(OOP Bij Scania 300 banen op de tocht 0900 20 25181 ndt eur moet Wijnolst wilde te veel te snel nton Fietsenproductie voorlopig gestagneerd Gebruik belastingdiskette bijna verdubbeld Philips legt leverancier Origin zijn wil op Zet je zaak in de lift. DE STEM ECONOMIE Navo Concentratie in Zweden Bonden vrezen opsplitsing Holec-bedrijf KOP MUNT Tsjakkassa! nieuws KORT Philips verkoopt belang B O 'Belastingvrij dividend nog even veilig' Banken kopen tegeldivisie Sphinx de ZAKENLIFT Voor iUrHn tn qroeita 111 i i WOENSDAG 28 MEI 1997 A7 or half tien van de nacht heb- rie van Algeme- urende ontmoe- premier Kok en aal van het Rid- "ervolgens teke- Zaken Allbright koorden, leis Noordeinde, en - de overige edruppeld vanaf uner, dat wordt 00 uur met toe- as, de Marshall- ton stapt uit zijn e voet tussen een Behalve de Ame- toespraak tijdens ok en zijn vrouw n in de oude ver hen vliegen ver hij vertrekt om xander naar Rot- een Marshall vie- zorgvuldig gese- kt daar opnieuw r Den Haag. Zijn r morgenochtend klein uurtje later iphol in het presi- vindt dat de Ne- De Vos van Steen- igen beweging, dan ~en) hem een ande- ekend doet hij dat het ministerie. Ikestein kan De Vos ijk beter dezelfde als de voormalig am- in Madrid, Koïthais apte in 1986 op nadat et openbaar had uit- tegèn de wapenwed- het Westen en de Sovjetunie. Moskou bevestigen assadeur in gesprek- ssische functionaris- egelijk zijn reserves over de Navo-plan- raak geraakte diplo- verder in een opmer- nieme brief aan de Vrede en Veiligheid, an deskundigen die de an Buitenlandse Za- fensie adviseert, zijn over de voorgenomen van de Navo met Warschaupactlanden bij andere officiële ge- heeft de ambassadeur ijk zijn persoonlijke naar voren gebracht, n Steenwijk is van me- Navo geen rekening t specifieke Russische :den. De dissidente am- geeft geen commen- e uitlatingen van Bol- egslieden rond de Ne- ambassade in Moskou en De Vos van Steen ier eigenzinnig en auto- ;t is met hem niet ge- opereren," aldus een De Vos van Steenwijk 'eenmansguerrilla' in een groot aantal wenk- doet fronsen, zou de eur niet verontrusten, die consternatie juist ^en^erdag AS- vrijdag 30 en zaterdag 31 mei iote partij meubilair. ;hte transpdbtschade hebben. 30 en zaterdag 31 mei. de atodmweg 1 te roosendaal. ƒ.100,- ƒ.109,- 59,- ƒ.120,- ƒ.350,- 99,- 99,- 495," 90,- ƒ.250," ƒ.200,- 4706 PN Roosendaal 50542 Fax: 0165-557620 nei van 10.00 tot 17.00 u nei van 9.30 tot 15.30 u Van onze redactie economie Dieren/Heerenveen - Het fietsseizoen is nog maar nau welijks begonnen of de fiet senmaker moet al op de vraag naar bepaalde soorten fietsen ■nee' verkopen. De productie van de sportieve fiets stag neert op het ogenblik omdat de fabrikanten niet genoeg onderdelen in huis hebben. Het gaat voornamelijk om rem den, derailleurs en versnel lingsnaven. Die komen uit het Verre Oosten en worden gemon- leerd op de in Nederland gepro duceerde sportieve fietsen: de hy bride fiets, de atb, de mountain bike, de 'trekking'- en de race- fiets. Die maken 35 procent van de markt uit. De productie van de stads- en kinderfietsen (de reste rende 65 procent van de totale markt van 1,3 miljoen fietsen) ondervindt geen enkele vertra ging omdat die rijwielen worden samengesteld met alleen West- Europese onderdelen. Het einde van het seizoen vorig jaar was voor de branche niet best, waardoor de handel zeer te rughoudend was met de bestel lingen voor het nu lopende sei zoen. De producenten, die ook zo weinig mogelijk dure voorraad willen aanhouden, hebben op hun beurt veel minder onderde len in het Verre Oosten besteld. En omdat met een levertijd van 'zeker' drie maanden moet wor den gerekend, zal de producent die de boot uit Japan mist, ook het seizoen missen. H. Wezenaar, Batavus- en Kogadirecteur en voorzitter van de producenten vereniging, erkent dat er proble men zijn in de branche, maar ont kent dat die uitzonderlijk zijn. „Vooral de sportieve fiets is nu eenmaal een zeer modegevoelig en seizoenafhankelijk product, waarbij een seizoen nooit langer duurt dan zes maanden en volle dig bepaald wordt door het weer. Daarbij komt dat de smaak van het publiek moeilijk te voorspel len is en zelfs naar regio ver schilt." Ook bij Gazelle in Dieren zijn problemen ontstaan voor een kwart van de totale productie omdat er niet genoeg onderdelen zijn. „Een fiets is geen auto, waarop een klant nog wel een paar maanden wil wachten", zegt marketingmanager K. Dantuma. „Iemand die voor een fiets in de winkel komt, wil er eigenlijk di rect op kunnen wegrijden, zeker niet over twee maanden. Je moet direct kunnen leveren wat de klant wil en dat kun je alleen als je een zekere voorraad hebt, niet te veel, want een sportieve fiets is zo modegevoelig dat je niet twee jaar achter elkaar dezelfde uit voering kunt aanbieden." De Zeeuwse fietshandelaar H. Je- remiasse, voorzitter van Bovag- Tweewielers, vindt dat de fietsfa- brikanten veel te voorzichtig hebben besteld bij hun Aziati sche toeleveranciers en daarvoor nu moeten boeten. De detaillisten missen daardoor niet alleen om zet, maar ook dreigt het gevaar dat ze door die leveringsproble men steeds grotere orders gaan plaatsen en aan het eind van het seizoen met een voorraad oude modellen blijven zitten. Volgens Jeremiasse hebben vooral Gazel le, Koga en Sparta nu de langste levertijden. Wezenaar van Batavus ziet voor de markt als geheel niet zo'n heel groot probleem. „Wordt de con sument bij het ene merk gecon fronteerd met een te grote lever tijd, dan wijkt hij gemakkelijk uit naar een ander merk, net zo lang tot hij vindt wat hij zoekt. Alleen voor onze Koga zijn ze nog bereid een maand of twee te wachten. Maar dat is dan ook een speciale, dure fiets, die wel lan ger dan één seizoen in de mode blijft." Zwolle - Scania hevelt de montage van motoren en assen in Zwolle mogelijk over naar Zweden. Als de operatie doorgaat, raken 300 van de 1950 werknemers bij Scania Nederland hun baan kwijt. Het bedrijf onderzoekt de mo gelijkheden om de betrokkenen vervangend werk te bie den. Volgens een woordvoerder van Scania Nederland neemt de top van de truckfabrikant in Zwe den pas in augustus een beslis sing over centralisering van de Europese productie van motoren en assen. Het onderzoek richt zich op of concentratie in Nederland öf in Zweden, maar de zegsman er kent dat het thuisland er beter lijkt voor te staan. „De moge lijkheden om die productie te automatiseren nemen toe en dan is het de vraag waar je wilt in vesteren. In Zweden is al geïn vesteerd, daar staat het hoofd kantoor en bovendien het ont- ■Akelcentrum." Scania verwacht door de monta ge van motoren en assen op één locatie te laten plaatsvinden de kosten te kunnen beperken. Vooruitlopend op de conclusies van het management in Zweden bekijkt Scania Nederland de mogelijkheden van alternatief werk voor de mensen van wie de baan zou komen te vervallen. „We zouden de wagens comple ter kunnen afleveren bij de im porteurs en dealers dan nu het geval is," wijst de woorvoerder op bijvoorbeeld het spuiten van de cabines in de gewenste kleur. In Meppel, waar sinds de over schakeling op de nieuwe 4-serie alleen nog kale cabines worden ingericht en afgebouwd, heeft het bedrijf nog een spuiterij staan. „We verwachten bovendien de komende tijd te groeien. Daartoe kunnen we de assemblage-capa citeit opvoeren," aldus het be drijf. Scania maakt in Neder land momenteel gemiddeld 70 trucks per dag, nog iets minder dan DAF Trucks dat in de ko mende weken wil opschakelen van 75 naar gemiddeld 85 wa gens per dag. Evenals DAF maakt Scania voor (ADVERTENTIE) Specialist in Exact Bel gratis,- Q800-023SS33 een deel gebruik van tijdelijk personeel. Van de 1950 werkne mers in Zwolle (1650) en Meppel (300) hebben er 150 een contract voor bepaalde tijd. Ridderkerk (anp) - De vak bonden bij Holec Machines en Apparaten (HMA) uit Ridder kerk vrezen een opsplitsing van dit bedrijf in drie onder delen. De plannen kunnen lei den tot verlies van werkgele genheid, zei bestuurder F. Szablewski van de Industrie bond FNV gisteren. HMA is vooral actief in de rail- bouw. Het bedrijf wil drie werk maatschappijen oprichten: Trac tie, Systemen en Producties Services. Daarboven komt een holding, die facilitaire diensten levert. Szablewski dicht de eerste twee divisies kansen toe, maar de derde groep (250 werknemers) zou het loodje leggen in de con currentie met andere productie bedrijven in de industrie. „Er is erg weinig in geïnvesteerd.," al dus de bestuurder. Bij HMA wer ken in totaal 600 man. Volgens de FNV'er is HMA-moe- der Begemann erop uit het doch terbedrijf uit Ridderkerk op een zo voordelig mogelijke wijze te verkopen. „Wij willen voor alle onderdelen een betere toekomst," vatte Szablewski het verzet van de bonden samen. HMA-directeur E. Yntema noem de de ophef van de bonden een storm in een glas water. De sug gestie dat voor 250 personeelsle den een sterfhuisconstructie dreigt, weersprak hij heftig. Vol gens de HMA-directeur is de be oogde opsplitsing bedoeld om het bedrijf sterker en marktgerichter te maken. Ook het door de bonden geaffi cheerde zorgenkindje, Producties Services, heeft volgens Yntema goede toekomstmogelijkheden. Hij denkt dat deze divisie kan profiteren van de groeiende stroom opdrachten in de toeleve- ringsmarkt. Prof. dr. ir. Niko Wijnolst (50) pakt zijn spulletjes en vertrekt. Van onze Haagse redactie Den Haag - Voorzitter N. Wijnolst (50) van werkge versvereniging MKB-Neder- land heeft gisteren met on middellijke ingang zijn func tie neergelegd. „Hij wilde te veel in te korte tijd," aldus vice-voorzitter Th. Evers, die tijdelijk het voorzitterschap op zich heeft genomen. Volgens Evers is er geen sprake van dat Wijnolst de laan uit is ge stuurd. Wijnolst is zelf vertrok ken, omdat hij binnen het be stuur alleen stond in zijn wens de financiële armslag van MKB-Ne- derland structureel te verbeteren door een contributieverhoging. De overige bestuursleden zien geen kans een dergelijk voorstel snel en ongeschonden door de achterban aanvaard te krijgen. Wijnolst, die pas ongeveer een jaar voorzitter was, beperkte zich gisteren tijdens een inder haast belegde persconferentie tot een korte verklaring. De Ko ninklijke Vereniging MKB-Ne- derland, in 1995 ontstaan door fusie van KNOV en NCOV, ligt goed op koers, en is ook de geld verslindende fusie te boven ge komen. Contributie „We zijn vreselijk succesvol, we bewegen ons op een opgaande markt. Binnen het bestuur is geen verschil van inzicht. Het enige is dat ik de financiële slagkracht wil verhogen. Maar bij de achterban is geen draag kracht te vinden voor een con tributieverhoging van 10 pro cent. Dat vind ik een klap in het gezicht van de organisatie," zei Wijnolst vlak voordat hij spoor slags het kantoor van MKB-Ne- derland in Delft verliet. Wijnolst zou die extra inkom sten willen gebruiken voor we tenschappelijk onderzoek, nodig om bij de belangenbehartiging voor het midden- en kleinbedrijf beter beslagen ten ijs te komen. Zijn opvolger ad interim Evers, zelf voorzitter van de Metaal unie: „We waren het eens over het beleid, maar niet over de fi nanciële offers die we daarvoor zouden moeten brengen. Door zijn inzicht heeft hij het door zicht verloren. Wijnolst was zo gericht op het beleid dat hij in het financiële plaatje geen gat meer zag." Evers noemde de ver trokken Wijnolst 'een tikkeltje te ambitieus' en 'te ongeduldig'. „Jammer dat hij niet de souples se op heeft kunnen brengen om FOTO ANP ons dringend beroep op hem om te blijven te honoreren." Beleid In het beleid zal weinig veran deren, aldus Evers. Maar voor onderzoek zal MKB-Nederland voorlopig geen beroep doen op dure instituten. „En we gaan zo als we van plan waren de regio versterken, veel leden werven. Dat brengt meer op. Maar ook dat ging de heer Wijnolst te lang duren. Wij vinden echter dat je geen werkgevers van de straat kunt plukken en ze een rekening sturen." De geplande activitei ten van MKB-Nederland gaan gewoon door. „Ook de Zomer- borrel 3 juni in perscentrum Nieuwspoort," besloot Evers om maar te illustreren dat er met MKB-Nederland zelf niets aan de hand is. Den Haag (anp) - Het gebruik van de belastingdiskette is dit jaar bijna verdubbeld ten op zichte van 1996. De Belasting dienst heeft namelijk al 700.000 aangiften binnen die met het computerschijfje zijn ingevuld. In 1996 waren dat er 380.000. Dat zei directeur-generaal Van Lunteren gistetren bij de presen tatie van het jaarverslag van de Belastingdienst. Bij de belasting kwamen ongeveer 500.000 dis kettes per post binnen, in 200.000 gevallen werd de computerinfor matie per modem verzonden. Het grootste deel van de miljoenen particulieren gebruikt nog steeds het oude vertrouwde aangiftefor mulier. Uit het jaaverslag blijkt dat één op de drie particulieren het aan giftebiljet „ingewikkeld, onbe grijpelijk en onoverzichtelijk" vindt. Ruim 40 procent besteedt dit werk dan ook uit, terwijl 45 procent de hulp van anderen no dig heeft. Niet blij Van Lunteren geeft toe dat hij niet blij is met deze cijfers. „Er blijven mensen in Nederland die zeggen, dit is een blauwe envelop, dit is van de Belastingdienst, dus is het ingewikkeld, dus beginnen we er niet aan. Het is misschien een schrale troost, maar ik heb nog nergens een aangiftebiljet gezien dat eenvoudiger is dan in Nederland." Van Lunteren wijst erop dat aan gifte per diskette al veel eenvou diger is, omdat het programma mensen bij de hand neemt. „Maar dan hou je nog steeds dat mensen zeggen: dit is een computer, dit is technisch." Toch lijkt de promotie van de be lastingdiskette op radio en tv veel mensen over de streep te trekken. „Negentien van de twintig men sen zegt; Oh, als Olga het kan, dan kunnen wij het ook," aldus Van Lunteren. Ook op andere manieren probeert de dienst burgers en bedrijven behulpzaam te zijn. Het gaat on der meer om directe bereikbaar heid in de directe omgeving van bedrijfsterreinen. Zo kunnen particulieren die rond Schiphol werken dit jaar ter plaatse hun aangifte regelen. Het ligt in de bedoeling deze service uit te brei den naar andere grote bedrijf sterreinen. Na 1 september wordt de ope ningstijd van de belastingtele foon voor particulieren verruimd tot 10 uur 's avonds. Voor begin nende ondernemers is er een lan delijke startersdesk opgezet. Bo vendien komt steeds meer infor matie beschikbaar op internet. Fraude Overigens heeft de Belasting dienst in 1996 ook werk gemaakt van fraudebestrijding. Zo heeft de landelijke actie speelautoma ten ertoe geleid dat de branche over 1996 een 400 miljoen gulden hogere omzet heeft opgegeven. Dit levert de schatkist 185 mil joen gulden extra op. foor Chris Paulussen Eindhoven - Na een worste ling van enkele maanden ziet net ernaar uit dat Origin zich schikt naar de wensen van Philips, dat voor 82,4% eige naar is van de leverancier van informatie-technologie (IT). Nadat Philips al eerder dui delijk had gemaakt dat Ori gin zijn ambities om te groei- en moest temperen, werd deze week bekend dat de IT-leve- tancier zich ook gaat reorga niseren om het moederbedrijf als klant beter van dienst te hunnen zijn. Philips is met afstand de groot je klant van Origin. Van de 3.500 werknemers van de IT-le- verancier zijn er meer dan 5.000 Werkzaam voor het Eindhovense e ektronica-concern. Van de om- 'n 1996 2,4 miljard - komt dik 40% van Philips. e dominante positie van Phi- 1PS te verklaren uit de voor geschiedenis van Origin, dat is ontstaan uit fusies van automa tiseringsbedrijf BSO met eerst de Philips-automatiseringsafde- ling Pass (1990) en later Philips Communications Processing Services (1996). De integratie van het alternatieve BSO met de veel formeler georganiseerde Philips-bedrijven is heel moei zaam verlopen. Bovendien lijkt nog steeds niet duidelijk wat Philips met Origin van plan is. Eerst moest Origin fors groeien en klaar worden ge stoomd voor een beursnotering. Ex-topman Jan Timmer haalde daarvoor Geoffrey Carroll en Thomas Butler weg bij de veel grotere Amerikaanse concurrent EDS. Carroii verdween al na en kele maanden van het toneel - waarschijnlijk omdat zijn ideeën botsten met die van de Philips- top waarna Butler het alleen voor het zeggen kreeg. In februari bij de presentatie van een verlies van 108 miljoen - toegeschreven aan fusiekosten - stak Butler zijn ambities niet on der stoelen of banken. Door uit breiding van de wereldwijde dienstverlening via het Origin- netwerk aan internationaal ope rerende klanten (Procter Gam ble, ABN Amro, Shell etc.) zou het aandeel van Philips in de omzet in 2000 moeten zijn terug gebracht van ruim 40% tot 25%. In die periode zou de omzet moe ten groeien tot 7 miljard. Met een bedrijfsresultaat van 7% van de omzet zou een beursnotering in Amsterdam en New York nog voor de eeuwwisseling een feit moeten zijn. Butler werd prompt teruggeflo ten door Philips-topman Cor Boonstra, die inmiddels aan een grote schoonmaak was begon nen. Origin moest een toontje la ger zingen, orde op zaken stellen en zijn groeiplannen op een waakvlammetje zetten. De boodschap kwam over. Butler liet eerder deze maand weten dat hij in overleg met de aandeel houders - Philips dus - had be sloten om gas terug te nemen. Zijn nieuwe doelstelling is een omzet van minimaal 6 miljard in 2002. Grote overnames zijn voorlopig van de baan. Dit jaar worden naar verwachting nog 2.500 nieuwe mensen aangeno men. De komende jaren zullen dat er hooguit nog 2.000 jaar zijn. Daarbij moet worden aangete kend dat Origin actief is in een branche die wereldwijd zal groeien van ƒ290 miljard in 1997 tot ƒ450 miljard in 2000. Butler kon het dan ook niet laten om Philips erop te wijzen dat het 'in een uitdunnende markt zit' en dat er tegen het einde van het de cennium waarschijnlijk geen te levisieproducent is die nog winst maakt. Ook opperde hij - aldus de Automatiseringsgids - dat Philips liever een ideine IT-leve- rancier zou willen dan een gi gant als IBM of EDS die het con cern zou overvleugelen. Bij de presentatie van de kwar taalcijfers maakte Dudley Eus tace, de tweede man van Philips, zijn onvrede over de gang van zaken bij het IT-bedrijf duide lijk. Hij stelde echter ook met nadruk dat Philips zijn belang in Origin niet wil verkopen. „Wij willen de situatie bij Origin ver beteren. Er is door de invoering van de euro en het millennium probleem zoveel vraag naar in formatietechnologie. Daar moet geld mee te verdienen zijn." De nu aangekondigde reorgani satie bij Origin heeft tot gevolg dat topmanagers van het IT-be drijf zich direct zullen gaan be moeien met de dienstverlening aan Philips in 45 landen. De nieuwe structuur, die volgende maand al volledig moet zijn in gevoerd, is tot stand gekomen met inbreng van het Philips-ma nagement. Ongeveer 150 mede werkers van Origin zullen daar door andere verantwoordelijk heden en bevoegdheden krijgen. „Als Philips verandert, zal Ori gin zich daaraan moeten aanpas sen," verklaarde een Philips- woordvoerder gisteren. Zijn col lega van Origin ontkende dat de herstructureringen door Philips zijn afgedwongen. „Wij hebben zelf het initiatief daartoe geno men na het vertrek van Peter Overakker, die verantwoordelijk was voor het wereldwijde Phi lips-account. Natuurlijk hebben wij Philips als klant daarbij wel geraadpleegd." De relatie met Philips wordt vol gens de Origin-woordvoerder door de herstructurering ver sterkt en meer toekomstgericht. Onlangs is ook overeengekomen dat Origin de komende drie jaar als IT-huisleverancier van Phi lips een voorkeursbehandeling geniet. Dat heeft enkele Philips- dochters er naar verluidt niet van weerhouden om met andere (everanciers in zee te gaan. Misschien is die Emile Ratelband toch wel een veel sympathie kere jongen dan vermoed. Eerlijk gezegd had ik geen ho ge pet op van Tsjakka Emile. Echt zo'n net iets te positieve jongen, zo'n positivo die der mate verpletterend blij is dat je tegelijkertijd weet dat het een pose is en toch hoopt dat hem eens een vreselijk onge luk gaat passeren, opdat hij verdoemd is zijn leven vol te zingen met zwarte blues. Dat was tot voor kort. Maar ik heb mijn kijk op Ratelband geheel moeten bijstellen nu Tsjakka Emile hoofdfigureert in een commercial voor Fair- Go, een pensioenproduct van de Achmea Groep. We zien Emile (sportief jasje uit, giletje aan, vrolijke oranje stropdas om) voor een bom volle zaal met carrière-geile managers. Allen in een stan daard wit overhemd met stropdas, allen even enthou siast en uitgelaten, zoals vol gens mij al die loopbaanjon gens hun leven lang de onver woestbare positivo moeten uithangen omdat ze promotie anders wel kunnen vergeten. Dus volgen ze goeroes die be weren dat leiderschap zich pas bewijst tijdens een survival- tocht door de Ardennnen. Aan het eind van de twintigste eeuw denkt elk ontwikkeld mens: hoe zou je in hemels naam kunnen overlijden in de Ardennen, met op elke steen worp een telefooncel of een café. De manager die aan zijn baas vraagt of hij dan soms chef van de kampeer-afdeling wordt, krijgt een snauw en een grauw en laat het met het oog op zijn hypotheek wel uit zijn botte bol om verdere lastige vragen te stellen. Het overle- vingsaspect slaat namelijk niet zozeer op het lijfelijke leven als wel op de vraag of de afde ling zal worden onthoofd. De manager die zich een na tuurlijk leider heeft getoond bij het ploegsgewijs bouwen van een vlot, krijgt straks na melijk de complete leiding van het bedrijf in handen. De winnaar beseft hoe gelukkig hij is geweest dat zijn vader ai- tijd kampeerde en niet neer streek op een luxueus vier- sterren- bungalowpark. Twee jaar later, als het hoofd kantoor heeft verzonnen dat de rendementen niet aan de verwachtingen voldoen, staat er weer een andere goeroe op de stoep. De kampeerjongen krijgt een gouden handdruk Door Willem Reijn zodat hij nog jaren op Sport- huis Centrum kan bijkomen en het groepsgebeuren stort zich op de rollenspelen, omdat de echte leider pas in die set ting op natuurlijke en onge dwongen wijze geboren kan worden. De Ardennem-survi- valtocht is wegens gebrek aan echt succes weer uit. Die typjes staan dus enthou siast te juichen voor Ratel band. Emile heeft het zootje bedrijfstrappenklimmers lek ker opgehitst en hij roept: „Vandaag zet je de eerste stap op weg naar de toekomst!" Laat die zin nog eens rustig bezinken. U krijgt hem gratis. Smeekt de wanhopige mens er niet om te worden besodemie terd? „Tsjakka!!! We gaan over vuur lopen," kraait de Ratten vanger van Nederland en kijk: de knaagdieren wandelen vro lijk achter De Leider aan. Je weet dat het reclame is, maar toch: welke Nieuwe Leiders zou dit soort mensen nog meer blind volgen? Mogen we nog blij zijn dat het die on schuldige prietpratende Emile is. De clou van het filmpje is dat één man achterblijft in de schouwburgzaal. Wat een on zin, denkt hij. Want zijn toe komst is al gedekt - met een verzekering van FairGo. De aardigheid is dat Emile Tsjakka Ratelband meewerkt aan een reclame, die zijn hele oeuvre degradeert tot een Jo- mandaïsme voor managers. Ratelband geeft zonder géne toe dat de smeulende kolen- truc een dood konijn uit een hoge hoed is. Een knipoog naar zijn optredens, die de meelopers in vervoering brachten met een spiegel, die hen belachelijk maakte. Reken maar dat Emile heeft gelachen al die tijd. En nu het Ratelband-effect is verdwe nen, ontmaskert hij zich met een driewerf Tsjakkassa! Eindhoven - Philips verkoopt haar belang van 25 proecent in de Deense audio-videoproducent Bang Olufsen terug aan de B O-holding. De aandelen worden verkocht voor 160 miljoen gul den waardoor - in vergelijking met de aankoopsom in 1990 - Phi lips een winst behaald van circa zestig miljoen. De nauwe samen werking tussen beiden blijft wèl gehandhaafd. Met de aandelen- verkoop draait Philips niet de gehele deal van 1990 terug. De uit wisseling van kennis en ervaring, gezamenlijke exploitatie van technologie en wederzijdse licensing blijft voor de komende vijf jaar gehandhaafd. Amsterdam - Beleggers in Shell houden nog ruim twee jaar extra de mogelijkheid om belastingvrij stockdividend te innen, via de Dordtsche Petroleum-Industrie Maatschappij. De Dordtsche haalt daarvoor een kunstje uit, waarbij de splitsing van het aan deel wordt aangegrepen om de nominale waarde ervan extra te verlagen. De Dordtsche is een beleggingsmaatschappij met uit sluitend aandelen Koninklijke Olie, die zijn succes baseert op het fiscaal aantrekkelijke stockdividend op basis van de agio-reser ve. De belastingdienst is akkoord gegaan met het kunstje van de Dordtsche. Maastricht - Het noodlijdende sanitairconcern Sphinx Gustavs- berg in Maastricht verkoopt zijn tegeldivisie aan investerings fondsen van twee grote Nederlandse banken en het management. Bij Sphinx Tegels werken circa 500 mensen, van wie 450 in Maastricht. De jaaromzet bedraagt ongeveer honderd miljoen gulden. Het bedrijf maakt een bescheiden winst. Welke prijs Sp hinx Gustavsberg voor de tegeldochter ontvangt, is onbekend. Partijen willen de overnamesom niet prijsgeven. „We hebben een faire prijs gekregen", aldus een woordvoerder van Sphinx. (ADVERTENTIE) illlsBli Ie hebt plannen om voor jezelf te beginnen of je bent als óndernemer succesvol op weg. Dan bel je De Zakenlift voor gerichte adviezen en professionele ondersteuning. Eén telefoontje en je zit op een hoger niveau: 44 cent per minuut De Zakenlift is een project van IMK Voorlichting

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7