L c (M/V) 'Truck op lpg heeft toekomst' EN! DE STEM Schiphol wil rol bij exploitatie Zaventem Bij Nutreco levert 1,25 kilo voer 1 kilo zalm op Grote rol KLM in voortbestaan ALM Detailhandel klimt langzaam uit het dal Straks goedkopere decoder op de markt wmmm$mmmnÊÊmamsm gredase TB-Groep neemt het voortouw Scheepsbouw behoudt op wereldmarkt zijn positie A6 Nutreco naar de beurs voor f33 tot 37 I Ltreco beschouwt de beursgang I da een kans op extra kapitaal te I nrwerven voor toekomstige I joei. Het bedrijf, met 60 bedrij- I in in 15 landen, legt zich toe op I 4 productie van voeder voor I Jrkens, pluimvee en vis, op het I dachten van kuikens en varkens, I bit fokken van kalkoenen, leg- I bppen en varkens. fceter toezicht »p 06-diensten I Utrecht (anp) - De telefonische tformatiediensten hebben de I lichting Informatiedienstenco- I (Stic) in het leven geroepen om I tezicht te houden op bedrijven T telefonische informatienum- I te aanbieden via 06-nummers. I (je veranderen in de loop van dit I Sar overigens in 0800-, 0900-, g 406- en 0909-nummers. 06- tiiamers zijn in de toekomst al- |n nog bestemd voor het oproe- j| ;fn ïan een mobiele telefoon of Grote kabelexploitanten gaan samenwerken in Europees consortium Oriëntatiedag zaterdag 24 mei a.s. Vitae Accountancy Vitae Fiscaal ;Cuisine zoeken wij een 'oordelijk voor het proces t afwassen en de verzen- lanten. U geeft leiding aan 'deling logistiek en werkt, jHt de manager en de chef één van hen afwezig is, heden waar. leiding voedingsdienst op ledige opleiding instellings- prdige opleiding genoten, aring met leidinggeven aan It u affiniteit met automati- rdt ook verwacht dat hij/zij ';<t en leiding geeft op een senkomst voor onbepaalde eden in dagdienst, waarbij I wordt gewerkt. De CAO- Ising. De functie is binnen |7 (min. 3.540,- tot max. jbaar bij de heer C. Koole, ch bereikbaar op het num- Eeeuws-Vlaanderen, lokatie ijprivénummer 0115-619396 Ire bestaat onder andere uit pmmissie en een medische zijn gepland op dinsdag eze functie, kan voor 31 mei Jurriculum vitae sturen naar: oorde, eren feuzen Economie 111 f i ZATERDAG 17 MEI 1997 UorPeterScholtes jjetermeer/Breda - Na de auto e de bus is het de beurt aan de jachtwagen om over te schake- la op lpg- Transport en Logis- tfk Nederland (TLN) toonde gis- ren in Zoetermeer de eerste van ter trucks die de komende twee jar gaan proefrijden met een jg-motor. por de motor die de helft stiller ii en zich zo'n tachtig procent shoner gedraagt vergeleken met jt nu geldende euro 2-norm voor diesel, ligt volgens directeur ir. Noordzij van TLN in Neder- mi een potentiële markt van 30 [iocent van het huidige wapen- «rk van 120.000 vrachtwagens ii het verschiet. In drie tot vier jar zou de transportondernemer •n investering hebben terugver end. tojectleider S. Peeters van de t-edase Van Tilburg-Bastianen toep (TB) toonde zich gisteren lorzichtiger. Hij rekent op een pcentage van 10 tot 15, zoals it inmiddels in de Verenigde Staten- verplicht -op een scho nere brandstof rijdt. Het motorenrevisie-bedrijf van TB is (in samenwerking met het gastechnologiebedrijf Impco Me dia in Rijswijk) de drijvende kracht achter de motor die op lpg draait. De motor-ombouwer is daarmee de grote truckmotor-fa- brikanten voor. DAF Trucks bevestigde gisteren wel ver te zijn gevorderd met de ontwikkeling van een nieuwe gasmotor. „De motor moet ge schikt worden gemaakt voor meerdere landen in Europa. Op niet al te lange termijn verwach ten we te kunnen beginnen met de praktijkproeven," aldus een woordvoerder van de truckfabri kant. Volgens directeur Peeters van Van Tilburg-Bastianen Revisie zijn ook de andere grote truck bouwers in Europa bezig met een gasmotor, nadat ze zich in de af gelopen jaren met name op .de nieuwe Euro-3-norm voor diesel hebben geconcentreerd. Peeters ziet voor zijn bedrijf een rol weg gelegd als toeleverancier bij de ontwikkeling van nieuwe gasmo toren. Scania en mogelijk Volvo zijn daarvoor als eerste in beeld. Het 30 werknemers tellende on derdeel van de TB-Groep (onder meer DAF-dealer) heeft een jaar of zes geleden het roer omge gooid, toen bleek dat de markt voor revisie op zijn retour was doordat motoren steeds langer meegingen. „In het besef dat mi lieu een economisch goed aan het worden is, zijn we begonnen met het ombouwen van busmotoren voor lpg," aldus Peeters, die er de groei nu flink in heeft zitten. Vier jaar geleden ontwikkelde het revisiebedrijf als een eerste een omgebouwde motor voor bussen. Inmiddels rijden er zeven BBA-bussen en een aantal huis- vuilwagens op een gasmotor. Ook de export komt op gang: in hevig vervuilde stedelijke oorden in In donesië (Jakarta) en India maakt het busvervoer kennis met de gasmotoren. De eerste van vier trucks die bij Van Tilburg-Bastianen in Breda is voorzien van een milieu-vrien delijke Ipg-motor. De vier trucks worden de komende twee jaar getest. foto wfa Toenemende verkopen door DAF Bus van lpg-bussen voor open baar vervoer (voorzien van moto ren van DAF Trucks) geven vol gens Transport en Logistiek Ne derland aan dat de nieuwe brandstof aanslaat. DAF Bus verkocht volgens een woordvoer der van het bedrijf lpg-voertui- gen in Nederland (onder meer BBA, Hennes Groep), maar ook in Engeland, België, Italië en Frankrijk. Accijnzen in Duitsland, Frank rijk en Engeland op gas zijn ver laagd en in Nederland geldt een stimuleringsregeling voor de aanschaf van bussen die op lpg (of aardgas) rijden. Noordzij van TLN pleitte in dit verband voor uitbreiding van de regeling tot de vrachtwagensector. Ook zou het aantal distributiepunten van lpg voor vrachtwagens moeten toe nemen om lpg-tankers de ruimte te geven. De vier om te bouwen trucks (twee van DAF en twee van Sca nia) worden gereden door Müller uit Holten en de Amsterdamse transporteur Wegtransport, die ook vestigingen heeft in Helmond en Breda. Met de resultaten na 150.000 kilometer hopen de ini tiatiefnemers vervolgens de poli tiek te overtuigen van de voorde len van lpg. De overheid draagt 1 miljoen bij in de projectkosten van 2,5 miljoen. Schiphol (anp) - De luchthaven Schiphol is geïnteresseerd in een rol bij de exploitatie van de Brusselse luchthaven Zaven tem. Samen met het Ierse bedrijf Aer Rianta, dat onder andere de luchthaven van Dublin exploiteert, heeft Schiphol aan de Belgische regering laten weten geïnteresseerd te zijn in Zav.en- tem. De zegsman van Schiphol ont kent ten stelligste dat de interes - se van Schiphol in Zaventem ver band houdt met de capaciteits problemen op Schiphol. Hij trekt een vergelijking met Kennedy Airport bij New York, waar Schiphol onlangs met een consor tium de exploitatie van het Inter national Arrivals Building in de wacht sleepte. Schiphol gaat ervan uit dat de Belgische regering over een paar weken duidelijk zal maken welke kant het uit gaat met Zaventem. De Brusselse luchthaven is een stuk kleiner dan Schiphol. Za ventem verwerkte vorig jaar 13,5 miljoen passagiers, tegen Schip hol ruim 27 miljoen. Schiphol verwerkte vorig jaar 1,1 miljoen ton vracht, tegen Zaventem 450.000 ton. Volgens een woordvoerder van Schiphol is de stand van zaken op dit moment nog niet verder dan dat Air Rianta en de Nederlandse luchthaven van hun belangstel ling hebben laten blijken. Nadere contacten zijn er nog niet ge weest. Schiphol en Aer Rianta hebben zich gemeld toen bleek dat de Belgische regering van plan is om een derde partij te be trekken bij de exploitatie van Za ventem. Momenteel exploiteert het Belgische bedrijf BATC de terminal van Zaventem. De rest van de Brusselse luchthaven staat onder leiding van de Regie der Luchtwegen, de Belgische Rijksluchtvaartdienst. De Bel gische regering wil een derde partij bij de exploitatie van Za ventem betrekken om de luchtha ven nieuwe impulsen te geven. toneer (anp) - Het agro- Mcern Nutreco uit Boxmeer tijgt op 3 juni een notering au de Amsterdamse effecten beurs. De introductiekoers zal tissen de 33 en 37 liggen. Ii totaal geldt de beursnote ring voor 14,8 miljoen stuk ken Nutreco, IJaaxvan worden Si3 milj'öën stuks aangeboden ®or Nutreco zelf en 9,5 mil- iten dofcr aandeelhouders iitreeo is min of meer de in 1994 rcelfstandigde voedingsdivisie uiBP. Het olieconcern verkocht te onderdelen om zich te con- «itreren op de kernactiviteiten, fet leeuwendeel van de aandelen p n 88 procent) is in handen van 'fee Britse participatiemaat- sjhappijen. Daarnaast zijn een financiële instellingen in id preferent aandeelhou- Nutreco telt 5.500 werkne- I leis en is goed voor een omzet I sn4,6 miljard. Door Hans Verbraeken (anp) Stavanger - Het is slikken voor de zalm in de fjord bij het Noorse Stavanger. In de proefbassins van het Neder landse agro-concern Nutreco moeten de vissen gehoorza men aan de ijzeren Nutreco- regel: een en kwart kilo voer levert ee^i kilo zalm op. Om de zo veel tijd strooit een pijpleiding een lading hoog waardige korrelsNutreco-voer over het wateroppervlak uit. Vi deo's volgen nauwkeurig wat er in het water wegzinkt en wat de zalmen eten. Het voeren wordt wat afgeremd als het alarm gaat. Dit is modern boeren op zee. Nutreco doet in Stavanger aan zalmkweek om continu zijn vis- voer te kunnen verbeteren. Ei genlijk ziet het agroconcern het produceren van voer als zijn kernactiviteiten, maar in Chili doet het concern ook aan zalm teelt. Logistieke problemen „In die regio moet je wel alles in tegreren, anders stuit je op logis tieke problemen," aldus Wout Dekker, directeur van de Nutre co Aquaculture en lid van de raad van bestuur. Chili is als zalmkweker sterk in opkomst en hoopt binnen enkele jaren Noor wegen - goed voor de helft van de zalmproductie in de wereld - af te troeven. Nutreco wast tot voor kort een onbekende. Het bedrijf gaat deze zomer naar de Amsterdamse ef fectenbeurs. Het is min of meer de in 1994 verzelfstandigde voe dingsdivisie van oliegigant Bri tish Petroleum. Bij de beursintroductie gaat het gedeeltelijk om herplaatsing en gedeeltelijjk om een emissie. Het concern met hoofdkantoor in Boxmeer heeft een omzet van 4,6 miljard gulden met 5500 werknemers. Nutreco is naast vis ook actief in de voedselketens varkens en Willemstad (anp) - De KLM heeft grote invloed op het voortbe staan van de Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij ALM. De KLM heeft niet alleen een minderheidsbelang, maar staat oiok garant voor 40 procent van de aankoopsom van de Dash-vlieg- tuigen. De ALM heeft vier van die toe stellen voor korte routes. De KLM heeft ook een lening van 9 miljoen gulden verstrekt voor de bouw van een nieuw ALM-cate- ringgebouw. Tevens zijn de Dash-toestellen bij de KLM ver zekerd. Premier Miguel Pourier zei don derdag te hopen dat de huidige samenwerking met de KLM wordt voortgezet ,.in. de-^geber- str'ucturëërde ALM. „Als dè KLM niet meer meedoet, zijn de gevol gen bijzonder grdfetl"-s©è~JEÉM heeft nog steeds niet gereageerd op het verzoek van Willemstad, ook te participeren in de geher structureerde ALM. De nieuwe ALM moet voor eind mei zijn beslag krijgen. De her structurering betekent het ont slag van 118 werknemers, een achtste deel van het personeel. Daarnaast wordt de huidige on derneming opgesplitst in vier kleinere, nieuwe maatschappijen. Catering en grondafhandeling worden te zijner tijd afgestoten. Het vlot evenwel niet goed met het aantrekken van personeel voor de nieuwe ALM. Slechts zo'n 400 werknemers hebben ge tekend voor de overgang. Dat komt neer op 60 procent van de werknemers die een nieuw werk contract kregen aangeboden. Bij de catering heeft slechts zeven procent van de benaderde emplo yees getekend. Nog ernstiger is de situatie bij de Technische Dienst. Pourier zei dat desnoods technici uit het buitenland worden aange trokken. Ook. woowlvoei'siw jua H.enriqu- ez voorspfelfle dat. «We hebben vluchten op het program komen te staan. Misschien kunnen we in het begin de passagiers niet eens behoorlijk van drank en voedsel voorzien. Maar vliegen zullen we." Intussen is de NABLP, de Neder- lands-Antilliaanse Bond van Luchtvaartpersoneel, een rechts zaak begonnen tegen de ALM. De NABLP, de grootste van de vier vakbonden binnen de ALM, eist een reeks financiële uitkeringen voor de werknemers. De eisen zijn vooral gebaseerd op de me ning dat de ALM als compleet nieuwe onderneming van start Kweekbassins van Nutreco vol 'Nederlandse' zalm in een fjord bij het Noorse Stavanger. pluimvee, en dan in verschillen de stadia. Behalve visvoer maakt het bedrijf voeder en premixen, combinaties van vitaminen, en zymen, mineralen en zout, slacht het pluimvee en ook varkens. Bovendien fokt de onderneming kalkoenen, braadkuikens, leg hennen en varkens. De divisie Aquaculture is het spectaculairste onderdeel van Nutreco. Ze draagt 42 procent bij aan de winst uit gewone be drijfsuitoefening, maar is goed voor slechts een kleine kwart van de omzet. De zalmkwekers in de Noorse fjorden en ook Nutreco volgen de vis van de wieg tot het graf. Binnenin het proefstation in Stavanger staan de bakken met zoet water, gevuld met de 'peu ters'. De oudere zalmen worden bui ten ondergebracht: in het fjord in met netten afgesloten bassins van 5 meter diep. Speldenknopje Binnen 24 maanden verandert een speldenknopje in een vis van 4 kilo, het ideale consumptiege wicht. De groeitijd is al de helft van wat die tien jaar geleden was en dat wordt nog verder be kort. Dankzij het Nutreco-voer. Vlak voor hun laatste tocht naar de slacht worden de vissen met koolzuurgas verdoofd. Stress is niet goed voor het vlees. „Aqua culture is een van de snelst groeiende agro-industrieën ter wereld. De wilde vangst levert slechts een aantal maanden per jaar vis, terwijl de kweek het he le jaar door produceert met stan daardkwaliteit," aldus Dekker. De visvangst is bovendien vrij instabiel. Gezien het risico van overbevissing worden her en der visquota ingesteld. De verwerkende industrie en de visrestaurants zijn geholpen met de moderne visteelt. „De vraag naar gekweekte vis neemt toe door het constante karakter van het product, door de uniformi teit en de planningsmogelijkhe den met de supermarkten." Nu treco Aquaculture richt zich vooral op de zalm- en forelkwe kers, maar maakt ook voeder voor zeebaars en zeebrasem in Zuid-Europa. Dekker verwacht dat vis een be langrijkere plaats op tafel bij de consument gaat innemen, dank zij het industriële karakter van de productie. Ook in Nederland, waar per hoofd van de bevolking slechts 12,5 kilo vis wordt veror berd. Delft (anp) - Het gaat weer wat beter met de detailhandel. Een meerderheid van de ondernemers verwacht dit jaar een hogere omzet dan in 1996. In de levensmiddelenhandel verwacht 34 procent een hogere omzet, in de non-foodsector is dat 40 pro cent. Dit blijkt uit een Nipo-enquête in opdracht van MKB-Ne- derland. Zoetermeer (anp) - De Nederlandse scheepsbouw- en scheepsre- Potatie-industrie is er het afgelopen jaar in geslaagd zijn positie °P de wereldmarkt te handhaven. Dat gebeurde ondanks de hoge subsidies die tal van regeringen aan hun scheepsbouwers geven. ®derportefeuille bedroeg op 1 januari ruim 3 miljard, verge- Wbaar met het goede jaar 1995. at zei voorzitter ir. W. ter Hart van de Vereniging Nederlandse aoeepsbouw Industrie gisteren op de algemene ledenvergade- van zijn vereniging. Wat betreft productie neemt Nederland EuroVenck plaats in op de wereldranglijst en de vierde positie in be"' 33rt Ze' ket te betreuren dat het OESO-akkoord voor het amdigen van overheidssteun aan de scheepsbouw door 'de hals- ^arnge houding' van de Verenigde Staten nog steeds niet van is. Het was aanvankelijk de bedoeling dat het OESO-ak- 1 januari vorig jaar in de praktijk zou gelden. liilrf1 V00r nieuwbouw en reparatie van binnenvaartschepen do Vjrt^er *e verbeteren. De nieuwbouw krijgt vooral een impuls die°'toenemende belangstelling voor geavanceerde schepen optimale vervoersprestatie kunnen leveren. Rijswijk (anp) - Twee grote kabelexploitanten in Neder land, Casema en Mediakabel, gaan met Deutsche Telekom en het Zweedse Telia InfoMe- dia Television een gezamen lijke standaard ontwikkelen voor de digitale decoder. Sa men exploiteren deze partijen 50 procent van de Europese kabelaansluitingen. Met de overeenkomst denken de kabelexploitanten de aanschaf kosten van de digitale decoder te kunnen drukken. De vier maat schappijen verwachten de ko mende twee jaar 1 miljoen van dergelijke apparaten te kunnen afleveren. Het samenwerkings verband heeft twintig decoder producenten, waaronder Philips, Nokia, Thomson en Sony, ge vraagd offertes aan te bieden. Een woordvoerder van Casema verklaarde gisteren dat de prijs van een digitale decoder door de schaalvoordelen flink kan wor den gedrukt tot naar verwachting 500 gulden per exemplaar. Nu zou de consument daar ongeveer het drievoudige voor moeten be talen, aldus de woordvoerder. Casema (1,2 miljoen aansluitin gen) denkt aan het einde van dit jaar de digitale decoders aan haar klanten te kunnen aanbie den. De apparaten kunnen meer kana len ontvangen dan de huidige analoge apparaten. Ook bieden ze meer mogelijkheden voor in teractieve communicatie en mul- timedia-toepassingen. De overeenkomst is tot stand ge komen op initiatief van de ECCA, de Europese vereniging van ka belexploitanten met 21 leden in 14 landen. Het samenwerkings verband hoopt dat meer maat schappijen zich aansluiten bij de standaard-decoder. Casema was lange tijd in de slag met Philips en Nethold (Filmnet en Multichoise) om tot een geza menlijke standaard te komen. Daartoe namen Philips en Case- ma-moeder KPN een belang van ieder 10 procent in Nethold Be nelux. In januari werd al bekend dat de gesprekken uiterst stroef verlie pen, Nethold is inmiddels overge nomen door het Franse Canal Plus. Casema is nog eigendom van KPN, maar deze maatschap pij heeft zijn kabelbelangen in de verkoop staan. De Casema- woordvoerder kon niet zeggen hoe de verhoudingen met Net hold op dit moment zijn. Een woordvoerster van Nethold verklaarde dat Filmnet en Multi choise niet van plan zijn mee te doen met de Europese standaard. Zij maken gebruik van de eigen Nethold-specificatie, die samen met hardware-leveranciers ont wikkeld is. De woordvoerster wilde verder geen commentaar geven op de ge sprekken die met Casema zijn ge voerd. Ongeveer eenderde van de onder nemers in de detailhandel ver wacht dat de omzet dit jaar gelijk zal blijven. Achttien procent van de detailhandelsvestigingen in de levensmiddelenbranche ver wacht een omzetdaling, in de non-foodsector is dat 10 procent. De ondernemers verwachten een geleidelijke verbetering van de bedrijfsresultaten. Ongeveer 43 procent van de levensmiddelen zaken verwacht meer winst te maken dan in 1996. In de non-foodsector ligt dat op 47 procent. Slechts 3 procent in de food- en 6 procent in de non- foodsector verwacht dit jaar ver lies te maken. Hoewel de detailhandel na een aantal moeilijke jaren weer voor zichtig opkrabbelt, is de situatie (ADVERTENTIE) Zie onze advertentie in deze krant Werving Selectie Uitzenden Projecten Werving Selectie nog niet rooskleurig. MKB-voor- zitter N. Wijnolst, die de cijfers gisteren bekendmaakte, wees er op dat de werkgelegenheid in de branche, een belangrijke graad meter, nauwelijks toeneemt. Uit de enquête blijkt dat er over de hele detailhandel slechts 200 mensen bijkomen. Dat is extreem weinig. Wijnolst vindt dan ook dat de overheid met stimule ringsmaatregelen over de brug moet komen voor het kleinwin- kelbedrijf. Ook A. Arenthals, voorzitter van de Nationale Winkelraad (voor heen de Raad Detailhandel en Winkelambacht) is van mening dat de regering meer moet doen voor de kleine winkeliers, die steeds meer in de verdrukking van het grootwinkelbedrijf ko men. Met de komst van detail handelsvestigingen buiten de winkelcentra, bij voorbeeld in benzinestations, verdwijnen er winkels. Hiermee verdwijnt ook de maat schappelijke functie van de klei ne winkels. Klanten worden hier door gedwongen in de auto te stappen om hun boodschappen verder w,eg te halen. Een onge wenste situatie, aldus Arenthals. In de vergrijzende maatschappij zijn immer.s steeds meer mensen aangewezen op voorzieningen vlakbij huis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7