S70 V70 US .69 DE STEM Hockeyer doet aan volkssport De opmars van het herkenningsdeimtje David Sylvian naar IELLE 313016 Filmer Alan Parker gaat in zee met Philips-dochter Schat uit Rembrandts beerput naar Moskou Crossing Border Twee erfenissen naar Letterkundig Museum Tom van 't Hek presenteert tv-quiz voor voetbalkenners 0115-697455 6) 5 312 550 'ETTER: Iwten mais lbonen in blik JROLLADE nü 1.49 ÏAMSALADE gratis nu 1 -49 AM mo .79 erde STUK 22.95 erde '0rst 14.95 erde t o 95 ^ImI ito. Jelle Boonstra en Benno Roozen leggen geschiedenis van radiojingle vast a7 Stichting wil museum voor Jules de Corte X 53 Dm als erfgenaam nog ■0 vanaf/63.600.- lefv.a./1.470.-p.m. lok vast geen toeval. ■d.< c.xcl. BTW. Voor meer [i met écn van de Volvo-Lines. TOT 18.00 UUR voor 9.99 4 heel kilo! ^ÊÊKtm Glas Gooise vrienden en be kenden vonden het maar niks. Wat moet een keu rige hockeybondscoach nou als spelleider van een 'ordinaire' voetbal quiz. „Maar ik houd niet van dat hokjesdenken", zegt Tom van 't Hek (39). En dus is de huisarts, hockeybondscoach en radiopresentator vanaf morgen bij de KRO- televisie te zien als de spelleider van 'Rrexxx', een kennisquiz voor de echte voetbalfanaat. Door Ivar Hoekstra Thuis, in het deftige Naar- den dreef het familieleven van de grote familie Van 't Hek op twee pijlers: hockey en voetbal. Met dat eerste had de buurt geen moeite, met het tweede wel. Dat vader Van 't Hek zijn zes zoons (onderwie cabaretier Youp) en twee dochters el ke zondag meenam naar Ajax, werd wat ordinair gevonden. „Voetbal was toch een volkse sport", weet de jongste van de fa milie zich nog te herinne ren. „Daar nam je je kinde ren niet mee naar toe. Maar wij vonden het heerlijk." Tom van 't Hek heeft aan die zor geloze zondagen zijn passie voor voetbal en Ajax in het bijzonder overgehouden. „De glorietijd van Ajax en,0ranje in de jaren zeven tig maakte ik als kind van dicht bij mee. Op het WK in '74 heb ik zelfs allé wedstrijden van Oranje Gek van voetbal, maar furore makend op de hockeyvelden. „Dat was toch de sport waar ik de meeste aanleg voor had. Al kon ik redelijk voetballen, als balsporter heb je gewoon een bo vengemiddeld balgevoel." Waar mee Van 't Hek niet wil zeggen dat hij het ook als voetballer ge maakt had. „Daar komt zoveel bij kijken. Ik geloof nooit zo in die verhalen in de trant van 'Craijff zou ook een briljante honkballer zijn geweest'. Oncon troleerbare mythes vind ik dat." Kijksport Over mythes gesproken. Tom van t Hek stond als hockeyer op de- Tom van 't Hek zelfde hoogte als zijn voetbalido len Cruijff en Van Hanegem, maar is door het volk nooit gemy thologiseerd. Geen videoband met hoogtepunten, geen Panini- plaatjes met zijn gezicht bij een pakje kauwgum en geen Neder lander die stil staat bij zijn vijf tigste verjaardag. Van 't Hek heeft het de voetballerij nooit kwalijk genomen. „Voetbal is een veel mooiere kijksport en daarom ook terecht veel populairder dan hockey. Als ik zondagmiddag met Kampong tegen HGC speelde, toch een echte topper, dan werd er tweehonderd meter verderop in stadion de Galgenwaard har der gejuicht voor een goal bij FC Utrecht- PEC dan voor mijn ac ties." Van 't Hek begrijpt de fascinatie van de Nederlander voor voetbal, maar plaatst ook kanttekenin gen. „We schieten de laatste jaren een beetje door. Zelfs een kwali teitskrant als de Volkskrant is bezweken onder de voetbaldruk. Die onvermijdelijke voetbalplaat op de voorpagina na een Europa cup-wedstrijd van een Neder landse club. Dat deed vroeger al leen de Telegraaf." Gestopt als actieve hockeyer in 1993, maar Tom van 't Hek heeft daarna geen moment stilgezeten. Hockeycoaeh van de dames van Kampong en Oranje, waarne mend huisarts („Maar dat doe ik bijna nooit meer hoor"), presen tator van het NOS-sportprp; gramma 't Hek van de Dam op Radio 1 en nu dus als tv-presen- tator. En dat laatste verbaast ook Van 't Hek. „Ik had helemaal geen ambities in die richting. De KRO belde mij daar in december over op en ik dacht: waarom ook niet?." Veel vrienden en kennissen dach ten en denken daar anders over. „Die vinden het link. Zijn bang dat ik afga. Dat heel Nederland zich afvraagt: wat moet die hock eyer nou als spelleider van een voetbalquiz?" Glitterpak Om dat te voorkomen stelde Van 't Hek eisen aan de inhoud van het programma. „Ik wilde geen Frank Masmeijer-achtige show waarin ik in een glitterpak en met een biljartkeu op mijn hoofd, met ballen loop te zeulen. Daar had ik voor bedankt." Van 't Hek stipt het zelf al aan, voetbalquizzen in het verleden onderscheiden zich vooral door het hoge lulligheidsgehalte. Hans van Breukelen, Frank Masmeijgr en^zelfs Spaan en Vermeegen be ten zich al eens stuk op de Ren je Rot-formule van hun program ma's. „Daarom is Krexxx heel puur. Geen toeters en bellen; geen bekende gasten. Gewoon vier kandidaten die aan de hand van beelden en fragmenten drie kwartier lang getest worden op hun pure voetbalkennis." En dat valt volgens de hockeyer niet mee. „Ik ben behoorlijk voet- balmaf maar kwam zelf maar nipt door onze eigen toelatings ronde. Hoe moeilijk de vragen zijn? Nou, weten welke keeper die briljante penalty-in-tweeën van Johan Cruijff en Jesper Olsen om zijn oren kreeg, is al aan de makkelijke kant. Wie dat was? Otto Versfeld van Helmond Sport natuurlijk." Volgens Van 't Hek zit Krexxx vol met dit soort Aha Erlebnis- sen. „Je wist het wel, maar kon er net even niet opkomen. Kijk, met je vrienden in de kroeg heb je tijd om na te denken. In onze quiz heb je maar vijf seconden, dan moet je het weten.'.' ws* Hugo Walker Hugo Walker is gevraagcl'om ou de wedstrijdmomenten opnieuw in te spreken. „Met die mooie ge dragen stem, maakt hij in één mi nuut opzettelijk een paar fouten. En dat gaat snel. Als jij nog over die eerste fout zit te piekeren, is Hugo al drie fouten verder. Die haal je er echt niet allemaal uit." De deelnemers aan Krexxx kie zen van te voren een eigen favo riete club of speler. Met de vra gen daarover scoren ze extra punten. „Dat kan Ajax zijn of Veendam, Jari Litmanen of Erik Tammer. Je ontkomt er natuurlijk niet aan dat de meeste kandidaten die zich aanmelden fan zijn van Ajax, Feyenoord of PSV. Maar we hebben toch geprobeerd er hor Marije Randewijk Sinds kort staat de geschiede nis over het ontstaan van de radio-jingles op cd. Over hoe piratenzenders als Radio Noordzee Internationaal, Ra dio Veronica en Radio Caroli ne in de jaren '60 de herken ningmelodieën jatten van de Amerikaanse stations, kn archief met meer dan 1500 ®jt radiojingles en -tunes, die ge middeld niet langer dan vijf a seconden zijn. Hoeveel items n™ je dan in totaal? Jelle Boon- sta weet het niet, maar het moe- ffl er in ieder geval 'heel veel' 21)fl. Om het historische materi alniet op de plank te laten ver- wfen, stelde hij onlangs met efreak Benno Roozen (uit reda) een cd samen: The History °l Offshore Jingles. e 65 minuten durende cd vertelt e geschiedenis van de Europese eezenderjingle in vogelvlucht. ,ver ™e het fenomeen vanuit erika Europa bereikte, over 7.er mee gedaan werd en mis- ien wel het belangrijkste: het daarvan op de radiopro- S Muna's. De cd probeert de «wteraar er in het eerste frag- J? van te overtuigen hoe saai irokl20^61 herkei*°- Angles, aan elkaar gepraat w voormalig discjockey Keith L t,s var) Radio One en Radio tan, zijn allemaal afkomstig uit het persoonlijke archief van Boonstra en Roozen. Het duo dat samen het Genootschap Ra diojingles en -tunes oprichtte. „Het kostte vaak heel wat inven tiviteit en overredingskracht om de stations de demo's op te laten sturen. Maar ik denk dat we sa men een heel aardig archief heb ben opgebouwd." Een archief, waar ook het NOB en verschil lende radiostations inmiddels dankbaar gebruik van maken. Nostalie en romantiek vormen de achtergrond van de verzamel woede van Boonstra. „De pira tenzenders waren in de jaren '60 heel populair en iedereen wilde discjockey worden. Ik dus ook. Om mijn carrière te beginnen, ben ik maar jingles gaan verza melen", geeft Boonstra een ver klaring voor zijn hobby. Discjoc- key werd hij echter nooit, wel journalist. Badkamer De herkenningsmelodieën deden eind jaren '40 hun intrede op de Amerikaanse, vooral commercië le, radiostations. In de badkamer - daar was de geluidskwaliteit immers het beste - werd de eerste op tape gezet. De legendarische jingle-producent PAMS Produc tions pakte het daarna professio neler aan door zangers, orkesten en studio's te huren. De vraag naar jingles was in Amerika, met meer dan tienduizend radiosta tions en vijfduizend televisiezen- Jelle Boonstra in zijn studio temidden van de jingle-verzameling. „De piratenzenders waren in de jaren '60 heel populair en iedereen wilde discjockey worden. Ik dus ook. Om mijn carrière te begin nen, ben ik maar jingles gaan verzamelen foto wfa/frans paalman ders, dan ook eindeloos. Europa volgde die ontwikkelin gen pas een kleine twee decennia later. Het Scandinavische radio station Radio Nord, en niet zoals veel mensen denken Radio Vero nica, was de eerste piraat die jingles tijdens zijn programma's introduceerde. Illegaal, want de demo's met stationcalls uit Ame rika werden door de zeezender verknipt voor eigen gebruik. Niet lang daarna volgden Radio Vero nica, Radio Noordzee Internatio naal en Radio London dat voor beeld. Het copyright van de tapes lapten de piraten aan hun laars. Zo werd W.Y.N.D. zonder dat er ook maar een cent voor betaald werd Dit is Veronica. Zonder dat 'Amerika' I I I I I MAANDAG 12 MEI 1997 Los Angeles (anp) - Film- en muziekuitgeverij PolyGram heeft filmregisseur Alan Parker aan zich weten te binden. Parker, maker van onder meer Evita, Bugsy Malone, Mis sissippi Burning en Midnight Express, gaat jaarlijks één of twee films voor PolyGram verzorgen. In de meeste gevallen zal hij als regisseur optreden, soms ook als schrijver van het script of als producent. PolyGram neemt de distributie en financiering van de films voor haar rekening. Ook neemt de entertainment-groep een minderheidsbelang in de pro ductiemaatschappij van Par ker, Dirty Hands Productions. De filmdivisie van PolyGram kent ook samenwerkingsover eenkomsten met de productie maatschappij Egg Pictures van actrice/regisseuse Jodie Foster en met Havonc van acteur en filmmaker Tim Robbins. De Brit Parker benadrukte bij de ondertekening van het ver bond dat hij al enige tijd op zoek was naar een filmprodu cent waar hij zich thuis kan voelen. Hij zegt zich aangetrokken te voelen tot de smaak en creatie ve aspiraties van Philips-doch ter PolyGram. „Maar ook de Europese connectie is belang rijk voor me." Moskou (anp) - De archeologische vondsten die onlangs in de vermoedelijke beerput van Rembrandt zijn gedaan, zijn bin nenkort te zien in het Pushkin Museum in Moskou. foto do visser variatie in te krijgen. FC Twente en Roda JC krijgen ook aan dacht." Diversiteit In de fragmenten van goals, mis sers en overtredingen is gezocht naar diversiteit. „Zo hebben we- sowieso alleen maar fragmenten vanaf 1970. Geen Faas Wilkes, Kick Smit en ftbe Lenstra. En niet alleen de geijkte beelden van Cruijff en Van Hanegem. Piet Wijnberg en Cees Zwamborn ko men ook langs." Wat als Nederland en de KRO na dertien afleveringen Krexxx ge noeg hebben van de spelleider Van 't Hek? „Tsja, dan heb ik het gewoon geprobeerd en is het een verkeerde inschatting geweest. Mij lijkt het een leuke quiz, maar als ik de enige blijk te zijn, ver schuil ik me niet. Aan dat gezeur van presentatoren die na een fiasco roepen 'dat het eigenlijk hun programma ook niet was' heb ik een bloedhekel." 'Voetbal Krexxx', gepresenteerd door Tom van 't Hek, is vanaf morgen der tien keer te zien op Nederland 1, van 19.05 tot 19.50 uur. Daar wordt vanaf 3 juni de parti culiere collectie van etsen van Rembrandt getoond, die eerder in Sint-Petersburg te zien was in het kader van het Peter de Grote jaar. Dat heeft het Geelvinck Hinlopen Huis, initiatiefnemer van de expositie, meegedeeld. Tijdens de uitbreiding van het Rembrandthuis werden onder meer een kookpot met verfresten en een potje met een mengsel van krijt en lijm voor het gronden van een schilderspaneel aangetroffen. Verder werden een tinnen lepel, een boterspaan, een Italiaans schaaltje, een majolica bord, een klosje, knikkers, een melkkanne tje, een zoutvaatje, pijpresten en scherven uit de put gehaald. De tentoonstelling in het Pushkin is tot en met 29 juni te zien en geldt opnieuw als onderdeel van de bilaterale Peter de Grote-ma- nifestatie. De expositie is een ini tiatief van het Geelvinck Hinlo pen Huis, dat voor de archeologi sche vondsten de medewerking heeft gekregen van het Rem brandthuis en de afdeling Ar cheologie van de stad Amster dam. '»v ft ~l Den Haag (anp) - David Sylvian (muzikant), Lewis Taylor (blanke soulzanger), Jools Holland (BBC-presentator) en G. Love Special Sauce hebben hun medewerking toegezegd aan het grensoverschrijdende Haagse festival Crossing Border. Die laatste act was al eerder geboekt voor Parkpop en is daarom dit jaar al twee keer te zien in de residentie. daar enige weet van had. „Ik heb het de directeur van PAMS enke le jaren geleden verteld en het was een onaangename verrassing voor hem", vertelt Boonstra, die van de grote producent wel toe stemming kreeg om de cd op te nemen. Top Format Inmiddels heeft de Europese jingle-industrie de Amerikaanse concurrent ingehaald. Nederland neemt daarin een belangrijke plaats in. Zo produceert Top Format uit Haarlem zelf jingles, maar zingt het ook nog veel Amerikaanse melodietjes in. „Alles wat in het Engels moet, laten ze aan de Amerikanen over, maar de verta ling in het swahili, Deens, Neder lands of wat voor taal dan ook doen ze in Haarlem." Hans Ver meulen, Julia Loko, Bill van Dijk verdienen er een aardige belegde boterham mee. Dat aspect, de ontwikkeling van de jingle-industrie, moet in part two van de History of Offshore Jingles aan de orde komen. Part one verwijst daar alvast naar, maar op de persen ligt er voorlo pig nog niets. „Eerst maar eens kijken of er enig enthousiasme bestaat voor part one", vindt Boonstra. Part one is voor dertig gulden te bestellen bij het Genootschap Radiojingles en -tunes (076- 5655610). Crossing Border vindt dit jaar voor het eerst plaats in het Con gresgebouw. Het festival, dat de belangstelling voor poëzie, litera tuur en muziek onder jongeren beoogt aan te wakkeren, werd tot dusver altijd gehouden in thea ters rondom het Spuiplein. Groeistuipen maakten een ver huizing uit het stadshart noodza kelijk. Dat betekent niet per definitie da.t het Crossing Border-gevoel uit de Haagse binnenstad ver dwijnt. De organisatie denkt er al een tijdje over om tijdens het fes tival (11,12 en 13 september) 'iets te doen' in het centrum. Ook in mei kan de organisatie nog niet aangeven waar ze dan, samen met de gemeente Den Haag, aan denkt. Tijdens North Sea Jazz (Congresgebouw) gebeurt er ook altijd iets in het stadshart. Het meerdaagse festival hoopt dit jaar op 20.000 bezoekers die in tien zalen zo'n honderd acts kun nen bekijken. De BBC maakt misschien opna men van Jools Holland, die zijn talkshow combineert met mu ziek. Leah Andreone en de band Moonflower zijn toegevoegd aan de programmering van Parkpop. Van Parkpop, het grootste open luchtfestival van Europa, was al bekend dat Total Touch, Nada Surf (ook op Pinkpop), King Chango, Yulduz Usmanova, Je wel, Jan Akkerman en G. Love Special Sauce daar zullen optre den. De 17e editie van het gratis popfestijn (29 juni) in het Zuider park zal in totaal twaalf namen herbergen. Helenaveen (anp) - De Stich ting Jules de Corte is bezig met het opzetten van een ex positieruimte ter nagedachte nis aan de in 1996 op 71-jarige leeftijd overleden blinde dich ter en liedjeszanger. Weduwe Thea de Corte wil dat in een Luisterplaats het gedachten- goed van wijlen haar echtgenoot centraal komt te staan. Mevrouw De Corte, voorzitter van de door haar in het leven ge roepen stichting, denkt dat er een paar honderd duizend gulden no dig zal zijn. De expositieruimte moet komen in De Peel. Het is de bedoeling dat het mu seum het omvangrijke geluidsar chief gaat herbergen, aangevuld met een selectie uit zijn corres- pondentie-per-band. Den Haag (anp) - Het Nederlands Letterkundig Museum in Den Haag heeft recent de nalatenschappen ontvangen van de dichter Hans Lodeizen (1924-1950) en de auteur Albert Helman (1903-1996). De gift van de familie van Hans Lodeizen bestaat uit handschrif ten van gedichten in verschillen de stadia van voltooiing, manu scripten van proza, aantekenin gen, typoscripten, dagboeken, brieven en foto's. De poëet stierf op zijn 26e aan leukemie. Een jaar later kreeg hij postuum de J an-Campertprijs. De nalatenschap van de op 10 ju li vorig jaar overleden Helman bestaat niet alleen uit papieren die met zijn literaire loopbaan van doen hebben. Het gaat ook om beleidstukken uit de tijd dat hij in Suriname mi nister van Onderwijs was (1949- 1951) en uit de periode daarna, waarin hij andere hoge en ambte lijke functies in de toenmalige kolonie vervulde.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9