De man van Woodstock
blijft altijd jong
Renze Ferwerda: traag maar zeker
a
Stemmen uit
Bulgarije zijn
kosmisch geworden
Troubadour
Iain Matthews
na 25 jaar
terug
in Breda
Bredase zanger/liedjesschrijver maakt cd over reizen en ontdekken
n Ayckbourn
1 Etten-Leur
ui
UI
STEM
IVI U
K
D3
Fairport
Integer
Jeugdig
Russisch
Driehoek
N
D
i i
DONDERDAG 24 APRIL 1997
RDAG 24 APRIL 1997 [)l
STERDAM
acrobatiek, dans en theater - tent Sti
TWERPEN
or het Nieuw Ensemble Raamthesto
0 uur (t/m 27 apr) neate'
KNS - Bourlaschouwburg - Woe tnt
m 25 mei) 1
EN HAAG
iter - di t/m za 20.00 uur, zo 14.00
uur ei
uu
ERNEUZEN
0.00 uur (29 en 30 apr)
NDERDAG
BREDA
Company - Chassé Theater - 20 30
EN LEUR
tty Verhoogt - De Nobelaer - 2015
IDDELBURG
tadschouwburg - 20.00 uur
OSENDAAL
burg de Kring - 20.15 uur
RIJDAG
-EN OP ZOOM
n Thomas van Luyn en Mike Bodde -
HEN LEUR
e Nobelaer-20.15 uur
OSENDAAL
cabaret- De Kring - 20.15 uur
TILBURG
- Lenette van Dongen - Schouwburi
Leo Mierse
«(sentiment kan wonder-
t contrasten blootleggen,
jueer Iain Matthews van-
itd op het podium van De
jjue in Breda staat, kijkt
dikele tientallen bemiddel-
levensgenieters op hun
jjes, Het merendeel van
rekent op deze doorde-
jkse dag zeven tientjes per
:ert af, om de ooit wereld
einde folkrock- en coun-
rock-zanger nog eens te
optreden, tussen de vier
ien van hun diner door.
kan raar lopen in een ar-
itenleven.
BREDA
d - dans/live muziek. - Chassé Theate
naai Toneel - Chassé Theater - 20.30 u
TTEN LEUR
-DeNobelaer-20.15 uur
IDDELBURG
Stadsschouwburg -15.00 uur
OSENDAAL
e Kring Kerkstraat 1 - 20.15 uur
TILBURG
ers en de Vaste Mannen - 20.30 uur
ONDAG
ERNEUZEN
dermusical - Zuidlandtheater -15.001
AANDAG
BREDA
steem - Chassé Theater - 20.30 uur
INSDAG
BREDA
- Chassé Theater - 20.00 uur
IDDELBURG
schouwburg - 20.00 uur
OSENDAAL
p Ivonne Lex - De Kring - 20.15 uur
TILBURG
Amsterdam - Schouwburg - 20.15 uur
OENSDAG
IDDELBURG
Tiouwburg - 20.00 uur
is het de tweede keer in
I dertigjarige carrière dat de
ue singer/songwriter Breda
doet. En wat een verschil,
lentwintig jaar geleden stond
ftews - die zijn voornaam Ian
gewoon op zijn Engels
reef - hier in een bioscoopzaal
hippies. Er was geen sprake
chic dineren. Het was 1972
ilser al gegeten werd, ging het
teil macrobiotische koek. Of
plak hash-cake. De halfvolle
van het Grand Theater zag
blauw van de cannabis-
ipen. Die vermengden zich
met de doordringende geur
ipatchouli, het favoriete reuk-
itertje waarmee de Woodstock-
itratie haar spijkerpakken,
ïvan Indiakatoen, militaire
's en Afghaanse bontjassen
icht te parfumeren.
Matthews, die daar op het
het projectiedoek ontdane
«ooppodium stond te zingen
tzijn nieuwe groep Plainsong,
iseen onverbiddelijke ster. Een
reerder had hij met zijn vori-
d, Matthews' Southern
de wereldhit Woodstock
scoord, een nummer van Joni
Ithell dat in zijn bewerking al-
ir heel anders klonk dan de
rervande 'supergroep' Crosby
Ills Nash Young.
npffi jaar oud had de, als Ian
McDonald in Lincolns-
ren zanger/gitarist zijn
[e heldere zangstem geleend
de oudste formaties van het
altijd legendarische Fairport
ivention. Had hij sindsdien
-(albums in de Ameri-
ie, Britse en Europese hitpa-
En stond behalve de
Ier genoemde hippie-hymne
Iain Matthews.
Woodstock, ook zijn a capella
versie van de oude Chrystals-hit
Da Doo Ron Ron in de Ameri
kaanse toptien.
En nu speelde Matthews, aan de
vooravond van een grote Ameri
kaanse tournee, zomaar ineens in
Breda. Achter hem stond zijn
nieuwe band Plainsong, waarvan
ook de destijds vermaarde gita-
IMAN NIJOF
rist Andy Roberts (ex-Bonzo Dog
Band) deel uitmaakte. Dit viertal
- dat het trouwens maar enkele
maanden met elkaar zou uithou
den - had zojuist het wonder
schone semi-akoestische album
In Search Of Amelia Earhardt
opgenomen. Het was wat in die
dagen een concept-album ge
noemd werd, over de eerste vrou
welijke piloot die de wereld wou
rondvliegen maar spoorloos bo
ven de Javazee verdween. De
plaat zou al spoedig een eultsta-
tus verwerven en geldt tot op de
dag van heden als een felbegeerd
collector's item, te meer omdat
hij ook nooit op cd heruitge
bracht is.
In het 'alternatieve' en 'ludieke'
jaar 1972 waren die laatste gege
vens natuurlijk nog letterlijk toe
komstmuziek. Hyper eigentijds
was juist de elpee Second Spring
van Matthews' Southern Com
fort. Heel (weekblad) Aloha-le-
zend jong Nederland dweepte er
mee, en het Bredase enthousias
me sloeg helemaal alles: nergens
elders werd de plaat naar ver
luidt zo goed verkocht als juist
hier. En dus verlieten de Bredase
'vogels' hun honk aan de Oude
Vest, 'open jongerencentrum Pro-
vadya?', om drie straten verder
voor het podium aan het Van
Coothplein neer te strijken. 'Wow
man, verre muziek maakt die
Matthews...'
Die jaren dus.
Kort na dat eerste Bredase optre
den vestigde de zo Amerikaans
georiënteerde Engelsman zich
voor de eerste keer in de VS. En
kele jaren vierde Matthews er
triomfen met een dozijn solo-al
bums, waarop hij eigen songs af
wisselde met geraffineerd gese
lecteerde en even eigenzinnig als
integer vertolkte covers. Zoals
Terence Boylans compositie Sha
ke It!, die hem in 1978 zijn laatste
Amerikaanse toptien-hit ople
verde. Waarna het ineens snel
bergafwaarts ging. Inmiddels te
rug in Engeland, was zijn popu
lariteit enkele albums later zoda
nig getaand, dat zijn platenmaat
schappij in 1983 zijn album
Shook niet eens meer in de States
wou uitbrengen.
Jarenlang moest Matthews zijn
kostje langs de zijlijn bij elkaar
scharrelen, als werknemer van
platenlabels aan beide zijden van
de oceaan. Totdat hij in 1989 op
dook in Austin, Texas, de thuis
haven van gereputeerde sin
ger/songwriters als Guy Clark,
Willie Nelson, Kris Kristofferson,
wijlen Townes Van Zandt, Lyle
Lovett en Matthews' huidige mu
zikale reisgezel Eric Taylor. Hier
voelde de Brit, die prompt zijn
voornaam verkeltiseerde tot Iain,
zich als een Arabier in Mekka. En
ontpopte hij zich tot een veel ge-
talenteerder songsmid dan hij
ooit al beloofde te worden.
Wars van enig effectbejag, de so
berheid als wapen, legt Matthews
tegenwoordig zijn ziel bloot in
regels die zo trefzeker en soepel
zijn geschreven, dat ze - melodi
eus getoonzet - hem ter plekke uit
de mond lijken te vallen. Hij
heeft er in de afgelopen vijf jaar
drie sterke solo-cd's mee gevuld,
naast de twee albums die hij op
nam met zijn na 20 jaar herenig
de band Plainsong. Over jeugd
sentiment gesproken.
Bijna 51 is hij nu, maar Mat
thews' heldere tenor is niet enkel
onaards mooi, maar ook van een
verbluffend jeugdige souplesse
gebleven. Evenals zijn fysieke
verschijning trouwens. Al is het
smalle gezicht van de zanger toch
door aanzienlijk minder haar
omkranst dan in 1972.
Voor vanavond staat hij aange
kondigd voor een solo- én een
duo-optreden met zijn Texaanse
vriend en collega Eric Taylor.
Maar Matthews heeft iets on
voorspelbaars. Voor het zelfde
geld herhaalt hij zijn stunt van
een half jaar geleden. Begin okto
ber stond de man in het Gelderse
Beusichem voor een soloconcert
op de affiche, maar verscheen hij
samen met zijn oude maten van
Plainsong op het podium. Als dat
ook in Breda zou gebeuren, kon
de Bredase cirkel zich na 25 jaar
wel heel erg mooi sluiten. Maar
alleen door haar te noemen,
wordt die kans al onwaarschijn
lijk klein.
lain Matthews en Eric Taylor, van
avond in theaterdinersalon De
Avenue, Waterstraat 5, Breda.
Aanvang 19.30 uur. Entree 69,50;
zonder couvert 30.
:rs III in 'Slippers'.
#TomSmeets
foto wiLBERTo van den boogaar j |,oemt zicjlzeif een kieine zelfstandige in
muziek". Renze Ferwerda, tekstschrijver
«Ier meer van Conny Vandenbos) en zan-
figen beheer heeft hij zijn derde cd uitge
pit, Over de grenzen. Daarin verenigt hij
-is waar hij van houdt: zingen, schrijven en
sen,
vader is. De oudere vriend veron ie(]ereen naar (je Uedjes-cd Over de
derstelt dat de jongeman de mm jsaB ]ujs(erj. zaj snej duidelijk zijn:
naar is van zijn vrouw. Uitein e Se Ferwer(ja pakb gj-aag zijn koffers. Dat
lijk blijkt een paar slippers ai (ma komt in allerlei variaties steeds weer in
verwarring te kunnen ontknopen üe^es ^erug
Tot nog toe was de leukste a feUsook echt zo>, ze^ in zijn huis
beste Nederlandse versie nog ^centrum van Breda. „Ik reis veel. Ik vind
®n heerlijk. Ik vind het ook lekker om in
tijd de allereerste, uit 1967 bi
de rol van de jonge
Twaalf jaar geleden kwam er op^
nieuw een vrije productie^
Luc Lutz, Trins Snijder
de Lint en Liz Snoyini.
giek1
Het ener*
dansduo Blok
Steel komt
vijf dansers
de hip h;,i
groep F°°
Naked naar W
da FOTO DIANA 81
-« JT TV/Tori vmu 11e 1 uujv um ui
Toneelgroep Centrum met Maq :grensstreek te wonen. Omdat ik dan zo in
Dresselhuys, Guus Hennus, Je ilgië ben. Ik houd van andere culturen. Ik
roen Krabbé en Ina van de oon al lang in Brabant, maar heb tussen-
J1, T1._r, 'or °°k in Amsterdam gewoond, m'n ge-
Als vrije theaterproductie wer< Westad Togn vQnd Qm
het zes jaar later in nagenoeg ae marfet c]Mwen daar
zelfde bezetting nogmaals ge alle eetculturen. Dat vind ik prachtig.
speeld, nu met Willeke Albertiii bat bjj 2ingt halMuja_
„r nnïf1!11' h'i belicht ook kritisch de keerzijde
medaille. Hij zingt bijvoorbeeld over
nieuw een vrije productie, die alsmaar op reis zijn, maar hun ei-
Luc Lutz, Trins Snijders, Dere» kennen Dat gddt nigt vQor
„Ik ken m'n eigen buren, jawel. Ik
"het belangrijk dat ik ze ken, al is het na-
®ijk wel zo dat het met de ene wel klikt en
peen ander niet."
11 euren zijn soms een bron van inspiratie
'rnem. „Boven me heeft een jongen ge-
1 die rich helemaal opsloot in zijn huis.
^3rwas geen contact mee te krijgen. Ik heb
.,n geleden voor Conny Vandenbos een
leschreven dat geïnspireerd was op die
tor T Z^n er e yaan 'lef leven maar
m,' "i!et v'etend waarom, niet wetend waar-
>e 'evensverhalen zitten soms vlak naast
concludeert hij. „Ik heb
enh °uW'wat meegemaakt, dat is
telrt oor'°g in een Duits
amp gezeten. Die vrouw zegt altijd:
!0 e' a's )e te eten hebt, dan ben je rijk'. Ze
met tjJ hier al dertig jaar en verbaast zich nog
en jus °^er wat wij in Nederland allemaal
hop[(ij11 ^aar z'i beeft geen tik van de molen
v 8en dat ze alsmaar meer hoeft."
e vraag 'wie is Renze Ferwerda' ant
woordt hij: „Zanger en tekstschrijver. In die
volgorde. Het zingen komt het eerste. Het
schrijven van teksten is ook belangrijk, maar
komt op de tweede plaats. Geboren in Am
sterdam. M'n vader was Fries, daarom heet ik
zo. Ik ben op latere leeftijd gaan zingen. Ik
ben nu vijftig. Ik heb op de kunstacademie
gezeten en ben eigenlijk grafisch ontwerper.
Maar ik ben het niet. Ik heb het papiertje ooit
gehaald, maar er niets mee gedaan."
Z'n biografie telt nog veel meer wapenfeiten.
Zo was hij oprichter van een groep kritische
filmers, die sociaal bewogen films maakte.
Hij rolde daardoor in het dramavak en werd
theaterdocent. „De combinatie van zelf ar
tiest zijn en daarnaast je informatie doorge
ven heb ik altijd gehouden. Zonder les geven
zou ik ook niet rond kunnen komen. Ik vind
les geven heel leuk. Ik geef zangles aan men
sen die willen zingen, aan groepen en aan in-
dividuelen. Mijn eigen praktijkervaring kan
ik zo doorgeven."
Alle teksten voor zijn derde cd Over de gren
zen schreef hij zelf. 'Dertien strookjes wereld
wijsheid', liet een BRT-producer hem heel
complimenteus weten. Renze: „Ik word pre-
cieser in het schrijven van teksten. In het be
gin durfde ik het niet aan anderen te laten
zien, zeker niet aan echte vakmensen. Dat
vond ik doodeng. Inmiddels heb ik voldoende
vertrouwen in wat ik op op papier kan zetten.
Maar ik leer nog steeds bij. Hetzelfde geldt
voor het zingen. Daarin kan ik nog zo ontzet
tend veel leren."
Af en toe is hij ook wel tevreden over zichzelf.
„Het zachte zingen heeft veel meer kwaliteit
gekregen. Dat kon ik een aantal jaren geleden
niet. Daar groei je in. Dat is een technisch
verhaal, maar het heeft ook een diepere ach
tergrond in de zin van een stuk ontwikkeling.
Als mens, als totaliteit. Dat staat nooit stil.
Over deze cd had ik een heel kloppend gevoel.
Dat is waar ik nu ben. Maar het is natuurlijk
slechts een fase in mijn ontwikkeling."
Ook over zijn optredens krijgt hij een steeds
beter gevoel. Optreden is zijn grootste drijf
veer. „Ik heb al lang geleden gemerkt dat ik
mensen genoeg te geven heb. Ik krijg soms he
le uitgebreide brieven van mensen waarin ze
hun hele ziel en zaligheid vertellen. En me
vertellen dat mijn liedjes hen zoveel heeft ge
daan."
Dat is ook zijn opzet, aan mensen iets vertel
len. „Maar wat er terugkomt is soms iets heel
anders. Ik merk dat een liedje soms een hele
andere uitwerking heeft als ik zelf heb be
oogd. Dat vind ik leuk. Ik observeer iets,
schrijf een liedje en dan blijkt dat andere
mensen aan te spreken. Ik vind het mooi als
dat gebeurt."
Hij werkt het liefste in een intieme sfeer. Zo
iets als Ahoy is niets voor hem. „Dan zou veel
van m'n teksten niet overkomen. Op dit mo
ment voel ik me goed in een kleine zaal. Ik
heb wel grote zalen meegemaakt, in het kader
van een groter geheel. Ik vond het ook heel
lekker om daar te zingen. Ik wil ook niet een
soort subcultuurtje kweken, dat ik alleen
maar in kleine zaaltjes zou thuishoren."
Zelfs tegenover een fenomeen als de hitpara
de staat hij niet afkerig. „Absoluut niet. Aan
de ene kant heb ik ontzettend veel beschei
denheid en voorzichtigheid. Daarom gaat het
ook niet hard bij mij. Maar uiteindelijk laat ik
toch van me horen. Ik had ook anoniem lied
jes kunnen blijven zingen in achterzaaltjes. Ik
heb zelf besloten cd's te maken. Van het geld
dat ik had heb ik niet een nieuwe auto ge
kocht, maar een cd gemaakt."
Is hij bereid concessies te doen? Hij begint te
lachen en zegt: „Ik ben wie ik ben. Als ik doe
wat ik echt voel wat ik moet doen, dan ge
beurt het opk. Want dan kun je er achter
staan. Dan komt het, daar geloof ik echt in.
Zelf hoef ik niet zo nodig. Het gaat niet om
mij, het gaat om mijn liedjes. Ik ben die lied
jes, alsof het kinderen zijn, nu aan het bege
leiden de wereld in."
Op Over de grenzen komen al zijn kanten
naar boven, vindt hij. „Ik kan dat toch niet
onderdrukken. Ik kan me niet tot een facet
beperken. Af en toe lach ik en af en toe huil
ik. Het komt allemaal op mijn cd voor. Tij
dens het schrijven ben ik heel onzeker. Ik zit
heel veel op een weegschaaltje te wegen. Het
moet echt kloppen. Vakmatig klopt het alle
maal wel, maar wat voorop moet blijven
staan is het gevoel. Vanuit mijn gevoel stro
men teksten uit mijn pen."
„Ik werk van onderaf", zegt hij tot slot. „Ik
zet heel veel liedjes op de wereld. Dat stapelt
zich op. Het gaat traag maar zeker. Het moet
vanuit een goed gevoel gaan, niet vanuit op
dringerigheid. Als je in een klap bekend bent,
kan het daarna alleen maar achteruit gaan.
Dan heb je een driehoek die op z'n puntje
staat. Ik heb een driehoek die op zijn basis
staat. Ik kan dus nog een hele tijd vooruit."
0
2
ANTWERPEN
Resurrextion - opera - Transparant en solisten - Singel - 20.00 uur (25
t/m 27 apr)
ROTTERDAM
Rotterdams Philharmonisch Orkest - De Doelen - za 20.15 uur zo
15.30 uur (26 en 27 apr)
Marco Borsato - Ahoy - 20.00 uur (25 en 26 apr)
DONDERDAG
BREDA
lain Mattews 8r Eric Taylor - De Avenue Waterstraat 5 -19.30 uur
Intermezzo - Tour '97 - Chassé Theater - 20.30 uur
Les Voix Cosmiques Bulgares - Chassé Theater - 20.00 uur
Opex Jungle Fever - Poppodium PARA - 21.00 uur
EINDHOVEN
Willeke Alberti - MC Frits Philips - 20.15 uur
TILBURG
Nederlands Kamerkoor - Concertzaal - 20.30 uur
Shamus en The Bartales - Noorderligt - 21.00 uur
VRIJDAG
ANTWERPEN
Promenade Concert - Nationaal Orkest van Vlaanderen - Elisabet-
zaal -15.00 uur
BERGEN OP ZOOM
Dance World - met Sander en Geert - Botte Hommel - 21.00 uur
BREDA
Fixation - in voorprogramma Witte Veder - PARA - 21.00 uur
Laura Fygi - Chassé Theater - 20.00 uur
EINDHOVEN
Het Brabants Orkest - MC Frits Philips - 20.15 uur
ETTEN LEUR
Grant and Forsyth - De Nobelaer - 20.15 uur
MIDDELBURG
Maarten van Roozendaal - Stadschouwburg - 20.00 uur
ROTTERDAM
St. Petersburg Festival - Marius van Paassen - De Doelen - 20.15 uur
TILBURG
Bettie Serveert en Goreslut - Noorderligt - 20.30 uur
ZATERDAG
ANTWERPEN
Glenn Miller concert - Elisabethzaal - 20.30 uur
BERGEN OP ZOOM
Ancient Rites Pleurisy - Botte Hommel - 21.30 uur
De Barbier van Sevilla - staatsopera van Timisoara - De Maagd -
20.15 uur
BREDA
Swingnight - PARA - 22.00 uur
EINDHOVEN
Koninklijk Concertgebouworkest - MC Frits Philips - 20.15 uur
Björn Again - Effenaar - 20.30 uur
GENT
Clouseau - Concertzaal de Vooruit - 21.00 uur (uitverk)
UTRECHT
Tricky - Tivoli
ZONDAG
BREDA
Der Graf von Luxemburg - Opera van Wroclaw - Chassé Theater -
14.30 uur
Di Goijm Klezmer - Chassé Theater -15.00 uur
BRUSSEL
Warren G - Ancienne Belgique - 20.00 uur
OUDENBOSCH
Maja Roodveldt en Kerstin Scholten - Fidei et Arti -12.00 uur
TILBURG
Koninklijke Harmonie Orpheus Harmonie Orkest St. Jan Wier
den - Concertzaal -14.30 uur
Manowar - Noorderligt - 21.00 uur
MAANDAG
ANTWERPEN
Zoo Concert - door het Brabants Orkest - Elisabethzaal - 20.30 uur
BREDA
Golden Earring - Unplugged - Chassé Theater - 20.00 uur
ROTTERDAM
Nederlands Blazers Ensemble - De Doelen - 20.15 uur
DINSDAG
ANTWERPEN
Cosi fan Tutte - Vlaamse Opera -19.30 uur
BREDA
Hans Visser Friends - Chassé Theater - 20.30uur
BRUSSEL
Manowar - Vorst Nationaal - 20.30 uur
ROTTERDAM
Nacht van Oranje - Ahoy -19.00 uur
TILBURG
Golden Earring - Unplugged - Concertzaal - 20.30 uur
WOENSDAG
AMSTERDAM
Pavarotti - Arena
BERGEN OP ZOOM
The Mix Up - - Botte Hommel - 21.00 uur
Renze Ferwerda: „De levensverhalen zitten soms vlak naast je."
FOTO DE STEM IJOHAN VAN GURP
Vanavond treedt in het Chassé
Theater in Breda een koor van
Bulgaarse vrouwen op, onder de
naam Les Voix Cosmiques Bulga
res. Liefhebbers moet deze naam
als muziek in de oren klinken,
maar opgelet: er is een verschil
met de naam waaronder het koor
ooit legendarisch werd.
Jaren geleden veroverden de Bul
gaarse zangeressen van Le
Mystère des Voix Bulgares stor
menderhand de podia. Veelvuldig
waren de dames op de tv te zien
en te horen, waardoor een groot
publiek onder de indruk kon ko
men van deze onnavolgbare wijze
van zingen.
De vrouwen presenteren zich nu
in een vernieuwde samenstelling
en onder een nieuwe naam: Les
Voix Cosmiques Bulgares. Het
mysterie van de Bulgaarse stem
men heeft een kosmische dimen
sie gekregen.
We wisten al dat Bulgarije muzi
kaal en zangtechnisch op een
geografisch kruispunt ligt waar
invloeden uit oost, west, noord en
zuid hoorbaar samenkomen.
Maar nu blijkt dat de invloed ook
nog van boven komt, uit de kos
mos.
Daarmee blijken de invloeden
overigens nóg niet helemaal uit
geput te zijn. Want er is ook nog
een lijn vanuit het verleden. Het
zeer verre verleden, de mytholo
gie. Les Voix Cosmiques Bulgares
trekt rond als onderdeel van een
grotere Bulgaarse manifestatie
die Orpheus en de Vier Elemen
ten genoemd is. Daarmee willen
de Bulgaren te kennen geven dat
zij muzikaal rechtstreekse af
stammeling zijn van Orpheus, de
goddelijke zanger en harpspeler
uit de Griekse mythologie, die
met zijn muziek de natuur en de
dieren kon betoveren.
Het tragische verhaal van Orp
heus en zijn mythische geliefde
Eurydice speelde zich af in Thra-
cië, een land ten noorden van
Griekenland. Dat is het huidige
Bulgarije.
Onder leiding van Vanja Moneva
zingt Les Voix Cosmiques Bulga
res zowel a capella als met bege
leiding van traditionele Bulgaar
se muziekinstrumenten als de ka
vel en de gaida, herdersfluit, doe
delzak en slaginstrumenten.
Les Voix Cosmiques Bulgares, van
avond in het Chassé Theater Breda.
Aanvang 20.00 uur.