'Alle moppen over domme
Belgen zijn waar gebeurd
DE STEM
Opening van Holland Festival sober en ongedwongen
Miel Dekeyser voorziet BRT van kwaliteitsreportages
Hans Snoekprijs voor
Teneeters 6Antigone'
Jan Vrijman op de
bodem van de hemel
DE STEM
Theo- en Louis d'Or uitgereikt
Christo stopt
met inpakken
Gids
Door Ron Buitenhuis
Miel Dekeyser (65), di
nosaurus van de Belgische
media. Tot aan zijn pen
sioen diplomatiek-corres-
pondent en Amerika-
watcher voor de BRT. Sinds
drie jaar mag 'het werk-
beest', bij wijze van afkick-
therapie, elke zondagavond
een bijzondere documen
taire uitkiezen op BRT2.
„Kwaliteitsreportages,
maar niet te moeilijk, want
België is een onderontwik
keld land in Europa." De
keuze van Dekeyser: een
multiple choice-interview.
Op zondagavond zendt BRT2 'De
keuze van Dekeyser' uit. Naar
welke zender kijkt u de rest van
de week?
DA. VTM
DB. TV4
MC.BRT1
Miel Dekeyser: „In de ogen van
het grote publiek ben ik natuur
lijk de oude, betweterige school
meester; het kompas van de tv-
elite. Maar ik ben objectief ge
noeg om in te zien dat tv per defi
nitie ontspanning is. Alleen, je
hebt rotzooi en goede ontspan
ning. Dus kies ik voor BRT1 en
niet voor VTM met zijn spelletjes
en paneltjes. Toegegeven, de BRT
moet alles uit de kast halen om
VTM qua kijkcijfers bij te benen.
Net zoals de publieke zenders in
Nederland moeten strijden tegen
de niksigheid van RTL4 en SBS6.
Maar doe dat met prettige pro
gramma's, niet met platte. Geloof
deze oude rot: kwaliteit komt al
tijd bovendrijven.
De keuze van Dekeyser trekt we
kelijks circa 200.000 kijkers. Ge
lukkig lopen in dit land nog men
sen rond die meer diepte in het
leven zoeken dan een halfvol glas
Stella Artois. Voor De keuze van
Dekeyser - in Nederland zou het
De keuze van Aad van den Heu
vel kunnen heten, maar dat alli
tereert niet zo lekker - enfin, voor
die serie bekijk ik dagelijks twee
tot drie documentaires. Een frac
tie van de honderd die je weke
lijks krijgt aangeboden. Vooral
de BBC, Channel Four en de De
nen zijn mijn hofleveranciers.
De betere documentaire die ik
zoek moet Europese betrouw
baarheid hebben (historisch cor
rect en zonder trucages), maar op
z'n Amerikaans gemonteerd zijn
(snel en vinnig). Hoogtepunt met
400.000 kijkers was de reportage
waarin aannemelijk wordt ge
maakt dat de pyramides van
Egypte niet vier- maar twaalf
duizend jaar oud zijn. A propos:
wegens succes geprolongeerd op
zondag 31 augustus."
TV-kijkers die onthullende pro
gramma's prefereren, die het
nieuws duiden en/of het ware ge
zicht van de samenleving tonen,
kunnen het best terecht bij?
DA. Nova (Nederland3)
MB. TerZake (BRT2)
DC. J ambers (VTM)
Dekeyser: „Ik geneer me diep,
maar Nova ken ik niet. Typisch is
dat. Vroeger keek half Vlaande
ren naar de Nederlandse tv, maar
dat fenomeen verdwijnt lang
zaam. Dat neemt niet weg dat
Vlaamse tv-journalisten nog al
tijd stinkend jaloers zijn op actu
aliteitenprogramma's als Avro's
Televizier of Brandpunt (inmid
dels opgegaan in Netwerk, red.).
Hier in België mag het allemaal
niks kosten. Stel je voor, de BRT
heeft niet eens een eigen corres
pondent in Washington. Daar
voor huren we jullie Bernhard
Hammelburg in.
Wat was er verder: Jambers? Sor
ry, maar die onthult natuurlijk
niks. Dat is een repeterende rod
delrubriek over vlees en sperma.
Dus kies ik voor TerZake Nova
achtigred.). Maar hoe lang nog?
De nieuwe BRT-directie heeft de
kijkcijfers heilig verklaard. Ze
hebben de uitzending van een in
stituut als de Koningin Elisa-
bethwedstrijd (klassieke muziek,
red.) al willen schrappen. Zelfs
de vertrouwde naam BRT moet
volgend jaar wijken voor VRT.
Ocharme, de dolers."
Als journalist mocht u vaak voor
een paar maanden als diploma-
tiek-correspondent naar de Vere
nigde Staten. Wie is uw favoriete
president?
KA. Reagan
DB. Bush
DC. Clinton
Dekeyser: „Reagan. Hèt bewijs
dat een derderangs acteur een
eersterangs politicus kan zijn.
Het sluwe gemak waarmee hij de
media bespeelde. Hij was ook de
grootste charlatan. Natuurlijk
was het Stars Wars-project mili
taire bluf, maar de man wist pre
cies hoe hij zijn idioten thuis ge
lukkig kon maken. Amerikanen
hebben iets nodig dat hun supre-
matie-gevoel kietelt. Europa
krijgt trouwens meer en meer
presidenten en premiers van het
Reagan-type. Zie hoeveel aan
dacht jullie Kok en onze Dehaene
en Tony - big smile - Blair aan
hun media-imago besteden. Er
komen steeds meer artiesten in de
Miel Dekeyser: „Ik voel me Vlaming noch Belg. Een normaal mens wil toch niet deel uitmaken van
deze onkunde en nonchalance in hét kwadrdat?" fotojean-pierrejans
politiek. Berlusconi was nog
maar het begin."
Wat is het meest oneerbare be
roep?
DA. Advocaat
KB. Manager
D C. Politicus
Dekeyser: „We hadden een inter
view met Willy Claes (oud-pre
mier en ex-secretaris-generaal
Navo, red.) voor de BRT-radio.
Daarin zweerde hij, bij wijze van
spreken op de gezondheid van
zijn familie, dat hij op geen enke
le wijze betrokken was bij de
Agusta-affaire (smeergeld, red.).
De volgende middag - géén 24
uur later - komt er een officiële
persverklaring die het tegendeel
bevestigt. Dit was meer dan een
leugen, dit was een persoonlijke
belediging. 'Tja Miel', zei Claes
later tegen mij, 'er is me die nacht
nog het een en ander te binnen
geschoten. Jij hebt toch ook wel
eens een blanco'.
Toch wantrouw ik managers het
meest, vooral crisismanagers. Die
hebben maar één boodschap: sa
neren. Naar buiten toe worden
die business-goeroes als tove
naars gepresenteerd, maar intern
zijn het huurlingen die een vuil
karwei komen klaren. Het zijn
vet betaalde koppen van jut, die
honderden werknemers de deur
uitwerken. Na een jaar of drie
gaan ze op zoek naar een nieuwe
prooi. Als ik toch zo mijn geld
moest verdienen."
Wat is voor u het verdriet van
België?
DA. De Dutroux-affaire
DB. De Bende van Nijvel
K C. Het wangedrag van Bel
gische para's in Somalië
Dekeyser: „Het meest schrijnend
vind ik toch de para's. Lieden a la
Dutroux lopen overal op de we
reld rond, maar representanten
van de Belgische Staat die uit
verveling opstandelingen 'barbe
cuen' en urineren op dode Soma-
liërs. Dat illustreert enerzijds on
ze politiek: gezagsloos en incom
petent door de eeuwige taalstrijd.
Maar bovenal toont het para-ge
drag de primitieve achterlijkheid
van dit volk aan. Jullie Nederlan
ders maken er flauwe grappen
over, maar ik vrees dat alle mop
pen over domme Belgen waar ge
beurd zijn. Qua mentaliteit zijn
wij nog steeds het ontwikkelings
land van West-Europa.
Kijk, moorden kun je niet verij
delen, ze zijn van alle tijden en
gebeuren wereldwijd. In Enge
land en Amerika lopen serie
moordenaars rond die tien keer
erger zijn dan Dutroux. De echte
schande der Belgen zit hem ook
niet in de moorden op Julie en
Melissa of An en Eefje, hoe erg
ook, maar in de onbetrouwbaar
heid en de slapte van de overheid
in casu de politie en gerechtelijke
Opening Holland Festi
val met een 'Midzomer
nachtsdroom' op tekst
van Shakespeare en op
muziek van Mendelsso
hn door het Orkest van
de Achttiende Eeuw,
dames van het Neder
lands Kamerkoor en ne
gen acteurs. Muzikale
leiding Frans Brüggen,
regie Ger Thijs. Ge
hoord in theater Carré
in Amsterdam op zater
dag 31 mei.
Door Marjolijn Sengers
De openingsvoorstelling van
het vijftigste Holland Festi
val, afgelopen zaterdagavond
in theater Carré, betrof een
semi-theatrale opvoering van
'Een midzomernachtsdroom'
van Shakespeare op muziek
van Mendelssohn.
Met handhaving van alle 'plots'
heeft regisseur, vertaler en be
werker Ger Thijs het drie uur
durende toneelstuk weten in te
korten tot vijftig minuten; sa
men met de muziek duurde deze
versie zo'n anderhalf uur.
'Een midzomernachtsdroom'
heeft een sprookjesachtige in
slag en voert elfen, feeën, plaag
geesten en door de nodige ge
daanteverwisselingen tot wan
hoop gedreven liefdesparen ten
tonele. Zowel over de regie, de
muziek, de vormgeving, de be
lichting en de integratie van
tekst en muziek is veel gezegd en
geschreven, aan hoge verwach
tingen was dan ook haast niet te
ontkomen.
Terugkijkend op dit startschot
moet worden geconstateerd dat
deze 'Midzomernachtsdroom in
vogelvlucht' de volle Carrézaal
gedurende anderhalf uur prettig
bezighield, maar dat de kwali
teit van deze produktie het pre
dikaat verdienstelijk niet over
steeg.
De actie op het toneel liet zich
het beste omschrijven als een ge
structureerd rommeltje; onge
dwongenheid en soberheid wa
ren troef.
Het Orkest van de Achttiende
Eeuw nam het middengedeelte
van de zaal in beslag, de acteurs,
in eenvoudig zwart/wit gekleed,
hielden zich afwisselend voor,
tussen of achter het orkest op.
De integratie van muziek en to
neel was redelijk geslaagd - een
en ander liep letterlijk door el
kaar - maar in grote lijnen
kwam het er toch op neer dat de
ene discipline z'n mond hield als
de andere aan het woord was. De
uit een tekstboek lezende ac-
Een scène uit Midzomernachtsdroom met rechts Han Kerckhoffs als Spoel.
teurs zetten stuk voor stuk ka
raktervolle personages neer. De
teksten waren gevat en humoris
tisch en kenden de nodige ver
wijzingen naar deze tijd. De ne
gen spelers, in het bijzonder Por-
gy Franssen als plaaggeest Puck,
Hans Dagelet in de dubbelrol
Theseus/Oberon en Han Kerck
hoffs als Spoel, waren op een
aanstekelijke manier alom aan
wezig.
Zo vitaal als het toneelspel was,
zo mat, op het stoffige af, klonk
het Orkest van de Achttiende
Eeuw. De strijkers speelden on
gelijk, de blazers leken op halve
kracht te functionere, het was
alsof de musici zich, qua spel
maar ook qua instelling, onte
recht hadden laten terugdringen
in de rol van begeleidingsorkest.
Het geheel kreeg kleur door de
achterwand, een fraai, nog net
figuratief doek in gele, blauwe,
paarse en grijze tinten, van de in
Venetië wonende Nederlandse
kunstenaar Ysbrant. Pas aan het
einde van de avond, toen het
doek van achteren optimaal
werd belicht, kon men zien hóe
mooi het in feite was. De belich
ting voegde teleurstellend wei
nig toe; de beloofde suggestie de
musici met behulp van lichtba
nen afwisselend 'als bomen of
kreupelhout te laten fungeren' is
mij althans ontgaan. Het uitde
len van champagne in de zaal,
ter gelegenheid van het huwe
lijksfeest aan het hof in Athene,
was een leuk idee maar had ook
iets van een gemakkelijke stunt;
alsof er geen subtielere manieren
te bedenken zijn om een zaal bij
de actie op het podium te betrek
ken. Nu leek het alsof er een
stukje onvermogen om dat te be
reiken moest worden gecompen
seerd.
Al met al was het een vrij verma
kelijke voorstelling, maar om
nou te spreken van een flitsende
opening...
M I ||l
MAANDAG 2 JUNI 1997 A}|
diensten. Belgen zijn institutio
nele knoeiers, die alleen thuis
met de vuist op tafel durven te
slaan.
Daarom voel ik me Vlaming noch
Belg. Een normaal mens wil toch
niet deel uitmaken van deze on
kunde en nonchalance in het
kwadraat?"
U mag uw leven overdoen, welk
beroep kiest u dan
DA. Hartchirurg
D B. Architect
D C. Leger-generaal
Dekeyser: „Geen van allen. Ik
zou hetzelfde beroep kiezen,
maar dan bij CNN. Niet als chef,
maar als speciale verslaggever.
Dat zijn pas de echt leuke func
ties. Veel weg, je eigen baas en
geen gezeur aan je hoofd. Waar
om bij CNN? Omdat hun gretig
heid op het nieuws mij bevalt en
hun technische mogelijkheden
ongekend zijn. Tot voor enkele
jaren konden we bij de BRT nog
geen kraakloze radioverbinding
met Zaïre tot stand brengen.
CNN zit live in alle uithoeken
van de wereld."
U staat te boek als een ras-pessi
mist. Wat is voor u de kick van
het leven?
DA. Een zachte dood
K B. Het werk
D C. Eén passievolle nacht met
Jodie Foster of Barbra Streisand
die u respectievelijk 'een knappe
ros' en 'een ontembare feeks'
noemde.
Dekeyser: „Sorry, maar ik ben de
man niet voor een one night
stand. Ik kan niet zonder tweede
of derde keer, ook al weet ik dat
daarmee de misère pas écht be
gint. Een andere barrière is dat ik
best een mens met humor ben,
maar dat ik er niet in slaag om zo
over te komen op mensen. Ster
ker nog, als ik met een gulle glim
lach op het tv-scherm zou ver
schijnen, dan zou iedereen zeg
gen: 'Zie je wel, Miel heeft Al
zheimer'.
Nee, de enige kick van mijn leven
is mijn werk. Edoch, nu ik 65 ben
weet ik dat ik altijd gewerkt heb
om aan het ware leven te ont
snappen. Emotioneel heb ik ge
faald. Als kind heb ik thuis zel
den burgerlijke gezelligheid ge
kend. Als echtgenoot heb ik nooit
gezelligheid aan mijn gezin door
gegeven. Misschien omdat we een
incompleet gezin zijn. Door aller
lei medische factoren in mijn jon
ge jaren zijn we te laat aan kinde
ren gaan denken, later is het er
nooit meer van gekomen. Maar
laten we ophouden, dit doet ver
driet."
Door Ton Verbeeten
Utrecht - Trudy de Jong krijgt voor haar heerlijk spel in de
titelrol van Peter Handke's Kaspar de Theo d'Or, de belang
rijkste toneelonderscheiding van Nederland en Vlaanderen
voor een actrice.
Zij speelt alweer zo'n tien jaar
in het gezelschap Art Pro van
regisseur Frans Strijards.
De uitreiking van de jaarlijkse
toneelprijzen van de Vereni
ging van Schouwburg en Con
certgebouw Directeuren
(VSCD) gistermiddag in de
Utrechtse Stadsschouwburg
kreeg een extra feestelijk tintje
omdat zij samenviel met de vie
ring van het gouden jubileum
van de VSCD. Scheidend voor
zitter van de VSCD en oud-di
recteur van Schouwburg Arn
hem, Rik van Hulst, trad gister
middag op als aimabel en gees
tig gastheer.
De Louis d'Or voor de beste
mannelijke hoofdrol gaat naar
de Vlaamse acteur Herman Gil
lis. Hij verdiende de prijs met
zijn vertolking van de rol van
Georges Vermeersch in Vrijdag
van Hugo Claus, uitgebracht
door het gezelschap Stella Den
Haag. Regisseur van die voor
stelling was Alize Zandwijk.
Voor die regie en voor die van
Shakespeare's Othello kreeg zij
gistermiddag uit handen van
Utrechts burgemeester Ivo Op
stelten de Prosceniumprijs.
De Colombina, de onderschei
ding voor de beste vrouwelijke
bijdragende rol, ging naar Roos
Ouwehand voor de rol van Ma
rie in Een soort Hades van de
Zweedse toneelschrijver Lars
Norén. De voorstelling in regie
van Gerardjan Rijnders is uit
gebracht door Toneelgroep
Amsterdam.
De jonge Vlaamse acteur Pa
trick Deleu ging strijken met de
Arlecchino, de prijs voor de
beste mannelijke bijdragende
rol. Hij speelde de rol van een
sympathieke neuroot in Kunst
van de Frangaise Yasmina Re-
za, een voorstelling van het
Noord Nederlands Toneel in re
gie van Albert Lubbers. Naar
het oordeel van de jury 'creëer
de' Patrick Deleu 'een veel
complexer personage dan zijn
tekst op het eerste gezicht deed
vermoeden'.
Oeuvreprijs
De oeuvreprijs, die eerder werd
uitgereikt aan Mary Dressel-
huys en aan Peter Oosthoek,
gaat dit jaar naar de Vlaamse
actrice en 'moeder van de
Vlaamse golf' van toneelspelers
die in de laatste tien jaar het
Nederlandstalig toneel verrijk
te Dora van der Groen. In 1991,
op 64-jarige leeftijd maakte
Dora van der Groen haar regie
debuut bij Het Zuidelijk Toneel
met de voorstelling Thyestes,
geschreven door Hugo Claus en
een bewerking van de tragedie
met dezelfde titel van Seneca.
Ivo van Hove, artistiek en zake
lijk directeur van Het Zuidelijk
Toneel en binnenkort daar
naast ook van Het Holland Fes
tival, overhandigde haar de
prijs. Hij haalde daarbij een
spreuk aan die bij Dora van der
Groen boven de schoorsteen
hangt: 'Wie spreekt weet niet
en wie weet spreekt niet'. De
tot tranen toe geroerde Dora
van der Groen sprak amper.
De Hans Snoekprijs voor
jeugdtheater ging naar het Nij
meegse Teneeter voor de voor
stelling Antigone, een geza
menlijke regie van Andrea Fie-
ge en Rinus Knobel.
Door Jos Kessels
„Ik heb altijd sterk de behoefte gehad om ergens bij te horen.
Maar zodra het lukt, gaat het mis. Ik ben nu eenmaal geen or
ganisatiemens. Als kind was ik een loner en dat ben ik geble
ven; maar dan wel een eenzame die overal mee te maken wil
hebben."
Zo begon de vrijdag overleden
documentairemaker en filmpro
ducent Jan Vrijman een verhaal
over zichzelf in een aflevering van
Vrij Nederland uit 1984. Een een
zame die overal mee te maken wil
hebben; dat geeft al het conflict
aan waar Vrijman altijd mee ge
worsteld heeft.
Hij wilde deel uitmaken van een
groter geheel, maar leefde te veel
naar zijn naam, totdat hij nergens
meer bij hoorde. Hij was een fa
natiek lid van de communistische
partij, maar werd er als verrader
uitgezet. Hij maakte een serie
roemruchte documentaires over
Philips, die in 1979 uitgezonden
werd en voor veel waardering,
maar nog meer kritiek zorgden.
De Marxist Vrijman zou zich heb
ben laten inpakken door een mul
tinational en hij zou te weinig oog
hebben gehad voor de kommer
volle omstandigheden van de ar
beider.
Bejubeld en verguisd, het waren
de uitersten die Jan Vrijman over
zich afriep en waarin hij zichzelf
bewoog.
Jan Vrijman werd in 1925 als Jan
Hulsebos in Amsterdam geboren.
Zijn vader had een loodgieters
zaakje in de Jordaan. De kleine
Jan ervaarde de buurt als saai.
Toen in mei 1940 de oorlog uit
brak, noemde Vrijman het later
'zijn bevrijding'.
Hij ging als jongen in het verzet
en veranderde zijn achternaam.
Bremen (afp) - De Amerikaanse
kunstenaar Christo heeft beslo
ten te stoppen met zijn verpak
kingskunstwerken. Hij heeft dat
donderdag in het Duitse Bremen
meegedeeld.
De 61-jarige Christo en zijn
vrouw Jean-Claude blijven geïn
teresseerd in andere projecten die
zeker te maken zullen hebben
met de stad of de natuur.
Hij wil nu in Central Park in New
York de promenade voor joggers
voorzien van 15.000 poorten van
doek voorzien (The Gates).
Om aan de 'Arbeidseinsatz' te
ontkomen, dook hij onder en
kwam in contact met journalisten
van het communistische dagblad
De Waarheid. Na de oorlog werk
te hij er een tijd lang als econo
misch redacteur, maar werd er
uitgegooid nadat hij weigerde een
rapport te schrijven over zijn col
lega's.
Inmiddels was hij bevriend met
allerlei kunstenaars uit de Cobra
groep en na nog wat journalistie
ke activiteiten, onder anderen de
serie 'Woedend op alles', ging hi)
filmen. Voor de VPRO maakte hij
in 1957 de tv-documentaire Dag
Koninginnedag, die op de ver
jaardag van Koningin Wilhelmi-
na uitgezonden werd en die Vrij
man meteen de kop kostte, omdat
hij het feest bedierf door anti
royalisten aan het woord te laten.
In 1962 zorgde Vrijman opnieuw
voor ophef met de documentaire
'De werkelijkheid van Karei Ap
pel', die in ons land vernietigende
recensies kreeg, maar op het film
festival van Berlijn de Gouden
Beer won. Na een documentaire
over danser Rudi van Dantzig
draaide Vrijman een film over de
Nederlandse volksaard: 'Op de
bodem van de hemel'.
In 1979 volgde 'Philips, een on
derneming, de samenleving', vier
documentaires die deels door Phi
lips zelf gefinancierd werden,
waardoor de integriteit van Vrij
man zwaar in twijfel getrokken
werd. „Ik voel me nog steeds kip
lekker," was Vrijmans reactie op
de kritiek, temeer omdat de serie
zeer goed bekeken werd en van de
kijkers een hoge waardering
kreeg.
'De werkelijkheid van Jan Vrij
man', zo heet de tentoonstelling
en het restrospectief dat in 1982
aan hem gewijd werd tijdens de
Nederlandse Filmdagen in
Utrecht. Ook na het eerbetoon
bleef Vrijman nog druk documen
taires maken, onder andere over
de Cobra-groep.
De laatste jaren schreef Vrijman
in dagblad Het Parool de column
Journaille. Begin dit jaar kondig
de hij nog nieuwe projecten aan,
maar toen stond hij zelf al op de
bodem van de hemel.
NEDERLAND 1 tl
0700 Journaal
57 05 Alle dieren tellen mee (herh)
57 29 Ontbijt-TV
5900 Journaal
59.05 Get the Picture (herh)
59 33 Spoorloos (herh)
10.19 Kenmerk (herh)
11.03 Tijd van 'even (herh, tot 11.55)
21 Cosby Show, comedy
15.50 Alles kits, kindermagazine met
Bamboo Bears; 17.16 Skaidi
17.50 Growing Pains, comedy
1820 Get the Picture, quiz
18.51 Weg van de snelweg Europa:
Ierland (herh)
19.22 Hints, spelletje
20.00 Journaal
20.26 Netwerk, actualiteitenrubriek
21.02 Weeroverzicht
21.11 Ja natuurlijk: Dierenfamilies: de
aap
22.06 De stoel
22.52 Dokument: In Holland staat een
huis, 4-delige documentaire.
Afl. 1
23.45 Cheers, comedy (herh)
00.10 Miniatuur (tot 00.15)
NEDERLAND 2
09.30 Zig Zag: Kijk op Rusland (tot
09.50)
10.00 Huisje boompje beestje (tot 0
10,20)
10.30 Boeken Boppe (tot 10.50)
11.30 Mijlpalen in de natuurweten
schap: Biologie (tot 11.45)
12.00 Tennis Roland Garros
17.23 PP: Uitzending WD
17.29 2Vandaag, actualiteiten met orn
17.30 en 18.00 Journaal; 18.43'
Sportjournaal en vanaf 18.51
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.00 Roland Garros, samenvatting
vandaag gespeelde partijen
20.04 Bordje gezond: minder kanker!,
documentaire over dat ongezon
de voeding verantwoordelijk is
voor één derde van de kanker-
sterfte in Nederland
20.45 The Longest Day, speelfilm
23.30 Journaal
23.35 Zorgen voor een ander (tot
00.05)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie, actueel middag
magazine
13.00 Journaal
13.09 Van gewest tot gewest (herh)
13.36 Father Ted Crilly (herh)
14.01 Op afbetaling (herh)
15.03 Buitenhof (herh)
16.00 Journaal
16.07 ZaterdagavondLINGO (herh)
16.29 Quajongeren (herh)
16.59 De eenzame oorlog van Koos
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws 13.15 Fame, serie 14.05
Inédits 15.10 Jardins loisirs, tuinmagazi-
ne 15.30 Répères cédéroms 15.50 Blama-
toscope 16.40 Der Fahnder, serie 17.35
The Fall Guy, misdaadserie 18.30 Régions
soir 18.45 Le quotidien des sports 18.55
Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 L'écran
témoin: The Night We never met, Ameri
kaanse film-komedie uit 1993 21.55 L'é
cran témoin: Le débat 23.15 Laatste
nieuws 23.40 Javas, uitgaanstips 23.50 24
H sur les marchés
BELGIË FRANS 2
18.05 Blamatoscope 18.55 Régions soir
19.10 Gourmandises, culinair magazine
19.30 Nieuws 20.05 Concours musical in
ternational Reine Elisabeth de Belgique
1997, finale 23.10 Javas, uitgaanstips
23,20 Les chrétiens dans la vie sociale
23.45 24 H sur les marchés Dow Jones
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Heute 09.03 ML Mona Lisa 09.45
Osteoporose-Gymnastik 10.00 Heute
10.03 Weltspiegel 10.45 Recht in Deut-
schland: Fall auf Fall - jedem sein Recht!
11.00 Heute 11.04 Super Dingsda - Die
STERNSTUNDEN-Gala mit Stars für Kinder
12.45 Umschau 12.55 Presseschau 13.00
Mittagsmagazin met Heute 13.45 Plusmi-
nus-News, economisch magazine 14.00
Tagesschau 14.03 Geheimnisvolle Welt,
documentaire over vlinders 14.30 Tiere
des Südens, serie natuurdocumentaires
15.00 Tagesschau 15.03 WunschBox,
amusement 16.00 Tagesschau 16.03 Flie-
ge, talkshow 17.00 Tagesschau 17.15 Bri
sant, boulevardmagazine 17.55 Verbot-
ene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie
18.55 Aus heiterem Himmel, serie 20.00
Tagesschau 20.15 Expeditionen ins Tier-
reich, serie natuurdocumentaires 21.00
Report, magazine 21.40 Pfarrerin Lenau,
serie 22.30 Tagesthemen 23.00 Tatort,
Politieserie 00.30 Nachtmagazin 00.50
(ZW) Fred Zinnemann-cydus: Act of Vio
lence, speelfilm
DUITSLAND 2
05.30 Zie Duitsland 1 11.00 Sport
Extra/tennis: Roland Garros 16.50 Heute
16.55 701 - die Show, amusement 17.40
°er Alte, misdaadserie 18.45 Leute heute,
magazine 19.00 Heute 19.25 WISO, so
ciaal-economisch magazine 20.15
Schmutzige Wahrheit, tv-film 21.45 Heu
te 22.15 Year of the Cornet, speelfilm
73.40 Heute nacht 23.55 Sport Extra/ten-
n's: samenvatting Roland Garros 00.10
Nachtexpress, reportages (tot 02.50)
DUITSLAND 3
08.15 Tele-Gym 08.30 Telekolleg II, cursus