'Rechtstreekse zeggenschap niet opgeven'
de stem
Brug bij Sluiskil twee maanden dicht
Papierwerk volgens
politie vaker in orde
DE STEM
Krantenbezorger
dood na aanrijding
PROFILE
Transporten op Schelde-Rijnkanaal
Storing bij Dow
Benelux kost het
bedrijf tonnen
Lift komt zo
ize Sandra
;0162-688084
ilderwerken
Maatschappij voor Nijverheid en Handel wil behoud van invloed gemeenten en provincie in Delta
C1
Aanrijding met gestolen auto
Uitspraak treft
j mogelijk twee
andere casino's
Weer poortacties
bij Hydro Agri
^WkiMiWII:l4A
Bent u de
bedrijfsleider
die Trendhopper
Roosendaal
zoekt
f Kijk morgen in
en maak werk van
deze of een van
de vele andere
vacatures
Wegwerkzaamheden leggen deel van verkeersstroom over kanaal lam
NIET ALLEEN BETER IN BANDEN
Bergen op Zoom, 0164 23 33 05, Effen-leur, 076 - 50 12 398,
Breda, 076 - 57 12 788, Breda/Hazeldonk, 076 - 59 64 555.
Bij Profile Tyrecenter is 2Bar echt
2Bar. Profile Tyrecenter gebruikt
geijkte (ISO 9002) bandenspan
ningsmeters voor uw veiligheid
en een beter milieu. Deskundige
inspectie van uw 5 autobanden:
GOÜDEN' VENTIELDOPJE - PROFIELDIEPTE - SPANNING - BESCHADIGING - SLIJTAGE
TYRECENTER
'GOUDEN
VENTtELDOPJE
Van onze verslaggever
Goes - Steeds vaker hebben afvaltransporteurs en vervoerders
van gevaarlijke stoffen op het Schelde-Rijnkanaal de benodig
de vervoersdocumenten op zak. Er is op dat gebied sprake van
een 'aanzienlijke verbetering'.
Dat stelt de waterpolitie na in
tensieve controles op dit vervoer.
Die vonden de afgelopen dagen
plaats.
In slechts een enkel geval is nog
onderzoek nodig naar de bestem
ming van containers met afval.
Bijvoorbeeld in het geval van een
partij die van Rusland naar
Duitsland onderweg was. Zonder
de vereiste documenten en gelei-
debrieven werd dit transport
aangetroffen bij de Belgische
grens.
Tijdsdruk en economische belan
gen zijn volgens de waterpolitie
de belangrijkste redenen voor
overtreding van de regels.
Het containervervoer op het
Schelde-Rijnkanaal is in de afge
lopen jaren zeer sterk toegeno
men. Zeeschepen met lading uit
andere werelddelen doen de ha
vens van Antwerpen en Rotter-
Van onze verslaggever
Terneuzen - Een storing in een
van de twee kraakinstallaties
(LHC1) van Dow Benelux
heeft gisteren het bedrijf een
schadepost van enkele
honderduizenden guldens be
zorgd.
De storing was in de verre omge
ving te merken omdat Dow ge
noodzaakt was een deel van de
productie (in de kraker wordt
van nafta basisstoffen voor che
mische processen gemaakt) af te
fakkelen. Dat ging gepaard met
een hevige roetontwikkeling die
de lucht boven het bedrijf zwart
tekende.
De storing deed zich tussen 9.00
en 10.30 uur voor. Er waren pro
blemen met de koelinstallatie van
de LHC1. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
Wat de schade voor het milieu is,
is volgens woordvoerder W. van
Loon van het bedrijf niet aan te
geven.
dam aan. In veel gevallen moet
lading die in Antwerpen arriveert
in Rotterdam zijn of omgekeerd,
om daar verder te worden ver
scheept naar een ander land.
Hierdoor ontstaat een intensieve
vervoersstroom van containers,
waarbij tijd en geld een grote rol
spelen.
Ondanks de bemoedigende resul
taten ziet de waterpolitie zich ge
noodzaakt de controles op deze
vorm van vervoer op te voeren.
Het ontbreken van de vereiste
vervoersdocumenten bijvoor
beeld, kan hulpverlening bij een
ongeval ernstig bemoeilijken.
Tijdens de nachtelijke controles
van de afgelopen dagen, betrapte
de waterpolitie van Reimerswaal
enkele duwcombinaties met ge
vaarlijke stoffen aan boord maar
zonder de juiste papieren. Behal
ve de bij Tholen stilgelegde duw
bakcombinatie Renne ging het
om de Belgische duweenheden
Zodiac en Camaro.
Van onze verslaggever
Hulst - Hoe kan het nou dat
de gemeente vorig jaar geld
heeft gegeven voor een nieu
we lift in het Baudelooge-
bouw en dat die voorziening
er nog steeds niet is?
Dat vroeg CDA-raadslid J.
Steijaert zich af tijdens de
Hulster raadsvergadering.
Wethouder B. Picavet be
diende hem meteen op zijn
wenken. Hij kondigde triom
fantelijk aan dat de lift eraan
komt. Het duurde lang van
wege een misverstand over de
prijs. De gemeente trok voor
het project 22.000 gulden uit.
Het bleek echter dat dit er
nog allerlei materialen bij
moesten, zodat de prijs flink
hoger zou worden.
De eigenaar van het Baude-
loogebouw, waarin de mu
ziekschool is gehuisvest,
heeft nu een andere leveran
cier gevonden. Die zet de lift,
tegen de afgesproken prijs,
binnen enkele weken neer.
tteerd: Carla, Cristine, Elvia
Matasja en Nieuw: Soraya,
0, tel.: 076-5811733
verkiest het beste
•a, Michelle, Kirsten, Demi,
red. card acc. 11 -24 uur.
RIA 31 j. privé relax lief en
geduldig van ma. t/m za.
v.a. 11u. Tel. 0165-540918.
Hollandse VOLSLANKE
dame met sexy lingerie
ma/di/do/vr. 076-5216400,
NIEUW! 2 Sexy tienerster
ren sl. 18 - volle b. zo van
school in lingerie fr. int.
rugm. zoenen, 75.-,
10-23u ma t/m zon.
Oosterstraat 17 Klundert
ZEVENBERGEN nw Mayra
21, pornosterretje Kirsten
26 blond. 0168- 330253.
Klusbedrijf
Voor al uw VOEGWERK/
KLUSWERK voor bedrijven
it. en partic. 06-53675485
Reparateur
Diepvries/koelkast
REPARATIE met garantie
zonder voorrijkosten
24 uur serv. 076-5227774;_
Rioolontstop-
Voor al uw,
VERSTOPPINGEN
OONINCX. 076-587865^
erwerken
irk. tel. 0162-436111.
Zeeland
Van onze verslaggever
Middelburg - De Zeeuws Maat-
I schappij voor Nijverheid en Handel
jMNH) vindt dat de aandeelhouders
van Delta Nutsbedrijven - provincie
en gemeenten - hun huidige invloed
in het nutsbedrijf moeten behouden.
De raad van commissarissen van Delta
wil dat de politiek haar greep op het be
leid van de onderneming verslapt, om zo
slagvaardiger te kunnen handelen in een
vrijer wordende markt. Voorzitter M.
Stoffels van de Maatschappij voor Nij
verheid en Handel vindt dat echter niet
zo'n goed idee, sprak hij gisteren uit tij
dens een bijeenkomst van het departe
ment Zeeland.
Stoffels is bezorgd over de commerciële
weg die Delta is ingeslagen 'met geld
middelen van de burger'. Delta gaat sa
menwerkingsverbanden aan en neemt
deel in ondernemingen - zoals Verstraete
Verbrugge Milieubeheer- en begeeft
zich op paden die nauwelijks iets met de
traditionele taken te maken heeft.
Stoffels ziet Delta daarnaast als een ge
ducht concurrent voor Zeeuwse bedrij
ven die op het gebied van datacommuni
catie en multimedia een boterham ver
dienen. „Zeker als de aandeelhouder
wordt gemuilkorfd en de bevoegdheid
wordt afgeschaft om een deel van de
winst ten goede van de gebruiker te laten
komen. Als de Statenzaal in het geven
van aanwijzigingen - ook corrigerende -
voor de algemene gedragslijnen op fi
nancieel, economisch, sociaal, milieu- en
personeelsbeleid, buitenspel komt te
staan, kan Delta doen wat zij wil. Ik vind
dat wij ons in Zeeland ernstig moeten af
vragen wat daarvan de gevolgen kunnen
zijn, zowel voor de korte als lange ter
mijn."
Stoffels speelt daarmee in op de discus
sie die momenteel aan de gang is om de
invloed van de aandeelhouders te beper
ken. Volgens de huidige statuten van
Delta kunnen de aandeelhouders over de
hoofden van de raad van commissarissen
heen aan de directie aanwijzingen geven
om een bepaalde beleidsrichting in te
slaan, zoals een wijziging van de tarie
ven. Of aangeven dat een deel van de
winst terugmoet naar de verbruikers.
De Raad van Commissarissen wil dat ar
tikel, een erfenis van de PZEM die dat
artikel bij de fusie tussen PZEM en
WMZ wilde handhaven, nu schrappen.
Directeur P. Stoter van Delta Nutsbe
drijven noemt de gedachte om het artikel
te handhaven vreemd. „De aandeelhou
ders benoemen de commissarissen die
toezicht houden en de directie aanwijzi
gingen kunnen geven. Als je een commis
saris benoemt dan spreek je uit dat die
daar voor jou zit om toezicht te houden
op die onderneming. Om ervoor te zor
gen dat jouw belangen in die onderne
ming het best gewaarborgd zijn. Als je
dan toch de mogelijkheid wil houden om
de commissaris aan de kant te schuiven
en de directie rechtstreeks een opdracht
te geven dan vind ik dat toch wel raar.
Aan de ene kant spreek je vertrouwen uit
en aan de andere kant wil je toch hand
haven dat je over die vertrouwensperso
nen heen aanwijzingen kan geven."
Het handhaven van deze vergaande
vorm van zeggenschap van de aandeel
houders kan in de praktijk slecht uitpak
ken. Stoter geeft als voorbeeld de ge
dachte die statenlid M. Wiersma (Delta
Anders) deze week opperde tijdens een
vergadering van de commissie Economi
sche Zaken in de Abdij. Wiersma pleitte
ervoor om meer windmolens neer te zet
ten. Stoter: „Stel dat het overgenomen
wordt dat we heel veel wind moeten bou
wen zoals Delta Anders het zegt. Dat is
een leuke politieke doelstelling waar ik
het nog mee eens kan zijn ook. Maar als
bedrijf niet. We kunnen niet met wind
energie concurreren want die is te duur.
Het zou betekenen dat collega-bedrijven
die de verplichting om de aandeelhou
ders daarin te volgen niet hebben, ener
gie goedkoper kunnen aanbieden. Dan
verliezen we marktaandeel, en wordt on
ze onderneming minder waard."
VRIJDAG 30 MEI 1997
Van onze verslaggever
St.-Jansteen/Wachtebeke - Een 25-jarige Belgische kran
tenbezorger is gisterochtend in Wachtbeke doodgereden.
Een onbekende bestuurder reed de man, met een eerder die
nacht in Sint Jansteen gestolen auto, van zijn fiets.
Het ongeval gebeurde rond 5.00
uur. De fietser was op dat mo
ment bezig met zijn kranten
wijk. Na de fatale botsing liet
de onbekende automobilist het
gestolen voertuig staan. Hij
sloeg op de vlucht. Tot nu toe
ontbreekt van de dader elk
spoor.
De auto, een rode Peugeot 505
Stationcar, was weggehaald
vanaf de Hoofdstraat in Sint
Jansteen.
De 52-jarige Steense eigenaar
had zijn voertuig daar rond
22.30 uur geparkeerd.
De Hulster politie werkt in het
onderzoek samen met de Bel
gische collega's. De politie van
Hulst zoekt vooral naar getui
gen die mogelijk iets verdachts
hebben gezien in de Hoofd
straat. De Rijkswacht van
Wachtebeke is op zoek naar
mensen die het ongeval hebben
gezien.
(ADVERTENTIE)
>onnement.
onnement aan-
die u onlangs
iren.
kunt u natuur-
naar het gratis
-uliere klanten)
nten).
d dichtbij.
VERVOLG VOORPAGINA
Het Gerechtshof verwierp in no
vember 1995 het beroep en ging
daarbij af op verklaringen van de
politiemensen en een croupier die
in het casino werkte.
Op de zitting presenteerde Van
Puyvelde een deskundigenrap-
port van ir. W. Huys. Die kwam
na 200 'proefspelen' met het com
putergame tot de volgende con
clusie: „Bij het aantal uitgevoer
de proefspelen is de uitkomst bij
het onderzochte spel in het alge
meen significant beter voorspel
baar dan bij het zuivere kans
spel."
Het Gerechtshof legde het rap
port echter naast zich neer en had
dat, zo meent de Hoge Raad nu,
niet mogen doen. Dit omdat het
rapport 'onmiskenbaar strekte
tot betwisting van de weergege
ven verklaringen van de verbali
santen'. Het Gerechtshof had het
rapport daarom moeten betrek
ken in zijn oordeel.
Van Puyvelde zei gisteren dat de
uitspraak van de Hoge Raad wel
eens grote gevolgen kan hebben.
Immers, het deskundigenrapport
bewijst volgens hem niet alleen
dat het computergame een be
hendigheidsspel is, maar meteen
ook dat Golden Ten en andere va
rianten daarop wel kansspelen
zijn. Als hij in een herkansing
voor het Gerechtshof alsnog ge
lijk krijgt kunnen de andere twee
Hulster casino's, waar varianten
op Golden Ten worden gespeeld,
door justitie zonder problemen
worden opgedoekt.
Van onze verslaggever
Sluiskil - Bij kunstmestfabri-
kant Hydro Agri in Sluiskil
zijn gisterochtend opnieuw
poortacties geweest.
Leden van de bonden en de on
dernemingsraad deelden pam
fletten uit bij de hoofdpoort. Ze
zorgden wel dat iedereen op tijd
op zijn werk kon zijn.
De CAO-onderhandelingen bij
Hydro Agri verkeren nog steeds
in een impasse. Het personeel wil
ondermeer een betere betaling en
pensioenregeling.
De directie is het personeel welis
waar voor een deel tegemoet ge
komen maar voor het personeel is
die handreiking nog onvoldoen
de.
Woensdag 4 juni zitten de bonden
opnieuw om de tafel met de di
rectie.
(ADVERTENTIE)
Een verplaatsbaar platform onder de brug moet het werk veilig laten geschieden.
Door Annemiek Nijeboer
Sluiskil - De brug over het
Kanaal van Gent naar Ter-
neuzen in Sluiskil gaat van
nacht om 0.00 uur dicht. Au
to's kunnen de komende twee
maanden, van 31 mei tot 21
juli, geen gebruik van de
brug maken in verband met
een grote renovatie.
De werkzaamheden worden uit
gevoerd in opdracht van Rijks
waterstaat. De scheepvaart on
dervindt er geen hinder van. Wel
kan het voorkomen dat een ple
zierjacht soms even moet wach
ten tot er wat meer schepen zijn
die onder de brug door willen.
Voor het normale vrachtverkeer
gaat de brug altijd open.
Voor het landverkeer zijn de
problemen complexer. Twee
maanden lang kan er geen auto
over de brug. De aannemer is
een kleine week bezig geweest
met het aanduiden van de omlei
dingen over de Zeeuws-Vlaamse
wegen.
Omleidingen
De bestuurders van de ruim
10.000 voertuigen die dagelijks
over de brug bij Sluiskil gaan,
zullen hun route tijdelijk moeten
veranderen. Verkeer dat vanaf
Hoek komt en naar Zaamslag of
Perkpolder wil, wordt omgeleid
via Terneuzen. Verkeer in de
richting Axel en Hulst moet via
de brug in Sas van Gent rijden.
Vanaf het oosten naar het wes
ten gaat het meeste verkeer via
Sas van Gent. Ook vervoerders
van gevaarlijke stoffen worden
via Sas omgeleid.
In de spitsuren is de brug bij Sas
van Gent een uur lang voor het
verkeer beschikbaar in plaats
De omleidingen leverden al een kleine week heel wat werk op. Zo is onder andere bij de Westsluis
een tijdelijke verkeerslichten-installatie neergezet. foto's camile schelstraete
van de twintig minuten die nor
maal uitgetrokken worden om
het verkeer door te laten stro
men.
Het fiets- en voetverkeer kan
twee weekenden lang, van 20 op
21 juni en van 12 op 13 juli, geen
gebruik van de brug maken. Zij
kunnen dan met de veerpont
naar de overkant. De pont vaart
voortdurend heen en weer. „We
zullen de eerste dagen afwach
ten hoe het verkeer zich ge
draagt," zegt J. den Hartigh van
Rijkswaterstaat.
„We kunnen nu nog niets zeggen
over de eventuele files die zullen
ontstaan. De eerste dagen zal het
wennen zijn voor de meeste weg
gebruikers, maar we doen er al
les aan problemen te voorkomen
en zonodig op te lossen. En de
politie heeft beloofd een extra
oogje in het zeil te houden."
Betonnen blokken
Grote betonnen blokken staan
opgesteld op de oostzijde van de
draaibrug. Zij dienen om het
evepwicht tussen oost- en west
kant van de brug te bewaren.
Omdat het wegdek wordt weg
gehaald en er nieuw wordt neer
gelegd, maar ook omdat vracht
wagens, de werkvlonder en an
der materiaal op de brug staan,
wordt de brug uit zijn 'natuurlij
ke' evenwicht gebracht. Als er
schepen door moeten, gaat de
brug gewoon open en juist dan
bestaat kantelgevaar.
De komende drie weken staan de
blokken aan de oostkant van de
brug. De westkant wordt dan
opgeknapt. Onder de brug zijn
houten vlonders aangebracht
omdat de werklieden er dan be
ter bij kunnen. De houten plan
ken die onder het asfalt liggen
gaan weg. „Katsverrot," zegt
uitvoerder J. van Liere. „Er ko
men nieuwe op. Daarna wordt
de hele contractie geconser
veerd. Dat betekent dat alles
wordt behandeld, zodat de brug
langer intact blijft."
Als de ene helft gedaan is, ver
huist alle materiaal naar de an
dere kant van de brug. Het oos
telijk deel is iets groter. Het kost
ruim vier weken om de boel daar
op te knappen. In de totale pe
riode dat het wegdek wordt ver
nieuwd, kan er geen verkeer
over de hoofdrijbaan rijden.
Alleen de parallelwegen zijn om
de beurt toegankelijk voor fiets-
bromfiets-, landbouw- en voet-
verkeer. Twee weekenden zijn
ook de parallelwegen afgesloten,
omdat de brug dan voortdurend
open staat. De koppen van de
brug worden dan opgeknapt.
Verven
Waar het verkeer verder geen
hinder van ondervindt is het
ontverven en verven van de
brug. Dat kan gewoon als de au
to's eroverheen denderen.
„Vroeger mochten we zandstra
len om de verf ervan af te krij
gen," zegt Van Liere. „Dat mag
niet meer. Omdat de zanddeel-
tjes heel klein zijn krijgen de
mensen het er benauwd van. Nu
gebruiken we ander materiaal.
Grit. We gritstralen de brug en
daarna kunnen we aan de gang
met de verf. Om geen verfresten
en stof in water en lucht te laten
komen bij het gritstralen, wer
ken we in tenten. De milieu-ei
sen zijn streng tegenwoordig
hoor."