L DE STEM Ik zal hem trouw blijven tot de dood' Het gaat tussen Engeland en Ierland, of niet Benny Ludemann vandaag 25 jaar vaste gitarist van Toon Hermans cretaresse libra lijkt. □nn iBD0Cam^ juntant (RA) Eurovisie Songfestival voor het laatst in Ierland ÖUv assl De Britpoppers van Blur maken een nieuwe start I ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 05 Gids ZATERDAG 3 MEI 1997 ;en-Leur. U hebt een piveau en beheerst de I en geschrift,Verder kernen en bent u zowel i teamplayer. Ervaring jechniek is vereist en u nd te werken. Hebt u snel mogelijk. Jackeline Dekkers enstraat 125a op Zoom. U controleert Kostprijsbewust. Daarnaast srkers.Vereist is een ng met AutoCAD 11/12. fiicatieve vaardigheden, d biedt goede toekomst- Edith Thielen rtstraat 47 laatwerker m/v ïide.Vereist is een L.TS- iaat. U wordt intern opge- c gesteld bij een bedrijf in lis dat u geen hoogtevrees voor deze baan voor zéér J, Edith Thielen ietstraat 47 iderhoud m/v Baal. Uw werkzaamheden bij -kend bedrijf liggen op i. Hiervoor hebt u een (itoonbare werkervaring, j'drauliek is een pre. U bent j baan met uitstekende toe- 14, Jeroen Tiel I ju Breda is hij de leraar van I de muziekschool en in Mo- I lenschot is hij de dirigent I van Mandoline-orkest I Estrellita. Maar landelijk ge- I piet hij vooral bekendheid Ijls de vaste gitarist van Toon IHermans. Vandaag op de kop at 25 jaar lang. Een gesprek lBet de in Rijen woonachtige I Bredanaar Benny Ludemann Leen bliksembezoek aan lToon in Bosch en Duin, voor I de foto. ■regio Tilburg. De sfeer is in- leimogelijkheden aanwezig. Ihten jintants lencontact llWRenéran der Velden Toon Hermans ontvangt zijn Bredase muzikant allerhartelijkst. De foto graaf en ik worden door Ludemann wrgesteld als een nieuw orkestlid en ie nieuwe toneelmeester. Voor Toon bet startsein om onmiddellijk mee te jjaanflauwekullen. ills een Don Corleone gaat hij ons voor iiaarde keuken, waar we aan een rom- melige tafel gaan zitten. Toon is 80, «at alleen te zien is aan zijn dunne Utte haar en bruine ouwe-mannen- tlekken op zijn hoofd. Hij schenkt ons {lazen bronwater in. „Daar is de nieu- reeieerkster, die heb ik pas twee dagen in huis. Dus die durf ik niet te vragen «thee te zetten." Jïoor Benny Ludemann heeft Toon een "ielicitatiekaart geschreven. Hij over- igt hem met een grote mand vol [tasmiddelen. ny is overal bij geweest. Als je een Itek over mij wilt schrijven, moet je met Benny praten," zegt Hermans pmplimenteus. Hij is trots op zijn orkest. „Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat," citeren we uit een van zijn shows. Hermans: „Op de hele wereld bestaat dat niet, zo'n ploegje als wij hebben. Iedereen doet alles voor iedereen. Er zijn nooit rotzakken bij geweest. We hebben wat afgelachen. Benny is de opperklootzak van het orkest, zeg maar: O.K. Als je bij de groep komt, ben je niks, later word je klootzak, maar Benny is de opperklootzak. Dat is zijn eretitel. Ik weet niet eens wat ie betaald krijgt. Wij doen dat voor de lol. Het is een feest. De repetities, dat is eten en lachen. Het ontstaat alle maal uit niets, als we beginnen is er bijna niks." We willen Toon niet te lang lastig val len. Toch neemt hij buiten, temidden van de kinderen van zijn zoon en buur man Gaby, alle tijd voor de fotograaf. „Nee joh, niet in de schaduw, ik wil in de zon." Fanclub Een dag eerder spraken we uitgebreid met Benny Ludemann, de jubilaris. Nee, een groot feest wordt dat zilveren jubileum vandaag niet, vertelt Lude mann (55) in zijn kamer in muziek school De Nieuwe Veste. De laatste voorstelling was op 14 april in Eindho ven en pas in augustus komen de man nen weer bij elkaar voor de nieuwe show. Het 'toeval' wil dat de fanclub van Toon vanmiddag een bijeenkomst heeft in Breda en 'toevallig' is Lude mann de eregast. Maar van feestelijk heden heeft de jubilaris geen enkel idee. Dat was wel anders toen de ouwe to neelmeester Johnny - u weet wel, dat kleine kordate kereltje - zijn zilveren IVRA j op een accountantskantoor ïgheden banen in de dan 5177. ruikbaar tot 20.00 uur. kccountancy, (Eindhoven. reikbaar tot 20.00 uur laag. Rotterdam. Utrecht en Zwolle Ido CampsObers is met 20 \ngen en ruim 900 medewerkers een j Ingevende organisatie op bel gebied Ycounlancy, belastingadvies en Igement consultancy 1 CampsObers biedt een compleet I li diensten aanwaarbij service en ■verlening voorop staan. De iverks/ettj In de BDO-organisatie is informeel en no-nonsense mentaliteit bdo CampsObers beeft vestigingen pben aid Rijn, Amsterdam loom, ArnhemBreda. Dordrecht boven. Celeen. 's-Gravenhage. tingen. Helmond, s-Hertogenboscli 'n. Maastricht Naaldwijk Nijmegen. I endaal, Rotterdam. Tilburg. Utrecht essbestendig en in staat o fstandig goed te functioneren Stuur dan je sollicitatiebrie uitgebreid c.v. binnen gen naar: bdo CampsObers. deling Personeelszaken. t.a arjon Strik, p&O-adviseur, Postbus, 12, 5600 ad Eindhoven 'Voor mee'j formatie kun je contact met haar rnemen (040-2433914). Jiïermcms en Ludemann in november 1972 in een kleedkamer in de toenma- (ije Bredase schouwburg Concordia. foto hans chabot jubileum bij Toon vierde. Die had zelf Henk van der Meyden gebeld en ja, toen moest Toon wel meedoen. Ludemann is de tweede die 25 jaar tot de ploeg van Neerlands oudste cabare tier hoort. „Ik ben een soort zoon voor hem," zegt Ludemann die op zijn beurt Toon Hermans als een dierbare vriend beschouwt. Struikgewas Ons gesprek begint met herinneringen aan een foto (zie hieronder) van het duo van 25 jaar geleden, kort na het begin van hun samenwerking. „Ja, ja, ja, dat is leuk. Die heeft Hans Chabot gemaakt in Concordia, hier in de schouwburg. Dat is gewoon een pose. Wij zitten niks te doen, Wij zitten ge woon in de kleedkamer. Hij had iets met Russisch in zijn show, vandaar die balalaika en hij heeft mijn gitaar vast. Hij had toen ook die act van Wat ruist er door het struikgewasDie kop van Toon is fantastisch. Dit is echt Toon. In wezen is zijn uitstraling geen ons veranderd." De samenwerking tussen de Bredase muzikant en de Limburgse entertainer begon op 3 mei 1972 in de Singer Con certzaal in Laren. Toon Hermans was zijn inzinking na een mislukt Ameri kaans avontuur te boven en begon weer aan een nieuwe show. Op 3 mei was de eerste repetitie van het acht- mans-orkest. Willem Duys Het was voor Ludemann niet de eerste kennismaking met Toon Hermans. Een paar jaar daarvoor werd de Bredanaar door Willem Duys, baas van het toen malige platenmaatschappijtje Relax, gevraagd om banjo te spelen met de Dungense Blaaskapel bij de opnamen van een paar carnavalsliedjes van Toon. Er werd in die tijd gestaakt door studiomuzikanten, omdat er te veel ge bruik gemaakt werd van orkestban den. Omdat de opnamen in de Ariola- studio in Keulen waren, deed Lude mann het toch. Luister nog maar eens naar de banjo in Vogeltje wat zing je vroeg. Heeft meneer Ludemann misschien een paar sappige anekdotes overge houden aan de jarenlange samenwer king? „Nee eigenlijk niet. Nou ja, het eerste orkest dronk behoorlijk veel. Na de pauze moesten we twee minuten spe len en dan pas weer op het eind. In de tussentijd slopen we het podium van Carré af en gingen naar het dichtstbij zijnde café om enkele borrels te pak ken. Zaten we soms toch behoorlijk aangeschoten op het podium. Maar verder, nee. Ik heb mooie herinnerin gen aan het eten tussen de repetities door. Dat is Toons grootste plezier. 'Het mooiste moment van de dag,' zegt ie altijd. 'Zo zouden we op het podium moeten zitten, zo gewoon'." Toon Hermans met zijn trouwe gitarist Benny Ludemann bij Toons woning in Bosch en Duin- Wat vind je de beste nummers van Toon? „Dat klinkt afgezaagd, maar dan moet ik toch die gehaktbal weer noemen en Duif is dood, maar dat is allebei van voor mijn tijd. Sinds ik er bij ben, heb ik het meeste gelachen om Sinterklaas en de voorzitter van Ons Genoegen." Jij zit ook altijd hartelijk te lachen, alsof je het voor het eerst hoort „Iedereen denkt dat ik daar extra voor betaald krijg, maar dat is niet zo. Ik heb hier ook gewoon erg veel plezier, overal, behalve thuis natuurlijk, daar ben ik een chagrijn." Je hebt een conservatorium-opleiding, speelt in het Concertgebouw-orkest, begeleidt Pavarotti, wat vind je van de liedjes van Toon? „Altijd goed, die toonvallen zijn altijd goed, net als bij Pierre Kartner. Ik vind die dingen niks minder dan Schu bert. Ik kan niet zeggen dat ik van smartlappen houd, want ik houd van Mahler. Maar alles wat heel simpel is, dat vind ik goed. Geef me je hand vind ik een prachtig slotlied, maar zijn mooiste blijft toch de 24 Rozen." Tijdens tournees van Toon leef je in twee werelden. Overdag leraar op de muziekschool en 's avonds op het po dium voor een zaal met duizend man. Wat waardeer je dan het meest „Ik ben geneigd om voor Toon te kie zen, want ik houd ontzettend veel van die man, maar het meest trots ben ik toch als kinderen hier komen om gi taar te leren spelen en dat ze dat na zes of zeven jaar heel goed kunnen." Wat vond je van zijn laatste show? „Fantastisch, zo goed. Toon steeg bo ven zichzelf uit. Paul van Vliet vond het ook, zo relaxed, zo gewoon. Daar heeft ie heel lang over moeten doen." Hermans en Ludemann zijn vrienden geworden. „Vorige week vrijdag ben ik 's middags nog bij hem op bezoek ge weest. We hebben een beetje gelachen, een beetje gehuild. Had ie een op dracht voor een liedje voor Kinderen voor Kinderen. Komt ie met Niemand is niets, iedereen is iets, zo mooi," ver telt Ludemann. „We flauwekullen veel, maar ik heb ook altijd wel diepe foto de stem/johan van gubp gesprekken met hem. Toon is een ont zettende denker, heel diep, met veel fi losofische waarheden." Handtekening Toon Hermans zal er vanmiddag niet bij zijn op de bijeenkomst van de fan club in Breda. „Toon komt nergens. Hij is wars van belangstelling. Na de voorstelling zal hij ook niet iemand te woord staan of handtekeningen geven. Het is ook wel begrijpelijk. Zo'n man heeft bijna geen enkele privacy," zegt Ludemann. In augustus vatten beiden de draad van de samenwerking weer op. Lude mann: „Toon gaat door totdat hij 'iets vindt dat leuker is'. Dat vindt hij nooit. I-k heb geen verplichtingen aan Toon, maar ik zal hem trouw blijven tot aan zijn dood." J'anavond voltrekt zich !egen de achtergrond t«n glitter en glamour (Wr het drama van het eurovisie Songfestival, feut een ding is zeker: 'Handen gaan verlie- p. Voor de Engelse Ka pte is het allemaal al Midelijk: „De enige die Pt, ben ik.Maar Mrs. testein kan nog voor veel verrassingen Pgen. PCéline Rutten 1 futuristische grot die Nstochtelijk rood kan la®fflen maar ook ijsblauw koel kan blijven, liggen Pjavond geluk en tranen fJk naast elkaar. Tranen ror de IJslandse Paul Oscar, f wanhoopsacties tegen de rttschilligheid van de pers r- hij zich nogal eens als |°uw verkleden. Op andere fjomenten dringt hij hinder- rK iedereen zijn cd-tje op. r?r vast staat dat de dagen Pet Eurovisie Songfestival "em grauw en zonder TOpectieven zijn. P Je Nederlandse Mrs. Ein- Ll*0rdt het erg spannend. L |JeNiemand heeft nog tijd L f an8e na niet concurreren d t, lnzen<Ungen uit Enge- rlL en n°g wat andere Maar de presentatie N vrouwen is zo spectaculair Rt'* tan ?'^ens de repetities niet Je zaal, maar ook orkest Jhttid plat kregen. E e ervaren commentator van Beusekom die drie jaar geleden de absolute afgang van Willeke Alberti al lang van tevoren had zien aankomen, is nu onzeker. Zelf zeggen de meiden van Mrs. Einstein: „Het is geen kleurloos middenmoot-liedje. Of we krijgen helemaal niets of we eindigen bij de eerste tien. Maar zo maar wat losse puntjes verza melen... Daarvoor het het num mer veel te uitgesproken." Voor hen heeft het Eurovisie Songfestival in ieder geval al zo veel succes gehad dat ze in de af gelopen week een internationale naamsbekendheid hebben opge bouwd. Voor de ogen van de hele pers vielen zij van alle artiesten het meest op met hun spetteren de shows die ze iedere keer op nieuw van de repetities en pers conferenties wisten te maken. Absolute hit Maar de strijd om de eerste plaats gaat vanavond tusen Italië en Engeland, waarbij op de ach tergrond Polen, Rusland, Ierland en Slovenië ook nog een rol gaan spelen. Het lied van Italië heeft muzikaal gezien verreweg de meeste kwaliteit maar het Engel se Love shine a light is nu al een abolute hit. Zangeres Katrina kent geen twijfels: „Ik ben de beste, dus ik weet dat ik ga win nen." Maar ja, dat wist vorig jaar in Oslo Gina G. ook zeker. Ze zong toen Ooh, aah, just a little bit in de heilige overtuiging dat ze geen concurrentie had. Toen de pun ten geteld werden kwam zelfs bij Mrs. Einstein, met v.l.n.r. Linda Snoey, Saskia van Zutphen, Marjolein Spijkers, Suzanne Venneker en op de voorgrond Paulette Willemse. foto claude vanheve de eerste vijf niet voor en haar ijskoude woede onder haar ma- ke-up vol glittertjes, was indruk wekkend toen. Drama's Drama's horen nu eenmaal bij de Eurovisie Songfestival. Negen jaar geleden werd Scott Fitzge rald met het liedje Go tweede en het verschil was slechts een punt. Nu had deze zanger een bijzon dere band met Nederland, hij had er lang gewoond. Het werd hem al snel duidelijk dat de Ne derlandse jury hem geen enkel punt had toegekend. Van Beuse kom weet nog: „Ik wilde nog even bij hem langs gaan, maar ik mocht het hotel helemaal niet meer in. Ik heb toen alle ellende rond dat ene punt over me heen gekregen. Hij was helemaal woe dend." En de altijd zo succesvolle Duit ser Ralph Siegel, die dit jaar het liedje Zeit voor het festival com poneerde, heeft nooit tegen zijn verlies gekund. „Toen hij in 1990 met Frei zu leben op de negende plaats eindigde, zat hij 's nachts aan de bar naast een Ierse zanger die wel hoog was geëindigd. Hij heeft die man toen verschrikke lijk zitten zieken. Iedere keer be gon hij heel zachtjes het liedje van de Ier te zingen om er steeds plagiaat ertussen door te kunnen mompelen. Hij wist dat de man het liedje zelf had geschreven. Siegel was toen wel heel brutaal, want zelf had hij een plagiaat proces aan zijn broek me het liedje Ein bisschen Friede. Dat heeft hij nog gedeeltelijk verlo ren ook." Rijkdom Het winnen van het songfestival is absoluut geen garantie voor succes en rijkdom. Vorig jaar won het Ierse liedje The Voice. Dat heeft de zangeres weinig meer opgeleverd dan de eer en een vrolijk feestje want al gauw is er niets meer van het liedje vernomen. Dit terwijl Gina G. met Ooh, aah, just a little bit niet alleen in veel Europese landen op de hitlijst kwam, maar ook veel succes had in Amerika. Ze heeft er miljoenen aan over gehouden. En in 1968 werd Cliff Richard met Congratulations met een punt verschil verslagen door de Spaanse Massiel die een liedje had met de spetterende titel La- lala. De winnaar is vergeten. Cliff Richard niet. Toen het festival in 1956 voor het eerst werd uitgezonden, was het een echt chanson-festival: het ging om de beste muziek en de beste teksten. Van al die liedjes is er nooit één een wereldhit ge worden. Dat veranderde twee jaar later toen Volare opeens de wereld over ging, overigens zon der te winnen en natuurlijk is het de vraag of het liedje ook zonder dat festival niet was doorgebro ken. Teddy Scholten, eerste in 1959 heeft haar werkend leven in de public relations gesleten en nu stelt ze in Rijswijk aquarellen tentoon. Haar liedje van toen Een beetje is nooit internationaal doorgedrongen; een van de ver liezers Sing little birdie wel. Evergreens Het allerbeste wat het Eurovisie Songfestival kan opleveren is een evergreen. Die rijn er nogal wat. Non ho l'eta van Gigliola Cin- quetti bijvoorbeeld, Poupée de cire van France Gall uit 1965, Merci chérie van Udo Jurgens en All kinds of everything van Dana natuurlijk. Het allerduidelijkste voorbeeld van succes is Abba met Waterloo dat in 1974 won. Achteraf kun je je afvragen of de groep ooit zo populair geworden zou zijn, zonder het festival want in die jaren gold het als dé moge lijkheid om nummers over de grens te brengen. Die rol is nu al lang overgenomen door de clip. Echte, totale verrassingen zijn er de laatste jaren nog nauwelijks: het zijn praktisch altijd de num mers die daadwerkelijk winnen zijn zo goed als altijd ook de lied jes die tevoren als kanshebber werden getipt. De laatste sensa tie dateert uit 1989 toen in Lau sanne de Joegoslaven wonnen met Rock me. Dat kwam zo hard aan, dat alle kanshebbers diep beledigd waren. Niet omdat ze hadden verloren, maar omdat ze door zo'n simpel liedje rechts waren ingehaald. Duur Iets wat in ieder geval keihard vaststaat, is dat Ierland de ko mende vijf jaar ook bij winst be dankt voor de eer het festival te organiseren. Sinds 1992 heeft het land zich keurig van deze taak gekweten en dat is wel genoeg vindt de organisatie. Het evene ment kost de RTE, de Ierse telev isie toch altijd negen miljoen gulden, met het gevolg dat de Ie ren de rest van het jaar nauwe lijks goede programma's kunnen bekostigen. Maar vanavond zijn er in Dublin nog de emoties en morgen gaan in ieder geval 24 verliezers naar huis en slechts éénn winnaar. Soms komen later de artiesten nog wel eens om andere redenen dan hun zangkwaliteit in beeld. Zo is Tony Nielsen, de componist van de tune van De schreeuw van De Leeuw flink aan de drugs ge weest. Onze eigen Franklin Brown van vorig jaar, de Rotter damse politieman, zet na een schandaal waarin hij vrouwelij ke collega's provoceerde, pas sinds kort weer wat voorzichtige stappen op de bühne met een lied dat is opgedragen aan zijn vrouw. En Tony Wegas, de Oos tenrijkse zanger in 1992 en 1993 is in Wenen opgepakt, omdat hij een handtas van een tachtigjari ge vrouw had gestolen om zijn heroïne te bekostigen. Maar de meesten, verreweg de meesten, lossen totaal geruisloos op in de anonimiteit. Informatie over de 24 liedjes in het blok 'Vandaag op tv' op pagina D3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 45