'AAR,., DE STEM 'Het zijn golfbewegingen' 'Poëzie op school in verdrukking' Hein Simons (42) over de smartlap en het succes van Jantje Smit Hugo Claus winnaar Libris-liter atuurprij s Junior Museumweek gaat jongeren lokken 324 D1 100.000 gulden voor 'De Geruchten' Eerste handboek voor het schrijven van gedichten X 74 Ier Jig bent, kan je reuin jas pas 6. -Altijd veel niet ballet. Nu mag <iat it geld helpt u mij en reumapatiënten. Graag- Bank 7 0 7 0 7 0 8 4 Gids Boor Hans Jacobs get is een flard die ont snapt uit een openstaand autoraam...Ik zing dit lied wor jou... Herinneringen uit een ver verleden vliegen het ene oor in en met een vraagteken het andere oor uit: Heintje? Heintje Si mons? Mamaaaaaaaaaaaa? Nee, het accent is anders. h Breng witte rozen voor je mee, 0h lieve oma, waar 'k van hou, 't is zo eenzaam zonder jou Je hoort eerder het ruisen van het IJsselmeer dan het golven van het Limburgse landschap rondom Kerkrede. Het is Jantje Smit uit Volendam, de nieuwe kroonprins van smart lap. Maar de toon is hetzelfde als dij Heintje, het onderwerp, het succes, de leeftijd, het genre: de smartlap, het levenslied, de schlager. Binnen twee weken was Jantje Smit aan de top te vinden. Zomaar vanuit het niets. En de tranen zijn al die jaren niet verdwenen. Ook dertig jaar gele- i toen de Limburgse nachte- o il op moederdagmorgen zong, welden ze op in de ooghoeken van vele duizenden mama's: later wanneer ik ga trouwen hl ik een huisje gaan bouwen Als je dan nog wel soms alleen Kom dan bij mij in mijn huis Het kraakt zacht in de groeven van het zwarte vinyl. De aanloop iot een van de mooiste moeder dagliederen. Toch? „Dank u", zegt hij. Heintje is Hein Simons geworden. Mama, de liefste van de hele we reld ben jij Oh lieve mama, je bent en blijft altijd een voorbeeld voor mij Hij was elf toen het begon. Het mijnwerkerszoontje uit Kerkra de. Het klinkt als het begin van een streekroman. Mama is een oeroud Italiaanse lied. Veel men- i denken dat het lied speciaal voor mij geschreven is. Nee hoor. Grote tenoren hebben het al lang voor mij gezongen en ik vond het in een mooi lied. Ik was on- indruk van Robertino die het lied zong. Ik had in die tijd 't een beetje zo'n stem. Ik was zo'n klein tenortje." Ontdekker Heintje ging met het lied naar een talentenjacht en won. „Een vriend van Addie Kleingeld, mijn eigenlijke ontdekker, hoorde het 1 en tipte Addie. Kort daarop we een telefoontje: of we wilden komen praten. We hebben Mama in het Nederlands opgeno men en een half jaar later in het Duits." Het begin van een wereldsucces. Alleen in Duitsland al zijn 60.000.000 Heintjes over de toon bank gegaan. Gouden en platina platen, reizen, problemen met de Arbeidsinspectie, speelfilms, en Heintje een Zündapp krijgt, Hein Simons: „Het is leuk dat veel moeders nu nog een warm gevoel krijgen bij het horen van 'Ma ma'. Mijn moeder vond het toen wel leuk, maar dat ze er tranen van in de ogen kreeg? Nee, dat geloof ik niet.foto manfred esser staat dat in alle kranten. En heeft hij de baard in de keel of niet? Mama je leerde me lopen op eigen benen te staan straks gaat die deur voor mij open om door het leven te gaan Het geheim van het succes? „Het klinkt misschien gek als ik het zelf zeg: maar ik vond mijzelf vroeger een fantastische stem hebben. Ik denk dat het succes daarmee te maken heeft. Daar voor en daarna zijn er eigenlijk nooit meer zulke grote zangers geweest." Of het misschien toen ook een be tere tijd was voor een lied over moeders? „Ik denk niet dat de liefde van kinderen voor hun moeder en die van de moeders voor hun kinderen in al die jaren zoveel veranderd is. Het is leuk dat veel moeders nu nog een warm gevoel krijgen bij het horen van Mama. Mijn moeder vond het toen wel leuk, maar dat ze er tra nen van in de ogen kreeg? Nee, dat geloof ik niet." Maak je geen zorgen voor morgen Mama, toe droog toch die traan Na het vallen van de Muur kre gen de Oost-Duitsers die Mama alleen via de radio kenden, een herkansing. Een kleine zes mil joen platen werden alsnog ver kocht en twee jaar geleden kwam een house-versie op de markt. Mama met een hartslag van 150. Mama, je bent de liefste van de hele wereld Mama, de allerliefste van de hele wereld Mama is van alle tempi en van al le tijden. Alleen de waardering verschilt. Toen Hein nog Heintje I I I I I DINSDAG 13 MEI 1997 was, was Mama voor velen het volkslied van de burgertruttig heid. „Och, je kunt het niet voor iedereen goed doen. In het begin vind je die afkeuring natuurlijk niet leuk. Het duurt een tijdje voordat je er achter komt dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken." Duitsland Daarom maar Duitsland? „Dat had ook met de Arbeidsinspectie te maken, maar later was het ook van: nou als ze me niet willen, dan laat maar." Duitsland is het gebleven. Ter wijl het in Nederland stil was om Heintje en Hein, bouwde hij bij onze oosterburen verder aan zijn Schloss. Nog steeds treedt hij op, zingt hij in grote tv-shows, deint hij op de eeuwige Duitse Schla- gerwelle. De tijden zijn veranderd. Het le venslied is in Nederland geen vloek meer en een 'schlager' is dankzij Radio Noordzee, Holland FM, Paul de Leeuw, Borsato en Frans Bauer van hamlap tot bief stuk gepromoveerd. Hij spreekt uit ervaring: „Het zijn golfbewegingen. De muziek is een gigantische industrie. Als er twee succes hebben, willen ze allemaal mee-eten en maken ze allemaal ongeveer hetzelfde. Dat duurt een tijdje en dan hangt het de mensen weer de keel uit." Later wanneer ik ga trouwen Zal ik een huisje gaan bouwen Als je dan toch wel eenzaam bent Kom dan bij mij in mijn huis „Dan denken ze dat het Engels het weer helemaal is. Maar ga nou niet de tekst vertalen: dan blijft er niet veel goeds over. In het Engels klinkt het zo mooi, maar als je het in het Nederlands zingt, vinden ze het zeikerig." Video's Het gaat goed met Hein. Hij is 42. Hij zingt nog steeds en de nachte gaal uit het verleden heeft gou den noten op de bank achtergela ten. Hij heeft een tijdje in sport- kleding gedaan, maar dat heeft zijn broer van hem overgenomen. „Ik zit er alleen met geld in." Hij deed in video's, maar besloot ook dat van de hand te doen en ge woon weer alleen met zingen be zig te zijn. In Duitsland, voor de Nederlander al dertig jaar de mu zikale Heimat. „Nee niet in Ne derland. Ik hoef weinig moeite te doen om op te treden, waarom zou ik het dan in Nederland zoe ken? Bovendien zijn de gages in Duitsland beter. Zolang mensen het nog leuk vinden, zing ik." Oh ja, Jantje Smit. Hij heeft het Volendamse garnalenjong nog nooit horen zingen. „Ik koop geen platen, ik krijg ze altijd opge stuurd. Als ik er eentje krijg, zal ik naar hem luisteren." Hij tracteert op een diepe zucht. „Ik word er zo moe van. Niet om die jongen, niet om Jantje. Maar om de haverklap bellen ze of ome Hein even kan zeggen wat hij er van vindt. Dan voelt ome Hein zich zo oud. Ik zeg dan: jongens ik heb het al 3000 keer verteld. Stop er nou mee." Amsterdam (anp) - De Libris Literatuur Prijs 1997 is toege kend aan de schrijver Hugo Claus (68) voor zijn roman De Geruchten. De jury onder voorzitterschap van KPN-top- man Wim Dik heeft Claus zonder stemming aangewezen uit de zes genomineerden. Aan de prijs is een bedrag van 100.000 gulden verbonden. Jury-voorzitter Dik schreef de unanimiteit van de keuze voor Claus toe aan de eigenzinnig heid van de auteur, die schijn baar moeiteloos alle registers van de taal bespeelt. De zes genomineerden waren geselecteerd uit vierentwintig titels die de eerste beoorde lingsronde van 184 titels had den doorstaan. De overige vijf genomineerden krijgen eik vijf mille. Dat zijn A.F.Th, van der Heij den (De tandeloze tijd 3: Het Hof van Barmhartigheid en Onder het plaveisel het moe ras), Abdelkader Benali (Brui loft aan zee), Margriet de Moor (Hertog van Egypte), Wanda Reisel (Baby Storm) en J.J. Voskuil (Het Bureau 2: Vuile handen). De Geruchten beschrijft vanuit meer dan twintig per hoofdstuk wisselende perspectieven de reacties in een Belgisch dorp op de deserteur René Catrijsse, die in de jaren zestig als een ware leproos terugkeert van de op stand die zijn leger in het hart van Afrika moest neerslaan. Het jury-rapport roemt het sa tanisch genoegen waarmee Claus, evenals in Het verdriet van België, het gekuip en ge konkel, de roddel en achterklap beschrijft van de dorpelingen rond de hoofdpersoon. De lezer moet als het ware in het roddelcircuit duiken, en komt er dan achter dat sommi ge verhalen wel onwaar moeten zijn. Hoewel De Geruchten vaak is vergeleken met vroeger werk van Claus - met name De Mets iers (1950) en Omtrent Deedee (1963) - vindt de jury het tref fender een internationale ver gelijking te trekken. Onder meer William Faulkner paste het procédé van diverse stem men die het verhaal vanuit elk hun eigen perspectief vertellen toe in As 1 lay dying. De Vlaming Hugo Claus is de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In 1984 kreeg hij de Staatsprijs voor Vlaams verhalend literair proza 1981-83 voor Het ver driet van België. In 1986 viel hem de Prijs der Nederlandse letteren ten deel voor zijn gehele oeuvre. Dat jaar kreeg hij tevens de Her man Gorterprijs voor de ge dichtenbundel Alibi. In 1994 ontving Claus de VSB- poëzieprijs voor De Sporen. Ook in 1994 kende de Maat schappij van Nederlandse Let terkunde Claus de Prijs voor Meesterschap toe. Dit jaar ont ving Claus al de Pier Paolo Pa- solini Prijs 1997 voor zijn gehe le werk. Amsterdam (anp) - De Stichting Museumjaarkaart (SMJK) wil het museumbezoek onder jongeren stimuleren. Het plan is in 1998 een Junior Museumweek voor kinderen tot 12 jaar te or ganiseren. Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) bleek onlangs dat de belangstel ling voor kunst en cultuur de laatste twintig jaar is toegeno men. Die stijging geldt echter niet voor de jongere generatie: onder kinderen daalt het mu seumbezoek. Het rapport van het SCP laat zien dat het museumbezoek van de jeugd tot 12 jaar grotendeels af hangt van hun ouders en scholen. De meeste pubers laten musea grotendeels links liggen, maar na hun twintigste krijgen jongeren vaak weer wel belangstelling voor het museum. Hoe vaker ze in hun jeugd naar kunst hebben ge keken, des te vaker stappen ze la ter zelf een museum binnen. Het onderzoek is voor de SMJK aanleiding zich te richten op de jeugd tot 12 jaar, omdat daar de basis wordt gelegd voor het latere gedrag. Het organiseren van een Junior Museumweek past in het beleid van het ministerie van On derwijs, Cultureel en Weten schappen om de cultuurpartici patie onder jongeren te bevorde ren. De Junior Museumweek valt mogelijk samen met de herfstva kantie en geeft de helft korting op de entree. Om het museumbezoek te stimu leren, begon de SMJK 17 jaar ge leden het Nationaal Museum weekend, dat dit jaar werd omge doopt tot Museumwandelweek- end. Ruim 850.000 bezoekers vonden op 12 en 13 april al wan delend de weg naar een museum. Een recordaantal van circa 450 musea deden mee aan het Muse- umweekeind. P ran den Berg De 68-jarige dichteres en ro manschrijfster Ankie Peypers (winnares Anne Frank-prijs) ffl de docente Kathinka van Dorp (47) schreven Lees het ogeenshet eerste handboek voor het schrijven van gedich- Bedoeld voor de doe-het- «vers thuis en voor docenten (Nederlands) in het primair- voortgezet onderwijs. •Nee, er bestond nog geen echt ®dboek voor het schrijven van Wichten", zeggen de samenstel- ets- „Vandaar. Raar toch wel, fflt veel mensen schrijven ge- wten. Onder wie hele horden "Meren en jongeren. Veel meer n wij weten, denk ik. Vaak we- 1 ouders het niet eens. Omdat gedicht iets zeer persoonlijks besondanks beperken de les- 0 op de meeste scholen zich Hi u tot Bef lézen van ge- 1 n en wordt de leerling en- gevraagd wat een schrijver m een gedicht heeft willen zeg- De dingen die de jongeren er zelf ,len' Wijven onbesproken. Zijn Mergeschikt. Laat staan dat "et maken van gedichten aandacht wordt besteed. Maar wat zou er gebeuren als de jonge ren die thuis gaan spelen met taal iedere week één lesuurtje onder richt zouden krijgen in bij voor beeld de basistechnieken van het dichten? Die ontdekken dan hun schrijfcapaciteiten en groeien in hun ontwikkeling." Boerenkinkels als ik reiken dan nog niet verder dan: 'Ik hou van jou, zoals de meeuw van zijn ka beljauw'. „Hahaha... Serieus: blijkbaar ben jij het stadium van 'Ik hou van jou en blijf je trouw' toch al ge passeerd. Nou, dat is op de keper beschouwd al heel wat. Want je moet bij het schrijven van ge dichten leren zoeken naar origi naliteit. Naar een eigen manier van zeggen. In het handboek vind je gereedschap om zover te ko men. Dat is een verrijking, omdat je door zelf te dichten bestaande gedichten ook anders gaat lezen. Verplicht onderdeel van de basis vorming in het voortgezet onder wijs is creatief schrijven. Daar mee wordt de hand gelicht? „Nou, dat beperkt zich helaas tot het schrijven van opstellen. Poë zie is een ondergeschoven kindje. In de eerste plaats om praktische redenen: simpelweg omdat er tot voor kort geen lesmethodieken bestonden. Maar ook omdat de lesprogramma's mudvol zitten. Steeds weer wordt het onderwijs overladen met vernieuwingen. Dat wil overigens niet zeggen dat docenten geen oog en oor hebben voor het onderwerp 'schrijven van gedichten'. Onze cursussen worden uitste kend bezocht. De maatschappij in zijn geheel krijgt meer aan dacht voor gedichten. Heel Lei den hangt vol met gedichten. Mensen tonen zich in overlijdens advertenties steeds creatiever. Ze nemen de gedichten als het ware mee het graf in. Ook door de rap pers en door de opkomende Ne derlandstalige popmuziek is er meer interesse ontstaan." De Nacht van de Poëzie is uitge groeid tot een cultureel festijn. „Klein begonnen, maar inmid dels volop in de schijnwerpers. Inderdaad. Misschien dat ons handboek voor nog meer mensen de poorten opent naar beleving van de poëzie. Een gedicht is als een foto, een verhaal als een film. De laatste ontwikkelt zich in de tijd. Een gedicht staat. Drukt veel meer een gevoel uit. Sugge reert sterker tussen de regels door. Je kunt een gedicht einde loos herhalen. Net als een stuk muziek. En steeds weer zul je er iets nieuws in ontdekken. Er staat vaak zo veel verleidelijks in. En vergeet niet: iedereen heeft poëzie in zich. Sommigen teke nen liever of zitten graag achter de piano. Is prima. Maar als je op de een of andere manier niet echt in aanraking komt met poëzie, kun je er niet open voor staan. Dan zul je je minderwaardig heidsgevoel - ten aanzien van 'in gewikkeld' en 'moeilijk te begrij pen' - nooit van je af kunnen schudden en ga je er zeer waar schijnlijk niet mee aan de slag." Uw handboek leert ons die drem pel overwinnen? „Wij zijn geen volk van poëzie- schrijvers en dat zal dus niet een- twee-drie radicaal veranderen. Van-huis-uit noemen we ons een volk van handelaren, van nuchte re mensen. Maar veel mensen on der ons staan wel breed te glun deren als ze een gedicht van Von del staan voor te dragen of iets uit de Gijsbrecht. Dat hebben ze van school overgehouden en is blijkbaar iets speciaals. Het handboek probeert drempels te verlagen en handvatten aan te reiken. Laat zien dat mensen tot meer in staat zijn dan ze denken. Dringt tegelijkertijd niets op en laat ruimte voor de eigen stijl van dichten." U wilt die overwegend passieve beleving van poëzie omsmeden tot een meer actief genoegen? „We zouden graag zien dat voor beide veel aandacht bestond. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat basisscholen behoorlijk wat aan dacht besteden aan gedichten. Ze zijn met de kinderen flink in de weer met rijmwoordjes. Er wor den wedstrijden georganiseerd. Prima. Maar in het voortgezet onderwijs, weten we, stokt dat helaas weer. Met behulp van het handboek proberen we dat op gang te brengen." En wordt Nederland in de 21e eeuw overspoeld met poëzie-ta- lent? „Nee, dat geloven we niet. Er Ankie Peypers (rechts) en Kathinka van Dorp: Door de rappers en door de opkomende Neder landstalige popmuziek is er meer interesse ontstaan.foto wfa gerunde de geus moet weliswaar eerst héél veel slechts worden geschreven voor dat er iets zeer bijzonders ver schijnt. Maar echte talenten bre ken ook zonder het handboek wel door. Wij leiden geen grote dich ters op. Dat doet de schrijvers vakschool. Wij proberen mensen verder te ontwikkelen. Jouw 'meeuw die van kabeljauw houdt' zou zich kunnen ontwikkelen tot een bundel liefdeslyriek als je je meer in de poëzie verdiept. Als je bemerkt dat een gedicht een zeer effectief en kunstzinnig communicatiemiddel is. Iets dat je niet van je afschrijft, maar naar je zelf toe. Iets dat heel erg van jezelf is en nooit meer uit je geheugen verdwijnt. Dat je moei teloos uit je geheugen kunt op diepen en voordragen, ook al is het gedicht misschien twintig of dertig jaar oud," 'Lees het nog eens, handboek voor het schrijven van gedichten'. Uitgegven door de stichting IVIO,. Postbus 37 in Lelystad, prijs 34,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 17