DE STEM MAANDAG 26 MEI 1997 A7
Van Abbe spiegelt zich in de Dommel
Film wijst Kremlin aan als moord-centrum
Avontuurlijk ontwerp voor 'vernieuwbouw' Eindhovens museum
P.C. Hooft herdacht
in en rond Muiderslot
Ex-lijfwacht Korzjakov adviseur bij 'Schizofrenie'
pE STEM
Gids
Door Angelique Spaninks
De Dommel in hartje Eind
hoven zal in het jaar 2000
breder dan ooit zijn. Van
een lieflijke, smalle stroom
temidden van wildbegroei-
de oevers verandert het ri
viertje tussen het oude Van
Abbemuseum en de Stra-
tumsedijk in een brede wa
terpartij, een vijver haast.
Om en in die vijver drapeert
de Amsterdamse architect
Abel Cahen zijn tweede
plan voor het nieuwe Van
Abbemuseum.
Opvallende elementen in dit twee
de plan - het eerste werd in juli
vorig jaar na een langslepend juri
disch steekspel afgeblazen - zijn
onder meer een groot blok met
drie lagen nieuwe expositieruim
ten, twee onderaardse en een
transparante in de lucht hangende
verbindingshal tussen het oude en
het nieuwe museum, een sfeervol
restaurant met terras aan het wa
ter en een ingenieus in en onder de
oudbouw liggende hal die als spil
voor het hele museum gaat funge
ren.
Kijkend naar de kleine maar
fraaie maquette van het voorlopig
schetsontwerp hebben de archi
tect, museumdirectie en andere
betrokken partijen gekozen voor
de op het eerste gezicht meest voor
de hand liggende oplossing: de
compacte verticale uitbreiding,
het 'omgekeerde slakkenhuis' dat
architect Cahen in zijn eerste plan
op het oude van Abbe zette, lijkt
opgepakt en achter het museum
gezet.
„Het was een waanzinnige
krachttoer om na het eerste ont
werp weer helemaal opnieuw te
moeten beginnen", bekent de ar
chitect. „Als er niets aan het pro
gramma van eisen of de situatie
verandert becommentarieer je
met ieder nieuw idee als het ware
het eerste ontwerp en dat valt niet
mee. De redding kwam toen we
het programma konden aanpassen
en toestemming kregen het terrein
achter het oude museum volledig
te gebruiken. Daarmee was de im
passe doorbroken en konden we
tot een in mijn ogen hartstikke
mooie, goed functionerende uit
breiding van het museum komen,
die stedenbouwkundig ook nog
echt iets toevoegt aan de binnen
stad."
Uit het schetsontwerp blijkt de
'vernieuwbouw' van het museum
dan ook inderdaad niet langer een
kwestie van architectuur alleen te
zijn. Ook de omgeving is nadruk
kelijk bij het plan betrokken.
„Met dit ontwerp wordt een stuk
binnenstad heringericht", zegt
museumdirecteur Jan Debbaut.
En dat is pure winst ten opzichte
van het eerste ontwerp. „De nu
harde grens tussen de hoge, stenen
binnenstad en de rustige groene
straten in Den Elzent wordt door
het nieuwe museum verzacht.
Daarnaast denk ik dat dit een
mooi en ook goed museum wordt,
twee kwaliteiten die niet noodza
kelijk samengaan maar elkaar
hier optimaal versterken."
Rijksmonument
Vertrekpunt voor dit tweede ont
werp was het uit 1936 stammende
oude museumgebouw van archi
tect Kropholler dat inmiddels tot
rijksmonument verklaard is.
„Maar het is een misvatting dat
het door die monumentenstatus
volgens de wet met geen vinger
meer mag worden aangeraakt",
aldus Debbaut. „De monumentale
karakteristieken zoals de voorge
vel, de entree en het torentje moe
ten behouden worden, maar er
mogen best ingrepen gedaan wor
den die de kwaliteit van het geheel
nog verder verhogen. En ik denk
dat we daar met dit ontwerp in ge
slaagd zijn."
Het markante voorplein, de gevel
en de hoofdingang blijven dus zo
als ze al sinds 1936 zijn. Maar aan
de Dommelzijde komt een kleine,
transparante uitbouw waardoor
vanaf de overkant van het water
in de leeszaal van de bibliotheek
gekeken kan worden. De oude
doorgang naar de voormalige
vleugel achter het museum wordt
dichtgemetseld en de heuvel waar
het museum op ligt wordt aan de
kant van de Bilderdijklaan terras
vormig doorgetrokken.
Maar de belangrijkste verande
ring aan het oude rijksmonument
seumgebouw loopt, is ook deze
zaal verbonden met de centrale
hal. De enige ruimte die dit direc
te contact met de hal ontbeert is
de kleine 'experimentele exposi
tieruimte' op de derde verdieping
Debbaut wilde een dergelijke
ruimte al eerder, om met name
jonge kunstenaars de kans te ge
ven in alle rust binnen het mu
seum te werken. In het eerste ont
werp moest deze ruimte echter uit
bezuinigingsoverwegingen afval
len. Door alle veranderingen in de
tijd maakt deze zaal nu weer wel
wezenlijk deel uit van het plan en
speelt het als hoogste punt zelfs
een speels spel met het eens zo
omstreden oude torentje.
De belangrijkste publieksruimtes
hebben we nu gehad, maar ieder
museum kent ook leven achter de
schermen. Bij het nieuwe Van Ab
bemuseum is dat niet anders, al
leen zal het publiek daar nauwe
lijks iets van merken. De 2501)
werken tellende collectie bijvoor
beeld zal in het depot onder het
blok met de nieuwe zalen worden
ondergebracht. Met twee brede
gangen die als gespreide armen
aansluiten op de goederenliften in
de oudbouw en naast de laad- en
losruimte aan de Bilderdijklaan
zal de bezoeker nauwelijks meer
iets merken van de bedrijvigheid
die met het inrichten en wisselen
van tentoonstellingen gepaard
gaat. Uit welke materialen de
nieuwbouw uiteindelijk zal be
staan is in deze schetsplan fase
nog niet duidelijk. „Maar dat het
nieuwe deel in eigenheid moet
aansluiten bij het bestaande ge
bouw staat vast", zegt Debbaut.
Baksteen dus? „Nee, dat zéker
niet, anders zouden we aan histo
rische vervalsing doen. Er wordt
hier niet zomaar een vleugel aan
het oude museum gezet, maar een
heel nieuw museum. Dat moet je
aan alles kunnen zien en het mate
riaal speelt daarbij een cruciale
rol. Wat het precies wordt, weten
we pas bij het defitieve ontwerp.
Lettend op de omgeving zal het
gebouw zich echter absoluut moe
ten spiegelen in het water van de
verbrede Dommel. Want dat is
geen spielerei, niet zomaar een
leuke vijver, maar een wezenlijk
onderdeel van het ontwerp."
onze internationaal beroemde
vaste collectie moderne en heden
daagse kunst en onze wisselende
tentoonstellingen zullen afkomen
verstouwd worden en uitwaaieren
over het museum", verduidelijkt
Debbaut. „Hier mag het rumoer
van de bookshop, de garderobes
en de mooie, als een elleboog ge
knikte, aan een kant glazen gang
naar het auditorium en het restau
rant de rust van de kunstzalen
weer even doorbreken. Maar de
twee onderaardse gangen die lei
den naar het bouwblok met de
nieuwe expositieruimtes vormen
weer een duidelijke overgang
waardoor de bezoeker van de
drukte in de concentratie stapt."
Schiereiland
De maquette van het nieuwe Van Abbemuseum in Eindhoven.
bevindt zich in de kern van het
carré-vormig gebouw. Daar komt,
rechts van de oorspronkelijke en
tree, een grote met glas overkoe
pelde, bijna vijftien meter hoge
trappenhal die de oude museum
zalen en de ogenschijnlijk volledig
losstaande nieuwe delen van het
museum met elkaar verbindt.
Compactheid
Van buitenaf bezien lijkt de alles
omvattende verticale compact
heid die het museum jarenlang als
beste oplossing zag, ingeruild voor
een opdeling in drie losse stukken.
Het nieuwe ontwerp is meer een
groot, horizontaal gebaar naar de
stad. „Maar de museale compact
heid, noodzakelijk om een mu
seum als dit goed te laten lopen, is
gebleven", denkt architect Cahen.
„Alle lagen en circuits zijn, met de
levendige, lichte trappenhal als
spil aan elkaar geregen, waardoor
iedere gebruiker aan zijn trekken
kan komen. We hebben net zo
lang gezocht tot we de meest opti
male combinatie van terughou
dende en avontuurlijke elementen
bij elkaar hadden, zonder dat de
architectuur de kunst overstemt."
Hoe iedere gebruiker aan zijn
trekken kan komen valt het best
uit te leggen door aan de hand van
de maquette en tekeningen een
denkbeeldige, 'virtuele' wande
ling door het nieuwe museum te
maken. Na het bestijgen van de
ouderwets vertrouwde trappen,
geflankeerd door de stijgerende
paarden, wacht de al even ver
trouwde ingang. Daar koop je in
de toekomst nog steeds je kaartje,
daar stap je binnen en vind je het
oorspronkelijke zalencircuit van
de oudbouw grotendeels terug.
„De oude route is als het ware ge
restaureerd, de middenzaal recht
tegenover de entree is in ere her
steld net als de oude route die je
links- of rechtsom door alle oude
zalen voert. Daarmee is de meest
wezenlijke kwaliteit van het Van
Abbe, waarbij je van de drukke
buitenwereld knal in de rust en
concentratie van de kunstenaar
stapte, bewaard gebleven", stelt
Debbaut.
Na een hele of halve rondgang
door de oude zalen sta je als be
zoeker uiteindelijk weer bij de
hoofdingang, onder de zware ge
welven. Maar twijfel over welke
kant je nu uit moet om bij de
nieuwbouw te komen, kan nauwe
lijks de kop opsteken. Het heldere
licht dat via het glazen dak rechts
de trappenhal instroomt trekt je
als het ware naar beneden, naar
het souterrain. En daar, ruim
drieënhalve meter lager, open
baart zich het kloppende hart van
het nieuwe museum pas echt. Hier
komen alle ruimtes en gangen bij
een, dit is de as waarom het nieu
we Van Abbe - dat volgens de hui
dige planning eind 2000 zijn deu
ren opent - in de toekomst draait.
„Hier moeten al die mensen die op
Aan de buitenkant is duidelijk
zichtbaar hoe de nieuwe exposi
tiezalen als een vierkant schier
eiland in de vijver steken, binnen
merk je daar op sousterrain-ni-
veau hoegenaamd niets van. De
hele, bijna zes meter hoge bene
denzaal zal waarschijnlijk in
kunstlicht baden, al heeft de ar
chitect de mogelijkheid voor en
kele raampartijen aan de kant van
de Dommel opengelaten. „Maar
het is nog afhankelijk van de inde
ling van de zalen óf er uiteindelijk
ook ramen komen en hoeveel dat
er zullen zijn. Want lang niet alle
kunst is tegen van de zijkant bin
nenvallend fel daglicht bestand."
Overigens is het daglicht wel heer
en meester in de glazen vide en
trappenhal in het nieuwbouw-
blok, die Cahen recht tegenover
het terras van het restaurant heeft
gelegd. Wie buiten geniet van een
drankje, ziet zo de museumbezoe
kers van het souterrain naar de
hoger gelegen nieuwe zalen klim
men en andersom. Maar belang
rijker nog is het feit dat deze vide
de geslotenheid die de meeste mu
seale zalen kenmerkt in een klap
doorbreekt.
Loopbrug
De grootste nieuwe expositiezaal
bevindt zich op de eerste verdie
ping, ruim vijf meter boven het
maaiveld. Via een transparante
loopbrug die zonder licht uit de
zalen eronder weg te nemen dwars
over het dak van het oude mu-
Van onze kunstredactie
De dichter, schrijver, jurist, historicus en bestuurder Pieter
Corneliszoon Hooft, naar wie de Nederlandse staatsprijs
voor literatuur genoemd is, stierf 350 jaar geleden en dat
wordt de komende tijd op verschillende manieren herdacht.
Een van de activiteiten is de
tentoonstelling van beelden
van de Winssense kunstenaar
Huub Kortekaas in de tuin van
het Muiderslot in Muiden.
Hooft bewoonde dat Muider
slot aan de oever van de voor
malige Zuiderzee vanaf 1609.
In dat jaar werd hij drost van
Muiden en baljuw van Gooi
land, destijds functies in het
kader van bestuur en recht
spraak. Het Muiderslot bleef
hem evenwel vooral 's zomers
trekken; de winter bracht hij
gewoonlijk in Amsterdam
door.
Vooral na zijn tweede huwe
lijk - met Leonora Hellemans
in 1627 - verzamelde Hooft in
het Muiderslot een uitgelezen
gezelschap van geleerden en
kunstenaars om zich heen, dat
de geschiedenis is ingegaan als
de Mulderkring. Maria Tessel-
schade en Anna Roemers Vis-
scher, dochters van de dichter
Roemer Visscher, waren er het
bevallige middelpunt en tot de
geregelde gasten behoorden de
geleerden Caspar van Baerle
en Gerard Vossius en de dich
ters Joost van den Vondel en
Constantijn Huygens.
Het door minister Van Aartsen
onthulde beeldhouwwerk van
Huub Kortekaas staat in de
pruimengaard van het Mui
derslot en herinnert aan
Hoofts liefdesgedicht Amaryl,
de deken zacht van de nacht.
De tuin staat verder vol met
bloemen en planten, zetels en
tempels van Huub Kortekaas.
De expositie blijft tot 1 no
vember te bezichtigen.
De Muiderkring herleeft in de
kapel van het slot. Daar zijn
ook tot 1 november romanti
sche schilderijen te zien die in
de 19de eeuw geschilderd wer
den naar de tijdgeest van de
dagen van P.C.Hooft.
Op 28, 29 en 30 augustus zal
het Muiderslot 's avonds te be
zichtigen zijn bij kaarslicht.
Heel het jaar door zijn er
rondleidingen over leven en
werk van Hooft. Het boek In
het Licht der schitterige dagen
- een Hooft-biografie van Hei-
la S. Haasse en Arie Jan Gel
derblom uit 1981 - beleefde
speciaal voor het herdenkings
jaar een herdruk 29,50).
De Universiteitsbibliotheek
Amsterdam wijdt ook een ten
toonstelling aan P.C. Hooft.
Centraal in die expositie (van
22 mei tot en met 25 juli) staan
dé originele handschriften van
Hooft.
Veel handgeschreven bundels
met gedichten, toneelstukken
en proza zijn bewaard geble
ven. Ook zijn brieven te zien
die hij schreef aan familiele
den en aan officiële instanties
als de Rekenkamer in Den
Haag.
Naast de manuscripten en ge
drukte werken zijn er ook
schilderijen, prenten en objec
ten te zien die verband houden
met zijn bestuurderswerk in
Muiden. Veel materiaal was al
in het bezit van de Universi
teitsbibliotheek. Enkele stuk
ken zijn geleend van andere
universiteiten, musea en ar
chieven.
Expositie P.C. Hooft (1581-1647).
Muiderslot, t/m 1 november, ma.
t/m vr 10-17, za/zo 13-17 uur.
Handschriften van P.C. Hooft. Uni'
versiteitsbibliotheek, Singel 425,
Amsterdam, t/m 25 juli.
Door onze correspondent Wierd Duk
Moskou/Sint Petersburg -
Het kon niet uitblijven. Na de
vele moorden op politici, za
kenmensen, mediapersoonl-
jkheden en bankiers in de af
gelopen jaren, is er nu een
speelfilm over geweld en cor
ruptie rond het Kremlin. Aan
Schizofrenie, een film die de
banden blootlegt tussen
hooggeplaatste Russische re
geringsfunctionarissen en de
georganiseerde misdaad,
hebben bekende namen uit de
Russische cinema meege
werkt.
Maar de aanwezigheid van die
filmsterren is niet de belangrijk
ste reden dat de rolprent al op
voorhand een succes is. De advi
serende rol van ex-KGB gene
raal Aleksandr Korzjakov, de
veelbesproken voormalige lijf
wacht van president Jeltsin,
zorgde voor opwinding in de
Russische media. Korzjakov, de
Raspoetin uit het Kremlin die in
verband is gebracht met alles
wat rot is aan post-communis-
tisch Rusland, als 'hoofdadvi
seur'? Dat moest wel sensatione
le beelden opleveren, wie weet
zelfs onthullingen.
In een rommelig, stoffig kantoor
van het Lenkom Theater in Mos
kou, dat is behangen met affi
ches en foto's van beromde ac
teurs, houdt hoofdrolspeler
Aleksandr Abdoelov (43) au
diëntie. De lange Abdoelov, zeg
maar de Robert Redford van de
Russische film, is tevens co-sce
narioschrijver van Schizofrenie.
Hoe hij op het idee kwam voor
de film? „Ik liep met het plan
rond om een film te maken over
de huidige situatie in ons land,"
vertelt Abdoelov. „Wat je in de
film ziet, zie je hier op straat zo
dra je de deur uitstapt. Ik wilde
iets doen met het feit dat je hier
rechteloos bent en dat je, als je
pech hebt, een speelpop kunt
worden in de handen van de mis
daad of van de overheid. Zoals
de moordenaar in onze film, die
gedwongen wordt om een ban
kier annex politicus te doden".
Mafïabaas
Abdoelov kreeg zijn informatie
uit de eerste hand, zegt hij.
„Toevallig ontmoette ik een hoge
maffiabaas, een 'autoritet', en ik
vertelde hem over mijn plan. Hij
wees mij op bepaalde details die
niet klopten. Hij vertelde mij
bijvoorbeeld dat voor contract-
moorden vaak gebruikt wordt
gemaakt van moordenaars die in
de gevangenis zitten. Met behulp
van corrupte veiligheidsdiensten
worden die uit de bak gehaald en
krijgen dan de opdracht om ie
mand te vermoorden. Het alibi
van zo'n killer is honderd pro
cent: officieel zit-ie immers ge
vangen. Dat idee hebben we
overgenomen."
Wie de peetvader is, met wie Ab
doelov aan de bar heeft gehan
gen, wil de acteur niet zeggen.
Misschien is het verhaal wel ver
zonnen om de geruchtenmachine
rond de film, die zo'n anderhalf
miljoen gulden heeft gekost, op
gang te brengen. Aan de andere
kant is Abdoelovs relaas niet on
geloofwaardig: bekend is dat de
leiders van de beruchte Solntse-
vo-bende uit Moskou bijvoor
beeld goede contacten onder
houden met politici en zaken
mensen en ook met figuren uit de
showbusiness.
Geheime diensten
Aleksandr Korzjakov was niet
vanaf het begin bij het project
betrokken. „We hebben hem ge
vraagd toen we al driekwart op
weg waren," zegt Abdoelov.
„Uitsluitend omdat we van een
specialist op veiligheidsgebied
technische details wilden horen.
Een deel van deze film handelt
tenslotte over de verborgen we-
Aleksandr Korzjakov, hier nog als lijfwacht bij president Jeltsin, was behulpzaam bij het maken
van de actuele Russische speelfilm 'Schizofrenie'. foto anp
reld van de geheime diensten.
Hoe gedragen lijfwachten zich
bijvoorbeeld, hoe stellen ze zich
op, dat soort zaken. Dan kies je
voor de beste adviseur, en wie is
er beter dan de bodyguard van
de president van Rusland? De
keuze voor Korzjakov heeft niets
met onze politieke voorkeur te
maken".
Schizofrenie is niet de eerste
Russische speelfilm die openlijk
de misdaad en het politieke ge
weld in het nieuwe Rusland be
handelt. Een verschil is echter
dat nu ook de helden van weleer,
de 'democraten', worden afge
schilderd als cynisch en uitslui
tend belust op macht. Precies zo
als de Russische man in de straat
al vermoedde. Onder het lachen
de portret van Boris Jeltsin zit
ten nietsontziende, corrupte mi
nisters en hoofden van veilig
heidsdiensten achter grote bu
reaus. Zij deinzen er niet voor
terug om hun tegenstanders met
grof geweld uit de weg te laten
ruimen. Een van de schurken,
een ambitieuze eerste vice-pre-
mier, geeft zelfs opdracht om een
Aeroflot-vliegtuig onderweg
naar Parijs op te blazen omdat
een van de passagiers te veel
weet; iets wat, volgens Ab
doelov, 'in werkelijkheid wel de
gelijk voor kan komen'. De ont
ploffing is de laatste, ontmoedi
gende scene van Schizofrenie.
Begrafenissen
Opmerkelijk is dat een dergelij
ke, voor veel Russen onthutsen
de film werd uitgebracht door de
gerespecteerde Lenfilmstudio's
in Sint Petersburg, die samen
met Mosfilm uit Moskou het
Russische Hollywood vormen.
Volgens regisseur Viktor Serge-
jev zijn in de achterliggende ja
ren maar liefst 500 contract-
moorden gepleegd op vooraan
staande zakenlieden, politici en
journalisten.
Sergejev, die vooral bekend is
om zijn melodrama's, opent
Schizofrenie met authentieke
opnames van de begrafenissen
van twee van de meest betreurde
slachtoffers: de journalisten
Vlad Listjev en de jonge Dima
Cholodov.
De eerste werd voor zijn woning
in Moskou doodgeschoten, de
ander ontving een bombrief na
dat hij had gepubliceerd over
corruptie in het leger.
In beide onopgeloste moordza
ken zijn verbanden gelegd met
hooggeplaatste politici, onder
wie de voormalige defensiemi
nister, Pavel Gratsjov, en de hui
dige ondersecretaris van de Rus
sische Veiligheidsraad, Boris Be-
rezovski, een van de machtigste
mannen van Rusland en een uit
gesproken tegenstander van
'consultant' Korzjakov.
Langdradig
Schizofrenie is bij lange na geen
JFK of All the Presidents Men,
of desnoods een soort Natural
Born Killers met een Russisch-
politiek tintje, zoals menigeen
had verwacht. Het is zelfs geen
ordinaire actiefilm. Schizofrenie
is vooral saai en langdradig; on
danks het meedoen van al die
bekende acteurs weet de film
nooit te overtuigen. Het Peters-
burgse premièrepubliek, dat
vooral bestaat uit bejaarde ver
tegenwoordigers van de plaatse
lijke 'intelligentsia', bleek na af
loop echter zeer onder de indruk.
„Ik ben met stomheid geslagen,"
zegt een mevrouw van middel
bare leeftijd. „Deze film laat een
vreselijke smaak bij mij achter".
Andere bezoekers prezen het feit
dat de makers 'eindelijk de
waarheid durven te laten zien'.
Het Petersburgse tijdschrift Pul-
se roemt de film zelfs als 'ver
plichte kost voor iedereen die
zaken wil doen in Rusland'.
Maar de jonge filmcriticus Ser-
gej Dobrotvorski, die lesgeeft op
de Theateracademie van Peters
burg en schrijft voor het dagblad
Kommersant Daily, heeft beden
kingen. „Het is een gewone
film," vindt hij, „die minder zegt
over de Russische werkelijkheid
dan over de populaire cultuur in
ons land. Al die moord en dood
slag, al dat bloed is voor het pu
bliek een soort soapopera ge
worden. En daar speelt Schizo
frenie op in. Een documentaire
was natuurlijk veel interessanter
geweest. Maar iemand die wer
kelijk in dat criminele milieu zit
en de wetten kent die daar gel
den, die maakt geen film. Dan
ben je je leven niet zeker."
r
NEDERLAND 1
07.00 Journaal
07 05 Alle dieren tellen mee (herh)
0729 Ontbijt-TV
5900 Journaal
09.05 Get the Picture (herh)
0932 Spoorloos (herh)
,518 Vesuvius (herh)
11.02 Tijd van leven (herh)
l515 Kookgek op stap (herh)
,5 28 Passie voor tuinen, magazine
15.41 'n Goeiedag met Jos Brir
(herh)
15.33 Cosby Show, comedy
,559 Alles kits, kindermagazine m
om 17.01 Bamboo Bears; 17.
Skaidi
,7.59 Growing Pains, comedy
18.27 Get the Picture, quiz
18.57 Weg van de snelweg Europ
Duitsland
19.26 Hints, spelletje
20.00 Journaal
20.24 Netwerk, actualiteitenrubriek
20.58 Weeroverzicht
21.04 Ja natuurlijk: Dierenfamilies
21.58 De stoel
22.43 Dokument: Anatopia, docume
taire
23.34 Cheers, comedy
23.59 Miniatuur (tot 00.05)
NEDERLAND 2
09.30 Zig Zag: Kijk op Rusland (to
09.50)
10.00 Huisje boompje beestje (tc
10.20)
10,30 Bisteboat; fakansjefeest (tc
10.40)
11.15 NL-TV (een programmaserie vo<
nieuwkomers)
11.30 Mijlpalen in de natuurwete
schap: Biologie
11.45 Hos Geldiniz, Turks voor beg
ners
12.03 Tennis: Roland Garros, samenva
ting vandaag gespeelde partijen
17.23 PP: Uitzending D66
17.29 2Vandaag, actualiteiten met or
17.30 en 18.00 Journaal; 18.4
Sportjournaal en vanaf 18.5
Hoofdpunten uit het nieuws ge
volgd door het weer
19.00 Roland Garros, samenvatting
19.59 Meer tuinplezier, magazine
20.43 Bananasplit (herh)
21.31 Door weer en wind, documenta
re-serie (slot)
21.59 Echo of the Elephants, 2-delig
natuurdocumentaire (1)
22.58 Zorgen voor een ander. Afl. 1
23.31 Journaal
23.37 Reality, serie over geloofsverded
ging. Afl. 1 (tot 00.07)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Van gewest tot gewest (herh)
13.36 Father Ted Crilly (herh)
14.01 Reiziger in muziek (herh)
15.03 Buitenhof (herh)
16.00 Journaal
16.07 ZaterdagavondLINGO (herh)
16.29 Quajongeren (herh)
16.59 De eenzame oorlog van Koo
Tak, serie (herh)
17.24 Michael Moore's TV Natio
(herh)
17.52 PP: Uitzending SP
18.00 Villa Achterwerk, kindermagaz
ne met Buk; 18.05 Bosbeesten
BELGIË FRANS 1
12.50 Nieuws (tot 13.15) 16.45 Der Fahn
der, serie 17.35 The Fail Guy, misdaadserie
18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table
magazine 19.10 Le quotidien des sport
19.30 Nieuws 20.10 Baldi et ies petits ri
ches, Franse tv-film van Claude d'Anna.
Aansl. discussie over daklozen 23.05
Nieuws 23.30 Javas, uitgaanstips 23.40 24
H sur les marchés 23.45 La pensée et les
hommes
BELGIË FRANS 2
16.15 lei Bla bla 17.20 Highway to Heaven,
serie 18.10 Le blamatoscope 19.00 Du
hout des ailes 19.30 Nieuws 20.10 L'écran
témoin: Baldi et les petits riches, tv-film
Aansl.: Nieuws. Aansl.: Javas, uitgaanstips
DUITSLAND 1
05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie
09.00 Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa,
magazine voor vrouwen 09.45 Osteoporo-
se-Gymnastik 10.00 Tagesschau 10.03
Weltspiegel 10.45 Recht in Deutschland -
Alles was Recht ist 11.00 Sportschau li-
w/tennis: Roland Garros 17.00 Tagesschau
1?.15 Brisant, boulevardmagazine 17.55
Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhof,
serie 18.55 Aus heiterem Himmel, serie
20.00 Tagesschau 20.15 Tiere vor der Ka
mers, documentaire over de huismus
21-00 FAKT, magazine 21.40 Pfarrerin Le-
nau, serie 22.30 Tagesthemen 23.00 Ta-
'ort, politieserie 00.30 Nachtmagazin
00.50 (ZW) Fred Zinnemann-cydus: The Se
venth Cross, speelfilm
DUITSLAND 2
O-j.30 Zie Duitsland 1 11.00 Tagesschau
1-04 Stimmung im Wonnemonat Mai,
amusement 12.35 Umschau 12.55 Presse-
schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma-
9azin 13.45 Tier-Praxis, diergeneeskundig
magazine 14.10 Hals Ober Kopf, jeugdserie
14.35 Theos Geburtstagsecke 14.37 Mit-
wdrin, milieumagazine voor de jeugd
00 Lo9°. jeugdjournaal 15.10 Tim und
wuppi, tekenfilmserie 15.35 Schatten-
spnnger, praatprogramma 16.00 701 - die
amusement 17.00 Heute 17.15 Ab-
1« Iïa9azin 17.40 Der Alte, misdaadserie
19 in t'eUte ^eute' ma9azine Heute
Jn'ic '50' sociaal-economisch magazine
'"■15 Davids Rache, tv-film 21.45 Heute
nik lange noir' speelfilm 23.45 Heute
a 24.00 Nachtexpress, reportages (tot
r