Een caravan als bouwpakket :ehakt mels VW mikt steeds hoger Rover komt terug op besluit auto te verbannen inderen IpeStem AUTO VERKEER E3 Teruggefloten 700 kilo AUTONIEUWS KORT Mini MPV van Honda Crash-computer bij Volvo Renault-motor in Daewoo's 'Carin' bij Hyundai Boek met alle cabrio's Mazda krijgt er diesels bij Passat Variant gerieflijk en veelzijdig j Volkswagen heeft wereldwijd een I Marktaandeel van 10 procent. En gaat I ar hots op. In Nederland scheelt het j Met veel meer of de 'Wolfsburgers' ver- I nngen Opel van zijn bijna eeuwige eersh plaats. Terwijl de prijzen toch I Met misselijk zijn. Ford biedt zijn sta- H°n»r V00r sommige modellen voor dezelfde prijs aan als de sedan. Opel I waagt 1500 gulden extra voor een Vec- I stationwagon. Maar VW wil voor I een Variant 2,5 mille meer dan voor een gewone Passat. Het merk mikt I steeds hoger. Langer I sclen3' doen ze het ook- Ver" I IT,"*» en modellen op de- I (ierrio ^ormshet duurste auto-on- I de h ouwen- W/7 gebruikt dezelf- I te u,demplaten om VW's en Audi's op I voorh TJ\In oktot,er verschijnt bij- I die wnrit dlnieuwe vw Golf. Maar I als 1 n S Uwd op dezelfde bodem 1 r 6 huidl§e Audi A3. En de kleine Navigatie 6 JUNI 1997 VRIJDAG 6 JUNI 1997 lal vele malen gekookt larna ettelijke keren be- Ihet lekker, mits hij niet 1 dat zijn vaak kinderen Izal vallen bij de kok. Het Ir een grote hoeveelheid leent de pastei aan enkele 1 Het gaat evenwel om een llijke karakter verleent. lof rund) Tam I koriander (ketoembar) of diepvries) fckte wortelen peterselie felen but naar smaak I hierin de gesnipperde ui. lueel peper en zout naar pn gedaan en tot een rul i gewassen prei gaat door heegesudderd. Het gehakt i kunnen ze worden afge nokte wortelen. Het groen- kan nu boven op het ge- i worden gaar gekookt en geraspte nootmuskaat en brdt bovenop de groente in |en. en leg verspreid over de fhaal midden in een op 200 - 4). De pastei is klaar om er een egaal bruin korstje lig als lekker, besluit deze aneel basterdsuiker gd, die met kaneel wordt be- Ischeut yoghurt. De yoghurt Isterdsuiker en rozijntjes. Mini weigert te vertrekken Door Rien van der Steen Het is een wat je noemt volstrekt gedateerde auto. Wat heet. Het concept is 38 jaar oud. Iedereen vindt hem leuk. Maar bijna nie mand wil hem nog rijden. Bij Rover Nederland weten ze dat. Want ze gaan de Mini weer im porteren, maar rekenen erop dat ze er niet meer dan 150 per jaar 1 verkopen. Vandaar dat ze er geen dealer mee willen vermoeien: de impor teur neemt de verkoop zelf van uit Vianen ter hand. Als er dan wat mee is, mag de dealer het opknappen- Best slim wel. De Mini Wat je noemt een ouwe taaie. Rover besloot vorig jaar de ver nieuwde Mini niet meer naar Nederland te halen. Met bijna 30.000 gulden werd het ding te duur, ook al had hij een airbag. Sindsdien gebeurde er van alles. In Nederland kwam grijze im port, in Engeland werd besloten na het jaar 2000 een compleet nieuwe Mini te ontwerpen en met Chrysler werd een overeen komst getekend voor de produc- I tie van nieuwe motoren voor het I komende kleintje. I Directeur Arjen de Jong van Ro- 1 ver in Vianen had wel heel stoer geroepen dat het afgelopen was 50.000 van verkocht en volgens Rover zijn er nog 14.000 van in rijdende staat. In 1976 was het topjaar: toen werden er 12.000 van verkocht. Toen niet minder dan 439 vaderlanders vorig jaar een Mini van de nieuwe snit be stelden, krabde Rover Vianen zich nadrukkelijk achter de oren. De vrolijke, rumoerige, rappe, Spartaanse Mini blijft dus nog een tijdje. Het dekselse doosje, dat niet uit de bocht te branden is; het ouderwetse maar koddige wa gentje, in een grijs verleden be dacht door Sir Alec Issigonis. De Mini boekte successen in be roemde rally's, won bijvoorbeeld vier maal Monte Carlo, startte als Austin Seven/Morris 850, werd na de fusie met British Leyland BLMC Mini, eventjes Leyland Mini en sedert de over name door Rover gewoon Mini. BMW/Rover heeft de naam Mini inmiddels tot merknaam verhe- »Een van de eerste Mini's, die in 1959 gebouwd werden. Intussen zijn er bijna 5'/ miljoen van gebouwd. Na 2000 komt er een totaal nieuwe versie, ven. met de import van de Mini, maar hij werd hard teruggefloten. Door de klanten, maar ook door de fabriek. Zijn overtuiging be hield hij wel: de nieuwe Mini werd te duur. Dus neemt de im porteur de distributie zelf ter hand. Geen dealermarge en dat scheelt een slok: de nieuwe Mini Cooper 1.3i is te koop voor 24.990,-. Als Cooper S 1.3i kost hij drie mille meer. Tsjonge, wat een apart karretje. Het stuur staat er faliekant ver keerd in, er zijn maar vier ver snellingen vooruit en je hebt de indruk, dat je met je zitvalk over de grond schuurt. Maar op de testbaan van DAF in Nijnsel, waar Rover de vernieuwde Mini presenteerde, was het wel vrese lijk ravotten met het ding. Het autootje, een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor, is vaak gecopieerd, al is er volgens Rover nooit iemand in geslaagd dat afdoende te doen. Rover vindt het een heuse 'Car of the Century'. In totaal zijn er sinds 1959 514 miljoen van gemaakt. Van de 20.000 die er nu jaarlijks gepro duceerd worden gaat de helft naar Japan, waar het autootje tot cultmobiel verheven is. In Nederland zijn er al die jaren De kleine heeft zich in bijna 40 jaar zo geliefd gemaakt dat zijn definitieve vertrek wederom uit gesteld is. Voor Rover valt er niet veel meer aan te verdienen. Maar de merknaam moet in ere blijven om in 2000, wanneer een échte nieuwe Mini verschijnt, een springlevende schare be langstellenden te hebben. fct fijngehakt is een vegetarisch foduct dat rul gebakken kan wor- en, zoals gehakt van vlees. Hei I an worden gebruikt in bijvoor-1 ;>eld spaghetti. De satéstukjes zijn I 'marineerde brokjes Quorn die I oor Oosterse gerechten zijn be-1 ;beld. Deze twee nieuwe vleesver- angers zijn vanaf begin juni ver-1 rijgbaar bij verschillende super markten en natuurvoedingswin-1 els. Eet aantal vegetariërs stijgt flink- aarlijks groeit de groep vleesver- pters met vijftien procent. Ook zij Hen gevarieerd kunnen eten, ■leek uit marktonderzoek. Van- laar de groei in het aantal verschil-1 ende soorten vleesvervangers. Door Rien van der Steen Hij oogt als een caravan. Maar houdt eigenlijk het midden tus sen een vouwwagen en een huis je op wielen. De New Line van het Franse merk Caravelair moet het in de ogen van impor teur Frans de Witte in Houten gaan maken. Uiterst eenvoudig, een inrichting van praktisch nul, licht van gewicht en inder daad vriendelijk van prijs. Want voor bijna elf mille koop je toch maar een voertuig dat eruit ziet als een kleine caravan. Wat is het nou eigenlijk? Aan de buitenkant ziet hij er inderdaad caravannig uit. Geen disselbak, dat valt op. En natuurlijk ner gens een reservewiel, maar dat is bij de meeste caravans een ex- De basiscaravan van Carave lair ziet er fris uit, heeft een bre de deur, maar mist een achter raam. tra. De caravan wordt zo goed als leeg opgeleverd. Binnenin geen keuken, geen gootsteentje, geen koelkast, alleen twee lege kastjes en twee zittingen/bed den. 'Dit wordt de andere stijl van vakantievieren', juicht Art hur van Oord van De Witte in Houten. 'Dit is voor een jong en sportief kooppubliek', houdt hij de ver zamelde dealers tijdens de in troductie voor. 'De drempel om een caravan aan te schaffen is nu volledig verdwenen'. Nou heeft Van Oord gelijk als hij beweert dat het jongste pro duct van Caravelair goedkoop en dus interessant is. Van de an dere kant heeft hetzelfde merk voor duizend gulden meer een voordelige heuse caravan, die wel wat minder binnenruimte biedt, maar in elk geval een koelkast aan boord heeft. Van Oord vertelt dat er een groep mensen tussen 20 en 40 jaar is, die naar een eigentijds gesty- leerde caravan op zoek zijn voor een aantrekkelijke prijs. De ca ravan weegt 490 kilo en met een laadvermogen van 200 kilo is het maximale gewicht van 700 kg. zelfs door een Peugeot 106 voort te zeulen. De lichte Caravelair moet de concurrentie met de vouwwagen aangaan. Een vouwwagen is net zo zwaar. De New Line heeft een opbouw- lengte van 380 meter en volgens Arthur van Oord komen er voor delige pakketten om de primi tieve caravan aan te kleden. Een disselbak komt op 200 gulden en een tweepits gasstelletje op 100 gulden. „Jaarlijks gaan we zo'n zestig Caravelairs afzetten," denkt Van Oord. „Want voor 10.990,- koop je geen oude caravan met een bruin interieur, maar een mo derne, eigentijdse caravan." De afweging wordt dus nieuw, maar primitief tegen oud maar comfortabel. De Honda Life heeft een stuurwiel dat bacteriën het leven zuur maakt. In Japan worden al telefoons, pennen, enz. ge maakt van 'anti-bacterieel' materiaal. Het fenomeen 'mini-ruimtewagen' is groeiende. In Japan heeft Honda de 'Life' geïntroduceerd, een auto die veel lijkt op de Mo ve van Daihatsu die sinds enkele maanden in Nederland te koop is. De Life heeft een driecilinder motoï met vier kleppen per cilin der en een vermogen van 48 pk. De auto zou een verbruik van 1:27,6 (bij een snelheid van 60 km/h) hebben. Bijzonder detail van de Honda Life is het stuurwiel, dat 'anti- bacteriële' werking zou hebben. In Japan wordt materiaal dat bacteriën afstoot al gebruikt voor pennen, telmachines, telefoons en andere spullen die door veel mensenhanden aangeraakt wor den. De Life is 3,32 meter lang en 1,57 meter hoog. De zitpositie is hoog, er zijn veel indelingsmogelijkheden en de maximale baga gecapaciteit is 397 liter. Honda wil er in Japan 8000 per maand van verkopen. Er zijn geen plannen de auto naar Nederland te ex porteren. Bij Volvo wordt een nieuwe computer in gebruik genomen, die vijf keer sneller crash-simulaties uitvoert dan de huidige machi nes. De nieuwe computer wordt in 1999 in gebruik genomen. De NEC SX-4 kan per dag zes simulaties van botsingen van com plete auto's uitvoeren. Berekeningen die tot nu toe vijftig uur in beslag nemen kan de nieuwe computer in tien uur uitvoeren. Computergestuurde crash-simulaties kan het aantal echte, pe perdure, crashtests verminderen, maar volgens Volvo nooit volle dig vervangen. De diesel, die Daewoo volgend jaar in haar modellen monteert, wordt geleverd door Renault. De Fransen leveren de komende ja ren 200.000 1.9-diesels aan de Koreanen. Daewoo gebruikt bo vendien 1.2-benzinemotoren van Renault om het motorenaanbod te kunnen vergroten. Hyundai levert het topmodel Sonata voortaan eventueel met het navigatiesysteem Carin van Philips.Het systeem kost normaal 6500 gulden, maar Hyundai levert het voor 1.750,-. Carin geeft in beeld en geluid aan welke route de bestuurder dient te volgen. Het navigatiesysteem is vooral geschikt voor automobilisten die vaak een adres moeten zoeken en voor hen die veelvuldig in de stad op pad zijn. Het Philips-product werkt via een cd-rom en sa telliet, waarbij plaatsgegevens, eindbestemming en weggegevens verwerkt worden. Carin wordt met verschillende cd-roms van Europese landen geleverd, waaronder Duitsland, België, Frank rijk, Engeland en een gecombineerde cd van Zwitserland, Oos tenrijk en Italië. Hij geeft met name jaarboeken uit. Zoals De Onschatbare Klas sieker en 100 Klassiekers voor Alledag. Alle Cabrio's is er ook zo een. De uitgave van Jan Haakman speelt in op het toenemende aantal cabriolets. De auto met opvouwbare kap raakte in de jaren tachtig een beetje in de vergetelheid, maar kwam dankzij nieuwe technieken sterk terug in de jaren negentig. Alle Cabrio's dient als oriëntatie voor kopers van open auto's. Alle cabriolets staan in kleur afgebeeld met daarbij technische gegevens, nieuwprijs en de adressen van de importeurs. Het boek telt 160 pagina's, kost 12,50 en is verkrijgbaar bij Haakman bv Naarden, tel. 035- 6945612. Mazda levert met ingang van deze week het model 323 P en se dan ook met dieselmotor. Onder de kap zit een nieuwe motor met een inhoud van twee liter, gebaseerd op de Comprex-diesel, die Mazda in de 626 al leverde. De diesel voor de 323 heeft evenwel geen compressor en boven dien een lichtmetalen cilinderkop, uitlaatgasrecirculatie en een oxydatiekatalysator. De brandstofpomp is van het elektronisch gestuurde type. De motor levert 75 pk en de maximum trekkracht van 128 Nm bereikt hij bij een toerental van 3.000. De nieuwe Mazda-diesel kost 35.895,-. SwissChamp van VictorinoX. Als je afgaat op de afge|°P®° honderd jaar, zal de kwaliteit v beide messen weer nagenoeg lijk zijn. „Als je een Wenger he mis je Victorinox niet, en and® om," zegt een winkelier die oei soorten in huis heeft. foor Rien van der Steen Het beleid van VW is er de laatste tijd niM Van Platf°rmstrategie. Met één I L 'n de komt men uit de F Hi™! y.el® moPPeren, dat dat de in- Eheit van het merk vernietigt. I tnw'i Wolfsburg zijn ze ervan over- I i het een efficiënte manier van werken bevordert. En dat het eigen ka li ,ervan he verschillende merken be- houden kan blijven. I I arf6 'i^Jret met Fiat, Alfa Romeo en VW die in 1998 volgt onder de Polo, staat op precies dezelfde bodemplaat als de Seat Arosa. Volkswagen noemt zijn stationcars Va riant. Er was er eentje op basis van de Passat, er is er eentje van de Golf en er komt er een op basis van de Polo. Het is hem niet aan te zien, maar uitwendig is de nieuwe VW Passat bijna acht centi meter langer dan zijn voorganger. Net zoveel als de Passat sedan groter is dan de auto die hij afloste. De Variant is ook nog 2,5 cm breder en 5 cm hoger geworden. Het laadruim meet 495 liter en kan maximaal tot 1,6 m3 uitgebreid worden. Tussen de wielkasten achter zit een meter doorlaadbreedte. Het is hem kortom aan alle kanten aan te zien: deze Variant is functioneel en veelzijdig. En is uitgerust zoals het een luxe hoge middenklasser betaamt. VW heeft sinds 1973 2,8 miljoen Pas- sats Variant geproduceerd. De nieuwe versie is 2500 gulden duurder dan de sedan. En dat betekent dat het basis model, de 1.6, vanaf 1 juli 45.500 gul den gaat kosten. Voor twintig mille meer staat er eind dit jaar een topmo del: de Variant V6 met vierwielaandrij- ving. Rijden met de Passat Variant betekent je verbazen over de enorme stijfheid van de carrosserie. De auto geeft geen krimp. Niet op de snelweg, maar ook niet op schabouwelijke Duitse wegen met gaten en dwarsrichels. De achter klep is zelfs groter dan die van het laatste model en dat heeft de technici toch hoofdbrekens moeten bezorgen. Maar ja. Moderne las- en lijmtechniek maakt het mogelijk een carrosserie zeer buig- en torsiestijf te maken. En dat is met deze stationcar goed gelukt. Veel ruimte voor bagage, maar ook voor de passagiers. De inzittenden hebben een fantastische comfortmaat (de afstand tussen gaspedaal en leu ning achterbank) van 1,98 meter. Ver der een keurig ingerichte auto, met die fraaie dichtvallende lamellen voor de luchtroosters, fijn materiaal voor stoe len en dashboardbekleding, ver chroomde accenten en siliconenge- dempte handgrepen. VW heeft veel werk gemaakt van geiuiddemping, er zijn naast de twee standaard airbags zij-airbags te bestellen en er is een rui me motorenkeuze. De 1.6/100 pk, de 1.8/5V/125 pk, 1.8 turbo/150 pk, 1.9 TDI diesel met 90 of 110 pk, 2.3 VR5/150 pk en de 2.8 V6/193 pk. Met die twee laatste heeft het overigens een tijdje geduurd voordat VW de motoren zover kreeg dat ze moeiteloos in de Passat pasten. In de loop van 1998 kondigt VW trou wens een zescilinder TDI-diesel aan. Die zullen wellicht vooral scoren op vermogen en het rumoerige karakter van de vierpitters overklassen. Er zijn ook automatische versnellings bakken. Van hoog kaliber trouwens. Voor de topmodellen zelfs met vijf ver snellingen. Ze kennen een dynamische schakelprogramma (Tiptronic), zodat de bestuurder naar wens zelf de seha- kelmomenten kan bepalen. De auto maat schakelt op een voortreffelijke manier. Geen schokjes dus, niet bij het optrekken, niet bij terugschakelen. Techniek van de bovenste plank heet dat. Er is voor de Passat een navigatiesys teem beschikbaar. Met een klein schermpje tussen de snelheidsmeter en toerenteller en vanaf november met een Nederlands sprekende juffrouw, die cd-rom-gestuurd het verschil tus sen heg en steg kent. De Passat sedan verscheen in novem ber vorig jaar. Dat de Variant zo laat volgt gebeurt bewust: er werden van het voorgaande model tot misnoegen van VW veel te veel Variants verkocht, omdat de meeste mensen de vierdeurs versie nogal saai vonden. Daarom moest en zou het brandpunt van de marketing eerst de nieuwe sedan be treffen. Bij VW denken ze dat 55 pro cent van alle in Europa verkochte Pas- sats een Variant zal zijn. In de VS is dat maar 20 procent. Stijlvol en toch functioneel. De nieu we VW Passat Variant biedt veel ruim te, gedraagt zich geruisloos en heeft veel rijkwaliteiten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23