6 Kwaliteit van
het toerisme
moet beter'
Trends dreigt gemeente Hulst met schadeclaim vier ton per jaar
Agenten terug van stage bij Parijse politie
n
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
j
Zeeuws-Vlaams vlas in volle bloei
CNY onderzoekt beleid
rond sociale zekerheid
Beperkt treinverkeer
Klokkanshow
van maar dan
400 Klokken
over/e studie?
RDERIJ DIRKSE
Wegenbelasting
Zeeland gaat
weer stijgen
Hontenisse
maakt winst
'Zeeuws-Vlaams binnenstadsverbod in buitenland nauwelijks bekend'
GS willen de Keuringsdienst
voor Waren in Goes honden
Discussies over het Zeeuwse aanbod
Bromfietsster
breekt been
DINSDAG 10 JUNI 1997
lerdag 12 juni tussen
.00 uur persoonlijk
Ichthus Hogeschool
afspraak
jjbonze verslaggever
gulst - De gemeente Hulst kan een
schadeclaim van 400.000 gulden per
«ar tegemoet zien als er in het pand
Jan Bouwcoöp aan de industrieweg
ia meubels verkocht mogen wor
den. Dat is volgens de eigenaar van
het pand, het bedrijf Trends, de jaar
lijkse huursom die het bedrijf dan
misloopt.
Trends schermt met een landelijke meu-
•speciaalzaak die in het pand zou wil
len beginnen en die werk zou bieden aan
ongeveer twintig mensen. Om welke
meubelketen het gaat wil woordvoerder
J. de Bruijn van Trends niet kwijt. „Maar
ik kan wel zeggen dat die veel groter is
dan Morres en op dit moment ontzettend
snel groeit." Volgens De Bruijn dreigt de
gemeente Hulst roet in het eten te gooien
door de verkoop van meubels in het pand
te verbieden. Dit om de er naast geves
tigde meubelgigant Morres te vrijwaren
van concurrentie. „Een wanprestatie.
Onbehoorlijke bestuur," stelt De Bruijn.
Hij wijst op een gemeentelijk schrijven
van begin vorig jaar, waaruit hij op
maakt dat er toen toestemming is gege
ven om meubels te verkopen. Op basis
daarvan is er contact gezocht met de ge
noemde landelijke meubelketen. Volgens
de gemeente mag er een beperkt aantal
meubels worden verkocht, maar moet de
hoofdmoot bestaan uit keukens.
Burgemeester en wethouders hebben een
wijzigingsbevoegdheid en mogen het be
stemmingsplan dus wijzigen. Ze willen
die in het geval van Bouwcoöp niet ge
bruiken. Uitbreiding van het pand is
voor de gemeente helemaal uit den boze.
De Bruijn wijst er echter op dat buur
man Morres wel medewerking krijgt om
het verkoopoppervlakte fors uit te brei
den. „Dan moet de gemeente ook ons
zo'n ontheffing geven. Het is in precies
hetzelfde bestemmingsplan en het gaat
om hetzelfde artikelenpakket. B en W
weten dat de gemeente een schadeclaim
boven het hoofd hangt en toch willen ze
geen toestemming geven. Waar liggen
dan de belangen? Bij de belastingbetaler
of bij Morres?" Wethouder G. van de
Voorde wilde gisteren niet meer op de
kwestie ingaan, totdat B en W een geza
menlijk standpunt hebben ingenomen.
„Ik vind het overigens wel bijzonder
vreemd dat De Bruijn naar de krant
stapt zonder eerst met ons over de kwes
tie te praten." Volgens De Bruijn heeft
buurman Morres inmiddels laten weten
het Bouwcoöp-pand wel te willen opko
pen. Bij Morres was gisteren niemand
van de directie bereikbaar om dat te ont
kennen of bevestigen.
Management/
aatschappij
'chappij:
Ipverlening
P)
■erlening
Dienstverlening
ijd en deeltijd)
elijke Vorming:
en deeltijd)
oltijd en deeltijd)
ingen
TWEEDE LEVEN!!
ELSTOFFEERDERS,
135. Breda. 076-5144200
Van onze verslaggever
Middelburg - Zoals het er nu
naar uitziet zal de wegenbe
lasting voor de Zeeuwen de
komende vijf jaar trendmatig
met 2,5 procent blijven stij
gen. Concreet betekent dit dat
de gemiddelde automobilist
per jaar telkens ruim vijf gul
des duurder uit is dan het jaar
ervoor.
Op zich is dit geen erg hoog be
drag. Ware het niet dat vorige
week (zoals gemeld) in een verga
dering van een Statencomissie
juist politieke geluiden opgingen
om de belasting de komende ja
ren te bevriezen of zelfs te verla
gen. Tijdens die vergadering liet
MA-gedeputeerde Bruinooge
(Financiën) al weten dat bevrie
zing van de tarieven er waar
schijnlijk niet zal inzitten, ook al
heeft de provincie een meevaller
gehoekt van ruim vier miljoen
gulden over 1996. Bruinooge ver
wacht nieuwe bezuinigingen uit
Den Haag en wil die winst als
buffer gebruiken. Nu hebben zijn
ambtenaren uitgerekend wat de
gevolgen zijn van afschaffing van
de jaarlijkse trendmatige verho
ging. Het zou de provincie in
2001 op een verlies van 3,5 mil
joengulden komen te staan. Poli
tiek lijkt het daardoor momenteel
niet haalbaar de verhogingen van
de wegenbelasting af te schaffen.
Dat kan ewel veranderen na de.
verkiezingen in 1999, wanneer
een nieuw college van Gedepu
teerde Staten met een nieuw re
geerprogramma aantreedt.
De jaarlijkse aanpassing van de
wegenbelasting aan lonen en
prijzen is bestaand beleid. In no
vember 1995 besloten de Zeeuw
se Staten de jaarlijkse verhoging
in te voeren. Per jaar komt er uit
de post wegenbelasting gemid
deld 34 miljoen gulden bij de pro
vincie binnen.
Kloosterzande - De gemeente
Hontenisse verwacht een winst
van ongeveer twee miljoen gul
den te maken op de verkoop van
bouwgrond. Dat is voldoende.
Daarom gaan de grondprijzen
voorlopig niet omhoog.
1M REGIO ZEELAND C2
Vlas, van oudsher een Zeeuws-
Vlaamse teelt, wint onweerstaanbaar
weer aan populariteit. De belangstel
ling voor vlas ten behoeve van indus
triële toepassingen is groeiende, zo
bleek eind vorige week nog een sympo
sium in Hulst over de gebruiksmoge
lijkheden van vlas. Want de tijd dat
vlas linea recta naar de textielindustrie
ging voor de fabricage van linnen, is
voorbij. Nu zijn er mogelijkheden voor
gebruik in in een scala aan producten.
Maar het oog wil ook wat: wie dezer
dagen door de Zeeuws-Vlaamse pol
ders rijdt, die ziet ook - zoals hier bij
Heikant- de schoonheid van vlas in
volle bloei.
foto's camile schelstraete
(ADVERTENTIE)
Van onze verslaggeefster
Terneuzen - De CNV-regio
Zeeuws-Vlaanderen onder
zoekt het beleid van de zeven
gemeenten op het gebied van
de sociale zekerheid.
Hiertoe heeft het CNV de ge
meentelijke kosten- en batenme
ter (GKBM) samengesteld. Met
de GKBM wordt systematisch in
beeld gebracht welk beleid ge-
meenten voeren op het terrein
van sociale voorzieningen en wel
zijn. Het bestuur van de CNV-af-
deling Zeeuws-Vlaanderen sluit
met dit onderzoek aan bij het
landelijk project 'Hoe sociaal is
lokaal?' van het CNV. De GKBM
is een enquête die door kaderle
den van het CNV wordt uitge
voerd in alle 572 gemeenten in
rjj -*& - In navolging van de gemeente Goes hebben nu ook
zondb U|fer(k Staten van Zeeland bij minister Borst (Volksge-
War ëepleit om de vesting van de Keuringsdienst voor
diech! V°0r s '3e'lou^ei1 en n*et te verplaatsen naar Dor-
vertrek van de keuringsdienst zouden ruim vijftig arbeids-
lies en ,Voor Zeeland verloren gaan. Daarnaast is er vrees voor ver-
dierer.n eslcUndigheid, waarvan met name de kennis over de schelp-
Het Ze V00r ^eze Provincie van groot belang is.
gtge uivse provinciebestuur herinnert de minister verder aan het
dus nnt 1Zeeland al verscheidene Rijksdiensten, en daarmee
werkgelegenheid, zijn verdwenen.
Door Harold de Puysseleijr
Terneuzen/Parijs - De Franse politie en
justitie hebben door de bank genomen
absoluut geen juist beeld van het Neder
landse drugsbeleid. Fransen hebben het
idee dat ze overal in ons land maar bin
nen kunnen rijden en daar winkels aan
treffen waar de verdovende middelen uit
gestald liggen.
Dat stelt hoofdinspecteur E. Kint, hoofd ba
siseenheid van de politie in Terneuzen, terug
kijkend op een stage van een week die hij sa
men met zijn collega Koevoets doorbracht bij
de drugsbestrijdingsbrigade van de Police
National in Parijs.
Het bezoek paste in de werkafspraken die de
Nederlandse en Franse politie hebben ge
maakt over de gezamenlijke bestrijding van
het drugstoerisme.
De Franse autoriteiten hebben er nog nooit
van gehoord dat iemand die in Terneuzen op
straat een joint rookt een bekeuring krijgt. De
sanctie van het binnenstadsverbod is voor
hen eveneens totaal nieuw.
„Breda, Amsterdam en Rotterdam bepalen
het beeld dat de Fransen van ons drugsbeleid
hebben," aldus Kint. „Ze hebben er absoluut
geen benul van hoe het er in Zeeuws-Vlaam
deren aan toe gaat. Ze begrijpen niet hoe het
mogelijk is, dat er in een land in met vijfen
twintig politieregio's verschillende soorten
lokaal afgestemd drugsbeleid is."
Preventie
Het hoofd van de basiseenheid Terneuzen
noemt het in die zin een winstpunt dat hij
duidelijk heeft kunnen maken hoe de vork in
deze streek werkelijk aan de steel zit. Tijdens
zijn stage in Parijs kwam Kint onder meer in
aanraking met een preventiewerkster, die met
een voorlichtingsproject veel scholen bereikt.
„Zij vertelde op die scholen tegen tal van dit
soort vragen aan te lopen. Ze was blij te horen
hoe het optreden in Zeeuws-Vlaanderen in el
kaar steekt. Om dat over te kunnen dragen op
de scholieren daar. Dat beschouw ik als een
winstpunt. Misschien weerhoudt het poten
tiële drugstoeristen om af te reizen naar
Zeeuws-Vlaanderen. Hoewel de drugskopers
uit Parijs natuurlijk eerder met de trein naar
Brabant gaan dan richting Zeeuws-Vlaande
ren."
Een markant verschil in de beeldvorming
Van onze verslaggever
Middelburg - Het toeristisch bedrijfsleven en gemeenten in
Zeeland moeten bij voorkeur samen concrete voorstellen ma
ken om het toeristisch product kwalitatief fors te verbeteren.
Wil Zeeland in 2015 nog altijd een vakantieregio van betekenis
zijn, dan moet nu worden geïnvesteerd in samenwerking, ac
commodatie- en productvernieuwing, seizoensverlenging, as
sortimentsverbreding en marketing en promotie.
Dat is de inzet van het landelijke cussie-bijeenkomsten moet de
actieplan 'Plan Zee van cultuur'
waar ook het Bureau voor Toeris
me Zeeland aan mee doet. De
start wordt gegeven met drie dis
cussiebijeenkomsten in Oost
burg, Meliskerke en Westen-
schouwen. Het doel van de drie
bijeenkomsten is te komen tot
concrete plannen ter verbetering
van de kwaliteit van het aanbod.
Plannen die breed worden gedra
gen en uitvoerbaar zijn.
Grillige consument
Het Bureau voor Toerisme vindt
investeren in de toekomst van
toeristsich Zeeland nu noodzake
lijk. „Vanwege de verhevigde
concurrentie en de grilliger wor
dende consument. Het is niet
vanzelfsprekend dat de gasten
volgend jaar weer komen. Even
min dat ze de komende jaren het
zelfde willen."
Als voorzet hebben de toeris
tische organisaties AVN en NBT
hun visie en concrete suggesties
verwoord in het actieplan. Dit
plan vormt een basis voor debat,
een inspiratiebron voor meer
suggesties en betere plannen. De
concrete voorstellen moeten vol
gens het Bureau voor Toerisme
niet worden geformuleerd in de
vorm van wensenlijstjes voor
'Den Haag' maar moeten inititia-
tieven zijn die zorgen voor eigen
kwaliteitsimpulsen.
In het actieplan wordt aangege
ven dat de toerist van morgen een
moment-consument is, op zoek
naar een op maat gesneden toe
ristisch aanbod, variatie en nieu
we ervaringen. Het plan spitst
zich toe op de drie hoofdelemen
ten van toerisme: vervoer, ver
blijf en vermaak. Tijdens de dis-
vraag worden beantwoord op
welke manieren deze elementen
verbeterd kunnen worden.
Hoe blijft Zeeland in de 21e eeuw
bijvoorbeeld optimaal bereik
baar en toegankelijk en welke
voorzieningen voor andere ver
voersvormen dan de auto zijn
wenselijk In het actieplan wordt
geen pleidooi gehouden voor een
uitbreiding van accommodaties.
Oplossingen worden gezocht in
een breder aanbod zoals renova
tie van oude kustpanden zoals
koloniehuizen, paviljoens, oude
badhotels en vervallen villa's. Te
vens wordt de vraag gesteld hoe
het vizier meer op het achterland
gericht kan worden.
Op het gebied van vermaak moet
de vraag worden beantwoord wat
Zeeland nodig heeft om ook in de
toekomst zijn plaats op de toeris
tische kaart te behouden en mo
gelijk uitbreiden. De bijeenkomst
in Oostburg wordt morgen ge
houden in cultureel centrum Den
Hoekzak. De bijeenkomst begint
om 19.30 uur.
Van onze verslaggever
Hulst - Een 18-jarige bromfiets
ster uit Axel is gisteren met een
gebroken been naar het zieken
huis gebracht na een aanrijding
met een 25-jarige autobestuurder
uit St.-Jansteen. De automobilist
sloeg rond 7.45 uur op de krui
sing Afrikaweg/Hogeweg linksaf
en liet de hem tegemoetkomende
bromfietsster niet voorgaan. De
materiële schade van de aanrij
ding was aanzienlijk.
(ADVERTENTIE)
Nederland. De vragen liggen op
het terrein van de Algemene Bij
standswet, de Bijzonder Bijstand,
de Wet Voorzieningen Gehandi
capten, Gemeentelijk Welzijns
beleid, belastingen, kwijtschel
ding en de klantvriendelijkheid
van gemeenten.
In Zeeuws-Vlaanderen doen alle
gemeenten mee aan het onder
zoek. De resultaten worden na de
zomer bekend worden gemaakt.
leeft trouwens ook aan Nederlandse kant,
maakt Kint duidelijk. „Wij denken dat ze in
Frankrijk alle drugshandel rigoureus aan
pakken. Er was een geval daar van een gast
die voor de derde keer met tien gram cannabis
werd aangehouden. Maar de twee keer daar
voor was hij er vanaf gekomen met slechts een
waarschuwing. Dat is dus in principe een
beetje hetzelfde als in Nederland. Wel vindt
de verkoop van drugs in Parijs veel verdekter
plaats. Er is sprake van een enorm onder
gronds circuit."
Lang vast
De Police National houdt in Parijs elk jaar
vijf- tot zesduizend mensen aan in verband
met drugsdelicten. Het merendeel daarvan is
tussen de dertien en achttien jaar oud, kregen
de Zeeuws-Vlaamse politie-agenten tijdens
hun bezoek te horen. Opvallend vond Kint
dat tweederde van dat aantal verdachten ge
durende langere tijd vast bleef zitten.
Al bij al kijkt Kint terug op een nuttig bezoek.
Hij heeft beter inzicht in de werkwijze van
een deel van de Franse politie en die heeft op
haar beurt meer begrip gekregen voor de
drugspolitiek van Nederland.
Schiphol - Amsterdam - Weesp - Amersfoort/Lelystad
Vrijdag 13 juni vanaf 20.00 uur,
zaterdag 14 juni en zondag 15 juni de
gehele dag
Tussen Weesp en Amsterdam wordt het aantal sporen verdub
beld, een project dat medio 1997 gereed zal zijn. Doot deze
werkzaamheden is er op vrijdag 13 juni vanaf 20.00 uur en op
zaterdag 14 en zondag 15 juni de gehele dag beperkt treinver
keer. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten.
Reist u per Intercity Amsterdam CS Schiphol -
Amersfoort - Groningen Leeuwarden Enschede v.v.7
De Intercity's tussen Amsterdam CS en Amersfoort rijden
volgens het spoorboekje. De Intercity's Schiphol - A'dam Zuid
WTC - Amersfoort v.v. rijden niet. Tussen Schiphol en
Amersfoort reist u via Amsterdam CS. Van A'dam Zuid WTC
naar Amersfoort v.v. reist u via Duivendrecht en Utrecht CS.
De internationale treinen van/naar Hannover - Berlin rijden
met enige vertraging.
•Reist u per sneltrein of stoptrein op de trajecten
Amsterdam CS - Weesp, A'dam Zuid WTC - Weesp,
Weesp - Lelystad of Weesp - Amersfoort?
Tussen Diemen Zuid en Weesp rijden bussen in plaats van
treinen. Op de trajecten Amsterdam CS - Weesp - Hilversum -
Amersfoort en Weesp - Lelystad rijden minder treinen
per uur en is sprake van extra overstappen en/of gewijzigde
vertrektijden.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over deze en andere werkzaamheden
in deze periode? Kijk op Teletekstpagina 754, bel OV Reisinfor
matie 0900-9292 (75 ct/m) of haal de folder op het station.
Een folder met de volledige dienstregeling van bussen en trei
nen is verkrijgbaar op de stations langs de genoemde trajecten.
Uiteraard staan onze lokettisten en conducteurs u ook graag
te woord.