De eenheid van twee eenheden
Marvin Gaye: postume poging om Sinatra te worden
DE STEM
Rijksmuseum voor
Oudheden gaat
grondig verbouwen
Duitse Kleef pakt
uit met Kurhaus
Terugblik op de performances van Ulay en Abramovic in Van Abbemuseum
nESTEM
Gids
DINSDAG 20 MEI 1997 fc]
Door Angelique Spaninks
Juni 1977, Galleria Com
munale d'Arte Moderna,
Bologna. Een man en een
vrouw. Naakt. Ze staan in
de deuropening van de ga
lerie, rug tegen de deurstijl,
tegenover elkaar. Bezoe
kers van de galerie moeten
zich tussen hen door wrin
gen, ter plekke beslissend
wie ze hun gezicht toeke
ren, de man of de vrouw.
Duur: 90 minuten. Titel:
'Imponderabilia'.
Met deze en tientallen andere
performances, schreven de Duit
ser Uwe Laysiepen (Ulay) en de
Montenegrijnse Marina Abramo
vic tussen 1976 en 1988 kunstge
schiedenis. Intens waren hun Re
lation works, intens was ook hun
persoonlijke relatie. Zonder die
relatie, die liefde, hadden zij
waarschijnlijk nooit dit soort ra
dicaal werk kunnen maken. Bin
nen enkele jaren groeide
Ulay/Abramovic uit tot een be
grip in de internationale kunst
wereld.
Ze ontmoetten elkaar in 1975 in
Amsterdam bij de opnamen voor
een omstreden documentaire
tweeluik over Body Art. Explo
sief was het eerste contact, niet in
het minst omdat ze veel gemeen
hadden, zelfs him verjaardag. De
symbiotische verhouding die zij
vervolgens ontwikkelden duurde
twaalf jaar. Toen, in de tweede
helft van de jaren tachtig, ging
het mis. Wat explosief begon viel
net iets langzamer, maar onaf
wendbaar uiteen.
Oude wonden
April 1997, Van Abbemuseum,
Eindhoven. Negen jaar zagen of
spraken Uwe Laysiepen en Mari
na Abramovic elkaar amper. Ou
de wonden hadden tijd nodig om
te helen, ieder moest zich los van
de ander weer een eigen doel en
plek als persoon én als zelfstan
dig kunstenaar verwerven. Het
Van Abbemuseum vroeg hun me
dewerking aan een groot retro
spectief. Ze zeiden ja.
Samen selecteerden en redigeer
den zij de oude video- en filmop
namen die voor het retrospectief
op beeldplaat gezet moesten wor
den. Apart stonden zij mij te
woord. Maar de gesprekken kun
nen niet anders dan over hen bei
den gaan: over zijn herinnering
aan haar, haar herinnering aan
hem. Over de mooiste en armste
tijd van hun leven, over perfor
mance toen en nu, over kunst en
liefde, en misschien ooit nog één
performance samen. Misschien.
Zij over hem
„De manier waarop Uwe in de ja
ren zeventig zijn mannelijke en
vrouwelijke kant openlijk mani
festeerde, vond ik prachtig: aan
de ene kant was zijn gezicht glad
geschoren en opgemaakt, droeg
Marina Abramovic voor 'Rest Energy' uit 1980.
Ulay voor een fragment uit zijn verslag van 'The Great Wall
Walk'uit 1988. foto's rené manders
hij lang haar en lange rode na
gels, aan de andere kant droeg hij
kort haar en een ruwe, ongescho
ren kin. Zoiets had ik nog geen
man zien doen. Ik realiseerde me
meteen dat ik in mijn performan
ces het omgekeerde deed, ik on
derwierp me juist aan een soort
mannelijke hardheid."
Hij over haar
„De eerste performance die ik
Marina zag doen was heftig, fas
cinerend. Ze heeft zich een ster in
haar buik gesneden met een
scheermes, zichzelf met een
zweep geslagen... Ze hield een
ware heksenjacht, maar dan op
haar eigen lichaam, de heks in
haar. Ik was daar heel erg van
onder de indruk, vond haar een
heel boeiende vrouw. Dat is ze
trouwens nog steeds. Ik werd ver
liefd op haar, verzorgde haar
wonden. We bleven samen.
De hermafrodiet
Zij: „We kozen ervoor om ons ei
gen werk te laten voor wat het
was. Ik sneed me niet meer, Uwe
liet zijn travestie, zijn piercing en
polaroids achterwege. We begon
nen samen bij nul. Natuurlijk
brachten we wel onze eigen erva
ringen in, maar die mixten we tot
een voor ons beiden radicaal
nieuwe vorm van werken."
Hij: „In mijn grote, lege apparte
ment hingen we stroken papier
aan de muur. We stelden docu
mentatiemateriaal aan elkaar
voor en zochten zo, heel analy
tisch, heel eerlijk, een synthese.
Wat willen we samen? Gaat het
om man-zijn, om vrouw-zijn,
gaat het noch om het één noch om
het ander? Maar waar gaat het
dan over? En uiteindelijk werd
dat onze ideologie. Het ging ons
om de eenwording, ofwel het her
mafrodiet worden. Zolang die
ideologie door ons beiden werd
onderhouden en aanvaard ging
alles goed."
De kleine kosmos
Zij: „Omdat men wat wij deden
veelal als een gril beschouwde
verdienden we amper iets. Wij
waren echter bereid ons bestaan
erop aan te passen. We kochten
een oude Citroënbus. Daar reis
den we mee, daar woonden we in
en daar werkten we soms zelfs
mee. We leefden in pure armoede.
Toch was het de gelukkigste tijd
van mijn leven. We bouwden een
kleine kosmos voor onszelf, erg
utopisch."
Hij: „De performances die wij de
den waren erg slopend. We moes
ten dus in goede conditie zijn.
Daarom zetten wij onze bus
meestal op plekken in de onge
repte natuur: het hooggebergte
van Sardinië, het platteland van
Frankrijk, tussen de herders in
Servië of Kroatië. We leefden
eenvoudig en gezond, konden
mediteren, lopen, en waren volle
dig op elkaar aangewezen. Met
het concipiëren van kunst hiel
den we ons in die tussenliggende
periodes niet bezig. Dat kwam
pas weer wanneer we via De Ap
pel in Amsterdam een uitnodi
ging voor een performancefesti
val of event kregen."
Het werk
Hij: „Tussen '76 en '88 hebben
wij nagenoeg alleen performan
ces gedaan. Dat was een medium
dat zeker toen niet zo verwel
komd werd. De oude garde bin
nen het kunstbedrijf vond het
nogal dubieus, hield het liever bij
veilige schilderijen en beelden.
Performance was oncomfortabel,
ongemakkelijk, pijnlijk en had
een sterke kritische lading."
Zij: „De meeste mensen vermij
den dingen die onbekend zijn,
dingen waar ze bang voor zijn,
bloed, dood, geweld, pijn. Door
zo te leven roest je vast in een pa
troon. Met onze manier van leven
maar vooral ook met onze perfor
mances doorbraken wij dergelij
ke patronen."
Hij: „Onze performances hadden
een sterk therapeutische impact.
Op de psyche, de emotie en het li
chaam. Wat wij deden was heel
primitief, heel ritualistisch. We
confronteerden onszelf met din
gen die haaks staan op ons alle
daagse voorzichtig en zuinig zijn.
Waar veel is moet veel beschermd
worden, maar als het om je li
chaam gaat kan je je niet overal
tegen beschermen. Daar word je
gek van. Hoeveel mensen vallen
niet flauw als ze een druppel
bloed zien. Ze realiseren zich niet
dat dat tekenend is voor de
vreemde relatie die wij tegen
woordig met ons eigen lichaam
hebben. Je kan niet alleen maar
bezig zijn met witte tanden en
zonnebanken, met comfort en hy
giëne. Dan vervreemd je van je
zelf, gaat je weerstand pas echt
gevaarlijk achteruit."
De breuk
Hij: „We werden een instituut,
aanvaard, gesteund, vertrouwd
en met interesse gevolgd door een
behoorlijk groot publiek. Dat is
een ramp. Je realiseert je dat je
mensen tegen het hoofd stoot
wanneer je ophoudt. Zoiets word
je binnen het kunstbedrijf heel
erg kwalijk genomen. Maar het is
gebeurd. Onze symbolische een
wording werd overrompeld door
de realiteit. Hoe zeer je ook
streeft naar twee-eenheid, je
blijft twee eenheden. De liefde
stopte in 1986.
Zij: „Uwe benadrukt vaak dat
wij geen speciale mensen waren,
dat het mislukken van onze per
soonlijke relatie helemaal niet zo
vreemd was. Het overkomt bijna
iedereen weieens. Achteraf ben ik
het daarmee eens. Maar toen
vond ik het vreselijk, echt af
schuwelijk. En ook onze werkre
latie raakte erdoor vergiftigd. Ik
kon me bijvoorbeeld niet voor
stellen dat Uwe zelfs maar over
woog om samen door te werken
na de Great Wall Walk in 1988. Ik
vond dat het ultieme bewijs dat
hij nooit écht van mij gehouden
had."
Performance
Zij: „Er is de laatste jaren een op
levende belangstelling voor per
formance, body art, de rol van het
lichaam in de kunst. Maar veel
jonge kunstenaars weten eigen
lijk niet genoeg van wat wij de
den. Ze hebben er wel van ge
hoord, maar missen de essentie.
Er wordt bijvoorbeeld veel res
pectloos gerecycled. Dus voelen
wij ons verplicht ons werk van
toen weer te laten zien."
Hij: „De beeldende kunst van nu
is oppervlakkiger. Men is bezig
met effecten, minder met het li
chaam zelf. Het verlengde van
ons werk vind je tegenwoordig
meer in de vrijetijdssport. Daar
heeft het begrip van lichaam en
geest zich de laatste jaren echt
enorm geëxpandeerd. Tien jaar
geleden had je nog geen mensen
die een muur van negentig gra
den met hun vingertoppen kon
den beklimmen. Nu wel."
Zij: „De jonge generatie gebruikt
het lichaam vooral als metafoor.
Ze maken een filmpje, van een
man onder de douche of een
meisje dat een handstand doet, en
zetten dat in een eindeloos door
draaiende 'loop'. Het verschil met
wat wij deden is natuurlijk
enorm. Wij gingen echt zelf door
het proces heen. Dat leverde een
heel andere, directe ervaring op."
'Ulay/Abramovic, performances 1976-
1988' is t/m 15 juni te zien in het Van
Abbemuseum, Vonderweg 1, Eindho
ven. Catalogus 45,-.
Leiden (anp) - Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden
gaat grondig verbouwen. Het project gaat begin oktober
van start en duurt naar verwachting twee jaar. Voor de ver
bouwing is een bedrag van 8,5 miljoen gulden uitgetrok
ken.
De erop volgende herinrichting
van de museumzalen kost naar
schatting nog eens zeven mil
joen. De Rijksgebouwendienst,
opdrachtgever, en het ministe
rie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen draaien voor
de kosten op.
De opkapbeurt begint met de
aanpak van de zuidelijke vleu
gel van het huidige complex
aan het Rapenburg. Door over
dekking van de binnenplaats
krijgt het museum er zeshon
derd vierkante meter exposi
tieruimte bij. Herindeling van
de ruimten moet ertoe leiden
dat de looproute voor bezoe
kers overzichtelijker wordt. In
de nieuwe situatie heeft het
museum twee vleugels, die elk
rond een overdekte binnen
plaats liggen.
Ook aan de buitenkant moet
het museum beter herkenbaar
worden. Het is de bedoeling dat
een deel van de museumobjec
ten door de ramen te zien is. 's
Avonds zal er sfeervolle ver
lichting zijn.
Het vernieuwingsproject, dat
de werknaam RA meekreeg
naar de oud-Egyptische zonne.'
god, gaat ook de sterk verou
derde opstellingen van de afde
lingen Egypte, het Nabije 0os.
ten en de Klassieke Wereld te
lijf. Nieuwe presentatiemetho
den moeten de collectie toegan
kelijker maken.
In een latere fase krijgt de cen
trale hal van het museum, met
de Isis-tempel uit het Egypti-
sche Taffeh, een facelift. Naast
een museumwinkel, een café,
een garderobe en moderne sa
nitaire voorzieningen komt
hier een Archeotheek. Volgens
het museum is dat een „musc-
aal-archeologisch informatie-
en servicepunt" waar bezoe
kers terechtkunnen met al hun
vragen op oudheidkundig ge
bied.
Tijdens de verbouwing blijft
het museum open. Er is een
speciaal programma met vijf
nieuwe tentoonstellingen.
Van onze kunstredactie
Kleef - Nederlanders kunnen hun hart weer ophalen in Kleef
Meer dan 150 jaar hadden bemiddelde voorouders al heilzaan
vertier gevonden in de oude keizerstad. Maar de Eerste Wereld
oorlog maakte voorgoed een eind aan al het gespetter van Hol
landse gouden tientjes in bronwater. Het badhotel aan de uit
valsweg naar Nijmegen raakte in verval.
Maar nog net voor de eeuwwisse- Met de inrichtingskosten hebbei
ling is ..cje oude glorie hersteld. En de Klevenaren wel geboft. Van dl
de verwachtingen zijn opnieuw
hooggespannen als het gaat om
Nederlandse publiek. Dat kan
voortaan in ieder geval zijn ogen
de kost geven, zonder dat maag en
lever daar ook hinder van onder
vinden. Eens de organen, die al
lereerst aanleiding gaven tot een
reis naar Kleef.
Flaneren langs kunst is de nieuwe
Kurhaus-formule. In het museum
is het oude patroon met lange gan
gen en zijvertrekken, waarin je
rust zocht, gehandhaafd. Nu
bruist daar louter beeldende
kunst.
De Kleefse collectie is opmerke
lijk. Maar er is meer wat opmerke
lijk genoemd moet worden. De in
richting is zeer verrassend. In die
mate ook, dat de bezoeker oohh en
aahh blijft roepen.
Wat ronduit verbluffend is, is het
feit dat een kleine stad als Kleef
zo'n pretentieus museum bezit.
Kleef telt nog geen 50.000 inwo
ners. Toch besloot de raad voor
taan 1,2 miljoen mark per jaar be
steden aan de exploitatie van haar
museum.
Door Paul van der Steen
Sommige platen hebben een buiten
gewoon merkwaardige onstaansge-
schiedenis. Neem Marvin Gayes Vul
nerable: uitgebracht dertien jaar na
de dood van de zanger, achttien jaar
na de opname en dertig jaar na de
eerste, mislukte pogingen tot het
maken van de plaat.
Een zwarte Frank Sinatra worden, dat
was de jeugddroom van Marvin Gaye.
„Ik hield van zijn frasering, die vooral
opviel toen hij nog jong en puur was. Hij
groeide uit tot een geweldige jazzzanger
en ik fantaseerde vaak over een levens
stijl als die van Sinatra. Iedere vrouw in
Amerika wilde naar bed met Frank Si
natra. Hij was de koning die ik wilde
zijn", bekende de zanger destijds aan
zijn biograaf David Ritz in Divided Soul
- The Life of Marvin Gaye.
Eind jaren vijftig kwam Gaye onder con
tract van het toen nog tamelijk onbedui
dende platenlabel Motown. De eerste ja
ren sleet hij er als sessiedrummer. Pas in
1961 zag labelbaas Berry Gordy er brood
in om Gaye als zanger een kans te geven.
Het werd The Soulful Moods of Marvin
Gaye, een verzameling standards (onder
meer You Don't Know What Love Is,
Witchcraft en Round 'bout Midnight). De
verwachtingen van de zanger en zijn
broodheer kwamen niet uit: deze zwarte
Sinatra kon het grote publiek niet boei-
Twee jaar later kwam dan toch de door
braak van Gaye met Stubborn Kind of
Fellow. In de periode die volgde, werd
voortgeborduurd op dit succesvolle stra
mien van niets-aan-de hand-pop.
Strijkers
Pas in 1967 werden de Sinatra-ambities
nieuw leven ingeblazen. Jazzpianist
Bobby Scott werd gevraagd om bij een
aantal nummers strijkarrangementen te
maken. Gaye vond het door hem gelever
de werk, de basis voor het onlangs ver
schenen Vulnerable, prachtig. Maar toen
het op zingen aankwam, blokkeerde hij.
De zanger was destijds nog te groen, te
weinig door leed getekend om deze num
mers een échte lading mee te geven, zo
concludeerde hij later zelf.
Vreemd, want meteen na het mislukte
avontuur met Scott is Gaye wel rijp ge
noeg om te gaan werken aan What's
Going On, een plaat waarop religieus be
wustzijn en maatschappijkritiek op een
prachtige manier worden verweven. Ex
perimenten met opnametechnieken doen
de rest: Gayes stemgeluid is op sommige
momenten in al zijn facetten te horen.
What's Going On wordt het magnum
opus van de zanger, anno 1997 door ve
len nog steeds beschouwd als het album
van de eeuw.
Liefde
Gaye krijgt door het succes van de plaat
de regie over zijn carrière grotendeels in
eigen handen. Toch keert hij weer terug
naar het soort liedjes waarmee hij groot
is geworden, die over de liefde: al zijn de
teksten op Let's Get It On en I Want You
aanzienlijk explicieter dan voorheen.
De zanger raakt in de jaren zeventig ook
flink door het leven getekend. Met name
de breuk met zijn eerste vrouw Anna
(muzikaal vertaald op het album Here,
My Dear) blijkt voor de chronische twij
felaar een kwelling. Na Here, My Dear
en de eerste problemen met zijn tweede
vrouw Janis voelt Gaye zich dan ook rijp
genoeg om de door Bobby Scott al in
1967 gerarrangeerde nummers op te ne
men. Zijn oordeel na de sessies kenmer
ken zich door een voor hem hoogst op
merkelijk zelfvertrouwen: Gaye is er van
overtuigd dat hij zijn meesterwerk heeft
opgenomen.
Veto
Een plaat blijft echter uit. Door een veto
van Gordy, heeft Gaye altijd beweerd.
De Motown-baas zegt de opnamen nooit
gehoord te hebben en lijkt de waarheid
te spreken. Gordy had immers met
What's Going On zijn lesje geleerd: die
plaat wilde hij aanvankelijk tegenhou
den („niet commercieel genoeg"), maar
werd Motowns best verkochte album
ooit.
Waarschijnlijk durfde Gaye het zelf niet
aan om Vulnerable uit te brengen. Angst
dat het publiek de plaat niet zou pikken
lijkt een belangrijke drijfveer. Ook zijn
steeds groter wordende persoonlijk
heidscrisis kan weieens een rol gespeeld
te hebben. Eind jaren zeventig, begin ja
ren tachtig heeft Gaye met alles en ieder
een problemen: met Janis, met de fiscus,
met Motown, met drugs en vooral met
zichzelf.
Opleving
Helemaal goed komt het nooit meer. Al
beleeft Gayes carrière met Sexual Hea
ling nog een flinke opleving. Op 1 april
1984 is het einde daar. De tekst van
What's Going On (Father, father, we
don't need to escalate) krijgt een profeti
sche lading: Marvin Gaye wordt tijdens
een ruzie door zijn vader doodgeschoten.
Dertien jaar na de moord is Vulnerable
door Motown alsnog uitgebracht. Gayes
absolute meesterwerk is het zeker niet.
Nog geen half uur duren de opnamen en
dan krijgt de luisteraar ook nog drie al
ternatieve takes te horen. Keuze te over,
want de zanger nam altijd tig versies op
van zijn nummers.
Fraai klinkt het zeker: de vocalen van
Gaye, zoetgevooisd met kartelrand,
kleuren wonderwel bij de zeeën van
strijkers. Hem een zwarte Sinatra noe
men is echter te veel eer. Gaye zal de ge
schiedenis ingaan als begenadigd soul
zanger. Al had hij dat zelf liever anders
gezien.
Marvin Gaye.
derdeel. Het gaat om
waar Joseph Beuys ooit zijn
lier had. Z'n portret, geschild®
door Andy Warhol, hangt a 1
aan de wand.
De openingspresentatie duurt
half jaar. Zij is een keuze uit
beschikbare collecties. Daaro
is ook een eigen verzam
Koekkoek valt daar voortaan
ten. Zijn werk blijft in
Koekkoek.
n;
NEDERLAND 1
0700 J°urnaal x
„,05 Alle dieren tellen mee
J729 Ontbijt-TV
(«00 Journaal
„,05 Get the Picture (herh)
2» 34 'n Goeiedag met Jos Brink (hert
75 ja natuurlijk: Dierenfamilies (her!
'18 Dokument Op zoek naar het lid
(herh)
,,53 pp: Uitzending CDA
5 25 Wild Wild World of Animals,
tuurserie: Gifslangen in Noori
Amerika
1548 'n Goeiedag met Jos Brink
1642 Cosby Show, comedy
10 Alles kits, kindermagazine
1306 Growing Pains, comedy
,835 Get the Picture, quiz
,905 Voetbalkrexxx,quiz
1951 pp: Uitzending Unie 55+
2000 Journaal
20 26 Netwerk, actualiteitenrubriek
2,01 Weeroverzicht
2,09 Pleidooi, advocatenserie (herh)
22 01 Vinger aan de pols, medisch m
gazine. Thema: Hersentumor
2247 Reporter: Reportage over de He
cules C-130 die op 15 juli 1996 0
Welschap verongelukte
2332 Birds of a Feather, comedy (ti
00.01)
NEDERLAND 2
60 miljoen mark die er in
gestoken zijn - ..de .yppbouwinj
duurde ruim vier jaar - komt he
merendeel uit andere bronnen, Di
deelstaat Nordrhein Westfalene
de regering in Bonn namen smi
86 procent van de restauratie-e
verbouwkosten voor hun reke
ning. Kleef droeg het restant bij.
Deelstaatsregering en landsrege
ring werden tot presteren verleid
nadat twee kunstverzamelingen
aan Kleef werden toegezegd. Di
toezeggingen betroffen het in 198
gestarte Museum Haus Koekkoek
gevestigd in het vroegere woon
huis van de Nederlandse schilder
B.C. Koekkoek.
De eerste collectie die aangeboden
werd, betrof de nalatenschap va
de beeldhouwer Ewald Mataré
Deze geldt als de leermeester van
Joseph Beuys en andere na-oor
logse Duitse kunstenaars. Zijn
werk raakt de klassiek-modern
traditie uit de eerste helft vand
20e eeuw.
De tweede collectie die als impul
diende om een groter museum
gaan bouwen, is er een met een
moderne inslag. Zij bevat specta
culaire stukken van internationa
le grootheden als Mario Merz.An
selm Kiefer, Sigmar Polke, Gd
bert George, Robert Groberen
Andy Warhol. Een kleine greej
slechts uit een veel omvangrijk®
bestand.
Menig stuk is ronduit
lair. Maar het Museum Kurte»
kan dat geweld aan. De inricht®!
(afwisselende open en beslot®
ruimtes) doet niet alleen recht aan
wat grotesk is. Zij verleent ookge-
wicht aan wat klein en subtiel is
De grote man achter de verbou
wing is een Nederlander, Wal®
Nikkels.
De werken uit die tweede colte
tie, de Sammlung Ackermans.h]
ken haast voor het Museum W
haus geschapen te zijn. Directe
Guido de Werd (ook een Ned®
lander) geeft dat ook grif toe.
onthult dat de verzamelaars
kwestie het nieuwe museum8
toonkamer koesteren. Veel w®
werd ook in overleg met De W'
aangeschaft. Nochtans maar
les deel uit van een bruikleen.
Het Museum Kurhaus wacht n
met de openstelling van
09.00 Scene II. Af1.1 t/m 4 (tot 11,0i
,2.30 Keerpunten: beslissende momei
ten uit de wereldgeschiedenis. Al
12: De Russische revolutie (1917)
,3.00 Goud, zilver en brons (herh)
13.26 Puur natuur (herh)
13.58 Let's make music (herh)
14.09 Engeland vandaag (herh)
,4.16 Naar zee (herh)
15,00 Spreekuur. Thema: Medisch
,5.00 Journaal
16.08 Alleen op de wereld, tekenfilms,
rie
16.36 The Waltons, serie
17.23 Gospelclip (herh)
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 0
17.30 en 18.00 Journaal; 18?
Sportjournaal en vanaf 185
Hoofdpunten uit het nieuws g
volgd door het weer
18.59 Als je durft - Special: Soul Childre
of Chicago, reportage-serie over h
koor dat tien jaar geleden werd o|
gericht om de kinderen uit Chicac
van de straat te houden
19.27 Take 2
19.59 Ik weet het beter, spelletje
20.26 Hoogtepunten uit de natuur, di
cumentaire
21.18 De verandering
21.48 Nederland zingt
22.16 Wat is er aan de hand
22.43 Grootmeesters in management
23.15 Studio NOS (tot 23.55)
NEDERLAND 3
12.00 Journaal
12.07 MiddagEditie
13.00 Journaal
13.08 Noorderlicht (herh)
13.36 Yes Minister (herh)
14.09 Geen buizen maar huizen (herh
14.59 De plantage (herh)
16.00 Journaal
BELGIË FRANS 1
12,50 Nieuws (tot 13.15) 16.40 Der Fah
der, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadser
18.30 Regions soir 18.50 Cartes sur tabl
magazine 19.10 Le quotidien des spor
19.30 Nieuws 20.10 Waikiki Ouest, sei
21.05 Pulsations: dove kinderen 22.'
Télécinéma 22.55 Nieuws
BELGIË FRANS 2
16.10 lei Bla bla (h) 17.10 Highway to he
«en, serie 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bo
bes ailes 19.30 Nieuws 20.05 Pulsatio
doof-stomme mensen 21.00 Concours m
sical international reine Elisabeth de Bel
9ue 1997: halve finales voor violisten 22.
Nieuws 22.25 Concours musical internati
"el reine Elisabeth de Belgique 1997, vr
vol9 23.25 Autovision 23.45 Paardenko
sen (tot 24.00)
DUITSLAND 1
65.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09.
Dallas, soap 09.45 Tele-Gym 10.00 Heu
1°-°3 Ratgeber: Gesundheit 10.35 T
und Trends 11.00 Heute 11.04 Lustige M
wanten 12.00 Sportschau live/tenr
™ld-Team-Cup Düsseldorf 17.00
■jesschau 12.15 Brisant, magazine 17.
erbotene Liebe, serie 18.25 Marienh
sene 18.55 Grossstadtrevier, serie 20.
agesschau 20.15 Happy Birthday, sei
ri-05 Sketchup, humor 21.35 Plusmini
economisch magazine 22.05 Loriot, hum
«■30 Tagesthemen 23.00 Boulevard B
talkshow 24.00 Laurie Hil, comedy 00.
Nachtmagazin 00.45 Shoot the Moo
Peelfilm 02.45 Nachtmagazin
DUITSLAND 2
"6.30 Zie Duitsland 1 12.35 Umsch
55 Pr«seschau 13.00 Mittagsmagai
Gesundheit! 14.10 Hals Ober Ko
Jeugdserie 14.35 Theos Geburtstagsec
15 nnPUR 5port' ma9a2'ne voor de jeu
r. l°9°- jeugdjournaal 15.10 Tim u
UPP' M 15.35 Schattenspringer, pra
Programma met gasten die hun leven e
„JW* wending gegeven hebben 16.
m Show 17.00 Heute 17.15 Aber
Sn.LZln 17,50 Unser Lehrer Dokt
H™' serie 18.45 Leute Heute 19.
hin 6 5 frauenarzt Dr. Markus Me
kil. nfw 20,15 Naturzeit: Expedition Ti
«J Der KamPfum de® Euro,
u®e 21.45 Heute-journal 22.15 37»,
^age 22.45 Ein Fall für Zwei, misdaad
D0||U '45 Heute nacht 24.00 Sjécas li
62.00) SPe8lfilm 01,45 Heute nacht