Concours in Ker- krade. Het orkest zal tijdens het concert in Ulvenhout hetzelfde programma als in Kerkrade spe len. Ook het Brabants Fanfare Orkest doet (voor het eerst) mee het aan de wedstrijden in Kerkrade. Dit Brabantse orkest bestaat nog niet zo lang. Het is opgericht door de Bredase dirigent Frans van Dun en bestaat uit beroepsmusici, NEDERLAND 1 07 00 Journaal „7 05 Alle dieren tellen mee (h) „7 29 Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en l journaal; 7.43 en 8.15 (NOS) Sp journaal 09 00 Journaal 09.05 Get the Picture (h) 0932 Kookgek op stap (h) 09.46 Passie voor tuinen (h) 09 59 Wat bezielt hen? (h) ,031 Beeldenstorm (h) 10 40 Karei op herhaling (h, tot 11. ,640 Cosby Show (h) ,705 Alles kits met Beroemde verha 17.31 Het verborgen dal ,7.58 Growing Pains, comedy ,8.27 Get the Picture, quiz ,8 57 De derde man. Waar twee tijen er niet meer uitkomen st Sybrand Niessen de helpende de hand toe 19.32 Wie van de drie? Spelletje 20.00 Journaal 20.23 Netwerk, actualiteiten 21.04 Wij Nederlanders.., amuseme 21.40 ER, ziekenhuisserie (slot) 22.31 Aardige mensen, satirisch c mentaar 2307 Physical Evidence, speelfilm tot 00.42) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (h, tot 09.15) 10.00 Nieuws uit de natuur (tot 10. 10.30 Boekboppe (tot 10.50) 1100 Schooltv-Weekjournaal 11.30) 14.00 Globetrotter. De ontwikke van gebieden: Gabon 14.30 Ik weet het beter (h) 14 55 Otto op zoek naar de toeko <h) 15.30 Nederland zingt (h) 16.00 Journaal 16.08 Widget (h) 16.32 Mr. Bogus (h) 16.58 Mega Top 10, muziek 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 1 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportj naai en 18.51 Hoofdpunten ui nieuws 19.00 Studio Sport 19.46 Zoovenirs 20.21 Verrassend Nederland 20.52 Trail of Tears, tv-film (h) 22.24 Advocaat van de duivel, over strafzaken 23.11 Pond Life, animatie: Fit 23.24 SOCUTERA: Prins Bern Fonds/Anjeractie 23.30 Journaal 23.36 Sesjun: Jeff Hamilton Trio (h 00.13) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie met om 1 Sportjournaal 13.00 Journaal 13.09 PP: GPV (h) 13.12 Vreemd land (h) 13.39 Glam Metal Detectives (h) 14.11 Met het mes op tafel (h) 14.41 Laat: Laat op de avond, na korte wandeling (h) 15.35 The Factory (h) 16.02 Journaal 16.08 Lingo (h) BELGIË FRANS 1 11.50 Vacaturebank 12.10 Millésimé gazine over wijn 12.30 Gourman Aansl.: Nieuwsoverzicht 12.50 Ni 13.15 Fame, serie 14.05 Autant sav 14.25 Planète des hommes (h) 15. vois ce que je veux dire (h) 15.50 Le b toscope 16.40 Der Fahnder, serie The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Ré soir 18.45 Le quotidien des sports Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.20 P gloire, muzikaal spelletje 21.30 (ZW) gret tend un piège, Franse misdaadfi 1957 23.30 Complètement télé, doe taireserie over tv 00.20 Le jeu des di naires (h) 00.45 Nieuws BELGIË FRANS 2 18.00 Le blamatoscope 18.55 Régio 19.10 Gourmandises 19.30 Nieuws Concours musical international Reine both de Belgique 1997 20.55 Position documentaire over Belgische dan" c, breo9rafen 21.50 Jardins et loisirs Nieuws 22.40 A bout portant, int van de week 22.55 Indépendants- na|res (tot 23.25) DUITSLAND 1 85.30 Morgenmagazin 09.00 Tage 09.03 Dallas (h) 09.45 Tele-Gym 10. gesschau 10.03 auslandsjournal 10. Arbeit und Beruf 11.00 Tagesschau ?s.9rosse Los, amusement 12.1 oner Land, muzikale rondreis «seschau 13.00 Tagesschau 13.0 %magazin 13.45 Plusminus-New MnÏÏ- ™9azine 14-00 Tage u tpersönlich: Schlagerza sir,(.,ennin9 14.30 (ZW) Ghost «45 Vulkaninsel im G krhiPe,4^°CUmenta,re 0ver ^et 1 ..16'00 Tagesschau 16.03 ha W3rtS' Gast: actrice en zange "navon Koczian 16.30 Alfredissi 171 „bjagazine 17.00 Tagesschau u inform r' ma9az'ne 17.43 Re r™atle ".55 Verbotene Lieb ■«Manenhof, serie 18.55 DasB tinofh S'e Spass? 19'25 Herzbl LürnmT 20'°° Ta9esschau 20.1 Tmel von der Ersten Bank, sp Eddi Extra (h) 22.0 Bonn i* .„Ta9es,hemen met Beri Talked P Pnvatfert>sehen 23.55 Cobra/|W 5 Nacbtmagazin 00. MSSo°fSa,aMPeelfilm02. "lers House, speelfilm DUITSLAND 2 SfeffJ'® Duitsland 1 13.00 Spo r nis ATp-toernooi Halle kw

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18