E L Weekend ziekenhuis Stad van Troosteres der Bedroefden klaar voor honderdduizenden pelgrims ipESTEM E3 \zorg 260.000 LEZERSIN HET ZUIDWESTEN. 1(076) 5 312 550 EINTJE (076) 5 312 313 borant neurofysiologie Geen beeld. Nee, een prentje! Dat is Onze Lieve Vrouw van Kevelaer. Maar ze is er voor Ma- ria-vereerders niet minder om. Tot 1 november - zo lang duurt het bedevaartseizoen - mag de Duitse stad van de Troosteres der Bedroefden zich weer ver heugen op de komst van hon derdduizenden pelgrims. Alle maal op zoek naar geestelijk welzijn en... gezelligheid. Bergen op Zoom Koffie Honingkoek Biechten Pasgeborenen Blinden Water X 52 i i i i i ZATERDAG 17 MEI 1997 code 834 code 835 code 836 lonksveer e.o. code 883 srgen e.o. i;en. lout. code 650 code 687 code 688 code 701 Leur. ideal, idaal e.o. idaal. ren. hout. code 636 code 660 code 661 code 662 code 689 code 700 code 624 S.O. code 625 -eur. code 637 code 648 izen. code 663 'hout. code 699 n. code 870 donksveer e.o. code 882 code 932 e Oosterhout is een algemeen nhuis zijn ca. 50 medisch specialisten :ers werkzaam. "Top in basiszorg" ziekenhuis beschikt over 251 bedden. nische Neurofysiologie zoeken wij een ofysiologie? »logie is een tak van de medische is op het opsporen van stoornissen in et zenuwstelsel, de spieren en de e hersenen. Het onderzoek wordt met ;kelde, electronische apparatuur It leer je het meten, registreren, 'en van neurofysiologische fenomenen in hiervan. de opleiding volg je in het ziekenhuis, len schriftelijk verzorgd door de LOI te studie die al direct een aardig salaris ;n van je diploma ben je zeker van een duurt 3 jaar. ïnt van minimaal een HAVO-diploma, ide in het vakkenpakket of een diploma met wis- en natuurkunde, |didaten die reeds in het bezit zijn van ant nodigen we eveneens uit te 3isen ten aanzien van de sociale ndheid en nauwkeurigheid, kunnen vinden in het werken binnen over de functie en de op leiding kuni je t dhr. J. Hoefnagel, afdelingshoofd KNr, je binnen 2 weken, onder vermelding 97.18, zenden aan mw. K. Habets, ns ziekenhuis. stbus 67, 4900 AB Oosterhout uleven is geen examen. Het kent geen herkan- jig. Want anders dan op school, telt het verle- jtn mee. Wie aan een derde huwelijk begint, Jart niet met een schone lei. Hoe graag hij dat ok zou willen. Niet alleen kinderen uit vorige idaties, maar vooral de ervaringen van twee de- (dïiia flop beïnvloeden de toekomst. Gewoon dn streep erdoor en van voorafaan opnieuw, is onmogelijk. Onschuld keert niet terug; angst en Jutatie nemen de plaats in van naïeviteit. je geluksvogel die dit nog niet uit eigen erva- iiigweet, kan zijn lesje scepticisme in het thea- lerhalen. Bij Jevgeni Onjegin, ook thuis te lezen, I maar dan in de voor ongedurigen moeilijke vers- ïorm van Poesjkin. Voor wie liever welluidend en tegelijk lui consumeert is Tsjaikovski's operaver- siebeschikbaar. In drie uur prachtig Muziekthea- ts aan de Amstel wordt het helder uitgelegd: ookal blijkt bij de hernieuwde kennismaking na jaren dat Jevgeni en Tatjana nog steeds intens us elkaar te houden, een relatie is onmogelijk. Water tussentijds gebeurd is, valt immers niet uit te wissen. Het leven is geen film die terugge- jraaid kan worden tot net voor het fatale mo- lent. [Tijdmachines bestaan slechts in de fantasie en al uren ze beschikbaar, dan nog zou er weinig inunderen. De omstandigheden kunnen anders ijn, de spelers blijven beladen met hun geschie- idenis. Hetzelfde Muziektheater bewijst dat in dezelfde dagen. Tussen de speeldata van De Ne- derlandse Opera zijn enkele gaatjes gevonden mrTime Rocker. De Hamburgse productie van tó uiterst internationaal-Amerikaanse duo Lou leed en Robert Wilson. Niet dat ze zelf op het to- «I komen, behalve dan bij het slotapplaus, sarde niet in velvet maar in Miami-kleuren ge- hulde Reed het enthousiaste publiek op een paar («uit een van de door hem voor deze voorstel- Eng geschreven songs vergast. Seeds visie op de tijdmachine, die de hoofdrol- 'spelersvan het stuk door de geschiedenis jaagt, is jen tijdloze. Het gaat niet om oudheid, vroeger, nu en science fiction, maar om liefde, angst en onzekerheid. Die waren er altijd en blijven. In welke situatie dan ook. 'Bad ik maar een sprekend boek,' verzucht Pris- dia de hoofdrolspeelster. 'Iets dat me vertelde wat te doen, hoe te kijken, dat sleutels bevat voorherinnering en toekomst en dat antwoord geettop de vraag waarom we moeten leven en moeten sterven.' Geluk kan nagejaagd worden; telfsdoor de tijd, zegt de fantasie van Time Roc- tar, maar het betekent allerminst, verduidelijkt jtarhaai,' dat het geluk ooit ingehaald wordt. Iffl paar scènes eerder heeft Priscilla haar maat- je Nick namelijk vertwijfeld de levensvraag ge- steld*Whatdoyou call love?' Hij aarzelt, zoals ie- dereen, bij zijn antwoord. 'Familie is het niet, lust «win. En een huwelijk is er, zoals de hele we- reld weet, ook niet meer voor nodig. Misschien ht het neer op vertrouwen. Maar als je me echt dwingt tot een definitieve uitspraak, laat ik «danmaartijd noemen.' liefde als tijd, gaat Reed in zijn gefilosofeer ver in, klinkt bizar. Want 'tijd betekent niets, tijd teft geen toekomst en geen verleden. Maar ge- Stfden delen hun tijd. Zijn besef van tijd kwijt en naken van eikaars tijd hun eigen tijd. Het eeuwi- tekort aan tijd wordt door liefde omgezet in ogenschijnlijke overvloed.' Wie vrijt, verslijt, maarwie liefheeft, leeft in eeuwigheid. Het mo- 9ewaar zijn, Priscilla en Nick lukt het, als alle sterfelijke wezens, niet deze staat van geiukza- Sjteid te bereiken, iaat staan vast te houden, talleed is met zijn wijsheid niet erg bij de tijd. fint die zegt nog altijd dat tijd geld is en liefde »kt. Wie een ogenblik van de parnas van de tfuwige kunst afdaalt, ziet en merkt het met- Minde rekken van de glossy boekhandels ligt M betrekkelijk nieuw magazine Erolife, een jpzend kwartaalblad voor de moderne mens. geacht wordt zijn vrije tijd te vullen met de opwinding van verandering en die bereid is daar- op erotische beurzen in de buidel te tasten. Wies bestaan uit erotiek, argumenteert het wwerk van mevrouw drs. Joyce F. Dieleman in tegen Lou Reed in. En die lust gedijt bij Ws wat anders. Nieuwe ervaringen geven Woning aan het leven. Niet de tegen de tijd be- ■■=nde band van liefde is het essentiële, maar de >*1 goed geld te verkrijgen en in glanzende a beeldingen weergegeven laatste trends. Het '"jankelijke, het wispelturige en zodoende het T;*stand van de steeds weerkerende herkan- ®g. jj»mee valt winst te maken, dat is een gat in de 'egwerpmarkt. Niet de weinig diepgravende /"loosheid van Lou Reed, niet de sceptische in- Wen van Poesjkin. Een bezonken mens her- Wie en al accepteert hij ze niet, hij beseft dat l ®0lt aa" vervanging toe zijn. Menselijke ver engen, vriendschap, liefde en trouw zijn W zaak van uitsluitend lust en prikkels en Jr°m niet van business. Er is echter kunst voor Mig en niet de markt om dat te leren. L, nman c'en'<t 'n optimistische termen van an9'n9- Wat versleten lijkt of verveelt, gaat 9- tn het volgende exemplaar neemt zonder nnering aan een voorganger de plaats in. In toenrekening van de boekhouding on- l "I e'°' roaar niet in de beter sprekende boe- van "et 'even. Daar is geen plaats voor ver- Wp rteebs wa* nieuws. Het verleden gaat sch°uders mee en wie desondanks aan ver- tam ut0e is, merkt dat hoe meer last er op iftt! '10e moeilijker het wordt ooit nog He p nent' te vinden. Zelfs al is het in zachte l/0o n ,en met vaselinelens gefotografeerd. ,f!t 0 lamand zijn Jevgeni Onjegin en zeifs de Hplaatsen van Lou Reed veel opwinden- i0e'lt 'n bun slecht aflopende verhalen voor- iot u'I ?e onwrikbaarheid van het menselijk ™dt bemoediging en voor de dappere Bkel om te proberen er desondanks net irs van te maken. Het wonder van Kevelaer Door Theo Vincken Kevelaers 'eigen' bedelaar zit deze zondag op zijn vaste stek. Da Ch ios - Hungerstaat er op het kar tonnetje aan zijn voeten. Dakloos - Honger. Links en rechts van hem bestijgen kerkgan gers haastig de trappen van de basiliek. Het wordt een drukbezochte hoogmis. Sommigen werpen hem ter zuivering van hun geweten een mark toe. Laatkomers hebben geen oog voor zijn ellende. De stumper schraapt zijn kleingeld samen, neemt zijn karton en strompelt de treden af. Wat een ellende. Eenmaal uit het zicht - ach ter de kerk - voltrekt zich een wonder. Hij zet er de sokken in. Waarachtig, een mirakel! De bijna-kreupele kan van het ene op het andere moment lopen als een^sieviet. Ze gebeuren nog, de wonderen van Kevelaer, ook al zijn ze niet altijd voor iedereen zo dui delijk zichtbaar. Daarom blijven ze komen, de pelgrims, in groten getale. Verstoken ze miljoenen kaarsjes, en bidden ze in de Gena dekapel tot Moeder Maria, Troosteres der Be droefden. Het 25.000 zielen tellende Duitse stadje, vlak over de grens bij Venlo, wordt wekelijks overspoeld door bedevaartgangers, onder wie een groot contingent afkomstig uit Nederland en België, of zoals ze ook wel wor den aangeduid: Nederlandstalige pelgrims. De Wallfahrtsleitung raamt hun aantal zelfs op een kwart miljoen. Limburg, Nijmegen en omgeving, Twente en niet te vergeten de Achterhoek zorgen jaar lijks voor de grootste toeloop. Trouwens, vlak het roomse Noord-Brabant ook niet uit. Eén van de oudste Nederlandse bedevaarts- groepen, de Broederschap uit Bergen op Zoom, reist dit jaar voor de 250e maal naar de Mariastad. Het eerste bezoek dateert van 1726. De eerste vijfenzestig jaar kwamen de Bergen op Zoomse pelgrims - dat waren pas pelgrimages - te voet, een afstand van onge veer 340 kilometer (heen en terug). De vier honderd Brabantse en Zeeuwse bedevaart gangers laten zich nu gerieflijk met de bus brengen. „Kevelaer," grapte onlangs een jonge geeste lijke, „Kevelaer is het drukstbezochte bede vaartsoord van Nederland." Een doordenker tje. Zo noemde men ooit de Drachenfells in Königswinter ook de hoogste berg van ons land. Overigens ziet men ons in Kevelaer graag komen. Want Nederlanders mogen dan de naam hebben zuinig te zijn, ze laten toch altijd wat guldens in de kassa's van Kevelaers neringdoenden achter. De begrippen heilig en werelds leunen in het Niederrheinische genadeoord stevig tegen el kaar, houden elkaar in evenwicht. Deze sym biose maakt de plaats zo aanlokkelijk voor bezoekers, zelfs voor hen die al lang niet meer leven in de geur van heiligheid. De koffie is in Kevelaer altijd bruin en het ontbijt overda dig. Trouwens, aan eet- en drinkgelegenhe- den ontbreekt het er überhaupt niet, en het is er altijd gezellig. Dat laatste aspect doet twee Venlose echtpa ren al verscheidene jaren elke zondagmorgen naar Kevelaer tuffen, om daar bij Konditorei Heilen in gezamenlijkheid te pühstücken, en er te genieten van de cappuccino, die nergens zo lekker smaakt als hier. Ouderwetse stan ding ademt hotel-restaurant Goldener Apfel, vanwaar men een mooi uitzicht heeft op de Kapellenplatz. De wafelspecialiteiten zijn er overheerlijk. Ook 's winters, buiten het sei zoen, trefpunt voor een vaste groep bezoe kers. Sfeervolle pianomuziek bij vroeg inval lende duisternis. Als zondagsmorgens vroeg de processies door de hoofdstraat naar de Genadekapel trekken, loopt de bedevaartgangers bij het passeren van bakkerij Kammann het water in de mond. Aan het hongerig makende aroma van vers gebakken brood valt niet te ontkomen. Bro den in alle denkbare variëteiten ('We hebben De beeltenis van Maria in de Genadekapel in Kevelaer is niet meer dan een sterk ver bleekt prentje in een gouden lijst. foto's jacques peeters meer dan tachtig verschillende soorten,' glimt bakker Kammann) liggen keurig gerang schikt in de etalage. Biddend en zingend ma ken vele passanten al een keuze voor straks, als de laatste zegen is gegeven en de pelgrims over de stad mogen uitzwermen. Aan de vele winkels met devote prullaria en kitsch stoort niemand zich. Ze horen bij Ke velaer als vlooien op een hond. Vlaggetjes waarop Maria in vele poses en hoedanigheden staat afgebeeld. Rozenkransen, boeken, kaar sen, al niet versierd met kleurige tekeningen, heiligenbeelden van Antonius tot Zacharias, harten van honingkoek met het opschrift: In Kevelaer hab ich an dich gedacht und dich dies Andenken mitgebracht. Voor bedevaartgangers met een dikke beurs zijn er zilver- en goudsmeden, en niet te ver geten de om zijn iconen landelijk bekende kunstgalerie Koeken. Het vasthouden aan tradities en rituelen blijkt katholieke Nederlanders nog aan te spreken getuige hun massale kerkbezoek in Kevelaer. Zelfs 's winters, buiten het seizoen dus, mag Kapittelherr Richard Schulte Staa- de er velen vanaf de kansel in hun landstaal begroeten. Deze Schulte Staade, telg van een oud boerengeslacht uit Münsterland, zwaait al sedert 1974 de scepter over het bedevaarts oord. Hij doet dat met vaste hand. Een vrien delijke man, dat wel, maar soms worden er bij hem toch karaktertrekjes van een potentaat zichtbaar. De hang naar oude waarden is ook te zien bij de biecht. Meer dan veertigduizend men sen komen jaarlijks in Kevelaer hun zonden belijden. Daarvoor staat de biechtkapel ter beschikking. Maar biechtelingen die prijs stellen op oogcontact met de priester (Schulte Staade: 'Er zijn wel eens probleemgevallen'), kunnen zich terugtrekken in speciale spreek kamers. Biechthoren op maat. Ook Neder landstalig biechten is mogelijk. Eén keer per jaar, de tweede zondag van ok tober, vormt de biechtkapel een plaats van samenkomst voor zigeuners. Feestelijk gekle de Sinti's en Roma's uit geheel Duitsland ko men de Moeder Gods van Kevelaer eren en aanbidden. Ze brengen hun eigen uit ebben hout gesneden Madonna mee. Het met gouden kettingen omhangen zwarte beeld neemt een centrale plaats in. Met violen, gitaren en con trabas wordt de speciale dienst muzikaal be geleid. Het hartstochtelijk door een zigeunermeisje gezongen Ave Maria doet de toehoorders kou de rillingen over de rug lopen. Aan het eind van de plechtigheid reiken allen elkaar zin gend de hand. Niemand hoeft zich buitenge sloten te voelen, ook toevallig aanwezige 'burgers' kunnen meedeinen op het ritme van de violen. Melancholische gevoelens kunnen iemand ook bekruipen bij het zien van de vele uit Sri Lanka afkomstige families die wekelijks het genadeoord bezoeken. Moeders dragen hun pasgeborenen op aan Maria. Eén keer per jaar ('Tamildag', zegt de bede vaartleiding) komen ze met zijn allen. Ze zoe ken naar kracht, en misschien ook wel een beetje geluk. Wel tienduizend. Beschaafd en ingetogen. Vluchtelingen, ver van huis en haard, verdreven naar het koude noorden. De vrouwen en kinderen vaak in kleurige feest kleding. Ontelbare kaarsjes en oliepitjes wor den ontstoken. Niet alleen in en opzij van de kaarsenkapel, maar ook zo maar op straat. Duizenden vlammetjes. Bij de pronte zwarte Madonna van de zigeu ners steekt de beeltenis van Maria, Troosteres der Bedroefden, zeer schril af. De meeste be devaartgangers hebben geen idee van de di mensie van Kevelaers genadebeeld, wat hoogst merkwaardig mag heten. Overigens lijkt in dit verband het woord dimensie zwaar overdreven, want het is in feite niet meer dan een prentje, een koperdruk van 7,5 bij 11 cen timeter. Of, zoals een geschiedschrijver het eens uitdrukte: 'Das armseligste unter allen Gnadenbildern der Welt'. De in een gouden lijst gevatte afbeelding, in de loop van de eeuwen sterk verbleekt, hangt Kevelaer: genadeoord sinds de 17e eeuw. achter glas in de zeshoekige Genadekapel. Erboven hangt een kostbare gouden ere kroon, waarin uit dankbaarheid geschonken parels, diamanten, briljanten en andere edel stenen zijn verwerkt. Twee zwevende gouden engelen houden de kroon vast. Vier maal moest Maria wegens oorlogstoestanden 'on derduiken': in 1914, 1918, 1939 en 1942. De laatste maal bleef ze tot 1945 begraven. Ge durende die tijd van absentie bediende men zich van replica's. Aan het bedevaartsoord Kevelaer liggen geen spectaculaire verschijningen ten grondslag. Het eerste wonder bleef beperkt tot een ge heimzinnige vrouwenstem. Het was rond Kerstmis 1641. Marskramer Hendrick Bus man, een zeer vrome figuur, prevelde op zijn weg van Weeze naar Geldern enkele schietge bedjes bij een hagelkruis op de Kevelaerse heide. Dat deed hij altijd. Toen hoorde hij: „Bouw mij op deze plaats een kapelletje!" Daarbij bleef het niet. Twee maal nog kreeg Busman die dringende oproep. Met toestemming en hulp van Kevelaers pas toor bouwde Busman het kapelletje. Maar dat was niet genoeg, want Mechel Schrouse, de vrouw van Busman, kreeg een nachtelijke verschijning. Zij zag in een helder licht de ka pel en daarin een plaatje van Moeder Maria zoals zij dat kort tevoren in de handen van twee soldaten had gezien. Het ging om een beeltenis van Onze Lieve Vrouw van Luxem burg met het bovenschrift: Consolatrix Af- flictorum Ora Pro Nobis (Troosteres der Be droefden bid voor ons). De vrouw van Bus man kocht het prentje en op 1 juni 1642 plaatste de pastoor van Kevelaer ten aan- schouwe van een aantal samengestroomde nieuwsgierigen de beeltenis in het kapelletje. De wonderen bleven niet uit. Kreupelen gin gen lopen, blinden zien. De vele mirakelbe- richten werden opgetekend en tijdens de sy node (vergadering van de bisschop met de voornaamste geestelijken van zijn bisdom, in dit geval Roermond, waartoe Kevelaer toen behoorde) van Venlo in 1647 op hun waar heidsgehalte en betrouwbaarheid onderzocht. Ook Hendrick Busman moest in Venlo opdra ven en over zijn belevenissen vertellen. Een aantal zeer opmerkelijke wederwaardigheden kreeg het predikaat wonderbaarlijk. Daarmee was Kevelaers naam als genadeoord gemaakt. Verhalen over wonderen stemmen vaak la cherig. Maar toch!? Kevelaerders herinneren zich maar al te goed het laatste oorlogsjaar, toen hun stad in de frontlijn lag. Terugtrek kende Duitse soldaten kregen van hogerhand het zinloze bevel de basiliek op te blazen. Daarmee zou het hele centrum in puin wor den gelegd. De bevolking (in nood leert men bidden, nietwaar?) smeekte 'hun' Troosteres der Bedroefden om hulp. Het gebed werd ver hoord. De ontsteking van de springstof wei gerde... Wonder? Of gewoon geluk? Wie zal het zeg gen. Lachen doen alleen de dommen. Inmiddels is het precies tien jaar geleden dat niemand minder dan de Paus zelf met zijn be- zoek de speciale betekenis van Kevelaer bevestigde. Johannes Paulus II verwijl de twee uurtjes in het Ma- riaoord, wat van de stad wel een voorbereidingstijd van ruim een jaar vergde. Dat publicitaire duwtje in de rug ('Es hat zich ausge- zahlt', zei de burgemeester) van de hoogste kerkvorst deed Kevelaer geen kwaad. Zijne Heiligheid deed aan pr. De bezoekersstroom ging weer met sprongen om hoog. Naar 800.000 bede vaartgangers jaarlijks. Ook dat mag een wonder heten. Sinds kort kan Kevelaer zijn geluk niet meer op. Twee jaar geleden ging men op gemeentegrond naar water boren, naar 'ge neeskrachtig' vocht. En ja wel hoor, tot groot geluk van de hoogste stadsbaas Heinz Paal leidde het kost bare gewroet op zeshon derd meter onder het aard oppervlak (boorkosten een miljoen mark) tot de vondst van een 'therapeuti sch geladen' water. Nog vóór het Heilig Jaar 2000 zal met de bouw van de nodige voorzieningen worden begonnen. Keve laers toekomst als kuur oord staat vast. Het jaar lijkse bezoekersaantal van de stad, zo berekende een onafhankelijk bureau, zal verdubbelen. Concurrentie voor Maria, Troosteres der Bedroefden? Op nog geen kilometer afstand. Het profane karakter van een kuuroord valt te combineren met het sacrale van een bede vaartplaats, vindt men. Trouwens, in een mo zaïek van Maria's verblijfplaats in de Gena dekapel staat te lezen: Fons aquarum viven- tium. Bron van het levende water. Dat op schrift krijgt plotseling een dubbele, diepere betekenis. Een wonderlijk toeval. Geen wonder.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 39