DE STEM 6 Ik was geen kouwe kikker' Commentator Herman Kuiphof (77) zit nog steeds op de perstribune Nederlanders voelen voor tv-geweldchip Gerrit Kouwenaar wint VSB Poëzieprijs Marion Herbst Italiaanse prijs voor choreograaf Hans van Manen Natacha Atlas James Taylor Frank Zappa Wu-Tang Clan 3 Colours Red DE STEM Gids 11 WOENSDAG 28 MEI 1997 Dl Hilversum (anp) - Bijna de helft (44 procent) van de Nederlan ders is voor invoer van een zogeheten geweldchip voor televi sietoestellen. Daarmee kan een tv-toestel zo worden afgesteld dat programma's waarin geweld voorkomt niet te zien zijn. Hij is meer dan vijftig jaar sportschrijver en was meer dan dertig jaar televisiecommentator. Jaren waarin hij uit groeide tot een bekende Nederlander. Herman Kuiphof (77), de eminen ce grise van de Neder landse sportjournalis tiek, gaat het nu rustiger aandoen. Hij wil de kri tiek voor zijn. Door Theo Vaessen De open haard van zijn woonkamer ligt tot aan het rookkanaal vol met lege doosjes en kistjes sigaren. Een berg afval die de koude wintermaanden heeft over leefd. „Ik heb tientallen ja ren onnoemelijk veel si gaartjes gerookt. Maar ze hebben mijn stem niet aan getast. Een cadeautje." Veel generaties hebben naar de stem van Herman Kuiphof geluis terd. Een stem om mee te overtui gen, een stem om het juiste effect te sorteren en een, soms over slaande stem om zijn betrokken heid tot uitdrukking te brengen. Maar ook een stem om mee te zin gen. „Ik had vroeger een mooie tenors tem. Zong op feestjes en in revues. Op mijn 21e zat ik enkele maan den bij een operettegezelschap. Kreeg de hoofdrol van een operet te met een zestigjarige vrouw in een rolstoel als tegenspeelster. Ik moest op mijn knieën voor haar een vurig liefdeslied zingen. Heb ik één keer gedaan. Had medelij den met die vrouw, ze kon nog goed zingen ook, maar dat vond ik belachelijk." Einde zangcarrière. De zevenenzeventig jaren hebben zijn gezicht nog niet gekerfd met ouderdomsrimpels. Slechts enkele diepe groeven tonen de weg die hij is gegaan. Zijn zilvergrijze haar dos is nog vol, zijn rijzige lichaam strak en mager, zijn blauwe ogen twinkelen helder achter dikke brillenglazen. Elf jaar na zijn pen sionering werkt Kuiphof nog steeds. Als free-lancer, al is zijn werkterrein nu begrensd tot zijn werkkamer in zijn herenhuis in Soestdijk. Daar, in de schaduw van het ko ninklijk paleis, woont hij, sinds de dood van zijn vrouw zeven jaar geleden, alleen. Maar hij voelt zich niet eenzaam, al overvalt hem soms nog dat gevoel van verlies, zo diep als een tropische regenbui. Herman Kuiphof, de nestor van de sportjournalistiek: „Sport is een levendig bedrijf, maar ook een oppervlakkige bezigheid." FOTO ENGEL LAMEIJER/WFA „Ik heb een vaste vriendin die echter niet bij me woont. Ze heeft negen chique modezaken in het Kennemerland. Mijn drie kinde ren wonen wel vlakbij." Geen verdienste De nestor lijkt nog niet in de win ter van zijn leven. „Dat je nestor wordt, is een kwestie van blijven werken en vooral doorgaan met adem halen. Het is geen verdien ste, de anderen zijn gewoon wat eerder gestopt." Hij rijdt in een zilvergrijze Mitsubischi coupé en tennist nog recreatief. In de week einden bezoekt hij wedstrijden van Ajax of FC Utrecht. Zit dan op de perstribune. „De plaats waar ik hoor." Hij doet nu alleen nog maar din gen die hij leuk vindt en waarvoor hij niet te ver meer hoeft te reizen. „Ik mis de felheid van vroeger." Hij schrijft, op een twintig jaar oude draagbare typemachine, een wekelijkse column voor de NRC en het Utrechts Nieuwsblad. Heeft elke dinsdag een gesproken column in RTL's sportcafé en op de Wereldomroep. Geeft nu en dan lezingen voor arbiters en trai ners - causerietjes, noemt hij die - en ontvangt leerlingen van de school voor journalistiek bij zich thuis voor hun scripties. En be antwoordt brieven van oudere mensen - 'soms heel lange epistels' - die reageren op zijn stukjes. Zijn geheugen is nog intact, 'al komt er nu en dan wat grijze mist binnen drijven.' Hij leest nog veel en kijkt regelmatig naar sportevenemen ten op de televisie. Luistert het liefste naar het commentaar van Frank Snoeks, „de beste voetbal verslaggever van dit moment." Zestien jaar geleden werd Kuip hof zelf uitgeroepen tot beste voetbalcommentator van Neder land. Het tastbare bewijs daarvan is een miniatuur microfoon die op de grootbeeldtelevisie prijkt. Herman Kuiphof kwam als ver slaggever nooit woorden tekort. Zijn uitbundige lach na een be vrijdend doelpunt blijft legenda risch, al was hij geen alternatieve entertainer zoals Theo Koomen. „Ik heb emoties altijd genuan ceerd." Hij coverde drie WK- voetbaltoernooien en diverse Winterspelen, waar hij de onder delen skiën en schansspringen voor zijn rekening nam. Na het WK van Argentinië begreep hij dat de magere jaren van Oranje zouden aanbreken. „Ik ben vrij willig gestopt. Al heb ik daar inci denteel wel eens spijt van gehad, als ik een mooie wedstrijd thuis via de televisie volgde." Hij trotseerde de spijt. Vermeed ineenstorting. „Ik vond dat ik de luisteraars na achttien jaar niets nieuws meer te bieden had. Ieder een kende mijn opvattingen. Bo vendien werd het leeftijdsverschil met de jongere voetballers te groot." En zelfkritiek was hem niet vreemd. Kuiphof heeft het in zijn huidige werk goed naar zijn zin, ook al is het directe contact met sportmen sen minder geworden. „Dat con tact was best een leuk onderdeel van het vak, al placht ik sport mensen nooit thuis uit te nodigen. Ging na na de wedstrijd ook nooit met hen stappen. Ik was altijd een beetje afstandelijk, voorzichtig misschien. Vond het niet goed als je er te veel ouwe jongens krenten brood mee was." Toch denkt hij dat ze hem diep in het hart wel mochten, want hij behandelde ie dereen als fatsoenlijke mensen. Niettemin ging hij nu en dan in de clinch met voetballers. Vooral Jo- han Cruijff kon hij kwaad maken. Bijvoorbeeld toen hij de 'meester' in 1974 tijdens het WK-toernooi na het doelpuntloze gelijkspel te gen Zweden in Dortmund om commentaar vroeg. „Wat Cruijff toen zei was bij de wilde spinnen af. 'Kijk eens, begon hij, we heb ben toch gewonnen.' Ik: Zonder te scoren? 'Jazeker, alle bezoekers zijn naar huis gegaan in de over tuiging dat wij beter speelden dan de Zweden. Dat is toch voldoende. Of niet soms?' Ik werd kwaad, want kon hem niet meer volgen. Weet je wat, zei ik, we halen de doelpalen weg en zetten een jury op de tribune die punten geeft voor het spel. Heb je knappe kans dat Oranje wint. Zo'n soort inter view was dat. Cruijff raakt nog steeds verstrikt in zijn zinnen, puur omdat hij een ander stand punt wil innemen." Het WK-toernooi in Duitsland staat nog tot in de finesses in zijn geheugen gegrift. „Omdat ik er enorm in ben opgegaan. Temeer daar Oranje zo goed voetbalde." De pijn van de verloren finale was daarom groot. „Het begon alle maal met Rensenbrink die gebles seerd aan de wedstrijd begon. Mi- chels had 's morgens nog met hem getraind, maar Rensenbrink ver borg en verbeet de pijn. Hij kreeg van Puma 10.000 gulden als hij zou voetballen. Vandaar." Na de verloren eindstrijd tegen West- Duitsland (2-1) gaf Kuiphof lucht aan zijn mineurgevoel. Met een: 'En zo zijn we er toch ingetuind!', sloot hij zijn commentaar af. „Ik was geen kouwe kikker." Rechtszaken Kuiphof, in 1938 leerling-journa list bij De Nederlander, begon in 1946 als sportverslaggever bij de Haagsche Courant. „Als ik vijf be richten had doorgegeven, zei de chef van de zetterij dat de sport vol zat." Om de tijd op te vullen recenseerde hij films en versloeg in Den Haag de rechtszaken tegen de oorlogsmisdadigers Rauter, Mussert en de Nederlander Osen- darp. NSB-leider Mussert en SS- chef Rauter werden ter dood ver oordeeld, Osendarp kreeg acht jaar cel. Ervaringen die Kuiphofs leven te kenden en waardoor zijn belang stelling voor de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog nog steeds groot is. Toch koos hij voor sportjournalistiek. „Sport is een levendig bedrijf, maar ook een op pervlakkige bezigheid. Ik was misschien daar ook toe geneigd." In 1961 switchte hij naar de telev isie. Hij debuteerde bij de VPRO, stapte niet veel later over naar de NOS. Weinig spektakel Na meer dan vijftig jaar in het we reldje rond te hebben gekeken, is hij nog niet sportmoe. „Hoewel er ongelooflijk veel is veranderd en nog maar weinig spektakel wordt geboden, denk ik dat het een kwestie is van: als je er goed inzit en je hebt je plek gevonden dan is het moeilijk om eruit te stappen. Ben de Graaf zei eens dat je na je veertigste geen sportjournalistiek meer moest doen. Hij is doorge gaan tot zijn zestigste. Zelfs tot in het zure. Zo zie je maar." De meest typerende verandering in de voetbalsport vindt hij het gebrek aan clubliefde. „Eén Fries bij Heerenveen. Dat zegt toch ge noeg. De enige goede kant aan het niet clubgebonden gevoel is dat je nog cracks naar Nederland kunt halen, zoals Romario en Ronal- do.Ook de sponsoring zag hij het sportwereldje binnensluipen. „Vijftien jaar geleden versloeg ik vanuit de Ahoy-hal het ABN-ten- nistoernooi. Jimmy Connors, des tijds de beste tennisspeler ter we reld, was de grote trekpleister. Tijdens zijn wedstrijd werd ik aan de telefoon geroepen. Met tegen zin ben ik naar de VIP-room ge gaan. Tot mijn grote verbazing zag ik daar wel 300 mensen bij el kaar staan. En dat terwijl Con nors in actie was." Sindsdien heeft hij een hekel aan business- ruimten. „Mensen die daar zitten houden niet van sport." Door de wol ge verfd hield hij nooit een klem op de kaken. Zelfs niet als hij ervoer dat de boodschapper vaak als een soort misdadiger wordt gezien. „Maar van de andere kant is wer ken voor de televisie het aller- vluchtigste wat er bestaat, al praat je voor een geweldig groot publiek." Dat deerde hem niet. „Bij mijn tv-debuut zei de regis seur tegen me: 'Je moet doen alsof je praat tegen één man. Houd het klein.' Dat heb ik altijd gepro beerd. Met vallen en opstaan." Dat blijkt uit een enquête van de KRO die is uitgevoerd door de Dienst Kijk- en Luisteronder zoek. De omroep heeft de resulta ten van het onderzoek gisteren overhandigd aan staatssecretaris Nuis (OCW). De Tweede Kamer praat deze week over geweld op de televisie. Uit de steekproef blijkt verder dat nogal wat mensen zich zorgen maken over moordpartijen, bero vingen, verbaal geweld en andere vormen van agressie via de beeld buis: 33 procent zegt bezorgd te zijn, 39 procent maakt zich „enigszins" zorgen, 17 procent zegt er 'niet zo' van wakker te lig gen terwijl slechts 9 procent zegt geen gevoelens van zorg te koes teren. Het onderzoek van de dienst ging samen met het instellen van een reactietelefoon. Via dit nummer kwamen nogal wat reacties van kijkers met kinderen die zich vooral ergeren aan de aankondi gingen vroeg op de avond van ge weld volle programma's. Kinde ren en jongeren worden er door overvallen, zo luidde de algemene klacht. Door Ton Verbeeten Amsterdam - Poëzie als noodweer tegen de onachterhaalbare tijd. Zo zou je de bundel De tijd staat open, waarmee Gerrit Kouwenaar de VSB Poëzieprijs 1997 heeft gewonnen, kunnen karakteriseren. De prijs, groot 50.000 gulden, is bestemd voor de beste Neder landse poëziebundel van het af gelopen jaar. Er waren zeven bundels genomineerd. Behalve de bundel van Gerrit Kouwen aar waren dat: In het vertrek van Robert Anker, Tydverdryf/Pas- time van Elisabeth Eybers, Wat zij wilde schilderen van Judith Herzberg, En verdwijn met mate van Leonard Nolens, Van de ver liezer en de lichtbron van Kees Ouwens en Als we vlammen wa ren van Toon Teilegen. De jury was unaniem van oor deel dat de bundel van Kouwen aar het meest voor bekroning in aanmerking kwam. „De hele bundel is van een ongekende vi taliteit, ook m dichterlijk op zicht, want stuk voor stuk zijn deze vierentwintig gedichten volmaakt 'van woorden ge maakt' - waarmee de jury de dichter zelf citeert - en van een verbluffende intensiteit. Het meesterschap van Kouwenaar drukt zich uit in een stevige vorm die de gedachte niet laat opkomen dat het ook anders had gekund en in een geheel eigen evenzeer dwingend ritme." De jury bestond uit Tom van Den Bosch - Museum Het Kruit huis in Den Bosch heeft een ver zameling van 125' sieraden ge kocht van de begin 1995 overle den kunstenares Marion Herbst. Het Kruithuis kon de verzame ling aankopen dankzij een fi nanciële bijdrage van de Stich ting Vrienden van Museum Het Kruithuis. Het museum bezit al meer werk van Herbst. Deel, Gillis Dorleijn, Esther Jansma en Henny Vrienten. De voorzitter van de jury was de vo rige week in Lissabon, Portugal, plotseling overleden dichter Herman de Coninck. De uitreiking van de prijs is op 10 juni in Amsterdam. Ook vindt daar de presentatie plaats van de bloemlezing De 100 beste ge dichten van 1996, een initiatief van Herman de Coninck naar aanleiding van alle ingezonden bundels. De VSB Poëzieprijs werd in 1994 voor het eerst uitgereikt. Win naar was toen Hugo Claus met zijn bundel De Sporen. In 1995 ging de prijs naar Huub Beurs- kens voor Aangod en de afmens en vorig jaar won Leo Vroman met Psalmen en andere gedich ten. Den Haag (anp) - Choreograaf Hans van Manen krijgt op zondag 29 juni de Gino Tani Internatio nal Prize in de categorie dans. Hij ontvangt de prijs tijdens een ga labijeenkomst op het Barberini Plein in Rome, zo heeft het Ne derlands Danstheater gisteren in Den Haag meegedeeld. Van Manen wordt op woensdag 11 juni al in de bloemetjes gezet tijdens zijn eigen gala ter gele genheid van zijn 65e verjaardag in het Lucent Danstheater in de residentie. In Den Haag zullen op 11 juni drie topballetten van Van Manen worden uitgevoerd: Klei nes Requiem, Solo en The Old Man and Me. MET DIASPORA levert Na tacha Atlas een van de fraaiste cd's van 1995 af, een zeldzaam mooie combinatie van Oosterse traditionele muziek en moderne Westerse techno. Atlas' achter grond staat dan ook garant voor een uiterst multiculturele aan pak. Met joods, Palestijns en Egyp tisch bloed in haar aderen, groeide ze op in de Marokkaanse wijk van Brussel en toog ze als tiener al naar Engeland. Bekend werd Atlas met de Britse etno-techno-band Transglobal Underground, waar ze nog steeds deel van uitmaakt. Maar waar bij TU de nadruk vooral bij de techno ligt, is ze solo op de eerste plaats een Arabische ar tieste. Dat blijkt ook op haar tweede solo-cd Halim. De plaat ligt in het verlengde van Diaspo ra: Arabische zang en instru menten worden subtiel gemixed met synthesizer-klanken en techno-beats. Haar muzikale horizon heeft At las op Halim verder verbreed. Er zijn onder andere Marokkaanse, Egyptische en Indiase invloeden te horen. En evenmin draait ze haar hand om voor een heuse tango (Ya Waledi). De cd begint druk, met veel felle percussie en een druk instrumentarium. De tweede helft is melodieuzer, meer sferisch en de plaat eindigt ten slotte met de doordringend tintelende Arabische klanken van Agib, het hoogtepunt van een toch al indrukwekkend al bum. (Nation Record/PIAS) PAUL VERLINDEN 'NOT EVEN that long ago i was a fifteen year old kid with a gui tar, hoping girls would be intere sted in me if i played. Record companies were small and od dball outfits, and they were real ly happy tot sell 10.000 records. Making music was not a profes sion, it was a hobby, something you did instead of having a ca reer.' James Taylor is er tamelijk nuchter over in de paar velletjes platenfirma-bio die zijn nieuw cd Hourglass vergezellen. Maar zijn hobby strekt zich inmiddels zo'n dertig jaar uit en heeft de muziekliefhebber al veelvuldig in vervoering gebracht. Hour glass zal dat wederom doen, want het is een buitengewoon mooie cd geworden. Het recept voor zo'n plaat lijkt zo simpel. James Taylor compo neert liedjes en zingt ze vervol gens. Maar de melodieën zijn zo verfijnd, de woorden volgen el kaar zo natuurlijk op en die stem weet die teksten zo adembene mend mooi te vertolken. Luiste ren naar Hourglass is jezelf kip- pevel bezorgen, waarbij je vaak niet zeker weet of het nou van ontroering of van verrukking is dat je zo aangedaan bent. Het allermooiste is natuurlijk die stem die na een jaar of dertig nog even bekoorlijk en zuiver is. Maar ook de teksten zijn zo tref zeker qua woordkeus en zo hel der van klank dat je zang en tekst amper nog los van elkaar kunt zien. De melodieën zijn van een rijkdom die uiterst weldadig aandoet. Soms zijn die melo dieën gedragen en bij menig an der zou dat uitdraaien op senti mentele deuntjes. Zo niet bij Ja mes Taylor. Het is alsof hij er op die momenten als vertolker in slaagt om een liedje boven zijn eigen beperkingen uit te tillen en er onvermoede dimensies aan toe te voegen. Hourglass is een fenomenale plaat van een niveau dat uiterst zeldzaam is. Ernaar luisteren is een verkwikkende ervaring. Ho pelijk maakt James Taylor nooit zijn beroep van zijn hobby. (Co lumbia, Sony) WIM VAN LEEST IN DE loop van zijn carrière heeft wijlen Frank Zappa veel instrumentale stukken geschre ven. Bij sommige daarvan was hij meteen in de gelegenheid om Natacha Atlas: muzikale horizon verbreed. ze door een groot orkest te laten uitvoeren. De meeste ondergin gen echter eerst het traject van vertolking door een rockmuziek- achtig ensemble en kregen pas later, door nieuwe opnamen de status van orchestraal stuk. De pas verschenen cd Strictly Genteel heeft als ondertitel A 'Classical' Introduction To Frank Zappa meegekregen. De erven Zappa hebben op die plaat stukken bijeen laten zetten die een staalkaart zouden kunnen zijn van die 'klassiekerige' kant van Frank. Over de keuze van de nummers zou je van mening kunnen ver schillen, maar wat zo opmerke lijk aan deze plaat is, is dat het niet de later opnieuw door or kesten uitgevoerde stukken zijn die het meest imponeren. Het zijn juist de op de cd bijeenge brachte opnamen van Uncle Me at, Hot Rats, Burnt Weeny Sand wich en Weasels Ripped My Flesh die dat doen. Het zijn op namen uit een tijd dat Zappa zich nog moest behelpen met musici en veelal noodgedwongen koos voor oplossingen op basis van een 'roek-instrumentarium'. De verrassing en creativiteit zijn daar wat mij betreft het grootst. Dat neemt niet weg dat de ande re stukken er mogen zijn. De heruitvoeringen van Duke of the Prunes en vooral het titelnum mer Strictly Genteel laten horen dat Zappa zelfs hele lieflijke me lodieën kon componeren. (Ryko- disc, Munich Records) WVL Dubbel-cd's zijn zeldzaam in de hiphop-wereld maar de Wu- Tang Clan durft het met zijn tweede album Wu-Tang Forever aan. Maar het gaat hier dan ook om de meest toonaangevende rap-crew van de laatste jaren. De eerste plaat van het New Yorkse collectief verscheen al in 1993. Daarna kwamen de afzon derlijke leden Method Man, Ol'Dirty Bastard, Raekwon, Ge nius en Ghostface Killah met ei gen cd's; stuk voor stuk opval lende platen, die ondanks hun underground-sound samen goed waren voor meer dan vier mil joen verkochte exemplaren. Bin dend element op alle cd's was het muzikale brein The RZA. Zoveel talent bijelkaar schept hoge verwachtingen voor een tweede cd. En die verwachtin gen komen uit. Met hun tongen als zwaarden (Wu-Tang is afge leid van de Oosterse vechtkunst) proberen de Wu-Tangrappers elkaar de loef af te steken, el kaar zo tot grote hoogten stu wend. The RZA maakt amper gebruik van samples. Hij mixt flarden gitaar, fluit, viool en piano door felle, eigenwijze beats heen, zon der dat het allemaal te druk wordt. De sound is als altijd rauw en het experiment wordt ook dit keer niet geschuwd. De Wu-Tang-Clan veegt de vloer aan met de 'fake-rappers' in de R&B-scene. De clan staat dan ook garant voor pure hiphop, vindt zichzelf bovendien superi eur en uit dat op duidelijke wij ze. Zó'n houding is heel gewoon in de rapscene maar zelden was ze meer terecht dan in dit geval. Het enige waar je over zou kun nen zeuren is dat een dubbel-cd, ook al is het een Wu Tang-al bum, een lange zit blijft. Maar omdat we waarschijnlijk weer een paar jaar moeten wachten op een derde (collectieve) cd, kunnen we de schijfjes maar be ter koesteren. (RCA/BMG) PAUL VERLINDEN TERWIJL ER alleen nog maar zogenaamde Britpop uit Enge land lijkt te komen, is er ineens een band die zo Amerikaans klinkt al maar kan. Het kwartet 3 Colours Red maakt op de de- buut-cd Pure energieke punk rock zoals die de laatste jaren al leen nog maar uit Amerika kwam van bands als Green Day. Waar de meeste van die Ameri kaanse punk een slap aftreksel was van de rebelse muziek die eind jaren zeventig de muziekin dustrie op zijn kop zette, klinkt 3 Colours Red als een verse bak sterke koffie. De band speelde vorig jaar in het voorprogramma van de inmid dels bejaarde punkers The Sex Pistols, en Johnny Rotten had hen niet voor niets uitgekozen. Want een goed punksong (luister nog maar eens naar Never Mind the Bollocks) klinkt als een volkslied, een statement voor een generatie die maar niet wil deugen. En 3 Colours Red gros siert in zulke liedjes, die onmid- delijk uitnodigen tot lekker meeblèren. Pure opent met This is my Hol lywood, en dat is meteen al zo'n nummer dat zich na twee keer luisteren in het brein nestelt. Maar Nerve Gas, Nuclear Holi day en vooral het aanstekelijke Copper Girl die daarna volgen zijn minstens zo sterk. Er staat geen zwak nummer op de plaat, die met Fit boy Faint Girl zelfs een sterke ballad bevat. Pure is popmuziek zoals die veel te weinig gemaakt wordt. Een cd die klinkt als een donderslag bij heldere hemel. Pakkende intro's, harde gitaren, melodieuze re freintjes. En dat alles in ouder wetse drie-minuten songs. „Ik zit in de beste band ter wereld," zegt gitarist Chris McCormack. Johnny Rotten zou in 1977 ook zoiets gezegd kunnen heb ben...(Creation Records/Sony Music) joep trommelen NEDERLAND 1 raws 07.00 Journaal 07 05 Alle dieren tellen mee (herh) 07.29 Ontbijt-TV 0900 Journaal 09.05 Get the Picture (herh) 0932 'n Goeiedag met Jos Bri (herh) 10.23 Dokument: Stemmen en wan (herh) 10.55 Ik hou van jou (herh, tot 11.35 14.15 Tennis: Roland Garros 17.06 Alles kits, kindermagazine m Doug; 17.17 Ik geef nooit 17.32 Bertje Knor, met Ik ben j rig, Lars de kleine ijsbeer, La liedje en Noddy 18.02 Growing Pains, comedy 18.31 Get the Picture, quiz 19.01 Studio RKK 19.30 Volgende patiënt!, medische r briek 20.00 Journaal 20.25 Netwerk, actualiteiten 21.00 Weeroverzicht 21.09 Oranges are not the Only Frui serie (slot) 22.11 Massiv, serie gesprekken. Them Rhythm Blues als subcultuur 22.56 Gouden Gids Publiekspri 1997, verslag uitreiking 23.55 7 levens, waarin zeven jongere tien dagen werden opgesloten i een kasteel. Afl. 1 (herh) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere (tot 09.15) 11.30 Klasse scheids! (de voetbalspel regels) 12.03 Roland Garros (tennis) 14.15 Herdenking Marshall hulp, re portage 17.00 Roland Garros 17.24 PP: Uitzending RPf 17.29 2Vandaag, actualiteiten met o 17.30 en 18.00 Journaal; 18.4 Sportjournaal en vanaf 18.5 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 19.00 Roland Garros, samenvatting 20.00 Voetbal: Juventus-Borussia Dort mund, rechtstreeks verslag finale Champions League 22.36 In de greep van..., reportage 23.30 Journaal 23,36 Frontline, reportage-serie (to 00.06) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 B&W. 13.38 Oost west, thuis best 13.57 Villa Achterwerk 16.00 Journaal 16.08 Lingo (herh) 16.32 2 Meter sessies (herh) 17.00 Small, medium, large (herh) BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws 13.15 Du bout des ailes, middagmagazine 13.45 Highway to Hea ven, serie 14.35 Le paradis des autres, do cumentaire-serie 15.25 Tekenfilms 16.10 Génies en herbe, spelletje 16.50 The Wal- tons, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadse rie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur ta ble, magazine 19.05 Le quotidien des sports 19.30 Nieuws 20.10 L'euro, et puis mourir?, reportage 21.15 Fixing the Sha dow, Amerikaanse misdaadfilm uit 1992 23.00 Coup de film, magazine 23.25 Laat ste nieuws BELGIË FRANS 2 15.25 Complètement télé, doucumentai- re-serie 15.55 Le blamatoscope, kinderma gazine 16.50 Highway to Heaven, serie 17.40 La pensée et les hommes 18.10 Le blamatoscope 19.00 Du bout des ailes, magazine 19.30 Nieuws 20.05 Les der- niers témoins, documentaire-serie over concentatiekampen in WO II. Afl. 1 20.55 Théatre wallon: On a tuwé l'ermite. To neelstuk 22.15 Nieuws 22.40 Cartes sur ta ble, magazine (tot 22.55) 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 Dallas, soap 09.45 Tele-Gym 10.00 Tagesschau 10.03 Vergeben, aber nicht vergessen, reportage 10.35 Info Gesundheit, gezondheidsma gazine 11.00 Sportschau live/tennis: Open Franse kampioenschap vanaf Roland Gar ros 17.00 Tagesschau 17.15 Brisant, bou levardmagazine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Der Fa- bnder, serie 20.00 Tagesschau 20.15 La- morte, tv-film 21.45 Unter deutschen Dachern, reportage-serie 22.30 Tagesthe- men 23.00 Man(n) sucht Frau, tv-film 00.25 Nachtmagazin 00.45 On the Town, speelfilm DUITSLAND 2 05.30 Zie Duitsland 1 11.00 Tagesschau 11.04 (ZW) The Seventh Cross, Amerikaan se speelfilm uit 1944 12.55 Presseschau 13.00 Tagessschau 13.05 Mittagsmagazin 13.45 Gesundheit!, medisch magazine 14.10 Hals über Kopf, jeugdserie 14.35 Achterbahn, jeugdserie 15.05 Logo, jeugdjournaal 15.10 Tim und Struppi, te- enfilmserie 15.35 Schattenspringer, Praatprogramma 16.00 701 - die Show, amusement 17.00 Heute 17.15 Abendma- gazin 17.45 Verliebt, verlobt, verheiratet, «o'6 1845 Leute beute 19.00 Heute °25 Küstenwache, misdaadserie 20.15 ■nseln unter dem Wind, serie 21.00 Mit mm nicht!, discussie 21.45 Heute 22.15 as nun,interview met bekend poli- heus 22.45 Derrick, misdaadserie 23.45 te nacht 24.00 (ZW) The Longest Day, speelfilm DUITSLAND 3 08-15 Tele-Gym 08.30 Telekolleg II. Cursus (['gels 09.00 Lokalzeit 11.00 Plusminus,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18