De eenheid van twee eenheden Marvin Gaye: postume poging om Sinatra te worden DE STEM Rijksmuseum voor Oudheden gaat grondig verbouwen Duitse Kleef pakt uit met Kurhaus Terugblik op de performances van Ulay en Abramovic in Van Abbemuseum nESTEM Gids DINSDAG 20 MEI 1997 fc] Door Angelique Spaninks Juni 1977, Galleria Com munale d'Arte Moderna, Bologna. Een man en een vrouw. Naakt. Ze staan in de deuropening van de ga lerie, rug tegen de deurstijl, tegenover elkaar. Bezoe kers van de galerie moeten zich tussen hen door wrin gen, ter plekke beslissend wie ze hun gezicht toeke ren, de man of de vrouw. Duur: 90 minuten. Titel: 'Imponderabilia'. Met deze en tientallen andere performances, schreven de Duit ser Uwe Laysiepen (Ulay) en de Montenegrijnse Marina Abramo vic tussen 1976 en 1988 kunstge schiedenis. Intens waren hun Re lation works, intens was ook hun persoonlijke relatie. Zonder die relatie, die liefde, hadden zij waarschijnlijk nooit dit soort ra dicaal werk kunnen maken. Bin nen enkele jaren groeide Ulay/Abramovic uit tot een be grip in de internationale kunst wereld. Ze ontmoetten elkaar in 1975 in Amsterdam bij de opnamen voor een omstreden documentaire tweeluik over Body Art. Explo sief was het eerste contact, niet in het minst omdat ze veel gemeen hadden, zelfs him verjaardag. De symbiotische verhouding die zij vervolgens ontwikkelden duurde twaalf jaar. Toen, in de tweede helft van de jaren tachtig, ging het mis. Wat explosief begon viel net iets langzamer, maar onaf wendbaar uiteen. Oude wonden April 1997, Van Abbemuseum, Eindhoven. Negen jaar zagen of spraken Uwe Laysiepen en Mari na Abramovic elkaar amper. Ou de wonden hadden tijd nodig om te helen, ieder moest zich los van de ander weer een eigen doel en plek als persoon én als zelfstan dig kunstenaar verwerven. Het Van Abbemuseum vroeg hun me dewerking aan een groot retro spectief. Ze zeiden ja. Samen selecteerden en redigeer den zij de oude video- en filmop namen die voor het retrospectief op beeldplaat gezet moesten wor den. Apart stonden zij mij te woord. Maar de gesprekken kun nen niet anders dan over hen bei den gaan: over zijn herinnering aan haar, haar herinnering aan hem. Over de mooiste en armste tijd van hun leven, over perfor mance toen en nu, over kunst en liefde, en misschien ooit nog één performance samen. Misschien. Zij over hem „De manier waarop Uwe in de ja ren zeventig zijn mannelijke en vrouwelijke kant openlijk mani festeerde, vond ik prachtig: aan de ene kant was zijn gezicht glad geschoren en opgemaakt, droeg Marina Abramovic voor 'Rest Energy' uit 1980. Ulay voor een fragment uit zijn verslag van 'The Great Wall Walk'uit 1988. foto's rené manders hij lang haar en lange rode na gels, aan de andere kant droeg hij kort haar en een ruwe, ongescho ren kin. Zoiets had ik nog geen man zien doen. Ik realiseerde me meteen dat ik in mijn performan ces het omgekeerde deed, ik on derwierp me juist aan een soort mannelijke hardheid." Hij over haar „De eerste performance die ik Marina zag doen was heftig, fas cinerend. Ze heeft zich een ster in haar buik gesneden met een scheermes, zichzelf met een zweep geslagen... Ze hield een ware heksenjacht, maar dan op haar eigen lichaam, de heks in haar. Ik was daar heel erg van onder de indruk, vond haar een heel boeiende vrouw. Dat is ze trouwens nog steeds. Ik werd ver liefd op haar, verzorgde haar wonden. We bleven samen. De hermafrodiet Zij: „We kozen ervoor om ons ei gen werk te laten voor wat het was. Ik sneed me niet meer, Uwe liet zijn travestie, zijn piercing en polaroids achterwege. We begon nen samen bij nul. Natuurlijk brachten we wel onze eigen erva ringen in, maar die mixten we tot een voor ons beiden radicaal nieuwe vorm van werken." Hij: „In mijn grote, lege apparte ment hingen we stroken papier aan de muur. We stelden docu mentatiemateriaal aan elkaar voor en zochten zo, heel analy tisch, heel eerlijk, een synthese. Wat willen we samen? Gaat het om man-zijn, om vrouw-zijn, gaat het noch om het één noch om het ander? Maar waar gaat het dan over? En uiteindelijk werd dat onze ideologie. Het ging ons om de eenwording, ofwel het her mafrodiet worden. Zolang die ideologie door ons beiden werd onderhouden en aanvaard ging alles goed." De kleine kosmos Zij: „Omdat men wat wij deden veelal als een gril beschouwde verdienden we amper iets. Wij waren echter bereid ons bestaan erop aan te passen. We kochten een oude Citroënbus. Daar reis den we mee, daar woonden we in en daar werkten we soms zelfs mee. We leefden in pure armoede. Toch was het de gelukkigste tijd van mijn leven. We bouwden een kleine kosmos voor onszelf, erg utopisch." Hij: „De performances die wij de den waren erg slopend. We moes ten dus in goede conditie zijn. Daarom zetten wij onze bus meestal op plekken in de onge repte natuur: het hooggebergte van Sardinië, het platteland van Frankrijk, tussen de herders in Servië of Kroatië. We leefden eenvoudig en gezond, konden mediteren, lopen, en waren volle dig op elkaar aangewezen. Met het concipiëren van kunst hiel den we ons in die tussenliggende periodes niet bezig. Dat kwam pas weer wanneer we via De Ap pel in Amsterdam een uitnodi ging voor een performancefesti val of event kregen." Het werk Hij: „Tussen '76 en '88 hebben wij nagenoeg alleen performan ces gedaan. Dat was een medium dat zeker toen niet zo verwel komd werd. De oude garde bin nen het kunstbedrijf vond het nogal dubieus, hield het liever bij veilige schilderijen en beelden. Performance was oncomfortabel, ongemakkelijk, pijnlijk en had een sterke kritische lading." Zij: „De meeste mensen vermij den dingen die onbekend zijn, dingen waar ze bang voor zijn, bloed, dood, geweld, pijn. Door zo te leven roest je vast in een pa troon. Met onze manier van leven maar vooral ook met onze perfor mances doorbraken wij dergelij ke patronen." Hij: „Onze performances hadden een sterk therapeutische impact. Op de psyche, de emotie en het li chaam. Wat wij deden was heel primitief, heel ritualistisch. We confronteerden onszelf met din gen die haaks staan op ons alle daagse voorzichtig en zuinig zijn. Waar veel is moet veel beschermd worden, maar als het om je li chaam gaat kan je je niet overal tegen beschermen. Daar word je gek van. Hoeveel mensen vallen niet flauw als ze een druppel bloed zien. Ze realiseren zich niet dat dat tekenend is voor de vreemde relatie die wij tegen woordig met ons eigen lichaam hebben. Je kan niet alleen maar bezig zijn met witte tanden en zonnebanken, met comfort en hy giëne. Dan vervreemd je van je zelf, gaat je weerstand pas echt gevaarlijk achteruit." De breuk Hij: „We werden een instituut, aanvaard, gesteund, vertrouwd en met interesse gevolgd door een behoorlijk groot publiek. Dat is een ramp. Je realiseert je dat je mensen tegen het hoofd stoot wanneer je ophoudt. Zoiets word je binnen het kunstbedrijf heel erg kwalijk genomen. Maar het is gebeurd. Onze symbolische een wording werd overrompeld door de realiteit. Hoe zeer je ook streeft naar twee-eenheid, je blijft twee eenheden. De liefde stopte in 1986. Zij: „Uwe benadrukt vaak dat wij geen speciale mensen waren, dat het mislukken van onze per soonlijke relatie helemaal niet zo vreemd was. Het overkomt bijna iedereen weieens. Achteraf ben ik het daarmee eens. Maar toen vond ik het vreselijk, echt af schuwelijk. En ook onze werkre latie raakte erdoor vergiftigd. Ik kon me bijvoorbeeld niet voor stellen dat Uwe zelfs maar over woog om samen door te werken na de Great Wall Walk in 1988. Ik vond dat het ultieme bewijs dat hij nooit écht van mij gehouden had." Performance Zij: „Er is de laatste jaren een op levende belangstelling voor per formance, body art, de rol van het lichaam in de kunst. Maar veel jonge kunstenaars weten eigen lijk niet genoeg van wat wij de den. Ze hebben er wel van ge hoord, maar missen de essentie. Er wordt bijvoorbeeld veel res pectloos gerecycled. Dus voelen wij ons verplicht ons werk van toen weer te laten zien." Hij: „De beeldende kunst van nu is oppervlakkiger. Men is bezig met effecten, minder met het li chaam zelf. Het verlengde van ons werk vind je tegenwoordig meer in de vrijetijdssport. Daar heeft het begrip van lichaam en geest zich de laatste jaren echt enorm geëxpandeerd. Tien jaar geleden had je nog geen mensen die een muur van negentig gra den met hun vingertoppen kon den beklimmen. Nu wel." Zij: „De jonge generatie gebruikt het lichaam vooral als metafoor. Ze maken een filmpje, van een man onder de douche of een meisje dat een handstand doet, en zetten dat in een eindeloos door draaiende 'loop'. Het verschil met wat wij deden is natuurlijk enorm. Wij gingen echt zelf door het proces heen. Dat leverde een heel andere, directe ervaring op." 'Ulay/Abramovic, performances 1976- 1988' is t/m 15 juni te zien in het Van Abbemuseum, Vonderweg 1, Eindho ven. Catalogus 45,-. Leiden (anp) - Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden gaat grondig verbouwen. Het project gaat begin oktober van start en duurt naar verwachting twee jaar. Voor de ver bouwing is een bedrag van 8,5 miljoen gulden uitgetrok ken. De erop volgende herinrichting van de museumzalen kost naar schatting nog eens zeven mil joen. De Rijksgebouwendienst, opdrachtgever, en het ministe rie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen draaien voor de kosten op. De opkapbeurt begint met de aanpak van de zuidelijke vleu gel van het huidige complex aan het Rapenburg. Door over dekking van de binnenplaats krijgt het museum er zeshon derd vierkante meter exposi tieruimte bij. Herindeling van de ruimten moet ertoe leiden dat de looproute voor bezoe kers overzichtelijker wordt. In de nieuwe situatie heeft het museum twee vleugels, die elk rond een overdekte binnen plaats liggen. Ook aan de buitenkant moet het museum beter herkenbaar worden. Het is de bedoeling dat een deel van de museumobjec ten door de ramen te zien is. 's Avonds zal er sfeervolle ver lichting zijn. Het vernieuwingsproject, dat de werknaam RA meekreeg naar de oud-Egyptische zonne.' god, gaat ook de sterk verou derde opstellingen van de afde lingen Egypte, het Nabije 0os. ten en de Klassieke Wereld te lijf. Nieuwe presentatiemetho den moeten de collectie toegan kelijker maken. In een latere fase krijgt de cen trale hal van het museum, met de Isis-tempel uit het Egypti- sche Taffeh, een facelift. Naast een museumwinkel, een café, een garderobe en moderne sa nitaire voorzieningen komt hier een Archeotheek. Volgens het museum is dat een „musc- aal-archeologisch informatie- en servicepunt" waar bezoe kers terechtkunnen met al hun vragen op oudheidkundig ge bied. Tijdens de verbouwing blijft het museum open. Er is een speciaal programma met vijf nieuwe tentoonstellingen. Van onze kunstredactie Kleef - Nederlanders kunnen hun hart weer ophalen in Kleef Meer dan 150 jaar hadden bemiddelde voorouders al heilzaan vertier gevonden in de oude keizerstad. Maar de Eerste Wereld oorlog maakte voorgoed een eind aan al het gespetter van Hol landse gouden tientjes in bronwater. Het badhotel aan de uit valsweg naar Nijmegen raakte in verval. Maar nog net voor de eeuwwisse- Met de inrichtingskosten hebbei ling is ..cje oude glorie hersteld. En de Klevenaren wel geboft. Van dl de verwachtingen zijn opnieuw hooggespannen als het gaat om Nederlandse publiek. Dat kan voortaan in ieder geval zijn ogen de kost geven, zonder dat maag en lever daar ook hinder van onder vinden. Eens de organen, die al lereerst aanleiding gaven tot een reis naar Kleef. Flaneren langs kunst is de nieuwe Kurhaus-formule. In het museum is het oude patroon met lange gan gen en zijvertrekken, waarin je rust zocht, gehandhaafd. Nu bruist daar louter beeldende kunst. De Kleefse collectie is opmerke lijk. Maar er is meer wat opmerke lijk genoemd moet worden. De in richting is zeer verrassend. In die mate ook, dat de bezoeker oohh en aahh blijft roepen. Wat ronduit verbluffend is, is het feit dat een kleine stad als Kleef zo'n pretentieus museum bezit. Kleef telt nog geen 50.000 inwo ners. Toch besloot de raad voor taan 1,2 miljoen mark per jaar be steden aan de exploitatie van haar museum. Door Paul van der Steen Sommige platen hebben een buiten gewoon merkwaardige onstaansge- schiedenis. Neem Marvin Gayes Vul nerable: uitgebracht dertien jaar na de dood van de zanger, achttien jaar na de opname en dertig jaar na de eerste, mislukte pogingen tot het maken van de plaat. Een zwarte Frank Sinatra worden, dat was de jeugddroom van Marvin Gaye. „Ik hield van zijn frasering, die vooral opviel toen hij nog jong en puur was. Hij groeide uit tot een geweldige jazzzanger en ik fantaseerde vaak over een levens stijl als die van Sinatra. Iedere vrouw in Amerika wilde naar bed met Frank Si natra. Hij was de koning die ik wilde zijn", bekende de zanger destijds aan zijn biograaf David Ritz in Divided Soul - The Life of Marvin Gaye. Eind jaren vijftig kwam Gaye onder con tract van het toen nog tamelijk onbedui dende platenlabel Motown. De eerste ja ren sleet hij er als sessiedrummer. Pas in 1961 zag labelbaas Berry Gordy er brood in om Gaye als zanger een kans te geven. Het werd The Soulful Moods of Marvin Gaye, een verzameling standards (onder meer You Don't Know What Love Is, Witchcraft en Round 'bout Midnight). De verwachtingen van de zanger en zijn broodheer kwamen niet uit: deze zwarte Sinatra kon het grote publiek niet boei- Twee jaar later kwam dan toch de door braak van Gaye met Stubborn Kind of Fellow. In de periode die volgde, werd voortgeborduurd op dit succesvolle stra mien van niets-aan-de hand-pop. Strijkers Pas in 1967 werden de Sinatra-ambities nieuw leven ingeblazen. Jazzpianist Bobby Scott werd gevraagd om bij een aantal nummers strijkarrangementen te maken. Gaye vond het door hem gelever de werk, de basis voor het onlangs ver schenen Vulnerable, prachtig. Maar toen het op zingen aankwam, blokkeerde hij. De zanger was destijds nog te groen, te weinig door leed getekend om deze num mers een échte lading mee te geven, zo concludeerde hij later zelf. Vreemd, want meteen na het mislukte avontuur met Scott is Gaye wel rijp ge noeg om te gaan werken aan What's Going On, een plaat waarop religieus be wustzijn en maatschappijkritiek op een prachtige manier worden verweven. Ex perimenten met opnametechnieken doen de rest: Gayes stemgeluid is op sommige momenten in al zijn facetten te horen. What's Going On wordt het magnum opus van de zanger, anno 1997 door ve len nog steeds beschouwd als het album van de eeuw. Liefde Gaye krijgt door het succes van de plaat de regie over zijn carrière grotendeels in eigen handen. Toch keert hij weer terug naar het soort liedjes waarmee hij groot is geworden, die over de liefde: al zijn de teksten op Let's Get It On en I Want You aanzienlijk explicieter dan voorheen. De zanger raakt in de jaren zeventig ook flink door het leven getekend. Met name de breuk met zijn eerste vrouw Anna (muzikaal vertaald op het album Here, My Dear) blijkt voor de chronische twij felaar een kwelling. Na Here, My Dear en de eerste problemen met zijn tweede vrouw Janis voelt Gaye zich dan ook rijp genoeg om de door Bobby Scott al in 1967 gerarrangeerde nummers op te ne men. Zijn oordeel na de sessies kenmer ken zich door een voor hem hoogst op merkelijk zelfvertrouwen: Gaye is er van overtuigd dat hij zijn meesterwerk heeft opgenomen. Veto Een plaat blijft echter uit. Door een veto van Gordy, heeft Gaye altijd beweerd. De Motown-baas zegt de opnamen nooit gehoord te hebben en lijkt de waarheid te spreken. Gordy had immers met What's Going On zijn lesje geleerd: die plaat wilde hij aanvankelijk tegenhou den („niet commercieel genoeg"), maar werd Motowns best verkochte album ooit. Waarschijnlijk durfde Gaye het zelf niet aan om Vulnerable uit te brengen. Angst dat het publiek de plaat niet zou pikken lijkt een belangrijke drijfveer. Ook zijn steeds groter wordende persoonlijk heidscrisis kan weieens een rol gespeeld te hebben. Eind jaren zeventig, begin ja ren tachtig heeft Gaye met alles en ieder een problemen: met Janis, met de fiscus, met Motown, met drugs en vooral met zichzelf. Opleving Helemaal goed komt het nooit meer. Al beleeft Gayes carrière met Sexual Hea ling nog een flinke opleving. Op 1 april 1984 is het einde daar. De tekst van What's Going On (Father, father, we don't need to escalate) krijgt een profeti sche lading: Marvin Gaye wordt tijdens een ruzie door zijn vader doodgeschoten. Dertien jaar na de moord is Vulnerable door Motown alsnog uitgebracht. Gayes absolute meesterwerk is het zeker niet. Nog geen half uur duren de opnamen en dan krijgt de luisteraar ook nog drie al ternatieve takes te horen. Keuze te over, want de zanger nam altijd tig versies op van zijn nummers. Fraai klinkt het zeker: de vocalen van Gaye, zoetgevooisd met kartelrand, kleuren wonderwel bij de zeeën van strijkers. Hem een zwarte Sinatra noe men is echter te veel eer. Gaye zal de ge schiedenis ingaan als begenadigd soul zanger. Al had hij dat zelf liever anders gezien. Marvin Gaye. derdeel. Het gaat om waar Joseph Beuys ooit zijn lier had. Z'n portret, geschild® door Andy Warhol, hangt a 1 aan de wand. De openingspresentatie duurt half jaar. Zij is een keuze uit beschikbare collecties. Daaro is ook een eigen verzam Koekkoek valt daar voortaan ten. Zijn werk blijft in Koekkoek. n; NEDERLAND 1 0700 J°urnaal x „,05 Alle dieren tellen mee J729 Ontbijt-TV («00 Journaal „,05 Get the Picture (herh) 2» 34 'n Goeiedag met Jos Brink (hert 75 ja natuurlijk: Dierenfamilies (her! '18 Dokument Op zoek naar het lid (herh) ,,53 pp: Uitzending CDA 5 25 Wild Wild World of Animals, tuurserie: Gifslangen in Noori Amerika 1548 'n Goeiedag met Jos Brink 1642 Cosby Show, comedy 10 Alles kits, kindermagazine 1306 Growing Pains, comedy ,835 Get the Picture, quiz ,905 Voetbalkrexxx,quiz 1951 pp: Uitzending Unie 55+ 2000 Journaal 20 26 Netwerk, actualiteitenrubriek 2,01 Weeroverzicht 2,09 Pleidooi, advocatenserie (herh) 22 01 Vinger aan de pols, medisch m gazine. Thema: Hersentumor 2247 Reporter: Reportage over de He cules C-130 die op 15 juli 1996 0 Welschap verongelukte 2332 Birds of a Feather, comedy (ti 00.01) NEDERLAND 2 60 miljoen mark die er in gestoken zijn - ..de .yppbouwinj duurde ruim vier jaar - komt he merendeel uit andere bronnen, Di deelstaat Nordrhein Westfalene de regering in Bonn namen smi 86 procent van de restauratie-e verbouwkosten voor hun reke ning. Kleef droeg het restant bij. Deelstaatsregering en landsrege ring werden tot presteren verleid nadat twee kunstverzamelingen aan Kleef werden toegezegd. Di toezeggingen betroffen het in 198 gestarte Museum Haus Koekkoek gevestigd in het vroegere woon huis van de Nederlandse schilder B.C. Koekkoek. De eerste collectie die aangeboden werd, betrof de nalatenschap va de beeldhouwer Ewald Mataré Deze geldt als de leermeester van Joseph Beuys en andere na-oor logse Duitse kunstenaars. Zijn werk raakt de klassiek-modern traditie uit de eerste helft vand 20e eeuw. De tweede collectie die als impul diende om een groter museum gaan bouwen, is er een met een moderne inslag. Zij bevat specta culaire stukken van internationa le grootheden als Mario Merz.An selm Kiefer, Sigmar Polke, Gd bert George, Robert Groberen Andy Warhol. Een kleine greej slechts uit een veel omvangrijk® bestand. Menig stuk is ronduit lair. Maar het Museum Kurte» kan dat geweld aan. De inricht®! (afwisselende open en beslot® ruimtes) doet niet alleen recht aan wat grotesk is. Zij verleent ookge- wicht aan wat klein en subtiel is De grote man achter de verbou wing is een Nederlander, Wal® Nikkels. De werken uit die tweede colte tie, de Sammlung Ackermans.h] ken haast voor het Museum W haus geschapen te zijn. Directe Guido de Werd (ook een Ned® lander) geeft dat ook grif toe. onthult dat de verzamelaars kwestie het nieuwe museum8 toonkamer koesteren. Veel w® werd ook in overleg met De W' aangeschaft. Nochtans maar les deel uit van een bruikleen. Het Museum Kurhaus wacht n met de openstelling van 09.00 Scene II. Af1.1 t/m 4 (tot 11,0i ,2.30 Keerpunten: beslissende momei ten uit de wereldgeschiedenis. Al 12: De Russische revolutie (1917) ,3.00 Goud, zilver en brons (herh) 13.26 Puur natuur (herh) 13.58 Let's make music (herh) 14.09 Engeland vandaag (herh) ,4.16 Naar zee (herh) 15,00 Spreekuur. Thema: Medisch ,5.00 Journaal 16.08 Alleen op de wereld, tekenfilms, rie 16.36 The Waltons, serie 17.23 Gospelclip (herh) 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 0 17.30 en 18.00 Journaal; 18? Sportjournaal en vanaf 185 Hoofdpunten uit het nieuws g volgd door het weer 18.59 Als je durft - Special: Soul Childre of Chicago, reportage-serie over h koor dat tien jaar geleden werd o| gericht om de kinderen uit Chicac van de straat te houden 19.27 Take 2 19.59 Ik weet het beter, spelletje 20.26 Hoogtepunten uit de natuur, di cumentaire 21.18 De verandering 21.48 Nederland zingt 22.16 Wat is er aan de hand 22.43 Grootmeesters in management 23.15 Studio NOS (tot 23.55) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 Noorderlicht (herh) 13.36 Yes Minister (herh) 14.09 Geen buizen maar huizen (herh 14.59 De plantage (herh) 16.00 Journaal BELGIË FRANS 1 12,50 Nieuws (tot 13.15) 16.40 Der Fah der, serie 17.30 The Fall Guy, misdaadser 18.30 Regions soir 18.50 Cartes sur tabl magazine 19.10 Le quotidien des spor 19.30 Nieuws 20.10 Waikiki Ouest, sei 21.05 Pulsations: dove kinderen 22.' Télécinéma 22.55 Nieuws BELGIË FRANS 2 16.10 lei Bla bla (h) 17.10 Highway to he «en, serie 18.00 lei Bla bla 19.00 Du bo bes ailes 19.30 Nieuws 20.05 Pulsatio doof-stomme mensen 21.00 Concours m sical international reine Elisabeth de Bel 9ue 1997: halve finales voor violisten 22. Nieuws 22.25 Concours musical internati "el reine Elisabeth de Belgique 1997, vr vol9 23.25 Autovision 23.45 Paardenko sen (tot 24.00) DUITSLAND 1 65.30 Morgenmagazin 09.00 Heute 09. Dallas, soap 09.45 Tele-Gym 10.00 Heu 1°-°3 Ratgeber: Gesundheit 10.35 T und Trends 11.00 Heute 11.04 Lustige M wanten 12.00 Sportschau live/tenr ™ld-Team-Cup Düsseldorf 17.00 ■jesschau 12.15 Brisant, magazine 17. erbotene Liebe, serie 18.25 Marienh sene 18.55 Grossstadtrevier, serie 20. agesschau 20.15 Happy Birthday, sei ri-05 Sketchup, humor 21.35 Plusmini economisch magazine 22.05 Loriot, hum «■30 Tagesthemen 23.00 Boulevard B talkshow 24.00 Laurie Hil, comedy 00. Nachtmagazin 00.45 Shoot the Moo Peelfilm 02.45 Nachtmagazin DUITSLAND 2 "6.30 Zie Duitsland 1 12.35 Umsch 55 Pr«seschau 13.00 Mittagsmagai Gesundheit! 14.10 Hals Ober Ko Jeugdserie 14.35 Theos Geburtstagsec 15 nnPUR 5port' ma9a2'ne voor de jeu r. l°9°- jeugdjournaal 15.10 Tim u UPP' M 15.35 Schattenspringer, pra Programma met gasten die hun leven e „JW* wending gegeven hebben 16. m Show 17.00 Heute 17.15 Aber Sn.LZln 17,50 Unser Lehrer Dokt H™' serie 18.45 Leute Heute 19. hin 6 5 frauenarzt Dr. Markus Me kil. nfw 20,15 Naturzeit: Expedition Ti «J Der KamPfum de® Euro, u®e 21.45 Heute-journal 22.15 37», ^age 22.45 Ein Fall für Zwei, misdaad D0||U '45 Heute nacht 24.00 Sjécas li 62.00) SPe8lfilm 01,45 Heute nacht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10