Weekend 'Liever gewoon leraar dan de huishomo' 'Intolerantie is gevolg van de macho-cultuur' Onderwijsbond bepleit gedragscodes op school Bill Clinton, we forgive you Homoseksuele docenten kruipen steeds meer in hun schulp, om dat ze voortdurend onder vuur worden genomen door intoler ante, merendeels islamitische leerlingen. Er is te weinig oor en oog voor deze docenten. De tolerantie in ons landje niet overal even groot: Zwingelspaan en Roermond zijn immers geen Amsterdam. Maar zelfs in de grote vier' steden liggen homo-docenten onder vuur. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Door Ap van den Berg oming out is een gangbare Engelse yterm, die in homokringen staat voor 'uitkomen voor je geaard heid'. Anno 1997 geen probleem meer, zou je veronderstellen. Maar de speurtocht naar 'zo maar' een homo-docent die durft uit te wijden over onplezierige werkervaringen heeft meer weg van een mission impossible. Het lijdend voorwerp verkoopt steevast 'nee' en wordt desgewenst goed afgeschermd door overbezorgde belangenorganisaties. Zelfs als de krant zijn privacy garandeert. Beleidsme dewerker Eric Hoosemans van de Algemene Onderwijsbond (AOb) weet waardoor weer bare homo-docenten ineens net zo zeldzaam lijken als de met uitsterven bedreigde Zaïrese dwergchimpansees. „In het onderwijs," zegt hij, „is de kwetsbaar heid van werknemers onbespreekbaar. Die wordt gezien als een tekortkoming. Daarmee loop je niet te koop. Dus ook niet als homo docent. Bovendien ziet de laatste zijn moei lijkheden op school als een privé-probleem, terwijl het goed beschouwd natuurlijk een 'normaal' werkprobleem is. Maar de meeste homo-docenten betrekken die moeilijkheden op zichzelf, omdat ze menen dat die voort vloeien uit hun geaardheid." Zwijg-advies Deze gedachtenkronkel wordt versterkt door directies van scholen, die de weg van de min ste weerstand kiezen door homo-docenten te adviseren over hun geaardheid te zwijgen. Hoosemans: „Die directies kunnen beter ge dragscodes afspreken met leerlingen, leer krachten en ouders. En sancties ook, wanneer men zich daar niet aan houdt. Dat gebeurt toch ook ten aanzien van racisme en geweld op scholen?" Maar zolang de meeste schoolleiders hun kop in het zand steken, raken homo-docenten meer en meer in een isolement. „Mede door het gemis aan regels op scholen blijkt de ho mo-emancipatie dus een flinterdun laagje op onze maatschappij. Homo's lijken zo geaccep teerd, maar in de praktijk zijn ze vaak heel erg kwetsbaar." Bovendien is de tolerantie in ons landje niet overal even groot: Zwingelspaan en Roer mond zijn immers geen Amsterdam. Maar zelfs in de 'grote vier' steden liggen homo-,do centen onder vuur. Erwin Kunnen, voorzitter van de AOb-sectie homoseksualiteit en do cent in Utrecht, weet erover mee te praten. „De homo-emancipatie verloopt in het alge meen best goed. We worden meer en meer ge respecteerd. We kunnen zelfs al een soort hu welijkscontract afsluiten. En de mensen kun nen kijken naar tv-programma's als All you need is love en Liefde op het eerste gezicht, die ook homo's en lesbo's uitnodigen. Maar er is geen Ricky Lake, Catherine, Jerry Sprin ger, Lief en Leed en Oprah zonder een homo- fiel-met-een-probleem. En natuurlijk weten de leerlingen weer de gek te vinden die de talkshows met hen evalueert. 'Meester, ik zag gisteren dat het zo moeilijk voor homo's is om de juiste handtas te vinden'. Of: 'Klopt het dat er een steungroep is voor potten die niet van de lesbische countryzangeres k.d. Lang hou den?'. Vaak denk ik dat ik maar beter natuur- kunde-freak had kunnen zijn en niet de huis homo van school." Handtastelijkheden De voorbeelden die Kunnen aanhaalt lijken heel onschuldig, maar zijn vaak de druppel die de spreekwoordelijke emmer bij homo docenten doet overlopen. Ze gaan namelijk veelal gepaard met ernstiger treiterijen, schofferingen en handtastelijkheden. De gevolgen zijn stuitend. Docenten gooien het bijltje, erbij neer, omdat ze zich niet meer veilig voelen. Velen wisselen van school. Soms meermalen. Ze solliciteren liever op een havö/vwo, waar minder allochtone leerlingen rondlopen. Gaan ver van school wonen om hun privéleven beter af te schermen. Durven in pauzes hun lokaal niet te verlaten uit angst dat ze een stel opgeschoten pestkoppen tegen het lijf lopen. Kunnen: „We hebben jongeren mondiger ge maakt en dat is op zich prima. Maar de uit wassen van de grote bek komen steeds vaker. Slaan en schoppen heb ik niet meegemaakt. Maar ik weet dat auto's van homo's zijn be krast. Dit soort schandelijke zaken versterkt bij homo's een gevoel van angst en dat straalt door naar de schoolleiding. Die zeggen vaak: 'Praat er dan niet over'. De docent kruipt ver volgens niet terug in de kast, maar zegt dan dat z'n privéleven niemand wat aangaat." Alsof daarmee het probleem is opgelost. Want de docent vraagt van zichzelf het onmogelij ke, weet Kunnen uit eigen ervaring. „In de eerste les vragen kinderen hoe je heet, of je getrouwd bent of een vriendin hebt en kinde ren. 'Of bent u soms homo', hoor je er vaak achteraan. Als hetero kun je zeggen: 'Nee ik ben niet homo en mijn privéleven gaat je niks aan'. Maar ik kan niet zeggen: 'Ja ik ben ho mo, maar mijn privéleven gaat je niets aan'. Je geeft door die bekentenis al zo veel prijs." Het is Kunnen gebleken dat Turkse en Ma rokkaanse kinderen een heel eigen beleving hebben van relaties tussen mannen. „Je hoort eigenlijk nooit: 'Goh meester, hartstikke leuk dat we een homo voor de klas hebben. Zij denken niet in termen van 'houden van'. Ze zien er seksuele handelingen bij. En dat botst. Je moet het bijkans elkè twee weken uitleg gen. Zó zijn ze er mee bezig. Bij lichamelijk contact roepen vrijwel alle allochtonen: 'Hé flikker, blijf van me af'. Ze gebruiken dat woord voor iets heel negatiefs. Vooral bij an dere leerlingen, in mindere mate bij docenten. Mijn homo-zijn speelt in alles mee. Als ik ben uitgeweest, willen ze namen van de bars om dat ze denken dat er enorme orgieën plaats vinden. Achterstand Allochtonen hebben, zo blijkt uit weten schappelijke onderzoeken, vaak een grote kennis-achterstand op het gebied van seks. Er wordt thuis niet of nauwelijks over gespro ken. Kunnen: „Zelfs kinderen van rond de vijftien jaar vragen mij of ik een lange regen jas draag of dat ik misschien op kinderen val en verwarren me dus met een potloodventer of pedofiel." Iets dat ook veel autochtone Nederlanders doen, realiseert Kunnen zich. „Wanneer een mannelijke docent zich met mannelijke leer lingen dingen heeft gepermitteerd, brandt he laas steevast de discussie in de media weer los over mogelijke relaties met homoseksuali teit." Ook Kunnen benadrukt dat scholen homo docenten extra rugdekking moeten geven. „Als iemand roept 'Hé, vuile flikker' moet-ie - als het goed is - in z'n kraag worden gevat en bij de conrector afgeleverd. Dan volgt schor sing, met een motivatie erbij voor de ouders. Komt het weer voor, dan volgt verwijdering van school. Dit is het allerbelangrijkste: dat scholen richtlijnen hebben en straffen bij dis criminatoir gedrag. Als een leerling weet dat er geen straf op staat, loopt de boel uit de hand. Het komt helaas vaak voor dat docen ten het dan zelf moeten opknappen. Samen met de leerling. Als een homoseksuele docent wordt uitgescholden in het voorbijgaan, schieten collega's vaak niet te hulp. Ze laten hem stikken. Je kunt als homoseksuele docent alleen voor je geaardheid uitkomen als je weet dat de school achter je staat. En dan be doel ik directie en collega's. Helaas willen veel scholen de problemen vermijden en zelfs in de doofpot stoppen. Op die manier loopt de boel natuurlijk gigantisch uit de klauwen. Daar kun je op wachten." Orwell In een opiniebijdrage voor de Volkskrant ci teerde Tweede-Kamerlid Boris Dittrich (D66) vorig jaar uit George Orwells boek Animal Farm: „Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan anderen." 'Leer allochtonen homoseksualiteit te accepteren' was de teneur van zijn verhaal: „Allochtone leerlingen zullen op school moeten worden benaderd. De traditionele manier van voor lichting moet veranderen. Daarbij 'zal meer dan tot nu toe rekening moeten worden ge houden met de informatieachterstand van al lochtonen op seksueel gebied." En: „Sommige onderwerpen lenen zich niet voor een bespre king in een grote klas, met jongens en meisjes door elkaar heen. Gescheiden seksuele voor lichting aan allochtone meisjes en jongens zal meer effect sorteren. Meer kennis leidt tot meer begrip." Mooie woorden, maar in politiek Den Haag zijn homo-docenten - in tegenstelling tot het onderwijs in het algemeen - al lang geen hot item meer. Ja, er worden op enkele plekken in den lande experimenten gehouden met ander soortige seksuele voorlichting in de klas. Maar voorlopig blijven homo-docenten aan gewezen op weerbaarheidstrainingen van vakbonden. Inmiddels is wel een landelijke werkgroep 'Allochtonen, (homo)seksualiteit en onder wijs' (LWAHO) van de grond gekomen, waar in de wetenschappers, migrantenorganisaties, vakbonden, bestuurders, docenten, schoollei ders en ministerie van Onderwijs de proble men rond seksualiteit op scholen uitvoerig in ventariseren. AOb-beleidsmedewerker Hoosemans maakt deel uit van die landelijke werkgroep. „Het is zaak dat we niet eikaars tegenstellingen ac centueren, maar proberen bepaalde openin gen te zoeken waarin we elkaar kunnen vin den. We moeten een solide basis zien te vin den voor verbeteringen. We moeten niet, zoals WD-leider Frits Bolkestein, alles willen be noemen. Niet alle buitenlanders zijn te lui om te werken. Net zo min als dat alle allochtonen homo's discrimineren en alle homo's mietjes zijn," aldus Hoosemans. Door Ap van den Berg Van de hoogwelgeboren heren sultans we ten we dat ze in vroeger eeuwen stiekem rotzooiden met jongemannen. Maar daar spiegelt de twintiger Ali (hetero-man) zich niet graag aan: „De islam is mordicus te gen homoseksualiteit." Een citaat uit de Koran lijkt die stelling te bevestigen: 'En Lot, toen hij zei tot zijn volk, zult gij zedeloosheid begaan waarin nog geen enkele der wereldwezens u is voorgegaan. Gij nadert immers de mannen in wellustige begeerte in plaats van de vrouwen.' Yilmaz (homo-man) sputtert heftig tegen. „Dat is zo hypocriet," vindt hij. „Ik kan ook teksten uit de Koran oplepelen. Maar dan over naar de hoeren gaan, ontucht ple gen, alcoholisme, drugs en gokken. Maar deze teksten worden slechts zelden aange haald. Het lijkt wel of men steeds denkt: 'Alles beter dan homoseksualiteit'." Accepteren In de Koran staat ook zoiets als dat je de mensen maar moet nemen zoals ze zijn, vult Somaya (hetero-vrouw) aan. „Veel vriendinnen van me dragen een hoofd doek. Als je wilt dat mensen dat aanvaar den, moet je het ook accepteren als twee mannen of vrouwen elkaar liefhebben en zoenen." Maar is dat niet wat erg veel gevraagd als je weet dat bij de meeste allochtone jonge ren thuis niet of nauwelijks over seksuali teit wordt gesproken? „Tsja, het is een ta boe," zegt Ali. „Seksualiteit komt in de opvoeding nauwelijks aan bod," bevestigt ook Yilmaz. Maar allochtone leerlingen krijgen toch seksuele voorlichting op school? Yilmaz: „Wanneer vader of moeder er lucht van krijgt dat op een bepaalde dag op school seksuele voorlichting gepland staat, worden in een groot aantal gevallen de kinderen die dag thuis gehouden." „In de ogen van veel Nederlanders lopen de opvattingen van Turken en Marokka nen achter bij de hunne," zegt Malika (he tero-vrouw). „Is misschien in bepaalde op zichten ook zo, maar ieder mens heeft tijd nodig om aan 'andere dingen' te wennen. Als twee homo's gearmd over straat gaan, halen de meeste Nederlanders tegenwoor dig hun schouders op. Maar twintig jaar geleden spraken ze er schande van. Ik be doel maar." Angst Allochtone jongeren richten hun pijlen niet alleen op Nederlandse homo-docen ten. Ook binnen de eigen leefgemeen schappen wordt hard op homoseksualiteit gereageerd. Yilmaz: „Onder homo's en les biennes bestaat een grote angst voor sanc ties van de omgeving: roddelen, uitschel den, voor schut zetten en uitgestoten wor den door de familie. Het kan ook uitmon den in lichamelijke mishandeling. Mensen trouwen voor de vorm om ver buiten de woonplaats in het geniep seksuele contac ten te zoeken. Er zijn zelfs huwelijken ge sloten tussen een homo-man en een les- biënne, zodat ze beiden tenminste nog ui ting aan hun gevoelens kunnen geven. Ali is niet van zijn stuk te brengen: „De is lam is mordicus tegen homoseksualiteit. Maar daarmee wil ik niet beweren dat het intolerante gedrag van allochtone jonge ren, ten opzichte van bij voorbeeld homo seksuele leerkrachten een godsdienstige achtergrond heeft. Die jongeren weten na tuurlijk wel dat ze moslim zijn. En dat ze moeten vasten en bidden. Maar of ze dat nou zo veel doen... Ze houden zich niet zo bezig met het geloof. Je moet het pesten en treiteren meer verklaren vanuit hun leef tijd en de macho-cultuur waarin ze leven: vooral laten zien dat je zelf niet homo bent." Homo-toerisme Het afzetten tegen homoseksuelen is niet temin behoorlijk hypocriet, erkent Ali: „Laten we wel zijn: in Marokko zelf wordt er ook behoorlijk wat afgefrunnikt tussen mannen. Vaak ook voor geld. Niet voor niets is Marokko behoorlijk populair on der homoseksuele toeristen." De meningen over homoseksuelen in Ma rokko en Turkije zijn de laatste decennia behoorlijk genuanceerd. Yilmaz: „Homoseksualiteit is daar beslist niet meer zo'n groot taboe als in de jaren zestig en zeventig, hoewel er van een volle dige acceptatie nog geen sprake is. Maar de veranderingen in Turkije en Marokko dringen meestal niet door tot de geëmi greerde gezinnen." Wat een feest was het! Bill Clinton houdt van de mensen, vooral van jonge vrouwen, maar ook van anderen. We hebben het allemaal de ze week kunnen zien. Vooral dat beeld van een lichtjes swingende Mister President, First Lady, Bram Peper (Dr. Pepper voor de Amerikanen) en Neelie Pepper-Cruise op de saxofoonklan ken van Hans Dulfer zal ons altijd bijblijven. „Dat is de vader van Candy," fluisterde Neelie in het oor van Hillary. „Zeg het maar niet tegen Bill," zei Hillary. „Het brengt hem maar op ideeën." Ondanks al die vreugde mogen we niet verge ten dat Bill Clinton een vreemde overheerser is en blijft. Hij is een imperialist, hij staat in feite boven onze koningin. Kort na de oorlog heb ben de Amerikanen ons met sigaretten, choco la en Marshall-hulp ingepalmd. Wij waren toen mager en bang en we wisten van niks. Er is niet gevochten, maar via de Navo waren de yankees wel steeds in de buurt. De rest weet u. Amerikaanse hamburgers, cola, tv-films, mu ziek, T-shirts, jasjes, petten, jeans - you name it - hebben ons land ingenomen, van west naar oost en van zuid tot noord. De taal die wij da gelijks met elkaar spreken is half-Amerikaans. We doen allemaal mee, we moeten ook wel, want er valt niks anders te kiezen. Bill Clinton is een bezetter, net als een Karei de Vijfde en een Filips de Tweede in het verleden. Dat brengt mij op het volgende. Over de Spaanse overheersers is de laatste tijd weer veel te doen. Die ouwe Tachtigjarige Oorlog heeft heel diepe steekwonden achtergelaten in ons volk, maar het is onderhand tijd dat we verge ven en vergeten wat er destijds is gebeurd. In 1648 was het afgelopen en dat is nu 349 jaar geleden. De gewone Spanjaarden zullen wij het allemaal niet meer aanrekenen van de inquisitie, de be legeringen van onze steden en de godsdienst waanzin. Die stap hebben we als volk wel ge nomen, denk ik. We gaan tegenwoordig zon derwroeging en wraakgevoelens naar het land van Alva. We liggen zorgeloos in de zon van Lloret de Mar en Torremolinos. Onze jongens strijken over hun hart en spelen zelfs voor Spaanse voetbalclubs. Tot zover geen probleem. Maar wil dat zeggen dat we despoten als Karei de Vijfde moeten eren met een groot festijn in het jaar 2000, als het precies 500 jaar geleden is dat hij werd ge boren? Zijn zoon Filips de Tweede, die schaam teloze folteraar, zou volgens sommigen een be tere plaats in de historie verdienen en zelfs recht hebben op een feestje in 1998, 400 jaar na zijn dood. Omdat Karei en Filips de eerste bouwers van Europa waren. Nou, als hun Euro pa een voorbeeld voor het nieuwe verenigde Europa moet zijn, hoeft het van mij helemaal niet meer. Je kunt de Fransen vergeven, maar houdt dat dan in dat we met z'n allen het glas moeten heffen op Napoleon, die ons land bezette en onderdrukte? Duitsers zouden we weer als ge wone buren moeten zien. Maar niemand komt toch op het idee een standbeeld op te richten voor Hitier en de onthulling te vieren met een Haus-party en runen-vuurwerk? Je hoort dit soort dingen veel de laatste tijd. Juist op het moment dat duidelijk wordt dat geschiedenis op de scholen een onbelangrijk vak geworden is, iets in de orde van zangles of handenarbeid. Docenten en leerlingen weten niks van vroeger. Ze knikken gretig als ze horen dat er een feestje gepland wordt. Of dat nu voor Willem de Veroveraar, Lodewijk de Veer tiende, Filips de Tweede, Franco of Idi Amin is, dat interesseert ze helemaal niet. Oké, Bill Clinton is een bezetter, maar we zul len hem niet in geschiedenisboekjes zetten als een meedogenloze dictator die onze samenle ving van haar basis ontdeed en ons volk degra deerde tot een stel willoze consumenten. Hij is een aardige man die even op verkiezingstour nee tussen gewone Nederlandse mensen ver toefde. Een president die geheel in de geest van Kennedy wei raad weet met de vrouwtjes. Nou en? Hillary en Neelie zijn ondertussen vriendinnen voor het leven geworden. Wij zetten de verzoening met Amerika nu vast in. Dat voorkomt dagenlange discussies in de Tweede Kamer en heel veel ellende in de ko mende eeuwen. We helpen Bill wel een handje. Eén ding heeft hij namelijk nagelaten. Nee, hij had niet op het terrasje van een koffieshop hoeven plaats te nemen. Bill Clinton had voor de volmaakte afsluiting kunnen zorgen door even één historisch zinnetje uit te spreken: „lek bin ein Hagenees." ZATERDAG 31 MEI 1997 Door Dirk Vellenga

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 75