Vakantie reizen Nieuwe snelle veerboot maakt vanaf maandag de oversteek T? 5 ;EIZEM (TOURS 1 \y Direct vliegen is beter m m ui o cc E4 Catamaranschip Stena HSS D lUXEMBURG ifrlALTA OSTENRI1K lAR REIZEN )E STEM Maandag maakt de nieuwe, snelle veerboot van Stena Line haar eerste overtocht van Hoek van Holland naar Harwich. Daarmee ligt de zoveelste mogelijkheid open om de overkant te bereiken. Vliegend, varend of met de trein, het kan allemaal, maar wie ziet door de bomen het bos nog? Van 330 tot 1600 gulden H CC Tivoli lonkt naar jongeren Nieuwe Dominicus over Birma Speeltjes van koningskinderen Open dag bij naturisten Antwerpen en Gent op Internet X 53 d De Limburger ibij CLERVAUX een ruime d. stacar. t.h. met do/wc rust.camp. 0524-519151 DESTEREND MALTA Zon 3lop juni,juli,aug.mogelijk d. incl. htl/app va 548,- JNPLAN HOLIDAYS-SGR ofiteer! bel 073-692.66.66 ucht v.a. 395,-, vlucht ip./htl v.a. 545,-. 3IMAVERA Reizen (ANVR/ 3R)079-3426350 itbijt pens. HAUSER 27,50 pppd. Kogl.19 St. >orgen am Attersee 1880 O'rijk 004376678350 ROL/SEE 7 dgn vertr. o.a. i/6 (gegar) 14,28/7, 11/8 a639,-. 7 dgn Saalbach I Vertrek o.a. 22/6 6/7 659,-,inkl.HP+exc.Winne- uller reizen, 0488-468655 GR/ANVR) .ATTACH (Karnten) t.h. vak.woningen, pracht, st.omg. Int. Janssen ik.Adv, tel. 026-3814709. j ZELL AM SEE mooi gel. ik.won. v.a. 350,-, izet 5/7 tot 16/8 vele recr. oq., tel. 024- 3441380 MBIEDIIMG rtugals zonnige zuidkust eizen inkl. appartement naar Faro if 589,- af 689,- i autohuur vanaf 120,-. in het hoogseizoen! turo of bel Inties 079-3421691 ICANDINAVIE k.huizen heel ZWEDEN, bi voor complete cata- gus. LINNEA Antropool Lrism Ned. Fax: 0297- f0260. Tel: 0297-272664 g.g. 0046-3627042. lompleet samengestelde :-daagse busrondreis DORWEGEN. Extra ver- ^kdata, 23/6, 14 en 28/7 11 en 25/8, succes ver- fckerd, compleet verzorgd, rijs v.a. 1849,- p.p. Volg ps advies en ga langs bij reisburo, of bel: PELI- 4N REIZEN BV, 0168- 3, lid SGR/ANVR. OORWEGEN: FJORDEN- EIS 10 dgn vertr. 17/6, fc/7, 26/8 v.a. 1549,- HP. 'innemuller reizen 0488- 88655 (SGR/ANVR) 3lanca, C.Brava, Salou. Ikomende kosten. Royal 'I ENKELE REIS C.BIanca |tel Anabel*** HP 350 m f hotel, een van de beste i 396 p.p. Blanes app. l.p., Pineda htl Koppers" p.p. Benidorm app. Acua- 116 juni 17 dgn 478 p.p. brgids met vele hotels en 0478 - 581725. - rechtstreeks naar let beste aan de Costa. Ineda de Mar (Spanje) Ten ma. t/m 17/10. 1603,- p.p. 11/7 HP 17 dg p.p. RC) ook VP mog. Idata vrij. Extra hoge pbreide gratis brochure: 35, 5611CB Eindhoven, hqesloten bij SGR). een koele bus naar de de plaatsen in de bus, dus hiet roken, hostess service |och voordelig door recht- eperkt plaats b.v. 10 dgn [350; 13-16-20-23/6/389 3/6 250. Hoogseizoen Ispec.openingsstunt van pgn 3 sterren tophtl.Salou ret 3 sterren htl aan de 1 dgn 699. Keurig Hostal |g nu de aanbiedingslijst ïl: 040 - 2460560. jrantief. 15, adm.kstn./ 5 ENIDORM appartementen ƒ140 p.p., hotels v.a. busretour 198 p.p. L.Travel 0522-251121. STA BRAVA Juni/juli/ lig bus hotel v.a. 199,- t-atis folder: 024-3780024 BUS/VLIEGVAKANTIES!! Lpervoordelige 9-daagse Lis/vliegreis naar Blanes losta Brava). Vertrek op B/6 per luxe bus (met Irco en hostess), 1 week fcrblijf in Hotel Boixmar"* (P/buffet) en op 1/7 per legtuig naar Eindhoven: lechts 479,-!! Waarom du u meer betalen? Info/ latis gids: Rekro Reizen 10-4142233 (tot 22 uur/lid jr/SBS-6 Textpag. 531) BENIDORM voorjaarsknal- sl! Supervoordelig vakan- vieren in juni (en ook in jet hoogseizoen!) in het |rekt aan zee gelegen ptel Nadal" (VP) Vertrek za. 7/6 en 14/6: 8 dgn echts 599/621,'-!! In juli/ Lig. 8 dgn van 699 tot 799 (ook 15 dgn mogelijk) evens elke zat. en dinsd. bedkope campingvluchten Yaarom zou u meer stalen? Info/gratis gids: ,ekro Reizen 010-4142233 bt 22 uur/lid sgr/SBS-6 ^xtpag. 531) 9SAS, villa, app. aan zee 378,- p.w. CBS eizen 0492-464555. I I l I I ZATERDAG 31 MEI 1997 Door Evelyne Verhoeven - AUT0DEKKEN: Worden van achteren geladen. Bij aankomst kunnen auto's en vracht wagens via gescheiden wegen binnen 30 min. op- en afrijden. MOTOREN: In de twee drijvers zitten straalmotoren zoals in een vliegtuig. Samen produceren ze 82.000 pk. Water-jets zorgen vervolgens voor de voortstuwing van water. CATAMARAN: Twee smalle drijvers tillen de aluminium catamaran op wanneer deze zijn topsnelheid nadert. Boeing 747-100 Lengte: 124 m Breedte: 40 m Topsnelheid: 75 km/u LAADCAPACITEIT Vrachtwagens 50 Auto's 100 Passagiers: 1500 0 Vandaag kan het publiek van dichtbij kennismaken met de snelle Stena HSS. Het catamaranschip ligt af gemeerd aan de Parkkade in het centrum van Rotterdam, vlakbij de Euromast. Van 11.00 tot 17.00 u zijn er bezichtigingen aan boord van het schip mogelijk. Informatie overvakantietochten in en naar Engeland; Brits Toeristen bureau, Stadhouders kade 2,1054 ES Am sterdam, telefoon 020- 6855051. Een reisbu reau biedt uitkomst voor Engelandvaarders die vastlopen in de war winkel van tarieven. Newcastle Hull V Ramsgate Dover S 'Folkstone'* Calais w v Hoek.van Holland Hieronder volgt een voorbeeld van een gezin dat deze zomer op vakan tie gaat naar Engeland. Om een vergelijking mogelijk te maken: het gaat steeds om twee volwassenen en twee kinderen jonger dan twaalf jaar; ze gaan drie weken in het hoogseizoen en met de auto. Ze hebben de volgende mogelijkheden: De Shuttle van Calais naar Folk- stone (duur 35 minuten); prijzen vanaf 400 gulden en oplopend tot 550 gulden, afhankelijk van het tijd stip waarop wordt gereisd. P 0 European Ferries van Calais naar Dover (duur 75 minuten); prij zen vanaf 345 gulden tot 530 gul den. Holyman Sally Ferries van Duin kerken naar Ramsgate (75 minuten): vanaf 330 gulden tot 650 gulden, of van Oostende naar Ramsgate (100 minuten): vanaf 330 tot 670 gulden. Hovercraft van Calais naar Dover (35 minuten): vanaf 350 tot 440 gul den. Dezelfde prijzen gelden voor de Seacat (Boulogne-Folkestone, 55 minuten) en voor de SuperSea- Cat (Calais Dover in 45 minuten) Stena HSS van Hoek van Holland naar Harwich (duur 3 '/2 uur): vanaf 660 tot 1300 gulden (met vroegboek- ingkorting 498 en 975 gulden). Stena Line van Calais naar Dover (11/2 uur): vanaf 330 tot 694 gulden. DRIE VERDERE BESTEMMINGEN: Scandinavian Seaways van IJmui- den naar Newcastle (15 uur): vanaf 1085 tot 1600 gulden. Voor het laag ste tarief krijg je een standaardhut zonder douche en toilet, voor het hoogste tarief krijg je een buitenhut met eigen douche en toilet. North Sea Ferries van Rotterdam naar Hull (14 uur): vanaf 1197tot 1517gulden. Hier geldt opnieuw de opmerking over de hutten. North Sea Ferries van Zeebrugge naar Hull (14 uur): dezelfde prijzen als hierboven. De nieuwe veerboot doet het traject Hoek van Holland-Harwich in 3'A uur. De Engelandvaarder kan alle kanten op en weekendje Londen. Leuk idee, I j maar veel mensen beginnen al te duizelen bij de gedachte hoe ze zul len gaan. Via de Kanaaltunnel - met in het achterhoofd de vraag of de trein wel vei lig genoeg is -, met het vliegtuig of toch maar met de ouwe trouwe veerdienst van Calais naar Dover? Vanaf maandag wordt het scala van mogelijk heden nog uitgebreider, want dan vaart ook de nieuwe Stena Line HSS (van High-speed Sea Service) van Hoek van Holland naar Harwich. Ideaal voor dagtochten naar Engeland want in minder dan 3Vi uur sta je aan de overkant. Daar kun je dus niet meer voor naar Calais gaan tuf fen. Voor de Stena HSS-catamaran moet echter wel iets meer betaald worden. Een vijfdaags retour voor een auto met zes inzittenden kost 398 gul den in het hoogseizoen. Terwijl je voor een over tocht vanuit Calais onder dezelfde voorwaarden 320 gulden neertelt, maar dat is dan zonder de benzinekosten. Heen en weer „Veel mensen krijgen het heen en weer van alle verschillende schema's en tarieven die op een reis naar Engeland van toepassing zijn. Belang rijk is dat je voor jezelf precies weet waar je naartoe wil, met hoeveel mensen en in welke pe riode. Want dan kan gericht worden uitgezocht hoe men het beste kan gaan," vertelt J. Mole naar van het Brits Toeristenbureau. „Ook verge ten mensen de vele beperkende voorwaarden die aan de reisjes verbonden zijn. Zo krijgen vroeg- boekers bij de Stena HSS'bijvoorbeeld een kor ting van 25 procent op de prijs." Volgens een baliemedewerkster van een Holland International-reisbureau zijn veel mensen geïn teresseerd in de nieuwe Stena HSS. „Wij hebben al heel wat boekingen staan voor de HSS. Toch zal het voor de veerdiensten niet meevallen om te kunnen blijven concurreren tegen de vliegtui gen. Een retourtje Amsterdam-Londen kost nu krap tweehonderd gulden en de meeste mensen gaan toch nog altijd liever met het vliegtuig dan met de boot." Ook Molenaar van het Brits Toeristenbureau laat positieve geluiden horen over de Stena HSS. „Het is een stap in de 21e eeuw; 3A uur klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk voor veel mensen, Concurrentie De concurrentie denkt er natuurlijk anders over. P O European Ferries, die dagelijks over tochten van Calais naar Dover verzorgt, meent dat Stena met de HSS te veel risico neemt. „Met de komst van de HSS komen de andere twee lijndiensten van Stena vanuit Hoek van Holland te vervallen. Uit onderzoek blijkt - de HSS vaart al geruime tijd op de Ierse zee - dat de HSS nog erg weersgevoelig is. Als het erg stormt of waait is er geen afvaart. Mensen die meer flexibiliteit willen, kunnen hierdoor afhaken", zegt R. Wit- sen, woordvoerder van P O European Fer ries. Woordvoerder A. Kievit van Le Shuttle, vindt vooral de prijs van de Stena HSS aan de pittige kapt, „Het is bijna het tweevoudige van wat wij vragen. Het is maar de vraag of het publiek dat slikt." „Wij hebben telkens weer meer huiswerk als er iemand naar Engeland wil", zucht B. Overbeek, medewerker van een ANWB-reisbureau. „Men sen komen vaak met de handen in het haar bij ons omdat ze er niet uit kunnen komen. De prij zen variëren ook met de dag. Het is daarom heel belangrijk dat mensen precies weten wat ze wil len en wanneer. Wij adviseren ook altijd om de advertenties goed in de gaten te houden". I Vandaag kan het publiek van dichtbij kennismaken met de snelle Stena HSS. Het catamaranschip ligt afgemeerd aan de Parkkade in het centrum van Rotterdam, vlakbij de Euromast. Van 11.00 tot 17.00 zijn er bezichtigingen aan boord van het schip mogelijk. Informatie over vakantietochten in en naar Engeland: Brits Toeristenbureau, Stadhou derskade 2, 1054 ES Amsterdam, telefoon 020- 6855051. Een reisbureau biedt uitkomst voor Enge landvaarders die vastlopen in de warwinkel van ta rieven. Alsof het zo gepland was. De stemming zit er op de vroege zaterdagochtend al lekker in op Rotterdam Airport. De jonge, dynamische en onvermoeibare directeur van het vliegveld Ro land Wondolleck strooit met grapjes, op het zonovergoten platform wachten de toestellen op de passagiers. De Engelse luchtvaartmaatschappij Cityflyer Express presenteert de eerste directe vlucht tussen Rotterdam en het Zuidierse Cork. Ver koopmanager Pim ten Voorde heeft voor de groep journalisten een bezoek aan de omgeving van Cork geregeld met als hoogtepunt een be zoek aan de whiskeymouterij van Jameson, Voor eventuele inhoudelijke vragen was des noods even tijd tijdens de 24 uur die ons ter be schikking staan. Een inhoudelijk item had na tuurlijk kunnen zijn de marketing-formule van British Airways. Cityflyer is namelijk een van de franchisenemers van de grootste luchtvaart maatschappij van Europa onder de naam Bri tish Airways Express. Het vliegt voor BA de korte routes en dient als een voeder van de BA- Jumbo's, die de verbindingen tussen de conti nenten onderhouden. Elke grote luchtvervoerder heeft zo contracten met kleine maatschappijtjes die goedkoper kunnen vliegen door een andere kostenstruc tuur. Air UK en het Duitse Eurowings doen dat bijvoorbeeld voor KLM. Verschil is echter dat de KLM-partners een ei gen product bieden: eigen kleuren, eigen kwali teit. Niet slecht, maar niets wat doet denken aan het hemelse reclame-blauw. KLM-topman Pieter Bouw heeft vorige week aangekondigd die opzet nog eens goed na te kijken. British Airways doet het anders. De franchise nemer betaalt een fee voor het gebruik van de naam en de formule van BA, zoals dat trouwens ook wel met Hema- en Albert Heijn-winkels gebeurt. BA Express moet de toestellen in de huiskleu ren blauw-grijs schilderen, dienen dezelfde maaltijden te serveren, de stewardessen moeten dezelfde pakjes inclusief hoedje te dragen en zelfs de wisseling van winter- en zomer-uni- form dient op dezelfde dag (1 mei) te geschie den. In ruil daarvoor krijgt de franchise-nemer Door Willem Reijn de passagiers van BA terug. En dat loopt goed. „We rekenen dit jaar op een groei van dertig tot veertig procent, waarmee we minstens op een passagiersaantal van 1,3 miljoen komen," zegt Pim ten Voorde. De rechtstreekse vlucht is een idee van Ten Voorde. Ierland is een snel populairder wor dende bestemming voor de beter gesitueerde toerist: al vijf jaar een stijging van zeventien procent per jaar. Niet dat Ierland meteen een druk toeristisch land wordt: het Iers Verkeers bureau telde in 1996 115.000 fun-bezoekers. Op Cork vliegt niemand direct. Met Aer Lingus kom je er via Dublin voor 620 gulden. Low- cost-carrier BA Express brengt de toerist er in de zomer met een lijnvlucht op zaterdag recht streeks voor 449 gulden (ex luchthavenbelas ting). Juist deze zaterdag reizen we eerst met een ge huurde Fokker 50 van Denim Air, de maat schappij die onlangs haar verbinding Eindho- ven-Londen staakte en zich nu op het charter- vervoer stort. Het eigen BA Express-toestel staat voor regulier onderhoud in de hangar. Niks geen BA-franchise-verhaal derhalve. En dit blijkt geen toeval. We blijken vooralsnog helemaal niet te vliegen. De heenreis zou ons via het bekende hub and spoke-systeem naar Cork brengen. De verstok te automobilist zegt het wel eens van de trein: die brengt je van een punt waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn. In het hub-and-spoke-stelsel ga je altijd systematisch naar een centrale aanvlieghaven, de hub, waar je niets te zoeken hebt, om vandaar uit pas naar je bestemming te vliegen. Onze hub is Londen Gattwick. En Gattwick zit die ochtend dicht. Dat is vervelend. De onvermoeibare directeur Wondolleck besluit tot een tour over zijn vlieg veld. Hij zet alle zeilen bij, racet met een bus over de landingsbaan en roept de brandweer op tot een demonstratie met het laatste spuitspul om de tijd te doden. Na variaties op de mop van de journalisten die naar Cork zouden gaan, vertrekken we dik twee uur te laat, onwetend en goed gemutst. Op Gat twick blijken we de aansluiting op twee minu ten te hebben gemist. Goede raad is duur en zeker tijdrovend. Aan het eind van de middag vertrekt nog een toestel naar Cork, maar dat is volgeboekt. We krijgen na anderhalf uur wachten standby- boarding- passen. Wellicht dat een groep Duitsers uit Hamburg te laat wordt ingevlogen en dan kun nen wij hun plaatsen inpikken. Het vliegtuig naar Rotterdam van die avond is inmiddels tot tien uur vertraagd. We laten ons zachtjes vollopen in de pub van het overvolle pub van het vliegveld, waar rijen dik met spanning naar de FA Cup Final kijken van Chelsea tegen Middlesborough. Vele pints lager en dozen ham-en-kaas-chips verder, mo gen we naar de gate. Die avond zijn precies op tijd voor het informele diner. De boottocht naar het fraaie Kinsale halen we niet. We zouden zien hoe de fameuze voormali ge bonds-choach Jack Charlton vanaf Kinsale normaal gaat vissen. Nu doen we het met zijn bronzen beeld aan de rand van een vijvertje van de vertrekhal van het vliegveld van Cork. De volgende ochtend krijgen de journalisten die 's nachts niet tot vijf uur het pianoconcert van een grote Ierse dagbladuitgever hebben bijge woond, een tour in de omgeving van Kinsale. En we snuiven in anderhalf uur nog net op dat Zuid-Ierland inderdaad een prachtig land moet zijn. Het kan de pijn van echter nauwelijks weggnemen: de whiskey-proeverij bij Jameson, kortom het doel van de reis, gaat geheel de mist in. Alsof het gepland was. Want had British Airways Express op een indringender dan wel hardvochtiger wijze kunnen duidelijk maken dat een rechtstreekse verbinding de voorkeur geniet boven het hub and spoke-vliegen? UJ Attractiepark Tivoli in de Deense hoofd stad gaat zich meer richten op een jonger publiek. Vandaar dat er voortaan elke vrijdag een popconcert in het park plaatsvindt. Daarnaast blijft het park in het hart van Kopenhagen op vrijdag- en zaterdagavond langer open en wordt over de hele linie het aantal activiteiten uitgebreid, onder meer met meer klassie ke concerten. Myanmar, het vroegere Birma, staat de laatste jaren danig in de belangstel ling. Meestal negatief, want het mili taire regime van het land heeft een slechte reputatie, zoals oppositieleid ster (en Nobelprijswinnares) Aung San Suu Kyi overtuigend heeft bewezen. Toch blijft het land een grote aantrek kingskracht houden op de meest fana tieke groep in de kaste van globetrot ters. Die mogen er sinds 1994 weer vrij rondreizen. Vandaar dat uitgeverij Gottmer de reisgids Birma/Myanmar toegevoegd heeft aan de bekende Do- minicusreeks. De beide auteurs Leon Peters en Joke Petri geven veel praktische toeristische informatie in de reisgids, maar gaan de politieke situatie in het land niet uit de weg. Hun conclusie: iedereen moet zelf de afweging maken al dan niet naar Birma te gaan. 'Wie naar Birma gaat en de regering zo min mogelijk wil steunen, kan het beste in particuliere hotels en guest houses slapen, niet bij staatswinkels kopen en niet met de staatstoeristenorganisatie Mayanmar Travales and Tours reizen.' De reisgids kost 32,90 gulden. Een kijkje in een koninklijke kinderka mer. Dat kan sinds kort in het Konink lijk Paleis in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Daar is in de wapenkamer een permanente expositie ingericht van door Zweedse koningskinderen gebruik te kleertjes, wiegen, poppen en speel goed. Onder meer zijn er twintig exclu sieve hobbelpaarden te bewonderen waarmee Zweedse prinsen en prinsessen zich in het verleden hebben vermaakt. Informatie: Zweeds Bureau voor Toeris me en Verkeer in Den Haag, telefoon 070-3455283 De naturistenverenigingen in Nederland houden zondag hun open dag. Geïnteres seerden kunnen op ongeveer veertig ter reinen kennis maken met het naturisme. De organisatie is in handen van de Fede ratie van Naturistenverenigingen (NEN). Filosofie van die club: 'Naturisme is een levenswijze in harmonie met de natuur. Het wordt gekenmerkt door gemeen schappelijke naaktheid die als doel heeft het bevorderen van zelfrespect, respect voor de medemens en zorg voor natuur en milieu.' Informatie over locaties en tijden is te verkrijgen bij de Federatie; zaterdag be reikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur en zon dag tussen 10.00 en 13.00 uur, op 030- 2328810. Wie wil weten wat het uitgaansleven in de Belgische steden Antwerpen en Gent te bieden heeft, kan sinds kort ook te recht op het Internet. De gedrukte uit gaansagenda is nu ook op het web te vin den, daarin informatie over bioscopen, theaters, cafés, optredens, exposities en dergelijke. Het adres: http://www.wee- kup.be.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 79