/olvo S70 V70 lUTO'S i.v. 'The Saint' nog slechts een naam Greenaway goochelt met nieuwe technieken z Actiefilm van Phillip Noyce heeft weinig te bieden F I I- IVI Friteskraam van Frears ontstijgt patatniveau niet Loodzware pretenties in "The Pillow Book' 0 I hg STEM D4 in de Staatsloterij. 'The Van' naar roman van Roddy Doyle tel. 0115-697455 J Arnold Schwarzenegger aan de beterende hand na hartoperatie Ui PRIL 1997 i i i i i DONDERDAG 24 APRIL 1997 Zetfouten voorbehouden, panaf donderdag 24 april kunnen de prijzen worden geïnd. de mei-selectie is binnen. Iiw in de SpelersCollectie van de Staats- ]rij zijn deze maand Jari Litmanen, i Paul van Gastel en René Eijkel- hp. Spelers zijn nu voor iedereen te lp voor 6,95. Maar als koper van een itslot met Jackpot profiteert u van een Iciale aanbieding. Want u betaalt dan |n 6,95 maar slechts 4,95 voor zo'n leuke minia tuurvoetballer. Bij uw Staats lot met Jack pot ontvangt u een Trans- iheque. Deze TransferCheque is met bij- ding van 4,95 goed voor een Speler tie SpelersCollectie. Wees er snel bij, It 0P=0P. !n van de /erkoop- 2svolle Volvo ooit. Om als erfgenaam nog Volvo S70 vanaf 63.600.- p n'e Leasetarief v.a. I.470.- p.m. ïowroom is dan ook vast geen toeval. S70 van al' 1.470.- p/mnd.. cxcl. BTW. Voor meer ifgebceldc aut^ is uitgerust met één van de Volvo-Lines. ««rk. AF 0324321 m 2.676.261,. De Jackpot is niet gevallen. pe jach. j pot begint met ƒ2.676.261. Öo drie pluspunten on de Sluultalalerii, eer grote prijzenpot. Elke maand méér dan 40 miljoen gulden In dat is ruim 2/3 van het ingelegde leid. Ille prijzen belastingvrij! I)e 25% kansspelbelasting is al betaald loor de Staatsloterij. Teer hoge winkans. lp 2,4 miljoen loten worden 1,2 miljoen Irijzen uitgekeerd en op 4 van de 10 fcten valt een prijs. jos Kessels Jer dan uit nostalgie lijkt de lieuwde belangstelling van jlywood in het transplanteren oude tv-helden naar de bio- ingegeven door mode en Het is tenminste opvallend peel films de laatste jaren einspireerd zijn op tv-series en weinig die nog van doen heb- j met het originele werk. Ie Saint van Phillip Noyce *pt alleen in naam nog de da ta terug van Roger Moore als de eesteroplichter Simon Templar, met een ontwapenende char ge boel belazerde. Aan Moore .auteur Leslie Charteris heeft ie Saint geen boodschap meer. iteen in de aanhef wordt al af- and genomen. Hulde Charteris ■tverleden van de Saint in mist, ide film wordt het zaadje ge tint waaruit Templar groeit. Op a strenge kostschool voor we ll in het Verre Oosten probeert ia jongen te ontsnappen met geliefde. Het meisje valt te letter en het hart van de knaap iringt haar achterna, iet volgende moment zijn we in (oskou, ergens 'morgen'. Simon iemplar (Val Kilmer) moet er een acro-chip stelen van een zekere retiak, een rijke industrieel die let oude Rusland weer wil laten ierleven, wat dat in zijn ogen dan uk mag zijn. Ie missie slaagt en Templar kan teer enkele miljoenen op zijn re- ening bijschrijven. Het huza- tnstukje maakt indruk op Tret- ik en op zijn beurt huurt hij in. De wetenschapster mma (Elisabeth Shue) heeft iitdekt hoe je spotgoedkoop nergie kunt opwekken en Tern- liar moet de formule stelen. Tre- liak wil zich op deze manier po- |ilair maken in Rusland en de ssident afzetten. Om gewoon in mannetje langs te sturen bij !mma, die de formule op de keu- heeft liggen, komt niet Elisabeth Shue en Val Kilmer rennen door Moskou in 'The Saint'. Set, Templar moet op pad. Ver- 1 als een reïncarnatie van Ihomas Moore dringt hij haar le- binnen en nog voor de keu ken goed en wel bereikt Is, zijn ze verliefd. Dat getortel was niet waar opdrachtgever Tretiak op hoopte en hij stuurt de zware jon gens op ze af. De Australische regisseur Phillip Noyce draaide ooit de uitsteken de thriller Dead Calm waarmee hij zichzelf en Nicole Kidman lanceerde. Net als met de dagen van Roger Moore lijkt ook dat lang geleden, want met films als Sliver en Clear and present dan ger kreeg hij een plekje aan de lo pende band van Hollywood. The Saint is daar ook gefabri ceerd, al gaven de Russen toe stemming op het Rode Plein te filmen, maar verder niks nieuws van de Oeral. Met The Saint be treedt Noyce het toneel van de re cente James Bond-films, alleen BoorJosKessels Je ziet ze vaak op de weg, fri- teskarren en ijskramen. Niet Jat ze nu zo bijzonder tot de verbeelding spreken, het zijn eerder heldere symbolen van kleine ondernemingszin. Soms vraag je je af wat de bestem ming is, hoe het is om de hele bag boven het frituurvet te hangen, hoe ze 's avonds naar buis rijden. The Van van Stephen Frears speelt zich in deze entourage af. Net als The Snapper is de film gebaseerd op een verhaal van de Ierse volksschrijver Roddy Doyle en gesitueerd in 1990 in Dublin. Bimbo Reeves is net ontslagen en samen met zijn werkloze vriend Larry probeert hij de vrije tijd te doden. Hot golfen en de uitjes met het kroost gaan Bimbo al snel ver velen. Een Vietnamese loem piatent brengt hem op het idee om samen met Larry een fri teskraam te beginnen. Ze kopen een oude kar, die er volgens Larry van binnen dan wel uitziet als 'de ingewanden van een melaatse', maar dat oelet het tweetal niet de wa gen snel op te knappen. Het WK-voetbal in Italië staat namelijk voor de deur en dat belooft een flinke omzet. Parallel aan de verrichtingen van het Ierse elftal doen Larry en Bimbo in eerste instantie goede zaken. Maar nadat Ier land kansloos uitgeschakeld is door Italië en ze per ongeluk een gefrituurde luier verko pen, gaat het mis. The Van is een volkse tragi komedie die tussen de ham burgers en frites door iets wil vertellen over vriendschap en eigenwaarde. Vooral Larry heeft daar pro blemen mee. De langdurige werkloosheid heeft zijn zelfvertrouwen aan getast en zijn frustraties leg gen een zure bom onder de fri testent. Door de machtsstrijd in die kleine friteskraam wordt de vriendschap danig op de proef gesteld. Het probleem van The Van is dat de film nooit werkelijk het patat-niveau ontstijgt en re gisseur Frears wel erg simpel vist naar de gulle lach. Eigenlijk zijn de beelden van het WK-voetbal nog het aar digst, omdat je die normaal gesproken nooit op bioscoop formaat ziet. En dan te bedenken dat Frears zich met o.a. Sammie and Ro- sie get laidDangerous Liai sons en zelfs met het rauwe, realistische The Snapper tot een van de belangrijkste Britse regisseurs mocht rekenen. ■'The Van' van Stephen Frëars draait in Chassé Cinema in Bre da. humorlozer. De harde jjbugd en de dood van het meisje ifi het begin moeten verklaren wi plar zich verkoopt aai biedende en waaroi terugschrikt serieuzi verplichtingen aan tl vondst van de 'donke: Templar, waar de makfers volgens berichten trots op zijiy lijkt weer afgekeken van Batma^p. irom Tem de hoogst- hij ervoor amoureuze gaan. De kant' van Is The Saint zelfs voor amateur psychologen een gepasseerd sta tion, als actiefilm heeft hij even weinig te bieden. Er wordt wat gedraafd langs de Wolga, wat rotjes afgestoken en een riool doorgespoeld, maar dan heb je het wel gehad. De acteurs kunnen het gevoel van een verplichte wake niet verdrin gen. Na LeavingLas Vegas moet deze film behelpen zijn geweest voor Elisabeth Shue, terwijl Val Kilmer het ditmaal vooral van de grimeur moet hebben. Het enige dat in The Saint over eind blijft is het prachtige Russi sche volkslied. 'The Saint' van Phillip Noyce is te zien in Grand in Breda, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal en De Koning van En geland in Hulst. Ros Angeles (rtr) - Arnold Schwarzenegger is na zijn hartoperatie I j'an vorige week weer aan de beterende hand. Hij verwacht in de I °op van deze week uit het ziekenhuis te worden ontslagen, zo maak- 1 De zHn persagent bekend. e 49-jarige actiefilmheld kreeg een nieuwe hartklep. Hij koos zelf v?or Heze ingreep, hoewel hij nooit gezondheidsklachten heeft gehad a.s Revo'g van zijn aangeboren afwijking. neb me nooit ziek gevoeld of last gehad van bepaalde sympto men, maar ik heb altijd geweten dat ik ooit iets aan m'n hart moest en Hoen. Ik heb tegen de dokters gezegd: laten we het nu maar 1 oen>nu ik nog jong en gezond ben," aldus de filmster in een verkla ag, De verwachting is dat 'Arnie' tot eind mei rust neemt om dan ervolgens zijn nieuwste film Batman en Robin te promoten. Daarin I ^Peelt hij de schurk, Mr. Freeze. Scène uit 'The Pillow Book'. Door Jos Kessels De Britse cineast Peter Greenaway geldt al jaren als een filmvernieuwer. Hij wil verschil lende kunstvormen met elkaar vermengen en de kijker tot een actievere rol dwingen, onder meer door meerdere beelden met elkaar te combineren, zodat het oog keuzes moet ma ken. Op het jongste Filmfestival van Rotter dam hield Greenaway daarover nog een vlammend betoog. Dat experimenteren met beelden en technie ken mag dan interessant zijn, de resultaten zijn stomvervelend. Dat was met Prospero's Books al zo, maar nu in nog veel sterkere ma te met The Pillow Book. De film handelt over een jonge vrouw, Nagiko (Vivian Wu). Als kind kalligrafeerde haar va der iedere verjaardag haar gezicht met felici taties en werd zij voorgelezen uit The Pillow Book, een klassiek Japans boek uit de tiende eeuw. Als Nagiko trouwt, wil ze dat haar echtgenoot dit ritueel voortzet, maar die heeft andere ge dachten over de functie van het lichaam. Na giko verlaat haar man en gaat naar Hong kong, waar ze uitgroeit tot een bekend foto model. Dan ontdekt ze een nieuwe roeping, namelijk het zelf beschrijven van andermans lichaam. Ze krijgt een verhouding met een jonge En gelsman en het tweetal beschildert elkaar naar hartelust, maar dan merkt Nagiko dat haar vriend een relatie heeft met een oudere Zoals gewoonlijk bij Greenaway moet The Pillow Book het niet van het verhaal hebben, maar van de beelden. Hij goochelt er weer flink op los. Beelden en teksten glijden door elkaar, mede geïnspireerd op Japanse pren ten, maar al snel is de magie weg. De film ver wordt tot een nietszeggend maniertje, omdat het verhaal niet boeit en de pretenties lood zwaar worden. Daarbij leeft Greenaway zich ook weer uit in zijn pre-occupatie, namelijk het naakte li chaam. Eindeloos glijdt de camera over de menselijke huid, maar je moet wel een ferven te kannibaal zijn om daar op den duur nog brood in te zien. 'The Pillow Book' van Peter Greenaway draait in Chassé Cinema in Breda. 0 j In de Bordewijk-verfilming Karakter bestrijdt een ongewenste zoon (Fedja van Huet) in de jaren dertig na een poging tot moord zijn vader, een meedogenloze gerechtsdeurwaarder (Jan Decleir), door zich op te werken tot advocaat op het kantoor waar ook zijn vader zaken mee doet. Hij ontmoet er een aan trekkelijke secretaresse (Tamara van den Dop), maar kan met haar net zo min communiceren als met zijn stugge, onbereikba re ouders. De film is knap gemaakt door de jonge regisseur Mi ke van Diem, maar drijft als een thriller helemaal op zwaar aangezette visuele en muzikale effecten. Het oude Rotterdam is onherkenbaar samengesteld uit allerlei oude, pittoreske loca ties in Europa, die fraai en bijzonder ogen. (Cinésol 2 in Breda) Buenos Aires vice versa van de Argentijn Alejandro Agresti is een aanvankelijk verhaalloos portret van een aantal bewoners van Buenos Aires, die gaandeweg op intrigerende wijze met el kaar te maken blijken te hebben. Allemaal lijden zij op eniger lei wijze onder de gevolgen van de militaire dictatuur. Het is een vaak humoristisch en subtiel dramatisch filmmozaïek. (Chassé Cinema Breda) Portrait of a Lady van Jane Campion is een even grimmig als beeldschoon portret van een jonge, 19e eeuwse Amerikaanse (Nicole Kidman), die onafhankelijk wil zijn en haar ondergang tegemoet gaat door een huwelijk met een egoïstische Ameri kaanse kunstenaar (John Malkovich) in Rome. (Cinema Paradi- so: maandag en dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensdag in City Roosendaal) Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Emma van de Amerikaan Douglas McGrath, een perfect ogende, maar erg brave en zoetelijke verfilming van de 19e eeuwse roman Jane Austen, waarin de jonge, beschaafde Emma Woodhouse altijd bezig is met het vinden van de ware Jacob voor anderen, maar zelf weinig van haar gevoelens prijs geeft. Alles draait om ge sprekken over huwelijkskansen, wat op den duur irriteert on danks de prachtige aankleding en het uitstekende spel. Filmhuis Oosterhout (De Slotjes, Slotjesveld 15) draait zater dagavond Zero Keivin, een minimalistische Noorse avonturen film/thriller van Hans Petter Moland over de psychologische krachtmeting tussen drie mannen in een onbarmhartig Pool landschap. Met Stellan Skarsgard (Jan uit Breaking the Waves) als een cynische pelsjager, die een jonge romantische deelnemer aan een Pool-expeditie vernedert, maar zelf het onderspit delft. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 28 april Sous le soleil de Satan, een streng, ingetogen en meedo genloos portret door Maurice Pialat van een zwaarmoedige priester (Gérard Depardieu), die twijfelt aan zijn geloof, maar bij zichzelf speciale gaven ontdekt, die hij wil gebruiken in zijn strijd tegen het kwaad. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 -The devil's own - Dante's Peak - The Saint - Space Jam - De klokkenluider van de Notre Dame - Cinema Paradiso - Portrait of a lady Roxy 1 - Return of the Jedi Roxy 2 - The English Patient -101 Dalmatiers BREDA Grand-The Saint (12 j) Mignon - One fine day (a.l) Cinesol 1 - Space Jam (a.l) - In love and war (12 j) Cinesol 2 - Karakter (12 j) Cinesol 3 - Dante's Peak (12 j) Casino 1 - The English Patient Casino 2 - The devil's own - Empire strikes Casino 3 - Return of the Jedi Casino 4-101 Dalmatiers - Jerry Maguire Chassé Cinema - The Van - Kolya - Shine - Buenos Aires Vice Versa - The Pillowbook - Sous le soleil de satan - Blinky Bill (4+) GEERTRUIDENBERG Centraal 1 2 - Return of the Jedi (a.l) - In love and war (12 j) -101 Dalmatiers (a.l) - Dragonhead (a.l) GOES Grand Theater - The devils own -101 Dalmatiers - One Fine Day Podium't Beest - Chacun cherche son chat - Orfeu Negro HULST Koning van Engeland - The Saint - Return of the Jedi - Dante's Peak - Devil's own - Metro -101 Dalmatiers - The English Patient - In Love and War - One Fine Day MIDDELBURG Cinema Middelburg - In Love and War - Foreign land - Everyone says I love you - The Seven Samurai OOSTERHOUT Slotjes - Zero Kelvin OUDENBOSCH Fidei et Arti - Emma - Pietje Kortstaart ROOSENDAAL City 1-2-3 - Star Wars - The Saint -101 Dalmatiers - The English patient - The devil's own - Cinema Paradiso - Portrait of a lady Filmhuis - Good men, good women TILBURG Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - The Empire Strikes Back - Devil's Own - Star Wars - Jerry Maguire - Space Jam - The English Patient - Return of the Jedi - The Saint Cinecitta 1 - Donnie Brasco - Dekaloog 2 en 10 Cinecitta 2 - In love and war - Karakter Cinecitta 3 - Shine - One Fine Day Midi -101 Dalmatiers - Dante's Peak Filmtheater Louis - Foreign land - Zusje - An angel at my table - Ma nufacturing consent VLISSINGEN Alhambra Theater - The Saint - Return of the Jedi -.Dante's Peak - Space Jam -101 Dalmatiers - English Patient - De klokkenluider van de Notre Dame ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Ghost and the Darkness Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur The Fan 20.00 en 22.30 uur Lost Highway Zaal 3 -14.30 uur Turbulence 17.00 uur The English patient 20..00 en 22.30 uur The Fan Zaal 4 -14.30 en 22.30 uur The English patient 17.00 en 20.00 uur Turbulence Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiers 20.00 uur The English Patient 22.45 uur Turbulence Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star Wars Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dante's Peak Zaal 9 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Devil's Own Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Two days in the valley Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Fierce Creatures Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Karakter Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Space Jam 20.00 en 22.30 uur Shine Zaal 15-14.30 uur Pinokkio 17.00,20.00 en 22.30 uur Michael Collins Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Donnie Brasco Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Blood and Wine Zaal 18 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiers 20.00 en 22.30 uur Sleepers Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur 101 Dalmatiers Zaal 20 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo Juliet Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Empire Strikes Back Zaal 22 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Phantom Zaal 23 -14.30 en 22.30 uur Mars attacks 17.00 en 20.00 uur One fine day Zaal 24 -17.00,20.00 en 22.30 uur The People vs Harry Flint 14.30 uur Matilda Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwii- zen wij u naar de dagklapper in het regiokatern.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25