Belgische tiener helpt zwarte immigrante in verloederd Luik Vliegangst geen probleem meer 0 0 0 5 i Ovei D Europese Dag van de Korte Film in Breda u 0 0 z ui Asiel; DE STEM FILM Spontaan Onthutsend 1 I/) UJ DESTEM Achtergelaten i i i i DONDERDAG 5 JUNI 1997 [)l Jérémie Renier, de Luikse jongen die zijn vader bijstaat in de handel met illegalen, in de aangrijpende Belgische film 'La Promesse FOTO CONTACT FILM Door Marjan Mes .Egp van de,jy,tgesprc>)fen publieksfa vorieten op het laatste Filmfestival Rotterdam was La Promesse van de Belgische filmmakers Jean-Pierre en Luc Dardenne, twee broers uit Luik, die sinds 1975 met hun eigen produc tiebedrijf Derives al meer dan vijftig sociaal geëngageerde televisiedocu mentaires hebben gemaakt en twee speelfilms. De verrassing van La Promesse, hun der de speelfilm, is de buitengewoon pak kende combinatie van authentiek realis me en een verzonnen dramatisch ver haal. Hoofdpersoon is een bleke, Luikse tiener die ongewild verwikkeld raakt in een hartverscheurend drama rond een Afrikaanse immigrant. De verloederde industriestad Luik vormt het mistroostige decor; een door armoe de,, yvejkloosheid en uitbuiting van im migranten getekende stad. De twee broers kennen de stad en zijn bevolking door en door en hebben er een inspire rende haat-liefdeverhouding mee. 'Het Beiroet van Wallonië' noemen de Dar- dennes hun stad. Jean-Pierre (46) en Luc (43) Dardenne filmen alsof zij de werkelijkheid op he terdaad betrappen. Voor de camera creëerden zij tijdens het filmen situaties waardoor de onbekende acteurs spon taan konden reageren op toevallige ge beurtenissen. Hierdoor doet ook het spel volmaakt natuurlijk aan. La Promesse vertelt het verhaal van Igor, moederloze tienerzoon van een va der, die bezig is zijn eigen sociale ellende te boven te komen door voor veel dollars Afrikaanse en Oosteuropese arbeiders Luik bhrpep te smokkelen. De smoezeli ge man, Roger, handelt in illegalen en heeft steeds minder oog voor de mense lijke gevolgen. Vlak voor een inval door de arbeidsin spectie maakt een illegale Afrikaan, die zich probeert te verbergen, een ernstige val. Igor kan het niet aanzien en wil de zwaar gewonde man naar het ziekenhuis brengen. Maar zijn vader laat de illegaal uit angst voor de politie gewoon dood gaan en dwingt zijn zoon om mee te hel pen met het wegwerken van het lijk. De warme loyaliteit tussen vader en zoon, beiden zelf slachtoffer van de so ciale armoede, komt dan zwaar op de tocht te staan. Igor, nog te jong om al ge heel ontspoord te zijn, trekt zich het lot van de weduwe aan. Hij helpt deze Assi- ta, een zwarte Afrikaanse vrouw die met een zieke baby is achtergebleven, om te vluchten voor zijn agressieve vader, die de vrouw niet in kennis stelt van de dood van haar man. Pas op het station, vlak voor haar ver trek, vertelt de jongen de vrouw de waarheid over haar man. Je ziet haar dan alleen op de rug; een van de aangrij pende momenten uit deze enerverende, prachtige film. Niet eerder zag ik een speelfilm waarin de gevolgen van sociale armoede en uit buiting zo aangrijpend gewoon en toch zo buitengewoon, kleinschalig en toch dramatisch zo groot, werden neergezet. De twee Luikse cineasten oordelen niet over het gedrag van hun personages, maar laten dat op niet zelden onthutsen de wijze zien. Roger wordt levensecht gespeeld door een 32-jarige theateracteur, die er met zijn viezige uiterlijk en dikke brillengla zen uitziet alsof hij zo van de straat is ge plukt. Een opgefokte scharrelaar, die zielsveel houdt van zijn zoon en onge twijfeld ooit heel andere plannen heeft gehad met zijn leven. Zoon Igor, de kleine, bleke hoofdper soon, wordt door de jonge nieuwkomer Jérémie Renier eveneens uitgebeeld alsof hij zo uit een Luiks werklozenmilieu is gestapt. Hij is eigenlijk nog een kind dat zijn moeder mist, zoals een ontroerende scène met de wantrouwige Afrikaanse vrouw laat zien. Ook deze Afrikaanse immigrante komt volslagen authentiek over en dat is geen wonder, want haar rol wordt gespeeld door een Afrikaanse lerares die nog nooit eerder in Europa was geweest. I 'La Promesse' van de broers Jean-Pierre en Luc Dardenne draait in Chassé Cinema in Breda. Door Jos Kessels Wie last heeft van vliegangst zit goed bij Turbulence van Robert Butler, een actiethriller waarin het luchtruim onveilig gemaakt wordt door een stuurloos vliegtuig, met als toegift een serie moordenaar aan boord. Op kerstavond vertrekt een Boeing 747 van New York naar Los Angeles. De weinige passa giers krijgen gezelschap van en kele rechercheurs, die twee cri minelen moeten begeleiden naar de gevangenis, waaronder de van seriemoorden verdachte Weaver (Ray Liotta). Nog voor het toestel opstijgt heb ben we ook al kennisgemaakt met stewardess Teri Halloran (Lau ren Holly), die met gemengde ge voelens het luchtruim kiest, om dat het net uit is met haar vriend. Voorlopig is alles rustig aan boord en Teri laat zich het flirte- rige gedrag van Weaver welge vallen. Maar er is in alle opzich ten zwaar weer op komst. Het gedonder begint als de ande re gevangene een van de recher cheurs overmeestert en er links en rechts slachtoffers vallen. Al snel staan ook de vliegeniers op het dodenlijstje. Teri probeert met Weaver greep te krijgen op de situatie, maar de stewardess blijkt zich verkeken te hebben op de charmes van Weaver, die zich met zichtbaar genoegen op de weinige overlevenden stort. Turbulence is een vakkundig ge maakte thriller, dat zeker. Aan vankelijk probeert regisseur Ro bert Butler de kijker te misleiden wat betreft het karakter van We aver. Net als je begint te vrezen dat er iets moois opbloeit tussen de stewardess en de gevangene, toont Weaver zijn ware gezicht. Vanaf dat moment concentreert de film zich op de schermutselin gen tussen het tweetal en de po gingen van het meisje het vlieg tuig aan de grond te krijgen. Ondanks het geëtaleerde kunnen krijgt Turbulence op den duur iets roestigs, omdat er steeds krampachtiger toeren uitgehaald moeten worden om vliegtuig en film op het juiste moment aan de grond te zetten. De stewardess ontwikkelt zich daarom tot een 'power girl', om er maar iets mo dieus tegenaan te gooien en de se riemoordenaar blijkt over méér levens te beschikken dan het aan tal doden dat hij gemaakt heeft. Voor de reiziger met vliegangst is er één troost: na Turbulence ga je voortaan met een gerust hart zelf in de cockpit zitten. 'Turbulence' van Robert Butler draait in Roxy in Bergen op Zoom, De Ko ning van Engeland in Hulst, Heuvel poort in Tilburg. Lauren Holly in 'Turbulence'. Van onze filmredactie Cinematheek Haags Filmhuis heeft een Europese Dag van de Korte Film georganiseerd waarvan een selectie van negen films op 12 juni ook in Chassé Cinema in Breda wordt vertoond. De Haagse cinematheek wil be trokkenen bij de hectische Eu ropese discussie, Haagse politici en diplomaten dus, aanstaande zondag een ontspannen middag aanbieden met de vertoning van een groot aantal korte films. Het consumeren van zeer korte speelfilms, experimentele film pjes en animatiefilms van Euro pese filmmakers moet het nog niet geheel vormvaste Euro-ge voel verstevigen. Met politiek hebben de filmpjes gelukkig niets van doen, des te meer met filmische creativiteit, fantasie en humor. Op donderdag 12 juni om 20.00 uur presenteert Chassé Cinema uit het Haagse programma ne gen korte films uit tien verschil lende Europese landen, waaron der Groovemasters van de Ne derlander Brian Meijers. Henk en Hank wonen en werken in de platenspeler van Dirk. Als de naald ineens blijft hangen, staat hun bestaan op het spel. The Bloody Olive is een apart soort film noir van tien minuten, waarin Sam op kerstavond het geld terug eist dat zijn collega Werner heeft verduisterd. De maker is de Belg Vincent Bal. Tyrone Montgomery was de ma ker van de met een Oscar be kroonde Duitse animatiefilm Quest waarin een pop van zand op zoek gaat naar water. Hij ontdekt echter een voor hem geheel nieuwe wereld van pa pier, steen en ijzer. Een dagje strand wordt een lang getrouwd koppel fataal in het Britse filmpje Sunny spells van Tim Holloway. In 35 Aside van de Ier Damian O'Donnell moet een elfjarig jongetje naar een nieuwe school met een vreselijke schooltas die hij van zijn oma heeft gekregen. Een dagje vissen van vader en zoon wordt niet zo ideaal als het leek in het slechts een minuut durende Zweedse filmpje Shit happens van Peter Ostlund. Zwaar depressief omdat zijn vriendinnetje hem heeft verla ten, steekt een jongeman in de Finse korte film Micro Time zijn hoofd in de magnetron. In het Spaanse filmpje El Gili- pollas van Victor Garcia Leon moet er een psychiater aan te pas komen omdat de jongen Adan niet anders dan danst en zingt, omdat hij zich in een mu sical waant. Uit Portugal komt Estoria do gato e da lua van Pedro Serrazi- na, een poëtische animatiefilm over een kat en zijn liefde voor de maan. Air Fright tenslotte is een komi sche experimentele film van acht minuten van de Oostenrij ker Hubert Sielecki. Een fanta sie over vliegen: claustrofobie, plastic eten, droge lucht en een zaamheid. 1 j David Lynch, de magiër van o.a. Blue Velvet en Twin P, vertelt in Lost Highway een onheilspellend, verwart» moordverhaal, dat je niet lang serieus kunt nemen. Maar combinatie van hitsige dreiging, droomfantasieën en rtt muziek levert toch fascinerende momenten op in deze fj noir. (Cinésol in Breda) Nanni Moretti speelt in La seconda volta een Italiaanse] fessor die in de jaren zeventig het slachtoffer werd van terroristische aanslag van de Rode Brigade. Op straat he kent hij twaalf jaar later de vrouw (Valeria Bruni Te die hem toen een kogel door het hoofd schoot en begint h8; te achtervolgen. Tussen hen komt het tot ontmoetingen, m niet tot een verlossend gesprek. Beider levens zijn voorgn verwoest. Een mooi, sober filmdebuut van Mimmo Calopr, sti. (Chassé Cinema in Breda) In het ogenschijnlijk terloops gefilmde Conté d'Eté vant Franse meestercineast Eric Rohmer weet een intelligent maar passieve jonge intellectueel niet te kiezen tussen fr; aantrekkelijke, slimme vriendinnen. Het aangename van hun gesprekken wordt gevormd door de zomerse Bretot se badplaatsen St. Malo en Dinard. De jeugdige acteurs sps len volmaakt natuurlijk in deze elegante praatfilm uit des rie Contes de quatres saisons. (Chassé Cinema in Breda) Cinema Paradiso vertoont maandag en dinsdag in Cinenu tueel in Bergen op Zoom en woensdag in City in Roosenc The people versus Larry Flint van Milos Forman. Een twee Golden Globes en een Gouden Beer (in Berlijn) kroonde speelfilm over de Amerikaanse pornokoning Lan Flint (Woody Harrelson) en diens juridische strijd tegen j censuur. Courtney. Love speelt zijn drugsverslaafde, aan ail lijdende vrouw, de biseksuele stripper Althéa. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema in Breda op 9 juni Iwan de Verschrikkelijke, het ruim drie uur de meesterwerk uit 1946 van de Russische regisseur Sergs Eisenstein. In imposante beelden en met een frappant modsi ne montage wordt het leven van de Russische tsaar en onderdanen getoond. Iwan is hier geen gewetenloze bruutt moordenaar maar een man die verscheurd wordt tussen zi melancholie en zijn verantwoordelijkheid voor zijn land. Filmtheater Oosterhout vertoont dit weekeinde drie films der de noemer De vitaliteit van de jonge Franse film. Sal Cousin! van de Algerijn Merzak Allouache is een docume taire-achtige komedie over twee Algerijnse neven in Pai In En avoir van Laetitia Masson droomt een meisje uit visfabriek van een zangcarrière en een jonge bouwvakki over een loopbaan als voetballer. Chacun cherche son chi van Cédric Klapisch is een kostelijk portret van de Bastille-buurt. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Karakter - The Saint - Space Jam - Pinokkio-lii| Liar-the English Patient Cinema Paradiso - The people vs Larry Flynt Roxy 1 - The Fifth Element - Tom Jerry Roxy 2 - All Stars - Turbulence BREDA Grand - Liar Liar (a.I) Mignon-TheSaint (12 j) Cinesol 1 - Dante's Peak (12 j) - Lost Highway (16 j) Cinesol 2-Karakter(12j) Cinesol 3 - Beavis and Butt-Head do America (12 j) Casino 1 - The Fifth Element -101 Dalmatiërs Casino 2 - geen voorstelling Casino 3 - All Stars - The English Patient Casino 4 - geen voorstelling Chassé Cinema - Basquiat - Conté d'Eté - La Promesse - La séconde vo!| ta - lyyan de Verschrikkelijke GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Dante's Peak (12 j) - All Stars - Liar Liar (a.l) GOES Grand Theater - The Saint - Tom Jerry Podium't Beest - Breaking the Waves HULST Koning van Engeland - The Saint - - Dante's Peak - All Stars -101 Di)| matiers - The Fifth Element - Turbulence - Donnie Brasco - Liar Liar MIDDELBURG Cinema - The English Patient - Big night - West Side Story OOSTERHOUT Filmtheater - Salut Cousin - En Avoir (ou pas) - Chacun cherche son du'| ROOSENDAAL City 1-2-3 - All Stars -101 Dalmatiers - Liar Liar - Dante's Peak Cinema Paradiso - The people vs Larry Flynt TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - Turbulence - The English Patient-1:j Saint - All Stars - Dante's Peak - Klokkenluider van de Notre Dame -D*| Fifth Element Cinecitta 1 - Karakter - Lost Highway Cinecitta 2 - The Crucible - Kolya Cinecitta 3 - Shine - Donnie Brasco Midi -101 Dalmatiers - Liar Liar Filmtheater Louis - Gabbeh - Othello - Looking for Richard VLISSINGEN Alhambra Theater - All Stars - Liar Liar - Brasco - Turbulence -101 Dalmatiers Door Hans Rooseboom De centrale allee van Prinsen- bos de as van het dorp vol op drift geraakt menselijk leed, is een Boulevard of broken dre- ams. Wie Prinsenbos binnen rijdt, rijdt een andere wereld binnen. Misschien is dit wel de wereld: terzijde van de be woonde Nederlandse wereld vertegenwoordigen 900 ont wortelde levens alle windstre ken van de aarde. OC Prinsenbos is het Opvang Centrum Prinsenbos. Het is één van de dertien centra voor asiel zoekers in Nederland. Prinsen bos ligt in de stilte tussen Gilze en Chaam. De bewoners vertoe ven in tientallen voormalige mi litaire gebouwen verspreid in het bos. Een bos vol mannen, vrouwen en kinderen, te voet en op de fiets. Bejaarde mannen schuifelen langs. Ze kunnen nauwelijks lo pen en moeten dus een wel erg dringende reden hebben om maanden in dit nergenshuizen te bivakkeren, met bovendien het risico teruggestuurd te worden. Hetzelfde geldt voor de moeders met zuigelingen of peuters op hun rug. „Een storm van oorlog en geweld woedt over de wereld. Voor de wind vluchten mensen in horden naar beschutte oorden. In de La ge Landen dwarrelen vluchtelin gen, buiten de zuigkracht van die onterende storm neer, om on der de adem van Erasmus de menselijke waardigheid weer beschermd te weten." Aldus de folder Voor de wind van de Tilburgse Kunststichting. Hoezo een Kunststichting in dit verband? Om de volgende reden: „Aan de poort van OC Prinsen bos in Gilze meldden zich met enige regelmaat, verscholen in het uit alle windstreken bij een- gestroomde kleurrijke gezel schap, kunstenaars met in de hand slechts stille getuigen van achtergelaten oeuvres." De folder Voor de wind wil de de aandacht vestigen op de gelijk namige tentoonstelling in Ge bouw 11 van OC Prinsenbos. De tentoonstelling biedt werk van kunstenaars uit Iran, Irak, Pa lestina en Georgië. Het zijn Ahmad Al Nabolsky (Palestina, 1952), Abir Al Khateb (Irak, 1967), Alia Joy (Irak, 1956), Zura Kalanda (Georgië, 1953), Ali Re- za Siddighi (Iran, 1967) en Raid Houby (Irak, 1963), allen man- The Fifth Element - Donml ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 22.30 uur Fierce Creatures 20.00 uur Karakter 14.30 en 17.00 uur Space Jam Zaal 2 - 14.30,17.00 en 20.00 uur The Evening Star 22.30 uur The Empire strikes back Zaal 3 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Michael Zaal 4 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Dante's Peak Zaal 5 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The fifth element Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Donnie Brasco Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Gaston's War Zaal 8 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Absolute power Zaal 9 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Devil's Own Zaal 10 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Return of the Jedi Zaal 11 -14.30,17.00, 20.00 en 22.00 uur Gridlock'd Zaal 12 - 14.30,17.00 en 20.00 uur 101 Dalmatiërs, 22.30 uur Sleepers Zaal 13 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Turbulence Zaal 14 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Hamlet Zaal 15 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Killer Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Smilla's Sense of Snow Zaal 17-14.30,17.00 uur Matilda 22.30 uur Bordello of blood 20.00 uur One Fine Day Zaal 18-20.00 uur Shine 14.30 en 22.30 uur The English Patient Zaal 19 - 14.30,20.00 en 22.30 uur Ransom 17.00 uur The English Patient Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo and Juliet Zaal 21 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiërs 22.45 uur Two Days in the valley 20.00 uur the English Patient Zaal 22 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Zaal 23 - 14.30 uur Leopard Son 17.00 uur Star Wars 20.00 en 22.30 uur Unforgettable Zaal 24 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Fan Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwijzen* I u naar de dagklapper in het regiokatern. Door Frits de Coninck Iedereen schept zich een eigen wei heid. Dat is niet het bijzondere pi van de kunstenaar. In alles wat wi lijk nauwkeurig en onpartijdig pi vast te leggen, klinkt ons eigen door. Ook al zouden we anders Maar een goede fotograaf wil niet e ders. Hij wil ons altijd zijn eigen vei de werkelijkheid tonenEssentieel i hij doet is juist het opladen van eer werkelijkheid met een bijzondere b eis. Zien wat een ander niet ziet, naar hetzelfde tafereel. Vincent Mentzel, sinds 1973 als fc verbonden aan NRC Handelsblad in die zin altijd zijn eigen nieuws, zen die hij maakt, zijn zijn reizen, laat zien zijn zijn ervaringen via via zijn selectie. Zijn foto's hebt losgemaakt van het krantenartike een eigen medium geworden. Op c suele manier een persoonlijk beek werkelijkheid vastleggen en daarr slag doen dat op een manier die woord voorbij gaat. De foto's die Mentzel in De Beyerr da laat zien, zijn van die feitelijl traties met een heel eigen bedoel zijn concrete, niet geënsceneerde tenissen die ieder zou kunnen ziei wil kijken. Ze spelen zich af in Cl sen 1973 en 1996. Mentzel is dar len geweest en zijn foto's laten vo dat hij het land kent en iets van d( begrijpt. De foto's beslaan een per grote veranderingen in de Chinesi leving. Van Mao Zedong naar De Ping, dat betekent van het do communisme met zijn culturele naar de Realpolitik in het China daag. Mentzel brengt iets van die veran beeld in zijn fotos van de straat, de steppen van Mongolië. Een vai ste fotos is die van een landbouwc in Shangi uit 1973. Mao Zedong de grote leider en belichaming communistische ideaal. Op de foti zien in een afbeelding aan een i een gelukkige, stralende boer e Zij met een bussel van een af anc in de stevige armen, hij met het r<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 32