/olvo
S70
V70
lUTO'S
i.v.
'The Saint' nog
slechts een naam
Greenaway goochelt
met nieuwe technieken
z
Actiefilm van Phillip Noyce heeft weinig te bieden
F I I- IVI
Friteskraam van Frears
ontstijgt patatniveau niet
Loodzware pretenties in "The Pillow Book'
0
I
hg STEM
D4
in de Staatsloterij.
'The Van' naar roman van Roddy Doyle
tel. 0115-697455 J
Arnold Schwarzenegger
aan de beterende hand
na hartoperatie
Ui
PRIL 1997
i i i i i
DONDERDAG 24 APRIL 1997
Zetfouten voorbehouden,
panaf donderdag 24 april kunnen
de prijzen worden geïnd.
de mei-selectie
is binnen.
Iiw in de SpelersCollectie van de Staats-
]rij zijn deze maand Jari Litmanen,
i Paul van Gastel en René Eijkel-
hp. Spelers zijn nu voor iedereen te
lp voor 6,95. Maar als koper van een
itslot met Jackpot profiteert u van een
Iciale aanbieding. Want u betaalt dan
|n 6,95 maar slechts 4,95 voor zo'n
leuke minia
tuurvoetballer.
Bij uw Staats
lot met Jack
pot ontvangt
u een Trans-
iheque. Deze TransferCheque is met bij-
ding van 4,95 goed voor een Speler
tie SpelersCollectie. Wees er snel bij,
It 0P=0P.
!n van de
/erkoop-
2svolle Volvo ooit. Om als erfgenaam nog
Volvo S70 vanaf 63.600.-
p n'e Leasetarief v.a. I.470.- p.m.
ïowroom is dan ook vast geen toeval.
S70 van al' 1.470.- p/mnd.. cxcl. BTW. Voor meer
ifgebceldc aut^ is uitgerust met één van de Volvo-Lines.
««rk. AF 0324321
m 2.676.261,.
De Jackpot is niet gevallen. pe jach. j
pot begint met ƒ2.676.261.
Öo drie pluspunten
on de Sluultalalerii,
eer grote prijzenpot.
Elke maand méér dan 40 miljoen gulden
In dat is ruim 2/3 van het ingelegde
leid.
Ille prijzen belastingvrij!
I)e 25% kansspelbelasting is al betaald
loor de Staatsloterij.
Teer hoge winkans.
lp 2,4 miljoen loten worden 1,2 miljoen
Irijzen uitgekeerd en op 4 van de 10
fcten valt een prijs.
jos Kessels
Jer dan uit nostalgie lijkt de
lieuwde belangstelling van
jlywood in het transplanteren
oude tv-helden naar de bio-
ingegeven door mode en
Het is tenminste opvallend
peel films de laatste jaren
einspireerd zijn op tv-series en
weinig die nog van doen heb-
j met het originele werk.
Ie Saint van Phillip Noyce
*pt alleen in naam nog de da
ta terug van Roger Moore als de
eesteroplichter Simon Templar,
met een ontwapenende char
ge boel belazerde. Aan Moore
.auteur Leslie Charteris heeft
ie Saint geen boodschap meer.
iteen in de aanhef wordt al af-
and genomen. Hulde Charteris
■tverleden van de Saint in mist,
ide film wordt het zaadje ge
tint waaruit Templar groeit. Op
a strenge kostschool voor we
ll in het Verre Oosten probeert
ia jongen te ontsnappen met
geliefde. Het meisje valt te
letter en het hart van de knaap
iringt haar achterna,
iet volgende moment zijn we in
(oskou, ergens 'morgen'. Simon
iemplar (Val Kilmer) moet er een
acro-chip stelen van een zekere
retiak, een rijke industrieel die
let oude Rusland weer wil laten
ierleven, wat dat in zijn ogen dan
uk mag zijn.
Ie missie slaagt en Templar kan
teer enkele miljoenen op zijn re-
ening bijschrijven. Het huza-
tnstukje maakt indruk op Tret-
ik en op zijn beurt huurt hij
in. De wetenschapster
mma (Elisabeth Shue) heeft
iitdekt hoe je spotgoedkoop
nergie kunt opwekken en Tern-
liar moet de formule stelen. Tre-
liak wil zich op deze manier po-
|ilair maken in Rusland en de
ssident afzetten. Om gewoon
in mannetje langs te sturen bij
!mma, die de formule op de keu-
heeft liggen, komt niet
Elisabeth Shue en Val Kilmer rennen door Moskou in 'The Saint'.
Set, Templar moet op pad. Ver-
1 als een reïncarnatie van
Ihomas Moore dringt hij haar le-
binnen en nog voor de keu
ken goed en wel bereikt Is, zijn ze
verliefd. Dat getortel was niet
waar opdrachtgever Tretiak op
hoopte en hij stuurt de zware jon
gens op ze af.
De Australische regisseur Phillip
Noyce draaide ooit de uitsteken
de thriller Dead Calm waarmee
hij zichzelf en Nicole Kidman
lanceerde. Net als met de dagen
van Roger Moore lijkt ook dat
lang geleden, want met films als
Sliver en Clear and present dan
ger kreeg hij een plekje aan de lo
pende band van Hollywood.
The Saint is daar ook gefabri
ceerd, al gaven de Russen toe
stemming op het Rode Plein te
filmen, maar verder niks nieuws
van de Oeral. Met The Saint be
treedt Noyce het toneel van de re
cente James Bond-films, alleen
BoorJosKessels
Je ziet ze vaak op de weg, fri-
teskarren en ijskramen. Niet
Jat ze nu zo bijzonder tot de
verbeelding spreken, het zijn
eerder heldere symbolen van
kleine ondernemingszin. Soms
vraag je je af wat de bestem
ming is, hoe het is om de hele
bag boven het frituurvet te
hangen, hoe ze 's avonds naar
buis rijden.
The Van van Stephen Frears
speelt zich in deze entourage
af. Net als The Snapper is de
film gebaseerd op een verhaal
van de Ierse volksschrijver
Roddy Doyle en gesitueerd in
1990 in Dublin.
Bimbo Reeves is net ontslagen
en samen met zijn werkloze
vriend Larry probeert hij de
vrije tijd te doden.
Hot golfen en de uitjes met het
kroost gaan Bimbo al snel ver
velen. Een Vietnamese loem
piatent brengt hem op het idee
om samen met Larry een fri
teskraam te beginnen.
Ze kopen een oude kar, die er
volgens Larry van binnen dan
wel uitziet als 'de ingewanden
van een melaatse', maar dat
oelet het tweetal niet de wa
gen snel op te knappen.
Het WK-voetbal in Italië staat
namelijk voor de deur en dat
belooft een flinke omzet.
Parallel aan de verrichtingen
van het Ierse elftal doen Larry
en Bimbo in eerste instantie
goede zaken. Maar nadat Ier
land kansloos uitgeschakeld is
door Italië en ze per ongeluk
een gefrituurde luier verko
pen, gaat het mis.
The Van is een volkse tragi
komedie die tussen de ham
burgers en frites door iets wil
vertellen over vriendschap en
eigenwaarde.
Vooral Larry heeft daar pro
blemen mee.
De langdurige werkloosheid
heeft zijn zelfvertrouwen aan
getast en zijn frustraties leg
gen een zure bom onder de fri
testent.
Door de machtsstrijd in die
kleine friteskraam wordt de
vriendschap danig op de proef
gesteld.
Het probleem van The Van is
dat de film nooit werkelijk het
patat-niveau ontstijgt en re
gisseur Frears wel erg simpel
vist naar de gulle lach.
Eigenlijk zijn de beelden van
het WK-voetbal nog het aar
digst, omdat je die normaal
gesproken nooit op bioscoop
formaat ziet.
En dan te bedenken dat Frears
zich met o.a. Sammie and Ro-
sie get laidDangerous Liai
sons en zelfs met het rauwe,
realistische The Snapper tot
een van de belangrijkste Britse
regisseurs mocht rekenen.
■'The Van' van Stephen Frëars
draait in Chassé Cinema in Bre
da.
humorlozer. De harde jjbugd en de
dood van het meisje ifi het begin
moeten verklaren wi
plar zich verkoopt aai
biedende en waaroi
terugschrikt serieuzi
verplichtingen aan tl
vondst van de 'donke:
Templar, waar de makfers volgens
berichten trots op zijiy lijkt weer
afgekeken van Batma^p.
irom Tem
de hoogst-
hij ervoor
amoureuze
gaan. De
kant' van
Is The Saint zelfs voor amateur
psychologen een gepasseerd sta
tion, als actiefilm heeft hij even
weinig te bieden. Er wordt wat
gedraafd langs de Wolga, wat
rotjes afgestoken en een riool
doorgespoeld, maar dan heb je
het wel gehad.
De acteurs kunnen het gevoel van
een verplichte wake niet verdrin
gen. Na LeavingLas Vegas moet
deze film behelpen zijn geweest
voor Elisabeth Shue, terwijl Val
Kilmer het ditmaal vooral van de
grimeur moet hebben.
Het enige dat in The Saint over
eind blijft is het prachtige Russi
sche volkslied.
'The Saint' van Phillip Noyce is te
zien in Grand in Breda, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, City in
Roosendaal en De Koning van En
geland in Hulst.
Ros Angeles (rtr) - Arnold Schwarzenegger is na zijn hartoperatie
I j'an vorige week weer aan de beterende hand. Hij verwacht in de
I °op van deze week uit het ziekenhuis te worden ontslagen, zo maak-
1 De zHn persagent bekend.
e 49-jarige actiefilmheld kreeg een nieuwe hartklep. Hij koos zelf
v?or Heze ingreep, hoewel hij nooit gezondheidsklachten heeft gehad
a.s Revo'g van zijn aangeboren afwijking.
neb me nooit ziek gevoeld of last gehad van bepaalde sympto
men, maar ik heb altijd geweten dat ik ooit iets aan m'n hart moest
en Hoen. Ik heb tegen de dokters gezegd: laten we het nu maar
1 oen>nu ik nog jong en gezond ben," aldus de filmster in een verkla
ag, De verwachting is dat 'Arnie' tot eind mei rust neemt om dan
ervolgens zijn nieuwste film Batman en Robin te promoten. Daarin
I ^Peelt hij de schurk, Mr. Freeze.
Scène uit 'The Pillow Book'.
Door Jos Kessels
De Britse cineast Peter Greenaway geldt al
jaren als een filmvernieuwer. Hij wil verschil
lende kunstvormen met elkaar vermengen en
de kijker tot een actievere rol dwingen, onder
meer door meerdere beelden met elkaar te
combineren, zodat het oog keuzes moet ma
ken. Op het jongste Filmfestival van Rotter
dam hield Greenaway daarover nog een
vlammend betoog.
Dat experimenteren met beelden en technie
ken mag dan interessant zijn, de resultaten
zijn stomvervelend. Dat was met Prospero's
Books al zo, maar nu in nog veel sterkere ma
te met The Pillow Book.
De film handelt over een jonge vrouw, Nagiko
(Vivian Wu). Als kind kalligrafeerde haar va
der iedere verjaardag haar gezicht met felici
taties en werd zij voorgelezen uit The Pillow
Book, een klassiek Japans boek uit de tiende
eeuw.
Als Nagiko trouwt, wil ze dat haar echtgenoot
dit ritueel voortzet, maar die heeft andere ge
dachten over de functie van het lichaam. Na
giko verlaat haar man en gaat naar Hong
kong, waar ze uitgroeit tot een bekend foto
model.
Dan ontdekt ze een nieuwe roeping, namelijk
het zelf beschrijven van andermans lichaam.
Ze krijgt een verhouding met een jonge En
gelsman en het tweetal beschildert elkaar
naar hartelust, maar dan merkt Nagiko dat
haar vriend een relatie heeft met een oudere
Zoals gewoonlijk bij Greenaway moet The
Pillow Book het niet van het verhaal hebben,
maar van de beelden. Hij goochelt er weer
flink op los. Beelden en teksten glijden door
elkaar, mede geïnspireerd op Japanse pren
ten, maar al snel is de magie weg. De film ver
wordt tot een nietszeggend maniertje, omdat
het verhaal niet boeit en de pretenties lood
zwaar worden.
Daarbij leeft Greenaway zich ook weer uit in
zijn pre-occupatie, namelijk het naakte li
chaam. Eindeloos glijdt de camera over de
menselijke huid, maar je moet wel een ferven
te kannibaal zijn om daar op den duur nog
brood in te zien.
'The Pillow Book' van Peter Greenaway draait in
Chassé Cinema in Breda.
0
j
In de Bordewijk-verfilming Karakter bestrijdt een ongewenste
zoon (Fedja van Huet) in de jaren dertig na een poging tot
moord zijn vader, een meedogenloze gerechtsdeurwaarder (Jan
Decleir), door zich op te werken tot advocaat op het kantoor
waar ook zijn vader zaken mee doet. Hij ontmoet er een aan
trekkelijke secretaresse (Tamara van den Dop), maar kan met
haar net zo min communiceren als met zijn stugge, onbereikba
re ouders. De film is knap gemaakt door de jonge regisseur Mi
ke van Diem, maar drijft als een thriller helemaal op zwaar
aangezette visuele en muzikale effecten. Het oude Rotterdam is
onherkenbaar samengesteld uit allerlei oude, pittoreske loca
ties in Europa, die fraai en bijzonder ogen. (Cinésol 2 in Breda)
Buenos Aires vice versa van de Argentijn Alejandro Agresti is
een aanvankelijk verhaalloos portret van een aantal bewoners
van Buenos Aires, die gaandeweg op intrigerende wijze met el
kaar te maken blijken te hebben. Allemaal lijden zij op eniger
lei wijze onder de gevolgen van de militaire dictatuur. Het is
een vaak humoristisch en subtiel dramatisch filmmozaïek.
(Chassé Cinema Breda)
Portrait of a Lady van Jane Campion is een even grimmig als
beeldschoon portret van een jonge, 19e eeuwse Amerikaanse
(Nicole Kidman), die onafhankelijk wil zijn en haar ondergang
tegemoet gaat door een huwelijk met een egoïstische Ameri
kaanse kunstenaar (John Malkovich) in Rome. (Cinema Paradi-
so: maandag en dinsdag in Cinemactueel in Bergen op Zoom,
woensdag in City Roosendaal)
Fideï et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Emma van de
Amerikaan Douglas McGrath, een perfect ogende, maar erg
brave en zoetelijke verfilming van de 19e eeuwse roman Jane
Austen, waarin de jonge, beschaafde Emma Woodhouse altijd
bezig is met het vinden van de ware Jacob voor anderen, maar
zelf weinig van haar gevoelens prijs geeft. Alles draait om ge
sprekken over huwelijkskansen, wat op den duur irriteert on
danks de prachtige aankleding en het uitstekende spel.
Filmhuis Oosterhout (De Slotjes, Slotjesveld 15) draait zater
dagavond Zero Keivin, een minimalistische Noorse avonturen
film/thriller van Hans Petter Moland over de psychologische
krachtmeting tussen drie mannen in een onbarmhartig Pool
landschap. Met Stellan Skarsgard (Jan uit Breaking the Waves)
als een cynische pelsjager, die een jonge romantische deelnemer
aan een Pool-expeditie vernedert, maar zelf het onderspit delft.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is op 28
april Sous le soleil de Satan, een streng, ingetogen en meedo
genloos portret door Maurice Pialat van een zwaarmoedige
priester (Gérard Depardieu), die twijfelt aan zijn geloof, maar
bij zichzelf speciale gaven ontdekt, die hij wil gebruiken in zijn
strijd tegen het kwaad.
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 -The devil's own - Dante's Peak - The Saint - Space
Jam - De klokkenluider van de Notre Dame -
Cinema Paradiso - Portrait of a lady
Roxy 1 - Return of the Jedi
Roxy 2 - The English Patient -101 Dalmatiers
BREDA
Grand-The Saint (12 j)
Mignon - One fine day (a.l)
Cinesol 1 - Space Jam (a.l) - In love and war (12 j)
Cinesol 2 - Karakter (12 j)
Cinesol 3 - Dante's Peak (12 j)
Casino 1 - The English Patient
Casino 2 - The devil's own - Empire strikes
Casino 3 - Return of the Jedi
Casino 4-101 Dalmatiers - Jerry Maguire
Chassé Cinema - The Van - Kolya - Shine - Buenos Aires Vice Versa -
The Pillowbook - Sous le soleil de satan - Blinky Bill (4+)
GEERTRUIDENBERG
Centraal 1 2 - Return of the Jedi (a.l) - In love and war (12 j) -101
Dalmatiers (a.l) - Dragonhead (a.l)
GOES
Grand Theater - The devils own -101 Dalmatiers - One Fine Day
Podium't Beest - Chacun cherche son chat - Orfeu Negro
HULST
Koning van Engeland - The Saint - Return of the Jedi - Dante's Peak -
Devil's own - Metro -101 Dalmatiers - The English Patient - In Love and
War - One Fine Day
MIDDELBURG
Cinema Middelburg - In Love and War - Foreign land - Everyone says
I love you - The Seven Samurai
OOSTERHOUT
Slotjes - Zero Kelvin
OUDENBOSCH
Fidei et Arti - Emma - Pietje Kortstaart
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Star Wars - The Saint -101 Dalmatiers - The English patient
- The devil's own -
Cinema Paradiso - Portrait of a lady
Filmhuis - Good men, good women
TILBURG
Heuvelpoort 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - The Empire Strikes Back - Devil's Own -
Star Wars - Jerry Maguire - Space Jam - The English Patient - Return of
the Jedi - The Saint
Cinecitta 1 - Donnie Brasco - Dekaloog 2 en 10
Cinecitta 2 - In love and war - Karakter
Cinecitta 3 - Shine - One Fine Day
Midi -101 Dalmatiers - Dante's Peak
Filmtheater Louis - Foreign land - Zusje - An angel at my table - Ma
nufacturing consent
VLISSINGEN
Alhambra Theater - The Saint - Return of the Jedi -.Dante's Peak -
Space Jam -101 Dalmatiers - English Patient - De klokkenluider van de
Notre Dame
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Ghost and the Darkness
Zaal 2 -14.30 en 17.00 uur The Fan
20.00 en 22.30 uur Lost Highway
Zaal 3 -14.30 uur Turbulence
17.00 uur The English patient
20..00 en 22.30 uur The Fan
Zaal 4 -14.30 en 22.30 uur The English patient
17.00 en 20.00 uur Turbulence
Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiers
20.00 uur The English Patient
22.45 uur Turbulence
Zaal 6 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Jerry Maguire
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Star Wars
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Dante's Peak
Zaal 9 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Devil's Own
Zaal 10 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Two days in the valley
Zaal 11 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Fierce Creatures
Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Karakter
Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Ransom
Zaal 14 -14.30 en 17.00 uur Space Jam
20.00 en 22.30 uur Shine
Zaal 15-14.30 uur Pinokkio
17.00,20.00 en 22.30 uur Michael Collins
Zaal 16 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Donnie Brasco
Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Blood and Wine
Zaal 18 -14.30 en 17.00 uur 101 Dalmatiers
20.00 en 22.30 uur Sleepers
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur 101 Dalmatiers
Zaal 20 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Romeo Juliet
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Empire Strikes Back
Zaal 22 -14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Phantom
Zaal 23 -14.30 en 22.30 uur Mars attacks
17.00 en 20.00 uur One fine day
Zaal 24 -17.00,20.00 en 22.30 uur The People vs Harry Flint
14.30 uur Matilda
Voor aanvangstijden van films in de bioscopen in de regio verwii-
zen wij u naar de dagklapper in het regiokatern.