)E STEM =L=U'Jii=til 'Another Long March': Chinezen maken installaties in Breda terstaat 65.- j en lange 50.- 100.- 25.- 99.- 40.- 69.- 69.- 199.- 349.- MERKEN TOT 0 Vo KORTING Verrassing Onderzoek Ansichtkaarten Geld E R MUZIEK KUN inbosch, 21 mei 1997, r van Verkeer en Waterstaat, eze, lgenieur-directeur, van de afdeling Waterbeheersing, Eijk irstaat IDSTRAAT 19 EDA 076-5215673 v.a. iouw, v.a. 3 stuks v.a. v.a. 2 stuks atoen, v.a v.a. v.a. v.a. v.a. 10.- Èg ontwerp :wakstroomverwarmingssysteem ■eden-geld terug-garantie' lie maten 1 in eigen bed mogelijk fabrieksgarantie erbedservice nederland :DIJK 180 - BREDA de Gouden Gids rechtbank te Breda de arrondissementsrecht- 22-05-1997 is voorlopig ing verleend aan s Cornelis Maria TIELEN. irgen op 11-04-1964, 4761 Langenoordstraat 13° MGSBEDRIJF W. TIELEN evenbergen, Industrieweg AC Zevenbergen, Postbus Lssaris: mr. P.Th. Gründe- ler: mr. M.C.C.T.M. Assel- tten-Leur, Postbus 301, le schuldeisers over de de- 'an de surseance van beta" 22 augustus 1997 te 11-1^ ;ebouw aan de Sluissingel ir Hans Rooseboom ills je de Bredase stich ting Fundament mag •eloven, heeft Breda ichttien Chinese kun- itenaars weggekaapt poor de neus van het Guggenheim Museum ii New York. Afgelo- len najaar waren Fun- iaraent en Guggen- leim tegelijkertijd in Peking. Allebei met het loei om Chinese kun- itenaars warm te ma- en voor een expositie iverzee. Vol trots presenteert Fundament deze zomer het werk van de Chi nese conceptuele kunstenaars, lie Breda verkozen hebben bo ren New York. De tentoonstel- vindt plaats in vier gebou- S'en op het Chassé-terrein. De ipening is aanstaande zaterdag. Bet is de eerste overzichtsten- oonstelling van Chinese kunst i het westen. Vandaar dat er sa alle kanten aan de kunste- laars wordt getrokken. Bijvoor- leeld door de Documenta in 1, die deze zomer weer eens Iwrdt gehouden. Organisator pan de Documenta is dit jaar de Ifemcaise Catherine David. Zij Bomt dit weekeinde hoogstper soonlijk naar Breda om het werk Ban de Chinezen te zien. [De achttien kunstenaars, die af komstig zijn uit onder andere peking, Shanghai en Canton, aken hun werk op locatie in preda. Eerder deze week was er i bijna niets van te zien. Za- iag moet alles klaar zijn. Ac- iaeler kan bijna niet. «Vorig jaar hadden we op onze aarlijkse tentoonstelling in Park Wolfslaar in Breda ook al «n kunstenaar uit China, Gu Dexin," aldus Chris Driessen, 'ie het gehele evenement na- ïens Fundament organiseert. Dezelfde Gu Dexin is er ook dit [laar weer bij. Chris Driessen, kunsthistoricus, JJolgt de Chinese kunst al een I'ijd. „Dat wil zeggen, de kunst fan Chinese kunstenaars in het besten, vooral in Frankrijk. Die [jen fascinerend werk, heel anders dan wat wij gewend zijn fan Europese kunstenaars. Toen ik me ging concentreren op het "ork van jonge kunstenaars in tana zelf, met het oog op deze '"toonstelling, kwam ik voor ten verrassing te staan. Dat Iip®. bleek juist helemaal niet nees' te zijn, maar veel meer 8®aakt in de westerse traditie beeldtaal." beeldende kunst van de twin- eeuw in China is groten- De Chinese kunstenaars staan klaar om in de ruimten van de voormalige Chassé Kazerne in Breda aan de slag te gaan. Kunstenaars uit een land zonder ateliers deels onbekend in Europa. Chris Driessen: „In de jaren '20 en '30 is er wel even wat invloed van stromingen in Europa geweest. Maar vanaf de revolutie in 1949 kon er op kunstgebied niets meer. Het enige wat mocht was calligrafie, houtsnijkunst en so ciaal realisme, in China revolu tionair realisme geheten." Die artistieke ijstijd duurde tot na de dood van Mao Zedong. „Rond 1979, in de beginjaren van Deng Xiaoping, begonnen de eerste experimenten. Infor matie uit het westen begon de bibliotheken van de kunstacade mies te vullen. De grote namen van de moderne kunst begonnen door te dringen: Duchamp, War hol, Beuys." De belangrijkste ontwikkeling werd het ontstaan van de Bewe ging '85. Dat was geen stroming, geen groep. „Eerder een filoso fie," aldus Christ Driessen. „Be weging '85 was actief in heel China. Deze beweging heeft enorm veel teweeg gebracht. Op merkelijk was dat ze veel op straat deden. Dat moest ook wel, want er waren geen galeries, geen musea, en de meeste kun stenaars hadden niet eens een atelier." Beweging '85 trok op de Chinese straten veel bekijks, kreeg wei nig begrip van de toeschouwers en werd door de overheid ge doogd. Dat wil zeggen gedoogd totdat een aantal kunstenaars zich ging bezondigen aan happe nings en performances. „Perfo- mances zijn in China streng ver boden." Toch kon er, vóór de fatale zo mer van 1989, nog een hoop in China. Driessen: „In februari vond de grote tentoonstelling China Avantgarde plaats, waar aan een vrijwel ongebreideld vrijheidsdenken ten grondslag lag. Er bestond in het land in middels ook een kunstkritiek en een moderne kunsttheorie. Tij dens China Avantgarde was er een kunstenaar die door zijn werk schoot met een pistool, er werden condooms uitgedeeld. Het logo van de tentoonstelling was het verkeersbord Verboden te keren." Maar juni 1989, de tanks op het Plein van de Hemelse Vrede, be tekende het einde. Veel heden daagse kunstenaars hadden in de maanden ervoor eieren voor hun geld gekozen en waren reeds gevlucht. „Anderen probeerden zo snel mogelijk weg te komen, en er was een harde kern die on derdook. Sinds 1989 is er onder Chinese kunstenaars geen groepsvorming mogelijk. Het enige wat je kunt doen is in je ei gen werkruimte bezig zijn met je eigen onderzoek.Installaties, conceptuele kunst en perfor- Organisator Chris Driessen en tolk Tang Di. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP mances worden in het huidige China niet gedoogd. Toch zijn dat precies de dingen die de vijf tien uitgenodigde kunstenaars in Breda komen doen. Kennelijk mogen ze in het buitenland wel het werk maken dat in eigen land verboden is. Overigens zeg gen de kunstenaars met klem dat ze niets kwijt willen over de po litieke siutuatie in hun land. Vraag ze er niet naar, zo luidt het dringende verzoek aan de pers. Hoe moeten we ons het werk voorstellen dat de kunstenaars hier zullen gaan maken. Chris Driessen: „Er is veel audio-visu- eel werk bij, met name video kunst, fotografie en computer kunst. Op het eerste gezicht lijkt het alsof ze westerse kunst naa- pen. Maar ja, ook in China heb je computers en video, en internet. Het materiaal dat ze gebruiken is hetzelfde, maar de inhoud is volstrekt anders dan wij gewend zijn. De inhoud is puur Chinees, het is Chinese thematiek, Chine se problematiek." Enkele thema's die tijdens de tentoonstelling Another Long March aan de orde komen zijn volgens Chris Driessen: Het verdwijnen van het collec tieve geheugen. De allesover heersende band met ouders en voorouders in China begint te verdwijnen. China wordt in toe nemende mate individualistisch. De nieuwe consumptiecultuur. Ondanks de politieke onvrijheid wordt China economisch gezien steeds meer een marktsamenle- ving. Kunstenaars staan ener zijds positief tegen de aanwas van verkrijgbare artikelen, an derzijds staan ze sceptisch tegen de veranderingen in de identiteit van de Chinese samenleving. De rol van de vrouw. Dat is een thema van vrouwelijke kunste naars. „Van de achttien kunste naars die we hebben uitgeno digd, zijn er drie vrouw. Hoewel volgens Mao man en vrouw ge lijk zijn, is het tegendeel in Chi na waar. Sinds de Vrouwencon ferentie van de Verenigde Naties in Peking is de positie van de vrouw in China een belangrijk thema geworden." Opvallend is het apolitieke ka rakter van het werk. Het is geen protest-kunst in de politieke zin van het woord, geen werk van dissidenten. De reden daarvan laat zich raden. Chris Driessen is om deze mani festatie voor te bereiden twee maanden in China geweest. „Ik ben in oktober en november vo rig jaar geweest, hoofdzakelijk voor 'atelierbezoek'. Op het mo ment dat we gingen had ik nog geen zekerheid dat we Another Long March konden financieren. Ik ben in verschillende steden geweest, maar de grootste con centratie kunstenaars zit toch in Peking. Vlak voordat wij daar waren was er een delegatie van het Guggenheim Museum in New York geweest. Die zijn be zig met een tentoonstelling 5000 jaar Chinese kunst. Wij hoorden de kunstenaars onder elkaar praten, verstonden er natuurlijk niets van, behalve de woorden Breda en New York. Uiteindelijk bleek dat ze Breda veel aardiger vonden voor een buitenlandse reis." Steun en toeverlaat voor Funda ment in Peking was Tang Di. „Zij was onze tolk en gids. Ik kende haar van vorig jaar, en ze is nu ook in Breda. Ze is onmis baar voor ons. In Peking had ze een hele agenda voor ons klaar liggen. Het was een hele drukke tijd, alle dagen zaten vol. Op het vliegveld voor de terugreis had den we nog onze laatste af spraak." Kunstenaars moeten in China onder volstrekt andere omstandigheden leven dan in Europa. „Er zijn geen facilitei ten, ze hebben geen ateliers. Tentoonstellingen houden ze in de huiskamer voor collega's en vrienden. Wat ook gebeurt is dat ze ansichtkaarten van hun werk maken en die rondsturen, of ruimte kopen in de krant." Ambitieus zijn ze genoeg, zo merkte Driessen. „Hun docu mentatie was goed in orde, ie dereen die we vroegen wilde graag naar Nederland komen. Overigens zou op vlak na ons vertrek, op 1 januari dit jaar, de eerste tentoonstelling worden geopend sinds juni 1989. Een dag van te voren, op 31 decem ber, werd die tentoonstelling verboden. De catalogus was al klaar, maar die was gefinancierd door iemand uit Hongkong, dus waarschijnlijk wrong hem daar de schoen. Het zou een tentoon stelling zijn geweest van kunste naars waarvan er nu een aantal in Breda zijn." Terug in Nederland werd de or ganisatie van Another Long March geconfronteerd met het blijde nieuws dat het geld voor de manifestatie rond was. De Mondriaan Stichting was over stag en in het kielzog volgde de provincie Noord-Brabant, die nog nooit zo veel subsidie voor een groepstentoonstelling heeft beschikbaar gesteld. Het Prins Bernard/Anjer Fonds voorziet in de kosten voor het maken van een fraai boekwerk, dat uiter aard pas gemaakt kan worden zodra alle werken klaar zijn. Nu al is duidelijk, dat Another Long March een boeiend amalgaam zal opleveren van installaties, waarin het individuele en collec tieve verleden van de kunste naars, maar óók de identiteit van de actuele werkomgeving (voor malige kazerne) te herkennen zal zijn. Een vraag tenslotte over de loca tie van de tentoonstelling. Waar om kiest de stichting Fundament na vier keer een buitententoon stelling in Park Wolfslaar voor een totaal andere omgeving? Het antwoord ligt in het feit dat de opstallen in het park - waar Fundament kantoor houdt - mo menteel worden gerenoveerd en verbouwd. Daarom is zowel de tentoonstellingslocatie als het kantoor voor één zomer ver plaatst naar het Chassé Terrein. „Maar," zo verzekert Chris Driessen, „het betekent niet dat we definitief afscheid van Wolf slaar hebben genomen." I 'Another Long March', Chinese con ceptuele kunst. Organisatie Funda ment in samenwerking met Marianne Brouwer (Kröller-Müller Museum). Plaats: Chassé Kazerne Breda, ingang Keizerstraat. Geopend dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur, zondag 11.00-17.00 uur, maandag gesloten. (Van 31 mei t/m 3 augustus) Shakespeare en Mendelssohn openen het Holland Festival PAGINA D2 Matthijs Vermeulen: gecompliceerd componist PAGINA D3 Allerduurste Europese film mist spanning en verhaal Baarle-Nassau heeft bijzondere buitengalerie PAGINA D4 PAGINA D5 Astrid Roemer over toekomst van Suriname PAGINA D6 00 uur en na telefonische afspraak 1 iderdagavond van 18.00 uur tot ier kan tot en met 26 juni 1997 bedenkingen inbrengen bij de in Verkeer en Waterstaat, de hoofdingenieur-directeur kswaterstaat in de directie bant, Postbus 90157, s-Hertogenbosch. e een bedenking inbrengt kan en bij aparte brief verzoeken ersoonlijke gegevens niet bekend lefonisch (073 - 6817293), bij /óór 13 juni 1997, daarom zal op een nog nader te bepalen gelegenheid worden geboden om ntwerp van gedachten te wisse ls deze bijeenkomst, waarvoor de wordt uitgenodigd, wordt u in nheid gesteld mondelinge beden- te brengen. Grote Gids DONDERDAG 29 MEI 1997 het verkrijgen van nadere inlichtin- (tegen betaling) van kopieën van ige gelegde stukken kan men zich ot de onder 1genoemde instantie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 27