Schilderen als aantasten van de oppervlakte Schreefel: perfectie in graniet S And z z l\l D KUN Museum in Parijs brengt Europese jaren dertig in beeld lil o h l/l lil 0 lil 0 111 111 a ssssvtjis'?: Z 3 DE STEM Omvangrijk Fotografen Verademing J pE STEM i i i i i DONDERDAG 24 APRIL 1997 Kommervol en cynisch Door KoosTuitjer De jaren dertig, de voorbode van de 'crisis van het mens dom'. De kunst uit die jaren is daar sterk door beïnvloed. Naast angst en onzekerheid liet ook cynisme zijn sporen na. Toch was er een andere kant: het geloof in een nieuwe kunst. Parijs belicht het tijd perk in wat je een monsterex positie mag noemen. Eind 1929 spatte de zeepbel. De beurs in New York ging volko men onderuit. Weinig later be vonden alle geïndustrialiseerde landen zich in een diepe econo mische crisis. Een haast onge neeslijk pessimisme verlamde lange tijd de wereld. Wie in die dagen voorspelde dat het nóg slechter zou worden, werd later verschrikkelijk in het gelijk ge steld. Aan het einde van het decennium brandde de Tweede Wereldoorlog los. Europa werd overspoeld door Duitse bezettingslegers en volke ren ondergingen een ongekende terreur. Om deze te kunnen over winnen, werd het hart van Euro pa vervolgens in één grote bom- krater herschapen. Het Museum voor de Moderne Kunst van de Stad Parijs werd in 1937 - twee jaar voor het voor het uitbreken van de oorlog - geo pend. Het museum viert dit jaar zijn zestig jaar bestaan. Dit feit is aangegrepen om die veelbespro ken jaren dertig nog eens in artis tieke zin de revue te laten passe ren. In die rampzalige periode heeft de doorsnee kunstenaar net zo veel ellende ondervonden als de doorsnee burger. Er was één ver schil. Werkloos was hij, de kun stenaar, in principe natuurlijk nooit. Kunstenaars werken altijd. Niet veel later zouden er zelfs in het aanschijn van de dood nog werkzaam blijven. Opgesloten in kampen, als slachtoffers van ver volgingen. De crisis liet zich absoluut niet verbloemen. En zo komt veel kunst uit die dagen dan ook naar voren. Als een uiting van schrale levensomstandigheden. De maat schappij leed ernstig aan bloed armoede. Het gebrek aan per spectief was fnuikend. Kommer volle kunst maakte furore in de ateliers. Het enige medicijn dat in die omstandigheden beschikbaar bleek, was cynisme. En dat is dan ook in de tentoonstelling ruim schoots voorhanden. Wie de wereld uit die dagen met Carel Willink: 'De Executie' (1935). Nederlandse ogen bekijkt, voelt zich in Parijs zeker thuis. Opval lend is het in verhouding om vangrijke Nederlandse aandeel aan deze Années 30 en Europe (Jaren dertig in Europa). Toorop, Koch, Moesman en Willink leg gen de tijd in al zijn schraalheid bloot. Zaal op zaal ontmoet je de ze landgenoten temidden van ve le bekende, maar ook genoeg minder bekende buitenlanders. Zelden is ten behoeve van een thematentoonstelling zoveel werk bijeengebracht. Maar de slopende gang in het Parijse mu seum door de jaren dertig, is niet alleen een confrontatie met de kunst. De tijd wordt ook op ande re wijze tastbaar. De jaren dertig zijn namelijk ook het begin van bioscoopjournaals. Voor wie die tijd verder een blinde vlek is, vor men die journaals nu een lei draad. Nerveus haasten mensenmassa's zich voort van meeting naar meeting. Zij horen de bezwerin gen aan dat de crisis overwonnen zal worden. Maar dan is ook het gebral te horen van de grootste ophitser aller tijden, Adolf Hit ler. En andere mensenmassa's barsten in een hels gejuich uit. Óók een fascinerende confronta tie met die jaren dertig. Een con crete aanvulling nu op alle ver beelding die op de wanden een hoofdrol speelt. Drie sporen zijn er door alle afge schilderde ellende te trekken. Al lereerst is er de feitelijke regis tratie van armoede en zorg. Een goed voorbeeld is dan het werk van Charley Toorop. In dit inter nationale gezelschap blijft deze Nederlandse schilderes onweer staanbaar in het portretteren van de door zorgen gekwelde mens. Maar dit onderwerp is in die ja ren dertig niet langer alleen maar aan schilders voorbehouden. Fo tografen registreren de situatie al even doeltreffend. De Fransen Cartier Bresson en Brassaï, de Hongaar Robert Capa en de Belg Willy Kessel leveren beelden, die niet minder beklemmend zijn. De werkelijkheid krijgt vervol gens een vaak onthutsende draai door toedoen van de cynici. Zo kun je de surrealisten met het oog op wat er in de wereld gebeurde, toch ook noemen. Carel Willink is dan een ingehouden, typisch noordelijke waarnemer, maar als zodanig heel representatief. Zo wordt hij dan ook gewaardeerd door de samenstellers van deze tentoonstelling. Zijn werk telt in Parijs. Veel heftiger en uitgespro ken bizar is werk van bijvoor beeld Dali, Magritte en Domin- guez. Drie schoolvoorbeelden naast vele anderen gepresenteer de surrealisten. Onder hen dan ook Man Ray en Max Ernst, be horend tot de intellectuele kern van de groep. In aller werk open baart zich ontbinding van de maatschappij, die zich achter de werkelijkheid voltrekt. Beelden van uiteen getrokken lichamen en afgehouwen lichaamsdelen liggen voor het oprapen. Maar er is niet alleen sprake van een lij delijk ondergaan van of een cy nisch verzet tegen de werkelijk heid van alledag. Er is ook actief verzet. De creatie van een totali taire samenleving wordt fel be streden door een voorhoede, die niet nu alleen uit schilders maar ook uit tekenaars bestaat. De Burgeroorlog in Spanje (die in 1936 uitbreekt) brengt menig kunstenaar in het geweer. Ook letterlijk trouwens. Maar dan worden pen en penseel vervolgens steeds meer gericht tegen wat er zich in Duitsland af speelt. Dit onderdeel van de ten toonstelling logenstraft ander maal het idee, dat men zich 1939 en 1940 overvallen kon voelen door de Duitsers. Er werd volop gewaarschuwd. Op een geheel ander front speel den zich intussen in menig atelier toch ook totaal andere zaken af. Het gaat nu over een wereld, die zich aan de politiek van alledag onttrok. Een wereld waarin ge bouwd werd aan een nieuwe beeldwereld. Want de jaren dertig zijn de jaren waarin Mondriaan zijn abstracte ideeënkunst vervolmaakte. En zij vormen ook het tijdbestek, waar in Giacometti, Arp, Fontana, Moore en Calder him aanloop ne men voor een grote sprong naar de toekomst. Zij, maar zij niet al leen, zullen het na-oorlogse Eu ropa de stimulans bieden voor een hernieuwd geloof in de mens heid. Deze kunstenaars zijn een vera deming temidden van zoveel ui tingen van angst, onzekerheid en verbolgenheid daarover. De con frontatie met zoveel positiviteit, wekt tegelijkertijd ook vervreem ding. Het is alsof die ene, zware wereld niets met de andere lichte wereld te maken heeft. Alsof twee verschillende tentoonstel lingen elkaar ook kruisen. Maar dan is er aan het einde van die eindeloze tred door de jaren der tig, plotseling weer het gebral van Hitier. Dat roept een schrik reactie van jewelste op. Maar die schrik staat voor wat de loop der gebeurtenissen afdwong. De oor log brak uit. Ook alles wat was, werd grondig verstoord. Zwarte krachten kregen de macht. Wat licht was, verdween voorlopig uit beeld. Maar ging uiteindelijk niet verloren. I 'Arinées 30 en Europe. Le temps menagant'. Musée d' Art Moderne de la ville de Paris, 11 Avenue du Président Wilson. Di., wo. en vr. 10- 17.30; Do. za. en zo. 10-20 uur. Toegang 50 Franse francs. Tot en met 24 mei. Door Frits de Coninck In een nieuw geschapen zaal in De Pont in Tilburg hangen tien betrekkelijk kleine, belangrijke schilderijen van Arnulf Raider. Waar vanaf de opening in 1992 de toch wel statische stilte heerste van Gerard Merz met zijn ruimte eisende installatie, is nu een zaal gemaakt voor het recente werk van de Oostenrijker Arnulf Rai- ner (Baden bij Wenen, 1929). Hij noemt de schilderingen Mi crostructuren en heeft ze op kar tonnen platen gemaakt die op hout zijn bevestigd. Ze zijn, de aard van de schilder getrouw, verontrustend, ook al hebben de schilderingen op het oog geen voorstelling die stof doet op waaien. Het zijn niet de Toten- Übermalungen waarbij de schil der de afbeelding van een dode gebruikte om daar overheen te schilderen, of de kruisen die te zien waren in De Pont in 1992. Maar ook nu ontwikkelt zich tij dens het kijken een gevoel van onrust waarmee de schilderingen opgeladen lijken te zijn. Zijn schilderen is in wezen een uit drukking van een toornig ge moed, dat alles aantast wat wij associëren met conventionele schoonheid. Van weinig schilders heeft het werk zo'n uitgesproken fysiek voorkomen als dat van Arnulf Rainer. Het is met altijd herken bare penseelbewegingen geschil derd, soms zelfs direct met de hand, de verf vloeit, het klaagt aan, het uit ongenoegen, het toont niet alleen iets lichame lijks, het is ook lichamelijkheid. Het is woede en toorn, het is aan klacht soms uitlopend in haat die diep uit hem zelf komt. Wellicht is het te veel gezegd om van een traditie te spreken in de eigentijdse kunst in Oostenrijk, maar een vergelijkbare geest kom je tegen bij de componist Schön- berg, de onlangs overleden to neelschrijver Werner Schwab, maar ook net zo goed bij Egon Schiele, aan het begin van deze eeuw. De oerconservatieve Oos tenrijkse cultuur dwingt kunste naars kennelijk ook tot ontwrich ting. Wie het werk van Rainer wil be grijpen moet weten uit welke geest het voortkomt. Iets van zijn occupaties wordt duidelijk als men weet dat hij kunst verzamelt gemaakt door geesteszieken en naïeve kunstenaars. Krankzinni gen overschrijden grenzen, dat is wat hemt boeit. Dat wil hij ook met zijn kunst. Zo kocht hij ooit een archief met teksten en teke ningen van psychiatrische pa tiënten, hun ziektegeschiedenis en foto's. Hij is geïnteresseerd in de menselijk geest en hoe die zich aan de oppervlakte uit in gebaar en gelaat. Hij zoekt daarom in zijn eigen werk een persoonlijke expressiviteit die de ziel transpa rant maakt, zo weinig mogelijk geremd is dus. In Face Farces (Body Language), een werk dat tot de vaste collectie van De Pont behoort, heeft hij als uitgangspunt een foto genomen waarop een mens in hevige kramp en geestelijke pijn bloot afgebeeld is. Rainer is daar met kwast en vinger gedoopt in verf in wilde bewegingen overheen gegaan, om het beeld aan te tas ten, maar ook om het te intensi veren, om met woedende en drif tige schildersgebaren in heftige kleuren de angst en pijn zicht baar te maken die achter het beeld schuilgaat. Een schilderij van Arnulf Rainer is de fysiono mie van de verontrusting. Zijn recente Microstructuren zijn een verdere verrijking van dit thema. De voorstelling is uitge sproken fysiek en toch zonder fi guratieve voorstelling. Over het beperkte beeldoppervlak heeft hij dunne verf in rijpe, voldragen kleuren vrijuit laten lopen als een nergens stilvallend gemoed. De verf gaat zijn eigen weg en houdt de compositie in beweging. Alles beweegt. De kleuren die zich mengen zijn oud en doorleefd, hebben iets van zwaarte en drei ging alsof ze een verleden met zich meedragen. Dat gevoel wordt versterkt door het schilde ren op sterk zuigend karton dat de verf als het ware naar binnen trekt. In dat expressief geschilderde vlak trekt Rainer zijn sporen. Hij tast het aan, rijt het open, snijdt het met een mes, laat het schilfe ren. Zo ontstaat een netwerk van sporen als krassen op een rots, spinrag, boomschors, of, en dat is wellicht de treffendste associatie, de gelooide en doorleefde huid van een Mediterrane grijsaard. Hoe dan ook: het patroon is altijd organisch, een microstructuur ontleent aan de natuur maar als puur schilderkunstige daad in het leven geroepen. Arnulf Rai ner is een schilder voor wie de oppervlakte van het schilderij het middel is om aan de diepte van het bestaan te raken. De tentoonstelling Microstructu ren van Arnulf Rainer is te zien in De Pont, Wilhelminapark 1, Til burg. Tot 31 augustus. Open van dinsdag t/m zondag van 11 tot 5 uur. 0 AMSTERDAM Rijksmuseum - 'Spiegel van alle dag' - Nederlandse genreprc 16e en 17e eeuw (t/m 4 mei) - ma t/m zo 10.00-17.00 uur Van Gogh Museum - Wenen 1900, portreten interieur (t/m I5i ANTWERPEN KMSK/ICC Meir - 'Uit het Ongewisse' werken van Jean-Noêl Bun Patrick Everaert, Jo Huybrechts, Heidi Voet en Barbara Wouterm tens - di tot zo 10.00-12.30 en 13.30-17.00 uur (Tot 27 apr) - viaa3' miniaturen voor vorsten en burgers 1475-1550 (t/m 22 jun) Kasteel Rivierenhof - Paul Gubbels schilderijen en tekeninqen Wilfrieda Segers - woe tot ma 12.00 - 17.00 uur (tot 20 apr) Lokaal 101 - Laurent Malherbe - presentatie 10 apr 19.00 uur (t/m mei) BAARLE NASSAU Galerie De Verbeelding Klokkenstraat 12 - Quintijn van Eyk/schild rijen en Rob Schreefel/beelden - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m m, BERGEN OP ZOOM Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Process-Progress - Nicolas Di™ /beelden Opera/beelden Peter Schoutsen/beelden en V. Né /schilfc en en tekeningen - vr 13.00-17.00 uur (t/m 22 jun) Gemeentemuseum Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Aagje en Bert Bevers - installaties (t/m 6 jul) - Eugene Peters/objecten (tij jun) BREDA Chassé Galerie - Bas van Brakel/sculptuur/tekeningen Pol |SI ne/foto - t/m 15 mei - ma t/m za 13.00-18.00 uur - Peter Keizer - ning 12 apr 16.30 uur (t/m 4 jun) De Beyerd Boschstraat 22 - Ik zie ik zie wat jij niet ziet/fotograta 6 mei) - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur-Herb Hamak/schilderijen en Norbert Prangenberg/schilderijen, sculpti tekeningen (t/m 19 mei) Lokaal 01 Kloosterlaan 138 - Leventon, Banovic en Berghs - instal ties-do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 11 mei) EINDHOVEN Van Abbemuseum - Steve McQueen/video installaties en Erzséb Baerveldt/installatie en videowerk (26 apr t/m 15 jun) DEN HAAG Het Paleis - Deense Kunst uit de Deense Gouden di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 19 mei) Mauritshuis - 'Kunst op vleugels' - drieluik van Gerard David - twe en drieluiken van de laat Middeleeuwen - di t/m za 10.00-17.00ua zo 11.00-17.00 uur (t/m 22 jun) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Kinderen van alle tijden, vanaf Middi eeuwen tot heden (t/m 6 juli) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - verkooptentoonstelling - di t/m 14.00-17.00 uur (t/m 20 mei) ROTTERDAM Museum Boijmans Van Beuningen - Thorvald Bindesboll 1846-191 - Deense Art Nouveau - di t/m za 10.00-17.00 uur - zo 11.00-17,(0» (t/m 4 mei) - Rotterdamse grafiek 1917-1960 (t/m 1 jun)-te Schot/Shells t/m 15 jun) TILBURG De Pont Wilhelminapark 1 - Arnulf Rainer/microstructuren-dit/m 11.00-17.00 uur (tot 31 aug) Beeld zonder titel van Rob Schreefel 'Face Farces van Arnulf Raider. FOTO HENK GERAEDTS Het mag onderhand een traditie van galerie De Verbeelding in Baarle-Nassau heten om beelden in hardsteen te tonen die eerst en vooral uit handen zijn gekomen van echte steenhouwers. Beelden die imponeren door hun materi aal dat zoveel honderdduizenden jaren geleden gevormd is en al leen met de grootste moeite aan de aarde te ontworstelen valt. Dat vervolgens met even zoveel inspanning in het atelier wordt onderworpen aan de persoonlijke bedoelingen van de kunstenaar en zo cultuur wordt. Van dat soort beelden die balan ceren tussen barse natuur en gladde cultuur heeft De Verbeel ding regelmatig interessante ver tegenwoordigers. Beelden van een klassiek idioom en zeker niet vernieuwend. Wat Rob Schreefel aan beelden maakt, hoort thuis in De Verbeelding. Waarin de beel den in het bijzonder opvallen, dat is de perfectie waarmee ze ge maakt zijn. Hij kiest voor zijn beelden een maat die hij helder en consequent toepast. Zijn grote beelden die boven de mens uit torenen en zijn kleine, die laag op de vloer staan, zijn van een zelfde maatvoering zodat groot en klein heel betrekkelijke begrippen worden. Ook in zijn vormen blijft hij ui terst consequent. De meeste van zijn beelden hebben de vorm van een poort. Een fundament, twee, drie of vier rechtopstaande vier kante zuilen, een liggende lijst als afsluiting en daarbovenop altijd een soort kroon, of af en toe een paar kleine kronen naast elkaar. Het maakt de indruk van volko men op zich zelf staand, alsof er geen mensenhand aan te pas is gekomen en het ook geen mens meer nodig heeft. Een zaak van autonomie. Waar schijnlijk daarom zijn zijn beel den zo geliefd in de publieke DoorJohan Diepstraten Over de toekomst heeft C hem betreft is de mensb naar een onzichtbaar do probleem, zo blijkt uit z zonder ogen, is dat niet i 'Terwijl de een nog in het mentalisme van de midc wen verkeerde, zat de ande ter de computer of was o naar Mars. Dat was nog tc aan toe, het waren de mei men tussen die twee die zo sief waren, de instrument! de een in handen van de an< terrorist die zijn vijandei wil nemen in zijn zelfmooi dat hij denkt dat hij daard een hemel komt.' Het zijn op het eerste gezicl voudige vaststellingen va wereldreiziger die zich ni kommert om de waan van c Alles wat Cees Nooteboon verklaart hij vanuit de tri Niet de toekomst is onde van zijn beschouwingen, het verleden. Als schrijve vindt hij zich in een oneind van erfgenamen, als iemai deel heeft aan het nooit o dende gekras en gemompel dertig eeuwen uit dit were opstijgt. Vanuit deze visie De filosoof zonder ogen, m ondertitel Europese reizer schreven. Het is het zov hoogtepunt in zijn oeuvre. Ooit wilde Cees Nooteboom pist worden. Hij bracht bez< aan de Achelse Kluis aan dt gische grens en verhaalt n' hij bevangen werd dooi kloosterleven. Die spookac zwijgende monniken 's nach twee uur, de Latijnse geza de stilte in de bibliotheek: moest ik in, en gauw ook'. I was er niet kapot van, haali de kast het leven van de h Abelardus - in het Latijn - e de opdracht: 'Ga dat maar vertalen. Als je het af hebt we wel verder.' Trappist is hij niet gewo maar begrijpelijk is het we hij zich op zijn reizen het bell ruimte. In Nijkerk staat er eeni een kinderspeelplaats, in Wo« geeft een grote granieten p» van hem een nieuwbouwwijk» onverwachte ingang en zodoei een oriëntatie. Koningin Beati heeft in de tuin van Huis 1 Bosch in Den Haag een beeld® hem laten zetten. Naast tal andere plaatsen in zijn werk ook in het buitenlans vinden. In Canada staat een (P zonnewijzer van steen en in" pan meters hoge beelden. Een beeld heeft bij Schreefel» tijd een begin en een einde. H vertelt een in de vorm afgeslo» verhaal dat nauw verbonden met de materie. Hij gebruikt salt, dat schitterende ong bare materiaal in stemmig ffl en graniet in diverse kleurend laat heel duidelijk de sporen™ van bewerking. De plaatsen hij de beitel in de ontoeganW ke steenmassa heeft door toedoen van het m< geweld tot vorm is Het ruwe oppervlak dat de z van de materie laat voelen. polijst en gevormd zijn, zoda' dat het lijkt alsof we niet J graniet of basalt te maken ben maar een of andere knee re kunststof. Het gladde opp vlak laat het licht van zich a s den als water dat geen vat op de materie, terwijl de tief bewerkte delen het licn gen in alle sporen en one® den. Die lichtwerking Z0JP leven in het beeld dat verder en autonoom volstrekt op zelf staat en zich van de rui niets aantrekt. Galerie De Verbeelding, K|0iL straat 12, Baarle-Nassau. Ui donderdag t/m zondag va Wil(je uur. De tentoonstelling van» derijen van Quintijn van beelden van Rob Schreet tot eind april. boor Elly Poppe-Stolk Eigenlijk is het schokkend landen als Mexico en Peru. bouwwerken, geschriften ef bruiksvoorwerpen die bel tot de tijd van voor Columbtï louter bezienswaardigheden gedegradeerd. De precolu aanse culturen zijn vanaf onder de voet gelopen door gers van de westerse cul vanaf het begin zijn versla en geschiedschrijving de Nieuwe Wereld vrijwel g m handen geweest van de dekkers' en degenen die na kwamen. pit alles is met verbazing kende vanzelfsprekendheid curd. Zo schreef bisschop da van Yucatan dat de indi dankzij de komst van de S laarden een menswaardige! «aan hadden gekregen. 'Vi (door) de zaken die hun graf voor niets verstrekt zijn: ri vaardigheid, het christendon öi vrede.' jp de inheemse bevolking he erri eens was, was een vraa «et werd gesteld. Dezelfde a was verantwoordelijk vo< ornietiging van bijna alle b 0 ten van de Maya's. Het is uidelijk dat hij zich nooit si iu is §eweest van het or telbare verlies dat hij daa: tt veroorzaakt. verslid Pafsage uit H Sf, wordt integraal aa ver ak de Argentijnse sc h Posse in De honden Paradijs. In deze roman J, s Latijns-Amerikaan Mere visie op de ontdek ljareziin continent dan de g Sn!!f-S ""U£U1 speeit zien a seni4fiien Latijns-Amerikal de m 0n Anders dal B, ®eeste andere historisch! 'vhtewr sleutelPersoner hier vormen, staan entraül. Dat komt oil 'Ourio a alleen maar een on ^jUdend verhaal en literair g bieden, maar daarnl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28