'Rechtstreekse zeggenschap niet opgeven' de stem Brug bij Sluiskil twee maanden dicht Papierwerk volgens politie vaker in orde DE STEM Krantenbezorger dood na aanrijding PROFILE Transporten op Schelde-Rijnkanaal Storing bij Dow Benelux kost het bedrijf tonnen Lift komt zo ize Sandra ;0162-688084 ilderwerken Maatschappij voor Nijverheid en Handel wil behoud van invloed gemeenten en provincie in Delta C1 Aanrijding met gestolen auto Uitspraak treft j mogelijk twee andere casino's Weer poortacties bij Hydro Agri ^WkiMiWII:l4A Bent u de bedrijfsleider die Trendhopper Roosendaal zoekt f Kijk morgen in en maak werk van deze of een van de vele andere vacatures Wegwerkzaamheden leggen deel van verkeersstroom over kanaal lam NIET ALLEEN BETER IN BANDEN Bergen op Zoom, 0164 23 33 05, Effen-leur, 076 - 50 12 398, Breda, 076 - 57 12 788, Breda/Hazeldonk, 076 - 59 64 555. Bij Profile Tyrecenter is 2Bar echt 2Bar. Profile Tyrecenter gebruikt geijkte (ISO 9002) bandenspan ningsmeters voor uw veiligheid en een beter milieu. Deskundige inspectie van uw 5 autobanden: GOÜDEN' VENTIELDOPJE - PROFIELDIEPTE - SPANNING - BESCHADIGING - SLIJTAGE TYRECENTER 'GOUDEN VENTtELDOPJE Van onze verslaggever Goes - Steeds vaker hebben afvaltransporteurs en vervoerders van gevaarlijke stoffen op het Schelde-Rijnkanaal de benodig de vervoersdocumenten op zak. Er is op dat gebied sprake van een 'aanzienlijke verbetering'. Dat stelt de waterpolitie na in tensieve controles op dit vervoer. Die vonden de afgelopen dagen plaats. In slechts een enkel geval is nog onderzoek nodig naar de bestem ming van containers met afval. Bijvoorbeeld in het geval van een partij die van Rusland naar Duitsland onderweg was. Zonder de vereiste documenten en gelei- debrieven werd dit transport aangetroffen bij de Belgische grens. Tijdsdruk en economische belan gen zijn volgens de waterpolitie de belangrijkste redenen voor overtreding van de regels. Het containervervoer op het Schelde-Rijnkanaal is in de afge lopen jaren zeer sterk toegeno men. Zeeschepen met lading uit andere werelddelen doen de ha vens van Antwerpen en Rotter- Van onze verslaggever Terneuzen - Een storing in een van de twee kraakinstallaties (LHC1) van Dow Benelux heeft gisteren het bedrijf een schadepost van enkele honderduizenden guldens be zorgd. De storing was in de verre omge ving te merken omdat Dow ge noodzaakt was een deel van de productie (in de kraker wordt van nafta basisstoffen voor che mische processen gemaakt) af te fakkelen. Dat ging gepaard met een hevige roetontwikkeling die de lucht boven het bedrijf zwart tekende. De storing deed zich tussen 9.00 en 10.30 uur voor. Er waren pro blemen met de koelinstallatie van de LHC1. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. Wat de schade voor het milieu is, is volgens woordvoerder W. van Loon van het bedrijf niet aan te geven. dam aan. In veel gevallen moet lading die in Antwerpen arriveert in Rotterdam zijn of omgekeerd, om daar verder te worden ver scheept naar een ander land. Hierdoor ontstaat een intensieve vervoersstroom van containers, waarbij tijd en geld een grote rol spelen. Ondanks de bemoedigende resul taten ziet de waterpolitie zich ge noodzaakt de controles op deze vorm van vervoer op te voeren. Het ontbreken van de vereiste vervoersdocumenten bijvoor beeld, kan hulpverlening bij een ongeval ernstig bemoeilijken. Tijdens de nachtelijke controles van de afgelopen dagen, betrapte de waterpolitie van Reimerswaal enkele duwcombinaties met ge vaarlijke stoffen aan boord maar zonder de juiste papieren. Behal ve de bij Tholen stilgelegde duw bakcombinatie Renne ging het om de Belgische duweenheden Zodiac en Camaro. Van onze verslaggever Hulst - Hoe kan het nou dat de gemeente vorig jaar geld heeft gegeven voor een nieu we lift in het Baudelooge- bouw en dat die voorziening er nog steeds niet is? Dat vroeg CDA-raadslid J. Steijaert zich af tijdens de Hulster raadsvergadering. Wethouder B. Picavet be diende hem meteen op zijn wenken. Hij kondigde triom fantelijk aan dat de lift eraan komt. Het duurde lang van wege een misverstand over de prijs. De gemeente trok voor het project 22.000 gulden uit. Het bleek echter dat dit er nog allerlei materialen bij moesten, zodat de prijs flink hoger zou worden. De eigenaar van het Baude- loogebouw, waarin de mu ziekschool is gehuisvest, heeft nu een andere leveran cier gevonden. Die zet de lift, tegen de afgesproken prijs, binnen enkele weken neer. tteerd: Carla, Cristine, Elvia Matasja en Nieuw: Soraya, 0, tel.: 076-5811733 verkiest het beste •a, Michelle, Kirsten, Demi, red. card acc. 11 -24 uur. RIA 31 j. privé relax lief en geduldig van ma. t/m za. v.a. 11u. Tel. 0165-540918. Hollandse VOLSLANKE dame met sexy lingerie ma/di/do/vr. 076-5216400, NIEUW! 2 Sexy tienerster ren sl. 18 - volle b. zo van school in lingerie fr. int. rugm. zoenen, 75.-, 10-23u ma t/m zon. Oosterstraat 17 Klundert ZEVENBERGEN nw Mayra 21, pornosterretje Kirsten 26 blond. 0168- 330253. Klusbedrijf Voor al uw VOEGWERK/ KLUSWERK voor bedrijven it. en partic. 06-53675485 Reparateur Diepvries/koelkast REPARATIE met garantie zonder voorrijkosten 24 uur serv. 076-5227774;_ Rioolontstop- Voor al uw, VERSTOPPINGEN OONINCX. 076-587865^ erwerken irk. tel. 0162-436111. Zeeland Van onze verslaggever Middelburg - De Zeeuws Maat- I schappij voor Nijverheid en Handel jMNH) vindt dat de aandeelhouders van Delta Nutsbedrijven - provincie en gemeenten - hun huidige invloed in het nutsbedrijf moeten behouden. De raad van commissarissen van Delta wil dat de politiek haar greep op het be leid van de onderneming verslapt, om zo slagvaardiger te kunnen handelen in een vrijer wordende markt. Voorzitter M. Stoffels van de Maatschappij voor Nij verheid en Handel vindt dat echter niet zo'n goed idee, sprak hij gisteren uit tij dens een bijeenkomst van het departe ment Zeeland. Stoffels is bezorgd over de commerciële weg die Delta is ingeslagen 'met geld middelen van de burger'. Delta gaat sa menwerkingsverbanden aan en neemt deel in ondernemingen - zoals Verstraete Verbrugge Milieubeheer- en begeeft zich op paden die nauwelijks iets met de traditionele taken te maken heeft. Stoffels ziet Delta daarnaast als een ge ducht concurrent voor Zeeuwse bedrij ven die op het gebied van datacommuni catie en multimedia een boterham ver dienen. „Zeker als de aandeelhouder wordt gemuilkorfd en de bevoegdheid wordt afgeschaft om een deel van de winst ten goede van de gebruiker te laten komen. Als de Statenzaal in het geven van aanwijzigingen - ook corrigerende - voor de algemene gedragslijnen op fi nancieel, economisch, sociaal, milieu- en personeelsbeleid, buitenspel komt te staan, kan Delta doen wat zij wil. Ik vind dat wij ons in Zeeland ernstig moeten af vragen wat daarvan de gevolgen kunnen zijn, zowel voor de korte als lange ter mijn." Stoffels speelt daarmee in op de discus sie die momenteel aan de gang is om de invloed van de aandeelhouders te beper ken. Volgens de huidige statuten van Delta kunnen de aandeelhouders over de hoofden van de raad van commissarissen heen aan de directie aanwijzingen geven om een bepaalde beleidsrichting in te slaan, zoals een wijziging van de tarie ven. Of aangeven dat een deel van de winst terugmoet naar de verbruikers. De Raad van Commissarissen wil dat ar tikel, een erfenis van de PZEM die dat artikel bij de fusie tussen PZEM en WMZ wilde handhaven, nu schrappen. Directeur P. Stoter van Delta Nutsbe drijven noemt de gedachte om het artikel te handhaven vreemd. „De aandeelhou ders benoemen de commissarissen die toezicht houden en de directie aanwijzi gingen kunnen geven. Als je een commis saris benoemt dan spreek je uit dat die daar voor jou zit om toezicht te houden op die onderneming. Om ervoor te zor gen dat jouw belangen in die onderne ming het best gewaarborgd zijn. Als je dan toch de mogelijkheid wil houden om de commissaris aan de kant te schuiven en de directie rechtstreeks een opdracht te geven dan vind ik dat toch wel raar. Aan de ene kant spreek je vertrouwen uit en aan de andere kant wil je toch hand haven dat je over die vertrouwensperso nen heen aanwijzingen kan geven." Het handhaven van deze vergaande vorm van zeggenschap van de aandeel houders kan in de praktijk slecht uitpak ken. Stoter geeft als voorbeeld de ge dachte die statenlid M. Wiersma (Delta Anders) deze week opperde tijdens een vergadering van de commissie Economi sche Zaken in de Abdij. Wiersma pleitte ervoor om meer windmolens neer te zet ten. Stoter: „Stel dat het overgenomen wordt dat we heel veel wind moeten bou wen zoals Delta Anders het zegt. Dat is een leuke politieke doelstelling waar ik het nog mee eens kan zijn ook. Maar als bedrijf niet. We kunnen niet met wind energie concurreren want die is te duur. Het zou betekenen dat collega-bedrijven die de verplichting om de aandeelhou ders daarin te volgen niet hebben, ener gie goedkoper kunnen aanbieden. Dan verliezen we marktaandeel, en wordt on ze onderneming minder waard." VRIJDAG 30 MEI 1997 Van onze verslaggever St.-Jansteen/Wachtebeke - Een 25-jarige Belgische kran tenbezorger is gisterochtend in Wachtbeke doodgereden. Een onbekende bestuurder reed de man, met een eerder die nacht in Sint Jansteen gestolen auto, van zijn fiets. Het ongeval gebeurde rond 5.00 uur. De fietser was op dat mo ment bezig met zijn kranten wijk. Na de fatale botsing liet de onbekende automobilist het gestolen voertuig staan. Hij sloeg op de vlucht. Tot nu toe ontbreekt van de dader elk spoor. De auto, een rode Peugeot 505 Stationcar, was weggehaald vanaf de Hoofdstraat in Sint Jansteen. De 52-jarige Steense eigenaar had zijn voertuig daar rond 22.30 uur geparkeerd. De Hulster politie werkt in het onderzoek samen met de Bel gische collega's. De politie van Hulst zoekt vooral naar getui gen die mogelijk iets verdachts hebben gezien in de Hoofd straat. De Rijkswacht van Wachtebeke is op zoek naar mensen die het ongeval hebben gezien. (ADVERTENTIE) >onnement. onnement aan- die u onlangs iren. kunt u natuur- naar het gratis -uliere klanten) nten). d dichtbij. VERVOLG VOORPAGINA Het Gerechtshof verwierp in no vember 1995 het beroep en ging daarbij af op verklaringen van de politiemensen en een croupier die in het casino werkte. Op de zitting presenteerde Van Puyvelde een deskundigenrap- port van ir. W. Huys. Die kwam na 200 'proefspelen' met het com putergame tot de volgende con clusie: „Bij het aantal uitgevoer de proefspelen is de uitkomst bij het onderzochte spel in het alge meen significant beter voorspel baar dan bij het zuivere kans spel." Het Gerechtshof legde het rap port echter naast zich neer en had dat, zo meent de Hoge Raad nu, niet mogen doen. Dit omdat het rapport 'onmiskenbaar strekte tot betwisting van de weergege ven verklaringen van de verbali santen'. Het Gerechtshof had het rapport daarom moeten betrek ken in zijn oordeel. Van Puyvelde zei gisteren dat de uitspraak van de Hoge Raad wel eens grote gevolgen kan hebben. Immers, het deskundigenrapport bewijst volgens hem niet alleen dat het computergame een be hendigheidsspel is, maar meteen ook dat Golden Ten en andere va rianten daarop wel kansspelen zijn. Als hij in een herkansing voor het Gerechtshof alsnog ge lijk krijgt kunnen de andere twee Hulster casino's, waar varianten op Golden Ten worden gespeeld, door justitie zonder problemen worden opgedoekt. Van onze verslaggever Sluiskil - Bij kunstmestfabri- kant Hydro Agri in Sluiskil zijn gisterochtend opnieuw poortacties geweest. Leden van de bonden en de on dernemingsraad deelden pam fletten uit bij de hoofdpoort. Ze zorgden wel dat iedereen op tijd op zijn werk kon zijn. De CAO-onderhandelingen bij Hydro Agri verkeren nog steeds in een impasse. Het personeel wil ondermeer een betere betaling en pensioenregeling. De directie is het personeel welis waar voor een deel tegemoet ge komen maar voor het personeel is die handreiking nog onvoldoen de. Woensdag 4 juni zitten de bonden opnieuw om de tafel met de di rectie. (ADVERTENTIE) Een verplaatsbaar platform onder de brug moet het werk veilig laten geschieden. Door Annemiek Nijeboer Sluiskil - De brug over het Kanaal van Gent naar Ter- neuzen in Sluiskil gaat van nacht om 0.00 uur dicht. Au to's kunnen de komende twee maanden, van 31 mei tot 21 juli, geen gebruik van de brug maken in verband met een grote renovatie. De werkzaamheden worden uit gevoerd in opdracht van Rijks waterstaat. De scheepvaart on dervindt er geen hinder van. Wel kan het voorkomen dat een ple zierjacht soms even moet wach ten tot er wat meer schepen zijn die onder de brug door willen. Voor het normale vrachtverkeer gaat de brug altijd open. Voor het landverkeer zijn de problemen complexer. Twee maanden lang kan er geen auto over de brug. De aannemer is een kleine week bezig geweest met het aanduiden van de omlei dingen over de Zeeuws-Vlaamse wegen. Omleidingen De bestuurders van de ruim 10.000 voertuigen die dagelijks over de brug bij Sluiskil gaan, zullen hun route tijdelijk moeten veranderen. Verkeer dat vanaf Hoek komt en naar Zaamslag of Perkpolder wil, wordt omgeleid via Terneuzen. Verkeer in de richting Axel en Hulst moet via de brug in Sas van Gent rijden. Vanaf het oosten naar het wes ten gaat het meeste verkeer via Sas van Gent. Ook vervoerders van gevaarlijke stoffen worden via Sas omgeleid. In de spitsuren is de brug bij Sas van Gent een uur lang voor het verkeer beschikbaar in plaats De omleidingen leverden al een kleine week heel wat werk op. Zo is onder andere bij de Westsluis een tijdelijke verkeerslichten-installatie neergezet. foto's camile schelstraete van de twintig minuten die nor maal uitgetrokken worden om het verkeer door te laten stro men. Het fiets- en voetverkeer kan twee weekenden lang, van 20 op 21 juni en van 12 op 13 juli, geen gebruik van de brug maken. Zij kunnen dan met de veerpont naar de overkant. De pont vaart voortdurend heen en weer. „We zullen de eerste dagen afwach ten hoe het verkeer zich ge draagt," zegt J. den Hartigh van Rijkswaterstaat. „We kunnen nu nog niets zeggen over de eventuele files die zullen ontstaan. De eerste dagen zal het wennen zijn voor de meeste weg gebruikers, maar we doen er al les aan problemen te voorkomen en zonodig op te lossen. En de politie heeft beloofd een extra oogje in het zeil te houden." Betonnen blokken Grote betonnen blokken staan opgesteld op de oostzijde van de draaibrug. Zij dienen om het evepwicht tussen oost- en west kant van de brug te bewaren. Omdat het wegdek wordt weg gehaald en er nieuw wordt neer gelegd, maar ook omdat vracht wagens, de werkvlonder en an der materiaal op de brug staan, wordt de brug uit zijn 'natuurlij ke' evenwicht gebracht. Als er schepen door moeten, gaat de brug gewoon open en juist dan bestaat kantelgevaar. De komende drie weken staan de blokken aan de oostkant van de brug. De westkant wordt dan opgeknapt. Onder de brug zijn houten vlonders aangebracht omdat de werklieden er dan be ter bij kunnen. De houten plan ken die onder het asfalt liggen gaan weg. „Katsverrot," zegt uitvoerder J. van Liere. „Er ko men nieuwe op. Daarna wordt de hele contractie geconser veerd. Dat betekent dat alles wordt behandeld, zodat de brug langer intact blijft." Als de ene helft gedaan is, ver huist alle materiaal naar de an dere kant van de brug. Het oos telijk deel is iets groter. Het kost ruim vier weken om de boel daar op te knappen. In de totale pe riode dat het wegdek wordt ver nieuwd, kan er geen verkeer over de hoofdrijbaan rijden. Alleen de parallelwegen zijn om de beurt toegankelijk voor fiets- bromfiets-, landbouw- en voet- verkeer. Twee weekenden zijn ook de parallelwegen afgesloten, omdat de brug dan voortdurend open staat. De koppen van de brug worden dan opgeknapt. Verven Waar het verkeer verder geen hinder van ondervindt is het ontverven en verven van de brug. Dat kan gewoon als de au to's eroverheen denderen. „Vroeger mochten we zandstra len om de verf ervan af te krij gen," zegt Van Liere. „Dat mag niet meer. Omdat de zanddeel- tjes heel klein zijn krijgen de mensen het er benauwd van. Nu gebruiken we ander materiaal. Grit. We gritstralen de brug en daarna kunnen we aan de gang met de verf. Om geen verfresten en stof in water en lucht te laten komen bij het gritstralen, wer ken we in tenten. De milieu-ei sen zijn streng tegenwoordig hoor."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13