TV en radio op 4ongure uren
4Eindeloos' afgevoerd: Chassé zit zonder seizoensopening
DE STEM
Doorzakken tussen
bedden in
Jazz-trompettist Doe
Cheatham overleden
Dylan uit ziekenhuis
Vreugde en verdriet rond uiterst vroege en late programma's
John Fogerty
Magie Frankie
David Byrne
Double Brown
KRS-One
pE STEM
Gids
Van onze kunstredactie
Omdat de musical Eindeloos volgen
de seizoen niet zal worden doorge
speeld, komt de reeks van negen
voorstellingen die het nieuwe seizoen
in het Bredase Chassé Theater zou
openen, te vervallen. De voorstelling
zou van 4 tot en met 12 september in
Breda staan.
De directie van het Bredase theater had
deze Nederlandse musical ondanks de
minder goede ontvangst opnieuw gepro
grammeerd met de bedoeling vooral een
groot scholierenpubliek aan te trekken.
Eindeloos gaat over een moeder, een
voormalige hippie gespeeld en gezongen
door Liesbeth List, en haar verzet plegen
de dochter (Lottie Hellingman) die een
wereldreis maakt om haar vader (Coen
van Vrijberghe de Coningh) te zoeken.
De musical, geschreven door Ger Beuken
kamp en Rob Hauser, is dit voorjaar veer
tig keer gespeeld en had het komende na
jaar doorgespeeld moeten worden om uit
de kosten te komen. Het is de producent,
Bergen, echter niet gelukt om de nodige
vijftig speelbeurten aan de theaters te
verkopen.
Het aantal geboekte voorstellingen kwam
niet verder dan 39. Hierdoor moest de
productie worden teruggenomen en is de
voorstelling, die bijna drie miljoen gulden
heeft gekost, een verliespost geworden
voor Bergen.
Bart van Mossel, hoofd programmering
van het Chassé Theater, hoopt een andere
voorstelling te kunnen betrekken van
Bergen aangezien één voorstelling van
Eindeloos al bijna was uitverkocht. „Ik
heb een teleurgestelde fax gestuurd en om
een alternatief verzocht."
De acht overige afgelaste voorstellingen
in Breda van Eindeloos zullen niet door
iets anders worden vervangen. Productie
bureau Bergen heeft na het al eerder te
genvallende succes van de Nederlandse
musical Carlie, overigens geen nieuwe
musicalproductie voor het komende sei
zoen gepland.
Het afgelopen seizoen was zijn Neder
landse bewerking van de Amerikaanse
mini-musical Closer than ever, met o.a.
Henk Poort en Doris Baaten, wel een ar
tistiek succes. De producent (van telev
isie- en theatervoorstellingen) hoopt in
een later stadium een Nederlandse versie
uit te brengen van Into the woods, een
Amerikaanse sprookjesmusical van Step
hen Sondheim.
Door Simone Lensink
Van het ochtendkrieken tot
diep in de nacht braken ra
dio en tv-stations hun pro
gramma's uit. De makers
zijn soms ongelukkig met
het tijdstip van uitzending.
In andere gevallen hebben
ze juist de opdracht gekre
gen voor een 'onguur uur'
iets te maken en daarmee
erg in hun sas. Een rond
gang langs zes program
ma's: van Pyamapret tot
Nachtgedachten.
Speciaal voor de zondagavond
rond middernacht heeft de KRO
Nachtgedachten ontwikkeld. „De
KRO-tv wilde een duidelijke af
sluiting van de zondagavond,"
verklaart eindredacteur Marlies
de Jong. „Een rustig, meditatief
moment aan het einde van de
dag. Vroeger was dat een taak
van de pastoor, maar dat past
niet meer in deze tijd."
Wekelijks blijven zo'n 140.000
mensen op om de vijf minuten
durende boodschap tot zich te
nemen. De Jong: „Dat zijn vooral
oudere mensen, veertigplussers.
Omdat er al zoveel geweld en el
lende op televisie is, proberen wij
altijd iets te laten zien waardoor
de kijker optimistisch z'n bed zal
ingaan. Een onderwerp rond een
hoopvolle gedachte."
Ton van Brussel, eindredacteur
van Panorama Vrijdag
(NPS/RVU), is juist helemaal niet
gelukkig met het late tijdstip van
uitzending. Presentator Jan
Meng ontvangt gasten uit de cul
tuurwereld, toont reportages en
tipt een aantal concerten, voor
stellingen of exposities. „Ik zou
liever tussen negen en tien uur
zitten voor een breder publiek,
maar die ruimte is er voorlopig
niet. Het late tijdstip vraagt ei
genlijk om een lichter program
ma, zoals dat van Paul de Leeuw.
De kijker heeft net Nova en het
gesprek met de minister-presi
dent achter de rug en zit niet op
nog meer zware zaken te wach
ten."
Panorama Vrijdag wordt weke
lijks door gemiddeld 125.000
mensen bekeken en gewaardeerd
met een 7,4. Van Brussel: „Die
waardering zou waarschijnlijk
lager zijn als het programma eer
der te zien is. Nu trekken we een
heel select kijkerspubliek, de
echte liefhebbers."
Ook Kunst...Omdat het moet
(Tros) wordt pas na middernacht
op het scherm gebracht. Deze
aangekochte documentaires over
kunst trekken op zaterdagavond
slechts zo'n dertigduizend kij
kers. Maar ook voor dit program
ma is geen ruimte op andere
plaatsen in het schema.
Ted Mooren, hoofd drama en
kunst bij de Tros: „Deze docu
mentaires moeten zo boeiend zijn
dat de kijker er ook op een laat
tijdstip voor blijft zitten. Naar
mijn idee geeft dit tijdstip ons
juist veel vrijheid en ook in de
tijd zijn er geen beperkingen. We
kunnen rustig een film van twee
uur uitzenden. We trekken heel
bewuste kijkers."
Ook De Winkel van Sinkel (Vero
nica) wordt met opzet op een in
courant tijdstip uitgezonden: 's
morgens tussen negen en elf. Zo'n
dertigduizend landgenoten stem
men dagelijks af op het ruilpro-
gramma. Judith Ansems en Does-
jka Dubbelt proberen kijkers te
koppelen die met gesloten beurs
zaken willen ruilen. Eindredac
teur Carla Snepvangers: „Om ne
gen uur zijn de drukste bezighe
den thuis voorbij en heeft het pu
bliek de tijd. Wij krijgen veel
reacties van mensen die ons pro
gramma leuk vinden vanwege de
aparte onderwerpen, de onver
wachte dingen."
Ideaal
Ook de vaderlandse radio kent
zijn uithoeken. Voor de jongste
luisteraars is er op Radio 5 iede
re werkdag om tien voor zeven 's
ochtends Pyamapret (Teleac).
Zo'n beetje de radioversie van
Sesamstraat. Met liedjes, versjes,
verhaaltjes en spelletjes. „Dat
hele vroege tijdstip is ideaal om
dat de meeste kinderen later op
de ochtend al voor de televisie
worden gezet", zegt Jan Boors-
ma, hoofd afdeling radio van Te
leac.
„Er wordt behoorlijk naar geluis
terd. We krijgen veel verzoekjes
voor geluidsbanden. Veel mensen
vragen ook of het programma
niet wat later uitgezonden kan
worden. Maar daar is in het sche
ma van Radio 5 geen plaats
voor."
Harjo Thijs is iedere zaterdag
ochtend al om zes uur mét het
licht-informatieve Plaza (NCRV)
te horen op Radio 2. „Wekelijks
bedenk ik me hoe ik zelf zou wil
len opstaan. Het begint met rusti
ge muziek. Langzaam wordt de
luisteraar wakker. Ik wil ze het
lekkere 'zaterdagochtend-op-
staan gevoel' geven. En dat blijkt
te werken, want ik krijg veel
reacties. Daaruit blijkt dat er
vooral 'pluk de dag'-types luiste
ren, Mensen die vroeg opstaan
om boodschappen te doen of de
auto te wassen. Maar ook luiste-
JEUGD-IDOLEN die na lange
tijd weer eens een plaat maken en
nog net zo fris en opzwepend
klinken als toen ze de wereld ver
overden - daarvan zijn er niet zo
veel. John Fogerty is zo'n witte
raaf. De zojuist 52 jaar geworden
Californiër weet precies hoe je
een plaat maakt die een veertiger
zijn jongenshart teruggeeft. Al is
't maar even. Om precies te zijn:
voor de duur van de drie kwartier
die zijn nieuwe cd Blue Moon
Swamp lang is.
Akkoord, de man heeft er weer de
tijd voor genomen - een slordige
twaalf jaar sinds zijn vierde solo-
plaat- maar het nieuwe album
klinkt alsof de zanger/componist
en multi-instrumentalist zijn we
reldband Creedence Clearwater
Revival pas vorig jaar de rug toe
heeft gekeerd, in plaats van 25
jaar geleden. Het is dan ook ver
leidelijk om zijn nieuwe nummers
met de grote CCR-hits van rond
1970 te gaan vergelijken. Maar
het is tegelijk onnodig. Fogerty
heeft namelijk weinig minder dan
twaalf nieuwe instant-klassie
kers geschreven. In die eigen, di
rect aansprekende mengeling van
rock en country, met een vleugje
gospel en blanke soul. Compact
heid en precisie zijn nog altijd
zijn belangrijkste trefwoorden.
Met het raffinement van de een
voud en het vermogen onweer
staanbare grooves neer te zetten,
laat hij zijn rockers én zijn bal
lads swingen, 's Mans ongepolijs
te zangstem heeft maar weinig
aan volume em nog niets aan zeg
gingskracht verloren. En ook zijn
messcherpe, veelal staccato ge
speelde gitaarsolo's geven zijn
nummers als vanouds dat hoogst
karakteristieke maar nauwelijks
te definiëren gevoel van urgentie
mee. Topproducer Bob Clear-
mountain heeft de banden nog
een laatste keer afgemixt, voor
dat de perfectionist Fogerty zijn
nieuweling wilde toevertrouwen
aan de - eh - 21e eeuw. Want zo'n
album gaat natuurlijk weer een
'eeuwigheid' mee. (Warner).
LEO NIERSE
HET BREDASE bluesmirakel
'Magie Frankie' van den Bergh
(35) maakte vorig jaar een bijzon
der geslaagd uitstapje buiten zijn
vertrouwde Chicago-bluesidi-
oom. Samen met Nederbeat-le-
gende Kaz Lux waagde hij zich
aan de akoestische downhome
blues. De opnamen daarvan kwa
men spelenderwijs tot stand op
Lux' Oosterhoutse zolderstudio,
waar het gelegenheidsduo nach
tenlang onbekommerd oude
blues- en folkballads had zitten
pingelen. Resultaat was het volle
dig akoestische, slagwerkloze He-
0 Magie Frankie.
arts In Sorrow, een even aanste
kelijke als tijdloze cd.
Dat succes heeft Frank gestimu
leerd om zijn vleugels nog wat
verder uit te slaan, voorbij Chica
go en de Mississippi-delta. Prima
artistiek uitgangspunt, natuur
lijk. Maar het stelt meteen wel
veel hogere eisen aan zijn kwali
teiten als zanger en songwriter.
Want hoewel Frankie's aangebo
ren talent als gitarist geen gren
zen lijkt te kennen, zijn z'n voca
le en tekstuele capaciteiten wel
degelijk beperkt. Aan het succes
volle ontwikkelen daarvan, moet
de Nederlandse 'Blues Gangster'
nog hard werken. Een sterke pro
ducer kan daarbij wonderen ver
richten. Maar de samenwerking
die Frank daartoe met sixties-
adept Bart van Poppel (Tambou
rine, Lois Lane) is aangegaan,
heeft dat wonder niet tot stand
kunnen brengen. Althans niet op
de gloednieuwe cd Lucky.
De prententieloze spontaniteit
van Hearts In Sorrow is daarop
weliswaar behouden gebleven,
maar van een homogeen album is
geen sprake. De verbazend one
venwichtige productie en onkriti
sche repertoireselectie verande
ren Frankie's nagestreefde veel
zijdigheid alleen maar in een rat
jetoe. De inzet van 'ster'-eollega's
als fluitist Thijs van Leer en zan
geressen Monique Klemann en
Saskia van Oerle verandert daar
niets aan. Niettemin steekt Fran
kie's magie zo nu en dan toch de
kop even op, wanneer hij - na ja
ren weer begeleid door The Blues
Disease- als vanouds begint te
riedelen en ook de Hammond
aanzwelt. Maar op zulke momen
ten trekt Van Poppel spoorslags
de schuiven dicht. Doodzonde.
De titels Hearts In Sorrow en
Lucky hadden in omgekeerde
volgorde helaas veel toepasselij
ker geweest. (Music&Words)
LEO NIERSE
HET IS dit jaar twintig jaar gele
den dat 77, de eerste lp van de
Talking Heads verscheen. De
Talking Heads, maar ook iemand
als Willie DeVille werden destijds
maar voor het gemak onder de
noemer new wave geplaatst, om
dat ze deel leken uit te maken van
die stroming die als reactie op de
punk kwam. De tijd heeft geleerd
dat de Talking Heads veel meer
dan een bandje uit een stroming
was. Met een reeks alsmaar beter
wordende langspeelplaten werd
de status opgebouwd van toon
aangevende supergroep die er als
geen ander in slaagde om rock te
voorzien van opzwepende, exoti
sche ritmes. In '88, na de vrolijke
cd Naked, was het voorbij.
Voorman David Byrne had altijd
al op eigen houtje platen ge
maakt. Songs From The Catheri
ne Wheel en Music for the knee
plays waren 'serieuze' albums. De
eerste bevatte muziek voor bij
een ballet en de tweede stond vol
met minimale muziek. De samen
met Brian Eno gemaakte My life
in the bush of ghosts was een an
der geval. Die lp liet in '81 al ho
ren dat je met samples hele op
merkelijke dingen kon doen als je
maar visie had, en die hadden By
rne en Eno. Daarnaast maakte
Byrne ook nog de heel aardige
speelfilm True Stories.
Rei momo uit '89 was de eerste
solo-plaat van na de Talking
Heads het was een magistrale
plaat vol met Zuid-Amerikaanse
klanken. Uh-oh uit '92 sloot iets
meer aan bij het laatste Talking
Heads-werk, terwijl David Byrne
uit 1994 terug leek te grijpen op
de wat sobere klanken uit de be
gintijd van de Heads. Tussendoor
verscheen ook nog de themati
sche plaat The Forrest.
Byrnes nieuwe cd heet Feelings
en het lijkt een mengeling van de
voorafgaande solo-platen. Maar
dan wel een mengeling van de al
lersterkste punten. Dat betekent
dat Feelings een te gekke plaat is
geworden. Miss America bijvoor
beeld is een heerlijk, zwoel stuk
geworden en kan qua dansbaar
heid wedijveren met het lekkerste
Talking Heads-werk. Burnt by
the sun is David Byrne op zijn al
lerbest met een tekst vol bizar
Amerikaans leven en analytische
constateringen zoals hij alleen
die kan maken. The civil wars is
bijna Beatleske, terwijl nummers
als Wicked little doll, Amnesia en
Dance on vaseline meer ouder
wetse Talking Heads-achtige
gekte hebben.
Zelf noemt Byrne die mengeling
onderbewust knip-en-plakwerk
dat in zijn hoofd aan de gang is en
dat zich op een heel natuurlijke
manier voltrekt.
Feelings is in instrumentaal op
zicht een rijke plaat. De opnamen
werden in Engeland en kriskras
door de VS gemaakt in de huis
studio's van muzikale vrienden
en in Byrnes eigen appartement
in Chelsea. Wat dat betreft be
wijst Feelings dat voor moderne
muziek de dure geluidstudio met
al zijn technologische faciliteiten
een achterhaald fenomeen aan
het worden is. (Luaka Bop, War
ner Music)
WIM VAN LEEST
WAT DOE je als je bij wijze van
spreken als regionale band rede
lijk succesvol bent geweest, je te
rug kunt blikken op een paar aar
dige platen, maar desondanks
nog zin hebt om lekkere muziek
te maken?
Dan neem je gewoon een cd op en
die zet je vol met nummers die jij
leuk vindt om te spelen, in de
hoop dat er meer mensen zullen
zijn die er plezier aan beleven.
De cd 12 Bars and More van Dou
ble Brown is zo'n plaat. De kern
van dit gezelschap - zangeres
Ann de Bruijn, broer Jan op gi
taar en zang en toetsenist Pieter
van Bogaert - vormde ook de
kern van The Crew en die groep
bewees in het verleden al lekkere
R B en blues te kunnen spelen.
Na een periode van betrekkelijke
stilte waarin Van Bogaert en Jan
de Bruijn aan anderen hand- en
spandiensten verleenden, is nu
eikaars muzikale gezelschap
weer opgezocht. 12 Bars and Mo
re is een pretentieloze plaat
waarop, ik zou haast zeggen ach
teloos, hele lekkere muziek wordt
neergezet. Het orgelspel van Van
Bogaert is van absolute klasse en
de gitarist De Bruijn is heel tref
zeker. Samen met een aantal
gastmuzikanten maken ze goud
eerlijke R B waarbij het voor
Ann en Jan lekker zingen is.
Uitgestald op een podium kan
deze Double Brown de komende
tijd voor een reeks aangename
concerten zorgen. (Roots Mail
Music, Music Words)
WVL
KNOWLEDGE REIGNS Supre
me Over Nearly Everyone, ofte
wel KRS-One, is al ruim tien jaar
een grote naam in rap-wereld.
Als voorman van Boogie Down
Productions schreef hij hiphop
geschiedenis en ook solo staat hij
al jaren zijn mannetje.
Inclusief het BDP-werk is zijn
nieuwe album I Got Next alweer
zijn negende cd en het is weder
om een bevestiging van zijn mu
zikale kwaliteiten. Vernieuwend
is het niet maar het is wel zeer ge
degen old school-werk.
Als altijd bevlogen spuugt KRS-
One zijn sociaal-kritische teksten
in de mie. Als een van de eerste
rappers predikte hij het zwarte
bewustzijn en nog steeds houdt
hij zijn luisteraars voor dat ze on
danks als armoede en geweld hun
lot in eigen handen kunnen ne
men. Muzikaal is de cd geva
rieerd: ruige hiphop met diverse
invalshoeken. KRS-One wordt
bijgestaan door diverse produ
cers onder wie DJ Muggs van Cy
pres Hill. Samples zijn er onder
anderen van jazz-grootheid The-
lonious Monk, popgroep Blondie
en mede-rappers Public Enemy.
De cd bevat amper een zwak
nummer, alleen de rock-cross-
over Just to Prove A Point valt op
het laatste wat uit de toon. Voor
de rest is het een ouderwetse, pui
ke hiphop-cd. (Jive/Zom-
ba/Rough Trade).
PAUL VERLINDEN
WOENSDAG 4 JUNI 1997 Dl
Lits-jumeaux bij Zuidelijk Toneel
Jan Meng, presentator van het cultuurprogramma Panorama Vrijdag', laat op Nederland 3 op de
vrijdagavond.
Breda - Chassé Theater. 'Kop
pen' van John Casavetes door
Het Zuidelijk Toneel. Regie:
Ivo van Hove. Vertaling: Ger-
ardjan Rijnders. Decor en
licht: Jan Versweyveld. Mu
ziek: Harry de Wit. Gezien op 2
juni als try-out. Van 7 tot en
met 14 juni in De Brakke
Grond in Amsterdam (Holland
Festival).
Door Marjan Mes
Even was er de sensatie van
het volstrekt nieuwe. Met drie
vreemde mensen op een lit-ju-
meaux kijken naar een toneel
stuk, in een met bedden volge
stouwde speelruimte vol an
dere bedtrio's, is nu niet direct
dagelijkse kost.
Ivo van Hove's Holland Festival-
voorstelling Koppen werd in Bre
da uitgeprobeerd in de kleine
Chassé-zaal, met de acteurs van
Het Zuidelijk Toneel in die gi
gantische slaapkamer vol over-
speligen. Want dat was blijkbaar
het achterliggende idee van Van
Hove's gedurfde concept van de
ze voorstelling, gebaseerd op de
speelfilm Faces van John Casave
tes over een echtpaar dat tijdens
een etmaal vol alcohol en razernij
vreemd gaat.
Het publiek had nummertjes uit
gedeeld gekregen waardoor je
niet in hetzelfde bed belandde als
je partner.
Zo zat of lag je met twee onbe
kenden bovenop zo'n hoerige sa
tijnen glimsprei, heel keurig en
ordentelijk overigens. En nog hy
giënisch ook, want rond de
schoenscholen had men plastic
slofjes moeten aanbrengen, aan
gezien de bedden fris het Holland
Festival in moeten.
Na de eerste sensatie bleek het
lumineuze idee toch wat minder
opwindend dan verwacht. Het
nachtelijke dronkemansgelag
van een aantal zeer voortreffelij
ke acteurs als Chris Nietveld,
Warre Borgmans, Katelijne Da-
men, Steven van Watermeulen en
Oda Spelbos verloor veel'van zijn
dramatische spanning in die
overvolle slaapzaal zonder vast
oriëntatiepunt.
De intimiteit van barbezoekers,
die met seks, alcohol en rock and
roll hun uitzichtloze relaties wil
len vergeten, verdween goeddeels
in de onoverzichtelijke ruimte.
Het rare feit deed zich voor dal
men vanaf een bed, in vaak on
mogelijke houdingen, de sfeei
van een nachtje grootstedelijk
doorzakken diende te beleven.
De live muziek van Harry de Wit
en diens geluidsdecor met st:
geluiden en jazzflarden riepen
mooi, soms uitgelaten de sfeer op
van een nachtcafé. Vanaf zijn bed
kreeg de toeschouwer echter toch
niet het roezige gevoel dat hij
daar deel van uitmaakte.
Als de koppels elkaar bestegen,
was er vooral hilariteit. Maar in
leving in het wanhopige over-
spelavontuur van het echtpaar
Richard en Maria, die uit onvrede
respectievelijk met een hoertje
een lekkere jongen naar bed
gaan, bleek paradoxaal ger
onmogelijk met zoveel bedgeno
ten er omheen.
De stemmen gingen - maar dat
was wellicht een kwestie van nog
niet goed ingestelde acoestiek bij
deze werkvoorstelling - meer
maals verloren in de van stoelen
ontdane kleine zaal van het
Chassé Theater. Dat had Kof
aangekondigd als voorpremière,
maar het bleek te gaan om een
werkvoorstelling, die nog 1
niet af was.
Regisseur Ivo van Hove en zijn
vormgever Jan Versweyveld za
ten ook nog achter de regietafel
bij deze Bredase werkvoorstel
ling, die volgende week in Am
sterdam wellicht een veel perfec
ter vervolg krijgt.
Koppen lijkt op Splendid's, de
voorstelling waarin het gouden
duo Van Hove-Versweyveld het
publiek anderhalf uur staande
gegijzeld hield tussen de dubbel
zinnige gangsters van Jean Ge
net.
Toen vond ik dat een geweldige
hoewel vermoeiende vondst,
is een speelfilm met indringende,
onderzoekende beelden van le
vensechte mensen omgezet in een
theaterexperiment, dat die tragi
komische figuren laat opslokken
door de chaos er omheen. Maai
wellicht is het vólgende week
toch net even anders en stelen de
prachtige HZT-acteurs en vooral
Chris Nietveld als de hoer Jean-
nie, toch de show in dit gewaagde
theatera vontuur.
raars die nog in bed blijven lig
gen en het prettig vinden om de
radio zacht aan te hebben."
Van onze kunstredactie
Washington Breda - Jazz-trompettist Adolphus Anthony Doc
Cheatham, die met jazz-legenden als Cab Calloway, Benny
Goodman en Billie Holiday speelde, is maandag op 91-jarige
leeftijd overleden aan een beroerte. Cheatham trad zaterdaga
vond nog op met de 23-jarige trompettist Nicholas Payton,
met wie hij onlangs een album maakte.
Cheatham is bij Nashville (Ten
nessee) geboren. Oorspronkelijk
was de sopraansaxofoon zijn in
strument, maar hij werd uiteinde
lijk beroemd als trompettist. Van
af 1948 heeft hij in diverse big
bands gespeeld. Toen hij al in de
zestig was, begon hij een succes
volle solocarrière.
Hij was verschillende keren de ster
op het Oude Stijl Jazz Festival in
Breda, de laatste keer in 1986, toen
hij al 81 was. Hij zei bij toen in een
interview met deze krant in zijn
flatwoning in New York: „Ik
kwam al in de jaren twintig in Ne
derland. De mensen daar wisten
niks van jazz, maar ze gingen zit
ten en luisterden. En ze vonden het
mooi. Nu wordt in Europa, en ze
ker in Nederland, nog steeds met
grote instensiteit naar jazzmuziek
geluisterd. Het is anders dan hier
in Amerika. Hier wordt te veel ge
dronken en te veel kabaal ge
maakt. Hier wordt alleen maar
naar je geluisterd als je een heel
grote naam hebt. In Nederland telt
dat niet zo. daar luisteren ze naar
wat je speelt, naar wie je werkelijk
bent." Doc Cheatham zei over de
door hem zeer bewonderde zange
res Billy Holiday: „Ze behandelde
mij alsof ik een grote jongen was,
terwjil ze wist dat er veel betere
begeleiders waren." Over zijn ei-
0 Doc Cheatham op het Breda
se jazzfestival in 1977.
FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP
gen kwaliteiten was hij zeer be
scheiden: „Ik behoor niet tot de
echt groten." Hij leefde in New
York in betrekkelijke anonimiteit
Afgelopen zondagochtend moest
Cheatham zijn vaste optreden bij
de zondagsbrunch in het restau
rant Sweet Basil in Greenwich
Village in New York afzeggen, om
dat hij zich beroerd voelde. Hij
speelde daar al zeventien jaar lang
iedere week.
Los Angeles (rtr/anp) - De Amerikaanse zanger Bob Dylan heeft in M
weekeinde het ziekenhuis kunnen verlaten waar hij werd behandeld
wegens histoplasmose, een potentieel gevaarlijke infectie in zijn hart
Dit heeft zijn agent maandag meegedeeld. „Ik ben gewoon blij dat is
mij betar voel. Ik dacht even dat ik Elvis zou ontmoeten", zei Dylan, al
dus zijn agent. Het herstel van de zanger zal nog vier tot zes weken du
ren. Daarna begint hij het Amerikaanse deel van zijn concertournee m
augustus. De 56-jarige Dylan moest door zijn ziekte een rondreis deze
zomer door Europa afzeggen. Hij zou concerten geven in Ierland, Groot-
Brittannië en Zwitserland. In Londen zou hij op 7 juni optreden me'
Van Morrison, die nu van plan is een solo-optreden te verzorgen.
NEDERLAND 1
Q7 00 Journaal
o705 Alle dieren tellen mee (herh)
07i9 Ontbijt-TV
0900 Journaal
09 05 Get the Picture (herh)
09 33 Opera Vox (herh)
10 03 Dokument: De brugwachter (herh)
70 49 |k hou van jou (herh)
7029 Cosby Show, comedy (herh)
1558 Alles kits, kindermagazine met
Een wereld verhaal; 17.26 Bertje
Knor, met Ik ben jarig; Lars de klei
ne ijsbeer; La la liedje en Henrik en
zijn vriendjes
17 57 Growing Pains, comedy
7826 Get the Picture, quiz
78.57 Mensen over God
79 27 Volgende patiënt!
20.00 Journaal
20.26 Netwerk, actualiteitenrubriek
21.02 Weeroverzicht
2111 Rhodes, serie. Afl. 1
22.13 Massiv, serie gesprekken. Thema
Winnen en verliezen
22.59 Grandeur Bosnië, documentaire
23.56 7 levens, serie gesprekken tussen
7 jongeren en hun hartstochten
(tot 00.21)
NEDERLAND 2
09.00 Koekeloere (tot 09.15)
12.00 Roland Garros
17.24 PP: Uitzending CDA
17.29 2Vandaag, actualiteiten met om
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.00 Voetbal: Zuid-Afrika-Nederland
21.25 Studio Sport met Tournoi de
France: samenvatting Italiê-Neder-
land en live de tweede helft van
deze wedstrijd
22.25 Wie één leven redt redt een ge
hele wereld, reportage
22.45 Chirurgenwerk. Afl. 1
23.35 Journaal
23.40 Frontline, documentaire (tot
00.10)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.09 Vreemd land (herh)
13.37 Vanessa (herh)
13.55 Villa Achterwerk (herh)
16.00 Journaal
16.08 Lingo, spellletje (herh)
16.32 Loladamusica (herh)
17.00 Small, medium, large (herh)
17.25 Absolutely Fabulous (herh)
18.00 Villa Achterwerk, kindermagazine
18.15 Sesamstraat
18.30 Jeugdjournaal
18.40 Het Klokhuis
18.59 Lingo, spelletje
19.26 Mad about You, comedy
19.59 The Full Wax, komische talkshow
(compilatie)
20.30 De wereld van Boudewijn Büch,
reisreportages: Goethe (4)
21.02 Zapping Europe, 5-delige Werken
aan Werk-serie. Afl. 1
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.00
Télétourisme 14.35 Les sculpteurs de mon-
tagnes 15.00 Crash tv (herh) 15.50 Le bla-
matoscope 16.40 The Waltons, serie 17.35
The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions
soir 18.45 Le quotidien des sports 18.50
Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 Les car
nets du bourlingueur 20.45 Strip-tease,
magazine 21.55 La piscine, Frans/Italiaanse
speelfilm uit 1969 23.30 Coup de film, ma
gazine 24.00 Laatste nieuws
BELGIË FRANS 2
17.35 (ja passé quand? 18.05 Blamatosco-
pe, kindermagazine 18.55 Régions soil
19.15 Gourmandises, culinair magazine
19.30 Nieuws 20.05 Concours musical
ternational Reine Elisabeth de Belgiquf
1997 22.45 Nieuws
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisif
09.00 Heute 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele
Gym 10.00 Heute 10.03 37I, reportage-serie
10.35 Info Gesundheit 11.00 Heute 11.(V
Educating Rita, speelfilm (herh) 12.55 Pres
seschau 13.00 Mittagsmagazin met Heuti
13.45 Plusminus-News, economisch magazi
ne 14.00 Tagesschau 14.03 Geheimnisvoll
Welt, serie natuurdocumentaires 14.30 Tie
re des Südens, serie natuurdocumentaire
15.00 Tagesschau 15.03 WunschBox, ami
sement 16.00Tagesschau 16.03 Fliege, talk
show 17,00 Tagesschau 17.15 Brisant, bot
levardmagazine 17.55 Verbotene Liebe,
ne 18.25 Marienhof, serie 18.55 Der Fahr
der, serie 20.00 Tagesschau 20.15 Dr. Mad
Halbtot in Weiss, tv-film 21.45 Globus,
pulair-wetenschappelijk magazine 22.3
agesthemen 23.00 Exotica, speelfilr
Nachtmagazin 01.00 (ZW) Love
better than ever, speelfilm
DUITSLAND 2
j?5-30 Zie Duitsland 1 12.00
Extra/tennis: Roland Garros, kw;
16.55 Heute 17.00 701 - die Show, amus
reent 17,45 Verliebt, verlobt, verheirati
serie I8.45 Leute heute, magazine 19.0
,®ute 19-35 Küstenwache, misdaadser
•15 insein unter dem Wind, serie 21.
enteuer Forschung, populair-wete
schappelijk magazine 21.45 Heute 22.'
Kennzeichen D., magazine 23.00 Derrie
misdaadserie 24.00 Heute nacht 00.'
P°rt Extra/tennis: samenvatting Rolai
rio niS NachtexPress, reportage-s
t Et la lumière fut/Un incendio v
a 'ontano, speelfilm
Spo
kwartfina
1, amusi
DUITSLAND 3
üo'!5 Te|e-Gym
08 30 Telekolleg II, cursus
- 'ccNuiieg 11, cursus
j-okalzeit 11.00 Plusminus,
Ochtendgymnasti
Engels 09J
economis
f