DE STEM MAANDAG 26 MEI 1997 A7 Van Abbe spiegelt zich in de Dommel Film wijst Kremlin aan als moord-centrum Avontuurlijk ontwerp voor 'vernieuwbouw' Eindhovens museum P.C. Hooft herdacht in en rond Muiderslot Ex-lijfwacht Korzjakov adviseur bij 'Schizofrenie' pE STEM Gids Door Angelique Spaninks De Dommel in hartje Eind hoven zal in het jaar 2000 breder dan ooit zijn. Van een lieflijke, smalle stroom temidden van wildbegroei- de oevers verandert het ri viertje tussen het oude Van Abbemuseum en de Stra- tumsedijk in een brede wa terpartij, een vijver haast. Om en in die vijver drapeert de Amsterdamse architect Abel Cahen zijn tweede plan voor het nieuwe Van Abbemuseum. Opvallende elementen in dit twee de plan - het eerste werd in juli vorig jaar na een langslepend juri disch steekspel afgeblazen - zijn onder meer een groot blok met drie lagen nieuwe expositieruim ten, twee onderaardse en een transparante in de lucht hangende verbindingshal tussen het oude en het nieuwe museum, een sfeervol restaurant met terras aan het wa ter en een ingenieus in en onder de oudbouw liggende hal die als spil voor het hele museum gaat funge ren. Kijkend naar de kleine maar fraaie maquette van het voorlopig schetsontwerp hebben de archi tect, museumdirectie en andere betrokken partijen gekozen voor de op het eerste gezicht meest voor de hand liggende oplossing: de compacte verticale uitbreiding, het 'omgekeerde slakkenhuis' dat architect Cahen in zijn eerste plan op het oude van Abbe zette, lijkt opgepakt en achter het museum gezet. „Het was een waanzinnige krachttoer om na het eerste ont werp weer helemaal opnieuw te moeten beginnen", bekent de ar chitect. „Als er niets aan het pro gramma van eisen of de situatie verandert becommentarieer je met ieder nieuw idee als het ware het eerste ontwerp en dat valt niet mee. De redding kwam toen we het programma konden aanpassen en toestemming kregen het terrein achter het oude museum volledig te gebruiken. Daarmee was de im passe doorbroken en konden we tot een in mijn ogen hartstikke mooie, goed functionerende uit breiding van het museum komen, die stedenbouwkundig ook nog echt iets toevoegt aan de binnen stad." Uit het schetsontwerp blijkt de 'vernieuwbouw' van het museum dan ook inderdaad niet langer een kwestie van architectuur alleen te zijn. Ook de omgeving is nadruk kelijk bij het plan betrokken. „Met dit ontwerp wordt een stuk binnenstad heringericht", zegt museumdirecteur Jan Debbaut. En dat is pure winst ten opzichte van het eerste ontwerp. „De nu harde grens tussen de hoge, stenen binnenstad en de rustige groene straten in Den Elzent wordt door het nieuwe museum verzacht. Daarnaast denk ik dat dit een mooi en ook goed museum wordt, twee kwaliteiten die niet noodza kelijk samengaan maar elkaar hier optimaal versterken." Rijksmonument Vertrekpunt voor dit tweede ont werp was het uit 1936 stammende oude museumgebouw van archi tect Kropholler dat inmiddels tot rijksmonument verklaard is. „Maar het is een misvatting dat het door die monumentenstatus volgens de wet met geen vinger meer mag worden aangeraakt", aldus Debbaut. „De monumentale karakteristieken zoals de voorge vel, de entree en het torentje moe ten behouden worden, maar er mogen best ingrepen gedaan wor den die de kwaliteit van het geheel nog verder verhogen. En ik denk dat we daar met dit ontwerp in ge slaagd zijn." Het markante voorplein, de gevel en de hoofdingang blijven dus zo als ze al sinds 1936 zijn. Maar aan de Dommelzijde komt een kleine, transparante uitbouw waardoor vanaf de overkant van het water in de leeszaal van de bibliotheek gekeken kan worden. De oude doorgang naar de voormalige vleugel achter het museum wordt dichtgemetseld en de heuvel waar het museum op ligt wordt aan de kant van de Bilderdijklaan terras vormig doorgetrokken. Maar de belangrijkste verande ring aan het oude rijksmonument seumgebouw loopt, is ook deze zaal verbonden met de centrale hal. De enige ruimte die dit direc te contact met de hal ontbeert is de kleine 'experimentele exposi tieruimte' op de derde verdieping Debbaut wilde een dergelijke ruimte al eerder, om met name jonge kunstenaars de kans te ge ven in alle rust binnen het mu seum te werken. In het eerste ont werp moest deze ruimte echter uit bezuinigingsoverwegingen afval len. Door alle veranderingen in de tijd maakt deze zaal nu weer wel wezenlijk deel uit van het plan en speelt het als hoogste punt zelfs een speels spel met het eens zo omstreden oude torentje. De belangrijkste publieksruimtes hebben we nu gehad, maar ieder museum kent ook leven achter de schermen. Bij het nieuwe Van Ab bemuseum is dat niet anders, al leen zal het publiek daar nauwe lijks iets van merken. De 2501) werken tellende collectie bijvoor beeld zal in het depot onder het blok met de nieuwe zalen worden ondergebracht. Met twee brede gangen die als gespreide armen aansluiten op de goederenliften in de oudbouw en naast de laad- en losruimte aan de Bilderdijklaan zal de bezoeker nauwelijks meer iets merken van de bedrijvigheid die met het inrichten en wisselen van tentoonstellingen gepaard gaat. Uit welke materialen de nieuwbouw uiteindelijk zal be staan is in deze schetsplan fase nog niet duidelijk. „Maar dat het nieuwe deel in eigenheid moet aansluiten bij het bestaande ge bouw staat vast", zegt Debbaut. Baksteen dus? „Nee, dat zéker niet, anders zouden we aan histo rische vervalsing doen. Er wordt hier niet zomaar een vleugel aan het oude museum gezet, maar een heel nieuw museum. Dat moet je aan alles kunnen zien en het mate riaal speelt daarbij een cruciale rol. Wat het precies wordt, weten we pas bij het defitieve ontwerp. Lettend op de omgeving zal het gebouw zich echter absoluut moe ten spiegelen in het water van de verbrede Dommel. Want dat is geen spielerei, niet zomaar een leuke vijver, maar een wezenlijk onderdeel van het ontwerp." onze internationaal beroemde vaste collectie moderne en heden daagse kunst en onze wisselende tentoonstellingen zullen afkomen verstouwd worden en uitwaaieren over het museum", verduidelijkt Debbaut. „Hier mag het rumoer van de bookshop, de garderobes en de mooie, als een elleboog ge knikte, aan een kant glazen gang naar het auditorium en het restau rant de rust van de kunstzalen weer even doorbreken. Maar de twee onderaardse gangen die lei den naar het bouwblok met de nieuwe expositieruimtes vormen weer een duidelijke overgang waardoor de bezoeker van de drukte in de concentratie stapt." Schiereiland De maquette van het nieuwe Van Abbemuseum in Eindhoven. bevindt zich in de kern van het carré-vormig gebouw. Daar komt, rechts van de oorspronkelijke en tree, een grote met glas overkoe pelde, bijna vijftien meter hoge trappenhal die de oude museum zalen en de ogenschijnlijk volledig losstaande nieuwe delen van het museum met elkaar verbindt. Compactheid Van buitenaf bezien lijkt de alles omvattende verticale compact heid die het museum jarenlang als beste oplossing zag, ingeruild voor een opdeling in drie losse stukken. Het nieuwe ontwerp is meer een groot, horizontaal gebaar naar de stad. „Maar de museale compact heid, noodzakelijk om een mu seum als dit goed te laten lopen, is gebleven", denkt architect Cahen. „Alle lagen en circuits zijn, met de levendige, lichte trappenhal als spil aan elkaar geregen, waardoor iedere gebruiker aan zijn trekken kan komen. We hebben net zo lang gezocht tot we de meest opti male combinatie van terughou dende en avontuurlijke elementen bij elkaar hadden, zonder dat de architectuur de kunst overstemt." Hoe iedere gebruiker aan zijn trekken kan komen valt het best uit te leggen door aan de hand van de maquette en tekeningen een denkbeeldige, 'virtuele' wande ling door het nieuwe museum te maken. Na het bestijgen van de ouderwets vertrouwde trappen, geflankeerd door de stijgerende paarden, wacht de al even ver trouwde ingang. Daar koop je in de toekomst nog steeds je kaartje, daar stap je binnen en vind je het oorspronkelijke zalencircuit van de oudbouw grotendeels terug. „De oude route is als het ware ge restaureerd, de middenzaal recht tegenover de entree is in ere her steld net als de oude route die je links- of rechtsom door alle oude zalen voert. Daarmee is de meest wezenlijke kwaliteit van het Van Abbe, waarbij je van de drukke buitenwereld knal in de rust en concentratie van de kunstenaar stapte, bewaard gebleven", stelt Debbaut. Na een hele of halve rondgang door de oude zalen sta je als be zoeker uiteindelijk weer bij de hoofdingang, onder de zware ge welven. Maar twijfel over welke kant je nu uit moet om bij de nieuwbouw te komen, kan nauwe lijks de kop opsteken. Het heldere licht dat via het glazen dak rechts de trappenhal instroomt trekt je als het ware naar beneden, naar het souterrain. En daar, ruim drieënhalve meter lager, open baart zich het kloppende hart van het nieuwe museum pas echt. Hier komen alle ruimtes en gangen bij een, dit is de as waarom het nieu we Van Abbe - dat volgens de hui dige planning eind 2000 zijn deu ren opent - in de toekomst draait. „Hier moeten al die mensen die op Aan de buitenkant is duidelijk zichtbaar hoe de nieuwe exposi tiezalen als een vierkant schier eiland in de vijver steken, binnen merk je daar op sousterrain-ni- veau hoegenaamd niets van. De hele, bijna zes meter hoge bene denzaal zal waarschijnlijk in kunstlicht baden, al heeft de ar chitect de mogelijkheid voor en kele raampartijen aan de kant van de Dommel opengelaten. „Maar het is nog afhankelijk van de inde ling van de zalen óf er uiteindelijk ook ramen komen en hoeveel dat er zullen zijn. Want lang niet alle kunst is tegen van de zijkant bin nenvallend fel daglicht bestand." Overigens is het daglicht wel heer en meester in de glazen vide en trappenhal in het nieuwbouw- blok, die Cahen recht tegenover het terras van het restaurant heeft gelegd. Wie buiten geniet van een drankje, ziet zo de museumbezoe kers van het souterrain naar de hoger gelegen nieuwe zalen klim men en andersom. Maar belang rijker nog is het feit dat deze vide de geslotenheid die de meeste mu seale zalen kenmerkt in een klap doorbreekt. Loopbrug De grootste nieuwe expositiezaal bevindt zich op de eerste verdie ping, ruim vijf meter boven het maaiveld. Via een transparante loopbrug die zonder licht uit de zalen eronder weg te nemen dwars over het dak van het oude mu- Van onze kunstredactie De dichter, schrijver, jurist, historicus en bestuurder Pieter Corneliszoon Hooft, naar wie de Nederlandse staatsprijs voor literatuur genoemd is, stierf 350 jaar geleden en dat wordt de komende tijd op verschillende manieren herdacht. Een van de activiteiten is de tentoonstelling van beelden van de Winssense kunstenaar Huub Kortekaas in de tuin van het Muiderslot in Muiden. Hooft bewoonde dat Muider slot aan de oever van de voor malige Zuiderzee vanaf 1609. In dat jaar werd hij drost van Muiden en baljuw van Gooi land, destijds functies in het kader van bestuur en recht spraak. Het Muiderslot bleef hem evenwel vooral 's zomers trekken; de winter bracht hij gewoonlijk in Amsterdam door. Vooral na zijn tweede huwe lijk - met Leonora Hellemans in 1627 - verzamelde Hooft in het Muiderslot een uitgelezen gezelschap van geleerden en kunstenaars om zich heen, dat de geschiedenis is ingegaan als de Mulderkring. Maria Tessel- schade en Anna Roemers Vis- scher, dochters van de dichter Roemer Visscher, waren er het bevallige middelpunt en tot de geregelde gasten behoorden de geleerden Caspar van Baerle en Gerard Vossius en de dich ters Joost van den Vondel en Constantijn Huygens. Het door minister Van Aartsen onthulde beeldhouwwerk van Huub Kortekaas staat in de pruimengaard van het Mui derslot en herinnert aan Hoofts liefdesgedicht Amaryl, de deken zacht van de nacht. De tuin staat verder vol met bloemen en planten, zetels en tempels van Huub Kortekaas. De expositie blijft tot 1 no vember te bezichtigen. De Muiderkring herleeft in de kapel van het slot. Daar zijn ook tot 1 november romanti sche schilderijen te zien die in de 19de eeuw geschilderd wer den naar de tijdgeest van de dagen van P.C.Hooft. Op 28, 29 en 30 augustus zal het Muiderslot 's avonds te be zichtigen zijn bij kaarslicht. Heel het jaar door zijn er rondleidingen over leven en werk van Hooft. Het boek In het Licht der schitterige dagen - een Hooft-biografie van Hei- la S. Haasse en Arie Jan Gel derblom uit 1981 - beleefde speciaal voor het herdenkings jaar een herdruk 29,50). De Universiteitsbibliotheek Amsterdam wijdt ook een ten toonstelling aan P.C. Hooft. Centraal in die expositie (van 22 mei tot en met 25 juli) staan dé originele handschriften van Hooft. Veel handgeschreven bundels met gedichten, toneelstukken en proza zijn bewaard geble ven. Ook zijn brieven te zien die hij schreef aan familiele den en aan officiële instanties als de Rekenkamer in Den Haag. Naast de manuscripten en ge drukte werken zijn er ook schilderijen, prenten en objec ten te zien die verband houden met zijn bestuurderswerk in Muiden. Veel materiaal was al in het bezit van de Universi teitsbibliotheek. Enkele stuk ken zijn geleend van andere universiteiten, musea en ar chieven. Expositie P.C. Hooft (1581-1647). Muiderslot, t/m 1 november, ma. t/m vr 10-17, za/zo 13-17 uur. Handschriften van P.C. Hooft. Uni' versiteitsbibliotheek, Singel 425, Amsterdam, t/m 25 juli. Door onze correspondent Wierd Duk Moskou/Sint Petersburg - Het kon niet uitblijven. Na de vele moorden op politici, za kenmensen, mediapersoonl- jkheden en bankiers in de af gelopen jaren, is er nu een speelfilm over geweld en cor ruptie rond het Kremlin. Aan Schizofrenie, een film die de banden blootlegt tussen hooggeplaatste Russische re geringsfunctionarissen en de georganiseerde misdaad, hebben bekende namen uit de Russische cinema meege werkt. Maar de aanwezigheid van die filmsterren is niet de belangrijk ste reden dat de rolprent al op voorhand een succes is. De advi serende rol van ex-KGB gene raal Aleksandr Korzjakov, de veelbesproken voormalige lijf wacht van president Jeltsin, zorgde voor opwinding in de Russische media. Korzjakov, de Raspoetin uit het Kremlin die in verband is gebracht met alles wat rot is aan post-communis- tisch Rusland, als 'hoofdadvi seur'? Dat moest wel sensatione le beelden opleveren, wie weet zelfs onthullingen. In een rommelig, stoffig kantoor van het Lenkom Theater in Mos kou, dat is behangen met affi ches en foto's van beromde ac teurs, houdt hoofdrolspeler Aleksandr Abdoelov (43) au diëntie. De lange Abdoelov, zeg maar de Robert Redford van de Russische film, is tevens co-sce narioschrijver van Schizofrenie. Hoe hij op het idee kwam voor de film? „Ik liep met het plan rond om een film te maken over de huidige situatie in ons land," vertelt Abdoelov. „Wat je in de film ziet, zie je hier op straat zo dra je de deur uitstapt. Ik wilde iets doen met het feit dat je hier rechteloos bent en dat je, als je pech hebt, een speelpop kunt worden in de handen van de mis daad of van de overheid. Zoals de moordenaar in onze film, die gedwongen wordt om een ban kier annex politicus te doden". Mafïabaas Abdoelov kreeg zijn informatie uit de eerste hand, zegt hij. „Toevallig ontmoette ik een hoge maffiabaas, een 'autoritet', en ik vertelde hem over mijn plan. Hij wees mij op bepaalde details die niet klopten. Hij vertelde mij bijvoorbeeld dat voor contract- moorden vaak gebruikt wordt gemaakt van moordenaars die in de gevangenis zitten. Met behulp van corrupte veiligheidsdiensten worden die uit de bak gehaald en krijgen dan de opdracht om ie mand te vermoorden. Het alibi van zo'n killer is honderd pro cent: officieel zit-ie immers ge vangen. Dat idee hebben we overgenomen." Wie de peetvader is, met wie Ab doelov aan de bar heeft gehan gen, wil de acteur niet zeggen. Misschien is het verhaal wel ver zonnen om de geruchtenmachine rond de film, die zo'n anderhalf miljoen gulden heeft gekost, op gang te brengen. Aan de andere kant is Abdoelovs relaas niet on geloofwaardig: bekend is dat de leiders van de beruchte Solntse- vo-bende uit Moskou bijvoor beeld goede contacten onder houden met politici en zaken mensen en ook met figuren uit de showbusiness. Geheime diensten Aleksandr Korzjakov was niet vanaf het begin bij het project betrokken. „We hebben hem ge vraagd toen we al driekwart op weg waren," zegt Abdoelov. „Uitsluitend omdat we van een specialist op veiligheidsgebied technische details wilden horen. Een deel van deze film handelt tenslotte over de verborgen we- Aleksandr Korzjakov, hier nog als lijfwacht bij president Jeltsin, was behulpzaam bij het maken van de actuele Russische speelfilm 'Schizofrenie'. foto anp reld van de geheime diensten. Hoe gedragen lijfwachten zich bijvoorbeeld, hoe stellen ze zich op, dat soort zaken. Dan kies je voor de beste adviseur, en wie is er beter dan de bodyguard van de president van Rusland? De keuze voor Korzjakov heeft niets met onze politieke voorkeur te maken". Schizofrenie is niet de eerste Russische speelfilm die openlijk de misdaad en het politieke ge weld in het nieuwe Rusland be handelt. Een verschil is echter dat nu ook de helden van weleer, de 'democraten', worden afge schilderd als cynisch en uitslui tend belust op macht. Precies zo als de Russische man in de straat al vermoedde. Onder het lachen de portret van Boris Jeltsin zit ten nietsontziende, corrupte mi nisters en hoofden van veilig heidsdiensten achter grote bu reaus. Zij deinzen er niet voor terug om hun tegenstanders met grof geweld uit de weg te laten ruimen. Een van de schurken, een ambitieuze eerste vice-pre- mier, geeft zelfs opdracht om een Aeroflot-vliegtuig onderweg naar Parijs op te blazen omdat een van de passagiers te veel weet; iets wat, volgens Ab doelov, 'in werkelijkheid wel de gelijk voor kan komen'. De ont ploffing is de laatste, ontmoedi gende scene van Schizofrenie. Begrafenissen Opmerkelijk is dat een dergelij ke, voor veel Russen onthutsen de film werd uitgebracht door de gerespecteerde Lenfilmstudio's in Sint Petersburg, die samen met Mosfilm uit Moskou het Russische Hollywood vormen. Volgens regisseur Viktor Serge- jev zijn in de achterliggende ja ren maar liefst 500 contract- moorden gepleegd op vooraan staande zakenlieden, politici en journalisten. Sergejev, die vooral bekend is om zijn melodrama's, opent Schizofrenie met authentieke opnames van de begrafenissen van twee van de meest betreurde slachtoffers: de journalisten Vlad Listjev en de jonge Dima Cholodov. De eerste werd voor zijn woning in Moskou doodgeschoten, de ander ontving een bombrief na dat hij had gepubliceerd over corruptie in het leger. In beide onopgeloste moordza ken zijn verbanden gelegd met hooggeplaatste politici, onder wie de voormalige defensiemi nister, Pavel Gratsjov, en de hui dige ondersecretaris van de Rus sische Veiligheidsraad, Boris Be- rezovski, een van de machtigste mannen van Rusland en een uit gesproken tegenstander van 'consultant' Korzjakov. Langdradig Schizofrenie is bij lange na geen JFK of All the Presidents Men, of desnoods een soort Natural Born Killers met een Russisch- politiek tintje, zoals menigeen had verwacht. Het is zelfs geen ordinaire actiefilm. Schizofrenie is vooral saai en langdradig; on danks het meedoen van al die bekende acteurs weet de film nooit te overtuigen. Het Peters- burgse premièrepubliek, dat vooral bestaat uit bejaarde ver tegenwoordigers van de plaatse lijke 'intelligentsia', bleek na af loop echter zeer onder de indruk. „Ik ben met stomheid geslagen," zegt een mevrouw van middel bare leeftijd. „Deze film laat een vreselijke smaak bij mij achter". Andere bezoekers prezen het feit dat de makers 'eindelijk de waarheid durven te laten zien'. Het Petersburgse tijdschrift Pul- se roemt de film zelfs als 'ver plichte kost voor iedereen die zaken wil doen in Rusland'. Maar de jonge filmcriticus Ser- gej Dobrotvorski, die lesgeeft op de Theateracademie van Peters burg en schrijft voor het dagblad Kommersant Daily, heeft beden kingen. „Het is een gewone film," vindt hij, „die minder zegt over de Russische werkelijkheid dan over de populaire cultuur in ons land. Al die moord en dood slag, al dat bloed is voor het pu bliek een soort soapopera ge worden. En daar speelt Schizo frenie op in. Een documentaire was natuurlijk veel interessanter geweest. Maar iemand die wer kelijk in dat criminele milieu zit en de wetten kent die daar gel den, die maakt geen film. Dan ben je je leven niet zeker." r NEDERLAND 1 07.00 Journaal 07 05 Alle dieren tellen mee (herh) 0729 Ontbijt-TV 5900 Journaal 09.05 Get the Picture (herh) 0932 Spoorloos (herh) ,518 Vesuvius (herh) 11.02 Tijd van leven (herh) l515 Kookgek op stap (herh) ,5 28 Passie voor tuinen, magazine 15.41 'n Goeiedag met Jos Brir (herh) 15.33 Cosby Show, comedy ,559 Alles kits, kindermagazine m om 17.01 Bamboo Bears; 17. Skaidi ,7.59 Growing Pains, comedy 18.27 Get the Picture, quiz 18.57 Weg van de snelweg Europ Duitsland 19.26 Hints, spelletje 20.00 Journaal 20.24 Netwerk, actualiteitenrubriek 20.58 Weeroverzicht 21.04 Ja natuurlijk: Dierenfamilies 21.58 De stoel 22.43 Dokument: Anatopia, docume taire 23.34 Cheers, comedy 23.59 Miniatuur (tot 00.05) NEDERLAND 2 09.30 Zig Zag: Kijk op Rusland (to 09.50) 10.00 Huisje boompje beestje (tc 10.20) 10,30 Bisteboat; fakansjefeest (tc 10.40) 11.15 NL-TV (een programmaserie vo< nieuwkomers) 11.30 Mijlpalen in de natuurwete schap: Biologie 11.45 Hos Geldiniz, Turks voor beg ners 12.03 Tennis: Roland Garros, samenva ting vandaag gespeelde partijen 17.23 PP: Uitzending D66 17.29 2Vandaag, actualiteiten met or 17.30 en 18.00 Journaal; 18.4 Sportjournaal en vanaf 18.5 Hoofdpunten uit het nieuws ge volgd door het weer 19.00 Roland Garros, samenvatting 19.59 Meer tuinplezier, magazine 20.43 Bananasplit (herh) 21.31 Door weer en wind, documenta re-serie (slot) 21.59 Echo of the Elephants, 2-delig natuurdocumentaire (1) 22.58 Zorgen voor een ander. Afl. 1 23.31 Journaal 23.37 Reality, serie over geloofsverded ging. Afl. 1 (tot 00.07) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 Van gewest tot gewest (herh) 13.36 Father Ted Crilly (herh) 14.01 Reiziger in muziek (herh) 15.03 Buitenhof (herh) 16.00 Journaal 16.07 ZaterdagavondLINGO (herh) 16.29 Quajongeren (herh) 16.59 De eenzame oorlog van Koo Tak, serie (herh) 17.24 Michael Moore's TV Natio (herh) 17.52 PP: Uitzending SP 18.00 Villa Achterwerk, kindermagaz ne met Buk; 18.05 Bosbeesten BELGIË FRANS 1 12.50 Nieuws (tot 13.15) 16.45 Der Fahn der, serie 17.35 The Fail Guy, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table magazine 19.10 Le quotidien des sport 19.30 Nieuws 20.10 Baldi et ies petits ri ches, Franse tv-film van Claude d'Anna. Aansl. discussie over daklozen 23.05 Nieuws 23.30 Javas, uitgaanstips 23.40 24 H sur les marchés 23.45 La pensée et les hommes BELGIË FRANS 2 16.15 lei Bla bla 17.20 Highway to Heaven, serie 18.10 Le blamatoscope 19.00 Du hout des ailes 19.30 Nieuws 20.10 L'écran témoin: Baldi et les petits riches, tv-film Aansl.: Nieuws. Aansl.: Javas, uitgaanstips DUITSLAND 1 05.30 Morgenmagazin, ontbijttelevisie 09.00 Tagesschau 09.03 ML Mona Lisa, magazine voor vrouwen 09.45 Osteoporo- se-Gymnastik 10.00 Tagesschau 10.03 Weltspiegel 10.45 Recht in Deutschland - Alles was Recht ist 11.00 Sportschau li- w/tennis: Roland Garros 17.00 Tagesschau 1?.15 Brisant, boulevardmagazine 17.55 Verbotene Liebe, serie 18.25 Marienhof, serie 18.55 Aus heiterem Himmel, serie 20.00 Tagesschau 20.15 Tiere vor der Ka mers, documentaire over de huismus 21-00 FAKT, magazine 21.40 Pfarrerin Le- nau, serie 22.30 Tagesthemen 23.00 Ta- 'ort, politieserie 00.30 Nachtmagazin 00.50 (ZW) Fred Zinnemann-cydus: The Se venth Cross, speelfilm DUITSLAND 2 O-j.30 Zie Duitsland 1 11.00 Tagesschau 1-04 Stimmung im Wonnemonat Mai, amusement 12.35 Umschau 12.55 Presse- schau 13.00 Tagesschau 13.05 Mittagsma- 9azin 13.45 Tier-Praxis, diergeneeskundig magazine 14.10 Hals Ober Kopf, jeugdserie 14.35 Theos Geburtstagsecke 14.37 Mit- wdrin, milieumagazine voor de jeugd 00 Lo9°. jeugdjournaal 15.10 Tim und wuppi, tekenfilmserie 15.35 Schatten- spnnger, praatprogramma 16.00 701 - die amusement 17.00 Heute 17.15 Ab- 1« Iïa9azin 17.40 Der Alte, misdaadserie 19 in t'eUte ^eute' ma9azine Heute Jn'ic '50' sociaal-economisch magazine '"■15 Davids Rache, tv-film 21.45 Heute nik lange noir' speelfilm 23.45 Heute a 24.00 Nachtexpress, reportages (tot r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10