DE STEM
4Ik doe alsof ik nog 20 ben'
'Metamorfoze' moet literair erfgoed redden
Hans van Manen maakt weer choreografie voor Nationale Ballet
Rockschool bepleit
in Tilburgs complex
Vlaming Guy Cassiers
naar het RO Theater
Choreograaf Galili in
Groningen gevraagd
Fanfare-top speelt
zondag in Ulvenhout
Breekt het papier na vijf keer vouwen, dan is het als verloren
Topjaar voor
The Beatles
DE STEM
Gids
HU
Choreograaf Hans van
Manen keerde in 1987
met veel onvrede Het Na
tionale Ballet de rug toe
om nadien huischoreo-
graaf te worden bij het
Nederlands Dans Thea
ter. Precies tien jaar later
maakt hij met 'Three Pie
ces For HET' zijn rentree
bij het in Amsterdam ze
telende dansgezelschap.
Het nieuwe stuk gaat
vanavond in het Muziek
theater in première. Van
Manens faam heeft zich
inmiddels over de gehele
wereld verspreid. „Suc
ces is echt ont-zet-tend
leuk, echt waar. Als je
gewoon blij bent met je
succes, is het de opstap
naar nieuw succes."
Door Rinus van der Heijden
Over 21 dagen wordt hij 65
jaar. Voor choreografen is
het pensioen echter nog niet
uitgevonden en zeker niet
als ze Hans van Manen he
ten. „Ik denk niet vaak na
over de dood, maar wel of ik
met een stijf been nog zou
kunnen choreograferen",
zegt Van Manen uiterst se
rieus. „Ik test mezelf altijd
uit door me er gewoon in te
smijten. Dan kan ik 's
avonds de trap niet meer op
van de spierpijn."
Waar andere mensen afscheid ne
men van hun arbeidzaam leven,
daar geeft Hans van Manen nog
eens extra gas. Gedwongen door
de omstandigheden, dat wel. Toen
bekend werd dat hij na tien jaar
êen nieuwe choreografie ging ma
ken voor Het- Nationale Ballet
(HNB), stuiterden de media mas
saal over hem heen. Terwijl de
choreograaf nog volop in het
scheppingsproces zat voor het
nieuwe ballet. Hij bleef de bemin
nelijkheid zelf en stond praktisch
iedereen te woord. „Maar nu is het
klaar, vorige week al trouwens."
Zelfs de naam Three Pieces for
HET is 'exclusief' voor het Het
Nationale Ballet bedacht. In het
buitenland kent men de groep al
leen maar als HET. De nieuwe
choreografie, bestaande uit drie
delen, is een zogeheten spitzen
ballet, een vorm waar Hans van
Manen lang niet mee werkte. „Ik
wil niet in geijkte patronen ver
vallen wat de spitzen betreft, zo
dat het op een verkeerde manier
klassiekerig wordt. Maar ik heb
ook geen zin op een vreselijk mo
derne manier op spitzen te gaan
stampen. Ik heb geen moment
vastgezeten met de dansers van
HNB. Zij doen immers ook de gro-
Hans van Manenbijna 65 jaar, maar nog lang niet toe aan pensioen.
te klassieke balletten, die veel van
hen eisen. Ik vind deze dansers
fantastisch en bovendien waan
zinnig geconcentreerd. Ze durven
veel risico's te nemen. Ik kon al
tijd met ze doorwerken. Het Ne
derlands Danstheater (NDT) in
Den Haag is mijn huis en dat wil
ik ook zo. Maar hier in Amster
dam voelde ik mij ook thuis."
Eagling
Maar hoe komt het dat Hans van
Manen, die in 1987 met een berg
frustatie HNB de rug toekeerde,
nu is teruggekeerd op het oude
nest? Of is dat niet zo? „Ik ben he
lemaal niet van plan dit constant
te gaan prolongeren. Maar ik vind
het best leuk af en toe iets voor ze
te maken. Wayne Eagling (de ar
tistiek directeur van HNB, RvdH)
heeft me onlangs gevraagd. Ik ken
hem heel goed uit de periode dat
hij danste bij The Royal Ballet in
Londen. Toen hij in Amsterdam
directeur werd, verzocht ik hem of
hij zo lief wilde zijn me niet te
vragen een nieuw ballet te maken.
Ik wilde die eerste jaren alleen
maar voor NDT werken en that's
it. Ik ben er inmiddels acht jaar en
dus dacht ik: nu mag het wel weer.
Bovendien had ik er in deze perio
de van het jaar ook de tijd Voor."
In de afgelopen tien jaar is de
roem van Hans van Manen alleen
maar verder gestegen, wereld
wijd. Danshistorica Eva van
Schaik noemt hem in haar zojuist
verschenen biografie Hans van
Manen, leven en werk 'Neder
lands belangrijkste danskunste
naar'. Zijn stijl als choreograaf is
onnavolgbaar en slechts geënt op
de pure schoonheid van de dans
kunst. Méér wil hij niet laten zien,
een boodschap in dans verfoeit
hij.
„Ik doe nooit boodschappen. Ik
stuur sowieso wel iets naar Green
peace en Amnesty. Ballet is mijn
uitgangspunt. Er zitten wel heel
diepe gevoelens achter, hoor.
Vroeger moesten balletten poli
tiek zijn. Göh, ik heb meegelopen
in anti-Vietnamdemonstraties. Zo
kan het toch ook, dacht ik dan. Als
ik daar toen een ballet over had
willen maken, had ik het op moe
ten nemen tegen het televisiejour
naal, waar ik 's avonds met grote
stomme en betraande ogen naar
zat te kijken. Neem zo'n foto van
een meisje dat verbrand aan komt
lopen. Wat moet je daar tegenover
stellen? Moeten dansers daar leuk
op gaan bewegen? Dan zou je toch
helemaal gek worden."
Hans van Manen maakt dan wel
geen anekdotische balletten, maar
er steekt altijd wel een verhaal
achter. „Er is wel iets dramatur
gisch. Maar het gaat altijd om een
dramaturgie, die ik alleen maar
kan vertellen in beweging. En die
kan ik dus niet uitleggen. Ik wil
ook niet dat psychologie een rol
gaat spelen, wel dat je via een lo
gisch verloop kunt zien waar het
ballet naar toe leidt."
Homo-emancipatie
Via zijn balletten - het zijn er in
middels 97 - heeft de homosek
sueel Hans van Manen een grote
bijdrage geleverd aan de homo
emancipatie. Is hij tevreden met
de stand van zaken tot nu toe?
„Natuurlijk, mij hoor je niet kla
gen, nee hoor. Ik bedoel... er moe
ten nog enige records gevestigd
worden natuurlijk. Maar daar
hoopt de hele sportwereld ook op,
daar houden ze ook niet op bij
2.10 meter. Maar die 2.10 meter is
in vergelijking met twintig jaar
geleden een enorme stap vooruit.
We gaan gewoon door. Vrienden
die hetero zijn, zeiden wel eens te
gen me: jij hebt het wel gemakke
lijk hè. Geen wijf, geen kinderen,
niets om voor te zorgen. En dan
dacht ik: goh lieve schat, je moest
eens weten. Ik ben bang dat als ik
hetero was geweest, ik drie keer
getrouwd was geweest en vijf ali
mentaties had moeten betalen."
Heeft zijn homoseksualiteit, die
vaak gepaard gaat met een of
meerdere vormen van ijdelheid,
iets te maken met de bezieling om
maar door te blijven gaan als cho
reograaf? „Nou, ik ben wel ijdel
hoor. Maar ik ben niet van plan
om mijn ijdelheid bij voorbaat te
gebruiken. Ik werk niet als cho
reograaf, omdat ik ijdel ben, gat-
samme nee. Ik zet het alleen maar
door, omdat choreograferen het
enige is waarvan ik mag aanne
men, dat ik het kan. Maar ik ben
wel ijdel als het om mijn uiterlijk
gaat. Ik ben dol op mooie kleren.
Kleren zijn een instrument om er
een beetje leuk en goed uit te blij
ven zien. Ik heb veel jonge vrien
den en die zien er ook allemaal
leuk uit. Ik verbeeld me niks hoor,
maar als ik mijn kleren aan heb,
hoef ik me toch geen zorgen te ma
ken. Dan kan ik er net zo goed uit-
Door Paul van der Steen
Zo'n twintig procent van het Neder
landse bibliotheekbezit uit de perio
de 1840-1950 wordt bedreigd. Uitge
drukt in aantallen lijkt de omvang
van het probleem nog immenser: dan
gaat het voor zowel boeken, kranten
als tijdschriften om getallen met vijf
nullen of meer.
Onlangs is met achttien miljoen gulden
van het ministerie van onderwijs, cul
tuur en wetenschappen een begin ge
maakt met een reddingsoperatie. Meta-
morfoze heet het vierjarenplan, naar een
roman van Louis Couperus uit 1897.
De naam geeft aan wat tot het jaar 2000
de bedoeling is: conservering van Neder
landse literaire collecties (waaronder die
van Couperus), bewaren van het kran-
tenbezit en het veiligstellen van de Ne
derlandse boekproductie (fictie en non
fictie) uit de periode 1870-1899. Voor die
jaren is gekozen, omdat de papierkwali
teit in de laatste drie decennia van de vo
rige eeuw in vergelijking met andere pe
riodes het slechtst was.
„Voor 1800 werden bij het maken van
papier lompen gebruikt, waardoor het
veel duurzamer was", legt D. Schouten,
conserveringscoördinator bij de Konink
lijke Bibliotheek (KB) in Den Haag uit.
„Sommige boeken uit de vijftiende eeuw
zijn nog in perfecte staat. Ook omdat
heel veel ervan ambachtelijk zijn ge
maakt. Na 1800 is men overgeschakeld
op houtpulp als grondstof voor papier en
is drukken een machinaal proces gewor
den. Van de boeken uit de jaren tachtig
van de vorige eeuw is de levensduur het
kortst."
Omslag
De literaire collecties, de kranten en de
Nederlandse boekproductie uit de jaren
1870-1899 worden tijdens de operatie
Metamorfoze op microfilm gezet. De ori
ginelen verdwijnen daarna in een be
schermend omslag weer in de kasten van
de bibliotheken.
Op kleine schaal wordt ook geëxperi
menteerd met ontzuring. Bij dat proces
krijgen boeken een behandeling met een
chemische stof, waardoor de kwaliteit
tijdelijk verbetert. „Het nadeel is wel dat
daarna het verzuringsproces gewoon
weer doorgaat", aldus Schouten. „En bij
boeken die er héél slecht aan toe zijn, is
ontzuren al een gepasseerd station."
Digitalisering is een andere mogelijk
heid die in studie is. Teksten worden in
gelezen door een computer, waarna ze
via diezelfde computer te raadplegen
zijn. Schouten: „Grote vraag is alleen
hoe houdbaar digitale informatie is. Met
Louis Couperus: zijn boeken zijn de
zorgenkindjes van de Koninklijke Bi
bliotheek in Den Haag.
floppy's van vijf jaar geleden, kun je nu
op de meeste computers al niets meer be
ginnen."
In de leeszalen van de KB, 's lands natio
nale bibliotheek, is niets te merken van
de bedreiging van het boekenbezit. Ze
ogen modern, klinisch bijna. De boeken
zijn dan ook elders opgeslagen: in de kel
ders, in honderden strekkende meters
aan kasten. Daar ruikt het zurig, naar
oud papier. Daar staan de zorgenkindjes.
De rug van boeken is het kwetsbaarst.
Daar vallen'ze het eerst uiteen. De kwa
liteit van het papier is te meten door een
eenvoudig proefje: een hoekje omvou
wen. Breekt het papier na vijf keer vou
wen, dan kan het als verloren beschouwd
worden. Breekt het tussen de vijf en de
twintig keer vouwen, dan spreken de
deskundigen van een bedreigd boek.
Niet alle boeken uit de periode 1870-
1899 komen de komende vier jaar voor
conservering in aanmerking. Nederland
se boeken hebben voorrang vanwege het
uitgangspunt dat ieder land verantwoor
delijk is voor zijn eigen papieren erf
goed. De opmerking 'Eigen boek eerst!'
wordt door Schouten weggelachen, maar
in feite komt het daar wel op neer.
Geleerden
Andere selectiecriteria zijn er niet.
Schouten: „De boeken zijn een eeuw ge
leden aangeschaft, omdat bibliotheken
ze van belang achtten. Daarna zijn ze
nog eens honderd jaar lang bewaard. Dat
is voor ons de selectie die er gemaakt is.
Als het al die tijd al die kosten en moeite
VRIJDAG 13 JUNI 1997 Dl
Zoetermeer (anp) - De Stichting Popmuziek Nederland
hoopt dat staatssecreatris Nuis (Cultuur) een roekacademie
voor Nederland wil bewerkstelligen. De stichting streeft al
langer naar zo'n school, voor circa dertig studenten.
Het instituut zou in Tilburg
moeten komen, waar toch al een
heel complex voor de popmu
ziek wordt verwezenlijkt. Bij de
komende herstructurering van
het kunstvakonderwijs kan
Nuis het plan mooi betrekken,
schrijft de stichting donderdag
aan de bewindsman.
„Popmuziek floreert al bijna
een halve eeuw in Nederland,
maar deze muzieksoort is op
geen enkele manier in het aan
bod van de conservatoria geïn
tegreerd", schrijft Popmuziek
Nederland. Dat is maar beter
ook, vinden de briefschrijvers:
„Anders dan de klassieke musi
cus gebruikt de popmuzikant
wat er klinkt en dus niet wat er
geschreven is. Een logisch ge
volg daarvan is dat de integratie
van de verschillende culturele
uitingen (westers en niet-wes-
ters) in de popmuziek als van
zelf plaatsvindt."
Popmuziek draagt hierdoor vol
gens de stichting als geen ande
re kunstvorm bij aan de ontwik
keling van interculturele kunst.
Zo'n uitgangspunt vereist een
heel andere leerstrategie dan
gehanteerd wordt in de regulie-
re kunstvakopleidingen en
„vraagt een onderwijsorganisa
tie die permanent georiënteerd
is op de dagelijkse culturele om
geving". Popmuziek Nederland
heeft al een bedrijfsplan voor
zo'n academie in de maak. De
Verenigde Staten, het Verenigd
Koninkrijk, Duitsland, Frank
rijk en Scandinavië hebben al
rockscholen.
Van onze kunstredactie
De Vlaamse theatermaker Guy Cassiers is beoogd artistiek lei
der van het Rotterdamse RO Theater. Onverenigbaarheid van
inzichten van de twee artistieke leiders Peter de Baan en Koos
Terpstra leidde drie maanden geleden tot hun ontslag.
FOTO FRANS SCHELLEKENS
zien als zij. Dan speelt leeftijd ab
soluut geen rol."
Als danskunstenaar houdt hij ij
delheid bewust buiten de deur.
„Mijn lichamelijke inbreng bij het
instuderen van choreografieën is
heel groot. Ik doe nog net alsof ik
twintig ben. Het slaat nergens op,
maar de dansers vinden het wel
leuk. Al jaren doe ik geen moeite
meer om mooi te zijn tijdens het
choreograferen. Ik probeer alleen
maar zo te werken dat de passen
goed worden geleerd, dat de inzet
en agressie er zijn. Je hebt daar
een enorme energie bij nodig,
want je kunt toch niet ingehouden
woedend worden? Ik kan nog be
hoorlijk bewegen. Het kan me niet
schelen hoe het eruit ziet. Op dat
gebied ben ik totaal niet ijdel,
want daar heb je niets aan. Dan
gebeurt er niet wat er moet gebeu
ren."
'Three Pieces for HET' van Hans van
Manen, uitgevoerd door Het Nationale
Ballet, in het Muziektheater in Amster
dam, met verder 'Etudes' van Harald
Lander en 'Voor, tijdens en na het
feest' van Toer van Schayk. Nog op 16,
18,19 en 21 juni, aanvang telkens
20.15 uur,
Eva van Schaik: 'Hans van Manen, leven
en werk'. Uitg. Arena, tot 1 september
55 gulden, daarna 69,90.
Guy Cassiers heeft nu van het be
stuur van het RO Theater de op
dracht gekregen een artistiek
plan voor de resterende
(1998-2000) jaren van het vige
rende Kunstenplan te schrijven.
Daarnaast is hem gevraagd een
artistiek team samen te stellen
dat het plan kan uitvoeren.
De opdracht zal in het najaar van
1997 dienen te zijn voltooid. Het
bestuur zal vervolgens Guy Cas
siers benoemen tot artistiek lei
der van het RO Theater.
Guy Cassierd (Antwerpen, 1960)
maakte in het seizoen 1995-'96
bij het RO Theater de voorstel
ling Angels in America van Tony
Cusher. Voor zijn regie kreeg hij
dat jaar de Prosceniumprijs. De
voorstelling werd ook geselec
teerd voor het Nederlands
Vlaams Theaterfestival.
Cuy Cassiers, die de laatste jaren
behalve bij het RO Theater regis
seerde bij het Holland Festival,
de Toneelschuur in Haarlem en
het Kaaitheater in Brussel,
maakte recent bij het RO Theater
de voorstelling Onder het Melk
woud van Dylan Thomas. Die
voorstelling is zaterdag nog te
zien in het RO Theater aan
William Boothlaan in Rotterdam
en Aarna nog van 20 augustus tot
en met 12 september.
Den Haag (anp) - De Israëlische choreograaf Itzik Galili is for
meel voorgedragen als artistiek leider van de nieuwe Noordelij
ke Dansvoorziening. De speciale commissie Noordelijke Dans
voorziening meldt dat in een rapport voor staatssecretaris Nuis
(Cultuur).
waard is geweest, is het ook de moeite
waard ze te conserveren."
Het vaststellen van andere selectiecrite
ria is ook moeilijk. „Dat leidt tot oever
loze debatten", weet Schouten van expe
rimenten in die richting in de Verenigde
Staten. „Daar hebben ze geleerden los
gelaten op kunsthistorische collecties en
die konden het maar niet eens worden."
„Daar komt nog bij dat wat nu de moei
te waard wordt gevonden, over tien jaar
als onbelangrijk kan worden beschouwd.
En andersom. Voor oude kinderboeken
bijvoorbeeld bestond heel lang nauwe
lijks belangstelling. Terwijl er nu heel
wat onderzoekers zijn die ze bestude
ren."
Of het ministerie het conserveren de
moeite waard blijft vinden, is volgens
Schouten koffiedik kijken. Dat hangt
onder meer af van het succes van Meta
morfoze, maar ook van de politieke af
wegingen begin volgende eeuw. „Op Eu
ropees niveau scoren projecten als Meta
morfoze in ieder geval niet hoog. In
Brussel denken ze: 'Die ouwe rommel,
dat kan wel weg'. Daar zijn ze vol van de
digitale samenleving. Maar er is nog
nooit zoveel papier gebruikt als in deze
tijd. En de Beierse staatsbibliotheek
heeft een onderzoek gedaan naar wat ze
aan nieuw materiaal binnenkregen:
slechts een procent was digitaal."
De commissie meent dat Galili
zijn sporen heeft verdiend als
choreograaf, zowel in Nederland
als daarbuiten. Zijn producties
zijn geschikt voor grote en mid
delgrote zalen en zijn artistiek
inhoudelijk interessant voor een
breed publiek.
Itzik Galili is in 1961 in Tel Aviv
(Israël) geboren. In 1992 won hij
de publieksprijs tijdens het Inter
nationaal Choreografen Con
cours in Groningen voor The But
terfly Effect. Sindsdien creëerde
hij werken voor binnen- en bui
tenlandse gezelschappen en festi
vals, onder meer voor Scapino in
Rotterdam, Nederlands Dans
Theater H, Het Nationale Ballet,
Holland Festival, Holland Dance
Festival, Batsheva Dans Compa
ny en Gulbenkian Ballet Portu
gal. De nieuwe dansvoorziening
krijgt Groningen als standplaats
en de drie noordelijke provincies
als verzorgingsgebied. In de Cul
tuurnota 1997-2000 heeft Nuis
1,1 miljoen gereserveerd voor de
dans in het Noorden, na het weg
vallen van de meerjarige subsidie
aan de Groningse dansgroep Re
flex.
Londen (afp) - De Beatles waren
vorig jaar de best verkochte Brit
se groep. Met inkomsten van 48
miljoen pond (ruim 150 miljoen
gulden) uit de verkoop van pla
ten, Beatles-artikelen en uit au
teursrechten, behaalden ze een
hogere omzet dan Oasis (25 mil
joen pond) en Queen (20 miljoen
pond).
Dat heeft de internationale fede
ratie van de platenindustrie be
cijferd. De eerste plaats van de
vier musici uit Liverpool is des te
opmerkelijker omdat ze geen re
venuen uit concerten hadden. Ze
hebben sinds hun uiteenvallen 25
jaar geleden niet meer opgetre
den. John Lennon, één van dele
den van de groep, overleed in
1980.
Ulvenhout - Op zondag 15 juni spelen twee Nederlandse top-
fanfare-orkesten in ontmoetingscentrum Jeugdland in Ulven
hout. Het gaat om het Frysk Fanfare Orkest o.l.v. Jouke Hoeks
tra en het Brabants Fanfare Orkest o.l.v. Frans van Dun.
conservatoriumstudenten en de
top van de amateurwereld. Zon
dagavond zal tevens de eerstee
van het Brabants Fanfare Orkes
worden gepresenteerd.
Een fanfare-orkest bestaat in e
genstelling tot een harmonie-®
kest uit louter koperen blaasin
strumenten plus slagwerk,
twee formaties zullen werk
spelen van Jan van der R°°
Aram Katchaturian, Hans
Jong, John Barry, Marc van De
en Philip Sparke.
Het concert in Ulvenhout begu
om 19.00 uur.
Het Frysk Fanfare Orkest is twee
maal wereldkampioen geweest en
verdedigt die titel tijdens de con
certwedstrijden van het komende
Wereld Muziek Concours in Ker-
krade. Het orkest zal tijdens het
concert in Ulvenhout hetzelfde
programma als in Kerkrade spe
len.
Ook het Brabants Fanfare Orkest
doet (voor het eerst) mee het aan
de wedstrijden in Kerkrade. Dit
Brabantse orkest bestaat nog niet
zo lang. Het is opgericht door de
Bredase dirigent Frans van Dun
en bestaat uit beroepsmusici,
NEDERLAND 1
07 00 Journaal
„7 05 Alle dieren tellen mee (h)
„7 29 Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en l
journaal; 7.43 en 8.15 (NOS) Sp
journaal
09 00 Journaal
09.05 Get the Picture (h)
0932 Kookgek op stap (h)
09.46 Passie voor tuinen (h)
09 59 Wat bezielt hen? (h)
,031 Beeldenstorm (h)
10 40 Karei op herhaling (h, tot 11.
,640 Cosby Show (h)
,705 Alles kits met Beroemde verha
17.31 Het verborgen dal
,7.58 Growing Pains, comedy
,8.27 Get the Picture, quiz
,8 57 De derde man. Waar twee
tijen er niet meer uitkomen st
Sybrand Niessen de helpende
de hand toe
19.32 Wie van de drie? Spelletje
20.00 Journaal
20.23 Netwerk, actualiteiten
21.04 Wij Nederlanders.., amuseme
21.40 ER, ziekenhuisserie (slot)
22.31 Aardige mensen, satirisch c
mentaar
2307 Physical Evidence, speelfilm
tot 00.42)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (h, tot 09.15)
10.00 Nieuws uit de natuur (tot 10.
10.30 Boekboppe (tot 10.50)
1100 Schooltv-Weekjournaal
11.30)
14.00 Globetrotter. De ontwikke
van gebieden: Gabon
14.30 Ik weet het beter (h)
14 55 Otto op zoek naar de toeko
<h)
15.30 Nederland zingt (h)
16.00 Journaal
16.08 Widget (h)
16.32 Mr. Bogus (h)
16.58 Mega Top 10, muziek
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 1
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportj
naai en 18.51 Hoofdpunten ui
nieuws
19.00 Studio Sport
19.46 Zoovenirs
20.21 Verrassend Nederland
20.52 Trail of Tears, tv-film (h)
22.24 Advocaat van de duivel,
over strafzaken
23.11 Pond Life, animatie: Fit
23.24 SOCUTERA: Prins Bern
Fonds/Anjeractie
23.30 Journaal
23.36 Sesjun: Jeff Hamilton Trio (h
00.13)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie met om 1
Sportjournaal
13.00 Journaal
13.09 PP: GPV (h)
13.12 Vreemd land (h)
13.39 Glam Metal Detectives (h)
14.11 Met het mes op tafel (h)
14.41 Laat: Laat op de avond, na
korte wandeling (h)
15.35 The Factory (h)
16.02 Journaal
16.08 Lingo (h)
BELGIË FRANS 1
11.50 Vacaturebank 12.10 Millésimé
gazine over wijn 12.30 Gourman
Aansl.: Nieuwsoverzicht 12.50 Ni
13.15 Fame, serie 14.05 Autant sav
14.25 Planète des hommes (h) 15.
vois ce que je veux dire (h) 15.50 Le b
toscope 16.40 Der Fahnder, serie
The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Ré
soir 18.45 Le quotidien des sports
Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.20 P
gloire, muzikaal spelletje 21.30 (ZW)
gret tend un piège, Franse misdaadfi
1957 23.30 Complètement télé, doe
taireserie over tv 00.20 Le jeu des di
naires (h) 00.45 Nieuws
BELGIË FRANS 2
18.00 Le blamatoscope 18.55 Régio
19.10 Gourmandises 19.30 Nieuws
Concours musical international Reine
both de Belgique 1997 20.55 Position
documentaire over Belgische dan"
c, breo9rafen 21.50 Jardins et loisirs
Nieuws 22.40 A bout portant, int
van de week 22.55 Indépendants-
na|res (tot 23.25)
DUITSLAND 1
85.30 Morgenmagazin 09.00 Tage
09.03 Dallas (h) 09.45 Tele-Gym 10.
gesschau 10.03 auslandsjournal 10.
Arbeit und Beruf 11.00 Tagesschau
?s.9rosse Los, amusement 12.1
oner Land, muzikale rondreis
«seschau 13.00 Tagesschau 13.0
%magazin 13.45 Plusminus-New
MnÏÏ- ™9azine 14-00 Tage
u tpersönlich: Schlagerza
sir,(.,ennin9 14.30 (ZW) Ghost
«45 Vulkaninsel im G
krhiPe,4^°CUmenta,re 0ver ^et
1 ..16'00 Tagesschau 16.03
ha W3rtS' Gast: actrice en zange
"navon Koczian 16.30 Alfredissi
171 „bjagazine 17.00 Tagesschau u
inform r' ma9az'ne 17.43 Re
r™atle ".55 Verbotene Lieb
■«Manenhof, serie 18.55 DasB
tinofh S'e Spass? 19'25 Herzbl
LürnmT 20'°° Ta9esschau 20.1
Tmel von der Ersten Bank, sp
Eddi Extra (h) 22.0
Bonn i* .„Ta9es,hemen met Beri
Talked P Pnvatfert>sehen 23.55
Cobra/|W 5 Nacbtmagazin 00.
MSSo°fSa,aMPeelfilm02.
"lers House, speelfilm
DUITSLAND 2
SfeffJ'® Duitsland 1 13.00 Spo
r nis ATp-toernooi Halle kw