De dubbele werkelijkheid van Vincent Mentzel D4 Asielzoekers-kunstenaars exposeren in opvangcentrum Mark Outjers: tijd en ruimte samengebald DB STEM D E IM D E KUN D5 Achtergelaten Waarmaken Aard UNI 1997 DONDERDAG 5 JUNI 1997 Velvet en Twin Peafa I ipellend, verwarrejl I kunt nemen. Maar d j Jmfantasieën en rock I ■enten op in deze fjjjJ pta een Italiaanse pr().| fchtoffer werd van eejl rigade. Op straat her I pleria Bruni Tedesckl [schoot en begint haal bt ontmoetingen, maaj Ir levens zijn voorg0ej| B, van Mimmo Calopre.| Ie Conté d'Eté van del |weet een intelligente I te kiezen tussen drij |Het aangename decor I loor de zomerse Breton. I |e jeugdige acteurs spe. lite praatfilm uit de se-1 Cinema in Breda) dinsdag in Cinemac-I tin City in Roosendaal! Kilos Forman. Een met I Beer (in Berlijn) bel hse pornokoning LamJ fidische strijd tegen del ugsverslaafde, aanaièl r Althéa. psé Cinema in Breda is Jet ruim drie uur duren-1 Isische regisseur Sergei I let een frappant moder-1 Russische tsaar en zijn In gewetenloze bruut e peurd wordt tussen zijn I heid voor zijn land. Weekeinde drie films on-1 onge Franse film. Salui Imache is een documen-1 Éerijnse neven in Parijs. pomt een meisje uit e leen jonge bouwvakker! liacun cherche son chat I portret van de Parijse I |M - Space Jam - Pinokkio - Li» I f.a Promesse - La seconde vol-1 jait297 trior' ËRG ►ars - Liar Liar (a.l) he's Peak - All Stars -101 Dal- Donnie Brasco - Liar Liar IWest Side Story pas) - Chacun cherche son chat r Liar - Dante's Peak lynt Ice - The English Patient - The lider van de Notre Dame - The ooking for Richard - The Fifth Element - Donnie [ning Star Michael bante's Peak The fifth element Donnie Brasco fSaston's War Absolute power Devil's Own r Return of the Jedi J" Gridlock'd lalmatiërs, 22.30 uur Sleepers 7 Turbulence r Hamlet f Killer r Smilla's Sense of Snow r Romeo and Juliet lërs r Jerry Maguire Over aanpassen en heimwee Door Hans Rooseboom De centrale allee van Prinsen- bos, de as van het dorp vol op drift geraakt menselijk leed, is een Boulevard of broken dre ams. Wie Prinsenbos binnen rijdt, rijdt een andere wereld binnen. Misschien is dit wel de wereld: terzijde van de be woonde Nederlandse wereld vertegenwoordigen 900 ont wortelde levens alle windstre ken van de aarde. OC Prinsenbos is het Opvang Centrum Prinsenbos. Het is één van de dertien centra voor asiel zoekers in Nederland. Prinsen bos ligt in de stilte tussen Gilze en Chaam. De bewoners vertoe ven in tientallen voormalige mi litaire gebouwen verspreid in het bos. Een bos vol mannen, vrouwen en kinderen, te voet en op de fiets. Bejaarde mannen schuifelen langs. Ze kunnen nauwelijks lo pen en moeten dus een wel erg dringende reden hebben om maanden in dit nergenshuizen te bivakkeren, met bovendien het risico teruggestuurd te worden. Hetzelfde geldt voor de moeders met zuigelingen of peuters op hun rug. „Een storm van oorlog en geweld woedt over de wereld. Voor de wind vluchten mensen in horden naar beschutte oorden. In de La ge Landen dwarrelen vluchtelin gen, buiten de zuigkracht van die onterende storm neer, om on der de adem van Erasmus de menselijke waardigheid weer beschermd te weten." Aldus de folder Voor de wind van de Tilburgse Kunststichting. Hoezo een Kunststichting in dit verband? Om de volgende reden: „Aan de poort van OC Prinsen bos in Gilze meldden zich met enige regelmaat, verscholen in het uit alle windstreken bijeen- gestroomde kleurrijke gezel schap, kunstenaars met in de hand slechts stille getuigen van achtergelaten oeuvres. De folder Voor de wind wil de de aandacht vestigen op de gelijk namige tentoonstelling in Ge bouw 11 van OC Prinsenbos. De tentoonstelling biedt werk van kunstenaars uit Iran, Irak, Pa lestina en Georgië. Het zijn Ahmad Al Nabolsky (Palestina, 1952), Abir Al Khateb (Irak, 1967), Alia Joy (Irak, 1956), Zura Kalanda (Georgië, 1953), Ali Re- za Siddighi (Iran, 1967) en Raid Houby (Irak, 1963), allen man- Schilderij van de Irakese kunstenaar Abir al Khateb, een van de gevluchte kunstenaars op de tentoonstelling 'Voor de wind'. Duide lijk zijn de verwijzingen naar het spijkerschrift. foto de stem/johan van gurp nen. Het zijn kunstenaars die in hun land van herkomst een op leiding hebben afgerond. Ze hadden veelal status en aanzien. Het werk is allemaal in Neder land gemaakt. Dat wil zeggen: in het OC Prinsenbos en op latere adressen. De zes kunstenaars wonen geen van allen meer in Prinsenbos. Ze hebben hier ge zeten, soms maanden, maar ze zijn inmiddels verder getrokken. Bij de selectie van de tentoon stelling is geen rekening gehou den met persoonlijke achter gronden, met bijvoorbeeld vluchtverhalen. Hoewel vlak naast het tentoonstellingsge bouw het pand is gevestigd waar de Vreemdelingendienst haar ui terst kritisch oor leent aan de asielzoeker en zijn vluchtver haal. Daar worden ze wèl op hun verhaal beoordeeld. Wie 'exotische' of vreemde kunst verwacht, komt bedrogen uit. De kunstenaars blijken er behoefte aan te hebben om 'westerse' kunst te maken. Ze hebben nog maar net voet in Nederland ge zet of ze maken al werk naar de vermeende wensen van hun nieuwe publiek. Kortom, ze zijn adaptief. Je wilt als' kunstenaar uiteindelijk verkopen! Een der kunstenaars, de Iraniër Ali Reza Siddighi, draagt een groot stille ven bij dat er buitengewoon 'Ne derlands' uitziet. Deze kunstenaars willen zich zo als alle kunstenaars waarmaken, maar in hun geval in versterkte mate. Omdat je in een vreemd land sowieso beter je best moet doen om op te vallen. En hmdat er in de cultuur van herkomst vaak een enorme sta tus1 aan het kunstenaarschap verbonden is, een status die ze in Nederland ook graag zouden be reiken. In het land van herkomst is de cultuur vaak een verheven aangelegenheid. In Nederland is de kunst gedemocratiseerd. Arriverende asielzoekers-kun stenaars weten niet waar ze te recht zijn gekomen, ook artistiek niet. Medewerkers van het OC r The Fan ;copen in de regio verwijzen wij Boor Frits de Coninck Iedereen schept zich een eigen werkelijk heid. Dat is niet het bijzondere privilege van de kunstenaar. In alles wat wij feite lijk nauwkeurig en onpartijdig proberen vast te leggen, klinkt ons eigen geluid door. Ook al zouden we anders willen. Maar een goede fotograaf wil niet eens an ders. Hij wil ons altijd zijn eigen versie van de werkelijkheid tonenEssentieel aan wat hij doet is juist het opladen van een stukje werkelijkheid met een bijzondere beteken- eis. Zien wat een ander niet ziet, kijkend naar hetzelfde tafereel. Vincent Mentzel, sinds 1973 als fotograaf verbonden aan NRC Handelsblad, maakt in die zin altijd zijn eigen nieuws. De rei zen die hij maakt, zijn zijn reizen, wat hij laat zien zijn zijn ervaringen via zijn oog, ria zijn selectie. Zijn foto's hebben zich losgemaakt van het krantenartikel en zijn een eigen medium geworden. Op eigen vi suele manier een persoonlijk beeld van de werkelijkheid vastleggen en daarvan ver slag doen dat op een manier die aan het woord voorbij gaat. De foto's die Mentzel in De Beyerd in Bre da laat zien, zijn van die feitelijke regis traties met een heel eigen bedoeling. Het zijn concrete, niet geënsceneerde gebeur tenissen die ieder zou kunnen zien, als hij wil kijken. Ze spelen zich af in China tus sen 1973 en 1996. Mentzel is dar vele ma- en geweest en zijn foto's laten vooral zien dat hij het land kent en iets van de mensen begrijpt. De foto's beslaan een periode van grote veranderingen in de Chinese samen leving. Van Mao Zedong naar Deng Xiao- Plng, dat betekent van het doctrinaire communisme met zijn culturele revolutie naar de Realpolitik in het China van van daag. Mentzel brengt iets van die verandering in eeld in zijn fotos van de straat, de opera, e steppen van Mongolië. Een van de oud- i c?*os 's van een landbouwcommune n ahangi uit 1973. Mao Zedong was nog e grote leider en belichaming van het communistische ideaal. Op de foto is dat te zien in een afbeelding aan een muur van en gelukkige, stralende boer en boerin, i] met een bussel van een af ander gewas üe stevige armen, hij met het rode boek- De Opera van Peking, gefotografeerd door Vincent Mentzel. je. De toekomst aan het communisme, op de leugenachtige manier van het sociaal- realisme afgebeeld. Ernaast de werkelijk heid volgens Vincent Mentzel, letterlijk een terzijde: drie heel gewone boerenmen sen die zich in het even niks doen betrapt weten door de camera. De opgeblazen heroïek van de partijpro- paganda heeft niks te maken met de wer kelijkheid van alledag. Misschien is dat wat Mentzel ons in zijn China-foto's wil laten zien: in wat wij voor werkelijkheid houden, speelt zich ook theater af en ach ter het theater gaat ook weer een werke lijkheid schuil. Elk beeld heeft zo in zekere zin een dubbe le lading. Dat geldt dus ook de schitte rende foto's van de opera van Peking. Mochten onder het oude regime alleen po litiek correcte, de partij vleiende opera's opgevoerd worden, nu kan het klassieke repertoire zich weer in alle luister verto nen. En dat betekent naast een fantas tische kostumering ook een zekere mate van dubbelzinnigheid die het mogelijk maakt ook iets anders te bedoelen. Zijn foto's van de steppen in Mongolië zijn heel bijzonder. Ze blijken een spel te tonen van mooi geklede militairen op kleine paarden die de vijand verjagen, in dit ge val de Russen. Als je dat weet, zie je de scè nes als een ritueel, een stuk theater of mis schien wel als een riddertoernooi volgens de regels van de hoofsheid. De vijand is net zo denkbeeldig. Temidden van die solda ten vangt zijn camera ineens het gespan nen gezicht van een Mongoolse vrouw: schitterende rode konen en een scherp ro- willen hen best met Nederlandse kunst laten kennismaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zolang ze 'in de proce dure zitten' mogen ze niet buiten de regio. En de regio is in dit ge val erg klein, namelijk Gilze en Rijen. Tilburg en Breda vallen daar al buiten. Op een gegeven moment is het toch toegestaan dat ze naar het Rijksmuseum en het Van Goghmuseum mogen. Evenwel, het Stedelijk Museum in Am sterdam en De Pont in Tilburg bleken wel even schrikken te zijn. Sommigen van deze kunstenaars gaan direct aan de slag, zonder iets te weten van de omgeving waarin ze terecht zijn gekomen. Dat is hun aard, werken onder alle omstandigheden, tegen de verdrukking in. Ze werken van uit hun kennis, ervaring, ver beeldingskracht en professionele opleiding. Veel van dit werk is tweeslach tig. Enerzijds zie je duidelijk de pogingen die de kunstenaar in het werk stelt om zich aan te passen aan de westerse stijl en smaak, anderzijds is hij iemand die wordt geteisterd door heim wee, verlangen en gemis van fa milie en vrienden, vrouw en kin deren. Hij leeft in angst vanwege de achterblijvers. Er is een schilde rij waarin de kunstenaar een vrouw afbeeldt, wier hoofd van de romp is gescheiden. Legenden, mythen en historische gebeurtenissen uit hun land vin den een plaats in de schilderijen. Zoals de Irakees Abir Al Khateb die spijkerschrift in zijn werk heeft verwerkt. Het oude Mesopotamië waar dat schrift in zwang was, is het huidige Irak. Overigens licht in dit werk ook het verzengende zonlicht van het Midden-Oosten op. Schilderen is geen mechanisch werk maar een neerslag van emoties. De politieke onvrijheid in het land van herkomst hebben de kunstenaars verruild voor de innerlijke onvrijheid van hun huidige situatie. Ze zijn de politieke onvrijheid ontvlucht, maar ze voelen geen innerlijke vrijheid. Maar vrijheid is wel hun grote verlangen. Die ^bevrijding moet van binnenuit komen. 'Voor de wind', expositie van zes bui tenlandse kunstenaars. Opvang Cen trum Prinsenbos, aan de weg van Gil ze naar Chaam. Melden bij receptie, (t/m 16 juni) AMSTERDAM Van Gogh Museum - Wenen 1900, portret en interieur (t/m 15 jun) ANTWERPEN KMSK/ICC Meir - - Vlaamse miniaturen voor vorsten en burgers 1475- 1550 - di tot zo 10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur (t/m 22 jun) - Lukas Van- denabeele/overzicht - (6 jul) MUHKA Leuvenstraat - Werk van Marcel Maeyer - Out of Senses: kun stenaars uit Israël - di t/m zo 10.00-17.00 uur tot 8 jun Lokaal 01 Verbrande Entrepotstraat 9 - Mathieu Meyers - do t/m za 13.00-17.00 uur (t/m 5 jul) BAARLE NASSAU De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Anne Rensen/gemengde techniek Antoon van Wijk/glas Emile van der Kruk/hout - en beelden in Tuin der verbeelding - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 8 jun) BERGEN OP ZOOM Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Process-Progress - Nicolas Dings /beelden Opera/beelden Peter Schoutsen/beelden en Y. Né /schilderij en en tekeningen - vr 13.00-17.00 uur (t/m 22 jun) Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Aagje Pel en Bert Bevers - Instal laties (t/m 6 jul) - Eugene Peters/objecten (t/m 8 jun) Galerie Mollengangen Molstraat 12-14 - Verworven Vrijheid - Nico le van Herpen/olieverf en Paula Schillemans/keramiek - vr 10.00-21.00 uur, za 10.00-17.00 uur, zo 8jun 14.00-17.00 uur (6 jun t/m 6 jul) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Lighting 2: Mark Outjers met Black Velvet - Ofer Leilouche/schilderijen en grafisch werk - Ni Haifing, Floating Garden, Vincent Mentzel, China foto-installatie (t/m 13 jul) - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00-17.00 uur - NBKS Reigerstraat 16 - benaderingen openbare ruimte Brabant (t/m 15 jun) Chassé Kazerne Keizerstraat - Another Long March - Chinese Con ceptual Art - di t/m za 10.00-17.00 - zo 11.00-17.00 uur (t/m 3 aug) Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Chris Baaten, Volkert Post, Fred Schu- rink, Antoine Berghs(ding), Jeroen Jacobs (beeld), Wim Janssen (schil derij), Denneke Kouters (beeld), PJ Roggeband (voorwerp) - do t/m zo 13.00-17.00 uur (6 jun t/m 6 jul) Chassé Galerie Claudius Prinsenlaan 8 - Lydia Schouten en Pauk Don ker Duyvis /tekeningen en fotowerk - ma t/m za 13.00-18.00 uur (6 jun t/m 30 sept) Galerie Segeren - Trudy Peeters/schilderijen Rolf ter Veer/polaroid transfers - opening 7 jun 19.00 uur (7 jun t/m 12 jul) DEN HAAG Mauritshuis - Kunst op vleugels - drieluik van Gerard David - twee- en drieluiken van de late Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun) EINDHOVEN Van Abbemuseum Vonderweg 1 - Ulay en Abramovic - performances 1976-1988 (t/m 15 juni) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Wim Schütz/schilderijen - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 27 jul) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17.00 uur - Rotterdamse grafiek 1917-1960 (tlm 1 jun) - Ben Schot: Shells (t/m 15 jun) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Kinderen van alle tijden, vanaf Middel eeuwen tot heden (t/m 6 jul) - Carola Popma, Gerard Verdijk en Henk Vischgrafiek (t/m 29 jun) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer/microstructuren - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 31 aug) ULVENHOUT Galerie de Pekhoeve Dorpstraat 92 - do t/m za 11.00-18.00 uur zo 13.00-17.00 uur de hoofddoek, strak om haar hoofd ge knoopt. Dat rood gaat zijn eigen weg. Het detail, rood, wordt hoofdzaak in een beeld dat ei genlijk iets anders vastlegt, maar het maakt zich door toedoen van de camera van Mentzel los van die situatie en brendt zich in ons netvlies. Net zo overweldigend rood is de Muur, gefotografeerd in Peking. Ervoor loopt een man in wit katoenen hemd, de armen vooruit gestoken. Maar de hoofdrolspeler is het rood, niet meer het ideologisch geladen rood, de kleur van ons vijandbeeld, maar een rood dat zijn eigen, vrije taal spreekt. Een taal die de fotograaf verstaat. China-foto's van Vincent Mentzel in De Beyerd, Boschstraat 22, Breda, tot 14 juli. Alleen op maandag gesloten.. Door Frits de Coninck Op de zolder van De Beyerd in Breda is nu plaats gemaakt voor Mark Outjers, een opmer- keljk beeldend kunstenaar. Het is de tweede aflevering in de reeks Lightning, een serie klei ne presentaties in de besloten ruimte van de Beyerd-zolder die het licht doen schijnen op het werk van een jonge Nede- randse kunstenaar. Twee maanden geleden was dat William Speakman, nu is dat Mark Outjers. Geboren in 1967 in Heerlen, opgeleid in Arnhem. Het werk dat hij toont is van een onge looflijke samenhang. Een ge heel van kleine werken in onor thodoxe technieken, toverbal len in een vitrine en als hoofd persoon in het drama: een zwarte japon aan het plafond. Alles verwijst hier naar alles, en de sleutel om het spel te ont cijferen is het embleem dat op de japon prijkt: het Lorenzo Lotto-embleem. Outjers verleende deze naam aan het onbeweeglijke punt dat hij ooit ontdekte in een schil derij van de vroeg-renaissan- cist Lorenzo Lotto in de Acca- demia in Venetië. Wat zo'n punt ook is, het wordt een fixa tiepunt dat alle aandacht naar zich toetrekt en een schilderij een eigen soort van samenhang verleent. Het moet zoiets zijn als het ver dwijnpunt in de kerkinterieurs van Saenredam, of en dan van veel magischer betekenis, als het ei dat aan een lange draad hangt in de lege kerkruimte bo ven het hoofd van madonna met het kind op het schilderij van Piero della Francesca. De onderste helft madonna, kind en heilige, de hele bovenste helft van de ruimte wordt be paald door het raadselachtige ei waarop het oog zich fixeert. Installatie van Mark Outjers. Een andere bron in de kunstge schiedenis is de bolle spiegel op de achtergrond van het Arnol- finiportret van Jan van Eijk. Zoiets moet Outjers ook bedoe len, want niet voor niks heeft hij een afdruk van dat schilde rij in het venster gemonteerd naast de trap die naar de zolder leidt waar de kunstenaar zijn eigen gesloten wereld heeft op gebouwd. De intieme wereld waar alles met alles samenhangt en bijeen wordt gehouden door een ma gisch punt: het Lorenzo Lotto embleem. Het werkt als een oog dat gaat over het kijken en be keken worden. Het besef van tijd en ruimte wordt samenge bald in één zo'n punt dat mid den op de zwarte japon prijkt en terugkomt in elk werk van Outjers. We zien in totaal zo'n negen werken in de meest diverse ma terialen: olieverf op MDF, op tentzeil, sheets, paneel, doek, linnen. Daarnaast zien we een vitrine met toverballen, alsof het ma gische, denkbeeldige punt een materiële vorm heeft aangeno men en tastbaar bestaat. Wat Outjers laat zien, is ver rassend door het hermetische karakter van de wereld die hij enscèneert. Een wereld waarin de dingen een onuitgesproken betekenis hebben. Verrassend ook doordat je als kijker weggevoerd wordt naar een toestand waarin de grens tussen heden en verleden niet meer bestaat. Alles is geschiedenis en ge schiedenis is nu. Wellicht daarom schrijft hij zo nadrukkelijk en voluit op een klein schilderij dat hij Optical Consciousness noemt het jaar tal negentienhonderdzesenne gentig. De ruimte van het beeld wordt door de tijd in beslag genomen. Zo overdacht en tegelijk in zichzelf gekeerd is dit werk van de onbekende Mark Outjers. Mark Outjers/Black Velvet in De Beyerd in Breda tot 14 juli. Open dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 5 uur, zaterdag en zondag van 1 tot 5 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33