'Recrc Ze elan het afi Gehandi< Finse ombudsman vecht tegen onbehoorlijk bestuur EU Reddingbo twee dagen DESTEM iiiii BINNEN-BUITENLAND MAANDAG 2 JUNI 1997 f\ Tijdens opening Jacob Söderman bezorgd om ondoorzichtige gang van zaken in de Europese Commissie Meerdere jachten in Europees commissaris Van onze veslaggever Goes - De Zeeuwse Stichting Gehandicaptenbeleid (ZSG) wi de Nederlandse Spoorwegen (N kaartautomaten op stations verl ren, zodct deze te gebruiken zijn mensen met een handicap. NS Reizigers wil het aantal kaartaul ten in Zeeland sterk uitbreiden. Dat Beroep Door Bert Schampers Brussel - Elke vrijdag wordt in de kelder van de Europese Commissie de agenda voor de komende week uitgedeeld. Het is een lange lijst van activi teiten van de negentien commissarissen en hun voorzitter in binnen- en buitenland. Eenmaal per week, op woensdag, zit ten ze bij elkaar aan de grote ovale tafel op de twaalfde verdieping van het Breydelgebouw in Brussel. Als een soort van Europese regering. Toen nog hardop werd gedroomd van een federaal Europa, leek de Commissie voorbestemd die rol van regering op zich te nemen. Maar alleen over het gemeen schappelijk beleid van de Unie heeft de club van Jacques Santer iets te vertellen. Het is het ter rein waarop de Commissie wet gevende bevoegdheid heeft en de mogelijkheid het beleid te sti muleren en uit te breiden. In de twee gouvernementele pijlers heeft zij alleen mede-initiatief recht. De Europese Commissie bestaat uit 20 leden, die geacht worden onafhankelijk van de nationale overheden te functioneren. Op de informele Europese Raad on langs in Noordwijk werd uitvoe rig gesproken over de toekomsti ge rol van de Europese Commis sie, haar voorzitter en de com missarissen. De inzet is om de voorzitter meer macht te geven, ondermeer bij de benoeming van commissarissen en de verdeling van portefeuil les. Een politiek veel gevoeliger punt is de inkrimping van het college. Met minder commissa rissen en minder portefeuilles wordt de Commissie na een nieuwe uitbreidingsronde - mo gelijk rond 2005 - verondersteld effectiever te zijn. Politiek college Het huidige college is het meest politieke in de geschiedenis van de Unie. De Europese Commissie van de Luxemburger Santer be staat uit twee oud-premiers, elf voormalige ministers, vijf politi ci en twee technocraten. Voordat zij hun intrek namen in de ruime kantoren van het Brey delgebouw moesten de kandi daat-commissarissen eind '94 een voor een opdraven in het Eu ropees Parlement. Het Verdrag van Maastricht heeft het parle ment de bevoegdheid gegeven om de kandidaten te horen, voordat hun benoeming defini tief is. Hoewel er twijfel bestond over de competentie en de pro- Europese houding van een enke ling, werd niemand terug naar huis gestuurd. Onder leiding van Santer is de sfeer binnen het dagelijks be stuur van de EU grondig veran derd. De glamour is verdwenen en er wordt harder gewerkt. Santer, bij zijn aantreden nog afgeschilderd als een dorpspoli ticus, hecht sterk aan de colle gialiteit en de relaties met de an dere instellingen. Hij is dan mis schien geen Mister Europe, de ti tel die zijn voorganger Jacques Delors opgespeld kreeg, maar is er na enkele incidenten met zijn leden in geslaagd een team te vormen dat Europa op alle ni- veau's kan vertegenwoordigen. Jacques Digestif, One-for-the- road-Jack, Jacques Sancerre, Champagne Jack - of hoe ze hem ook noemen - mag dan saai zijn, hij heeft de touwtjes wel in han den. Toen de kersverse Deense com missaris voor milieu Ritt Bjerre- gaard een dagboek wilde publi ceren over haar eerste zes maan den in de Commissie, verhinder de Santer dat. Helaas voor hem was de inhoud al wel uitgelekt in een Deense krant en overgeno men door buitenlandse media. Bjerregaard had onvriendelijke dingen geschreven over enkele collega-commissarissen en rege ringsleiders die zij had ontmoet. Over haar Duitse collega Martin Bangemann schreef zij: „Ik ben verrast als hij er is. Het is een schande dat hij zo weinig komt." Bangemann reageerde laconiek. „Steeds als ik vrouwen ontmoet, hebben ze behoefte me vaker te zien." Compensatie Grote lidstaten in de Unie heb ben recht op twee commissaris sen, de kleine landen mogen elk slechts een vertegenwoordiger afvaardigen. Aan dit systeem komt onherroepelijk een einde als de Europese Unie in de toe- Onder leiding van Jacques Santer is de sfeer binnen het dagelijks bestuur van de EU veranderd: er wordt harder gewerkt. foto epa Op de informele Europese Raad onlangs in Noordwijk werd uitvoerig gesproken over de toekomstige rol van de Europese Commissie en de taken van haar voorzitter en de commissarissen. fotoanp komst wordt uitgebreid met nieuwe lidstaten. In ruil voor het inleveren van een commissaris vragen de grote lidstaten wel meer invloed in de Raad van Mi nisters. De commissaris wordt voor vijf jaar benoemd. Dat gebeurt op voordracht van de lidstaten, maar zoals gezegd zal de volgen de voorzitter een grotere vinger in de pap krijgen, terwijl het Eu ropees Parlement het laatste woord heeft. De commissaris is in principe onafhankelijk, al is het nationa le belang nooit ver weg. Recent nog probeerden de Italiaanse commissarissen Emma Bonino en Mario Monti de ramingen van de Commissie voor hun land in verband met de muntunie te beïnvloeden. Ze vonden de voor spellingen van de Commissie te somber. In hoeverre een commissaris zijn stempel kan drukken op het be leid, hangt af van zijn portfeuil- le en persoonlijkheid. Hans van den Broek en Sir Leon Brittan zijn zwaargewichten, meestal goed voor een volle perszaal, on geacht wat zij te melden hebben. Bij persconferenties van de Zweedse Anita Gradin (o.a. fraude) en Francaise Edith Cres- son (onderzoek en ontwikkeling) lopen journalisten snel weg. De commissarissen opgezadeld met de 'buitenlandse betrekkin gen', Van den Broek, Brittan en Marin, rolden in het begin over elkaar heen. Drie egotrippers met grote ambities, dat was vra gen om problemen. De strijdbijl werd begraven, ook al omdat eerst Delors en daarna Santer zich ermee gingen bemoeien. De huidige voorzitter heeft bij de start van de huidige ploeg een aantal bevoedheden naar zich toegetrokken, waaronder het ge meenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid. Het team van Santer is degelijk, niet meer dan dat. Sommige le den vallen meer op dan anderen en zelfs rond Brittan en Van den Broek is het de laatste tijd be trekkelijk stil. Bonino Dat kan niet worden gezegd van Emma Bonino, een relatief onbe kende Italiaanse politica die zich heeft ontpopt als een ambitieuze en soms furieuze commissaris voor het visserijbeleid en consu mentenzaken. Maar ook als ie mand die opkomt voor de men senrechten en die haar emoties niet verbergt als het Westen het weer eens laten afweten in Cen- traal-Afrika. In Frankrijk werd Bonino vorig jaar Europese vrouw van het jaar. De echte macht komt echter niet van de commissarissen. Het zijn de 'kabinetten' die de lijnen be palen. Elke commissaris heeft zijn eigen persoonlijke stafme dewerkers, bijna allemaal land genoten. Zij bereiden de weke lijks Commissie-vergaderingen voor en vormen de schakel tus sen de commissaris en het amb telijk apparaat, de 24 directora ten-generaal. Aan het hoofd van het kabinet van Van den Broek staat de Ne derlander Henk Post. Zijn taak is het om medestanders te vin den bij andere kabinetten en af te tasten waar de obstakels zijn. De chefs van de kabinetten ver gaderen op maandag. Alleen kwesties waar zij het niet over eens worden, worden dan door geschoven naar de Commissie. Informeel Niet alleen de zwaarte van de portefeuille is doorslaggevend. De Deense Ritt Bjerregaard ver baasde zich over het informele circuit waarin zaken worden ge daan. „De informele contacten zijn net zo belangrijk ais'alfe'aiï- Als gevolg van het verdrag van Maastricht deed in 1995 de Europe se ombudsman zijn intrede. De Fin Jacob Söderman mag als eerste de klachten-kar vijf jaar vanuit Straatsburg trekken. Hij heeft inmiddels ruim veertienhonderd protesten aan zich voorbij zien trekken. Van onze verslaggever Straatsburg - „In Amsterdam moeten we we een aantal bur gerrechten vastleggen, zoals het recht op informatie. Maat regelen om openheid en in zichtelijkheid in Europa te bevorderen, vormen de enige mogelijkheid nog een stap voorwaarts te doen. Ik pleit ervoor niet nog méér activitei ten op Europees niveau uit te voeren. We moeten nationaal aanpakken, wat nationaal kan worden geregeld, anders gaan we tenonder in een bu reaucratisch moeras." Jacob Söderman, de eerste om budsman uit de geschiedenis van het verenigd Europa, komt uit Finland. Düs hebben veel Finse media aandacht aan hem besteed. En düs krijgt hij veel klachten uit Finland. Söderman, een erudiet en bereisd man met een droog ge voel voor humor, spreekt vloei end Spaans. En düs komen veel klachten over het Europese appa raat uit Spanje. Naarmate de Europese ombuds man bekender raakt, klagen de burgers meer. Onbekend maakt Söderman onbemind, daar is hij van overtuigd. Hij heeft zich voorgenomen om voor de eeuw wisseling iedere Europeaan in elk van de aangesloten lidstaten er van te overtuigen dat gerecht vaardigde klachten over wanbe stuur, vertraging of machtsmis bruik van de autoriteiten van de Europese Unie op zijn onafhan kelijke Straatsburgse kantoor al tijd een willig oor vinden. Daar bij gaat het om instellingen als het Europees Parlement, de Raad Jacob Söderman van Ministers, de Europese Com missie, maar ook alle bijbehoren de satelliet-organen op een lager niveau. Burgers kunnen niet bij hem te recht voor problemen met natio nale overheden. Daarvoor moe ten ze bij hun nationale ombuds man terecht. Vrijwel alle landen van de EU kennen inmiddels een dergelijke instantie, of iets dat daar op lijkt. Alleen de Italianen zijn nog verstoken van een klachtrecht. Söderman: „Ik wil de komende jaren een gerespec teerd bureau opzetten, waar zo wel de Europese burgers als de instellingen vertrouwen in heb ben. Daarbij houd ik mij ver van politieke uitspraken en activitei ten. Ik ga langzaam en zorgvuldig te werk, zonder me te veel te pro fileren. Als je hoog vliegt, kun je diep vallen". De Fin realiseert zich echter dat elk van de lidstaten zo zijn eigen gedachten heeft over de transpa rantie van de Europese besluit vorming. Openheid is lang niet in ieders belang. Tot op heden heeft Söderman, die in Finland een uitgebreide car rière achter de rug heeft onder meer als minister van Justitie, minister van Sociale Zaken en als nationale ombudsman, net iets meer dan veertienhonderd klach ten op zijn bureau gekregen. Dat acht hij geen slecht resultaat, maar slechts 36 procent van de klachten viel binnen het mandaat van de ombudsman. De klachten die bij Söderman niet aan het goede adres waren, zijn (in over leg met de betrokkenen) doorver wezen naar nationale ombudslie- den. Söderman heeft ook de macht om op eigen initiatief een onderzoek te starten. Onlangs nog richtte hij zich in ongekend felle bewoor dingen tot de Europese Commis sie, om te trachten meer inzicht te krijgen in de administratieve af handeling van aldaar ingediende klachten. Tot op heden worden de meeste klagers met een flinke kluit het riet in gestuurd. Söderman's bureau krijgt de meeste klachten uit Duitsland, maar daar wonen ook de meeste EU-inwoners. Net iets meer dan twee procent heeft de Nederland se nationaliteit. Volgens Söder man komt dat doordat in ons land nog bijna niemand van zijn bestaan op de hoogte is. Daarbij gaat het over afgewezen subsi dies voor behoud van het tropisch regenwoud in Suriname, het niet betalen van een rekening door de Europese Commissie of de be handeling van een aannemer bij een aanbesteding. Vrijwel alle onderzochte klach ten (245) richten zich op de Euro pese Commissie, gevolgd door het Europees Parlement (28), de Eu ropese Raad (14) en het Europese Hof van Justitie (5). Söderman maakt zich met name zorgen over de ondoorzichtige gang van za ken bij de Europese Commissie. Hij noemt dit te Brussel gevestig de orgaan een 'soort doorlopende diplomatie conferentie'. Klach ten hebben met name betrekking op weigeringen om informatie te verschaffen, op de geslotenheid van het Europese ambtenaren apparaat, de late betaling van uitstaande rekeningen en de vrij heid van beweging en vestiging binnen Europa. Söderman: „Het hele proces van besluitvorming moet veel opener. Veel klagers zijn bij voorbeeld af gewezen sollicitanten voor Euro pese functies, die willen weten waarom ze zij de eindstreep niet hebben gehaald. Daar hebben de betrokkenen recht op. In de meeste gevallen begrijp ik dat angstvallig vasthouden aan ver trouwelijkheid dan ook niet". dere bijeenkomsten", schreef zij in haar niet-gepubliceerde dag boek. „Veel deals worden informed gesloten, zoals die ene keer dat Emma Bonino in het voorbij gaan zei dat zij mij zou steunen in een milieukwestie, als ze daar iets voor terugkreeg." De Europese Commissie is een bizar bedrijf met 16.000 werkne mers en enkele honderden men sen die op contractbasis zorgen voor de catering, beveiliging en de schoonmaak. De instelling heeft eigen crèches en kleuter scholen. Tachtig chauffeurs loodsen de commissarissen - het favoriete merk is BMW - en top ambtenaren behoedzagm door Brussel, op weg bijvoorbeeld naar een klein luchthavenge bouw bij Zaventem waar altijd wel een snelle jet klaar staat. Rood van woede De agenda van deze week ver meldt dat commissaris Bange mann in Egypte zit. De Duitser Bangemann is de commissaris voor het industriebeleid. Hij werd in 1989 benoemd, maar staat de laatste jaren bloot aan kritiek in de Duitse pers. Een tijd geleden zorgde hij no'g voor een incident in de perszaal van de Commissie. Met verheven stem en rood van woede reageer de Bangemann op een vraag van een journalist. Die wilde weten of het klopte dat hij zo weinig aanwezig was. Dat een Duits journalist hem dat durfde te vra gen, onbeschaamd vond hij dat. De liberale politicus vertoeft doorgaans in zijn landhuis in Frankrijk en binnenkort wel licht op zijn 37 meter lange jacht dat op een Poolse scheepswerf wordt gebouwd. Commissie voorzitter Santer maakte prompt een einde aan de betaal de nevenactiviteiten van zijn commissarissen, nadat Bange mann in opspraak was gebracht omdat hij zich liet vergoeden voor zijn spreekbeurten. Parlement De Commissie moet verantwoor ding afleggen aan het Europees Parlement. Bij toerbeurt zijn commissarissen aanwezig bij de batten in commissie-vergade ring en plenaire bijeenkomsten van het parlement. Hoewel de relaties met het parlement zijn verbeterd, beschouwt niet ieder een het als een eer om in het halfrond te verschijnen. De Portugese commissaris Joao de Deus Pinheiro, die verant woordelijk is voor ontwikke lingshulp en de halve wereld af reist, legt een verklaring af ovet de situatie in Congo. Hij spreekt zijn zorgen uit over het politieke vacuüm dat is ontstaan. Hans van den Broek praat ovet de Turkse inval in Noord-Irak De Franse commissaris Yves- Thibault de Silguy antwoordt et op vragen over de voorbereidin gen op de Monetaire Unie. Het zijn verplichte nummertjes en dat is te merken ook. Veel commissarissen zullen na 2000 niet terugkeren, omdat ze te oud zijn, te lang in Brussel zit ten, niet geschikt zijn voor het vak of gewoon heimwee hebben naar de nationale politiek. Euro pa, ontdekken zij in Brussel staat wel erg ver van de burger. Van onze verslaggever Axel - Het voortbestaan van de losse schroeven. Ondanks eerde- gen laat het toeristische bedri Gedeputeerde Van Zwieten is meedoen van de recreatiesector lenging. Hij sprak zijn grote teleurstelling en ontevredenheid hierover zater dag uit tijdens de opening van de tweede Zeeland Natuurmaand in Axel. „Het toeristische bedrijfsle ven heeft helemaal niets gedaan. Dat baart me grote zorgen. De kosten van deze activiteit wor den ook volgend jaar nog betaald door het ministerie van Land bouw, Natuurbeheer en Visseri; en de provincie. Met ingang van 1999 echter wordt deze financie ring stopgezet. Dan moet het me rendeel van de kosten worden be taald door het toeristische be drijfsleven. Van Zwieten heeft daar een hard hoofd in nu de re creatiesector vrijwel niet meedoet aan de activiteiten die deze maand in het kader van de Zeeland Na tuurmaand worden gehouden. „Het zou ontzettend jammer zijn als er geen vierde Zeeland Na tuurmaand meer zou komen. Wi; hebben immers duidelijke afspra ken gemaakt. De provincie zou de kosten drie jaar voor haar reke ning nemen en daarna zou het toe ristische bedrijfsleven de finan ciering overnemen. Ik maak me aorgen of dat werkelijk gaat ge- leuren. Ik geloof echter in het aicces van de Natuurmaand. Er staan nu immers heel veel activi teiten op het programma. En dat in twee jaar tijd. De Zeeland Cul- tiurmaand heeft er zeven jaar over gedaan." Beloftes Van Zwieten refereerde zaterdag nog aan de gesloten overeenkomst tussen de natuurorganisaties en het toeristische bedrijfsleven. De ze overeenkomst werd vorig jaar tijdens de eerste editie van de Zee land Natuurmaand gesloten. „In deze overeenkomst zijn beloftes gedaan. Deze samenwerking bete- Van onze correspondent Breskens - De reddingboot Pr gelopen weekend druk in de jachten die in de problemen 1 moest de reddingboot dichtbi; rius voer op de Oosthavendam het jacht vlot met een tros en s binnen. Terwijl de Margriet de klus klaarde kwam voor Zoutelande een jacht in de problemen door dat het op een zandbank gevaren was. De reddingboot Fint van West Kapelle was ter plaatse om te helpen. De kustwacht riep de Margriet op voor assistentie. Dat was niet meteen nodig zodat de Prinses Margriet weer de haven van Breskens kon opzoeken. Net binnengelopen kwam een mel ding binnen van het jacht Ester- lin dat brandstofproblemen had. Volgens de melding moest het jacht zich 'Wielingen 5-boei' be vinden. „We hebben daar het jacht nooit gevonden," zegt schipper Harry de Lobel. „W< kregen toen advies om maar weei huiswaarts te keren." Later kwam alsnog de melding van het jacht binnen, dat het op het strand van Knokke lag. De Prinses Margriet heeft het var het strand afgetrokken, maar de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 6