Mats Ek wil ingewanden laten zien Skik: s z Oud mate 0 Drie wereldpremières: adembenemende dans DE STEM Ft Laatste programma moet 'kroon op zijn werk worden Zweedse choreograaf pakt sprookjes aan op Holland Festival rf Moeder Ui 11 Ui h Ui 1 h Nederlands Dans Theater en Cullberg Kindertijd Kasboek i i i i i DONDERDAG 5 JUNI 1997 }ËStem Toon Hermans werkt in alle rust aan afscheid Door René van der Velden „Als ik zou weten wat ik ging doen, dan ging ik niet," vertel de Toon Hermans vorige maand tijdens een gesprek bij hem thuis in Bosch en Duin. Toon oogde nog lang geen 80 maar keuvelde wel, zoals 80- jarigen betaamt, over kleine kwaaltjes. Plan was om in au gustus te gaan repeteren met zijn orkest om vanaf half sep tember weer gewoon verder te gaan met zijn succesvolle show die hij in het afgelopen seizoen negentig keer voor een uitver kocht theater heeft gespeeld. Het bleek anders te lopen. „Het ligt in de bedoeling van Toon Hermans stilaan afscheid te ne men van het theater in Neder land en België. Toon wil dit doen met een speciaal programma, dat de kroon op zijn werk moet wor den," aldus de boodschap van manager Herman van Hove deze week aan de theaterdirecteuren. De ongeveer zeventig voorstel lingen die voor het nieuwe thea terseizoen stonden gepland, zijn afgelast. Toon werkt in alle rust aan zijn afscheidstournee die voor 1998/1999 gepland staat in een beperkt aantal theaters. Zijn in Rijen wonende gitarist Benny Ludemann is eind vorige week schriftelijk op de hoogte gebracht door Van Hove. „Ik had al wel een vermoeden," vertelt Ludemann. „Toon heeft altijd ontzettend veel moeite met het oppakken van een programma na maanden rust. Hij wil altijd lie ver een nieuw programma bren gen dan het oude. Dat wordt nu dus het afscheidsprogramma. Toon Hermans: 'Ik ben gewoon een grote ouwehoer.' Zoals hij daar nu aan werkt is ongehoord. Ongelooflijk fantas tisch." Aan zijn keukentafel vertelde Toon tijdens genoemd gesprek: „Het heeft me nooit iets kunnen schelen, dat theater. Ik ben er veertig jaar niet geweest. Theater is nooit primair geweest. Theater is shit, flauwekul. Als de show klaar was, keek ik er niet meer naar om." De waarheid achter deze fagade van onverschilligheid is dat Toon al ruim veertig jaar voor niets anders leeft dan voor het theater. Door er veel over te praten en dag en nacht bezig te zijn met voorbereidingen, ideetjes voor en aanpassingen van zijn program ma's. Zijn fysieke gesteldheid moet wel een van de belangrijk ste redenen zijn voor zijn besluit om te stoppen, want hij zal het FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP theater missen als geen ander. „Nu heb ik een hele moeilijke tijd," bekende hij vorige maand. „Ik mis de optredens, fysiek ook. Ik heb het net nog tegen mijn huisarts gezegd: ik ben moe. Je bent je spanningen kwijt, je adrenaline is weg. Als ik optreed, loop ik hier 's nachts om half twee door de tuin. Nu lig ik om elf uur in bed." Het plotselinge besluit van Toon Hermans om zich te gaan voor bereiden op het afscheid van het theater komt gezien zijn hoge leeftijd natuurlijk niet helemaal onverwacht. Zijn laatste show - volgens Toon 'de beste van mijn leven' - heeft geen enkel element in zich van een afscheidspro gramma. Eerder van een come back, nadat hij in het voorjaar van 1993 zijn voorlaatste tournee moest afbreken wegens het ver driet om zijn in 1990 overleden vrouw Rietje. Toon Hermans is de laatste levende cabaretier van wat decennialang als De Grote Drie werd aangeduid: Wim Kan, Wim Sonneveld en Toon Her mans. De in Sittard geboren Her mans introduceerde in 1955 de Amerikaanse formule van de on- emanshow, die hij altijd is blij ven hanteren. De 'moderne Bu- ziau' rekent zich niet tot de caba retiers maar noemt zich entertai ner. Of, zoals hij het vijf jaar ge leden verwoordde: „Ik ben geen clown, geen komiek, geen cau seur, maar gewoon een grote ou wehoer." -; j-.jï Door Marjan Mes Wereldwijd vallen zijn verha lende balletten op door hun aangrijpende expressiviteit en sensualiteit. Van oude, roman tische sprookjesballetten als Giselle en Het Zwanenmeer maakte hij onthutsende mo derne bewerkingen, waarin 19e eeuwse lieftalligheid plaats moest maken voor sek suele begeerte, frustratie, waanzin en angst. Kromme benen, hoekige armen, onhandig naarbinnen gekeerde voeten; het tegendeel van mooi, maar de befaamde Zweedse cho reograaf Mats Ek (1945) weet er poëzie en schoonheid in te leggen, hoe onromantisch zijn kijk op de klassieke sprookjesballetten ook is. De verslagen houding van het kwetsbare meisje Giselle, zwaar depressief geworden door de on trouw van haar verloofde, zal nie mand die haar gezien heeft ooit nog vergeten. Eks vaak bizarre danstaal grijpt terug naar het Duitse expressio nisme, maar gaat inhoudelijk veel dieper en heeft ook een humane boodschap. Opzettelijk onsierlij ke, verkrampte en verwrongen be wegingen roepen paradoxaal ge noeg grote ontroering op en een schokkende intimiteit. Het Holland Festival presenteert een aantal spraakmakende ballet ten van de internationaal ver maarde Zweedse choreograaf. Drie ervan worden uitgevoerd door zijn eigen Stockholmse Cull- berg Ballet: The Sleeping Beauty, Carmen en She was black. Verdrongen emoties uit de kinder tijd spelen in Eks verhalende danswerken een belangrijke rol en dat schijnt veel te maken te heb ben met zijn eigen jeugd. Hoewel onmiskenbaar autobiografisch met hun freudiaanse droomscènes praat Mats Ek niet graag over de persoonlijke kant van zijn ballet ten. De Zweedse choreograaf/toneel regisseur - zoon van een beroemd echtpaar, de acteur/regisseur An ders Ek en de choreografe Birgit Cullberg - haatte de dans als jon gen, omdat die teveel tussen hem en zijn moeder in stond. Birgit Cullberg, oprichtster en indertijd artistiek leidster van het Cullberg Ballet, was door haar werk altijd afwezig. „Dat ik daar een hekel r Jean Emile in 'A Sort Of' van Mats Ek. aan had, realiseerde ik me later pas." Mats Ek werd begin jaren tachtig gevormd door zijn contact met het Nederlands Danstheater van Jiri Kylian. Zelf heeft hij er samen met zijn Spaanse vrouw Ana Laguna ook nog gedanst, evenals zijn broer Niklas Ek, een beroemd danser, die ook tijdens het Hol land Festival optreedt. Het Haag se gezelschap heeft veel gerucht makende producties van Mats Ek uitgevoerd, terwijl zijn eigen Cull berg Ballet ook meerdere keren met groot succes in Nederland op trad. In het Holland Festival, dat mo menteel in Amsterdam op volle toeren draait, is Mats Ek het mid delpunt van een boeiend program ma. Als choreograaf, toneelregis seur en gastprogrammeur. Hoog tepunt worden ongetwijfeld zijn Sleeping Beauty Doornroosje door het Cullberg Ballet, waarin hij opnieuw een klassiek ballet sprookje onbarmhartig in deze tijd heeft geplaatst. „Sprookjes behoren tot ons cultu rele erfgoed, maar ik ben niet zo zeer verleid door het verhaal als wel door de muziek van Tsjai- kowsky die ik soms keihard laat schallen of heb laten vervormen." De toeschouwer voelt zich voyeur bij het verhaal, waarin seks de al les overheersende drijfveer vormt. Doornroosje is verwaarloosd door haar seksbeluste moeder en ver slaafd aan heroïne. Met de auto rijdt ze haar vader dood. Niet een edele prins komt haar van haar verslaving bevrijden, maar een rij ke yup die al haar junkie-vriend jes neerknalt. Waar men ook naar uit kan zien, is Mats Eks dansver- sie van Bizets- Carmen, eveneens uitgevoerd door het Cullberg Bal let. „Carmen is ontrouw aan haar minnaar, maar trouw aan zich zelf", zei Ek al eens. „Daarin lijkt ze op Giselle, alleen is Carmen niet naïef. Ze weet dat ze wreed is en FOTO JORIS JAN BOS neemt daarvoor de verantwoorde lijkheid. Het ballet gaat over het risico van het leven. Het leven laat altijd bloedsporen na." Carmen wordt gevolgd door het meer surrealistische She was black, waarin de desolaatheid, dreiging en agressiviteit van de grote stad worden opgeroepen, be geleid door muziek van Henryck Gorecki. De schoonheid van het geweld in de films van de Japanse maestro Kurosawa inspireerden Mats Ek vaak bij het choreograferen, voor al diens Macbeth-iïtm. „Ik ben een bewonderaar van de manier waar op Kurosawa primitief geweld be handelde, dat esthetisch en artis tiek heel onconventioneel en mee dogenloos gestalte kreeg." Mats Ek gebruikt weliswaar veel van de klassieke danstechniek, maar wil niet verhullen dat het danserslichaam onderhevig is aan de zwaartekracht. Dat het eerder naar de aarde neigt dan dat het zich daarvan moeiteloos los maakt, zoals de academische tech niek wilde. „Het lichaam heeft ge wicht en er zitten ingewanden in en dat wil ik laten zien." Ook laat hij zijn dansers - superieure ver tolkers van zijn ongewone dans- technieken - schreeuwen, krijsen, stompen en schoppen. Mats Ek volgde in 1988 zijn moe der op als artistiek leider van het Cullberg Ballet. Toch was het niet zijn moeder geweest, die hem aan zette tot dansen. Zijn vader, de ac teur Anders Ek, stuurde hem als 17-jarige naar de Amerikaanse danspedagoge Donya Feuer. Ook zijn oudere broer Niklas was bal letdanser en het leek een uitge maakte zaak. Maar Ek hield er na drie maanden al mee op en besloot de toneel school te gaan volgen en te gaan regisseren. Pas op 27-jarige leef tijd begon hij weer te dansen, na dat hij gefascineerd was geraakt door de elementaire dans uit West Side Story. Toen werd hij zich pas bewust van het feit dat de Martha Graham-achtige lessen bij Donya Feuer een onuitwisbare indruk op hem hadden gemaakt. „Technisch werd ik echter nooit een groot danser." Voor het Holland Festival, be werkte hij het gewelddadige 16e eeuwse toneeldrama The Jew of Malta van Christopher Marlowe tot een expressieve mengeling van theater en dans: On Malta. Mats Ek is daarmee teruggekeerd naar zijn oude liefde; van 1966 tot 1973 was hij regisseur bij het Marionet ten Theater en het Koninklijk Dramatisch Theater in Stock holm, dat na hem werd geleid door de cineast Ingmar Bergman. Door de geweldsspiraal van On Malta heen gloren warme herinneringen, dromen en humor, want Ek is nooit alleen maar pessimistisch of agressief. Het stuk wordt drie keer in het Zweeds gebracht met Ne derlandse boventiteling I 'Sleeping Beauty' van Mats Ek door het Cullberg Ballet is 21-23 juni in Carré in Amsterdam, 'Carmen' en 'She was black' op 25 en 26 juni. 'On Malta' in de regie en choreografie van Mats Ek is op 15,16 en 17 juni in het Transfor matorhuis in Amsterdam 0 ANTWERPEN Hedendaagse dans - door Rosas - Singel - 20.00 uur (5 en 6 jM I Balletrecital - Vlaamse Opera - 20.00 uur (6 en 7 jun) Ontoereikend Adres - door Nieuw Raamtheater - RaamtheatJ Zuid - 20.00 uur (5 t/m 8 jun) In Godsnaam - door TIL - Het Klokhuis - 20.00 uur (zo 15.00 J t/m 8 jun) Het Archimedes Principe - door Nieuw Raamtheater - 't Kleinfe theater - 20.00 uur (5 t/m 8 jun) BREDA Meriijn - Theater 77 - Chassé Theater - 20.15 uur (6 t/m 8 jun) DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00,1 20.00 uur (t/m 10 nov) EINDHOVEN Waardenberg en de Jong - Bandkaai - stadsschouwburg - 20.13I (5 en 6 jun) TERNEUZEN Balletschool Lilliane Butler - Zuidlandtheater - 19.30 uur (jj jun) VRIJDAG BREDA Barboe - Jongerentoneelgroep Vogelvrij - licht absurdistisch spj - PARA - 20.30 uur TILBURG Mussen en Zwanen - toneel - schouwburg - 20.15 uur ZATERDAG EINDHOVEN Introdans - Barok - stadsschouwburg - 20.15 uur TILBURG Hans Liberg - de Vier Jaargetijden - schouwburg - 20.15 uur WOENSDAG BREDA Urbanus - Hiep hiep rahoe - Chassé Theater - 20.00 uur EINDHOVEN De Stille Kracht - toneel - stadsschouwburg - 20.15 uur Door Rinus van der Heijden Het Holland Festival waardig, openden het Nederlands Dans Theater en het Cullberg Ballet de discipline dans met maar liefst drie wereldpremières: twee van aanstormend talent en een van de gearriveerde meester Mats Ek. Met het samenwerkingsver band van beide dansgezel schappen is meteen de toon gezet voor de rest van het Hol land Festival, want Mats Ek is dit jaar de centrale choreo graaf. In alle drie de choreo grafieën zijn lijnen of verwij zingen uitgezet naar Eks ei genzinnige visie op dans of naar zijn geboorteland. Het resultaat is een avond adem benemende danskunst, die nergens stokt en tot het beste mag worden gerekend dat de laatste jaren in Nederland te zien was. Opvallend daarbij is dat de premières van de twee jonge choreografen Stijn Celis en Jens Östberg niet achterblij ven bij die van Ek. Hoewel de drie wereldpremières zo ver schillend zijn dat ze nauwe lijks met elkaar zijn te verge lijken, bindt hen één ding: topkwaliteit. Topkwaliteit zo wel in choreografie als in uit voering. Mats Ek mag worden be schouwd als een psycholoog die het spitten in 's mensens ziel in dans uitdrukt. Hij ma nipuleert met graagte de waanzin die iedere mens in zich draagt. A Sort Of loopt Twaa 1 Mats Ek. daar van over. De choreogrsl fie begint met een danser ii| een roze vrouwenjas, die eeil in de zaal vertoevende danse-l res op het podium tilt. Hijl doet haar schoen uit en drink! eruit. In een openstaan:! poortje rechts op het podiurJ flitsen personen in absurdist!" sche situaties aan het voorbij. Boven een muur zijn ballonnen zicht baar. Die knallen waarna er hoofden voor in del plaats komen. De ballonnet! komen telkens weer terug, ill de vorm van een hoogzwange re vrouw of als borsten en bil len. En telkens weer sneuve len zij, waarmee Ek de grillig heid van oorsprong en voort gang van menselijk leven niet duidelijker had kunnen toner Shadowed, een choreografie van Jens Östberg steekt i Sort Of regelrecht naar (ie kroon. Ook hier voeren absur de droomfiguren de boven-| toon, die op orgelmuziek Bach een danssprookje inzet ten dat zijn weerga niet ken! Een schuin boven het podium hangende (lach)spiegel reflec-1 teert op zeker moment vraag 'Wilt u dansen?', ivaarj op in de laatste seconde antwoord komt: 'ja', visie op dans en de entouragel waarin hij die laat plaatsvin; den is van dezelfde groot' als William Forsythe. Ubiloz Vanilla, gedanst het Cullberg Ballet, is het ah] stracte verhaal dat de T Stijn Celis bedacht om man van kindertijd naar vol-l wassenheid te leiden. De cho-1 reografie speelt zich af in e®| entourage die door Fassbinder I bedacht had kunnen #-1 maar dan langzaam _wonj[| omgebogen in een volkssprookje. Een man zort-| der gezicht, een vrouw mijter die horizontaal trap afdaalt, een bijna naa^l man die eindeloos op weg naar zijn eigen spiegelbe het zijn alle elementen die fl'l voor zorgen dat dans de ill®" van het theater aan het mei" selijke onderbewustzijn I ontrukken. Nederland Dans Theater-1 en C Iberg Ballet: Holland Festival-P' gramma. Nog te zien in het Mu ziektheater in Amsterdam op 9 juni, aanvang telkens 20.15 u Door Johan Otten Hij was beroemd, en niet eens Jzo'n beetje. Als hij in de jaren dertig aan prostaatkanker [blijkt te lijden, houden de Ne derlandse kranten hun lezers nauwgezet op de hoogte van 'den toestand van Jacques Ur dus'. Bij zijn overlijden op 6 ju ni 1935 herdenkt Willem Men gelberg in het Concertgebouw I de man 'wiens heerlijke stem zo vaak door dit kunstwerk tot ons allen heeft gesproken', al vorens Beethovens Negende te laten inzetten. I De in Tilburg opgegroeide zanger I Jacques Urlus telde mee, maar als de 78-toerenplaten op zolder ver- 1 dwijnen, verstomt zijn stem en I verbleekt zijn naam. Sinds deze 1 week valt hij opnieuw te beluiste- jren. Het Theater Instituut heeft I een selectie uit het oude materiaal I opgepoetst en op cd uitgebracht. I Jacques Urlus is in de decennia Ivoor de Tweede Wereldoorlog I geen voorbeeld van een artiest die I uitsluitend in Nederland wereld- I faam geniet. Zijn roem als opera- I grootheid reikt tot ver buiten de I grenzen. Hij zingt in uitvoeringen I met Toscanini, Richard Strauss, I Bruno Walter en sir Thomas Bee- I cham, verkeert bij de New York I Metropolitan met Enrico Caruso I en in Bayreuth met Siegfried I Wagner, die hem Urluschen I noemt. Hij woont in indrukwek- I kende villa's in Hilversum en [Noordwijk. In New York tou- I cheert hij in het operaseizoen 11916-1917 duizend dollar per I avond. Niet slecht voor een een- I voudige smidsknecht... De zanger verhaalt zelf hoe het zo gekomen is in een autobiografie, die zes jaar voor zijn overlijden verschijnt. Hij geeft het werkje de titel Mijn loopbaan, maar collega zangers maken er spottend Mijn kasboek van. Urlus komt erin naar voren als een joviaal mens, ongecompliceerd, enigszins zelf ingenomen, in elk geval zonder last van valse bescheidenheid. Op luchtige toont dist hij anekdotes op, waarbij vooral de financiële zijde van het artiestenbestaan rui me aandacht krijgt. Diepgaande verhandelingen over de interpre tatie van Siegfried of Parsifal ont breken daarentegen volledig. In het gehele Nederlandse opera- bedrijf wordt in die tijd trouwens niet bijster diep gegraven, zo blijkt uit de blik achter de scher men die Urlus zijn lezers vergunt. „...Aan het weergeven van een rol zit meer vast dan alleen het zingen van de goede noten. Eigenlijk is dat altijd het manko geweest van Jc iede hee: Wai trac ren niet die wa< zou van den van noo lan voc v er hac Da de juli ma bet gel bij bn eer ne< ma Za tie Frt eer lus vij f Door Peter Borgers Platte pop, regioroek, dialect deuntjes: steeds meer Nederland se groepen kiezen voor de eigen streektaal om hun muziek kracht bij te zetten. Liever een goede tekst in eigen tongval, dan een slechte in gebroken Engels. Uit het peloton platzingende pop groepen ontsnapte een Drents drietal: Skik is op weg naar de gele trui. Afgelopen jaar zette Skik het Lowlands-festival op z'n kop, dit jaar moest Pinkpop eraan gelo ven. Plat Drents in de golvende Limburgse heuvels. Ook ligt de tweede Skikschijf in de winkels: Niks is zoas 't lek. Daniël Lohues is nog altijd ver baasd over de wijze waarop Skik het Nederlandse circuit verovert. De lekkere popliedjes gingen er gelijk in als koek. Het tweede op treden van het drietal was al voor Leidsekade Live, snel daarna volgde het eerste Skik-album. Vanaf dat moment ging het heel snel: Bospop, Waterpop Noorder- alag, talloze cluboptredens en een Zilveren Harp. Muzikaal putten zanger/gitarist Daniël Lohues, bassist/zanger Maarten van der Helm en drum mer/zanger Marlen Davers uit de njke bron van de pure pop: 'beat- muziek', zegt Lohues. Skik- euntjes kietelen de trommelvlie zen met vlotte melodietjes en lekkere arrangementen. Ge vraagd naar de directe invloeden volgen vele zuchten en namen uit e historie. De Beach Boys en de ones en Motown en klassieke muziek en Jimi Hendrix en te veel om op te noemen. „Ik ben

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 30