Vakantie reizen
Nieuwe snelle
veerboot maakt
vanaf maandag
de oversteek
T?
5
;EIZEM
(TOURS
1
\y
Direct
vliegen
is beter
m
m
ui
o
cc
E4
Catamaranschip Stena HSS
D
lUXEMBURG
ifrlALTA
OSTENRI1K
lAR REIZEN
)E STEM
Maandag maakt de nieuwe, snelle veerboot van
Stena Line haar eerste overtocht van
Hoek van Holland naar Harwich.
Daarmee ligt de zoveelste mogelijkheid open om
de overkant te bereiken.
Vliegend, varend of met de trein, het kan allemaal,
maar wie ziet door de bomen het bos nog?
Van 330 tot
1600 gulden
H
CC
Tivoli lonkt naar jongeren
Nieuwe Dominicus over Birma
Speeltjes van koningskinderen
Open dag bij naturisten
Antwerpen en Gent op Internet
X 53
d De Limburger
ibij CLERVAUX een ruime
d. stacar. t.h. met do/wc
rust.camp. 0524-519151
DESTEREND MALTA Zon
3lop juni,juli,aug.mogelijk
d. incl. htl/app va 548,-
JNPLAN HOLIDAYS-SGR
ofiteer! bel 073-692.66.66
ucht v.a. 395,-, vlucht
ip./htl v.a. 545,-.
3IMAVERA Reizen (ANVR/
3R)079-3426350
itbijt pens. HAUSER
27,50 pppd. Kogl.19 St.
>orgen am Attersee
1880 O'rijk 004376678350
ROL/SEE 7 dgn vertr. o.a.
i/6 (gegar) 14,28/7, 11/8
a639,-. 7 dgn Saalbach
I Vertrek o.a. 22/6 6/7
659,-,inkl.HP+exc.Winne-
uller reizen, 0488-468655
GR/ANVR)
.ATTACH (Karnten) t.h.
vak.woningen, pracht,
st.omg. Int. Janssen
ik.Adv, tel. 026-3814709.
j ZELL AM SEE mooi gel.
ik.won. v.a. 350,-,
izet 5/7 tot 16/8 vele recr.
oq., tel. 024- 3441380
MBIEDIIMG
rtugals zonnige zuidkust
eizen inkl. appartement
naar Faro
if 589,-
af 689,-
i autohuur vanaf 120,-.
in het hoogseizoen!
turo of bel
Inties 079-3421691
ICANDINAVIE
k.huizen heel ZWEDEN,
bi voor complete cata-
gus. LINNEA Antropool
Lrism Ned. Fax: 0297-
f0260. Tel: 0297-272664
g.g. 0046-3627042.
lompleet samengestelde
:-daagse busrondreis
DORWEGEN. Extra ver-
^kdata, 23/6, 14 en 28/7
11 en 25/8, succes ver-
fckerd, compleet verzorgd,
rijs v.a. 1849,- p.p. Volg
ps advies en ga langs bij
reisburo, of bel: PELI-
4N REIZEN BV, 0168-
3, lid SGR/ANVR.
OORWEGEN: FJORDEN-
EIS 10 dgn vertr. 17/6,
fc/7, 26/8 v.a. 1549,- HP.
'innemuller reizen 0488-
88655 (SGR/ANVR)
3lanca, C.Brava, Salou.
Ikomende kosten. Royal
'I ENKELE REIS C.BIanca
|tel Anabel*** HP 350 m
f hotel, een van de beste
i 396 p.p. Blanes app.
l.p., Pineda htl Koppers"
p.p. Benidorm app. Acua-
116 juni 17 dgn 478 p.p.
brgids met vele hotels en
0478 - 581725.
- rechtstreeks naar
let beste aan de Costa.
Ineda de Mar (Spanje)
Ten ma. t/m 17/10.
1603,- p.p. 11/7 HP 17 dg
p.p. RC) ook VP mog.
Idata vrij. Extra hoge
pbreide gratis brochure:
35, 5611CB Eindhoven,
hqesloten bij SGR).
een koele bus naar de
de plaatsen in de bus, dus
hiet roken, hostess service
|och voordelig door recht-
eperkt plaats b.v. 10 dgn
[350; 13-16-20-23/6/389
3/6 250. Hoogseizoen
Ispec.openingsstunt van
pgn 3 sterren tophtl.Salou
ret 3 sterren htl aan de
1 dgn 699. Keurig Hostal
|g nu de aanbiedingslijst
ïl: 040 - 2460560.
jrantief. 15, adm.kstn./ 5
ENIDORM appartementen
ƒ140 p.p., hotels v.a.
busretour 198 p.p.
L.Travel 0522-251121.
STA BRAVA Juni/juli/
lig bus hotel v.a. 199,-
t-atis folder: 024-3780024
BUS/VLIEGVAKANTIES!!
Lpervoordelige 9-daagse
Lis/vliegreis naar Blanes
losta Brava). Vertrek op
B/6 per luxe bus (met
Irco en hostess), 1 week
fcrblijf in Hotel Boixmar"*
(P/buffet) en op 1/7 per
legtuig naar Eindhoven:
lechts 479,-!! Waarom
du u meer betalen? Info/
latis gids: Rekro Reizen
10-4142233 (tot 22 uur/lid
jr/SBS-6 Textpag. 531)
BENIDORM voorjaarsknal-
sl! Supervoordelig vakan-
vieren in juni (en ook in
jet hoogseizoen!) in het
|rekt aan zee gelegen
ptel Nadal" (VP) Vertrek
za. 7/6 en 14/6: 8 dgn
echts 599/621,'-!! In juli/
Lig. 8 dgn van 699 tot
799 (ook 15 dgn mogelijk)
evens elke zat. en dinsd.
bedkope campingvluchten
Yaarom zou u meer
stalen? Info/gratis gids:
,ekro Reizen 010-4142233
bt 22 uur/lid sgr/SBS-6
^xtpag. 531)
9SAS, villa, app. aan zee
378,- p.w. CBS
eizen 0492-464555.
I I l I I
ZATERDAG 31 MEI 1997
Door Evelyne Verhoeven
- AUT0DEKKEN:
Worden van achteren
geladen. Bij aankomst
kunnen auto's en vracht
wagens via gescheiden
wegen binnen 30 min.
op- en afrijden.
MOTOREN:
In de twee drijvers zitten straalmotoren
zoals in een vliegtuig. Samen produceren
ze 82.000 pk. Water-jets zorgen vervolgens
voor de voortstuwing van water.
CATAMARAN:
Twee smalle drijvers tillen de
aluminium catamaran op wanneer
deze zijn topsnelheid nadert.
Boeing 747-100
Lengte:
124 m
Breedte:
40 m
Topsnelheid:
75 km/u
LAADCAPACITEIT
Vrachtwagens
50
Auto's
100
Passagiers:
1500
0 Vandaag kan het publiek
van dichtbij kennismaken
met de snelle Stena HSS.
Het catamaranschip ligt af
gemeerd aan de Parkkade in het
centrum van Rotterdam, vlakbij
de Euromast. Van 11.00 tot 17.00 u
zijn er bezichtigingen aan boord
van het schip mogelijk. Informatie
overvakantietochten in en naar
Engeland; Brits Toeristen
bureau, Stadhouders
kade 2,1054 ES Am
sterdam, telefoon 020-
6855051. Een reisbu
reau biedt uitkomst voor
Engelandvaarders die
vastlopen in de war
winkel van tarieven.
Newcastle
Hull
V
Ramsgate
Dover S
'Folkstone'* Calais
w
v
Hoek.van Holland
Hieronder volgt een voorbeeld van een gezin dat deze zomer op vakan
tie gaat naar Engeland. Om een vergelijking mogelijk te maken: het
gaat steeds om twee volwassenen en twee kinderen jonger dan twaalf
jaar; ze gaan drie weken in het hoogseizoen en met de auto. Ze hebben
de volgende mogelijkheden:
De Shuttle van Calais naar Folk-
stone (duur 35 minuten); prijzen
vanaf 400 gulden en oplopend tot
550 gulden, afhankelijk van het tijd
stip waarop wordt gereisd.
P 0 European Ferries van Calais
naar Dover (duur 75 minuten); prij
zen vanaf 345 gulden tot 530 gul
den.
Holyman Sally Ferries van Duin
kerken naar Ramsgate (75 minuten):
vanaf 330 gulden tot 650 gulden, of
van Oostende naar Ramsgate (100
minuten): vanaf 330 tot 670 gulden.
Hovercraft van Calais naar Dover
(35 minuten): vanaf 350 tot 440 gul
den. Dezelfde prijzen gelden voor
de Seacat (Boulogne-Folkestone,
55 minuten) en voor de SuperSea-
Cat (Calais Dover in 45 minuten)
Stena HSS van Hoek van Holland
naar Harwich (duur 3 '/2 uur): vanaf
660 tot 1300 gulden (met vroegboek-
ingkorting 498 en 975 gulden).
Stena Line van Calais naar Dover
(11/2 uur): vanaf 330 tot 694 gulden.
DRIE VERDERE BESTEMMINGEN:
Scandinavian Seaways van IJmui-
den naar Newcastle (15 uur): vanaf
1085 tot 1600 gulden. Voor het laag
ste tarief krijg je een standaardhut
zonder douche en toilet, voor het
hoogste tarief krijg je een buitenhut
met eigen douche en toilet.
North Sea Ferries van Rotterdam
naar Hull (14 uur): vanaf 1197tot
1517gulden. Hier geldt opnieuw de
opmerking over de hutten.
North Sea Ferries van Zeebrugge
naar Hull (14 uur): dezelfde prijzen
als hierboven.
De nieuwe veerboot doet het traject Hoek van Holland-Harwich in 3'A uur.
De Engelandvaarder
kan alle kanten op
en weekendje Londen. Leuk idee,
I j maar veel mensen beginnen al te
duizelen bij de gedachte hoe ze zul
len gaan. Via de Kanaaltunnel - met in het
achterhoofd de vraag of de trein wel vei
lig genoeg is -, met het vliegtuig of toch
maar met de ouwe trouwe veerdienst van
Calais naar Dover?
Vanaf maandag wordt het scala van mogelijk
heden nog uitgebreider, want dan vaart ook de
nieuwe Stena Line HSS (van High-speed Sea
Service) van Hoek van Holland naar Harwich.
Ideaal voor dagtochten naar Engeland want in
minder dan 3Vi uur sta je aan de overkant. Daar
kun je dus niet meer voor naar Calais gaan tuf
fen.
Voor de Stena HSS-catamaran moet echter wel
iets meer betaald worden. Een vijfdaags retour
voor een auto met zes inzittenden kost 398 gul
den in het hoogseizoen. Terwijl je voor een over
tocht vanuit Calais onder dezelfde voorwaarden
320 gulden neertelt, maar dat is dan zonder de
benzinekosten.
Heen en weer
„Veel mensen krijgen het heen en weer van alle
verschillende schema's en tarieven die op een
reis naar Engeland van toepassing zijn. Belang
rijk is dat je voor jezelf precies weet waar je
naartoe wil, met hoeveel mensen en in welke pe
riode. Want dan kan gericht worden uitgezocht
hoe men het beste kan gaan," vertelt J. Mole
naar van het Brits Toeristenbureau. „Ook verge
ten mensen de vele beperkende voorwaarden die
aan de reisjes verbonden zijn. Zo krijgen vroeg-
boekers bij de Stena HSS'bijvoorbeeld een kor
ting van 25 procent op de prijs."
Volgens een baliemedewerkster van een Holland
International-reisbureau zijn veel mensen geïn
teresseerd in de nieuwe Stena HSS. „Wij hebben
al heel wat boekingen staan voor de HSS. Toch
zal het voor de veerdiensten niet meevallen om
te kunnen blijven concurreren tegen de vliegtui
gen. Een retourtje Amsterdam-Londen kost nu
krap tweehonderd gulden en de meeste mensen
gaan toch nog altijd liever met het vliegtuig dan
met de boot."
Ook Molenaar van het Brits Toeristenbureau
laat positieve geluiden horen over de Stena HSS.
„Het is een stap in de 21e eeuw; 3A uur klinkt
natuurlijk heel aantrekkelijk voor veel mensen,
Concurrentie
De concurrentie denkt er natuurlijk anders over.
P O European Ferries, die dagelijks over
tochten van Calais naar Dover verzorgt, meent
dat Stena met de HSS te veel risico neemt. „Met
de komst van de HSS komen de andere twee
lijndiensten van Stena vanuit Hoek van Holland
te vervallen. Uit onderzoek blijkt - de HSS vaart
al geruime tijd op de Ierse zee - dat de HSS nog
erg weersgevoelig is. Als het erg stormt of waait
is er geen afvaart. Mensen die meer flexibiliteit
willen, kunnen hierdoor afhaken", zegt R. Wit-
sen, woordvoerder van P O European Fer
ries.
Woordvoerder A. Kievit van Le Shuttle, vindt
vooral de prijs van de Stena HSS aan de pittige
kapt, „Het is bijna het tweevoudige van wat wij
vragen. Het is maar de vraag of het publiek dat
slikt."
„Wij hebben telkens weer meer huiswerk als er
iemand naar Engeland wil", zucht B. Overbeek,
medewerker van een ANWB-reisbureau. „Men
sen komen vaak met de handen in het haar bij
ons omdat ze er niet uit kunnen komen. De prij
zen variëren ook met de dag. Het is daarom heel
belangrijk dat mensen precies weten wat ze wil
len en wanneer. Wij adviseren ook altijd om de
advertenties goed in de gaten te houden".
I Vandaag kan het publiek van dichtbij kennismaken
met de snelle Stena HSS. Het catamaranschip ligt
afgemeerd aan de Parkkade in het centrum van
Rotterdam, vlakbij de Euromast. Van 11.00 tot
17.00 zijn er bezichtigingen aan boord van het
schip mogelijk. Informatie over vakantietochten in
en naar Engeland: Brits Toeristenbureau, Stadhou
derskade 2, 1054 ES Amsterdam, telefoon 020-
6855051. Een reisbureau biedt uitkomst voor Enge
landvaarders die vastlopen in de warwinkel van ta
rieven.
Alsof het zo gepland was. De stemming zit er
op de vroege zaterdagochtend al lekker in op
Rotterdam Airport. De jonge, dynamische en
onvermoeibare directeur van het vliegveld Ro
land Wondolleck strooit met grapjes, op het
zonovergoten platform wachten de toestellen
op de passagiers.
De Engelse luchtvaartmaatschappij Cityflyer
Express presenteert de eerste directe vlucht
tussen Rotterdam en het Zuidierse Cork. Ver
koopmanager Pim ten Voorde heeft voor de
groep journalisten een bezoek aan de omgeving
van Cork geregeld met als hoogtepunt een be
zoek aan de whiskeymouterij van Jameson,
Voor eventuele inhoudelijke vragen was des
noods even tijd tijdens de 24 uur die ons ter be
schikking staan. Een inhoudelijk item had na
tuurlijk kunnen zijn de marketing-formule van
British Airways. Cityflyer is namelijk een van
de franchisenemers van de grootste luchtvaart
maatschappij van Europa onder de naam Bri
tish Airways Express. Het vliegt voor BA de
korte routes en dient als een voeder van de BA-
Jumbo's, die de verbindingen tussen de conti
nenten onderhouden.
Elke grote luchtvervoerder heeft zo contracten
met kleine maatschappijtjes die goedkoper
kunnen vliegen door een andere kostenstruc
tuur. Air UK en het Duitse Eurowings doen dat
bijvoorbeeld voor KLM.
Verschil is echter dat de KLM-partners een ei
gen product bieden: eigen kleuren, eigen kwali
teit. Niet slecht, maar niets wat doet denken
aan het hemelse reclame-blauw. KLM-topman
Pieter Bouw heeft vorige week aangekondigd
die opzet nog eens goed na te kijken.
British Airways doet het anders. De franchise
nemer betaalt een fee voor het gebruik van de
naam en de formule van BA, zoals dat trouwens
ook wel met Hema- en Albert Heijn-winkels
gebeurt.
BA Express moet de toestellen in de huiskleu
ren blauw-grijs schilderen, dienen dezelfde
maaltijden te serveren, de stewardessen moeten
dezelfde pakjes inclusief hoedje te dragen en
zelfs de wisseling van winter- en zomer-uni-
form dient op dezelfde dag (1 mei) te geschie
den. In ruil daarvoor krijgt de franchise-nemer
Door Willem Reijn
de passagiers van BA terug. En dat loopt goed.
„We rekenen dit jaar op een groei van dertig tot
veertig procent, waarmee we minstens op een
passagiersaantal van 1,3 miljoen komen," zegt
Pim ten Voorde.
De rechtstreekse vlucht is een idee van Ten
Voorde. Ierland is een snel populairder wor
dende bestemming voor de beter gesitueerde
toerist: al vijf jaar een stijging van zeventien
procent per jaar. Niet dat Ierland meteen een
druk toeristisch land wordt: het Iers Verkeers
bureau telde in 1996 115.000 fun-bezoekers.
Op Cork vliegt niemand direct. Met Aer Lingus
kom je er via Dublin voor 620 gulden. Low-
cost-carrier BA Express brengt de toerist er in
de zomer met een lijnvlucht op zaterdag recht
streeks voor 449 gulden (ex luchthavenbelas
ting).
Juist deze zaterdag reizen we eerst met een ge
huurde Fokker 50 van Denim Air, de maat
schappij die onlangs haar verbinding Eindho-
ven-Londen staakte en zich nu op het charter-
vervoer stort. Het eigen BA Express-toestel
staat voor regulier onderhoud in de hangar.
Niks geen BA-franchise-verhaal derhalve. En
dit blijkt geen toeval.
We blijken vooralsnog helemaal niet te vliegen.
De heenreis zou ons via het bekende hub and
spoke-systeem naar Cork brengen. De verstok
te automobilist zegt het wel eens van de trein:
die brengt je van een punt waar je niet bent
naar een plaats waar je niet moet zijn. In het
hub-and-spoke-stelsel ga je altijd systematisch
naar een centrale aanvlieghaven, de hub, waar
je niets te zoeken hebt, om vandaar uit pas naar
je bestemming te vliegen. Onze hub is Londen
Gattwick. En Gattwick zit die ochtend dicht.
Dat is vervelend. De onvermoeibare directeur
Wondolleck besluit tot een tour over zijn vlieg
veld. Hij zet alle zeilen bij, racet met een bus
over de landingsbaan en roept de brandweer op
tot een demonstratie met het laatste spuitspul
om de tijd te doden.
Na variaties op de mop van de journalisten die
naar Cork zouden gaan, vertrekken we dik twee
uur te laat, onwetend en goed gemutst. Op Gat
twick blijken we de aansluiting op twee minu
ten te hebben gemist.
Goede raad is duur en zeker tijdrovend. Aan
het eind van de middag vertrekt nog een toestel
naar Cork, maar dat is volgeboekt. We krijgen
na anderhalf uur wachten standby- boarding-
passen. Wellicht dat een groep Duitsers uit
Hamburg te laat wordt ingevlogen en dan kun
nen wij hun plaatsen inpikken. Het vliegtuig
naar Rotterdam van die avond is inmiddels tot
tien uur vertraagd.
We laten ons zachtjes vollopen in de pub van
het overvolle pub van het vliegveld, waar rijen
dik met spanning naar de FA Cup Final kijken
van Chelsea tegen Middlesborough. Vele pints
lager en dozen ham-en-kaas-chips verder, mo
gen we naar de gate. Die avond zijn precies op
tijd voor het informele diner.
De boottocht naar het fraaie Kinsale halen we
niet. We zouden zien hoe de fameuze voormali
ge bonds-choach Jack Charlton vanaf Kinsale
normaal gaat vissen. Nu doen we het met zijn
bronzen beeld aan de rand van een vijvertje van
de vertrekhal van het vliegveld van Cork. De
volgende ochtend krijgen de journalisten die 's
nachts niet tot vijf uur het pianoconcert van een
grote Ierse dagbladuitgever hebben bijge
woond, een tour in de omgeving van Kinsale.
En we snuiven in anderhalf uur nog net op dat
Zuid-Ierland inderdaad een prachtig land moet
zijn. Het kan de pijn van echter nauwelijks
weggnemen: de whiskey-proeverij bij Jameson,
kortom het doel van de reis, gaat geheel de mist
in. Alsof het gepland was. Want had British
Airways Express op een indringender dan wel
hardvochtiger wijze kunnen duidelijk maken
dat een rechtstreekse verbinding de voorkeur
geniet boven het hub and spoke-vliegen?
UJ
Attractiepark Tivoli in de Deense hoofd
stad gaat zich meer richten op een jonger
publiek. Vandaar dat er voortaan elke
vrijdag een popconcert in het park
plaatsvindt. Daarnaast blijft het park in
het hart van Kopenhagen op vrijdag- en
zaterdagavond langer open en wordt
over de hele linie het aantal activiteiten
uitgebreid, onder meer met meer klassie
ke concerten.
Myanmar, het vroegere Birma, staat de
laatste jaren danig in de belangstel
ling. Meestal negatief, want het mili
taire regime van het land heeft een
slechte reputatie, zoals oppositieleid
ster (en Nobelprijswinnares) Aung San
Suu Kyi overtuigend heeft bewezen.
Toch blijft het land een grote aantrek
kingskracht houden op de meest fana
tieke groep in de kaste van globetrot
ters. Die mogen er sinds 1994 weer vrij
rondreizen. Vandaar dat uitgeverij
Gottmer de reisgids Birma/Myanmar
toegevoegd heeft aan de bekende Do-
minicusreeks.
De beide auteurs Leon Peters en Joke
Petri geven veel praktische toeristische
informatie in de reisgids, maar gaan de
politieke situatie in het land niet uit de
weg. Hun conclusie: iedereen moet zelf
de afweging maken al dan niet naar
Birma te gaan. 'Wie naar Birma gaat
en de regering zo min mogelijk wil
steunen, kan het beste in particuliere
hotels en guest houses slapen, niet bij
staatswinkels kopen en niet met de
staatstoeristenorganisatie Mayanmar
Travales and Tours reizen.' De reisgids
kost 32,90 gulden.
Een kijkje in een koninklijke kinderka
mer. Dat kan sinds kort in het Konink
lijk Paleis in de Zweedse hoofdstad
Stockholm. Daar is in de wapenkamer
een permanente expositie ingericht van
door Zweedse koningskinderen gebruik
te kleertjes, wiegen, poppen en speel
goed. Onder meer zijn er twintig exclu
sieve hobbelpaarden te bewonderen
waarmee Zweedse prinsen en prinsessen
zich in het verleden hebben vermaakt.
Informatie: Zweeds Bureau voor Toeris
me en Verkeer in Den Haag, telefoon
070-3455283
De naturistenverenigingen in Nederland
houden zondag hun open dag. Geïnteres
seerden kunnen op ongeveer veertig ter
reinen kennis maken met het naturisme.
De organisatie is in handen van de Fede
ratie van Naturistenverenigingen (NEN).
Filosofie van die club: 'Naturisme is een
levenswijze in harmonie met de natuur.
Het wordt gekenmerkt door gemeen
schappelijke naaktheid die als doel heeft
het bevorderen van zelfrespect, respect
voor de medemens en zorg voor natuur
en milieu.'
Informatie over locaties en tijden is te
verkrijgen bij de Federatie; zaterdag be
reikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur en zon
dag tussen 10.00 en 13.00 uur, op 030-
2328810.
Wie wil weten wat het uitgaansleven in
de Belgische steden Antwerpen en Gent
te bieden heeft, kan sinds kort ook te
recht op het Internet. De gedrukte uit
gaansagenda is nu ook op het web te vin
den, daarin informatie over bioscopen,
theaters, cafés, optredens, exposities en
dergelijke. Het adres: http://www.wee-
kup.be.