6 Kwaliteit van het toerisme moet beter' Trends dreigt gemeente Hulst met schadeclaim vier ton per jaar Agenten terug van stage bij Parijse politie n 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 j Zeeuws-Vlaams vlas in volle bloei CNY onderzoekt beleid rond sociale zekerheid Beperkt treinverkeer Klokkanshow van maar dan 400 Klokken over/e studie? RDERIJ DIRKSE Wegenbelasting Zeeland gaat weer stijgen Hontenisse maakt winst 'Zeeuws-Vlaams binnenstadsverbod in buitenland nauwelijks bekend' GS willen de Keuringsdienst voor Waren in Goes honden Discussies over het Zeeuwse aanbod Bromfietsster breekt been DINSDAG 10 JUNI 1997 lerdag 12 juni tussen .00 uur persoonlijk Ichthus Hogeschool afspraak jjbonze verslaggever gulst - De gemeente Hulst kan een schadeclaim van 400.000 gulden per «ar tegemoet zien als er in het pand Jan Bouwcoöp aan de industrieweg ia meubels verkocht mogen wor den. Dat is volgens de eigenaar van het pand, het bedrijf Trends, de jaar lijkse huursom die het bedrijf dan misloopt. Trends schermt met een landelijke meu- •speciaalzaak die in het pand zou wil len beginnen en die werk zou bieden aan ongeveer twintig mensen. Om welke meubelketen het gaat wil woordvoerder J. de Bruijn van Trends niet kwijt. „Maar ik kan wel zeggen dat die veel groter is dan Morres en op dit moment ontzettend snel groeit." Volgens De Bruijn dreigt de gemeente Hulst roet in het eten te gooien door de verkoop van meubels in het pand te verbieden. Dit om de er naast geves tigde meubelgigant Morres te vrijwaren van concurrentie. „Een wanprestatie. Onbehoorlijke bestuur," stelt De Bruijn. Hij wijst op een gemeentelijk schrijven van begin vorig jaar, waaruit hij op maakt dat er toen toestemming is gege ven om meubels te verkopen. Op basis daarvan is er contact gezocht met de ge noemde landelijke meubelketen. Volgens de gemeente mag er een beperkt aantal meubels worden verkocht, maar moet de hoofdmoot bestaan uit keukens. Burgemeester en wethouders hebben een wijzigingsbevoegdheid en mogen het be stemmingsplan dus wijzigen. Ze willen die in het geval van Bouwcoöp niet ge bruiken. Uitbreiding van het pand is voor de gemeente helemaal uit den boze. De Bruijn wijst er echter op dat buur man Morres wel medewerking krijgt om het verkoopoppervlakte fors uit te brei den. „Dan moet de gemeente ook ons zo'n ontheffing geven. Het is in precies hetzelfde bestemmingsplan en het gaat om hetzelfde artikelenpakket. B en W weten dat de gemeente een schadeclaim boven het hoofd hangt en toch willen ze geen toestemming geven. Waar liggen dan de belangen? Bij de belastingbetaler of bij Morres?" Wethouder G. van de Voorde wilde gisteren niet meer op de kwestie ingaan, totdat B en W een geza menlijk standpunt hebben ingenomen. „Ik vind het overigens wel bijzonder vreemd dat De Bruijn naar de krant stapt zonder eerst met ons over de kwes tie te praten." Volgens De Bruijn heeft buurman Morres inmiddels laten weten het Bouwcoöp-pand wel te willen opko pen. Bij Morres was gisteren niemand van de directie bereikbaar om dat te ont kennen of bevestigen. Management/ aatschappij 'chappij: Ipverlening P) ■erlening Dienstverlening ijd en deeltijd) elijke Vorming: en deeltijd) oltijd en deeltijd) ingen TWEEDE LEVEN!! ELSTOFFEERDERS, 135. Breda. 076-5144200 Van onze verslaggever Middelburg - Zoals het er nu naar uitziet zal de wegenbe lasting voor de Zeeuwen de komende vijf jaar trendmatig met 2,5 procent blijven stij gen. Concreet betekent dit dat de gemiddelde automobilist per jaar telkens ruim vijf gul des duurder uit is dan het jaar ervoor. Op zich is dit geen erg hoog be drag. Ware het niet dat vorige week (zoals gemeld) in een verga dering van een Statencomissie juist politieke geluiden opgingen om de belasting de komende ja ren te bevriezen of zelfs te verla gen. Tijdens die vergadering liet MA-gedeputeerde Bruinooge (Financiën) al weten dat bevrie zing van de tarieven er waar schijnlijk niet zal inzitten, ook al heeft de provincie een meevaller gehoekt van ruim vier miljoen gulden over 1996. Bruinooge ver wacht nieuwe bezuinigingen uit Den Haag en wil die winst als buffer gebruiken. Nu hebben zijn ambtenaren uitgerekend wat de gevolgen zijn van afschaffing van de jaarlijkse trendmatige verho ging. Het zou de provincie in 2001 op een verlies van 3,5 mil joengulden komen te staan. Poli tiek lijkt het daardoor momenteel niet haalbaar de verhogingen van de wegenbelasting af te schaffen. Dat kan ewel veranderen na de. verkiezingen in 1999, wanneer een nieuw college van Gedepu teerde Staten met een nieuw re geerprogramma aantreedt. De jaarlijkse aanpassing van de wegenbelasting aan lonen en prijzen is bestaand beleid. In no vember 1995 besloten de Zeeuw se Staten de jaarlijkse verhoging in te voeren. Per jaar komt er uit de post wegenbelasting gemid deld 34 miljoen gulden bij de pro vincie binnen. Kloosterzande - De gemeente Hontenisse verwacht een winst van ongeveer twee miljoen gul den te maken op de verkoop van bouwgrond. Dat is voldoende. Daarom gaan de grondprijzen voorlopig niet omhoog. 1M REGIO ZEELAND C2 Vlas, van oudsher een Zeeuws- Vlaamse teelt, wint onweerstaanbaar weer aan populariteit. De belangstel ling voor vlas ten behoeve van indus triële toepassingen is groeiende, zo bleek eind vorige week nog een sympo sium in Hulst over de gebruiksmoge lijkheden van vlas. Want de tijd dat vlas linea recta naar de textielindustrie ging voor de fabricage van linnen, is voorbij. Nu zijn er mogelijkheden voor gebruik in in een scala aan producten. Maar het oog wil ook wat: wie dezer dagen door de Zeeuws-Vlaamse pol ders rijdt, die ziet ook - zoals hier bij Heikant- de schoonheid van vlas in volle bloei. foto's camile schelstraete (ADVERTENTIE) Van onze verslaggeefster Terneuzen - De CNV-regio Zeeuws-Vlaanderen onder zoekt het beleid van de zeven gemeenten op het gebied van de sociale zekerheid. Hiertoe heeft het CNV de ge meentelijke kosten- en batenme ter (GKBM) samengesteld. Met de GKBM wordt systematisch in beeld gebracht welk beleid ge- meenten voeren op het terrein van sociale voorzieningen en wel zijn. Het bestuur van de CNV-af- deling Zeeuws-Vlaanderen sluit met dit onderzoek aan bij het landelijk project 'Hoe sociaal is lokaal?' van het CNV. De GKBM is een enquête die door kaderle den van het CNV wordt uitge voerd in alle 572 gemeenten in rjj -*& - In navolging van de gemeente Goes hebben nu ook zondb U|fer(k Staten van Zeeland bij minister Borst (Volksge- War ëepleit om de vesting van de Keuringsdienst voor diech! V°0r s '3e'lou^ei1 en n*et te verplaatsen naar Dor- vertrek van de keuringsdienst zouden ruim vijftig arbeids- lies en ,Voor Zeeland verloren gaan. Daarnaast is er vrees voor ver- dierer.n eslcUndigheid, waarvan met name de kennis over de schelp- Het Ze V00r ^eze Provincie van groot belang is. gtge uivse provinciebestuur herinnert de minister verder aan het dus nnt 1Zeeland al verscheidene Rijksdiensten, en daarmee werkgelegenheid, zijn verdwenen. Door Harold de Puysseleijr Terneuzen/Parijs - De Franse politie en justitie hebben door de bank genomen absoluut geen juist beeld van het Neder landse drugsbeleid. Fransen hebben het idee dat ze overal in ons land maar bin nen kunnen rijden en daar winkels aan treffen waar de verdovende middelen uit gestald liggen. Dat stelt hoofdinspecteur E. Kint, hoofd ba siseenheid van de politie in Terneuzen, terug kijkend op een stage van een week die hij sa men met zijn collega Koevoets doorbracht bij de drugsbestrijdingsbrigade van de Police National in Parijs. Het bezoek paste in de werkafspraken die de Nederlandse en Franse politie hebben ge maakt over de gezamenlijke bestrijding van het drugstoerisme. De Franse autoriteiten hebben er nog nooit van gehoord dat iemand die in Terneuzen op straat een joint rookt een bekeuring krijgt. De sanctie van het binnenstadsverbod is voor hen eveneens totaal nieuw. „Breda, Amsterdam en Rotterdam bepalen het beeld dat de Fransen van ons drugsbeleid hebben," aldus Kint. „Ze hebben er absoluut geen benul van hoe het er in Zeeuws-Vlaam deren aan toe gaat. Ze begrijpen niet hoe het mogelijk is, dat er in een land in met vijfen twintig politieregio's verschillende soorten lokaal afgestemd drugsbeleid is." Preventie Het hoofd van de basiseenheid Terneuzen noemt het in die zin een winstpunt dat hij duidelijk heeft kunnen maken hoe de vork in deze streek werkelijk aan de steel zit. Tijdens zijn stage in Parijs kwam Kint onder meer in aanraking met een preventiewerkster, die met een voorlichtingsproject veel scholen bereikt. „Zij vertelde op die scholen tegen tal van dit soort vragen aan te lopen. Ze was blij te horen hoe het optreden in Zeeuws-Vlaanderen in el kaar steekt. Om dat over te kunnen dragen op de scholieren daar. Dat beschouw ik als een winstpunt. Misschien weerhoudt het poten tiële drugstoeristen om af te reizen naar Zeeuws-Vlaanderen. Hoewel de drugskopers uit Parijs natuurlijk eerder met de trein naar Brabant gaan dan richting Zeeuws-Vlaande ren." Een markant verschil in de beeldvorming Van onze verslaggever Middelburg - Het toeristisch bedrijfsleven en gemeenten in Zeeland moeten bij voorkeur samen concrete voorstellen ma ken om het toeristisch product kwalitatief fors te verbeteren. Wil Zeeland in 2015 nog altijd een vakantieregio van betekenis zijn, dan moet nu worden geïnvesteerd in samenwerking, ac commodatie- en productvernieuwing, seizoensverlenging, as sortimentsverbreding en marketing en promotie. Dat is de inzet van het landelijke cussie-bijeenkomsten moet de actieplan 'Plan Zee van cultuur' waar ook het Bureau voor Toeris me Zeeland aan mee doet. De start wordt gegeven met drie dis cussiebijeenkomsten in Oost burg, Meliskerke en Westen- schouwen. Het doel van de drie bijeenkomsten is te komen tot concrete plannen ter verbetering van de kwaliteit van het aanbod. Plannen die breed worden gedra gen en uitvoerbaar zijn. Grillige consument Het Bureau voor Toerisme vindt investeren in de toekomst van toeristsich Zeeland nu noodzake lijk. „Vanwege de verhevigde concurrentie en de grilliger wor dende consument. Het is niet vanzelfsprekend dat de gasten volgend jaar weer komen. Even min dat ze de komende jaren het zelfde willen." Als voorzet hebben de toeris tische organisaties AVN en NBT hun visie en concrete suggesties verwoord in het actieplan. Dit plan vormt een basis voor debat, een inspiratiebron voor meer suggesties en betere plannen. De concrete voorstellen moeten vol gens het Bureau voor Toerisme niet worden geformuleerd in de vorm van wensenlijstjes voor 'Den Haag' maar moeten inititia- tieven zijn die zorgen voor eigen kwaliteitsimpulsen. In het actieplan wordt aangege ven dat de toerist van morgen een moment-consument is, op zoek naar een op maat gesneden toe ristisch aanbod, variatie en nieu we ervaringen. Het plan spitst zich toe op de drie hoofdelemen ten van toerisme: vervoer, ver blijf en vermaak. Tijdens de dis- vraag worden beantwoord op welke manieren deze elementen verbeterd kunnen worden. Hoe blijft Zeeland in de 21e eeuw bijvoorbeeld optimaal bereik baar en toegankelijk en welke voorzieningen voor andere ver voersvormen dan de auto zijn wenselijk In het actieplan wordt geen pleidooi gehouden voor een uitbreiding van accommodaties. Oplossingen worden gezocht in een breder aanbod zoals renova tie van oude kustpanden zoals koloniehuizen, paviljoens, oude badhotels en vervallen villa's. Te vens wordt de vraag gesteld hoe het vizier meer op het achterland gericht kan worden. Op het gebied van vermaak moet de vraag worden beantwoord wat Zeeland nodig heeft om ook in de toekomst zijn plaats op de toeris tische kaart te behouden en mo gelijk uitbreiden. De bijeenkomst in Oostburg wordt morgen ge houden in cultureel centrum Den Hoekzak. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. Van onze verslaggever Hulst - Een 18-jarige bromfiets ster uit Axel is gisteren met een gebroken been naar het zieken huis gebracht na een aanrijding met een 25-jarige autobestuurder uit St.-Jansteen. De automobilist sloeg rond 7.45 uur op de krui sing Afrikaweg/Hogeweg linksaf en liet de hem tegemoetkomende bromfietsster niet voorgaan. De materiële schade van de aanrij ding was aanzienlijk. (ADVERTENTIE) Nederland. De vragen liggen op het terrein van de Algemene Bij standswet, de Bijzonder Bijstand, de Wet Voorzieningen Gehandi capten, Gemeentelijk Welzijns beleid, belastingen, kwijtschel ding en de klantvriendelijkheid van gemeenten. In Zeeuws-Vlaanderen doen alle gemeenten mee aan het onder zoek. De resultaten worden na de zomer bekend worden gemaakt. leeft trouwens ook aan Nederlandse kant, maakt Kint duidelijk. „Wij denken dat ze in Frankrijk alle drugshandel rigoureus aan pakken. Er was een geval daar van een gast die voor de derde keer met tien gram cannabis werd aangehouden. Maar de twee keer daar voor was hij er vanaf gekomen met slechts een waarschuwing. Dat is dus in principe een beetje hetzelfde als in Nederland. Wel vindt de verkoop van drugs in Parijs veel verdekter plaats. Er is sprake van een enorm onder gronds circuit." Lang vast De Police National houdt in Parijs elk jaar vijf- tot zesduizend mensen aan in verband met drugsdelicten. Het merendeel daarvan is tussen de dertien en achttien jaar oud, kregen de Zeeuws-Vlaamse politie-agenten tijdens hun bezoek te horen. Opvallend vond Kint dat tweederde van dat aantal verdachten ge durende langere tijd vast bleef zitten. Al bij al kijkt Kint terug op een nuttig bezoek. Hij heeft beter inzicht in de werkwijze van een deel van de Franse politie en die heeft op haar beurt meer begrip gekregen voor de drugspolitiek van Nederland. Schiphol - Amsterdam - Weesp - Amersfoort/Lelystad Vrijdag 13 juni vanaf 20.00 uur, zaterdag 14 juni en zondag 15 juni de gehele dag Tussen Weesp en Amsterdam wordt het aantal sporen verdub beld, een project dat medio 1997 gereed zal zijn. Doot deze werkzaamheden is er op vrijdag 13 juni vanaf 20.00 uur en op zaterdag 14 en zondag 15 juni de gehele dag beperkt treinver keer. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten. Reist u per Intercity Amsterdam CS Schiphol - Amersfoort - Groningen Leeuwarden Enschede v.v.7 De Intercity's tussen Amsterdam CS en Amersfoort rijden volgens het spoorboekje. De Intercity's Schiphol - A'dam Zuid WTC - Amersfoort v.v. rijden niet. Tussen Schiphol en Amersfoort reist u via Amsterdam CS. Van A'dam Zuid WTC naar Amersfoort v.v. reist u via Duivendrecht en Utrecht CS. De internationale treinen van/naar Hannover - Berlin rijden met enige vertraging. •Reist u per sneltrein of stoptrein op de trajecten Amsterdam CS - Weesp, A'dam Zuid WTC - Weesp, Weesp - Lelystad of Weesp - Amersfoort? Tussen Diemen Zuid en Weesp rijden bussen in plaats van treinen. Op de trajecten Amsterdam CS - Weesp - Hilversum - Amersfoort en Weesp - Lelystad rijden minder treinen per uur en is sprake van extra overstappen en/of gewijzigde vertrektijden. Meer informatie? Wilt u meer informatie over deze en andere werkzaamheden in deze periode? Kijk op Teletekstpagina 754, bel OV Reisinfor matie 0900-9292 (75 ct/m) of haal de folder op het station. Een folder met de volledige dienstregeling van bussen en trei nen is verkrijgbaar op de stations langs de genoemde trajecten. Uiteraard staan onze lokettisten en conducteurs u ook graag te woord.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13