Op toneelbed kijken naar huwelijkscrisis z Mendelssohns muziek centraal in 'Midzomernachtsdroom' Pleidooi Prins Claus voor Holland Festiva Matthi Eerste generatie Molukkers in stukl theatergroep Delt 0 DE STEM Vertrekpunt Dubbelrol Affiche Topper Ivo van Hove bewerkt film John Casavetes voor Holland Festival Hoofdrollen LU UI h UI I h i i i i i DONDERDAG 29 MEI 1997 Shakespeare zonder slagroom en fondant Door Hans Rooseboom Drie dagen voor de feestelijke première repeteren de acteurs van Het Nationale Toneel nog altijd met de tekstboeken in de hand. Drie hoog achter in Theater Carré bevindt zich de repetieruimte waar ze werken aan Shakespeare's Midzomer nachtsdroom. Zaterdagavond moet met deze productie het vijftigste Holland Festival worden geopend. De voorstelling zal rechtstreeks van uit Carré worden uitgezonden op radio en televisie. Hoe kort de tijd ook is, van zenu wen is weinig te merken bij deze ervaren acteurs. Het blijkt dat er voor de hele productie überhaupt slechts één week is uitgetrokken! De cast heeft bovendien nog niet één maal met de muziek erbij ge repeteerd. De voorstelling wordt namelijk een Midzomernachts droom met de volledige toneel muziek van Felix Mendelssohn. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor de regisseur van het spektakel, Ger Thijs. Hij heeft om te beginnen Shakespeare's ro mantische drama bewerkt, dat wil zeggen sterk ingekort. Dat heeft hij gedaan om de muziek al le ruimte te kunnen geven. De muziek wordt uitgevoerd door het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brüggen en door vijftien zangeressen van het Nederlands Kamerkoor, die het elfenkoor voorstellen. Ger Thijs: „Het vertrekpunt voor deze productie was de wens om de toneelmuziek van Mendelssohn in z'n geheel uit te voeren. Meestal hoor je alleen de highlights, zoals Ouverture, Scherzo en Bruilofts mars. Een uitvoering van de Mid zomernachtsdroom met de volle dige muziek is er in Nederland nog nooit geweest." Het stuk is door Ger Thijs terug gebracht tot zijn meest wezenlij ke handeling. „Als we het stuk helemaal zouden brengen hadden we, mét die mooie en romantische muziek, wel een erg hoog slag room- en fondantgehalte gekre gen." Wat het publiek mag verwachten Ger Thijs, artistiek leider van het Nationale Toneel, regisseert in Carré 'Een midzomernachtsdroom', het openingsspektakel van het Holland Festival. foto wfa is een concertante uitvoering. De muziek speelt de hoofdrol, de tekst doet er even iets minder toe. „De acteurs diepen de rollen niet echt uit. Daarom spelen ze hun rol gewoon met het boek in de hand. Ze dragen tijdens de oor stelling lampjes om bij te schij nen, evenals trouwens de leden van het orkest. Omdat het stuk grotendeels 's nachts speelt heb ben die lichtjes een feërieke wer king - geheel in overeenstemming met de aard van het stuk." Het gebruik van tekstboeken ver klaart al iets meer van die korte repetitietijd. Hoewel aan de an dere kant alle acteurs een dubbel rol spelen. „We doen achttien personages met negen acteurs. Dat was in Shakespeare's tijd heel gewoon," aldus Ger Thijs. Het is in de tegenwoordige to neelpraktijk overigens ook heel gebruikelijk. De Midzomernachtsdroom is een ongecompliceerd speelstuk, zon der veel pretenties. Het is ge schreven voor een feestelijke ge beurtenis, en dus uitstekend ge schikt om de vijftigste editie van het Holland Festival feestelijk te openen. Ger Thijs: „Als je het stuk leest, dan denk je altijd: wat een draak. Maar als het gespeeld wordt, ga je elke keer weer voor de bijl. Het zit vol poëzie, bloesems, natuurbeel den. Het leukste onderdeel is het 'stuk in het stuk', de zes hand werkslieden die het liefdesdrama Pyramus en Thisbe instuderen. Dat hoeven we met onze acteurs helemaal niet te repeteren. Dat doen ze vanzelf goed." Als de Midzomernachtsdroom al een strekking heeft, dan is het de fataliteit in de liefde. Ger Thijs: „Het is volslagen toeval op wie je verliefd wordt. De verliefde per sonages beelden eerder een thema uit dan dat ze zichzelf uitbeelden. In Duitsland wordt tegenwoordig sterk de nadruk gelegd op de sek suele component, en dat wordt dan weer geïroniseerd. Ik zie het stuk meer als een aardig ratjetoe: een Griekse raamvertelling, met een nachtleven vol keltische en germaanse elementen. Het perso nage Puck, de grote boosdoener, is de verbinding tussen die twee werelden. Je krijgt de indruk dat Shakespeare maar wat deed, en dat geeft ons het recht om dat ook te doen. De komende dagen krij gen we tijdens het repeteren nog wel lumineuze ideeën." Shakespeare schreef zijn sprookje A Midsummer-Night's Dream precies vierhonderd jaar geleden. Het is een spel der vergissingen dat zich afspeelt in Athens, and a Wood near it, een komedie met koningen en hertogen, met de ko ningin der Amazonen, met een liefdesdrank, met de Elfenkoning en -koningin Oberon en Titania, de elfen Pease-Blossom, Cobweb, Moth en Mustard-Seed (Erwten bloesem, Spinneweb, Nachtvlin der en Mosterdzaad) en het raad selachtige wezen Puck (Snaak), 'or Robin Goodfellow'. Een Midzomernachtsdroom is een romantisch stuk, hoewel ver voor de Romantiek geschreven. Er be staat een affiche van een voorstel ling in 1816 in het Theatre Royal Covent Garden in Londen. Een aanplakbiljet bestond toen nog uit louter tekst, en die tekst illus treert mooier dan alles de aard van het stuk: „This present WEDNESDAY, Ja nuary 17, 1816, Will be revived, (not performed these 50 years) in 3 acts, Shakespeare's Play of A Midsummer Night's Dream. The Alterations principally by Colman and Garrick, to introduce the original Musick composed by Ame, Battishill, and Smith with Additions by Handel, Dr. Cooke, &c. The whole arranged, and the Overture composed by Mr. BIS HOP. The Scenery, Machinery, Dresses, Decorations and Dances are enti rely new." Wat de muziek betreft, blijkt uit deze tekst dat al eerder bekende componisten als Handel en Tho mas Arne Rule Britanniazich •tot de Midzomernachtsdroom lie ten verleiden. Maar de topper kwam in de 19e eeuw: tien jaar na de hierboven gememoreerde voorstelling van 1816 schreef Fe lix Mendelssohn in 1826 zijn eer ste Sommernacht-muziek, name lijk de Ouverture, een sprookjes achtig en feestelijk stuk. De com ponist was 16 jaar. Zijn leven lang is Mendelssohn zich met het stuk blijven bezig houden. Het was geen toeval dat de kunst lievende Pruissische koning Friedrich Wilhelm IV Mendelsso hn in 1842 opdracht gaf voor een volledige toneelmuziek. Vooral met de muziek van Mendelssohn erbij wordt de sfeer van maan licht en van zomernacht, van geu rende bloesems en rondspokende nachtwezens, zoals Shakespeare die voor ogen had, ideaal verwe zenlijkt. I 'Een Midzomernachtsdroom', door William Shakespeare en Felix Mendels- sohn-Bartholdi. Amsterdam, Theater Carré, 31 mei en 1 juni. Opening Hol land Festival. Zaterdag 31 mei rechtst reeks op Nederland 3 en op Radio 4, 20.15 uur. Uitvoerenden Het Nationale Toneel, het Orkest van de 18e eeuw. Hoofdrollen Porgy Fransen, Catherine ten Bruggencate, Hans Dagelet, Johan Ooms, Gijs Scholten van Aschat. Muzi kale leiding Frans Brüggen. Bewerking en regie Ger Thijs. Door Marjan Mes Theaterenscèneringen gebaseerd op speelfilms zijn sinds kort erg gewild bij de Nederlandse toneelgezelschappen. Wel licht bij gebrek aan interessant nieuw re pertoire, maar ook omdat zij al bijvoor baat enig publiek succes garanderen. Het komende seizoen worden meerdere voor stellingen gespeeld waarvoor een speel film als basis diende, zoals Scènes uit een huwelijk bij het Noord Nederlands To neel en De kus van de spinnenvrouw bij Het Zuidelijk Toneel. Het Zuidelijk Toneel presenteert al eer der, in het Holland Festival, een produc tie waarvoor een speelfilm het uitgangs punt was: Faces van de onafhankelijke Amerikaanse regisseur John Casavetes (1929-1989). Deze uit minutieuze mo mentopnamen van een huwelijkscrisis sa mengestelde speelfilm won in 1968 vijf onderscheidingen op het Filmfestival van Venetië. Ivo van Hove regisseert het sce nario onder de titel Koppen. Op 2 juni is er in het Chassé Theater in Breda al een 'werkvoorstelling' van te zien, in een van stoelen ontdane kleine zaal. „Het wordt weer een soort experiment in de trant van Splendids van Jean Genet", onthult voorlichtster Ariane Berends van Het Zuidelijk Toneel. Het publiek stond toen in een kaal toneelhuis tussen een groep gijzelende gangsters en kreeg de enerverende sensatie zelf gegijzeld te zijn. „Het publiek bevindt zich tijdens de voorstelling Koppen in dezelfde ruimte als de acteurs", weet Berends te vertellen. „Ze zitten er eigenlijk bovenop. De hele ruimte staat vol bedden (een idee van de- corontweiper Jan Versweyveld) waar ook de bezoekers op kunnen gaan liggen of zitten." „Ik hoop dat de mensen zich er aan over kunnen geven. Men kan niet in een geriefelijk in de zaal naar een mooie voorstelling gaan zitten kijken", zegt Be rends bijna verontschuldigend. „Het Zui delijk Toneel wil zich in de toekomst bij dit soort experimenten toch wat meer op een jonger publiek richten, dat zich thuis Chris Nietveld speelt in de toneelvoorstelling 'Koppen' van Het Zuidelijk Toneel de rol die Gena Rowlands speelde in de film Faces van John Casavetes. foto hzt voelt in een dergelijke situatie." „Oudere abonnementhouders willen nog wel eens schrikken als ze onvoorbereid in zoiets terecht komen. Bij Splendid's moesten de mensen anderhalf uur staan, wat best vermoeiend was, hoewel de meeste bezoekers zo gefascineerd raakten dat ze het wel volhielden." De filmtitel Faces (Koppen) sloeg op de veelal in close-up verschijnende gezichten van een aantal mannen en vrouwen, op de eerste plaats van het on gelukkig getrouwde echtpaar, gespeeld door John Marley en Gena Rowlands. De ze schitterende, blonde actrice met grote allure debuteerde in Faces, trouwde met Casavetes en zou voortaan in al diens speelfilms aangrijpend mooie hoofdrollen vertolken. Het bekendst werden Casave tes' films Husbands, Gloria, A Woman un der the influence en Love Streams. Regisseur Ivo van Hove zal niet, zoals na Caligula wellicht voor de hand had gele gen, gebruik maken van videofilm. Wel wordt het een performance-achtige voor stelling, waarin de improvisatiemusicus Harry de Wit 'live' een belangrijke rol heeft. Hij bespeelt zelf geconstrueerde muziekinstrumenten en fungeert daar mee als 'extra stem'. De Wit gaf eerder De Tramlijn die Verlangen heet een soms adembenemend geluidsdecor. Voor Koppen maakte de componist te vens een klankdecor bestaande uit grote stadsgeluiden. Het echtpaar in Koppen, gespeeld door Chris Nietveld en Warre Borgmans (als gastacteur), gaat een nacht op stap in de cafés en andere rumoerige gelegenheden van Manhattan. De man nen en vrouwen die zij ontmoeten, wor den gespeeld door Camilla Siegertsz, Bart Siegers, Steven van Watermeulen, Kate- lijne Verbeke, Rob Das, Ramsey Nasr en gastacteurs Katelijne Damen, Marthe Ge- ke Bracht en Oda Spelbos. Koppen laat 36 uur zien uit de huwelijks- crises van een veertien jaar getrouwd stel. De man stort zich in de armen van een prostituee. De vrouw probeert op haar beurt iemand in een disco op te pikken. Deze scène was bij Casavetes zelf erg ge liefd: „Ze probeert alles, het kan haar niet schelen hoe belachelijk en zielig het is. Waar het om gaat, is dat ze het heeft ge probeerd. Is het niet beter om te vechten en te verliezen dan te zeuren en in stilte weg te kwijnen?", zei hij in een interview naar aanleiding van Faces. Alle films van Casavetes gaan over men sen die worstelen met depressies en rela tieproblemen. Allemaal min of meer sym pathieke antihelden en underdogs, die door improviserende acteurs werden ge speeld voor een camera die hun gezichten, lichamen en gewone dagelijkse doen langdurig aftaste; het tegendeel van de geromantiseerde Hollywood-manier. Casavetes wist zo intensief het innerlijk van de personages in beeld te brengen. Als zorgvuldig ontlede momentopnamen glijden zijn films voorbij, zonder duide lijk begin of einde. Psycho-drama's zijn het, over labiele huismoeders, brave huis vaders en lichtelijk gestoorde outsiders, zonder plot of ingewikkelde intrige maar van een luchtig aandoende eenvoud en met onverwachte humor. Faces was een urenlange film in groot op geblazen 16 mm zwart-witbeelden, met intieme, ontmaskerende close-ups. Een nacht waarop een paar mannen en een paar vrouwen doorzakken met allerlei banale gevolgen vandien: overspel, zui pen, zelfvernietiging. Een boeiend, zeer herkenbaar melodrama en een genadelo ze ontleding van een veertien jaar oud, vastgelopen huwelijk. De grote kracht van de film zat in het spel van de acteurs en in het onthullende ca merawerk en veel minder in de dialogen. Voor Ivo van Hove is het een enorme uit daging om een vorm te vinden waardoor Koppen ook in het theater een evement kan worden. 'Koppen' van John Casavetes door Het Zuidelijk Toneel is op maandag 2 juni te zien in het Chas sé Theater (kleine zaal, 20.45 uur) in Breda. Van af 7 juni in De Brakke Grond in Amsterdam in het Holland Festival. 0 1 ANTWERPEN West Side Story - Stadsschouwburg - 20.00 uur (29 mei t/m 1 r Ontoereikend Adres - door Nieuw Raamtheater - Raamtheati, Zuid - 20.00 uur (29 mei t/m 1 jun) "I In Godsnaam - door TIL - Het Klokhuis - 20.00 uur (zo 15.00 Ui,rY mei t/m 1 jun) De Schipbreukeling - door Tom Van Bauwel - Theater de Zuiik 20.00 uur (t/m 31 mei) w BERGEN OP ZOOM Hans Liberg - de Maagd - 20.15 uur (30 en 31 mei) BREDA The sound of music - door Koninklijk Ballet van Vlaanderen q» Theater - 30 en 31 mei om 19.30 uur, op 1 juni om 14.30 uur DEN HAAG Miss Saigon - VSB Circustheater - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00 yil, 20.00 uur (t/m 10 nov) Professor Bernhardi - door Nederlands Toneel Gent - KNs 20.00 uur (zo 15.00 uur)(29 mei t/m 1 jun) ROTTERDAM Eindspel - toneelgroep de Appel - Schouwburg (29 en 30 mei) TERNEUZEN Balletschool Liliane Butler - Nature - Zuidlandtheater - za 19.30 zo 14.00 uur (31 mei en 1 jun) DONDERDAG BREDA Introdans - Barokprogramma live muziek - Chassé Theater - 20 uur Kuituurtjes - cabaret, schrijfster Manon Uphoff, folkrockbandfn bid A - PARA - 20.30 uur EINDHOVEN Hans Liberg - de Vier Jaargetijden - stadsschouwbrug - 20.15 ua VRIJDAG ETTEN LEUR De Stille Kracht - toneel - De Nobelaer - 20.15 uur OUDENBOSCH Hans Dorrestijn - Dorrestijn viert oud en nieuw - Fidei et Arti-a uur ZATERDAG BREDA De ijsman kome - Theater van het Oosten - Chassé Theater -1] uur ZONDAG BREDA Balletgroep de Cirkel - dans - Chassé Theater -15.00 uur Faces - toneel - voorpremière Holland Festival - Chassé Theater-I! uur EINDHOVEN Haye van der Heyden - Mussen en Zwanen - stadsschouwbi 20.15 uur MAANDAG BREDA Koppen - door Het Zuidelijk Toneel - Chassé Theater - 20.45 uur DINSDAG MIDDELBURG Hans Liberg - De Vier Jaargetijden - Stadsschouwburg - 20.00 uur WOENSDAG EINDHOVEN De ijsman kome - Theater van het Oosten - Stadsschouwburg-20 uur 1 Theo Maassen - cabaret - Neuk het Systeem - stadsschouwbur 20.30 uur MIDDELBURG De Stille Kracht - toneel - stadsschouwburg - 20.00 uur TILBURG Muziek is weten", schreef Ma thijs Vermeulen, „muziek is g loof. Muziek is het enige, b trouwbare, openbarende geloo Muziek is de altijd definitieve z kerheid. Nooit ervaren wij vreu de of smart, liefde of lijden, du delijker, dieper, dringender, w zenlijker dan wanneer muzie spreekt over vreugde of sma liefde of lijden. Nooit graven dieper in de aarde, in de ziel of i het verschiet dat Hemel heet, in God, die altijd het toekomen is, dan wanneer muziek ons dez geheimen opheft en binne voert." Matthijs Vermeulen, componis essayist, criticus. Muziek voor hem een waarheid, het ulti me baken. Ze nam hem in bez' toen hij veertien was, eensklap m een flits - het moet een wel haast mystieke beleving zijn ge weest. Muziek zou de allesbepa lende factor blijven in het leve van een fascinerend mens, gedre ven, compromisloos en regelma tig verzeild in conflicten, ge hoond zoals hij zelf hoonde, jui chend over de schepping maa ook lijdend aan het leven. E' Schakels -toneel met John Kraaijkamp e.a. - schouwburg -2D, M steeds, bij alle tegenslag en te genwerking die hij in zijn streve naar erkenning van zijn muzie" ondervond, onwankelbaar ver trouwend op wat zijn ziel he dicteerde. Op zijn negentiende heeft Ver meulen genoeg van zijn geboorte plaats Helmond en wat hij late zal typeren als het duistere Zui den. Met vijftig gulden van ee Helmondse maecenas durft hij d sprong naar Amsterdam te wa gen. Hij heeft een muziekoplei ding voor ogen, maar een officië le studie zit er niet in. Wel is con servatoriumdirecteur Daniël d Lange bereid de jongeman grati lessen te geven. Het valt nauwelijks te bevatte' met welk een vaart Matthijs Ver meulen zich weet te ontwikkele" tot een factor van belang in he muziekleven van de hoofdstad Weliswaar niet als componist, zo als hem voor ogen stond, maar al vlijmscherp criticus. Eerst bij D Tijd en De Amsterdammer (de la Matthijs Vermeulen (1888-1967) is dit jaar centrale componist in het Holland Festival. I de maand juni worden i het Concertgebouw in Amsterdam zijn zeven symfonieën en het groo ste deel van zijn kamer muziek uitgevoerd. De opwaardering van de in Helmond geboren com ponist, die tijdens zijn leven weinig bijval voo zijn eigenzinnige werke ondervond, krijgt ook gestalte door de publica tie van een uitvoerige biografie van musico loog Ton Braas. Door Johan Otten Prins Claus vindt dat het Hol land Festival moet blijven. Dat schrijft hij in het boekje dat aan staande zaterdag verschijnt bij de openingsvoorstelling van de vijftigste aflevering van dit eve nement. „Ik ben van mening dat juist het Holland Festival met zijn vaak baanbrekende, moderne en veel zijdige karakter voor ons kunst leven behouden dient te blij ven", aldus Claus, beschermheer van het festival. „Vernieuwing is steeds weer de grote kracht van het Holland Festival geweest; zonder te ver vooruit te galoppe ren en het publiek achter zich te laten", schrijft hij. Het jubileumprogramma on 39 verschillende producties 89 voorstellingen in totaal. 1 de beschikbare 89.000 kaarl zijn er al bijna 40.000 Het boek Een Nederlands 11 der. Vijftig jaar Holland Fesii is geschreven door Jessica ten en uitgebracht door Walt Pers. Voeten beschrijft on meer hoe het grootheden als hn Gielgud, Pierre Montei»,1 thy Berberian, Pina Bausch (een jonge, debuterende) Luo no Pavarotti verging op het tival. Naast prins Claus leveret Hans Abbing, Jan Blokker Abram de Swaan een 1 Van onze kunstredactie Theatergroep Delta, gespeciali seerd in voorstellingen over de Moluks-Nederlandse relatie en de Molukse historie en cultuur, speelt op donderdag 12 juni in de kleine Chassé-zaal in Breda de voorstelling Riwayatku... toen, en wat nu? Op basis van interviews met een twintigtal eerste generatie Mo lukkers heeft de toneelschrijver Pieter Vrijman een script ge schreven, dat verder werd vorm gegeven en geregisseerd door Anis de Jong. Hij is ook acteur en oprichter van theatergroep Delta, het enige nog gesubsidieerde et nische toneelgezelschap in ons land. 'Hoe lang is het nu al gele den? Vind je het goed als we een ogenblik zwijgen? Zal ik een ver haal vertellen? Wat moeten doen? Een verhaal ve: Goed, een verhaal. Laat vroel weer onder ons komen. Nuf dens het eten? Vertel toch!' De theatervoorstelling Rivisfl ku confronteert het publiek c de herinneringen van de Molukse migranten in Ne®! land: hun gevoelens op het ment van vertrek vanaf de lukken in de jaren vijftig, f varingen bij hun aankomst if" derland en het moeizame int# tieproces daarna. In een toepasselijk, half-no£ gisch toneelbeeld van Vs! Sturkenboom wordt er ge: door Martijn Apituley, - -j Goudsmit, Gita MoeJWj] Maureen Parinussa en RuaV husula. boor Johan Otten Achthonderdveertig pagina's dik biografie van Matthijs Vermeu Ion Braas op tafel. Wat zijn g (Probleem is geweest bij het samei van dit vuistdikke levensverhaa weglaten, het comprimeren. Er t overstelpende hoeveelheid materi be taal van Vermeulen is bijzonde et is moeilijk om die samen te aarin heb ik een balans moeten vmden." Ton Braas (42), musicoloog en kc gent, woont in Laren en is getrou Udüia Vermeulen, dochter van k ermeulen en Thea Diepenbrock. ende een jaar of tien heeft hj ziel j beziggehouden met de compc be mens Matthijs Vermeulen. Hij eerde op een proefschrift over ek van Vermeulen en tekende gens voor de meeslepende biograf e geweld van zijn verlangen, Wacht door De Bezige Bij. s jong muziekstudent maak „.^kennis met de muziek va, .^Vermeulen. „Twintigwas ik,| ,,erste Cellosonate hoorde. Dj r e nde cello-toon, de piano

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28