e Bliksem slaat groot gat in dak De Werf BIJNA DE HELE COLLECTIE 2e STUK Gemeenten eisen inzage in de boeken DE STEM Gemeenten schrikken van enorme investering overslagstation Delta loopt kans op strafvervolging EDOX Denk ie aan airco, denk ie aan Daikin» T irootste Eentrum OOK OP DE KOSTUUMS! 'X 'Spoortracé brug Sluiskil moeten mijden' Leerlingen van school in Philippine zaten veilig thuis voor de lunch Meer kans op buitenlandse stages voor scholieren Werkbezoek PvdA-Kamerlid 1 C1 Scheldebekken met de billen bloot Zeeuwen beloven niet te drinken e §44 turbo verlaag! cv efec.ramen '87 v.a. 13.950,- 928 SmeMc elee.stoeten cv '84 V4"»' e 944 aut.( afrco, sportv., schmtoak, enz v.a. lij»,. utt Clio RN3-drs sunroof Ira;velgen s. zeef zuiwg 92 v.a. >2.950,- jiult Clio RN16 klepper m.iak «churfdak alarm hen Im.velgen enz '92793 v.a. 16.750,- uft Clio 16V rood cv efec.raraen i opendak enz 98 v.a, 16,950,- ■uff Clio 19Öfn&fêc Irnvégen opendak '94/95 V.a. 16.250, j uft 5 GT turbo verlaagt Iro.veïgen W90 v.a. 10.950,- lutt 9 GT1 1e eigenaar m model '89 «a. «60,. ft 1916V3/5-dr$ schutidak spoilers .velgen enz 91 1785ft- tuft 19TB ^S-drs LPG+benz miak Im.vetgen iocass.enz *91 v a. 11.950,. ft 19 5-dre f e ernaar 14 GTL 90 v.a. 10.750, luft 19 GTD5-drs maiatic trekhaak dak m model '93/94 v.a. 14.950, tuft 21 tefctoak rw model 92 v.a. 13.750,- ft 21 GTtmetaBC sedan .«leo.ramen k 91 va. 15.75ft- auft Laguna 18 RNrnMstoutbek. benz 5-drs HB 94 v.a. 23,75ft- iauft 25 TX m.iak, electo ramen, l-m.vöwi, 92 v.a. 14.75ft- iauft LagunaS&tionZS <$e$et RTm.mr. 1 c-v imperial, open dak, m.iak, Ian. vakjert, era, va.38.5eo,- 97 14.78ft- if 214 SI 16Vm.!ak 5-#s H8 '92 ir 620 4-rire airco pvm.fek 94 va. 24.950. ir 820i hatcback nw modal fccvenz 90 va. 9.950,- b 9000IV6 automaat ieder Into cv airco n.velgen aSes olec. 90 v.a 13,950,- it Cordoba CLXdtesei 4-drs rniak kcvenz '94 v.a, 18.950,- IbfzaCl diesel-fbenz stuurbek, zeer sportief 95 v.a 16.950, Ibtza 1.2S3-8rs als niéuw '88 v.a 455ft- Toiedo a.OGLXbenz of IPG miak cvsnz 95 v.a. 21.95ft- a Favoristlm.vefgen cv Suite '90791 v.a. 555ft- dusty 4x4 WD sporf oitv. va. 6.950,- Samuraihard top cabrio roJak ^Igeo radiocass eta 92 va. 16.75ft- 'ci Swift GL3-dfS zeer zuinig 93 v.a 1485ft- d Swift STiraJak sctoifóak alarm en etc. 93 v.a. 17.950,- tl Swill Sprintzeer sportief sportvelg. k radiocass- 93 va 15.750,- toukf Vitara SIXcabrio m.iak ramen cv bulbar enz '93 va. 23.750,- Carina 2 QXli4*drs sedan m lak :4PG sfuurbek. cv eiec.ramen nenz 95 v.a. 22.750, royota Cefrca STispoiittélg&n lm. velgen spiegel spoilers enz 91 va. 18.96ft- foyota Corolla 1.6XL16V 3-drs - ;haak sunroof '89 va. 9.75ft- Toyota Corolla 2.0OXidiese14-drs sedan stiwrbek. n.lak trekhaak enz '93794 v.a. 18.75ft- Toyota MR2 sportvögen sunroof trekhaak royota MR2 2.0 GTt16V met vela extra's dak m.lak ABS Im.veigenspoitefs Toyota MR2 2.0itarga dak vertaagt spoSer r+achier im.velgen eoz '88 va 12.750.- Toyota Starlet 1.3H2V 3/5-drs zeer zuimg nroof radiocass '93794 v.a. 13.95ft- Toyota Supra 3.0i metaiic opties 69 va. 14.950.- Volvo 340 DL als meuw'89/90 va. 3.75ft- Volvo 4401.61 nw model m.iak schuifdak sM#J* alarm radlocas. em 95 v.a. 22.75ft Vofvo 440 01/440 GLtenr+ipa mJak uurbek. cv Im r^gen 90-94 va.12.9W- Volvo 460 GL/460GLEbenz+LPG m.iak uurbek. cv rarfe» cas. enz 93 va. 1 Volvo 480 sport lm.velgen metaftc ec. ramen cv enz '87783 ve. 92» Volvo 480 ES div uitv. ook turtJO sportvelg. ec.ramen alarm sunroof ,.a«. 4rocass,«,z -8S-W Volvo 480 SE tutbo tot.velgen ec.ramen cv enz ,ftö v.ö. 13.750,- VW Sirreco scala uitvoering cv Imwigw etalfe ftiü oofies '89 V.a, H VW Corrado 960lm.veigen alarm elev )tegel m.ltót enz '90791 v.a. 18.9» VW Golf 1.6/1,8GLbenz+LP6 m.iak jnroof alarm lm.veigert '88-'90 VW Golf 1.6 CL+1.9CL benz-Kiiesel 5-drs vete opties tm.vetoen alarm idiocass. enz '93 VW Gof 1.6 CLcabrio amerik.«tv. vace.s JOslers a x, sportvelgen brede tompers rs afarm enz '85786 a, 10.950.- a.a* 113.950.- VW Goif .alls, md vale ewra'c XHiers alarm schuifdak etc. >91 WV Golf OL 3/Mrs m Jak sdiuiW» w ekhaak radtorass, enz 91 5* VW Golf 1.6 diesel 3-drs opendak 6«VW6olI1BSTI ^«vzeermcriMg? v.a. 4x VW Jetta 3-drs metakc 1 e eigenaar 7.950.' 7-250,- 3x VW Jetta 1.8 diesel sedan als nieuw '89790 tfa VW Passat CL 5-drs combi LPG ökleftou* i.lak dakrail 4 hoofdsteunen treitMak enz "95 3x VW Passat 1.815 cyt. 5^ks nw model 2x VW Poto coupe zeer sportief sunroof etc 92 Jj„l 3x VW Vento 1.8 Benz. LPG airbag, ^'fkrgsft* stuurbekr., alarm, era. '94 ..J'1'im.v*!' 3xVW Passat fuibo (èesel, airco, aifm gen, schuif dak, enz. 9$ v'm VW Go» GT TDi 5 drs.torbo-diesel, m laJL m.SOÖ.' stuurbekr.. !.m,velgen enz. 95 t ikp 2x VW Passat 5 drs.combl, d»esei. dawa^ c.v., trekhaak 93 bloetnet|e Zeeland Van onze verslaggever Tcnieuzen - De Zeeuws-Vlaamse ge meenten zijn geschrokken van de enorme investering in de bouw van het afvaloverslagstation in de Koe- gorspolder. Twee jaar geleden stond dit station nog voor 4,5 miljoen gul- Iden in de boeken, nu wordt de inves tering al geraamd op bijna 6,5 mil joen gulden. Wethouder L. Marquinie van Sas van Gent noemt de stijging 'gegoochel met allerlei cijfers over de ruggen van de Zeeuws-Vlaamse bevolking heen'. Zeeuws-Vlamingen hebben immers, in direct, via de afvalstoffenheffing voor dit station moet betalen. „Alle gemeenten moeten bezuinigen. Daarom moet ook alles in het werk wor den gesteld om ook op de investering in het overslagstation te bezuinigen. Er wordt immers wel heel makkelijk over enkele miljoenen meer gesproken. Alsof het tientjes zijn. Dat kan ik niet aan on ze inwoners uitleggen. Ik heb hier daar om veel moeite mee," zei Marquinie gis teren tijdens de vergadering van de ge meenschappelijke afvalstoffenregeling AVZV. Ook de andere Zeeuws-Vlaamse vertegenwoordigers riepen het dagelijks bestuur gisteren op de mogelijkheden van bezuiniging op de investering te on derzoeken. „Het moet een opdracht zijn de kosten zoveel mogelijk te beperken. Als het mogelijk is die stijging van twee miljoen te schrappen kunnen we dat be drag ten goede laten komen aan onze in woners," aldus wethouder B. Pauwels van Hontenisse. AVZV-voorzitter K. van der Hoofd gaf toe dat het om een gigan tisch bedrag gaat. „Ook het dagelijks be stuur heeft moeite met deze raming. Maar ja, het overslagstation moet vol doen aan een aantal wettelijke eisen van de provincie. Daar komen we niet onder uit. We proberen in ieder geval de inves tering bij de offertes en aanbesteding zo laag mogelijk te houden. We gaan na drukkelijk de markt op." Wethouder G. van de Voorde van Hulst, tevens lid van het dagelijks bestuur, vul de aan dat ook bij het dagelijks bestuur de schrik om het hart was geslagen toen de hogere investering bekend werd. „We proberen echt iedere cent om te draaien. Het algemeen bestuur moet dit zeker niet als een gelopen koers beschouwen. Van de Voorde voegde de daad bij het woord. Onderdeel van het station is de aanschaf van een shovel van 335.000 gul den. Deze investering wordt nu van de lijst geschrapt. Het bespaarde bedrag wordt aan de gemeenten uitgekeerd. De gemeenten krijgen hierdoor nu samen zeven ton uitgekeerd, in plaats van de bijna 345.000 gulden die stonden ver meld in de jaarrekening over 1996. „Be schouw dit als een handreiking," aldus Van de Voorde. VERVOLG VAN VOORPAGINA De baas van Rijkswaterstaat, mi nister Jorritsma, trekt 42 miljoen gulden uit voor de lijn Axel-Zel- zate. Ze wil de spoorlijn, die op de oostelijke oever van het Ka naal van Gent naar Terneuzen moet komen, opnemen in het Structuurschema Verkeer en Vervoer II. Jorritsma volgt daar mee de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer. Met de opna me van de spoorlijn in het schema komt de aanleg van de spoorver binding weer een stap naderbij: nu wordt het ook mogelijk een zogenaamde tracé-procedure te starten. Daarbij wórdt tot in de tail aangegeven waar de spoorlijn moet komen. De spoorlijn kost in totaal 62 mil joen gulden. De resterende twin tig miljoen gulden moet komen van de Belgen. De lijn kan naar verwachting 900.000 ton goede ren per jaar vervoeren, zo'n zes procent van het totale goederen vervoer in Nederland. Voorzitter Horstra van de Kamer van Koophandel van~Zeeuws- VlaandereiLvoert al lang een lob- byjoordejpoorlijn langs de oos telijke kanaaloever. Want de achilleshiel van het al bestaande goederenspoor langs de westelij ke oever is de brug bij Sluiskil. Daar loopt het spoor over, en bij storingen aan de brug, of bij het ophalen wanneer er een schip on derdoor moet, stopt de goederen trein. Voor de ontsluiting van de in ont wikkeling zijnde Axelse Vlakte en de Autricepolder is de lijn be langrijk, maar ook kunnen de wachttijden voor schepen aan de kade dan daien. Een ander neveneffect van de spoorlijn is, dat als hij er komt, hij Zeeuws-Vlaanderen weer een stukje dichter bij het Europese goederennetwerk brengt en in dat opzicht de regio onafhanke lijker maakt van de rest van Ne derland. (ADVERTENTIE) OAffCfAf De stilste airconditioning in bedrijf, winkel op kantoor of thuis. B!' v°or de dichtstbijzijnde aealer aratk (tonn 101e Blikseminslag. Een ravage op de zolder van basisschool De Werf aan het Havenplein in Philippine. Van onze verslaggever Philippine - Een blikseminslag heeft gistermiddag rond 12.30 uur een gat van twee bij drie meter ge slagen in het dak van basisschool De Werf in Phi lippine. Lampenkappen kwamen naar beneden en er brak een kleine brand uit. De ruim honderd leerlingen zaten op dat moment al veilig thuis hun boterham men op te eten. Door de kracht van de inslag sprongen heel wat dakpan nen kapot. Bouwvakkers die de school renoveren konden met brandblussers zelf de vuurhaard bedwingen. De plaatselijke brandweer kon haar inspanning dan ook be perken. „Gelukkig dat er geen kinderen meer op school waren", aldus adjunct-directeur H. Sarneel gistermiddag kort na het incident in de school aan het Havenplein. Volgens hem was er anders onherroepelijk paniek uitgebroken „Ik kan me er geen voorstelling van maken wat er zou zijn gebeurd als de kinderen er nog wel waren geweest." De adjunct-directeur van De Werf zei gisteren 'geen flauw benul' te hebben van de omvang van het schade bedrag. Mogelijk is er schade aan de elektrische installa tie van de school. Ook stonden enkele computers aan op FOTO CAMILE SCHELSTRAETE het moment van de inslag. Opgeteld bij de kosten van het dichten van het gat van een paar vierkante meter in het dak, moet waarschijnlijk al gauw gedacht worden aan enkele tienduizenden guldens schade. De leerlingen van De Werf, gisteren om 12.00 uur begon nen aan him lunchpauze, kunnen vandaag niet naar school. Voor de schoolleiding geen probleem want, twee de geluk bij een ongeluk, voor hen stond voor vandaag het jaarlijkse schoolreisje op het programma. Dat geeft de schoolleiding wat meer speling om de zaken op orde te krijgen en reparaties uit te voeren. De leerlingen gaan naar verwachting geen lessen missen door deze onfor tuinlijke speling van de natuur. Van onze verslaggever Middelburg - De kansen voor Zeeuwse scholieren om op scholen in het buitenland sta ge te lopen zijn vergroot. Ge deputeerde Staten hebben be sloten dat Zeeland meedoet aan een groot samenwer kingsproject tussen Belgische en Engelse scholen. Het project is twee jaren geleden opgezet tussen de Belgische pro vincie West-Vlaanderen en het Britse County of Suffolk. De er varingen zijn erg goed. Een groei end aantal scholen in het middel baar beroepsonderwijs neemt er aan deel, uit diverse sectoren ook, zoals techniek, administratie en horeca. Het accent van de onder- wijs-uitwisseling ligt op beheer sing van de Engelse taal voor de Belgen en veel scholen hebben grote belangstelling om buiten landse stages voor hun leerlingen te krijgen. Ook in Zeeland, te meer omdat de studenten er extra punten voor krijgen. De Belgische gedeputeerde Defreyne heeft Zeeland gevraagd mee te doen om een breder ver band te krijgen en zo mogelijk ook Europese subsidies te verga ren. Het Zeeuws provinciebe stuur wil voorlopig drie jaar mee doen en elk jaar 25.000 gulden subsidie verlenen. (ADVERTENTIE) Tolbrugstraat 8-16 - Breda - 076-5217795 Nieuwe Markt 37 - Roosendaal - 0165-533665 Hulst - Servaes Huys, Tweede-Kamerlid voor de PvdA brengt op van daag een werkbezoek aan Zeeuws-Vlaanderen. Aanleiding is de vesti ging van intensieve veehouderijbedrijven in deze regio. Het gaat dan met name om de relatie tot het milieu. Huys maakt 's morgens een rondrit door West-Zeeuws-Vlaanderen en brengt op weg naar Terneuzen een bezoek aan een pluimveebedrijf in Hoek. Namens de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) wonen Thijs Kra mer en Tjeu van Mierlo dit gedeelte bij. Na de lunch in Terneuzen is er 's middags om 14.00 uur in het dorpshuis in Ossenisse een gesprek met de regionale bestrijdingsgroep Varkensinvasie. Dat antwoord het ministerie van VROM op vragen van de Socialis tisch Partij. Delta Nutsbedrijven nam vorig jaar een 25 procent be lang in VVM. De deelneming in WM door semi-overheidsbedrijf Delta (provincie en gemeenten zijn aandeelhouder) wordt door VROM niet gezien als een opge dragen bestuurstaak. De Hoge Raad bepaalde kortgeleden in ar rest dat ambtenaren en overheid niet strafrechtelijk kunnen wor den vervolgd voor milieu-delic ten. Zij vervullen een wettelijk opgedragen taak en genieten daarom immuniteit. De Socialistische Partij stelde minister De Boer kortgeleden een aantal vragen over het onderzoek bij WM in Hoek. Aanleiding voor de controle waren in het verleden aangetoonde misstan den bij een aantal afvalverwer kers. Het onderzoek naar de handel en wandel van WM kreeg veel pu bliciteit omdat een andere doch teronderneming van Verbrugge International, Verbrugge Vers- traeten Watco, het door-müieu=__ schandalen in opspraak gekomen en failliet verklaarde Tank Clea- I I I I I DONDERDAG 12 JUNI 1997 Van onze verslaggever Terneuzen - De gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen stellen zich keihard op. Ze eisen volledige zicht op het reilen en zeilen van Recycling Scheldebekken bv. Daarvoor is volledig inzicht in de boeken en in de exploitatie nodig. Pas dan is te beoordelen of Scheldebekken niet te veel vraagt voor de diensten die zij le vert. Van onze verslaggever Den Haag - Delta Nutsbedrijven loopt kans op strafrechtelijke vervolging indien het onderzoek naar vermeende milieu-over tredingen door afvalverwerker Verstraeten Verbrugge Milieu beheer daar aanleiding toe geeft. ning Rotterdam (TCR) had over genomen. De SP vroeg de minister onder meer of WW het op TCR-terrein opgeslagen gevaarlijke afval via WM in Terneuzen heeft laten verwerken en of daarbij ernstige overtredingen zijn begaan. De minister wilde niet reageren op de vraag of WM overtredingen heeft begaan. „Of de mogelijk heid, dat WW het opgeslagen af val via WM zou kunnen laten verwerken een reden is geweest voor de overname van TCR is mij niet bekend. De aanleiding voor overname is een private aangele genheid. Het betekent overigens niet dat bij overname de afvoer van het afval van WW naar WM buiten medeweten van de over heid om zou kunnen plaatsvin den. Door de DCMR Milieudienst Rijnmond is administratief ge controleerd op welke wijze het historisch afval van TCR is afge voerd." Tussen december 1994 en mei 1995 ging het om 1.133.299 kilogram verpakt afval. De mi nister: Hoe het is verwerkt maakt deel uit van het strafrech telijk ondèrzoek dat op dit mo ment loopt." „Ik heb begrepen dat vergunnin gen van Scheldebekken inmid dels zijn verlopen en dat partici panten binnen Scheldebekken te gen de afspraken in zelf vergun ningen hebben aangevraagd. Als dat zo is hebben we met een of meerdere onbetrouwbare part ners te maken," stelde wethouder A. van Waes van Axel gisteren tijdens de vergadering van de ge meenschappelijke afvalstoffenre geling AVZV. „Zolang die duide lijkheid er niet is blijven wij het recht hebben de overeenkomst met Scheldebekken op te zeg gen." Verdeeldheid De Zeeuws-Vlaamse afvalver werkers, verenigd in Recycling Scheldebekken bv, voeren voor de gemeenten sloopwerkzaamhe den en puinbreken, groencom- postering en houtshredding uit. Ze hebben hierover een contract met AVZV. Er was echter sprake van een jarenlang durende on derlinge verdeeldheid binnen Scheldebekken, ingegeven door een vergunningaanvraag door de Centrale Vuilverwerkende Indus trie voor de verwerking van bouw- en sloopafval. Bij de op richting van Scheldebekken heb ben alle partners, ook CVI, afge sproken zelfstandig geen activi teiten te ontplooien die op het terrein van Scheldebekken lagen. Volgens een van de partners, Schrootverwerking Zeeuws- Vlaanderen, verbrak CVI die af spraak. Daarnaast bestond er binnen Scheldebekken menings verschil over de verantwoording van de kosten van de inrichting van het Scheldebekkenterrein in Terneuzen. Sceptisch Deze week echter is, op papier, aan die verdeeldheid een einde gekomen. Er werd tussen de part ners overeenstemming bereikt over een andere verdeling van de aandelen waardoor geen enkele partij een meerderheidsbelang kan halen. AVZV-voorzitter K. van der Hoofd lichtte gisteren toe dat er nu een basis is om aan de toe komst te werken. „Wij beschik ken over een extern advies dat we gebruiken in het verdere overleg met Scheldebekken." Van Waes toonde alle waardering voor dit overleg maar hij bleef gisteren zijn twijfels houden over een goede afloop. Ook vertegen woordigers van de overige ge meenten bleven sceptisch tegen over de situatie staan. „Ik wil in ieder geval volledige inzage in het juridisch advies en wil weten welke vergunningen de partici panten in Scheldebekken nu ei genlijk hebben. Daarnaast willen wij invloed krijgen op de exploi tatie. Wie zegt immers dat als wij een rekening van Scheldebekken krijgen - van een miljoen gulden voor geleverde diensten - dat Van onze verslaggever Middelburg - Ruim 1000 jon ge Zeeuwse scholieren hebben schriftelijk beloofd geen alco hol te zullen drinken wanneer ze aan het verkeer deelnemen. Dit is het resultaat van de zoge heten belofte-actie van Veilig Verkeer Nederland en het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. De beide organisaties noemen het resultaat 'aangenaam verrassend'. Het thema alcohol en verkeer is op de scholen onder de aandacht gebracht van 5700 scholieren en hun ouders. Daarna werden zo geheten beloftekaarten uitge deeld. Jongeren konden die te rugsturen. Uit de inzenders wor den vandaag in Koudekerke 20 winnaars getrokken. Zij ontvan gen een CD-bon van 50 gulden. Scheldebekken daar niet eigen lijk maar acht ton voor heeft be taald Als wij daar geen invloed op krijgen lopen de gemeenten een groot financieel risico. Ik spreek in dit stadium nog niet over fraude maar ik eis zeker heid. Dat diensten moeten wor den geleverd voor de meest scher pe prijs. Ik til daar zwaar aan." 'Geen fraude' Volgens directeur P. Louwman van AVZV zijn verhalen dat er sprake zou zijn van illegale prak tijken binnen Scheldebekken niet aan de orde. „Ik heb duidelijke afspraken gemaakt met directeur J. van Rooijen van Scheldebek ken. We gaan de zaak samen in ventariseren. Als er sprake is van strijdigheden dan moeten we gaan onderhandelen." Voorzitter Van der Hoofd voegde daaraan toe dat het overleg met Van Rooijen over de toekomst en de volledige inzage in de stukken binnenkort aan de orde is. „We nemen de gemaakte opmerkingen mee in het gesprek met de direc teur. Tijdens dit overleg moet duidelijk worden wat de huidige contracten zijn en hoe we verder gaan." Volgens directeur Van Rooijen van Scheldebekken zijn de boe ken altijd 'open' geweest. „Er is zodoende nooit sprake van frau duleus handelen geweest. Schel debekken voldoet aan de afspra ken. Beide partijen mogen van el kaar de boeken inzien. Als dat niet zo was zou er sprake zijn van contractbreuk. En dat is niet aan de orde." (ADVERTENTIE) Edox horloges zij n zó plat dat ze ons vrijwel ruimte kosten. Edox horloges zijn de platste horloges ter wereld. Ze zijn zelfs zó plat, dat je niet begrijpt dat er een Zwitsers precisie uurwerk in past. Edox horloges zijn waterdicht en hebben krasvrij saffierglas. Bij onderstaande exclu sieve Nederlandse juweliers ontdekt u wat de verschillen de Edox horloges voor uw pols betekenen. Verfijning van tijd. Bergen c Zoom, Juwelier Andriessen ©rote Markt 22 Etten-Leur, Juwelier Lambregts Markt 38 Goes/Oostbu rg/Middelbu rg Juwelier 't Gouddoppertje Hulst, Juwelier van Deijk Gentsestraat 20 Terneuzen, Juwelier Wijffels Noordstraat 103 Vlissingen, Juwelier van Boven Walstraat 90 7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17