S70
V70
US
.69
DE STEM
Hockeyer doet aan volkssport
De opmars van het herkenningsdeimtje
David Sylvian naar
IELLE
313016
Filmer Alan Parker
gaat in zee
met Philips-dochter
Schat uit Rembrandts
beerput naar Moskou
Crossing Border
Twee erfenissen naar
Letterkundig Museum
Tom van 't Hek presenteert tv-quiz voor voetbalkenners
0115-697455
6) 5 312 550
'ETTER:
Iwten
mais
lbonen in blik
JROLLADE
nü 1.49
ÏAMSALADE
gratis
nu 1 -49
AM
mo .79
erde
STUK
22.95
erde
'0rst 14.95
erde t o 95
^ImI ito.
Jelle Boonstra en Benno Roozen leggen geschiedenis van radiojingle vast
a7
Stichting wil
museum voor
Jules de Corte
X 53
Dm als erfgenaam nog
■0 vanaf/63.600.-
lefv.a./1.470.-p.m.
lok vast geen toeval.
■d.< c.xcl. BTW. Voor meer
[i met écn van de Volvo-Lines.
TOT 18.00 UUR
voor 9.99
4 heel kilo!
^ÊÊKtm
Glas
Gooise vrienden en be
kenden vonden het maar
niks. Wat moet een keu
rige hockeybondscoach
nou als spelleider van
een 'ordinaire' voetbal
quiz. „Maar ik houd niet
van dat hokjesdenken",
zegt Tom van 't Hek (39).
En dus is de huisarts,
hockeybondscoach en
radiopresentator vanaf
morgen bij de KRO-
televisie te zien als de
spelleider van 'Rrexxx',
een kennisquiz voor de
echte voetbalfanaat.
Door Ivar Hoekstra
Thuis, in het deftige Naar-
den dreef het familieleven
van de grote familie Van 't
Hek op twee pijlers: hockey
en voetbal. Met dat eerste
had de buurt geen moeite,
met het tweede wel. Dat
vader Van 't Hek zijn zes
zoons (onderwie cabaretier
Youp) en twee dochters el
ke zondag meenam naar
Ajax, werd wat ordinair
gevonden. „Voetbal was
toch een volkse sport",
weet de jongste van de fa
milie zich nog te herinne
ren. „Daar nam je je kinde
ren niet mee naar toe. Maar
wij vonden het heerlijk."
Tom van 't Hek heeft aan die zor
geloze zondagen zijn passie voor
voetbal en Ajax in het bijzonder
overgehouden. „De glorietijd van
Ajax en,0ranje in de jaren zeven
tig maakte ik als kind van dicht
bij mee. Op het WK in '74 heb ik
zelfs allé wedstrijden van Oranje
Gek van voetbal, maar furore
makend op de hockeyvelden.
„Dat was toch de sport waar ik
de meeste aanleg voor had. Al
kon ik redelijk voetballen, als
balsporter heb je gewoon een bo
vengemiddeld balgevoel." Waar
mee Van 't Hek niet wil zeggen
dat hij het ook als voetballer ge
maakt had. „Daar komt zoveel
bij kijken. Ik geloof nooit zo in
die verhalen in de trant van
'Craijff zou ook een briljante
honkballer zijn geweest'. Oncon
troleerbare mythes vind ik dat."
Kijksport
Over mythes gesproken. Tom van
t Hek stond als hockeyer op de-
Tom van 't Hek
zelfde hoogte als zijn voetbalido
len Cruijff en Van Hanegem,
maar is door het volk nooit gemy
thologiseerd. Geen videoband
met hoogtepunten, geen Panini-
plaatjes met zijn gezicht bij een
pakje kauwgum en geen Neder
lander die stil staat bij zijn vijf
tigste verjaardag. Van 't Hek
heeft het de voetballerij nooit
kwalijk genomen. „Voetbal is een
veel mooiere kijksport en daarom
ook terecht veel populairder dan
hockey. Als ik zondagmiddag met
Kampong tegen HGC speelde,
toch een echte topper, dan werd
er tweehonderd meter verderop
in stadion de Galgenwaard har
der gejuicht voor een goal bij FC
Utrecht- PEC dan voor mijn ac
ties."
Van 't Hek begrijpt de fascinatie
van de Nederlander voor voetbal,
maar plaatst ook kanttekenin
gen. „We schieten de laatste jaren
een beetje door. Zelfs een kwali
teitskrant als de Volkskrant is
bezweken onder de voetbaldruk.
Die onvermijdelijke voetbalplaat
op de voorpagina na een Europa
cup-wedstrijd van een Neder
landse club. Dat deed vroeger al
leen de Telegraaf."
Gestopt als actieve hockeyer in
1993, maar Tom van 't Hek heeft
daarna geen moment stilgezeten.
Hockeycoaeh van de dames van
Kampong en Oranje, waarne
mend huisarts („Maar dat doe ik
bijna nooit meer hoor"), presen
tator van het NOS-sportprp;
gramma 't Hek van de Dam op
Radio 1 en nu dus als tv-presen-
tator. En dat laatste verbaast ook
Van 't Hek. „Ik had helemaal
geen ambities in die richting. De
KRO belde mij daar in december
over op en ik dacht: waarom ook
niet?."
Veel vrienden en kennissen dach
ten en denken daar anders over.
„Die vinden het link. Zijn bang
dat ik afga. Dat heel Nederland
zich afvraagt: wat moet die hock
eyer nou als spelleider van een
voetbalquiz?"
Glitterpak
Om dat te voorkomen stelde Van
't Hek eisen aan de inhoud van
het programma. „Ik wilde geen
Frank Masmeijer-achtige show
waarin ik in een glitterpak en
met een biljartkeu op mijn hoofd,
met ballen loop te zeulen. Daar
had ik voor bedankt."
Van 't Hek stipt het zelf al aan,
voetbalquizzen in het verleden
onderscheiden zich vooral door
het hoge lulligheidsgehalte. Hans
van Breukelen, Frank Masmeijgr
en^zelfs Spaan en Vermeegen be
ten zich al eens stuk op de Ren je
Rot-formule van hun program
ma's. „Daarom is Krexxx heel
puur. Geen toeters en bellen;
geen bekende gasten. Gewoon
vier kandidaten die aan de hand
van beelden en fragmenten drie
kwartier lang getest worden op
hun pure voetbalkennis."
En dat valt volgens de hockeyer
niet mee. „Ik ben behoorlijk voet-
balmaf maar kwam zelf maar
nipt door onze eigen toelatings
ronde. Hoe moeilijk de vragen
zijn? Nou, weten welke keeper
die briljante penalty-in-tweeën
van Johan Cruijff en Jesper Olsen
om zijn oren kreeg, is al aan de
makkelijke kant. Wie dat was?
Otto Versfeld van Helmond Sport
natuurlijk."
Volgens Van 't Hek zit Krexxx
vol met dit soort Aha Erlebnis-
sen. „Je wist het wel, maar kon er
net even niet opkomen. Kijk, met
je vrienden in de kroeg heb je tijd
om na te denken. In onze quiz heb
je maar vijf seconden, dan moet
je het weten.'.' ws*
Hugo Walker
Hugo Walker is gevraagcl'om ou
de wedstrijdmomenten opnieuw
in te spreken. „Met die mooie ge
dragen stem, maakt hij in één mi
nuut opzettelijk een paar fouten.
En dat gaat snel. Als jij nog over
die eerste fout zit te piekeren, is
Hugo al drie fouten verder. Die
haal je er echt niet allemaal uit."
De deelnemers aan Krexxx kie
zen van te voren een eigen favo
riete club of speler. Met de vra
gen daarover scoren ze extra
punten.
„Dat kan Ajax zijn of Veendam,
Jari Litmanen of Erik Tammer.
Je ontkomt er natuurlijk niet aan
dat de meeste kandidaten die
zich aanmelden fan zijn van
Ajax, Feyenoord of PSV. Maar
we hebben toch geprobeerd er
hor Marije Randewijk
Sinds kort staat de geschiede
nis over het ontstaan van de
radio-jingles op cd. Over hoe
piratenzenders als Radio
Noordzee Internationaal, Ra
dio Veronica en Radio Caroli
ne in de jaren '60 de herken
ningmelodieën jatten van de
Amerikaanse stations,
kn archief met meer dan 1500
®jt radiojingles en -tunes, die ge
middeld niet langer dan vijf a
seconden zijn. Hoeveel items
n™ je dan in totaal? Jelle Boon-
sta weet het niet, maar het moe-
ffl er in ieder geval 'heel veel'
21)fl. Om het historische materi
alniet op de plank te laten ver-
wfen, stelde hij onlangs met
efreak Benno Roozen (uit
reda) een cd samen: The History
°l Offshore Jingles.
e 65 minuten durende cd vertelt
e geschiedenis van de Europese
eezenderjingle in vogelvlucht.
,ver ™e het fenomeen vanuit
erika Europa bereikte, over
7.er mee gedaan werd en mis-
ien wel het belangrijkste: het
daarvan op de radiopro-
S Muna's. De cd probeert de
«wteraar er in het eerste frag-
J? van te overtuigen hoe saai
irokl20^61 herkei*°-
Angles, aan elkaar gepraat
w voormalig discjockey Keith
L t,s var) Radio One en Radio
tan, zijn allemaal afkomstig
uit het persoonlijke archief van
Boonstra en Roozen. Het duo dat
samen het Genootschap Ra
diojingles en -tunes oprichtte.
„Het kostte vaak heel wat inven
tiviteit en overredingskracht om
de stations de demo's op te laten
sturen. Maar ik denk dat we sa
men een heel aardig archief heb
ben opgebouwd." Een archief,
waar ook het NOB en verschil
lende radiostations inmiddels
dankbaar gebruik van maken.
Nostalie en romantiek vormen de
achtergrond van de verzamel
woede van Boonstra. „De pira
tenzenders waren in de jaren '60
heel populair en iedereen wilde
discjockey worden. Ik dus ook.
Om mijn carrière te beginnen,
ben ik maar jingles gaan verza
melen", geeft Boonstra een ver
klaring voor zijn hobby. Discjoc-
key werd hij echter nooit, wel
journalist.
Badkamer
De herkenningsmelodieën deden
eind jaren '40 hun intrede op de
Amerikaanse, vooral commercië
le, radiostations. In de badkamer
- daar was de geluidskwaliteit
immers het beste - werd de eerste
op tape gezet. De legendarische
jingle-producent PAMS Produc
tions pakte het daarna professio
neler aan door zangers, orkesten
en studio's te huren. De vraag
naar jingles was in Amerika, met
meer dan tienduizend radiosta
tions en vijfduizend televisiezen-
Jelle Boonstra in zijn studio temidden van de jingle-verzameling. „De piratenzenders waren in de
jaren '60 heel populair en iedereen wilde discjockey worden. Ik dus ook. Om mijn carrière te begin
nen, ben ik maar jingles gaan verzamelen foto wfa/frans paalman
ders, dan ook eindeloos.
Europa volgde die ontwikkelin
gen pas een kleine twee decennia
later. Het Scandinavische radio
station Radio Nord, en niet zoals
veel mensen denken Radio Vero
nica, was de eerste piraat die
jingles tijdens zijn programma's
introduceerde. Illegaal, want de
demo's met stationcalls uit Ame
rika werden door de zeezender
verknipt voor eigen gebruik. Niet
lang daarna volgden Radio Vero
nica, Radio Noordzee Internatio
naal en Radio London dat voor
beeld.
Het copyright van de tapes lapten
de piraten aan hun laars. Zo werd
W.Y.N.D. zonder dat er ook maar
een cent voor betaald werd Dit is
Veronica. Zonder dat 'Amerika'
I I I I I
MAANDAG 12 MEI 1997
Los Angeles (anp) - Film- en muziekuitgeverij PolyGram
heeft filmregisseur Alan Parker aan zich weten te binden.
Parker, maker van onder meer Evita, Bugsy Malone, Mis
sissippi Burning en Midnight Express, gaat jaarlijks één of
twee films voor PolyGram verzorgen. In de meeste gevallen
zal hij als regisseur optreden, soms ook als schrijver van het
script of als producent.
PolyGram neemt de distributie
en financiering van de films
voor haar rekening. Ook neemt
de entertainment-groep een
minderheidsbelang in de pro
ductiemaatschappij van Par
ker, Dirty Hands Productions.
De filmdivisie van PolyGram
kent ook samenwerkingsover
eenkomsten met de productie
maatschappij Egg Pictures van
actrice/regisseuse Jodie Foster
en met Havonc van acteur en
filmmaker Tim Robbins.
De Brit Parker benadrukte bij
de ondertekening van het ver
bond dat hij al enige tijd op
zoek was naar een filmprodu
cent waar hij zich thuis kan
voelen.
Hij zegt zich aangetrokken te
voelen tot de smaak en creatie
ve aspiraties van Philips-doch
ter PolyGram. „Maar ook de
Europese connectie is belang
rijk voor me."
Moskou (anp) - De archeologische vondsten die onlangs in de
vermoedelijke beerput van Rembrandt zijn gedaan, zijn bin
nenkort te zien in het Pushkin Museum in Moskou.
foto do visser
variatie in te krijgen. FC Twente
en Roda JC krijgen ook aan
dacht."
Diversiteit
In de fragmenten van goals, mis
sers en overtredingen is gezocht
naar diversiteit. „Zo hebben we-
sowieso alleen maar fragmenten
vanaf 1970. Geen Faas Wilkes,
Kick Smit en ftbe Lenstra. En
niet alleen de geijkte beelden van
Cruijff en Van Hanegem. Piet
Wijnberg en Cees Zwamborn ko
men ook langs."
Wat als Nederland en de KRO na
dertien afleveringen Krexxx ge
noeg hebben van de spelleider
Van 't Hek? „Tsja, dan heb ik het
gewoon geprobeerd en is het een
verkeerde inschatting geweest.
Mij lijkt het een leuke quiz, maar
als ik de enige blijk te zijn, ver
schuil ik me niet. Aan dat gezeur
van presentatoren die na een
fiasco roepen 'dat het eigenlijk
hun programma ook niet was'
heb ik een bloedhekel."
'Voetbal Krexxx', gepresenteerd door
Tom van 't Hek, is vanaf morgen der
tien keer te zien op Nederland 1, van
19.05 tot 19.50 uur.
Daar wordt vanaf 3 juni de parti
culiere collectie van etsen van
Rembrandt getoond, die eerder in
Sint-Petersburg te zien was in
het kader van het Peter de Grote
jaar. Dat heeft het Geelvinck
Hinlopen Huis, initiatiefnemer
van de expositie, meegedeeld.
Tijdens de uitbreiding van het
Rembrandthuis werden onder
meer een kookpot met verfresten
en een potje met een mengsel van
krijt en lijm voor het gronden van
een schilderspaneel aangetroffen.
Verder werden een tinnen lepel,
een boterspaan, een Italiaans
schaaltje, een majolica bord, een
klosje, knikkers, een melkkanne
tje, een zoutvaatje, pijpresten en
scherven uit de put gehaald.
De tentoonstelling in het Pushkin
is tot en met 29 juni te zien en
geldt opnieuw als onderdeel van
de bilaterale Peter de Grote-ma-
nifestatie. De expositie is een ini
tiatief van het Geelvinck Hinlo
pen Huis, dat voor de archeologi
sche vondsten de medewerking
heeft gekregen van het Rem
brandthuis en de afdeling Ar
cheologie van de stad Amster
dam.
'»v ft ~l
Den Haag (anp) - David Sylvian (muzikant), Lewis Taylor
(blanke soulzanger), Jools Holland (BBC-presentator) en G.
Love Special Sauce hebben hun medewerking toegezegd aan
het grensoverschrijdende Haagse festival Crossing Border. Die
laatste act was al eerder geboekt voor Parkpop en is daarom dit
jaar al twee keer te zien in de residentie.
daar enige weet van had. „Ik heb
het de directeur van PAMS enke
le jaren geleden verteld en het
was een onaangename verrassing
voor hem", vertelt Boonstra, die
van de grote producent wel toe
stemming kreeg om de cd op te
nemen.
Top Format
Inmiddels heeft de Europese
jingle-industrie de Amerikaanse
concurrent ingehaald. Nederland
neemt daarin een belangrijke
plaats in.
Zo produceert Top Format uit
Haarlem zelf jingles, maar zingt
het ook nog veel Amerikaanse
melodietjes in. „Alles wat in het
Engels moet, laten ze aan de
Amerikanen over, maar de verta
ling in het swahili, Deens, Neder
lands of wat voor taal dan ook
doen ze in Haarlem." Hans Ver
meulen, Julia Loko, Bill van Dijk
verdienen er een aardige belegde
boterham mee.
Dat aspect, de ontwikkeling van
de jingle-industrie, moet in part
two van de History of Offshore
Jingles aan de orde komen. Part
one verwijst daar alvast naar,
maar op de persen ligt er voorlo
pig nog niets. „Eerst maar eens
kijken of er enig enthousiasme
bestaat voor part one", vindt
Boonstra.
Part one is voor dertig gulden te
bestellen bij het Genootschap
Radiojingles en -tunes (076-
5655610).
Crossing Border vindt dit jaar
voor het eerst plaats in het Con
gresgebouw. Het festival, dat de
belangstelling voor poëzie, litera
tuur en muziek onder jongeren
beoogt aan te wakkeren, werd tot
dusver altijd gehouden in thea
ters rondom het Spuiplein.
Groeistuipen maakten een ver
huizing uit het stadshart noodza
kelijk.
Dat betekent niet per definitie
da.t het Crossing Border-gevoel
uit de Haagse binnenstad ver
dwijnt. De organisatie denkt er al
een tijdje over om tijdens het fes
tival (11,12 en 13 september) 'iets
te doen' in het centrum. Ook in
mei kan de organisatie nog niet
aangeven waar ze dan, samen
met de gemeente Den Haag, aan
denkt. Tijdens North Sea Jazz
(Congresgebouw) gebeurt er ook
altijd iets in het stadshart.
Het meerdaagse festival hoopt dit
jaar op 20.000 bezoekers die in
tien zalen zo'n honderd acts kun
nen bekijken.
De BBC maakt misschien opna
men van Jools Holland, die zijn
talkshow combineert met mu
ziek.
Leah Andreone en de band
Moonflower zijn toegevoegd aan
de programmering van Parkpop.
Van Parkpop, het grootste open
luchtfestival van Europa, was al
bekend dat Total Touch, Nada
Surf (ook op Pinkpop), King
Chango, Yulduz Usmanova, Je
wel, Jan Akkerman en G. Love
Special Sauce daar zullen optre
den. De 17e editie van het gratis
popfestijn (29 juni) in het Zuider
park zal in totaal twaalf namen
herbergen.
Helenaveen (anp) - De Stich
ting Jules de Corte is bezig
met het opzetten van een ex
positieruimte ter nagedachte
nis aan de in 1996 op 71-jarige
leeftijd overleden blinde dich
ter en liedjeszanger.
Weduwe Thea de Corte wil dat in
een Luisterplaats het gedachten-
goed van wijlen haar echtgenoot
centraal komt te staan.
Mevrouw De Corte, voorzitter
van de door haar in het leven ge
roepen stichting, denkt dat er een
paar honderd duizend gulden no
dig zal zijn. De expositieruimte
moet komen in De Peel.
Het is de bedoeling dat het mu
seum het omvangrijke geluidsar
chief gaat herbergen, aangevuld
met een selectie uit zijn corres-
pondentie-per-band.
Den Haag (anp) - Het Nederlands Letterkundig Museum in
Den Haag heeft recent de nalatenschappen ontvangen van de
dichter Hans Lodeizen (1924-1950) en de auteur Albert Helman
(1903-1996).
De gift van de familie van Hans
Lodeizen bestaat uit handschrif
ten van gedichten in verschillen
de stadia van voltooiing, manu
scripten van proza, aantekenin
gen, typoscripten, dagboeken,
brieven en foto's. De poëet stierf
op zijn 26e aan leukemie. Een
jaar later kreeg hij postuum de
J an-Campertprijs.
De nalatenschap van de op 10 ju
li vorig jaar overleden Helman
bestaat niet alleen uit papieren
die met zijn literaire loopbaan
van doen hebben.
Het gaat ook om beleidstukken
uit de tijd dat hij in Suriname mi
nister van Onderwijs was (1949-
1951) en uit de periode daarna,
waarin hij andere hoge en ambte
lijke functies in de toenmalige
kolonie vervulde.