Een caravan als bouwpakket
:ehakt
mels
VW mikt steeds hoger
Rover komt terug op besluit auto te verbannen
inderen
IpeStem
AUTO VERKEER
E3
Teruggefloten
700 kilo
AUTONIEUWS KORT
Mini MPV van Honda
Crash-computer bij Volvo
Renault-motor in Daewoo's
'Carin' bij Hyundai
Boek met alle cabrio's
Mazda krijgt er diesels bij
Passat Variant gerieflijk en veelzijdig
j Volkswagen heeft wereldwijd een
I Marktaandeel van 10 procent. En gaat
I ar hots op. In Nederland scheelt het
j Met veel meer of de 'Wolfsburgers' ver-
I nngen Opel van zijn bijna eeuwige
eersh plaats. Terwijl de prijzen toch
I Met misselijk zijn. Ford biedt zijn sta-
H°n»r V00r sommige modellen voor
dezelfde prijs aan als de sedan. Opel
I waagt 1500 gulden extra voor een Vec-
I stationwagon. Maar VW wil voor
I een Variant 2,5 mille meer dan voor
een gewone Passat. Het merk mikt
I steeds hoger.
Langer
I sclen3' doen ze het ook- Ver"
I IT,"*» en modellen op de-
I (ierrio ^ormshet duurste auto-on-
I de h ouwen- W/7 gebruikt dezelf-
I te u,demplaten om VW's en Audi's op
I voorh TJ\In oktot,er verschijnt bij-
I die wnrit dlnieuwe vw Golf. Maar
I als 1 n S Uwd op dezelfde bodem
1 r 6 huidl§e Audi A3. En de kleine
Navigatie
6 JUNI 1997
VRIJDAG 6 JUNI 1997
lal vele malen gekookt
larna ettelijke keren be-
Ihet lekker, mits hij niet
1 dat zijn vaak kinderen
Izal vallen bij de kok. Het
Ir een grote hoeveelheid
leent de pastei aan enkele
1 Het gaat evenwel om een
llijke karakter verleent.
lof rund)
Tam
I koriander (ketoembar)
of diepvries)
fckte wortelen
peterselie
felen
but naar smaak
I hierin de gesnipperde ui.
lueel peper en zout naar
pn gedaan en tot een rul
i gewassen prei gaat door
heegesudderd. Het gehakt
i kunnen ze worden afge
nokte wortelen. Het groen-
kan nu boven op het ge-
i worden gaar gekookt en
geraspte nootmuskaat en
brdt bovenop de groente in
|en.
en leg verspreid over de
fhaal midden in een op 200
- 4). De pastei is klaar om
er een egaal bruin korstje
lig als lekker, besluit deze
aneel
basterdsuiker
gd, die met kaneel wordt be-
Ischeut yoghurt. De yoghurt
Isterdsuiker en rozijntjes.
Mini weigert te vertrekken
Door Rien van der Steen
Het is een wat je noemt volstrekt
gedateerde auto. Wat heet. Het
concept is 38 jaar oud. Iedereen
vindt hem leuk. Maar bijna nie
mand wil hem nog rijden. Bij
Rover Nederland weten ze dat.
Want ze gaan de Mini weer im
porteren, maar rekenen erop dat
ze er niet meer dan 150 per jaar
1 verkopen.
Vandaar dat ze er geen dealer
mee willen vermoeien: de impor
teur neemt de verkoop zelf van
uit Vianen ter hand. Als er dan
wat mee is, mag de dealer het
opknappen- Best slim wel. De
Mini Wat je noemt een ouwe
taaie.
Rover besloot vorig jaar de ver
nieuwde Mini niet meer naar
Nederland te halen. Met bijna
30.000 gulden werd het ding te
duur, ook al had hij een airbag.
Sindsdien gebeurde er van alles.
In Nederland kwam grijze im
port, in Engeland werd besloten
na het jaar 2000 een compleet
nieuwe Mini te ontwerpen en
met Chrysler werd een overeen
komst getekend voor de produc-
I tie van nieuwe motoren voor het
I komende kleintje.
I Directeur Arjen de Jong van Ro-
1 ver in Vianen had wel heel stoer
geroepen dat het afgelopen was
50.000 van verkocht en volgens
Rover zijn er nog 14.000 van in
rijdende staat. In 1976 was het
topjaar: toen werden er 12.000
van verkocht. Toen niet minder
dan 439 vaderlanders vorig jaar
een Mini van de nieuwe snit be
stelden, krabde Rover Vianen
zich nadrukkelijk achter de
oren. De vrolijke, rumoerige,
rappe, Spartaanse Mini blijft
dus nog een tijdje.
Het dekselse doosje, dat niet uit
de bocht te branden is; het
ouderwetse maar koddige wa
gentje, in een grijs verleden be
dacht door Sir Alec Issigonis. De
Mini boekte successen in be
roemde rally's, won bijvoorbeeld
vier maal Monte Carlo, startte
als Austin Seven/Morris 850,
werd na de fusie met British
Leyland BLMC Mini, eventjes
Leyland Mini en sedert de over
name door Rover gewoon Mini.
BMW/Rover heeft de naam Mini
inmiddels tot merknaam verhe-
»Een van de eerste Mini's, die in 1959 gebouwd werden. Intussen zijn er bijna 5'/ miljoen van gebouwd. Na 2000 komt er een totaal nieuwe versie, ven.
met de import van de Mini, maar
hij werd hard teruggefloten.
Door de klanten, maar ook door
de fabriek. Zijn overtuiging be
hield hij wel: de nieuwe Mini
werd te duur. Dus neemt de im
porteur de distributie zelf ter
hand. Geen dealermarge en dat
scheelt een slok: de nieuwe Mini
Cooper 1.3i is te koop voor
24.990,-. Als Cooper S 1.3i kost
hij drie mille meer.
Tsjonge, wat een apart karretje.
Het stuur staat er faliekant ver
keerd in, er zijn maar vier ver
snellingen vooruit en je hebt de
indruk, dat je met je zitvalk over
de grond schuurt. Maar op de
testbaan van DAF in Nijnsel,
waar Rover de vernieuwde Mini
presenteerde, was het wel vrese
lijk ravotten met het ding. Het
autootje, een voorwielaandrijver
met dwarsgeplaatste motor, is
vaak gecopieerd, al is er volgens
Rover nooit iemand in geslaagd
dat afdoende te doen. Rover
vindt het een heuse 'Car of the
Century'.
In totaal zijn er sinds 1959 514
miljoen van gemaakt. Van de
20.000 die er nu jaarlijks gepro
duceerd worden gaat de helft
naar Japan, waar het autootje
tot cultmobiel verheven is.
In Nederland zijn er al die jaren
De kleine heeft zich in bijna 40
jaar zo geliefd gemaakt dat zijn
definitieve vertrek wederom uit
gesteld is. Voor Rover valt er
niet veel meer aan te verdienen.
Maar de merknaam moet in ere
blijven om in 2000, wanneer een
échte nieuwe Mini verschijnt,
een springlevende schare be
langstellenden te hebben.
fct fijngehakt is een vegetarisch
foduct dat rul gebakken kan wor-
en, zoals gehakt van vlees. Hei I
an worden gebruikt in bijvoor-1
;>eld spaghetti. De satéstukjes zijn I
'marineerde brokjes Quorn die I
oor Oosterse gerechten zijn be-1
;beld. Deze twee nieuwe vleesver-
angers zijn vanaf begin juni ver-1
rijgbaar bij verschillende super
markten en natuurvoedingswin-1
els.
Eet aantal vegetariërs stijgt flink-
aarlijks groeit de groep vleesver-
pters met vijftien procent. Ook zij
Hen gevarieerd kunnen eten,
■leek uit marktonderzoek. Van-
laar de groei in het aantal verschil-1
ende soorten vleesvervangers.
Door Rien van der Steen
Hij oogt als een caravan. Maar
houdt eigenlijk het midden tus
sen een vouwwagen en een huis
je op wielen. De New Line van
het Franse merk Caravelair
moet het in de ogen van impor
teur Frans de Witte in Houten
gaan maken. Uiterst eenvoudig,
een inrichting van praktisch
nul, licht van gewicht en inder
daad vriendelijk van prijs. Want
voor bijna elf mille koop je toch
maar een voertuig dat eruit ziet
als een kleine caravan.
Wat is het nou eigenlijk? Aan de
buitenkant ziet hij er inderdaad
caravannig uit. Geen disselbak,
dat valt op. En natuurlijk ner
gens een reservewiel, maar dat
is bij de meeste caravans een ex-
De basiscaravan van Carave
lair ziet er fris uit, heeft een bre
de deur, maar mist een achter
raam.
tra. De caravan wordt zo goed
als leeg opgeleverd. Binnenin
geen keuken, geen gootsteentje,
geen koelkast, alleen twee lege
kastjes en twee zittingen/bed
den. 'Dit wordt de andere stijl
van vakantievieren', juicht Art
hur van Oord van De Witte in
Houten.
'Dit is voor een jong en sportief
kooppubliek', houdt hij de ver
zamelde dealers tijdens de in
troductie voor. 'De drempel om
een caravan aan te schaffen is
nu volledig verdwenen'.
Nou heeft Van Oord gelijk als
hij beweert dat het jongste pro
duct van Caravelair goedkoop
en dus interessant is. Van de an
dere kant heeft hetzelfde merk
voor duizend gulden meer een
voordelige heuse caravan, die
wel wat minder binnenruimte
biedt, maar in elk geval een
koelkast aan boord heeft. Van
Oord vertelt dat er een groep
mensen tussen 20 en 40 jaar is,
die naar een eigentijds gesty-
leerde caravan op zoek zijn voor
een aantrekkelijke prijs. De ca
ravan weegt 490 kilo en met een
laadvermogen van 200 kilo is
het maximale gewicht van 700
kg. zelfs door een Peugeot 106
voort te zeulen.
De lichte Caravelair moet de
concurrentie met de vouwwagen
aangaan. Een vouwwagen is net
zo zwaar.
De New Line heeft een opbouw-
lengte van 380 meter en volgens
Arthur van Oord komen er voor
delige pakketten om de primi
tieve caravan aan te kleden. Een
disselbak komt op 200 gulden en
een tweepits gasstelletje op 100
gulden. „Jaarlijks gaan we zo'n
zestig Caravelairs afzetten,"
denkt Van Oord.
„Want voor 10.990,- koop je
geen oude caravan met een
bruin interieur, maar een mo
derne, eigentijdse caravan." De
afweging wordt dus nieuw,
maar primitief tegen oud maar
comfortabel.
De Honda Life heeft een stuurwiel dat bacteriën het leven
zuur maakt. In Japan worden al telefoons, pennen, enz. ge
maakt van 'anti-bacterieel' materiaal.
Het fenomeen 'mini-ruimtewagen' is groeiende. In Japan heeft
Honda de 'Life' geïntroduceerd, een auto die veel lijkt op de Mo
ve van Daihatsu die sinds enkele maanden in Nederland te koop
is. De Life heeft een driecilinder motoï met vier kleppen per cilin
der en een vermogen van 48 pk. De auto zou een verbruik van
1:27,6 (bij een snelheid van 60 km/h) hebben.
Bijzonder detail van de Honda Life is het stuurwiel, dat 'anti-
bacteriële' werking zou hebben. In Japan wordt materiaal dat
bacteriën afstoot al gebruikt voor pennen, telmachines, telefoons
en andere spullen die door veel mensenhanden aangeraakt wor
den.
De Life is 3,32 meter lang en 1,57 meter hoog. De zitpositie is
hoog, er zijn veel indelingsmogelijkheden en de maximale baga
gecapaciteit is 397 liter. Honda wil er in Japan 8000 per maand
van verkopen. Er zijn geen plannen de auto naar Nederland te ex
porteren.
Bij Volvo wordt een nieuwe computer in gebruik genomen, die
vijf keer sneller crash-simulaties uitvoert dan de huidige machi
nes. De nieuwe computer wordt in 1999 in gebruik genomen.
De NEC SX-4 kan per dag zes simulaties van botsingen van com
plete auto's uitvoeren. Berekeningen die tot nu toe vijftig uur in
beslag nemen kan de nieuwe computer in tien uur uitvoeren.
Computergestuurde crash-simulaties kan het aantal echte, pe
perdure, crashtests verminderen, maar volgens Volvo nooit volle
dig vervangen.
De diesel, die Daewoo volgend jaar in haar modellen monteert,
wordt geleverd door Renault. De Fransen leveren de komende ja
ren 200.000 1.9-diesels aan de Koreanen. Daewoo gebruikt bo
vendien 1.2-benzinemotoren van Renault om het motorenaanbod
te kunnen vergroten.
Hyundai levert het topmodel Sonata voortaan eventueel met het
navigatiesysteem Carin van Philips.Het systeem kost normaal
6500 gulden, maar Hyundai levert het voor 1.750,-. Carin geeft
in beeld en geluid aan welke route de bestuurder dient te volgen.
Het navigatiesysteem is vooral geschikt voor automobilisten die
vaak een adres moeten zoeken en voor hen die veelvuldig in de
stad op pad zijn. Het Philips-product werkt via een cd-rom en sa
telliet, waarbij plaatsgegevens, eindbestemming en weggegevens
verwerkt worden. Carin wordt met verschillende cd-roms van
Europese landen geleverd, waaronder Duitsland, België, Frank
rijk, Engeland en een gecombineerde cd van Zwitserland, Oos
tenrijk en Italië.
Hij geeft met name jaarboeken uit. Zoals De Onschatbare Klas
sieker en 100 Klassiekers voor Alledag. Alle Cabrio's is er ook zo
een. De uitgave van Jan Haakman speelt in op het toenemende
aantal cabriolets. De auto met opvouwbare kap raakte in de jaren
tachtig een beetje in de vergetelheid, maar kwam dankzij nieuwe
technieken sterk terug in de jaren negentig. Alle Cabrio's dient
als oriëntatie voor kopers van open auto's. Alle cabriolets staan in
kleur afgebeeld met daarbij technische gegevens, nieuwprijs en
de adressen van de importeurs. Het boek telt 160 pagina's, kost
12,50 en is verkrijgbaar bij Haakman bv Naarden, tel. 035-
6945612.
Mazda levert met ingang van deze week het model 323 P en se
dan ook met dieselmotor. Onder de kap zit een nieuwe motor met
een inhoud van twee liter, gebaseerd op de Comprex-diesel, die
Mazda in de 626 al leverde.
De diesel voor de 323 heeft evenwel geen compressor en boven
dien een lichtmetalen cilinderkop, uitlaatgasrecirculatie en een
oxydatiekatalysator. De brandstofpomp is van het elektronisch
gestuurde type. De motor levert 75 pk en de maximum trekkracht
van 128 Nm bereikt hij bij een toerental van 3.000. De nieuwe
Mazda-diesel kost 35.895,-.
SwissChamp van VictorinoX.
Als je afgaat op de afge|°P®°
honderd jaar, zal de kwaliteit v
beide messen weer nagenoeg
lijk zijn. „Als je een Wenger he
mis je Victorinox niet, en and®
om," zegt een winkelier die oei
soorten in huis heeft.
foor Rien van der Steen
Het beleid van VW is er de laatste tijd
niM Van Platf°rmstrategie. Met één
I L 'n de komt men uit de
F Hi™! y.el® moPPeren, dat dat de in-
Eheit van het merk vernietigt.
I tnw'i Wolfsburg zijn ze ervan over-
I i het een efficiënte manier van
werken bevordert. En dat het eigen ka
li ,ervan he verschillende merken be-
houden kan blijven.
I I arf6 'i^Jret met Fiat, Alfa Romeo en
VW die in 1998 volgt onder de Polo,
staat op precies dezelfde bodemplaat
als de Seat Arosa.
Volkswagen noemt zijn stationcars Va
riant. Er was er eentje op basis van de
Passat, er is er eentje van de Golf en er
komt er een op basis van de Polo. Het is
hem niet aan te zien, maar uitwendig is
de nieuwe VW Passat bijna acht centi
meter langer dan zijn voorganger. Net
zoveel als de Passat sedan groter is dan
de auto die hij afloste. De Variant is
ook nog 2,5 cm breder en 5 cm hoger
geworden. Het laadruim meet 495 liter
en kan maximaal tot 1,6 m3 uitgebreid
worden. Tussen de wielkasten achter
zit een meter doorlaadbreedte. Het is
hem kortom aan alle kanten aan te
zien: deze Variant is functioneel en
veelzijdig. En is uitgerust zoals het een
luxe hoge middenklasser betaamt.
VW heeft sinds 1973 2,8 miljoen Pas-
sats Variant geproduceerd. De nieuwe
versie is 2500 gulden duurder dan de
sedan. En dat betekent dat het basis
model, de 1.6, vanaf 1 juli 45.500 gul
den gaat kosten. Voor twintig mille
meer staat er eind dit jaar een topmo
del: de Variant V6 met vierwielaandrij-
ving.
Rijden met de Passat Variant betekent
je verbazen over de enorme stijfheid
van de carrosserie. De auto geeft geen
krimp. Niet op de snelweg, maar ook
niet op schabouwelijke Duitse wegen
met gaten en dwarsrichels. De achter
klep is zelfs groter dan die van het
laatste model en dat heeft de technici
toch hoofdbrekens moeten bezorgen.
Maar ja. Moderne las- en lijmtechniek
maakt het mogelijk een carrosserie
zeer buig- en torsiestijf te maken. En
dat is met deze stationcar goed gelukt.
Veel ruimte voor bagage, maar ook
voor de passagiers. De inzittenden
hebben een fantastische comfortmaat
(de afstand tussen gaspedaal en leu
ning achterbank) van 1,98 meter. Ver
der een keurig ingerichte auto, met die
fraaie dichtvallende lamellen voor de
luchtroosters, fijn materiaal voor stoe
len en dashboardbekleding, ver
chroomde accenten en siliconenge-
dempte handgrepen. VW heeft veel
werk gemaakt van geiuiddemping, er
zijn naast de twee standaard airbags
zij-airbags te bestellen en er is een rui
me motorenkeuze. De 1.6/100 pk, de
1.8/5V/125 pk, 1.8 turbo/150 pk, 1.9
TDI diesel met 90 of 110 pk, 2.3
VR5/150 pk en de 2.8 V6/193 pk. Met
die twee laatste heeft het overigens een
tijdje geduurd voordat VW de motoren
zover kreeg dat ze moeiteloos in de
Passat pasten.
In de loop van 1998 kondigt VW trou
wens een zescilinder TDI-diesel aan.
Die zullen wellicht vooral scoren op
vermogen en het rumoerige karakter
van de vierpitters overklassen.
Er zijn ook automatische versnellings
bakken. Van hoog kaliber trouwens.
Voor de topmodellen zelfs met vijf ver
snellingen. Ze kennen een dynamische
schakelprogramma (Tiptronic), zodat
de bestuurder naar wens zelf de seha-
kelmomenten kan bepalen. De auto
maat schakelt op een voortreffelijke
manier. Geen schokjes dus, niet bij het
optrekken, niet bij terugschakelen.
Techniek van de bovenste plank heet
dat.
Er is voor de Passat een navigatiesys
teem beschikbaar. Met een klein
schermpje tussen de snelheidsmeter en
toerenteller en vanaf november met
een Nederlands sprekende juffrouw,
die cd-rom-gestuurd het verschil tus
sen heg en steg kent.
De Passat sedan verscheen in novem
ber vorig jaar. Dat de Variant zo laat
volgt gebeurt bewust: er werden van
het voorgaande model tot misnoegen
van VW veel te veel Variants verkocht,
omdat de meeste mensen de vierdeurs
versie nogal saai vonden. Daarom
moest en zou het brandpunt van de
marketing eerst de nieuwe sedan be
treffen. Bij VW denken ze dat 55 pro
cent van alle in Europa verkochte Pas-
sats een Variant zal zijn. In de VS is
dat maar 20 procent.
Stijlvol en toch functioneel. De nieu
we VW Passat Variant biedt veel ruim
te, gedraagt zich geruisloos en heeft
veel rijkwaliteiten.