Ex-Take Thatters proberen het solo De Belhamel: muziek en ouwehoeren Vrije vogels vliegen weer uit 8- I Sis ioo H I TORCH geeft handige info op zakformaat I EINDREDACTIE: PAUL VERUNDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. Door Marjolein Rotsteeg De race welke ex-Take Thatter het eerst een solo-album zou afleveren werd ver rassend gewonnen door Mark Owen met Green Man. ledereen rekende immers op Gary Barlow, de enige die voor Take That schreef. x Gary's plaat was vorig jaar zomer klaar, maar Clive Davis, de big boss van Arista Records (oa. Whitney Houston, Az Yet) bood hem de kans met Amerikaanse top-producers te werken. Die kans sloeg hij niet af. Robbie Williams riep al sinds zijn vertrek bij Take That dat hij de songs voor een al bum zo goed als klaar had. Het bleken 'de nieuwe kleren van de keizer'; Robbie was voornamelijk aan het feestvieren. Het al bum zit er volgens Robbie's zeggen nu echt aan te komen. Onder meer Guy Chambers (ex-World Party) en Eric Bazili- an (The Hooters en componist One Of Us voor Joan Osborne) Williams: „Ik was alle motivatie kwijt. Langzaam komt die terug. Het is triest om je drive te verliezen, maar ik had op jonge leeftijd al zo veel gekregen, dat ik me afvroeg wat ik nog meer kón doen. Dat is iets voor mezelf doen en niet voor anderen. Ik ben in de band gebleven om anderen te plezieren. Toen ik de anderen vertelde dat ik iets anders wilde gaan doen, vonden zij het meteen best. Ik wist niet wat ik moest met vrijheid en verwantwoordelijkheid. Daar begin ik nu langzaamaan achter te komen." Onlangs logeerden Williams en Barlow twee weken na elkaar in het Amsterdam se Amstel Hotel - Take That gaf er vorig jaar de laatste persconferentie - om hun solo-werk te promoten. Williams plugde zijn tweede single, Old Before I Die, geïnspireerd door Pete Town- send's tekst 'hope I die before I get old' uit My Generation van The Who. Williams zingt onder meer: 'am I straight or gay?' Wat is daarop zijn anwoord? Williams: „Mmm.. Ik kan het uiterlijk van een man waarderen, maar ik val op vrouwen. Ik denk wel dat ik voor mijn dood nog wat zal rommelen met jongens." Barlow presenteerde middels een mi ni-concert zijn album Open Road aan de media. Zijn tweede single, Love Won't Wait, staat riant boven die van Williams in de hitlijsten. Voor allebei stonden ongeveer evenveel vrouwelijke fans (ex-Take That) tè wach ten voor het hotel en de tv-studio. Willi ams: „Ik maak me zorgen om hun veilig heid. Ze gaan niet aan de kant voor mijn busje." Barlow: „We hebben altijd gezegd dat we trouwe fans hadden en het is waar; ze zijn er allemaal nog. Dat is heel, heel mooi." Barlow speelt het spelletje met de pers nog altijd volgens de Take That-regels; al les is 'good' tot 'very good'. Zijn werk vindt hij vooral makkelijker geworden. Barlow: „Bij interviews hoef ik niet meer te antwoorden vóór de anderen. Ik kan nu rustig de tijd nemen om een goed infor matief antwoord te geven. Bij mijn cd-presentatie in Paradiso hoefde alleen 'Robbie Williams fOTO LORENZO AGIUS Gary Barlow ikzelf maar klaar te zijn om het podium op te gaan. Binnen de groep was ik een klein beetje 'moeder'. Als je met mensen werkt, heb je een soort van leider nodig en die rol werd met plezier aan mij overgelaten. Mijn project wordt omringd door minder hysterie. Ik kan makkelijk van een tv-sta- tion naar een radio-zender of wat rondlo pen. Heel prettig." Binnen Take That was Robbie altijd 'de clown', tevens een van zijn bijnamen. Pri vé laat hij zich Robert noemen. Wat is het grootste verschil tussen Robbie en Robert? „Robbie is een entertainer. Hij maakt ook deel van mij uit en is geen ander persoon. Hij wil dat iedereen van hem houdt. De perfecte clown die van binnen huilt met de 'life fast, die young'-mentali- teit. Robert is veel evenwichtiger. Die heeft niet zo'n behoefte aan aandacht; hij wil zijn rust. Hij hoeft niet geliefd te zijn, als hij maar van zichzelf houdt. Vroeger dacht ik altijd dat mensen me niet aardig zouden vinden als ik Robert was. Waarom weet ik niet. Ik vind het te genwoordig prettig om Robert te zijn." Williams'vertrek markeerde het begin van het einde voor Take That. Wanneer dacht hij voor het eerst aan opstappen? Willi ams: „Zes weken nadat ik erbij was geko men. Begrijp me goed, vaak heb ik geno ten, ook van het gezelschap van de jon gens. In die eerste zes weken vertelde ik mijn vader, die komiek is: 'Ik begrijp die jongens niet. Ze zijn de enigen op de hele wereld met wie ik niet overweg kan'. Ik wilde ook als komiek op een camping gaan werken. Hij zei toen: 'Jongen, als je nu opstapt, zul je er de smoor in hebben als Take That een nummer 1-hit heeft.' Het is het beste advies dat mijn vader me ooit heeft gegeven." Williams heeft Take That 'een gevangenis' genoemd. Hoe kijkt Barlow terug op de vader aller 'boy-bands'? „Wow, briljant! Al die ervaringen die ik uit de eerste hand heb en al die reizen... Ik ben me op mijn gemak gaan voelen als ster. Alles wat ik bij Take That heb geleerd, niet alleen qua werk, maar ook omgaan met mensen, compromissen sluiten, heb ik nu heel hard nodig." Williams ging zich een tijd lang te buiten aan drank en drugs. Wat heeft Barlow het afgelopen jaar gedaan? Barlow: „Toen ik thuiskwam na die dagen in Nederland, dacht ik: Mijn god, wat zal ik me snel ver velen. Ik vond het altijd prettig iets om handen te hebben. Dus ben ik maar direct de studio ingegaan om verder te schrijven. Klinkt saai, maar dat is het voor mij niet. Soms pak ik een weekje vrij, soms zelfs acht dagen." aar heb je geld aan uitgegeven? Barlow: „Kleren! Vroeger intereseerde me dat niet, maar het afgelopen jaar heb ik het image wat bijgewerkt. Als ik mooie kle ren draag, voel ik me ook goed. Ik koop graag antiek voor mijn huis. Momenteel veel schilderijen, met name negentien de eeuws werk. Duur? Soms, meestal degene die ik mooi vind. Schilderijen behouden hun waarde. Een Ferrari is over twee jaar niks meer waard." Williams: „Aan weinig. Ik heb geen huis gekocht. Dat zou ik wel moeten doen. Als ik mijn huidige huurbedrag aan een hypotheek zou uitgeven, kon ik een kast van een huis ko- fOTO ENRIQUE BADALESCU pen Heb je nog contact met de andere ex-Take Thatters? Williams zucht: "Nee." Barlow's antwoord ligt op bed in de vorm van Howard. „Deze trip heb ik Howard voor zijn verjaardag gegeven. Amsterdam is maar een uurtje vliegen en zo veel tijd hebben we niet om samen op stap te gaan. Amsterdam is een aangename plek. So it's good." went e ltë e f j e} ass b s#*# a |:*|i i'8 s #<§-# s a a a x «s s s w -j B) i i IM o TiQ O Dl O w C to 3 8 m (St man co "O "O cf t> H o 3 5" 3 1 8 B.S-8. 0 HO eg <t> 57 w u-5"5= a- S 5 S 8 8»f T 1 s a S s - o m £8-£If 51 O. a» 3 g cr CO X o «S1 7° C fï> aSo §- 0 "2. rt> L-: JIT fc 1 -- -S 2 5* De GGD's in Noord-Brabant voeren dit jaar gezamenlijk de zogeheten Vrije Vogel Cam pagne uit. Doel van de campagne is jonge ren uit de eindexamenklassen aan het den ken te zetten over (on)veilig en (onverant woord gedrag. Ook dit jaar doen weer bijna alle scholen van het voorgezet onder wijs mee. Om de jongeren te laten stilstaan over hun gedrag met betrekking tot hun gezondheid wordt de komende tijd aan alle eindexa- menkanditaten een kalender toegestuurd. In deze verjaardagskalender komen onder werpen aan de orde als sport en voeding, drugs, seks en discriminatie. Samen met de kalender wordt een bestel formulier meegestuurd waarmee jongeren gratis gezondheidsinformatie kunnen aan vragen. Eerdere ervaringen wijzen uit dat de respons van jongeren op de campagne groot is. Vorig jaar vroeg bijna 20 procent van de jongeren materiaal aan over veilig vrijen, xtx, alcohol, roken en gokken. s n (st »l=£3 3 5 3: cg m g CO 3" 3 3 |3 Al <D 3 «8* O» i 1 na rt> 1 5 3 g|3 c2SL 3 PT ZZÏ-4 M E. n2 n CO O" o 2 o a» qi o> o c G- 1® n 2 =o 3 cn T> lO fl° CVl C" 2 O" Lekker onbeperkt pilsjes drinken, flink ou wehoeren en luisteren naar muziek waar je net iets langer over moet nadenken: dat is wat je goed kan doen in café De Belhamel aan de Visserstraat 9. In de Bredase kroeg kent iedereen elkaar. Door Liesbeth Oeseburg Op deze donderdagavond om 10 uur 's avonds is het nog redelijk rustig in het klei ne, donkere caféetje. Een drumstel, twee microfoons en geluidsapparatuur vullen een groot deel van de kroeg. Vanavond treedt de gitaarrockband Danklov op. De vier bandleden, op één na allemaal Bredase studenten, wachten rustig aan de bar ter wijl het publiek, voornamelijk vrienden en bekenden, langzaam binnendruppelt. Een kwartier en zo'n twintig man verder, besluit de band te beginnen. Rick, de zan ger van Danklov, neemt met een quasi- nonchalante uitdrukking op zijn gezicht plaats onder een retro huiskamerlamp. „Welkom in de Belhamel, het enige po dium met een bar," bijt hij het spits af. Op gesteld tussen een nootjesautomaat en een biertafel beginnen de vier met het spelen van stevige gitaarrock. Het publiek kijkt toe en luistert op krap een meter afstand. De topper van het optreden vormt het zelf geschreven nummer Suitcase. Rick zingt het, met een sigaret in zijn hand, met al leen begeleiding van de gitarist. Het pu bliek luistert met ingehouden adem naar de mooie, dramatische, klanken. Het optreden is voor Rick (22), student Vrijetijdskunde, een soort thuiswedstrijd. Hij is elke woensdag in de Belhamel te vin den. „Ik kom hier al enkele jaren. Een vriend van mij, Patrick, ging achter de bar werken en wij kwamen dus automatisch langs. Breda heeft voor ons op donderdag niet veel te bieden. Overal hoor je dezelfde commerciële muziek. Hier hoor ik wat ik ook echt horen wil: rockmuziek. Ik heb heel wat vrijdagochtenden vrij genomen. Het wordt namelijk wei eens laat en we drin ken hier lekker veel pilsjes." Op deze woensdagavond, een klein week na het optreden, is er ongeveer een man of tien in het café, iets minder dan normaal. Overal branden in flessen gestoken kaar sen. In de hoek staat een flipperkast. Aan de kant van het raam speelt een groepje jongens tafelvoetbal. „Er komen hier ge- S: 1 3 to _l<£> 3 rrm d1® 5 3 =fc m o» 3 fl° 5 2 4 j, C- 2 v X >OW5"!fi O» 3 =J m "T> JC 3«9SS ÏdOCJ 3*ft> *3 i i. s s. 3 I f l f a s f I I I In de Belhamel treden regelmatig bandjes op, zoals Danklov uit Breda. FOTO KEES VAN DONGEN makkelijke mensen," vindt Rick. „Mensen die gewoon zin hebben om een beetje te ouwehoeren en die niet zonodig de drang hebben om 'iemand te zijn', ledereen is al tijd met iedereen aan het praten. Woens dag is het hier 'van ons'. Ik ken iedereen die hier rondloopt." Elke (23), zit tegenover Rick aan de houten tafel met een apfelkorn in haar hand. Ze komt 'zo nu en dan' in de Belhamel. „Op woensdag zijn er veel bekenden en dan vind ik het hier gezellig. Het heeft wel lang geduurt voordat ik alleen binnen durfde te komen," lacht ze. „Net zoals Rick ben ik hier via een vriend terecht gekomen. De dj draait altijd de plaatjes die ik aanvraag, van Korn bijvoorbeeld. Als ik langs kom, doe ik het ook goed. Dan blijf ik tot sluitingstijd. Het enige probleem is dat de meeste man nen gelijk gaan tafelvoetballen. Typisch iets voor mannen, maar laat ze maar lekker." De Belhamel bestaat zo'n drieëneenhalf jaar. „In het begin was het wel moeilijk om iets in de Visserstraat op te starten," zegt café-uitbaatster Patricia Vermunt (28). „Dit café stond al anderhalfjaar leeg. Heel de straat was onaantrekkelijk met al die leeg staande panden. Gelukkig is dat nu, met de komst van de Bushalte, Millertime en bin nenkort een nieuw café naast ons, hele maal veranderd. De Visserstraat is nu een aantrekkelijke uitgaanstraat." De Belhamel is volgens Patricia een echt muziekcafé. „We draaien vooral muziek waar wat langer over nagedacht moet wor den. Metal, maar bijvoorbeeld ook hiphop of grunge. Zelf draai ik ook regelmatig. Meestal zoek ik onbekende cd's uit die een halfjaar later pas beginnen te lopen." De drukste dagen zijn volgens de eigenares donderdag, vrijdag en zaterdag. Op woens dag is het bier goedkoper: een pilsje kost 1,75. In de Belhamel spelen vaker bandjes. „Elke laatste zondag van de maand is er een akoestisch optreden. Regelmatig zijn er ook doordeweek bandjes. Meestal zijn het klanten waaraan ik vraag of ze het niet leuk zouden vinden om te spelen, of an dersom. Vorige maand hadden we drie da gen achter elkaar studenten die midden in het café een toneelstuk opvoerden." Het publiek is volgens de café-uitbaatster heel divers. „Er komen hier, terwijl je dat niet zou verwachten, kakkers die van Rage against the Machine houden, maar ook mensen die normaal naar de Bommel of Catch gaan. Opvallend is dat de meesten muzikaal aktief zijn." Op het toilet staat de uitspraak geschreven: 'er zijn van die momenten...De Belhamel'. Een mooie zin volgens stamklant Rick. „Die geeft precies het gevoel weer dat ik bij de Belhamel heb." Dit is de laatste aflevering van een serie reportages over uitgaansgelegenheden in de regio. Nederland is weer een maandblad rijker: TORCH. Of beter gezegd 'maandblaadje', want TORCH is een miniscuul handzaam vrijetijdschriftje dat je zo in je achterzak propt. Het gratis blad is geïnspireerd op de kleine blaadjes met praktische informatie over uitgaan die je in steden als Los Ange los, Berlijn en Milaan tegenkomt. TORCH zet handige informatie op een rijtje dat je, althans zo zeggen de makers ervan, tot nu toe nog nergens kon vinden. Het 'minizine' zet info over de dans-scene, film, video, beeldende kunst, literatuur, media en mo de in de schijnwerpers. Kleurig en vrolijk ziet het 'minizine' eruit en de lay-out is hip en overzichtelijk. In de rubriek 'conversation pieces' staan al lerlei maffe weetjes. Zo kun je lezen dat 17% van de verkoop via tv mislukt omdat de klant geen pen kan vinden en dat 25% van de vrouwen opgewonden raakt van het kijken naar een pornofilm. En, o ja, ook leuk om te weten: een portret van seriemoordenaar John Wayne Gacy met handtekening kost 1000 piek. Verder zijn er rubrieken met lees-, cd- en filmtips, worden alle clubavonden in Neder land op een rijtje gezet en is er een rijtje met handige telefoonnummers van onder andere Fix It (zoekt personen, adressen en voorwerpen) en de Magic Mushroom Ex press. TORCH heeft een oplage van 80.000 exem plaren en wordt verspreid over 800 cafés in vijfentwintig steden. Grote kans dus datje het juni/juli-nummer weet te bemachtigen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 48