'Paradijs ligt vlak naast hel' DE STEM Pamela Anderson weigert seksscènes Graficus en hulpverlener Jan Montyn is altijd onderweg Script woordblinde taxichauffeur succes in Hollywood Geld Prins Bernhard Fonds naar project vrouwenliteratuur TROS en EO beboet voor Kook TV Plus D1 Brand New Heavies Tuatara Sharon Shannon Leslie Dowdall Gids i i WOENSDAG 30 APRIL 1997 Door Koos Tuitjer De graficus Jan Montyn bracht een bliksembezoek aan Nederland. Vijf dagen waren precies voldoende om de opening van twee ex posities bij te wonen, elf le zingen over oorlog en vrede te houden en vrienden te ontmoeten. Inmiddels is de 72-jarige kunstenaar terug in z'n Thaïs atelier. Maar vandaag of morgen zal hij ook weer onderweg zijn om elders humanitaire hulp te brengen. Een gesprek op Montyns Amsterdams adres. Twee hoog, vlak achter de Albert Cuypmarkt, huurt hij nog steeds woonruimte. De inrichting herin nert aan de periode, dat hij - 25 jaar geleden - de etage betrok. Onder meer een Vietnamposter aan de muur, luchtige stalen meu bels en een dubbel matras op de vloer. In deze pijpenla is de we reld stil blijven staan. Een won derlijke gewaarwording als het om Jan Montyn gaat. Want die is zo onrustig als stromend water. Jan Montyn, graficus en hulpver lener. Een man met een verleden. Gereformeerd opgevoed, matroos bij de Kriegsmarine, een razende patiënt in een krankzinnigenge sticht en er toch bovenop geko men. Daarover zwijgen, weigerde hij. De schrijver Dirk Ayelt Kooi man luisterde twee jaar naar zijn verhaal en schreef op wat hij hoorde. Dat boek - Montyn - is vijftien jaar later nog steeds in roulatie. Oorlog geselde zijn jeugd. De ge selingen van andere oorlogen pro- beert hij voor anderen op te van gen. Jarenlang begeleidde Jan Montyn kindertransporten uit Zuid-Oost-Azië naar Europa en Amerika. Nu waagt hij zich nog steeds aan gevaren. Hij bezorgt medicijnen op plaatsen, waar hinderlagen dreigen, 's Nachts op pad en je overdag schuilhouden. Vijf etmalen heen, drie etmalen terug. Te voet. Protesteren Deze acties houden Montyn bezig sinds de Vietnamoorlog. Jan Montyn: „Tegen die walgelijke oorlog kon je hier in Nederland alleen maar protesteren. Maar daar kwam voor mij verandering in, nadat ik een KLM-manager die in het gebied werkte, ont moette. 'Jij bent beeldend kunste naar', zei hij 'Dan heb je vast wel tijd om kindertransporten uit Vietman te begeleiden'." Om die conclusie moet hij nog steeds lachen. „Ja," zegt hij, „zo wordt er over kunstenaars ge dacht. Maar ik heb in elk geval ja gezegd. De volgende dag lag er een ticket bij mij in de bus." „Het gaat daar nog steeds door, met de ellende. Ik ben ook nooit meer gestopt. Nu zijn er de medi cijnentransporten. Ik doe dit voor de mensen van Artsen Zonder Grenzen. De verkoop van mijn werk loopt nog steeds erg goed. Ik heb dus geld om mijn inzet te be kostigen. Voor het goede doel reis ik veel naar Europa en Amerika, jk houd lezingen om de mensen nier in het geweer te brengen. Dat *Jan Montyn: „Reizen is werken. Ik heb de ruimte nodig om te kunnen werken. Onderweg zie je het anders, objectiever. FOTO THEO VAN ZWAM werkt. Altijd vraagt er wel ie mand: 'Wat kan ik doen?' Op die manier kunnen wij weer medicij nen kopen. Uitnodigingen voor het houden van lezingen, krijgt hij onder meer via het project Schrijvers Op School. Jan Montyn: „Mijn boek, of beter óns boek, wordt nog steeds gelezen. Op veel scho len speelt het ook een rol bij het vak maatschappijleer. Montyn is onderhand aan zijn negende druk toe. Bovendien verscheen er ook nog een editie in de Buikreeks, al leen al goed voor 35.000 exempla ren." „Het verhaal dat ik op scholen ophang, gaat over keuzes maken. Ik vertel a l'improviste. Als ze vervolgens vragen hebben, ant woord ik ze recht voor de raap. Ik heb het over seks, liefde, oorlog, vrede en mijn werk. Maar mijn publiek zijn geen kinderen meer. Ik merk dat de schooljeugd die ik bereik, echt betrokken is bij de materie." Zelf heeft hij een dochter van te gen de twintig. Haar middelbare school was een Franse school. In middels studeert ze in Nederland. Jan Montyn: „Ze kwam op haar zestiende naar Delft. Wilde koste wat het kost technische natuur kunde studeren. Dat heeft ze noch van mij, noch van haar moeder, die vertaalster is. Het gaat heel goed. Ze is nu derdejaars." Grappig „Het grappige is, dat zij hier steeds met mijn boek geconfron teerd wordt. Zodra mensen in de gaten krijgen, dat zij mijn dochter is, is het eerst: 'God, leeft-ie nog', maar dan beginnen ze meteen over het boek." „Ik heb haar heel vroeg mee geno men naar de kinderkampen in Zuid-Oost-Azië. Ze wist dus waar ik mee bezig was. Ik heb haar in Frankrijk eens gevraagd, of ze het niet erg vond, dat ik zo voortdu rend onderweg was. En of ik dat werk maar liever niet op zou ge ven. Weet je wat ze zei? 'Dan kijk ik je nooit meer aan'." Je bent na zo veel jaar nóg steeds onderweg. „Dat is nu eenmaal de wereld. We zijn altijd onderweg." Maar denk je onderhand nooit: nou blijf ik eens thuis om voor taan lekker voor me uit te gaan zitten staren? „Oh, maar dat doe ik vaak ge noeg. Dan pak ik een kratje pils en dan ga ik heerlijk onder een palmboom zitten." Maar denk je dan nooit: ik ben het nou wel zat met al die oorlogen en ellende? „Als je het zat bent, los je het pro bleem nog niet op. Natuurlijk raak ik morgen liever werkloos. Maar kijk: ik woon nu in een ge bied, waar paradijs en hel heel dicht tegen elkaar aan liggen. Dan loop je nooit weg. Je bent er een deel van geworden." „Het is heel simpel, waarom je dit allemaal doet. Leven is een love story. Als je van iemand houdt, die ziek is, loop je toch ook niet weg?" OK., dan nog één keer: zou je je Gravure van Jan Montyn op je 72e dan eindelijk niet eens uitsluitend op je kunst willen storten? Jan Montyn (verbaasd): „Ik doe niet anders. Mijn vak is mijn be- staansbron. Ik kan er godzijdank van leven. Iedereen die mijn werk koopt, maakt dat leven mogelijk." „Onderweg teken ik. Wat dan ontstaat zijn bijna klassieke teke ningen. Trouwens volgens de kunsthistorici ben ik ook een landschapsschilder pur sang. Soms aquarelleer ik ook op reis. Dan gaat het om een directe ver slaggeving van wat je mee maakt." „En verder maak ik mijn etsen. Ik schilder met puur zoutzuur op de plaat. Heel spontaan, in vijf se conden soms. Dat is nou mijn ma nier van schrijven. Ja, gewoon zoutzuur, een heel ordinair goed koop product. Overal ter wereld te koop. Heel gemakkelijk dus." Hoe zitje in Thailand? DE MEEST interessante cd van The Brand New Heavies is en blijft Heavy Rhyme Experience Volume 1 uit 1992, een fraaie fu sie tussen de vlotte jazzdance van de Heavies en de vurige raps van mensen als Gang Starr, Main Source en Kool G. Sinds dien is het vergeefs wachten ge weest op Vol. 2. (De combinatie tussen de twee stijlen zou in middels ook wat gedateerd overkomen.) The Brand New Heavies zijn na Heavy Rhyme... verder gegaan op de keurige jazzdance-toer. Brother Sister uit 1994 was bij voorbeeld een aangename, maar tamelijk gelikte cd. Van de nieu we plaat Shelter kan hetzelfde gezegd worden. Goed, zangerer N dea Davenport is vervangen door Siedah Garret. Het verschil valt echter amper op want bei den hebben een mooie soulstem. De nieuwe cd opent met zomer se, swingende klanken. De aan dacht wordt dan nog even vast gehouden maar vervolgens glijdt de muziek al snel langs je heen. Het is weer grotendeels brave jazzdance, bijna gladde soul. Alleen een funky instru mentaal nummer (Once Is Twice Enough) doet je tegen het einde even opveren. Voor de rest is het muzikaal behang, van een gede gen kwaliteit, dat wel, zodat The Brand New Heavies nog altijd zijn te prefereren boven Sky Ra dio. (FFRR/Mercury) PAUL VERLINDEN VAN DE leden van het gezel schap Tuatara ken ik alleen Pe ter Buck van naam. In een ander muzikaal leven is hij gitarist bij REM. Met de muziek van REM heeft die van Tuatara niets van doen. De cd Breaking the Ethers laat instrumentale klanken ho ren die je zou kunnen omschrij ven als een mengeling van jazz en etnische klanken. De saxo foon en de akoestische bas ne men een belangrijke plaats in, net als tal van exotische trom mels en dito percussie-instru menten. Breaking the Ethers is ietwat plechtstatig van sfeer. Er zit weliswaar een zekere meesle pendheid in, maar toch heeft de muziek iets mijmerends. En om dat er zo nadrukkelijk voor een arsenaal aan bijzondere instru menten wordt gekozen gaat er de nodige pretentie van de plaat uit. Die pretentie wordt evenwel niet waargemaakt. Veel verder dan het redelijk bespelen van dat rijke instrumentarium komt dit gezelschap niet. Breaking the Ethers klinkt tamelijk ste riel en gekunsteld. Afgezet tegen die inmiddels vele, vele platen waarop wel een geslaagde syn these tussen jazz en etnische muziek te horen is, moet dit hobby-project van Peter Buck dan ook als op plaat overbodig gekwalificeerd worden. (Epic, Sony) WIM VAN LEEST SHARON SHANNON heeft bin nen de traditionele Ierse muziek een de reputatie opgebouwd van een vrouw die mooie dingen kan doen op de accordeon. Als muzi- kante was ze te horen bij Arca- dy, The Waterboys, Sinéad O'Connor en Adam Clayton van U2 en met Each Little Thing is ze aan haar derde solo-plaat toe. Op die plaat worden Ierse tradi tionals vermengd met nieuwge- schreven repertoire dat in de zelfde lijn ligt, maar ook met iets rockender werk, Argentijn se tango-klanken, Chileense en Mexicaanse muziek en zelfs met house. Het resultaat is een hele innemende plaat met een prach tige, door Kirs y McColl gezon gen uitvoering van Libertango van Astor Piazzolla, het num mer dat jaren geleden de grote doorbraak voor Grace Jones be werkstelligde. Zo'n doorbraak ligt voor Sharon Shannon niet in het verschiet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ze naar zo'n status hunkert. Sharon moet het vooral hebben van mu zikale intimiteit. Die intimiteit is niet gediend van hevige be langstelling, als er maar genoeg publiek is om in alle rust aan een mooi oeuvre te werken. Aan de inhoud van Each Little Thing te oordelen zijn de omstandig heden waaronder Sharon Shan non momenteel werkt heel pret- tig.(Grapevine, CNR) WVL ZOU HET waar zijn dat Ierse zangers en zangeressen zoveel meer soul in hun lijf hebben dan andere Europese vocalisten? Le slie Dowdalls solo-debuut No Guilt No Guile is het zoveelste argument dat voor die uitzonde ringspositie van de Ieren pleit. Ze legt immers haar ziel en za ligheid in haar muziek. Leslie Dowdall zong voorheen bij het redelijk bekende bandje In Tua Nua. No Guilt No Guile laat haar niet alleen horen als een zeer bekoorlijke zangeres, ze etaleert ook haar niet geringe songwriters-capaciteiten. Het eigen werk vormt samen met Sa turday Night van The Blue Nile en If You Want ME To Stay van Sly Stone een constistent geheel. Muzikaal gesproken doet Leslie zo nu en dan aan Annie Lennox denken, al stopt ze veel minder effectbejag in haar zang. Verder tref je redelijk sober geïnstru menteerde, licht elektronisch getinte muziek aan. No Guilt No Guile is een sterke plaat met schitterende num mers. De cover van Saturday Night bezorgt kippevel en het inmiddels op single uitgebrach te Wonderful Thing laat horen dat Leslie in haar eigen compo sities eenzelfde diepgang weet te leggen. (Grapevine, CNR) WVL Londen (afp) - Een woordblinde taxichauffeur uit Londen heeft 9,4 miljoen dollar gekregen voor een filmscript dat hij ooit aan een klant vertelde. Uiteindelijk bereikte het verhaal de Hollywoodproducent Lighthouse Productions, die Miche- le Pfeiffer en Hugh Grant benaderde voor de hoofdrollen. Het script vertelt de belevenis sen van een taxichauffeur die zijn geluk beproeft in een gi gantische onroerend-goedzaak. Als hij ontdekt dat terroristen bij de deal betrokken zijn, lukt het hem op het laatste nipper tje uit de zaak te stappen. De gebeurtenissen rond het script zelf doet échter ook aan een Hollywood-succestory denken. De Londense taxi chauffeur Colin Hayday (53) vertelde de spannende geschie denis aan een klant, de recla meman Jo Reynolds. Opgeto gen zette deze de ideeën van de woordblinde Hayday op pa pier. Hayday kreeg toevallig de directeur van Lighthouse Pro ductions in zijn taxi. Na een korte onderhandelings periode sloten de partijen een contract af. Amsterdam (anp) - Het Prins Bernhard Fonds heeft in het eer ste kwartaal voor ruim 2,6 miljoen gulden aan subsidies ver strekt aan 116 projecten op het gebied van beeldende kunst, monumentenzorg, podiumkunsten, culturele vorming, letteren, wetenschap en natuurbehoud. Dit heeft het fonds dinsdag be kendgemaakt. Jan Montyn: „Ik heb daar twee plekken als pied a terre. Mijn ate lier ligt 500 kilometer van de grens van Laos. Het is een grote kale ruimte, aan een achterstraat je in een dorp aan zee. Het is een weg zonder asfalt. De zee ligt 800 meter verderop. Afgelegen tot en met, maar je kunt er evengoed lekker stappen." Kloosterruimte „Daar ontstaat het meeste van mijn werk. Het atelier is eigenlijk meer een kloosterruimte. Er staat een bed, een werktafel en een pers. Meer niet. Ja, ik heb ook een fax. Maar geen telefoon, die wil ik niet. Soms ben ik er drie dagen en soms twee maanden. Maar als ik in Zuid-Frankrijk ben, ben ik evenmin onthand. Daar heb ik ook een atelier." „Maar ik behoor dus.niet tot het slag kunstenaars, dat in zijn ate lier blijft zitten. Wat moet ik daar, afgezien van het drukken. Een beetje in de materie gaan zit ten wroeten? Dat is niks voor mij." „Reizen is werken. Ik heb de ruimte nodig om te kunnen wer ken. Onderweg zie je het anders, objectiever." Je exposeert overal ter wereld. Hoe organiseer je dat, terwijl je toch altijd onderweg bent? Jan Montyn: „Ik regel alles vijf jaar vooruit. Met het recht om de zaak desnoods één jaar vooruit te schuiven. In Bangkok heb ik ove rigens ook een galerie. Die is er ei genlijk alleen voor Thaise kunste naars. En voor één Nederlander dus. Maar ze vinden daar dat ik bij hen hoor." In het Kunsthuis 13 in Velp exposeert Jan Montyn nog tot en met 4 mei. Het grootste deel van het budget ging naar projecten in de sector wetenschap en letteren. Een pu blicatie over vijftig jaar Holland Festival kreeg 30.000 gulden en een bloemlezing van negen delen over vrouwenliteratuur tussen 1550 en 1850 was goed voor 120.000 gulden. Het bestuur vond een hoge subsidie gerechtvaar digd omdat dit onderwerp tot nu toe onderbelicht is geweest. Op het gebied van de beeldende kunst gingen veel beurzen naar Nederlandse kunstenaars om hun werk in het buitenland te expose ren. Op het terrein van de po diumkunsten zijn subsidies gege ven aan diverse festivals: het Over het IJ festival (opera van Donizet ti), het Internationaal Kamermu- ziekFestival Groningen en het So nic Acts festival 1997 in Paradiso Amsterdam. In het kader van de monumenten zorg gingen er subsidies naar de restauratie van de Nicolaaskerk in Amsterdam (100.000 gulden) en de Stichting federatie Oud-Ne derlandse Vaartuigen (75.000 gul den). Verder kreeg het Nationale Park Hoge Veluwe een subsidie (70.000 gulden) voor de inrichting van een nieuw bezoekerscentrum. Voor Otterpark Aqualutra is 100.000 gulden gereserveerd. Hilversum (anp) - Het Commissariaat voor de Media heeft TROS en EO een boete van 30.000 gulden opgelegd wegens sponsoring van het televisieprogramma Kook TV Plus. Volgens het Commissariaat is Kook TV Plus namelijk een con sumentenprogramma. Bij een programma dat informatie geeft over producten, mag volgens de Mediawet helemaal geen sprake zijn van sponsors. Er verscheen echter een zogenoemd billboard van de Plusmarkt. Een billboard is een aparte vermelding van een sponsor tijdens het programma, los van de aftiteling. Tros en EO, die gezamenlijk ver antwoordelijk zijn voor het pro gramma, vinden Kook TV Plus een educatief programma. In dat geval had een dergelijke vermel ding wel gemogen. Pamela Anderson Los Angeles (rtr) - De Ameri kaanse tv-ster Pamela Lee An derson, onder meer bekend van haar badpakrol als strandwacht in Baywatch, weigert seksscènes in de kabel-tv-film Hello, she lied. Filmproducent Private Mo vie Co. beschuldigt Anderson van contractbreuk. FOTO ANP Haar advocaat betoogde voor de rechter in Los Angeles dat de filmster seksscènes moest spelen onder de douche en op een bil jarttafel. „Problemen met naaktheid heeft zij nooit, maar wel met de seks- taferelen in deze film", aldus haar verdediger.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15