Dr. Martens: Engelse werkschoenen als mote-artike1 Blur vecht tegen de eigendunk Neushoorns voeren in Swaziland Zmliï S-SfrflgTI 2 s-? Is mg 005 5. sf ïBfi O r^1 <3 ©d Lisa Stansfield vindt album verhalenbundel 3 CL O 2 0 Cd p rc t SE n $ra «f3 tï &- Door Claire Verpaalen Per maand gaan er duizenden paren over de toonbank. Acht vetergaatjes, tien veter gaatjes, laag, met stalen neus of als san daal. Dr. Martens-schoenen zijn niet meer uit het straatbeeld weg te'denken. Waren het vroeger alleen punks met hanekam- men die het geelbestikte schoeisel aan hun voeten trokken, nu lijken de oor spronkelijk Engelse werkschoenen zelfs bij een driedelig pak te passen. Volgens Jan Chatrér, bedrijfsleider van Sacha Shoes in Breda, passen Dr. Martens precies in de trend van dit moment. „Men sen willen schoenen die lekker zitten en kwaliteit hebben. Dr. Martens kunnen ja ren mee en dat weten mensen die ze een maal een keer gekocht hebben." „Merknamen zijn natuurlijk ook belang rijk," vervolgt Charrér. „Veel jongeren ko pen bepaaldejcboenerrömdat ze bij wil len horerröuders zijn daar niet altijd ge lukkig mee, maar bij Dr. Martens ligt dat anders. Ze weten dat de naam voor kwali teit staat. Het komt zelfs voor dat ouders, waarvan de kinderen op Dr. Martens lo pen, hetzelfde proberen. Meestal wel een ander soort schoen, maar het idee blijft hetzelfde." Het kwaliteitsimago van Dr. Martens komt niet zomaar uit de lucht vallen. De 'Air- Wair' schoenen bestaan al zo'n vijftig jaar. Inmiddels is er een keur aan Dr. Martens-schoenen te koop. Ze werden niet bedacht door een voor de hand liggende Dr. Martens, maar door een Zwitserse man die last had van zijn mid denvoetsbeentje. Hij ontwierp een superverende zool waar door hij makkelijker kon lopen: Het ken merk van de schoen. Door de zool met het bekende gele stiksel aan het leer vast te maken, onstond de klassieke Dr. Martens. De oorspronkelijk lage schoen werd ver kocht aan een Engels bedrijf die niet al leen een passende naam verzon maar aan het ontwerp een stalen neus toevoegde en ze ais veiligheidsschoenen gebruikte. Van een mode-artikél was toen nog lang geen sprake. Dat kwam pas in de jaren vijftig en zestig, toen jongeren zich door muziek en hun kleding af wilden zetten tegen de ge vestigde orde. Dr. Martens werden een symbool van rebellie. De fabrikant sprong hier handig op in door verschillende soorten schoenen op de markt te brengen. Ook tijdens de jaren tachtig vonden de ho ge, zwarte 'tienvertergaatjes' gretig aftrek bij een bepaalde groep jongeren. De En gelse punks met hun eeuwige geldgebrek wilden schoeisel dat lang meeging. Dat werden dus of legerkistjes of Dr. Martens. „Omdat Dr. Martens veel soepeler zijn dan de zware plompe legerkistjes en punks toch vaak te vinden waren op festivals en concerten waar flink werd gedanst en ge sprongen, kozen de meesten toch voor de AirWair." vertelt Chatrér. „De punks droegen die schoenen totdat ze helemaal versleten waren. Bij de neus slijt de schoen het eerst dus zag je al gauw het staal tevoorschijn komen. Een tijdje gele den is dat zelfs een trend geweest. Fabri- kanten maakten schoenen met de stalen neuzen aan de buitenkant," zegt Chatrér. „Ook nu zie je vaak dat mensen hun Dr. Mart'ens dragen totdat ze echt tot op de draad versleten zijn. Maar ook al is dat het „geval, de zool zal nooit loskomen van de j rest van het leer. Dat is echt een van de •belangrijkste ideeën achter het merk." Marieke (18) uit Oudenbosch is zo iemand die haar Dr.Martens waarschijnlijk aan houdt totdat ze zo versleten zijn dat haar tenen er doof heen komen. Haar hoge paarse stappers vertonen in ieder geval al veel kale plekken. „Dit is al mijn tweede paar. Ze zitten erg lekker en ze gaan lang mee. Als deze echt niet meer kunnen, koop ik waarschijnlijk weer Dr. Martens." Hoewel de foldertjes van Dr. Martens schreeuwen dat de schoenen door jong, oud, arbeiders, zakenlui en zelfs de paus worden gedragen, ziet Jan Chatrér toch een bepaalde groep mensen zijn winkel binnenstappen voor AirWair. „Meestal zijn het jongeren, maar veel dertigers en veer tigers hebben ook wel een paar in de kast staan. De mensen die Dr. Martens kopen zijn vaak de wat alternatieve lui. Toen vijf jaar gelden de festivalhype opkwam, zag je dus ook dat er veel meer om Dr. Mar tens gevraagd werd. Ze waren niet aan te slepen. Ik denk dat muziek en Dr. Martens niet los van elkaar te zien zijn." Inmiddels is de grootste run op Dr. Mar tens overgewaaid, maar dat wil niet zeg gen dat het merk uit de winkels verwijnt. Integendeel, op de schappen verschijnen steeds meer verschillende soorten schoe nen, laarsjes en zelfs sandalen van Dr. Martens. „Die hoge, kistjes-achtige schoe nen met de kleurtjes gaan er nu een beet je uit," voorspelt Chatrér. „Daaruit blijkt dus wel dat die alternatieve trend eigen lijk wel afgelopen is. Daarvoor in plaats komen nu de makkelijke schoenen van vetleer en in basiskleuren." Martha (16) uit Middelburg vond na lang zoeken in haar eigen woonplaats pas in Breda een felbegeerd paar 'duckies', een soort sandalen. Aan haar voeten prijken ook al een paar 'classics'. „Die heb ik ooit eens tweedehands gekocht. Je kunt ze ei genlijk altijd en overal aan, dat vindt ik ei genlijk het toffe aan de schoenen. En ze lopen natuurlijk lekker." Door Marjolein Rotsteeg „Ik had verwacht dat ik op mijn dertigste zwaar depri zou zijn, maar ik voel me juist fantastisch I" vertelt Lisa Stansfield. „Ik voel me veel sterker, sek- sier en meer vrouw dan ooit." Is dertig voor jou ook een moment waarop je een tussenbalans van je leven hebt opgemaakt „Na mijn derde album heb ik een time-out genomen. Dat had ik nog nooit gedaan. In de loop van die drie albums was ik vergeten waarom ik dit eigen lijk deed. Waarom ik als klein meisje wilde gaan zingen en muziek maken, namelijk omdat het een passie was. Het was in de loop der jaren gewoon een baan voor me geworden. Toen ik alles op een rijtje zette, wist ik weer waarom ik het nog steeds wilde. Nu ben ik positiever en meer vastberaden dan ooit om succesvol té-zijn. Daarom bpb ik deze cd ook mijn eigen naam meegegeven aTs titel. De muziek is een goede weerspiegeling van mijn ge voelens. De teksten zijn directer, de muziek is aan zienlijk steviger en toch zit er nog altijd tederheid in." Soul, pop en r&b zijn de belangrijkste muzikale in grediënten. De teksten variëren qua thematiek van een mishandelde vrouw (Suzanne) tot milieuzaken en/uiteraard, de liefde. „Voor elk wat wilsIk praat graag over bepaalde zaken. Dit album zie ik meer als een verhalenbun del en ik ben de verteller. De liedjes zijn niet auto biografisch. Als ik naar een rijtje huizen kijk, vraag ik me vaak af wat er zich achter die deuren zou kunnen afspelen. Mijn fantasie slaat dan op hol. Daar komen al die verhaaltjes vandaan." Je hebt Lisa Stansfield net als de voorganger So Na tural opgenomen in Ierland... „Toen lan (Devaney, Lisa's partner in life music mr) en ik er drie jaar terug aan de vorige cd werkten, zijn we naar hui zen gaan kijken. Op één huis werden we op slag verliefd. We wonen'vlakbij de zee, even buiten Du blin. In de kelder hebben we onze studio. Bijna alle zangpartijen heb ik in de grote kamer voor het raam opgenomen. Heerlijk om zo te kunnen wer ken Wat heb je tijdens je time-out zoal gedaan „Aan vankelijk heb ik tijd voor mezelf genomen. Thuis ben ik een slons en een echte 'couch-potato'; ik zit op de bank tv te kijken. Verder heb ik veel gewan deld met de honden en vrienden gemaakt in het dorp waar we nu wonen. De meeste tijd hebben we echter besteed aan het schrijven van dit album. Dat is met vlagen gegaan. Bij elkaar hadden we ge noeg nummers voor wel drie albums. Een paar keer was de cd al af, maar dan schreven we toch weer een paar nieuwe songs. De release stond eerst ge pland voor september vorig jaar, toen werd het ok tober, januari '97 en pas eind maart was het zo ver." Het is met jou hard gegeaan. Je brak in 1989 we reldwijd door met de Coldcut-single People hold on. Sindsdien zijn er tien miljoen albums van je ver kocht... „Ik was 21 of 22 toen het loos ging. Ik had geen tijd om ook maar ergens over na te denken, want ik vloog van hot naar her. Het was een sneeuwbaleffect. Tot op zekere hoogte liet ik alles maar op me af komen. Ook alle onderscheidingen. Ik dacht zelfs dat het heel normaal was om zo'n vijftien awards voor je debuut-cd te krijgen. Het was echt 'alweer een awards-show?' Nu weet ik dat het niet voor iedereen is weggelegd. Mocht ik dit keer onderscheidingen winnen, dan zal ik het absoluut meer waarderen. EINDREDACTIE: PAUL VERLINDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. Door Ann Bouwma Het nieuwe album van Blur heet simpel weg Blur. Het betekent een nieuw begin voor de beroemde Britpoppers. „Rijkdom en roem leiden tot corruptie". Tijd voor bezinning. „Wij leven in een volkomen onrea listische wereld," zegt Damon Albarn en werpt zijn hemelsblauwe blik van on schuld, die duizenden meisjesharten snel ler doet kloppen. „Wij bulken alle vier van het geld, maar vinden het moeilijk om dat te accepteren. Of klinkt dat nu belachelijk?" De zanger van Blur is in een bedachtza me bui. „Het komt alleen maar in de pop- en filmindustrie voor, dat jonge mensen zo snel rijk en beroemd kunnen worden. Dat vind ik een fascinerend ver schijnsel. Maar het is ook dodelijk." Hij krijgt hulp van basgitarist Alex James, die praat met de stem van een ouwe man: „Rijkdom en roem leiden tot cor ruptie. Je verandert in een eigengereide hufter. Niemand zal je zeggen, dat je iets niet mag. Hoe gekker je doet, hoe beter. Zes maanden lang geniet je intens van dat voorrecht, maar daarna kom je er langzaam achter, dat het zeer oppervlak kig is. En je wordt er uiteindelijk niet ge lukkiger van." Damon: „Mensen in een popgroep zijn gestoord. Allemaal. Zodra je met elkaar op reis gaat, is het gedaan met de mo raal." Damon kijkt er uitermate treurig bij. 'I don't believe in me', kunnen we hem op de nieuwe Blur-plaat horen zingen, op een van de schaarse momenten dat de tekst verstaanbaar is. Waar is het zelfver zekerde jongetje gebleven, dat iedereen te slim af was? „Eigendunk is iets voor pubers," verklaart Damon. „Het laatste bastion van mijn on verwoestbare zelfvertrouwen is vorig jaar het raam uitgegaan. Ik was eh... 'depres sief' is zo'n vaag woord. Ik was fysiek en mentaal niet in orde. Voelde me slecht a Blur op mijn gemak en opgejaagd. Het idee alleen al, dat roem eeuwig duurt als je eenmaal bent bijgezet in dat rariteiten kabinet." „Damon is een van de zes beroemdste mensen van Engeland", zegt Alex. Hij somt geduldig de anderen op: „de konin gin, John Major, Diane, Patsy Kensit", en stopt vervolgens voor maximaal effect. Patsy is immers de vrouw van aartsrivaal Liam Gallagher. Blur mag dan met de titelloze vijfde plaat een nieuwe fase zijn ingegaan, hun gevoel voor humor zijn ze nog niet kwijt. Drie jaar geleden gaven groepen als Blur en Oasis het Britse antwoord op de grun- ge-golf die Europa overspoelde. Door een greep in het eigen erfgoed van onder meer The Kinks en The Beatles maakten ze duidelijk, dat Amerika geen claim kan leggen op de beste popmuziek. Die eer gaat naar Groot Brittannie. Na het debuut Leisure maakte Blur een typisch Engels drie-luik: Modern life is rubbish, Parklife en The Great Escape. Maar hoe Brits ook, geen van beide groe pen kon weerstand bieden aan het lon kende succes aan de overkant van de gro te plas. Daar trad een groot verschil aan het daglicht: Oasis ging er als koek in bij de Amerikanen, maar de veel complexere muziek van Blur bleek onverteerbaar. „Laten we wel wezen," zegt Damon ge wichtig, „onze vorige platen waren to taal ontoegankelijk voor Amerikanen. Ze snapten er niks van. De fans, die we daar hebben, houden van ons om even van het Amerika-gevoel af te zijn." Van de andere kant blijkt nu, dat de Brit ten zelf Blur ook niet helemaal goed be grepen. „Drie jaar lang hebben ze ge dacht, dat ik positieve inkijkjes bood in hun gedrag en karakter. Maar in feite waren de meeste songs naargeestige por tretten, die niks aardigs over het Britse leven te zeggen hadden." Het nieuwe album is een nieuw begin. Met name gitarist Graham Coxon stond een veel spontanere aanpak voor: meer intuitie, minder techniek. Bij vlagen denk je zelfs naar een oude grammofoonplaat te luisteren uit het pre-digitaie tijdperk. De hoes bevat nauwelijks informatie, tek sten zijn niet afgedrukt. „Ze zijn heel suggestief en handelen over mijn ervaringen met sex en drugs. Meer kan ik er niet over zeggen. Heel erg rock 'n' roll, ja. Helaas." Alex meent, dat je er als groep niet aan ontkomt om over deze onderwerpen te zingen. „Maar dit is voor ons de eerste keer," protesteert Albarn. „Het punt is, dat mensen ons altijd verwijten, dat we veel te veel nadenken over wat we doen. Misschien is dat wel terecht. Maar God verhoede, dat ik ooit zo egoistisch word als Bono!" Van Damon weet je soms niet of hij op merkingen maakt uit pure berekening, of dat hij werkelijk meent wat hij zegt. Maar hij weet goed doel te treffen, want natuurlijk wil de journalist weten, wat er dan wel helemaal mis is met de houding van Bono. Damon glimlacht sarcastisch en roept: „Alles! Ik word er beroerd van als ik hem in een winkelcentrum het grote concept van U2 zie verklaren. Hij heeft de eigendunk nooit afgelegd. U2 is heus niet de grootste band van de wereld, het is een zelfverkozen leiderschap dat ze over zich afroepen. Als een verstandig, intelligent persoon vind ik dat verwerpe lijk. Bono is een aanstootgevend wezen." Alex is ondertussen in een schorre scha terlach uitgebarsten, maar Damon gaat onverstoorbaar verder. „Die eigenwaan herken ik in mezelf, daar worstel ik ook mee. Maar ik vraag me af of dat je tot een beter mens maakt. Als voor de keus staat: wil je wereldleider worden of ge woon mens blijven, dan kies ik beslist voor het laatste." In een korte serie over werkvakanties voor jongeren, vandaag werken in de vrije natuur. Door Liesbeth Oeseburg Wat dacht je ervan om in je vakantie dolfij nen te gaan observeren aan de Spaanse oostkust? Of help je liever onderzoekers met het bestuderen van apen in Ghana of papegaaien in Peru? Wolftrail organiseert verschillende werkvakanties in de natuur „De reizen van Wolfrail zijn reizen naar het hart van de natuur. Natuurreizen niet in de zin van alleen een beetje wandelen door die natuur, maar in de zin van het doelge richt genieten en informatie opdoen over die natuur," staat er in de folder van Wolf trail te lezen over de zogeheten 'Eco-volun- teer projecten' die de organisatie heeft. De projecten richten zich op onderzoek van wilde dieren. Een kleine greep uit de moge lijkheden: wolven in Polen, orang oetans in Borneo, zeeschildpadden in Brazilië, mon niksrobben in Turkije en vinvissen in Italië. Het werk kan inhouden dat je als vrijwilli ger praktisch werk doet in een opvangcen trum voor wilde dieren, die in beslag zijn genomen omdat ze illegaal verhandeld werden. Maar het kan ook datje hulp aan wetenschappers gaat geven bij hun onder zoek naar wilde dieren. Om mee te gaan op dit soort werkvakanties heb je geen spe ciale opleiding nodig. „Niet iedereen is geschikt voor zo'n vakan tie. Je moet wel een bepaalde instelling hebben," vindt de 24-jarige René van Gom- pel. Hij verbleef begin dit jaar vier en halve week in Swaziland in Afrika om daar deel te nemen aan het neushoornproject. „Maar als je iets aparts wilt meemaken, moet je zeker voor een werkvakantie kie zen," zegt René. „Ik zat midden in de wil dernis, zonder elektriciteit en stromend wa ter. We sliepen in kleine tentjes in het na tuurreservaat. Overdag was ik bezig met het voeren van de neushoorns in het reser vaat. Leuk vond ik, dat we echt tussen de bevolking leefden. Dat is wei wat anders dan op een camping zitten en af en toe een busreisje door de omgeving maken. Ik heb ongewone dingen gedaan. Zo moesten we bij het vervoeren van een krokodil bij het beest in de laadbak van de jeep gaan zitten. Dan zit je toch niet echt op je ge mak". In het assortiment van Wolftrail zijn goed kopere en duurdere projecten opgenomen. De goedkopere zijn vooral in Europa te vin den. De duurdere zijn vaak in de verdere bestemmingen in arme landen omdat ze daar weinig geld hebben voor het uitvoe ren daarvan. René moest flink wat centen neertellen om aan het neushoornproject mee te doen. „Het was niet helemaal gratis," merkt hij droogjes op. „Ik was 1750 gulden kwijt voor de verblijfskosten en om het project te steunen. De reis kostte me zo'n 1500 gul den. Maar het was het zeker waard." Voor meer informatie kun je bellen naar Wolftrail, 074-247 89 85. NJ LO "S F^s m b 5*8 7 -i C (IJ ttl sfsfS- i re fD U3 3 O q S cr> 31 O- 31 Sm O cu C tn cr=:^ XD? 3"= 3*SS 5 -*■ n> oo n> J~2 3 I oo rn S 2 5> S «O, CD p- Q_ eD O 1 I' a b° 3. s X CL 5" S 1 S S 7 3 era og erena 3. 3. CL co £L £3 11 jy P. s 9-3 a O rj C Cd O N C fD ffi O r? »r b b era cra_ tr o- tr< 03 W C T 2.XS 8.0 fD Si 5 >s s era cl 2. o b b N K o 2 fD >b S-L N 03 PKgss F= ra O. ra £-00 o3 S'3 3 N ra 3 - 3 ~2 g-S ra ■-! c ra 3 rs- fD 03 b* £3 fD (D 05 03 3 o'd erg s KJ. O o- ë-ro E hhSTS f» Q.~S es-g N 03 H. IN X" O 1-i o 03 co £3. tr* co era cr r*T M 3 2 fï oks3 rT n 35 2" s.1 So-aSS-W'tlzr &C(B »3 a M <-+- cr co H. ft, Q, r. frj 3 cr 3 <2 era ra" 2. M H, fD S3 cr 03 03 b I PT E 8- e* 5> 3 3 öj T3 S3 3 era S CT LU 03 <"D »-—i jr- e-f' 23 2 ft? CD hx-r CO fD 2 p. b S3 Cl a 0 sr k g »P Jg 2 3 n.a3 2. ivfck CD fz'TS. S3 2_, S3 Nj t» £0 05 ft S3 S) V O ogg>S" f g- S'S O 03 e 8° ra o s- CD S r era g e— fD <2 i s.8 "3 3 b* 3 era *3-S3 2 O r-j 3 O f-V S-mj ÏT b 032, S-i 8. S B. s g 0 3 3 fD CL w Rf 5' I-S c-t- CO co fD 2 I >-sü CO O fD Q 5' S o 3 CL 03 03 O ;cra b 3 S-5 C3 2 3 3 p, a o- 3- §- ra era cq fD ft? O O fD 3 O cr woog g's.S es -t 2 fD C CL O 03 3 N fD p. ï-T- cr aB STS-S: °?03aï- g 5' o o 5. sf s. 3- 01 3 3 a's; 2. N fD <1 H Q- N g I. g g-*§ cn o b P3 LO cd O CL CO S3 O fD 3- ra 03 03 o c-t- t-S fD fD fD tr P CO fD b 3 O <ra g* b.era 2" 2. b" co' ts s S Is s 5: O 2 2 3 ffi' a* 0 &3 Q BJ'S 3 g sr e s s 3 3 3 g CL S 15 3 S lig I i "Is O cr 03 - o? r, era m 03 fD_ 2L 3" o TS. o 2. O CO fD ►-Ö 5c N 2 W E 3 tuC. P -ft? 3 2. tr o en 3. c/2 SL cr b co c era 3 o. •»- g- b: os c 03 ra ^^3 CL 2 Sb nr m b o fDb'comfta)"'3- 2 0- 3 m 2 b g 3 5. O 3 n> S" tg fD p t-i fD ^03 S. Q. £fCTQ 5' a N 03 - b -s cr ra n f—fD Q3 ra o w V a ^3 3 S- I 3: E" o" 3 c f3* S m SU 3 I Z S-a. ff r4- b f 3 s. m fD S3 fD b fD 3 S' Q CO S n b S3 fD fD 1— 03 c-h O §=II <a -ra ilï S. O I m o 3 o. 3 rr, a> zox; °|5i O T3 *qJ' ifif S» 3- Z_Fi I Sa r fD 13 5- fD Jg- |3R'3§ s» S 5-cu 1 IC 1»? =02.-2 5? 9, o c o» o- 00 fD rt) iL3 - c J_ O 3 - rrf.Si 7? fD «O ll s x crot m O T*. 0. 5* b «O QJ U o rc 9 3 i 5.' *rö' ai v» 3 i. in 7) Cl N ro cd o 2 ?Ölg£;|-S o» ra S T3 ^-O OO "-i fD ra "3 3 CL 5T =r ra ra o-Q-g- Q> CO CU I u, M. b 5 co r- ÜE m S 7s m r- m a 0 O co co z{ ■Êt' 0 CD 3 Q. Tl 1 m D -fc» CO 30 0 m cn X BRI 3 l SJ CD M it 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 52